رواية لماذا الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة وليد

الصفحة الرئيسية

  رواية لماذا الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة وليد


 رواية لماذا الفصل الثاني


اتصدمت لما لقيت تحتها بودرة سودة اترعبت جدا خاصةً لما افتكرت موضوع الكيس بس إستغربت مين إلي حطها عشان مفيش حد بيدخل بيتي غير حماتي تنض... قاطعت تفكيري لما افتكرت يومها لما لقيت حماتي بتنضف الحتة دي ف عرفت إنها اكيد هي ف نضفتو بسرعة و رحت عملت لنفسي كباية شاي تانية و قعدت أشربها ، شوية كدا و لبست إبني و رحت عند أمي قعدت أتكلم معاها شوية لحد ما جدت بالي إن الوقت أتأخر و رجعت بليل. 
............ 
في شارع مظلم كان هناك شابين ركنين علي سيارة 
-بص كدا يا احمد شايف إلي هناك دي أي رأيك 
"بسبسبس ، أي يااا مزة ماشية لوحدك ليه 
-بتجري لي طيب تعالي معانا و صدقيني هتتبسطي آوي 
" اركب اركب 
ركبا السيارة و قطعا الطريق علي الفتاة و نزلا من السيارة و يقتربتان منها ببطء 
ترجع للخلف*آنتو... آنتو عايزين مني أي 
-عايزينك إنت 
* أبعد عني يا متخلف إنت و هو ، ولله أصوت و الم عليكم الناس 
- ههه ناس مين يا بت آنتي مفيش حد هنا ، صوتي زي مانتي عايزة 
*يا نااااااس ، الحاااقووني
- بس أسكتي يا مجنونة ، انت وااقف بتعمل اييه ساعدني خلينا نخلَص قبل ما حد ييجي 
لينقد عليها الأخر بسرعة و يقوم بضربها علي راسها و يغمي عليها و يبتسمو ابتسامتهم القذرة و يحطوها في السيارة 
............. .. 
نيمت إبني و كنت خلاص هروح ف النوم بس حسيت كأن في حد بينام ورايا علي السرير بصيت ملقتش حد حاولت أنام بعدها بس قادرتش ف قعدت اقلب ف الفون شوية و محستش بالوقت بصيت ف الساعة لقيتها ١ بليل و برضو مش قادرة أنام ، دخلت و لقيت أختي active ف رنيت عليها 
+ آلو 
~آلو ، إزيك يا علا عاملة أي 
+ الحمد لله إيه إلي مسهرك 
~ لا مفيش أنا بس مش قادرة أنام ، آنتي مال صوتك كدا و بعدين مش من عوايدك يعني إنك تسهري 
اتنهدت و قالت +عارفة أم كريم جارتنا 
~أيوة مالها حصلها حاجة 
+ لا هي كويسة الحمد لله ، بس بنتها كانت رايحة عند صاحبتها و المفروض كانت ترجع الساعة ٧ بس لواحدة دلوقتي لسة مرجعتش و قالبين عليها الدنيا 
~لا حول و لا قوة إلا بالله دول ناس طيبين 
+يلا ، طب سلام دلوقت 
~سلام ابقي طمنيني 
+حاضر 
........................
في مكان مهجور بعد ما عملو عملتهم ذ
" طب هنعمل فيها أي دلوقت 
- لا خليها شوية ، و نرجعلها تآني بكرة 
" هه ماشي ، اقفل الباب كويس بقا لحسن هي شوية و هتفوق و كدا كدا في أكل ف المكان تاكل بقا ولا اشلا عنها ما كلت 
ثم اغلقا الباب و ذهبا 
............... 
جات الساعة ٣ و أنا لسة منمتش سمعت صوت حد تحت بيفتح الباب ف رحت ابص من الشباك لقيتو سلفي علي كالعادة راجع متأخر ، رجعت تآني ، شوية و الفجر اذن صليتو و نمت 
صحيت الصبح و رحت عند أختي (أختي و أمي ساكنين ف نفس المنطقة) عشان اطمن علي علي رهف بنت أم كريم ، 
رحت و مكنش في جديد لسة مش لاقينها و بعدين رحت قعدت مع أمي شوية و بعدين روحت لقيت سلفي مستنيني و أخد السيارة و مشي 
طلعت فوق لقيت نفس الموضوع
بيتكرر، لقيت حماتي قاعدة تعمل حاجة في مدخل البيت ف نزلت السلالم تآني و طلعتها بصوت عالي و لما وصلت لقيتها شالت كل حاجة و سلمت عليا و نزلت ولا كأن كان في حاجة من أساسه دخلت بسرعة و قفلت الباب ، شلت البلاطة و زي ما توقعت نفس البودرة مرة تانية نضفتها تآني و سمعت شوية فيديوهات قالو نرش علي المكان ميه بملح ، رحت أعملها بس لقيت الملح خلص ، رحت أجيب فلوس عشان انزل أجيب ملح بس لقيت مش فاضل من الفلوس إلي جوزي بيبعتها غير ١٠٠ جنية ف كلمتو 
~آلو 
_أيوة يا محمد اخبارك عامل أي 
~الحمد لله تمام و إنت اخبارك أي 
_انا الحمد لله تمام ، كنت بتصل عشان اقولك إن الفلوس إلي معايا خلصت إحنا بقينا آخر الشهر حاول تحولي فلوس فأسرع وقت 
~مهو... أصل 
_في أي يا محمد 
~أصل الصراحة أنا بعت المرتب بتاعي لعلي اخويا، آنتي عارفة المصاريف 
_تقوم تبعتلو المرتب كلو يا محمد طب أنا اصرف منين دلوقتي أنا و ابنك ؟
~أتصرفي يا سارة 
_أتصرف! ماشي يا محمد سلام 
قفلت السكة و أنا مش مستوعبة إزاي يعمل حاجة زي دي إزاي يبعت المرتب كامل لأخوه و امو و إحنا محتاجينو فقررت إني انزل إشتغل مع أختي ف محل بابا الله يرحمو عشان أعرف اصرف علي البيت و أجيب الحليب لابني 
................  
..... ............. 
تاني يوم كنت راجعة من الشغل بليل مهدودة و دخلت نمت علطول بس شوية و صحيت علي صوت تليفوني بيرن، فتحت عيني عشان أشوف آخر حاجة ممكن اتخيلها شفت حماتي كانت قريبة مني جدا و مبرقالي و مبتسمة ابتسامة مرعبة و معاها ......
يتبع الفصل التالي:اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية لماذا" اضغط على أسم الرواية

google-playkhamsatmostaqltradent