رواية ليلة رأس السنة الفصل الثامن 8 بقلم جنى حمادة

الصفحة الرئيسية

   رواية ليلة رأس السنة الفصل الثامن بقلم جنى حمادة 


رواية ليلة رأس السنة الفصل الثامن

الحاجه بدر (ام زين):مين دى يا زين
زين: تعالى يا شهد سلمى على امى الحاجة بدر
شهد: أهلا يا طنط ازاى حضرتك عاملة ايه 
الحاجه بدر: بخير يا بنتى كيفك،مين الحلوة دي
زين:دى الدكتورة شهد،ام رزج يا ام رزج
ام رزق: أهلا يا بنى كيفك حمد الله على السلامه يا ولدي امر يا بيه
زين:خدى الشنط على فوج (فوق)وجهزى اوضة بنت من البنات يلا همى
ام رزق: حاضر
وقفت شهد تتفرج على القصر اقل ما يقال عنه تحفه معماريه جميل جدا ومبهورة بيه طلعتها ام رزق على اوضة كبيرة وفيها حمام زى جناح بس على اصغر دخلت تستريح من السفر كانت تعبانة اوى وزين دخل عند امه وحكى ليها اللى حصل مع شهد والظروف اللى مرت بيها وزعلت عليها اوى
الحاجه بدر: في ناس كدة اعوذ بالله ربنا يخرجها منها على خير يا ولدي جوم ارتاح وغير خلجاتك (هدومك)عقبال ما العشاء يجهز
زين:ماشى يا امى امل ايه اخبار البنات كيفهم
الحاجه بدر:بخير يا حبيبي طول منت بخير يا زين الرجال
********
بعد فترة..........
ام رزق:دكتورة شهد العشاء جهز ستى الحاجه بتجولك (بتقولك)تعالى كولى
شهد: حاضر
نزلت شهد ودخلت على السفرة وكان زين قاعد على رأس السفرة
زين:اجعدى يا دكتوره
شهد: حاضر، مش عارفه اقولك ايه
زين:متجوليش حاجة وكلى يا دكتوره
بعد العشاء تلفون زين تلفونه رن وكان دكتور عزت
دكتور عزت: أهلا يا بنى اذيك
زين: أهلا يا دكتور عزت
دكتور عزت: بقولك يا بنى ممكن تنقل شهد في اقرب جامعة عندك وانا هتوسط لها وهابعت الكتب بتاعتها وحاجتها اللى كانت في الفندق وحاجتها وفى البيت عندها مش عايز اضيع مستقبلها والامتحانات قربت وهخليها تشتغل في مستشفى واحد صحبى هناك علشان تساعد نفسها وتصرف على نفسها وهخليه يشوف ليها سكن قريب من المستشفى
زين:طب ليه كدة يا دكتور انا جصرت في حاجة لمدة انت بتغلط فيا شهد مسؤولة منى لحد متخلص دراستها وتبقى احسن دكتورة بس ابعت الورق وانا اتصرف متجلجش عليها ،خلصت المكالمة وزين ندى شهد
زين:انا هنقل اوراقك هنا في الجامعة وهاجيب حاجتك وكتبك وانتى شوفى حالك وعوضى اللى فاتك
شهد:صدقنى مش قادرة موت امى صدمنى مش قادرة افكر ومش قادرة اعمل اى حاجة وقعدت تعيط اخدتها الحاجه بدر في حضنها
الحاجه بدر:احنا يبنتى عوض ربنا ليكى يا بنتى وانا كيف امك يا حبيبتي قعدت تعيط بانهيار والحاجة تتطبطب عليها وتحسس على شعرها (مع العلم شهد مش محجبة)اطلعى ارتاحى ومتعوليش هم خالص
********
تانى يوم تنزل شهد من فوق يبصلها زين بنظرة عشق
شهد: صباح الخير يا زين
زين: صباح الورد
شهد: صباح الخير يا ماما الحاجة
الحاجة بدر: صباح الخير على عيونك
زين: الورق وصل يلا علشان اوصلك الجامعة
شهد:حاضر
تدخل ملك تعالوا نعرف ملك (ملك بنت صعيدية جميلة وهى تبقى بنت عم زين وخطبته وفرحهم قريب عيونها بنى وشعرها اسود)
ملك: صباح الخير يا حبيبي كيفك صباح الخير يا حاجة بدر
الحاجة بدر: صباح الخير جات البومة
زين: أهلا
ملك:مين دى يا زين
زين:دى الدكتورة شهد بنت واحد صاحبي وجت في الجامعة هنا عندك مانع
ملك: لأ عادى بس بسأل مش خطيبى نزلت الكلمة على شهد زى الصاعقة
شهد:طب يلا علشان منتأخرش مشت شهد علشان محدش يلاحظ دموعها طب انا بعيط ليه دلوقتي هى ناقصة نكد كفاية اللى انا فيه
*******
عند مالك
مالك:بقى حتت ب يا أسر مش عارف تعرف هى فين ها في ايه وكسر كل اللي على المكتب
أسر:اهدى يا مالك مش حتت عيله تعمل فيك كده فيها ايه من غيرها
مالك:انت بتسأل فيها ايه فيها طار وانا مبحبش اسيب طارى رقبنا دكتور عزت ومفيش جديد اعمل ايه تانى يا أسر قولى اعمل ايه
أسر: خلاص سيبك منها دى حتت عيلة بتحارب معاها
مالك:لا مش هسيبها غير لما اكسرها
*******
في عربية زين
زين: مالك يا شهد ساكتة ليه من ساعة ما ركبتى العربية
شهد:لا ابدا مفيش حاجة بفكر في حياتى اللى اتقلبت في يوم وليله
زين:انا هقدملك الورق ومن بكرة هخلى سواق يجيبك ويوديكى
شهد'تمام اللى تشوفه يا زين انا تعبتك معايا حس زين بحزنها
زين:مش عارف الدنيا مالها بيكى يا شهد
بعد كام اسبوع.........
الحاجة بدر:يلا يا بنتى تعالى نحضر حنة زين على ملك
شهد:معلش مش قادره يا ماما الحاجة عندى مذاكرة كتير
الحاجة بدر:لا يا بتى تعالى اتبسطى شوية وشوفى اخوات زين يلا يا شهد يلا
نزلت شهد وهى لبسة فستان زهري جميل كات ضيق من الصدر ونازل باتساع لبعد الركبة بشوية يبرز جمال جسدها النحيل وبشرتها البيضة وتطلق لشعرها الناعم العنان على ظهرها
شهد:انا جهزت يا ماما الحاجة ادورت ام زين: بسم الله ماشاء الله ايه الجمال ده كله
زين بيكلم في الفون ولما شاف شهد بلم وكان نفسه يخبيها ومحدش يشوفها

الحاجة بدر:يلا عقبال مفرح بيكى يبنتى ووصلك لعريسك بيدى زين سمع كلمات امه شاط من الغيظ
زين:ايه ده عاد يا دكتورة لسه الفرح بكرة مش انهاردة
شهد:يعنى ايه وحش اغيره
زين:احنا في البلد ميصحش اكده
شهد حابة تغيظ زين:طب يلا يا ماما دخلت شهد والحاجة وام رزق والكل بقى يهلل للحاجة
ام ملك: أهلا بالحاجة البيت نور
البيت كان كبير ولامم كل ولاد عم زين ومن ضمنهم خوات زين البنات علياء وصفاء اخوات زين جم يرحبه بامهم وبشهد ايه الجمال ده يا دكتورة
ملك من وراهم:ايه اللي عملاه في نفسك ده يا دكتورة تكونيش العروسة شهد انصدمت من كلام ملك
الحاجة بدر:دى اقل حاجه عند الدكتوره
زعلت شهد وقعدت لحد ما الحاجة:يلا يا شهد انتى وام رزق زين شيع حد يوصلنا
قالت البنات:خليكى يامه لحد الفرح
الحاجة بدر:لا يبنتى بيتى اوله بيا
ملك:بكرة اجى ازين بيتك يا حاجة بدل الضلمة اللى فيه
زعلت شهد من تلقيح ملك وخرجت برة شفها اخو ملك عز الدين:انتى مين يا جمر
ملك:دى بومة مبتصحبش حد
شافه زين:جرى ايه يا عز في حاجة
عز:لا بتعرف
زين:لامتتعرفش،يلا على العربية
عز:هشوفك في الفرح يا جمر
زين:متستحى يا جدع انت ايه
ركبت شهد والحاجة ووصلت على البيت

يتبع الفصل التاسع اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent