رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني 2 الفصل الخامس 5 - بقلم حنين عادل

الصفحة الرئيسية

رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني 2 البارت الخامس 5 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني 2 الفصل الخامس 5

خالد بصدمه: عمي بدر.  .
بيكون بدر واقع علي الأرض ومغمي عليه ..
بيفوق فيه خالد مش بيفوق بيجيب ميه وبيرش علي وشه بيبدأ يفوق  ..
خالد: عمي انت كويس
بدر: انا كويس كويس
خالد: تعالي نروح لدكتور يلا
بدر: لا يا خالد انا كويس
خالد: اومال اغمي عليه ليه لازم نطمن !
بدر: يمكن عشان مابكلش كويس بس 
خالد: ياعمي عشان نتطمن
بدر: صدقني انا كويس 
خالد: طيب انا هاروح اجبلك حاجه تاكلها اقعد ارتاح وماتتعبش نفسك
بدر: ماشي 
............................
روح: طيب هانعمل ايه طالما مش راضي تسمع خطتي الظابظ تختوخ بيقرب ..
يونس: ماعدتش عارف ليه ملطشه كده من كل جمب ..
روح: يلا ياعم ..
يونس: اجري..
روح: يادي النيله معاه عربيه يا بني بطل فرهده علي الفاضي بص هوا هايقف وهاينزل من العربيه و .......
بيوقف الظابط العربيه ..
يونس: وايه ؟!
روح: ماعدش وقت اشرحلك ارتجل وانا هابدأ.
روح بتوطي علي الأرض..
روح: اه يا رجلي اه ماي لج اوو نوو
بينزل من العربيه بعد معاناه ازاي ده بقي ظابط وعدي من الكوميسيون مش عارفه يمكن زي ما علاء ولي الدين دخل الجيش 😂
بيمسك يونس من قفاه وبيبصله بصات مش مظبطه ..
روح: جاريه يا يونس
يونس: ايه ايه ايه !
روح: طب بص اضربه تحت الحزام.  
يونس: هوا فين !
روح: هوا ايه يا يونس ؟!
يونس: الحزام مش شايفه 
بتقرب روح من الظابط ..
روح بتكلم الظابط: ريلاكس ريلاكس بيبي 
بتزغزه روح بإيد ...
روح: اعمل زيي ياض
يونس: طيب .
بيزغزغوا فيه وهوا بيضحك ..
روح: انتي بطه كميله ايه البق ده يا لا دا جردل اهييي
بيسيب يونس وبيفضل يضحك وبيقع علي الأرض من كتر الضحك ..
روح بتقرب من عينيه وبترشه بالرمل ..
روح: اركب العربيه بسرعه ..
يونس بيركب العربيه والظابط مش شايف حاجه وقام من علي الارض .
روح ركبت جمب يونس
روح: يلا دور
يونس: مش بتشتغل...
روح: جرب بسرعه 
بيحاول يونس وبتشتغل بيلاقي الظابط في نص الطريق 
روح: حاسب يا يونس 
بيكسر وبيعدي والظابط عمال يقول كلام مش مفهوم.  
روح : ههههه اللي يحضر العفريت ومايعرفش يصرفه يعرف ان العفريت هايقرفه ههههه
يونس:  اخ منك 
روح: بس اتبسطت واللهي انشكحت
يونس: طيب يا ختي 
روح: كنت هاتتفنيخ يا يونس
يونس: ايه هاتتفنيخ دي
روح بضحك: الظابط يا جدع هههه
يونس: انتي بتقولي ايه احنا رجاله وهانفضل طول عمرنا رجاله !
...............................
في الجامعه...
* يعني البنات كلها هاتموت عليك ياعم شوف دول جامدين بس
مصطفي: يا نوح يا خوي الحلوين كتير والجامدين اكتر انا  اقدر اصاحب ميه بس ليه اكسر قلوبهم انا عايز احب بنت تملي قلبي وعيني وادخلها من الباب ..
نوح: تكسر ايه ! هما اللي بيكلمونا عادي دول محترمين دول واخدينها لف 
مصطفي: مش هانكر ان فيهم بنات مش كويسه بس في منهم اللي بتحبك وبتعمل كل اللي بتطلبه عشان بتحبك وتعمل المستحيل عشانك وبتبقي محترمه ومتربيه بس القلب..القلب يا نوح بيودي في داهيه !
نوح: ماشي ياعم الرومانسي انا رايح مع لانا
مصطفي: دا اسمها ولا اسم معزة ههههههه
نوح: بس يا رخم 
بيمشي نوح وبيركب مصطفي عربيته .
بيفتح الشباك وبيركن ايده وبيسوق ..
بيشغل اغنيه ..وبيردد كلماتها
وقت غروب الشمس واقف علي البحر بعيد
عمال بحكيله واشكيله واشرح واعيد
فجأة لقيتها وكنت فاكرها عروسه البحر
طالعه من الميه وطلتها اقوي من السحر 
..............................
بيرن كرم علي تليفون كريمه..وبترد
كرم: انا عند الاسطبل تعالي !
كريمه: كيف يعني اجي
كرم : برجليكي؟!
كريمه: ايه النصاحه دي اومال هاسيبها في البيت مااكيد هاجي بيها انا قصدي حد يشوفنا مع بعض
كرم: وه ..انتي خطيبتي 
كريمه: بس مش مرتك !
كرم: براحتك انتي الخسرانه انا كنت جايبلك هديه خلاص بقا اوبا في بنت قمر هنا اهيه انا هاديهاله يلا سلام 
تيت تيت ..صوت التليفون اتقفل..
كريمه اتعصبت: بقا اكده يا بن نعيمه طيب انا هاجي اطربقها علي دماغك يا كررررم !
بتلبس كريمه وبتنزل من البيت ..
بتروح علي الإسطبل بتلاقي كرم قاعد بعيد شويه علي الخضرة وضهره ليها  وبيكلم حد..
بتلاقي كريمه عصايه عباره عن غصن شجرة تخين بتاخدها من علي الأرض وبتقرب منه براحه
كرم: بحبك يا نانا يالهوي بالي علي حلاوتك يابت ايه ده 
بتقرب منه ولسه هاتضربه ..
بيمسك بايده العصايه.
بيقوم من علي الارض
كرم: عاتعملي ايه يا مجنونه
بتبص كريمه مش بتلاقي بنت بتلاقي كلبه بيضاء صغيرة
كريمه: ايه دي
كرم: كلبتي نانا
كريمه: بتحب الكلبه !
كرم: يا عيني عليك يا كرم مظلوم علطول كنت هاتموت بسبب كلبه 
كريمه بترمي العصايه ..
كريمه: عاوزني اشوفك بتقول لحد غيري بحبك واسكت
كرم: نتناقش نتحددت مش يمكن فاهمه غلط انتي علطول متهورة كده حرمه صعرانه
كريمه: وه !
كرم بعصبيه: بلا وه بلا نيله حرمه ايه اللي تمد ايدها علي راجلها اتجننت اياك بعديلك كتير بس سوقتي فيها 
كريمه قعدت علي الارض وشدته يقعد..
كريمه: خلاص بقا ماتزعلش مني يا كرم انا بحبك وبغير عليك 
كرم: لاه زعلان 
كريمه: خلاص بقا 
كرم: قولي اسفه يا بيبي
كريمه بضحك: اسفه يا بيبي 
كرم: لسه زعلان بردك
كريمه: طب اعمل ايه 
كرم بيقرب منها وبيغمزلها: هاتي قطه
كريمه زغرتله..
كرم بيبعد عنها: لا اله الا الله طلعتيني من المود منك لله انا كده هايتقطع خلفي فين الرقه فين العواطف فين المشاعر فين التسبيل 
كريمه بضحك: في الغسيل
كرم: في الدراي كلين يا حلاوة
كريمه: فين هديتي بقا 
بيطلع كرم هديه متغلفه وبيديهالها
كرم: يلا ياكش يطمر
كريمه بتفتحتها بفرحه ..
كريمه بصدمه: ايه دي 
كرم: ده جهاز كهربا يعني سيلف ديفينس 
كريمه: واعمل بيه ايه ده 
كرم: من شخصيتك خوفت علي الدبدوب منك واكيد مش بتحبيهم قولت اجبلك ده اي حد يضايقك اديله فولت عارفك تموتي في العنف
كريمه بحزن: شكرا 
(متخيله كرم عمرو سعد في مسلسل يونس ولد فضه متخيلاه كده وحاساه هوا فعلا 😂فتخيلوه زيي)
..........................
بقلم حنين عادل
روح: طيب ممكن افهم نزلنا ليه؟!
يونس: عشان دي عربيه ظابط واحنا سارقينها وبعدين ممكن نركب اي حاجه ونروح علي الفندق ..
روح: ايوه ..
........................
تليفون مصطفي بيرن ..
بيوقف العربيه وبيرد عليه..
بيلاحظ نفس البنت في البلكونه .
بينزل من العربيه وبيقعد عليها
بتكون واقفه والطرحه علي نص شعرها وبتنشر
الشمس جايه في عينيها بتخليها تلمع .....
مصطفي: تبارك الله !
نوح: مصطفي ..مصطفي
مصطفي بيفوق من شروده ..
مصطفي: ايوه يا بني 
بيركب عربيته وهوا بيكلمه بيبص نظره اخيره وبيمشي 
............................
روح اترمت علي السرير.  
روح: دي كانت خروجه يا جدع يارب كتر خروجتنا
يونس: حرام عليكي عارفه لو فجئتنيني بحاجه مجنونه بعد كده انا هاعم........بتقاطعه ببوسه
روح: هاتعمل ايه يانمر 
يونس: انا هيييح
روح: مالك قلبت حمدي الوزير كده ! ههههه لاااا احنا اشرف من الشرف اهييييي( ضحكه خليعه) 
.........................
في شركه النمر.  
خالد: ياعمي ارجوك حاسك تعبان ووشك اصفر
بدر: صدقني يا خالد انا كويس..
بيقوم بدر وبيدخل الحمام بيبص للمرايه بشرود بيكح و ..
google-playkhamsatmostaqltradent