رواية أحببت مريض نفسي الفصل العاشر 10 بقلم ندى ياسر

الصفحة الرئيسية

   رواية أحببت مريض نفسي  الفصل العاشر بقلم ندى ياسر


رواية أحببت مريض نفسي  الفصل العاشر 

تميم : عايز اتكلم معاكي شويه و اقولك قرار ..
 ‏ندي : خير في اي ..
 ‏تميم : انا هطلقك ..
 ‏ندي : اي اللي انت بتقوله دا ، وانا مش عايزه اطلق ..
 ‏تميم : لا هتطلقي ، وانا اللي غلطان أن دخلتك حياتي ..
 ‏ندي : لا مش غلطان انا لو مش حابه اكون في حياتك
 مكنتش دخلتها ..
 ‏تميم : وانا هبعدك عني عشان تبقي انتي بخير ..
 ‏ندي : وانت يهمك في اي اكون بخير ...
 ‏تميم : يهمني عشان انا ...
 ‏ندي : انت اي ؟
 ‏تميم : لا مفيش ، المهم هعمل إجراءات الطلاق عشان تتطلقي وتعيشي حياتك ..
 ‏ندي : بس انا مش عايزه حياتي غير وهيا جمبك 
 ‏تميم : لا انا جمبي في خطر انا اصلا حياتي زاي م انتي شايفه وعارفه غلط في غلط .
 ‏ندي : طب موافقه نطلق بس عايزه اسبوعين افضل معاك فيهم  ..
 ‏تميم : تمام وانا موافق ،بس عايزاهم لي ..
 ‏ندي : عايزاهم وخلاص مش مهم بقي لي ، بس عايزه نكون صحاب فيهم 
 ‏تميم : تمام وانا موافق ..
 ‏ندي : طيب طلب اخير بقي .
 ‏تميم :اطلبي ..
 ‏ندي : مش عايزاك تروح الشركه وإلا تنزل تحت اصلا ..
 ‏تميم : كدا هنزهق ..
 ‏ندي : لا انا مخططه هنعمل شويه حاجات جميله اوي ..
 ‏تميم : تمام يبقي مش هنزل .
 ____________________________
" ‏علي الفطار "
الجد حسين : اومال فين تميم و ندي ..
مريم : تميم قالي انهم مش هينزلو ..
حسين : تمام ..
غزل : طب انا لازم امشي عشان ورايا شغل ..
سميره : طب م تفطري حلو ..
غزل : لا الحمدلله خلصتت ..
رهف : طب وانا كمان لازم امشي اروح الشركه دا حتي تميم مش رايح ف لازم يكون حد موجود ...
الجد حسين : ربنا يبارك فيكي ي بنتي ..
رهف : اللهم امين يارب ، يلا في رعايه الله ..
حسين : في حفظ الله ..
_____________________
♡في اوضه تميم و ندي ♡
تميم بملل : هنفضل قاعدين كدا كتيرررر من غير اي حاجه ؟
ندي : لا طبعااا انا دلوقتي هروح اعمل اتنين قهوه واجي نتكلم شويه محتاجه اقعد معاك ...
تميم : تمام وانا مستني ..
__________________
♡غزل في المكتب ♡
اول م وصلت المكتب .
يارا : استاذه ندي في حد مستني حضرتك من بدري جوا ..
غزل : اي دا هوا عمو ابو لهب رجع تاني ...
يارا : لا ي استاذه دا حد تاني ..
غزل : طب طمنتيني ، انا هدخل ..
يارا : تمام ي فندم ..
دخلت غزل المكتب والفضول هيقتلها تعرف مين اللي مستني من الصبح دا ..
غزل : انت !؟  انت بتعمل اي هنا ..
شهاب : كنت جايه اقولك عايزك ترفعي علي حد قضيه ..
غزل : قضيه اي دي ؟
شهاب : في واحده خاطفه قلبي ومش راضيه ترجعو..
