رواية عندما تلتقي العيون الفصل الأول 1 بقلم نجوى ابراهيم

الصفحة الرئيسية

   رواية عندما تلتقي العيون الفصل الأول بقلم نجوى ابراهيم


رواية عندما تلتقي العيون الفصل الأول 

تبدا قصتنا في لوس انجلوس حيث يوجد بطلنا ادم وقد بدا يفيق من نومه 
مراد:ادم ي اااااادم اصحي الطياره هتفوتنا 
ادم:صوتك ي حيوان في حد يصحي حد كدا 
مراد :ما انا بقالي ساعه بصحي فيك واقولك الطياره هتفوتنا 
مراد صديق ادم الوحيد نفس تخصصه ومساعده في الشركه مراد عيونه زرقا وبشرته بيضا وشعره بني ودا يرجع لان والدته من اصوله امريكيه وليست مصريه 
ادم :يلا ي سيدي هنفطر وننزل نسافر استني ي حيوان الطياره بتعتي اصلا هتفوتنا ازاي 😒
مراد :اي دا بجد كنت بهزر معاك ي دومي عشان تصحي اصلك وحشتني 
ادم:اللهم اخذيك ي شيطان اتعدل ياد علي الصبح وانشف كدا 
مراد:لي ي دومي دا انا بحبك خد بوسه 😘
ادم :اقسم بالله ما هسيبك انت لادم تضرب ويجري ورا مراد والاتنين بيضحكوا نسيبهم يكملوا لعب ونروح نشوف بطلتنا عهد 
في مصر وتحديداً في التجمع الخامس في فيلا محمود بيه الشرقاوي داده رضوي راسحه عشان تصحي عهد باوامر من محمود بيه 
داده رضوي:ست عهد ي ست عهد اصحي محمود بيه عاوزك علي الفطار 
عهد:ي داده قولتلك الف مره بلاش ست عهد دي انا عهد بس او دودي زي ما كنتي بتناديني وانا صغيره داده رضوي الوحيده في البيت هي اللي عهد بتحبها وبتعببرها مامتها التانيه والوحيده اللي بتتعامل معاها بلين وحب عكس قساوه شخصيتها 
داده رضوي :ي بنتي العين متعلاش عن الحاجب 
عهد :ي داده متزعلنيش منك انا عهد بس انا متربيه علي ايدك وافضالك عليا كتير 
داده رضوي :ربنا يمرم اصلك ي بنتي والله طول عمري بحبك وبعتبرك بنتي واكتر ربنا يرزق قلبك ويفرحك بشبابك  
عهد:ماشي ي داده اطلعي وانا هاخد دش واصلي الصبح واجي وراكي 
خرجت داده رضوي وقفلت الباب وراها وعهد قامت اخدت دش وصلت ولبست بدله رسميه وسرحت شعرها الطويل وعملته كحكه فوضاويه ونزلت تفطر من والدها 
عهد: صباح الخير ي محمود بيه 
محمود:صباح النور ي عهد اقعدي افطري ويلا عشان يومك طويل في الشركه 
عهد:لوت فمها بحسره علي والدها اللي مبيفكرش غسر في الشركه والشغل ومش مهتم بتعبها ولا حياتها اصلا وانها بنت ومحتاجه تاخد راحه وتخرج مع صحابها اه عهد قاسيه بس من معامله والدها ليها لكن لو لقيت مغامله غير القسوه هتبقا ارق بنت في الكون 
عهد:صباح الخير ي ماما ووطت عشان تبوسها 
نجوي:صباح الخير ي قلب ماما اقعدي ي حبيبتي افطري 
عهد قعدت اكلت او مثلت انها بتاكل واخدت ملفاتها وعربيتها وراحت علي الشركه 
عهد اول ما دخلت الشركه بدا الهمس من الموظفين منعم اللي خايف منها ومنهم البنات اللي حاقدين عليها ومنهم الشباب اللي مبهورين بجمالها ععد دخبت مكتبها ورنت الجرس علي السكرتيرة ندي 
عهد:ندي من فضلك هاتيلي قهوتي وهاتي كل الملفات بتاعه الصفقات اللي لسه متمتش 
ندي:حاضر يافندم ثواني وكله يكون عند حضرتك 
مشيت ندي وثواني وجايت القهوه وكل الملفات 
عهد:اي دا ي بنتي كل دي ملفات هو احنا مشتغلناش من سنين ولا اي 
ندي:لا يافندم اصل محمود بيه عقد صفقات جديده لاستيراد اخدث موديل من معدات الجيم 
عهد:وريني كدا وبدات عهد تقرا وتراجع مل الملفات باتقان وبعد ساعات من العمل الشاق ععد خلصت كب الصفقات ندي احنا عندنا اجتماعات مع مين انهارده 
ندي:عندنا اجتماع مع الوفد البريطاني عشان شحنه البرفانات اللي مفروض تتمضي انهارده 
عهد : ي خبر ابيض انا ازاي نسيتها دي لا جهزيلي عشا عمل مع الوفر في اشهر مطعم وهنمضي الصفقه انهارده 
عهد فضلت تشتغل لحد ما الوقت عدي وكان باقي بس ساعه علي عشا العمل بتاعها قامت اخدت مفاتيحها وركبت عربيتها ومشيت البيت تغير لبسها

نرجع لبطلنا كان فطر ولم حاجته وركب الطياره هو وصديقه الوحيد واللي عايش معاه في البيت وكل اهله بيعتبروه اخو ادم لان اهله متوفيين وهو اتربي مع ادم 
ادم:باااااابا ماااااما انا رجعت 
محمد والد ادم :ادم حبيبي انت جيت امتي وحشتني اوووي يابني كدا ي ادم خمس سنين مشوفكش وحضنه وبكي كتير 
ادم:حقك عليا ي بابا خلاص بقا متعيطش انا جيت اهو ومش راجع تاني وهقعد معاك علطول 
محمد:بجد يابني يعني مش هتسافر تاني 
ادم. ايوا ي والدي مش هسافر تاني انا صفيت كل شغلي هناك ونقلته مصر وناوي ارجع امسك الشركه معاك واستقر هنا 
محمد. والله احسن قرار يابني 
مراد. حقيقي من لقي احبابه نسي اصحابه او مش عارف بيقولوها ازاي ولوي فمه
محمد وادم. ههههههههه اتقمصتي ي بطه 
محمد.  تعال ياد انت في حضني وحشتني اكتر من ادم والله 
مراد جري علي حضنه وحضنه كتير ومحمد طبطب علي ضهره بحنان 
هاجر مامت ادم:مراد حبيبي وحشتني تعال هنا وحضنت مراد كتير 
مراد. ولله ي امي وحشتيني اكتر حد في الدنيا 
ادم.  ماما نحن هنا 
مراد.بصله وطلع لسانه عشان يغيضه ادم حضن امه وسلم عليها وهي عيطت كتير وهي بتعاتبه عشان غاب عنها الوقت دا كله 
خلصوا واكلوا كتير لانهم كان واحشهم الاكل المصري وكل واحد طلع اوضته ونام واتفقوا انهم هيخرجوا يتعشوا سوا بالليل 
...................
عهد.. لبست فستان اسود طويل مجسم عليها جمب ليه كم والتاني كب كان مخليها ساحره في الجمال وفردت شعرها الطويل بقيت شبه الباربي وحطت ملمع شفايف بس ودا لان عهد مبتحبش الميكاب مع انها بتملك شركه ميكاب لبست جزمته الكعب واخدت شنطتها ومفتاح عربيتها ونزلت 
نجوي.. رايحه فين ي عهد دلوقت 
عهد.. عندي عشا عمل مهم ي ماما همضي فيه صفقه من اكبر صفقات الشركه تمنها معدي ال50 مليون 
نجوي.... ربنا يوفقك ي بناي بس خدي لارا معاكي متروحيش لوحدك انتي عصبيه ولو حد استفزك هتبقا ليله مش معديه 
عهد.. ضحكت ماشي ي ست الكل مش عارفه هتبطلي تخافي عليا امتي علي العموم لارا جايه معايا اصلا 
لارا صاحبه عهد الوحيده بنت خالت عهد بيضه عيونها بنيه ساحره وواسعه حدا شعرها قصير وفي نفس مستوي عهد بس هي متدلعه وملهاش في الشغل كل همها السفر والرحلات والشوبنج عكس عهد تماما بس صحاب جدا 
لارا... اي دا انا سمعت حد بيجيب في سيرتي 
عهد... ياريتك ي ماما جبتي سيره جنيه كنا لقيناه 
لارا ....يرضيكي كدا ي خالتو بنتك بتغلط فيا 
نجوي..  ي روح خالتو انتي حد يقدر يغلط فيكي 
لارا طلعت لسانها لعهد وجريت وعهد جريت وراها وركبوا العربيه وراحوا علي مكان المطعم اللي المفروض في التجمع الخامس  
................
مراد.... ادم يلا هنتاخر علي العشا مش هنلحق نلف شويه في القاهره وحشتني اوووي 
ادم....خلاص بطل زعيق جيت اهو ادم كان لابس تيشرت ابيض بارز عضلاته وبنطلون اسود وكوتش ابيض ومسرح شعره وحاطت البرفيوم بتاعه الخاص 
مراد... واااااو لا دا انت هتتعاكس مني كدا 
ادم.. دا علي اساس انك مش لابس نفس الطقم 
مراد.... بس انا مش حلو زيك ي قمر انت 
ادم... مراد اتعدل لحسن والله هدخل اكمل نوم ولا هنخرج ولا نتحرك 
مراد... اييييييي لا انا اسف ولا كلمه يلا قدامي 
مشيوا ادم ومراد وراحوا علي نفس المطعم اللي عهد هتمضي فيه الصفقه 
وهما داخلين في نفس الوقت عهد قايمه تظبت شعرها عشان الوفد علي وصول وهي ماشيه وادم ماشي ووشه لمراد وبيضحك ومش واخد باله انه هيخبط في خد خبطت عهد وكانت هتقع بس مسكها في اخر لحظه واتقابلت عيونهم في نظره طوييييله وكانهم يعرفوا بعض من سنين مع انهم مش اتقابلوا من لما كانوا عهد اربع سنين وادم كان 8 سنين من وقتها افترقوا 
عهد زقته مش تفتح ي ي بني ادم ولا ماشي تخبط في خلق الله 
ادم.. انا اسف ماخدتش بالي 
عهد سابته ومشيت تبطت شعرها ولبسها في الحمام 
وادم قعد يبص في اثرها وكانه بيحاول يفتكر هو شافها فين قبل كدا وفجاة دخلت بنت جميله جدا وندهت علي ادم.......  
نكمل بكرا ي حلوين 

يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent