Ads by Google X

رواية لماذا الفصل الخامس 5 بقلم حبيبة وليد

الصفحة الرئيسية

   رواية لماذا الفصل الخامس 5 بقلم حبيبة وليد


 رواية لماذا الفصل الخامس

بس أول ما دخلت الاوضة صرخت ما لقيت أياد متعلق ف الهوا  و وشة ازرق و رقبتو متكرمشة كأن في حد خفي قاعد بيخنقو رميت التليفون من أيدي و روحتلو بسرعة و أول ما وصلت عندة رقبتو اتصلحت و اترمي عل الارض حاولت افوقو بس ماكنتش بيفوق ماكنتش عارفة أعمل إيه ، طلبت الاسعاف بسرعة و اتصلت ب محمد إلي مبطلش رن 
_آلو
~أيوة يا سارة أي إلي حصل ، و مال صوتك آنتي بتعيطي 
_اياد ، اياد يا محمد 
~مالو اياد يا سارة انطقي
_اياد قاطع النفس يا محمد أنا طلبتو الاسعاف
~ إنت بتقول أي ، إزاي كدا أي إلي حصل 
_مش عارفة ، ولله ما عارفة 
~طيب خلاص اهدي ، أنا هتصرف ففلوس تذكرة و اجي علطوول 
_تتصرف ؟! تتصرف يا محمد هو إنت لسة 
~معلش يا سارة مش وقتو أنا هتصرف و متقفليش السكة خليكي معايا 
_ ماشي 
، الاسعاف وصلت و رحنا معاهم أنا و حماتي و سلفي ، كنت منهارة من العياط و ماسكة أيد ابني ، عيني غظب عني جات علي حماتي لقيتها هي و سلفي بيبصو لبعض و بيحاولو يخبو ابتسامتهم في اللحظة دي انهرت آكتر ، وصلنا المستشفى و الدكتور قال
~ها يا دكتور طمنا ، أنا إبني كويس صح 
= مش هكدب عليكي بس حالتو كانت صعبة بس الحمد لله قدرنا نلحقو 
~ طب هو عندو أي يا دكتور 
= هو سليم الحمد لله مفيهوش حاجة ، بس هو.. يعني 
~ أي يا دكتور قلقتني 
=كان في حد بيحاول يخنقو  بلغو الشرطة و هي هتقوم بالواجب 
كنت فرحانة جدا إن إبني لسة عايش بس كنت قلقانة جدا من إلي شفتو ، أنا متأكدة إن أياد كان لوحدو ف الاوضة ، بصيت علي حماتي و علي لقيتهم بيتهامسو و باين عليهم متضايقين ف شكيت إنهم أكيد ورا الموضوع دا 
و فعلا بلغت الشرطة مع إني عارفة أنو أكيد إلي عمل كدا مش بشر ، و إنهم مش هيفيدوني بحاجة و جم ضورو ف البيت كلو ملقوش أي اثر لأي حد لدرجة إنهم شكو فيا 
محمد جا و حكيتلو كل إلي شفتو و ان رقبة أياد كانت متكرمشة أول ما دخلت و كنا مستغربين بس ملامحو كانت بتقول إن هو مصدقنيش و كنت حزينة جدا علي ابني و محمد بدأ يشتغل لما شاف إن أخوه مكانش بيحوشلو الفلوس زي ما كان فاكر و حتى أن علي مسلفو تمن التذكرة ،
................. 
.......... .......... 
_شفت يا محمد كنت قاعد تحول الفلوس و أنا اقولك بيصرفها و إنت مش مصدق اديك شفت بنفسك 
~أكيد يا حبيبتي حصلتلو ظروف ف صرف الفلوس 
_ظروف أي يا محمد ؟ ظروف أي إنت هتضحك علي نفسك مش كفاية إلي عملوه ف ابنك 
~آنتي بتقولي أي مين و ازاي الدكتور قال إن كان في حد بيحاول يخنقو أكيد كان في حد ف الاوضة بس آنتي ماخدتيش بالك
_لا يا محمد أنا متأكدة إنهم ورا الموضوع دا ، متأكدة إنهم عملولو سحر ، أنا شفتو متعلق ف الهوا و شفت حاجة زي خيال جنبو و اختفت بسرعة ،كنت بقولك إني خايفة من مامتك و حكيتلك علي الحاجات إلي حصلت بس إنت مصدقتنيش 
~كان بيتهيأ لك من الصدمة ، و بعدين هو آنتي لسة مصدقة الهبل إلي آنتي بتقوليه دا 
صرخت فيه و قلتلو _دا مش هبل يا محمد هي دي الحقيقة إنت لي مش عايز تصدقني ؟إنت شايف إلي بيحصل دا طبيعي ؟ و بعدين أنا مكنش بيتهيأ لي إنت مشفتش منظر رقبة اياد و هو مرمي علي الارض ، أمك هي إلي عاملالو حاجة أنا شوفتها ، و الله أعلم عملالك إيه إنت كمان عشان تبعتلهم المرتب كلو كدا و تشوفهم ملايكة و بعدين أخوك كبير المفروض يصرف علي نفسو أنا مش هقدر استحمل آكتر من كدا يا محمد 
خدت نفس عميق و قلتلو 
_طلقني 
يتبع الفصل التالي:اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية لماذا" اضغط على أسم الرواية

google-playkhamsatmostaqltradent