غزل : لا بقولك اي الحكايه مش طالبه محن خالص وحيات امك ..
شهاب : امي ياريتها كانت موجودة ..
غزل : أنا اسفه مكنتش اعرف .
شهاب : وإلا يهمك ..
غزل : تمام ..
شهاب بمرح  : هوا انا مش قولتلك ..
غزل : لا بصراحه مقولتش ..
شهاب : النهارده عيد ميلادي ..
غزل : طب ي سيدي كل سنه وانت طيب ..
شهاب : من غير اي حاجه كدا ؟
غزل: ايوا يعني عايز اي ..
شهاب : تحتفلي بعيد ميلادي ..
غزل : طب و دا ازاي بقي ..
شهاب : تيجي معايا أخرج النهارده وكدا تبقي هديه عيد ميلادي وصلتني ..
غزل : لا مش موافقه ..
شهاب : خلاص هقعد هنا معاكي طول اليوم ..
غزل : لا يبقي نخرج احسن ..
شهاب : ناس مبتجيش غير بالعين الحمراء صحيح 
غزل : طب هتوديني فين ..
شهاب : استني وهتشوفي بنفسك ..
غزل : اشطاا ..
___________________
ريان : القمر قاعد لوحده بيعمل اي ...
روفان : بيعمل خط وبيمشي عليه ...
ريان : اي هتتحاسبي يعني وإلا اي ..
روفان : بص بقولك اي فكك مني دلوقتي عشان قفلت معايا ..
ريان : انتي بتقلبي كدا لي يخربيت الهرمونات يشيخه ..
روفان : مش فايقالك وحيات امك ..
ريان : لي مالك ..
روفان : بذاكر رياضه ومش فاهمه المسأله دي ..
ريان : طب م تجيبي احلهالك انتي ناسيه أن انا في هندسه ي ست روفان ..
روفان : اوبس مخدتش بالي بس امسك ..
ريان : هحلهالك بس ليا طلب وشرط انك توافقي ..
روفان : اي هوا ..
ريان : سيبيها مفجأه بقي ..
روفان : اشطا ..
_________________
♡في الشركه♡
سكرتيره: بشمهندس سليم البشمهندسه رهف اغمي عليها والبشمهندس تميم مش موجود ..
سليم طلع جري اول م سمعها وراح عشان يشوف رهف لاقاها واقعه علي لارض وبيصحو فيها ومش بتصحي ..
سليم شالها وخدها بعربيته علي المستشفي ..
سليم : دكتور هنا بسرعه ..
ممرض : حضرتك ممكن افضل هنا لحد لما الدكتور يشوفها ..
سليم : تمام ..
بعد قليل من الوقت خرج الدكتور ..
سليم : خير ي دكتور رهف مالها ..
الدكتور : للاسف لانسه ..
ي تري هيكون عندها اي ؟
_________________________
♡عند غزل و شهاب ♡
غزل : هوا انت هتحتفل بعيد ميلادك هنا في المقابر ؟
شهاب : انا لازم اشوف اهلي في يوم زاي دا وكمان عايز اعترفلك بحاجه ..
غزل : طب اتكلم في اي ..
شهاب : انا وحيد ويمكن الوحده اتغلبت عليا من بعد و فاه ماما و بابا كانو هما كل حياتي فجأه سابوني لوحدي بابا كان شريك عمك في الشغل عشان كدا انا بشتغل مع تميم وصحاب انا وهوا ...، انا عايز اعيش حياتي مع واحده بحبها وتغيرلي حياتي ...
غزل : ربنا يرزقك بيها ..
شهاب : م هوا رزقني بيها بس ع الله توافق ..
غزل : وهيا مين دي ..
شهاب : .....
___________________
 ‏♡في اوضه تميم و ندي ♡ ‏
 ‏ندي : جيتتتتتت .
 ‏تميم : نورتي ..
 ‏ندي : ثانكس ، امسك قهوتك ..
 ‏تميم : تسلم ايدك ي ست البنات ..
 ‏ندي : تسلميلي يجميل ، يلا بقي عايزه اتكلم معاك وأسألك اسئله بس وعد تجاوب 
 ‏تميم : وعد اجاوب ..
 ‏ندي: لي بتشرب سجائر وبتسكر كتيررر..
 ‏تميم : عشان انسي اللي حصل معايا زمان ..
 ‏ندي : طب بقولك اي انا عندي فكره جميله اوي هتعجبك
 ‏تميم : اي هيا ..؟
 ‏ندي : اي رايك نجيب بالون ونكتب عليه اللي حصل وبعدين نفرقعه ...
 ‏تميم : وكدا يعني مش هفتكر اللي حصل تاني ..
 ‏ندي : ايوا كل م تفكتر هتفتكر انو فرقع ..
 ‏تميم بضحك : مجنونه والله ..
 ‏ندي فعلا قامت جابت بالونه عشان تكتب عليها اللي حصل ل تميم وبعد كدا يفرقعها وفعلا عملت كدا وتميم فرقعها ...
 ‏تميم : ندي انتي جميله اوي ..
 ‏ندي : تسلميلي ، يلا بقي نكمل ..
 ‏تميم : اي تاني ..
 ‏ندي : الظهر اذان يلا عشان نصلي ..
 ‏تميم : انا مصلتش من زمان اوي ربنا مش هتقبل..
 ‏ندي : لا هيتقبل ، يلا بقي قوم...
 ‏تميم : والله ي ندي م هيتقبل دا أنا تعبت من نفسي...كل مره أقول خلاص وأتوب.. أرجع تاني دا أنا بقیت بحس ان ربنا مبيحبنيش عشان كدا عاقبني علي اللي عملتو وعلي قله تقربي منه .!
 ‏ندي  : بالعكس .. ربنا بيحبك أوي كمان.. 
 ‏تميم  :  بس أنا عملت ذنوب كتيررر ..
 ‏ندي  :  مش بترجع تتوب؟
 ‏تميم  : ايوه
 ‏ندي  : وربنا قال " إن الله يحب التوابين " عرفت بقا أنه بيحبك وربك طمنك وقال :" فمن تاب من بعد ظلمه وأصلح فإن الله يتوب عليه إن الله غفور رحيم "
 تميم  :صدقيني أنا حاولت بس خلاص بقيت حاسس ان ربنا قافل باب التوبة من كتر ما أذنبت وغلطتتت وكنت ازاي متكبر مغرور و بسهر و برجع سكران و اخطاء تانيه كتيرررر من كتر ما خلفت العهد 
 ‏‏ندي : يقمري أحسن الظن بالله... باب التوبه مفتوح حتي تطلع الشمس من مغربها
 ‏كما قال صلي الله عليه وسلم :
 ‏" إن الله عزوجل يبسط يده بالليل ليتوب مسيء النهار، ويبسط يده بالنهار ليتوب مسيء الليل حتي تطلع الشمس من مغربها "
 ‏ندي  : طب عارف ان من رحمة ربنا بينا أنه جعل ركعتي التوبه تمحو ما قبلها 
 ‏‏تميم  : يعني ايه؟
 ‏ندي  : يعني لما تصلي ركعتين تقبل فيهما علي الله بذل وإنكسار وبخوف وخشيه وحزن وندم شديد أنك عصيته وعزمت علي ألا ترجع إلى المعصية مرة تانية  الركعتين دول هيمحو كل الذنوب اللي فاتت مش مجرد آخر ذنب بس .‏قال صلى الله عليه وسلم : 
 ‏ ‏" ما من رجل يذنب ذنبا، ثم يقوم فيتطهر، فيحسن الطهور، ثم يستغفر الله عز وجل إلا غفر له" 
 ‏ تميم : طب انا هقوم اصلي ركعتين توبه ..
 ‏ندي : يلا بسرعه ، وربنا يتقبل 
 ‏تميم: عايز اقولك حاجه الاول ..
 ‏ندي : قول ..
 ‏تميم...


يتبع الفصل الحادي عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent