رواية حارستي الفصل الرابع 4 بقلم شوشا عبدالله

الصفحة الرئيسية

     رواية حارستي الفصل الرابع بقلم شوشا عبدالله


رواية حارستي الفصل الرابع

جاسم بصدمه من ردها:ايه انتى عارفه بتقولى ايه
عاصى:اه أنا  عارفه بقول ايه بعد اذنك وتمشى ليمسك جاسم يدها بقوه
جاسم بغضب:انتى عاوز ايه  عاوزه توصلى لايه
عاصى بقوه تنزع يدها منه:أنا مش عاوز حاجه ولا اوصل لحاجه
جاسم يغمض عينيه ليسيطر على غضبه ثم يأخذ نفسه عميق
جاسم:طيب أدى نفسك فرصه بلاش تسرعك ده
عاصى بهدوء:أنا عمرى ماكنت متسرعه فى قراراتى وانت
 عارف لما بقول كلمه مبرجعش فيها
جاسم بإصرار:أدى نفسك مهله حتى لغايه بكر فكر كده براحه
 وحطى الموضوع فى عقلك  وشوفى هتوصلى لايه
عاصى :اوك لو انت حابب كده اوكى هسيب فرصه افكر فيها
 بس بتمنا منك أن تتقبل قرارى مهما كان صداقتنا لسه فى بدايتها وانا باقيه عليها
جاسم :ما عاوز اكبر الصداقه دى وانتى رافضه اهو
عاصى:أنا باقيه على الصداقه وبس مش عاوزه ادخل فى أمور تانيه أنا فى غنى عنها 
جاسم يجلس على كرسيه ويضع رجل فوق الأخرى ويخرج
 سيجاره كوبى الفاخره ويشعلها ويأخذ منها نفس ويخرجه من أنفه 
جاسم:بتمنى من هنا لبكره قرارك يتغير لاحسن 
عاصى تنظر له مطولا:بعد اذنك اتاخرت على شغلة
جاسم ينظر لها بقوه:مينفعش مرات جاسم الخديوى تشتغل بطلى الشغل ده 
عاصى بقوه اكبر:وانا مالى ومال مرات جاسم الخديوى أنا
 معرفهاش أنا صديقه جاسم الخديوى ده لو حابب يكمل الصداقه دى
وتتركه وتذهب 
جاسم بغضب يقف ويقوم بتكسير كل ماتطوله يده 
جاسم بصراخ:ااه أنا ترفضنى ليه هاااا هتلاقي احسن منى
 فين ثم يكمل بشر بس مش الخديوى إلى نفسه فى حاجه وميعملهاش
تدخل السكرتيره بخوف لتفزع من منظر المكتب
جاسم بغضب:انتى ايه إلى دخلك اطلعى برررررره
السكرتيره تبلع ريقها بخوف من شكله:حسنا سسسيدى
وتخرج 
جاسم يخرج هاتفه:
جاسم :الو عاوزك تمشى واء عاصى زى ضلها متفركش خيالك
وتعرفنى اول باول بتعمل ايه او بتروح فين فاااهم
ويرمى الهاتف بغضب  على الأرض ليصير إلى أشلاء 
جاسم يمسك شعر رأسه بقوه :اما نشوف يا عاصى هانم 
 هتقررى ايه فى الاول وبعدين نشوف نظهر اى وش فيهم 
***************************
عاصى تذهب الى عملها 
المدير /:,انسه عاصى ماذا تفعلين هنا
عاصى باستغراب من سؤاله:بعمله ايه يعنى بشتغل 
المدير:رجاء انستى اتركى ما فى يدك واذهبى حالا من هنا
عاصى :لماذا أنا لم أفعل شياء خطاء
المدير :لو سمحتى لم تقرر كلامى ثانيا
عاصى بكبرياء:لك ماشائت وتتركه وتذهب لتغير ثيابها
اثناء تغيير ثيابها تدخل عليها زميلتها
زى:عاصى سوف اشتاق لكى كثيرا
عاصى :أنا أيضا
زى: متزعليش من المدير الأمر خارج إرادته
عاصى:ماذا تقصدين
زى:هو أمر بذالك
عاصى:من أمره
زى بهمس:مستر جاسم هو من أمر بذالك مثل ماامر بارجاعك للمطعم 
عاصى:أمر بارجاعى للمطعم متى
زى:فى اليوم الأول لكى هل تذكرين تشارك مع رجل الأعمال ماركس
عاصى بفهم:اااه كده الأمور وضحت 
زى:اتمنى انكى تجدى شغل بسرعه
عاصى:بتمنى ذالك شكرا لكى لولاكى ماكنت فهمت الأمر
زى تحتضنها:سوف اشتاق لكى
عاصى:لا تقلقى سوف استمر فى تواصلى معك
وتخرج عاصى وتركب دراجتها الناريه وتذهب إلى أحد شوارع باريس 
تنزل عاصى من على الدراجه وتخلع الخوذه وتفكر مليئ فى أمور حياتها
عاصى:وانا إلى كنت فاكره أن لقاءنا صدفه طلع مدبر من الاول منه 
عاصى:قرارى فى محله هو بس معجب بيا مش اكتر واكيد
 فى يوم الاعجاب ده هينتهى وهيمل منى ويمكن أنا سعتها
 أمله أو احس نحيه بمشاعر أنا فى غنى عنها
عاصى:بتمنا أنه يتقبل قرارى  ومندخلش فى مشاكل مع بعض
***********************
فى مصر فى مصانع الاسيوطى 
قاسم فى أحد مصانعه برفقه مدير المصنع
المدير:زى مانت شايف سعادتك المصنع نمبر وأن فى العالم 
بيصنع افخم انواع السجاد 
قاسم:بتمنا ميكنش فيه اى تقصير فى الكميات والطلبات
المدير:مفيش اى حاجه سعاتك الأمور كلها تمام 
قاسم:عاوز اشوف تصنعه مباشر
المدير:اتفضل يافندم ارتدى الكمامه والكلفزات ونروح جوله
 فى المصنع 
قاسم يلبس لبس العمال ويذهب ليرى المصانع 
المدير:ده يا فندم قسم النسيج 
قاسم:ايه اخبار العمال 
المدير:كلهم مبسوطين 
قاسم :بتمنا أنهم يكونوا بيشتغلوا  بضمير 
المدير:على أكمل وجه سعاتك
قاسم :لو اى حد محتاج حاجه تدهالوا 
المدير:ربنا يخليك لينا يافندم
قاسم:اروح اشوف بقيه المصانع واسيبك تشوف شغلك 
المدير:لسه مشربتش حاجه يافندم
قاسم:مش فاضى اشرب يدوب الحق ابص على بقيه الفروع
المدير:ربنا يعينك يافندم 
قاسم :يا رب  ويمشى قاسم ولاكن يلاحظ أحد يدخن
 السجائر ليتجه إليه بشر
قاسم  بغضب:انت بتعمل ايه
العامل بخوف:أنا كن ت با 
قاسم بعصبيه:كنت بتعمل ايه
العامل:كنت بشرب سيجاره
قاسم بغضب شديد:انت مش عارف ان ممنوع شرب السجائر هنا 
العامل :أنا اسف يافندم اخر مره
قاسم :اكيد اخر مره 
العامل: اكيد يا فندم
قاسم:يا حضرت المدير تديه راتبه وترفده من هنا 
العامل :والله حضرتك اخر مره مش هتكرر تانى
قاسم :انت كنت عارف النظام ومع ذالك خالفته امس أنا  الى
 غلطان ده انت لوم نفسك 
العامل للماء: والله يفندم دى اول مره ومن الضغوط إلى على
 كتافى ابنى عيان ومحجوز فى المستشفى وعاوز عمليه ٢٠٠
 الف وانا مش معايا غير ربع المبلغ وكمان بالسلف  ارجوك
 سامحنى ومش هكررها تانى اررررجوك
قاسم بجمود:اديه  حقه ومشيه ده اخر كلام عندى 
المدير بأمر:اتفضل على الحسابات خد إلى ليك وتمشى
 مشفش وشك هنا تانى 
يبكى العامل بحسره  على حاله 
يمشى قاسم إلى خارج المصنع 
ويرى ذالك العامل يجلس على الرصيف يبكى بقهر لمس قلب
 القاسم 
قاسم لأحد حراسه:شوف لى العامل ده إذا كان بيقول
 الحقيقه ولابيكدب لو صادق تاخد ابنه وتوديه مستشفى من
 مستشفياتنا وتتعمله العمليه فورا وتديه فلوس يفتح بيه
 مشروع على كده يسترزق منه  ثم يكمل بشر ولو كداب
 تجيبه عندى فى مستودع الصحراوى لغايه ما افضاله 
الحارس:حاضر يا فندم 
يركب قاسم العربيه ويتجه إلى أحد مصانعه للادويه 
الحارس باستغراب:طيب على ايه طرده من الاول والله أنا
 مش عارف إذا كان قاسى ولا طيب بس الى متاكد منه إلى
 بيغلط مش بيطلع عليه نهار ده لو طلع كداب يبقى الله يعينه
 على إلى هيشوفه 
*****************
فى باريس تذهب عاصى بعد تفكير عميق مع نفسها إلى منزلها 
ياسمين:شو سويتى
عاصى:قولتوله رايى
ياسمين:كيف تقبل الأمر 
عاصى :كان حابب ياكد الخبر 
ياسمين :شو يعنى هو  بيحبك
عاصى:تؤ هو بس معجب بشخصيتى الجديده مش اكتر  
ياسمين:وانتى ايش عرفك 
عاصى:ده حاجه بتعرف بسهوله  ده لما ملقيش فائده من
 الهدايا ولقى طبعى عربى قال اجيب من الاخر ولما ينول
 غرضه يطلق  وينهى الموضوع ويدور على غيرى 
ياسمين:بس مو باين عليه أنه هيك ابدا 
عاصى:المظاهر خداعه
ياسمين:وشو رد فعله
عاصى:قلى خدى مهله افكر فى الموضوع بهدوء 
ياسمين : طيب فكرى زى مطلب منك
عاصى:قرارى واحد 
ياسمين:متل مابدك هيدى حياتك وانتى حره فيها 
عاصى:أنا ندخل ارتاح شويه
ياسمين:وانا بدخل اسوى العشاء
**********"""""""************"
جاسم  فى البار يشرب ماحرمه الله بتلذذ
تأتى فتاه ليل إلى جاسم وتتمايع عليه 
الفتاه بميوعه:هاااى 
جاسم بابتسامه:هااى 
الفتاه: هل لديك اعتراض أن جلست برفقتك 
جاسم :لا تفضلى 
الفتاه:لقد سمعت خبر ارتباطك بفتاه فقيره هل هذا صحيح
جاسم :وانتى مالك 
الفتاه:من باب العلم بالشيئ
جاسم :حابه تسهر. وتنبسطى خليكى قاعده حابه اطلعى منى
 بمعلومات يبقى تروحى زى مجيتى 
الفتاه:حابه تسهر وادلع طبعا 
جاسم :يأخذها فى حضنه طيب تعالى نسهر مع بعض 
***********************
فى الصباح تستيقظ عاصى باكر وتذهب لتجرى 
بعد ساعه تأتى عاصى لتجد حراس أمام بيتها وسيارات
 فاخره لتعلم أن جاسم بالداخل 
تدخل عاصى واجه جاسم يجلس مع امها وعلى وجهه
 ابتسامه 
جاسم :اهلا بالعروسه
عاصى بزهق:شكلك حابب تترفض كتير 
جاسم  بغضب:انتى ايه رايك لاخر مره 
عاصى :رايى هو بعينه لسه متغيرش
يقف جاسم بغضب :طيب بصى بقى أنا جبت أخرى منك
 انتى مش هتجوزى غير وفرحنا اخر الاسبوع ده إذا كان
 برضاكى أو كان عصب عنك والاحسن ليكى يكون برضاكى
يا كده يا تقولى على نفسك يا رحمن يا رحيم ومش بس كده
 لا أنا بوعدك العدل امك على اخر الزمن وهيا ست كبير مش
 هتستحمل البهدله علشان كده بقولك وافقى 
عاصى بغضب :ده فى احلامك احنا هنا فى باريس يعنى كل
 شخص وليه حقوقه 
جاسم :ههههه هههههه لا ضحكتينى بس انتى نستينى حاجه
 دى بلد الفلوس يعنى ممكن اقتلك وادفنك ومحدش يوجهلى سائل 
ياسمين بخوف على ابنتها:لا لا يابنى ارجوك سيبها فى حالها
 هيا طايشه  ومش عارفه بتقول ايه 
جاسم بتهديد:أنتى امها فهميها أن هنا الفلوس كل حاجه 
وخليها تغير رأيها
عاصى :أنا مش هغير رايى والى معاك هاته وهنشوف هتقدر
 تعمل ايه  انت ظهرت على حقيقتك انك واحد مريض نفسى 
مغرور ومتكبر. مش قادر تستوعب انى رفضتك 
جاسم :قوالى إلى انتى عوزاه وشوفى أنا هعمل ايه سلام يا عاااااصى
يخرج جاسم ويامر حراسه  بغلق الباب ولا يفتحه لأحد
 وببقاء أمام المنزل وممنوع منعا باتا خروج اودخول أحد إلى بإذنه
جاسم ينظر لها من الخارج  ويشاور لها بيده 
عاصى  بغضب :ده أجنن رسمى ده حابسنا هنا ولا وكمان
 بقول الفرح بعد سبوع ده أجنن على الاخر 
ياسمين للماء وخوف على ابنتها:يابنتى ارجوكى أهدى ده
 شكله بيوحى بالشر واحنا مش قده 
عاصى :أنا هندمه ندم شديد على خوفك ده وعياطك
ياسمين:أهدى خلينا نفكر فى موضوع نحل بيه المصيبه دى 
عاصى:لو طلب الأمر قتله مش هتردد ابدا
ياسمين :لا لا ارجوكى متوديش نفسك فى داهيه ارجوكى 
عاصى بعصبيه :يعنى ايه اتجوزه علشان يزلنى زى مهوا عاوز 
ياسمين بتفكير:لا تهربى
عاصى برفض:لا أنا مش جبانه علشان اهرب
ياسمين :يابنتى ده مليونير و اهم حاجه فى العالم الفلوس
عاصى:الفلوس مش كل حاجه 
ياسمين:صح أنا معاكى بس اهم حاجه  واحنا على قد حالنا
 مش معنا غير إلى يسترنا بس ومش قده وقد مشاكله علشان
 كده اسلم حل لينا تهربى لبلد بعيده  وهوا شويه وهيهداء
ويشيلك. من عقله 
عاصى بتفكير :اسافر فين بس أنا عمرى مخرجا بره المدينه
 دى طول عمرى عايشه هنا 
ياسمين :اهربى على لبنان عند أهلى انا هديكى  عنوانهم
 تروحى ليهم وتطلبى منهم الامان وهما هيحموكى 
 عاصى :وانتى مش هتيجى معايا
ياسمين :لا أنا هقعد جنب قبر ابوكى هنا 
عاصى برفض:لا لا أنا مش هسافر حته من غيرك 
ياسمين:أنا طول عمر. كنت بقولك خليكى قويه أنا عوزاكى
 تثبتيلى  انك بنت ابوكى كده المشاكل وقويه ويعتمد عليكى القلب
عاصى :بس ده ممكن ياذيكى
ياسمين:ميقدرش أنا واخده الجنسيه الاكنديه يعنى محميه
 بس انتى لايف واخده الجنسيه المصريه يعنى ملهاش اي
 قيمه انا هروح السفاره واطلب الحمايه وهو مش هيقدر يلمسنى بسؤ 
ياسمين:بس المشكله الحرس إلى بيرقبونا دول هتخلصى منهم ازاى
عاصى بمكر:لا دول خليكم عليا أنا 
ياسمين  بخوف:على شو ناويه
عاصى بنصف ابتسامه :على كل خير
تتصل عاصى بجاسم 
جاسم بغرور:ماذا تريدى يا حلوتى 
عاصى :اريد الخروج
جاسم :لا لن تخرج حتى موعد الزفاف  اى بعد أسبوع من الآن
عاصى:وفيه عروسه برضوا بتتجوز من غير متتجهز
جاسم :افهم من كلامك انك وافقتى وتقبلتى الأمر 
عاصى بغموض:ليس امامى حل اخر 
جاسم بابتسامه انتصار:هذا ما اردت ان اسمعه 
عاصى:أمر رجالك بفتح الباب لى
جاسم :انتى تاومر  أعطى الهاتف لأحد الحراس
عاصى تتجه للشباك وتعطى الهاتف لحارس
الحارس:ماذا يا سيدى
جاسم: افتح الباب لها ولاكن لا تذهب الى مكان إلى وانتم
 معها فهمت ما اقول
الحارس:نعم سيدى 
جاسم :أعطها الهاتف
الحارس يمد يده لعاصى بالهاتف
عاصى: شكرا لك
جاسم: عفوا يا زوجتى المستقبليه
عاصى بغضب اخفته ببراعه وسعاده كاذبه:إلى إلقاء 
جاسم :إلى إلقاء
تغلق عاصى الهاتف وهيا غاضبه منه
يفتح الحارس الباب 
تذهب عاصى لغرفتها لإحضار بسبورها واوراقها وتضعها فى
 شنطه يدها وتذهب 
عاصى:انتوا راحين فين
الحراس:راحين معاكى
عاصى. بهمس:ده باعتهم معيا كده الأمر بقى صعب بس مش
 مستحيل يا جاسم ياخديوى 
تركب عاصى السياره برفقه الحراس وتامرهم بالذهاب إلى
 أحد المحلات التجاريه الكبيره
تدخل عاصى للمحل التجارى  ويقف الحراس أمام المحل 
عاصى بتفكير  اهرب منهم ازى تختار عاصى بعض الهدوم 
تدخل عاصى إلى حمام النساء وتغير من هيئتها  ترتدى
 باروكه شعر قصير احمر وتضع كريم ليغير لون بشرتها البيضاء
 إلى بشره سمراء وتغير ثيابها  إلى فستان ازرق وترتدى كعب
 اسود ثم ترتدى شنطتها وارتدى نظاره كبيره تخفى بها وجهها
ثم تخرج وتمشى بثقه مصتنعه إلى أن ترى الحراس ترتبك قليلا 
عاصى :أهدى أهدى وامشى عادى  مش هيعرفونى 
تمشى عاصى بجوار الحراس ولم يستطيعوا أن يتعرفوا عليها
لينده عليها أحد الحراس 
تقف عاصى بخوف من كشف أمرها لتستدير له 
الحارس:خدى حضرتك المحفظه وقعت منك
عاصى تتنفس الصعداء:تغير من صوتها :ثانكس
وتمشى ويركب سياره أجرى 
عاصى :اطلع على المطار لو سمحت
السائق :حاضر
ينطلق السائق المطار 
تدفع عاصى للسائق أجرته وتدخل إلى المطار 
عاصى للموظفه:لو سمحتى أن عاوزه احجز طياره إلى لبنان بسرعه
الموظفه:ثوانى يافندم 
الموظفه:كل الطيارات للبنان  خلص الحجز 
عاصى :ايه طيب امته اول طياره 
الموظفه: بكرا 
عاصى:لا أنا عاوزه اسافر ضرورى النهاردة
الموظفه:اسفه النهارده مستحيل 
عاصى:طيب ايه العمل 
الموظفه :ممكن تسافر مصر ومن مصر للبنان بس التذكره
 هتكون غاليه شويه
عاصى بتفكير:مصر 
الموظفه:ايوه منها تروحى للبنان
عاصى:خلاص ممكن تذكره لمصر 
الموظفه: اوكى ثوانى 
الموظفه:تذكرت اول طياره لمصر بعد نص ساعه بسعر .....
عاصى:اوك اتفضلى 
الموظفه:اتفضلى التذكره  توصلى بالسلامه
عاصى:ثانكس
تذهب عاصى إلى صاله الطياران المصرى

يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حارستي" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent