رواية أحببت أناني وأحببت خائنة الفصل الثامن عشر 18 بقلم منى

الصفحة الرئيسية

    رواية أحببت أناني وأحببت خائنة  الفصل الثامن عشر بقلم منى


رواية أحببت أناني وأحببت خائنة  الفصل الثامن عشر

وقفنا البارت اللي فات لما ليلي وليث كانو قاعدين سوا و دخل الحارس بلغهم ان يحيي نعمان موجود برة وعايز يقابل ليلي

ليلي بخوف ... ي يحيي جاي لية ؟

ليث ... اهدي ف اية عموما جة لقضاة واضح انة محرمش خلية يدخل يا ابني لما نشوف اخرتها

ليلي ... ليث انا مش عايزة اشوفة بليز

ليث بهدوء ... لا هتشوفية انا اختي قوية مش ضعيفة ف اية دا انتي مكنتيش بالخوف دا ف وجود يونس اشمعني يحيي

ليلي ملحقتش ترد لان لاقت يحيي قدامها .... يحيي كان داخل و واثق انة لسة له تأثير علي ليلي وكان علي وشة ابتسامتة المستفزة اللي ليلي بتكرهها لكن الابتسامة دي اختفت تدريجيا لما شاف ال قاعد جمبها و بيبصلة بسخرية اوي

ليث ... خيييير اية ال جابك

يحيي بتوتر حاول يدارية .... احم انا انا جاي اشوف مالك من يوم ما مشي وانا مشفتوش

ليث 😏 ... فعلا ؟ واللي عايز يشوف مالك مش يتصل الاول يشوف صحاب البيت موجودين ولا لا ؟ وبعدين هي مش ليلي محددة مكان رؤية مالك في النادي فقط ازاي تسمح لنفسك تيجي هنا وانت عارف انها لوحدها ؟

يحيي ... احم عادي يعني انا حسيت انة وحشني جتلة و لو مكنوش موجودين او هي رفضت كان الحرس اللي علي البوابة هيمنعوني ولا اية ؟

ليث .... مممم ماشي ( بص ل ليلي ) ليلي اطلعي اندهي مالك من فوق يشوف عمة لو سمحتي خلينا احنا للاخر احسن منهم

ليلي ... حاضر ثواني

واختفت ليلي من قدامهم بس الدقيقة اللي يحيي خطف فيها نظرات ل ليلي كانت كفيلة تطفي نار شوقة ليها وفرح انة قدر يشوفها لانها كانت وحشاة اوي

ليلي طلعت ندهت مالك وفضلت هي مع كريم تتكلم معاه وتلعب معاه و في المساء كانت ليلي حكت ل ليث كل حاجة من يوم ما سافر لحد ما رجع ومالك و كريم كانو نايمين و بعد وقت الحرس بلغ ليلي ان سليم موجود برة وعايز يقابلها

ليث بضيق ... في حد يجي لحد ف وقت زي دا وهو عارف انك لوحدك ؟

ليلي ... ليث سليم محترم جدا علي فكرة متنساش الظروف اللي هو بيمر بيها اكيد جاي عايز ابنة عشان يكون جمبة ويبلغة ب وفاة ماماتة قدر الظروف ييا ليث واهدي شوية هه اهدي

ليث سكت وسليم دخل كان واضح علية التعب والارهاق جدا و اتفاجا بوجود ليث ودا ضايقة هو مش عارف دا مين ولية موجود دلوقتي وواازاي مش هيتكلم مع ليلي وتهون علية تعبة وضيقة ف بقا تعبان ومرهق و مضاااااااااايق جدا

سيلم 😠 ... السلام عليكم

ليث وليلي ... وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

ليلي ببتسامة ... اتفضل يا سليم عامل اي ؟ شكلك تعبان ؟

سليم ... يعني شوية ارهاق امبارح كنت مطبق ف المستشفي وانهاردة طول اليوم بين مستشفي ومشرحة ومقابر يلا ربنا يرحمها ويغفرلها يارب

ليلي ... يارب البقاء لله

سليم ... ونعم بالله

ليث ... اية يا لولا هو انا شفاف للدرجادي مش تعرفيني بالاستاذ ؟

ليلي بحرج ... وبعدين ياليث مش وقت هزار احم دا ليث اخويا يا سليم و دا سليم والد كريم يا ليث

ليث وهو بيمد ايدية ل سليم ... تشرفنا بحضرتك و البقاء لله

سليم وهو بيسلم علية ... الشرف ليا شكرا ونعم بالله ( وبص ل ليلي ) احم ممكن تندهيلي بس كريم لو سمحتي معلش تعبتك معايا انهاردة

ليلي ... اولا مفيش تعب ولا حاجة كريم ع فكرة هادي جدا ومؤدب اوي ثانيا هو نايم دلوقتي حرام اصحية خليهم بكرة يأجزو من المدرسة و ابقي اقعد معاة براحتك ممكن ؟

ليث ... سوري لو بدخل بس ليلي معاها حق حرام نقلق الولد وكدة كدة حضرتك شكلك تعبان ومرهق استريح الليلة دي وبكرة اتكلم معاه براحتك مالك كمان بكرة مش رايح المدرسة عشان انا لسة راجع من السفر انهاردة ف هيصحو الصبح براحتهم وانت ابقي خد كريم اي وقت تصحي براحتك

سليم ... اوكي اللي تشوفو اسف مرة تانية ع ازعاجكم تصبحو علي خير

ليث وليلي ... وانت من اهل الخير

سليم ... عن ازنكم

ليث وهو بيوصلو ... اتفضل

ليلي انسحبت بهدوء تنام قبل ما ليث يفضل يسأل فيها كتير وعدي اليوم وجة صباح يوم جديد

مكنش في احداث

سليم اخد كريم وطلع علي بيت باباة وماماتة و اتكلم معاه وفهمه ان والدتة توفت كريم زعل جدا و كان طول الوقت ساكت لا بيرد علي حد ولا بيتفاعل معاهم ف اي حاجة و دا تعب سليم جدا ومكنش عارف يساعدة ازاي ؟

ليلي كانت مبسوطة برجوع ليث خصوصا انة فجأها انه هيفتح شركة هنا للبرمجيات و هي هتشتغل معاه فيها وديما كانت علي اتصال بسليم عشان تطمن علي كريم وكانت بتحاول تخفف عن سليم وتواسية انها فترة وهتعدي

امنة ومراد مفيش اي جديد بينهم رغم الحب ال جواه قلوبهم الا ان امنة لسة شايفة انها محتاجة شوية وقت

يونس وناريمان حياتهم بدات تستقر جدا و ليث بقا ياخد هو مالك ف اوقات زيارتة ل يونس واهله ودا كان مضايق يونس و يحيي جدا انهم مش بيشوفو ليلي

عدي شهر علي ابطالنا بدون جديد وفي يوم جديد باحداث جديدة في فيلا ليلي كانت بتحضر الفطار بنشاط وهمة وفرحة لان انهاردة اول يوم ليها هي وليث في المكتب الجديد الل فتحة

ليلي بصوت عالي ... يلاااااا الفطاااار يا مالك يا ليث يلا بقا هنتاخر اية دلع دا

مالك بنعاس ... صباح الخير يا ماما

ليلي وهو بتبوسة ف خدة ... صباح النور يا روح ماما انت

ليث ... الله الله ااية الرضا والدلع دا كلة

ليلي ... صباح الخير يا ليثو

ليث ... صباح الفل يا قلبي

وقعدو يفطرو

مالك ... ماما انا بقالي يومين واخد الاجازة ومشفتش كريم بقالي كتير وكل ما اطلب منك تقوليلي اصبر وبعدين يعني ؟

ليلي ... اعمل اية طيب يا لوكا هو طول الشهر دا قاعد مع جدة وجدتة عشان يراعوة لما يرجع هتشوفو وتقعدو سوا براحتكم

مالك كشر ... انا عايز اشوفو بليز يا ماما اتصرفي

ليث ... طيب ما نكلم سليم يخدة النادي و نتقابل هناك الولد لازم يخرج ويغير جو مينفعش يسبوة ف البيت ديما كدة

ليلي ... طيب هكلم سليم انهاردة واقولو واظبط معاة

ليث ... طيب يلا عشان منتاخرش يا باشمهندسة

ليلي ... لوكا تحب تيجي معانا ولا تفضل هنا مع دادة لحد ما نرجع ؟

مالك ... لا هستناكم هنا بس مش تتاخرو لو سمحتو

ليث ... اوامرك يا سيدي يلا باي

مالك ... باي

اتحركو ع مكان الشركة الجديدة وليلي اول ما دخلت اتفاجات ب امنة قاعدة جوة ف المكتب

ليلي بفرحة ... ميمو مش معقووووووول اية المفاجاة الحلوة دي ؟

أمنة ... حبيبتي وحشتني اوي اوي

ليلي ... وانتي كمان وحشتني اوي

ليث ... علي فكرة انا مدير رخم اوي وممكن ادي جزاء حالا دلوقتي

ليلي بعدم فهم ... جزاء لية ولمين ؟

ليث ... ليكم انتم الاتنين طبعا

ليلي بصت ل امنة ورجعت بصلتة ... مش فاهمة بردو ؟

ليث ... ام الغباء اكيد قصدي ان امنة كمان معانا هنا في الشركة مالك يا ليلي القعدة خلت مخك صدي ولا اية ؟

ليلي بفرحة .... بجد ايييييييييوة بقا دا هيبقي احلي شغل هيه هيه هيه

كلهم ضحكو علييها وبعد سلامات بدء كل واحد شغلة

________________________________________________________________

عند يحيي في المعرض كان كسب الصفقة اللي حط فيها معظم فلوس نعمان بس طبعا كسبها بالرشاوي و ورق المضروب وكان شايف انة خلاص جة الوقت ال يصفي فية حسابة مع ليث لازم ليث يختفي من طريقة عشان ليلتة ترجعلو خاضعة وخايفة من تاني لازم مهما كان الثمن

يحيي طلب حد علي الفون وبدء يتكلم معاة

يحيي📱... الو اية الاخبار

الطرف الاخر 📱 ... نزلو انهردة سوا وموجودين ف الشركة اللي قولت ل حضرتك عليها

يحيي📱... تمام زي ما انت واستني مني تلفون قريب للتنفيذ مفهوم

الطرف الاخر 📱 ... مفهوم يا باشا

قفل معاة وابتسم اوي خلاص الدنيا هتبدء تتضحكلو الفلوس وبقت في ايديو زي الرز وليلي قريب اوي هتبقي في حضنة مشش محتاج اي حاجة تاني

مراد دخل الشركة وسال علي مكتب امنة كان معاه بوكية ورد احمر جميل خبط ودخل

مراد ... ممكن ادخل ؟

أمنة بفرحة ... مراد اتفضل طبعا

مراد وهو بيديها البوكية ... انا جيت اباركلك علي الوظيفة الجديدة واشوفك لانك وحشتني اوي

أمنة بخجل وهي بتتاخد البوكية ... ميرسي يا مراد

مراد ... ميرسي دي عشان اني جبت ورد وجيت اباركلك طيب بالنسبة ل وحشتني اوي ايه😉

أمنة ... مراد وبعدين انا ف الشغل علي فكرة

مراد بضيق ... وانا عارف اكلمك طيب اعمل اية امنة بجد وحشتني اوي بقا كفاية كدة يا حبيبتي

امنة بخجل ... وانت كمان وحشتني اوي

مراد 😲 ... قولي والله

أمنة ببتسامة ... والله وحشتني اوي

مراد ... ايوة بقا دا الوظيفة الجديدة دي وشها فل عليا

أمنة ... طب امشي بقا ونتكلم بعدين

مراد ... هتخلصي امتي ؟

أمنة ... يعني لسة ساعتين كدة

مراد ... طيب هروح مشوار علي ماتخلصي و اجيلك اوصلك

امنة لسة هتعترض قاطعها هو

مراد ... هتصل ب خالتو واستاذنها واعزم نفسي عندكم علي الغدا كمان ها حاجة تاني

أمنة ... لا خلاص اللي تشوفو

مراد ... حبيبي المطيع دا بحبك

امنة ابتسمت بخجل وهو حدفلها بوسة ف الهوا ومشي

____________________________________________________________

عند ليلي خدت بريك من الشغل واتصلت ب سليم

ليلي 📱... الو ازيك يا سليم ؟

سليم 📱... الحمد لله انتي عاملة اية ؟

ليلي📱... الحمد لله اية بقا مانش الاوان انكم ترجعو بقا ولا اية ؟

سليم 📱... قريب ان شاء الله لسة كنت بتكلم مع بابا ف الموضوع وهيجو هما كل اسبوع يومين تلاتة كدة يقضوة معانا

ليلي 📱... طيب كويس مالك هيتجنن علي كريم كل يوم يسألني علية وجودهم مع بعض علي فكرة هيفرق اوي ف نفسية كريم يا سليم

سليم 📱... عارف والله يا ليلي

ليلي 📱... طب اية رايك نتغدي كلنا انهاردة في النادي سوا؟ بليييز وافق

سليم ليلي اصلا كانت وحشاة جدا بس كان محرج انة يطلب منها يشوفها خصوصا انة عارف ان الوضع اتغير في وجود ليث

سليم بلهفه 📱... موافق طبعا تحبي ساعه كام؟

ليلي 📱 ... خمسة كويس ؟

سليم 📱... كويس اوي اوي تمام هنكون هناك

قفلو وهما مبسوطين انهم هيشوفو بعض كل واحد فيهم سرح في التاني وراح ل دنيا تانية معاه

_______________________________________________________________________

الوقت عدي ببطء علي ليلي مكنتش عارفة هي لية كل شوية تبص في ساعتها و قبل المعاد بنص ساعة اتحركت هي وليث اخدو مالك من الفيلا وطلعو علي النادي ومش واخدين بالهم خالص من العيون اللي وحوطاهم اتقابلو مع سليم وكريم علي البوابة مالك اول ما شاف كريم جري علية وكريم كمان عمل كدة وحضنو بعض جامد اوي كان بقالهم سنين مشافوش بعض وسليم سلم علي ليث و ليلي و اتحركو عشان يدخلو للنادي بس كل شيء وقف فجاة مع صوت رصاصة و وقوع ليث علي الارض غرقاااان في دمة

وقفنا البارت ال فات لما ليث سمعو صوت رصاص وليث وقع غرقان ف دمة ليلي وقفت متجمدة ف مكانها و سليم جري شدها هي ومالك و معاه كريم ورا عربيتة وجري ع ليث ضرب الرصاص خلص والعربيه ال انضرب منها جريت سليم شال ليث و حطة ف عربيتة و في خلال دقائق كان ف المستشفي ال شغال فيها

ليلي مش عارفة ازاي هي قاعدة قدام غرفة العمليات وجمبها مالك اللي دموعه مغرقه وشة و كريم جمبة بيواسية مش سامعه حاجة حتي دموعها معندها ورافضة تنزل

مالك بص ع حالة مامتة خاف عليها طلع تلفونها و اتصل ب أمنة اللي في وصلت هي و مراد بسرعه جدا وكان لسه ليث ف العمليات

أمنة بقلق ودموع ... ايه ال حصل يا ليلي ليث فين؟

ليلي مفيش رد

مالك ببكاء ... خالو دخل الاوضه دي( شاور ع غرفة العمليات) ولسه مخرجش وماما مش بتتكلم ولا بتعيط ولا بتعمل أي حاجة أنا خائف يا أمنة اوي

مراد اتحرك ناحيه مالك و وقعد قصادة .. حبيبي متخافش كل حاجة هتكون تمام انت راجل لازم تكون اقوي من كدة عشان خاطر ماما

أمنة قعدت جمب ليلي وبدأت تهزها ... ليلي اتكلمي عيطي اعملي اي حاجة متسكتيش كدة والنبي ليلي متوجعيش قلبي والنبي

ليلي بصتلها و الدموع متحجرة ف عينيها مش راضية تنزل واتكلمت بصوت مهزوز وخايف

ليلي ... ه هو هيبقي كويس مش كدة هيكون بخير صح صح يا أمنة ليث بخير صح ؟

أمنة ... اه يا حبيبتي أن شاء الله هيبقي كويس وبخير ربنا رحيم و كبير قولي يارب

ليلي ... يارب يارب انا مليش غيرة يارب ما تحرمني منه يارب يارب يكون بخير ااااااااه قلبي بيوجعني يا أمنة

أمنة لسه هترد عليها خرجت اسراء من اوضه العمليات وكلهم جريو عليها

ليلي ... اخويا كويس طمنيني ارجوكي

اسراء بحزن علي حالتها ... اطمني دكتور سليم بعتني اطمنك ان اخوكي بخير و الحمد لله مفيش نزيف داخلي هو بيقفل خياطة الجرح بس قالي اخرج اطمنك ان شاء الله هيبقي تمام متخافيش قولي انتي بس يارب
ڢ
ليلي ... يارب ان شاء الله شكرا ليكي

اسراء ببتسامة .. العفو انا معملتش حاجة عن ازنكم لازم ارجع ل دكتور سليم تاني

امنة .. الحمد لله اطمني بقا واهدي بصي مالك خايف ازاي

ليلي بصت ع مالك لاقيتة خايف و بيعيط جامد وكريم حضنة جدا وبيطبطب عليه راحتلة

ليلي بصوت مخنوق ... حبيبي اهدي خالو كويس و الدكتورة ال خرجت دي طمنتنا أنه كويس وخلاص هيخرج من الاوضه دي وهنشوفه اهدي عشان خاطر ماما حبيبتك وعشان خالو لو شافك كدة هيزعل منك

مالك ببكاء ... ماما انا خايف

ليلي حضنته جامد ... متخافش حبيبي متخافش كل حاجة هتكون كويسة خالو مش هيسبنا أن شاء الله هيفضل معانا ع طول

كريم ... اهدي يا لوكا احنا كلنا جمبك

ليلي ابتسمت ل كريم و حضنتة هو كمان و هو بادلها الابتسامة

الباب اتفتح و خرج سليم و اسراء ليلي جريت عليه

ليلي ... سليم طمني ليث عامل ايه ؟ حالته ايه؟

سليم ... اهدي يا ليلي هو بخير الحمد لله قدرنا نطلع الرصاصة بدون مضاعفات الرصاصة كانت جمب القلب مباشرة الحمد لله ربنا كتبلو عمر جديد

ليلي. .. الحمد لله طيب عايزة اشوفو ارجوك

سليم ... مينفعش دلوقتي اه هو كويس بس لازم يفضل ف العناية 24ساعه تحت الملاحظة نطمن عليه و أن شاء الله يتنقل أوضة عادية و تشوفيه براحتك دلوقتي ياريت تروحي انا هفضل جمبة اوعدك مش هسيبة ثانية

ليلي ... لا لا اروح ايه انا هفضل هنا جمبة مقدرش اروح ابدا واسيبة

سليم ... طب بصي كدة ع مالك ينفع يفضل ف حالتة دي ؟

ليلي بصت ل أمنة ... أمنة خدي مالك معاكي انهاردة معلش انا مش هقدر اسيبة والله

أمنة ... حاضر اهدي وانا هعملك ال انتي عايزاة

سليم اخد مالك و كريم اوضتة و طلب ليهم اكل و حلويات واتصل ع والدة عشان يعدي عليه في المستشفي ياخد كريم و عند ليلي أصرت ع أمنة تاخد مالك وتمشي و أمنة تحت إصرارها وافقت و مراد قالها أنه هيوصلهم و هيتابع تحقيقات بنفسه ع ما ليث يفوق وياخدة أقواله

عند يونس وناريمان كان بيجهز عشان يروح غدا عمل تبع شغله و ناريمان بتساعدة

يونس ... تسلم ايديك يا حبيبتي

ناريمان ... تسلملي يا حبيبي بقولك يا نوسي ينفع المرة الجايه اللي تاخد البنات فيها عشان يشوفو اخوهم اجي معاكم ؟

يونس باستغراب ... تيجي معانا؟ اشمعني يعني؟

ناريمان ... عادي يعني اظن لازم يجي وقت اتعرف فيه ع اخوة بناتي ولا ايه ؟

يونس ... اكيد يا ناري بس مش دلوقتي ممكن بس الأمور تتظبط بيني و بين مالك لأن لسة الولد مش ع طبيعتة معايا وبعدين هيجي الوقت المناسب اللي تتعرفي ياستي عليه فيه

ناريمان بضيق ... تلاقي الست ماماتة عماله تملي دماغة بكلام وحش عنك عشان كدة الولد مش بطبيعته معاك

يونس ... اكيد لا ليلي مش كدة خالص

ناريمان 🤨... اومال ليلي ازاي؟

يونس ... ناري مش طالبة نكد ع الصبح هه باي ياقلبي

ناريمان ل نفسها .. لسه بتحبها يا يونس مهما اعمل ومهما احاول هي بس اللي ف قلبك

بعد مدة في المستشفي كان والد سليم اخد كريم و أمنة اخدت مالك وفضلت ليلي قاعدة قدام غرفة العنايه سليم عدي يطمن علي ليث شافها قاعدة كدة صعبت عليه وحس بنغزة ف قلبة تلقائي كشر واستغرب نفسه ف ايه بيجرالة و رجع فاق أن دا مش وقتة و راح ناحيتها

سليم ... ليلي انا مش قادر اسيبك قاعدة كدة طول اليوم ممكن تريحي ف اوضتي شوية وانا والله كل شوية باجي اهو اطمن عليه

ليلي لسه هتعترض سليم بصرامة ... ليلي مش هسيبك ع الكرسي طول الليل كدة لو سمحتي متتعبنيش و قومي ريحي ف اوضتي شوية واديكي معاه ف نفس المكان اهو

ليلي هزت راسها وبصت ع ليث من الازاز وبعدين اتحركت مع سليم ع اوضتة اول ما دخل فتح تلاجة صغيرة جمب مكتبة وطلع منها شيكولاتة و عصير وراحلها

سليم ... كلي الشيكولاته واشربي العصير الاول وبعدين ريحي ع الكنبة دي و وعد مني اول ما ليث يفوق هيجيلك ع طول اخدك ليه تمام؟

ليلي بتعب ... ممكن اريح بس مش قادرة اكل حاجة

سليم ... لا هو باكدج كله كدة ع بعضة ولازم يتعمل عشان خاطر ليث لما يفوق يلاقيكي واقفه ع رجلك بلاش تقلقية عليكي لو سمحتي

ليلي .. انت عنيد كدة ليه هات يا سيدي حاضر

سليم ببتسامة... شاطرة لو حبة تقفلي ع نفسك من جوة مفيش مشكلة

ليلي ... لا ملوش لزوم

سليم ... اوكي هروح انا و هرجعلك كمان شوية

ليلي ... اوكي
_________________________________

يحيي كان قاعد ف المعرض متوتر وقلقان لحد ما تلفونة رن

يحيي 📱 .. أيوة ايه الاخبار؟

الطرف الآخر 📱.. الرصاصة جت جمب القلب وحاليا ف المستشفي و حالتة خطر و اخته معاه

يحيي بغضب📱... اغبية مش قلت الرصاصة تكون ف قلبة أو ف راسة وقلتلي اطمن يا باشا ايه مشغل معايا حبه عيال ولا ايه

الطرف الآخر 📱... كان داخله ع القلب ياباشا والله هو ال اتحرك وقت خروج الرصاصة وبعدين ملحوقة لو فاق اوعدك مش هيخرج من المستشفى الا علي المقابر علي طوووول

يحيي 📱 ... لما نشوف المهم مالك مع ليلي ؟

الطرف الآخر 📱... لا في واحدة كان معاها واحد خدتة ومشيت بيه من شوية محدش جوة غير اختة بس

يحيي 📱... واحدة مين ؟

الطرف الآخر 📱... معرفهاش يا باشا والله

يحيي بضيق 📱... طيب اقفل و اي جديد بلغني غور يلا

قفل التلفون و هو مخنوق كان بينه و نجاح خطتة خطوة واحدة دلوقتي لسه هيستني تاني

وهو سرحان كدة دخل عليه نعمان غضبان و متنرفز

نعمان بغضب... انت ازاي تتجرء وتعمل كدة؟

يحيي ببرود ... اعمل ايه ؟

نعمان ... يا بجاحتك يا اخي ايه البرود دا انت ازاي تكتب المعرض باسمك بالتوكيل ال معاك ايه بتورثني بالحياة بتسرقني يا أبن ناهد

يحيي ... تؤ تؤ تؤ انا ابن نعمان وبعدين انا حفظت حقي مش اكتر العمارة انا سيبها باسمك هي و عمارة مدينة نصر شوفت بقا انا حقاني ازاي؟؟ كل ال خدتة حقي مش اكتر

نعمان ... حق ايه يا ابو حق دا معرضي وفلوسي و شقايا

يحيي ... والله ضحكتني شقي مين يا ابو شقي دا حقي انا انا اللي من سفر ل سفر و صفقات ومناقصات و ليل ونهار مطحون هنا دا حقي وتعبي ومعنديش استعداد تخلي ابنك الحيلة يشاركني في قرش واحد منه

نعمان ... بتسرقني يا يحيي بعد العمر دا كلو انا ابني يسرقني ليه كدة أنا عمري ما أخرت عنك حاجة ليه كدة يا ابني حرام عليك

يحيي بضيق ... يوة بقا الكلام اللي ملوش اي لزمة دا وبعدين انت متفاجا اوي كدة ليه ما انت سبق وعملتها زمان في ابوك لما كتبت المعرض دا باسمك عشان اخواتك البنات ميورثوش معاك وابوك اتشل فيها وبعدها مات وأخواتك قطعوك ايه بقا مستغرب ليه دلوقتي اني بضمن انا كمان حقي زي ما انت عملت زمان ؟

نعمان بصلة بحزن وحسرة و اتحرك يخرج من المكان بخطوات تقيلة اوي حس اني الدنيا ضاقت بيه و مكنش قادر يتنفس بصعوبة و وصل البيت واول ما دخل وقع من طولة ع طول

ناهد اتصلت ب يحيي مردش عليها اضطرت تتصل ب يونس بسرعه اللي ساب كل اللي ف أيدية و اتحرك جري ع ابوة

نرجع ل المستشفي

سليم كان بيطمن علي مؤشرات ليث وجمبة اسراء و ابتدي ليث يفوق حسو بيه بيحرك أيدية بسيط و بيحاول يفتح عنينه وبعد كزا محاوله نجح

سليم ببتسامة... حمد لله على السلامه يا بطل

ليث بتعب وصوت واطي .. الله يسلمك ايه ال حصل

سليم ... متجهدش نفسك ف الكلام انت خدت رصاصة جمب القلب بس الحمد لله عدت ع خير

ليث ... ليلي ومالك فين ؟ هما كويسين ؟

سليم ...بخير متقلقش مالك مع أمنة صحبه ليلي وليلي رفضت تمشي وتسيبك هي بس ف مكتبي بدل قاعدة الكرسي حالا هجبهالك (وبص ل اسراء) اديلو من المسكن ال معاكي الكمية اللي حددتها متزوديش ولا تنقصي تمام ؟

اسراء ببتسامة... تمام يا دكتور

سليم خرج و اسراء قربت من ليث تديلو المسكن ف المحلول اللي متعلقله

اسراء ... حمدالله على السلامه

ليث ... الله يسلمك شكرا

اسراء ... العفو ع ايه دا واجبي انت عارف ان انت محظوظ اوي وربنا بيحبك

ليث ... انا؟ اشمعني ؟

اسراء ... رصاصة بتاعتك كانت جمب القلب بالظبط ولو كنت اتاخرت عن دخول العمليات خمس دقايق بس مكناش هنقدر نلحقك خالص

ليث ... الحمد لله قدر الله وماشاء فعل

اسراء ... ونعم بالله

قاطع كلامهم دخول ليلي وهي بتجري ناحيه ليث

ليلي وهي ماسكة أيدية ... حبيبي انت كويس ؟ حاسس بايه ؟ ف حاجة بتوجعك؟

ليث ... متقلقيش يا حبيبتي انا بخير والله الحمد لله (وبص ل سليم ) شكرا يا دكتور علي تعبك معانا

سليم ... انا معملتش حاجة المهم انك بخير الحمد لله

ليلي ... الحمد لله يارب سليم هو كدة عدي مرحله الخطر ولا ايه ؟ وهيخرج أمتي بقا

سليم ببتسامة.. مستعجلة كدة ليه ع خروجة لا ياستي لسه شوية نطمن طبعا عليه و علي جرحة بس الحمد لله مفيش خطر دلوقتي

ليث. .. ليلي اهدي انا كويس قدامك اهو بلاش التوتر دا عشان خاطري

ليلي... مش عارفه اهدي صدقني غصب عني مش عارفه

اسراء ... كل ما هتفضلي جمبة و تكلمية ويرد عليكي هتهدي بالتدريج اكتر واكتر واعصابك تهدي ربنا يخليكم لبعض ديما يارب

ليلي وليث... اللهم امين يارب

اسراء و سليم انسحبوا و ليلي فضل مع ليث مع أسئلتها اللي مش بتخلص و قلقها اللي مش بيهدي


يونس نقل نعمان المستشفي و بعد وقت خرج الدكتور من عندة و يونس و ناهد جريو عليه

يونس بلهفه وخوف ... خير يا دكتور بابا ماله ؟

الدكتور ... للاسف جلطة شديدة أدت ل شلل نصفي

ناهد من الخضة قعدت ع الكرسي بتعب ومعرفتش تنطق

يونس بدهشه ... انت بتقول ايه ؟ انا ابويا كان لسه مكلمني الصبح و كان كويس ازاي مرة واحدة يقع كدة ويتشل ازاي؟

الدكتور ... لازم تكونو اقوي من كدة المريض لما يفوق و يعرف ال حصل محتاج دعم حواليه مينفعش يشوف الحزن والكسرة ف عيونكم كدة

يونس ... لا حول ولا قوه الا بالله طيب نقدر ندخله ؟

الدكتور ... حاليا صعب بس يفوق ونطمن عليه هتدخلولو ع طول عن ازنكم

يونس ... يحيي فين يا ماما؟

ناهد بصوت مخنوق ... معرفش يا ابني بقالة مدة مش بيبات ف البيت ولما بكلمة بيقولي شغل وكلمتة لما ابوك تعب مردش عليا

يونس حاول يكلم يحيي لكن تلفونة كان مغلق اتصل بالمعرض قالولوة أنه كان هنا من شوية و مشي اتنهد بياس من أحوال اخوة وسكت
__________________________________

بعد اسبوع من اليوم دا الأحداث كالاتي

مراد وأمنة عايشين قصة حب جميلة و مالك لسه قاعد مع سهير و أمنة

ليلي مش بتفارق ليث ف المستشفي ابدا ديما جمبة و قربت اوي من اسراء وبقو أصحاب و سليم ديما معاها اغلب الوقت بيهتم أكلت نامت شربت مرتاحة ولا لا وليلي مش عايزة تفكر في اي احساس بتحس بيه

ليث بدء يتحسن ملاحظ اهتمام سليم بس مخدش اي رد فعل هدوووووء و هو كمان بيرتاح ف كلام مع اسراء وبدء يحس أن قلبه هيدق

يحيي اختفي من بعد مواجهتة مع نعمان بيتابع الشغل بالتلفون و رجالتة اللي ف المعرض مبيدوش يونس اي معلومة عنه وبيخطط للخطوة التانيه عشان يخلص من ليث

يونس عرف أن اخوه كتب المعرض باسمة وانة السبب ف ال حصل لابوة ومن وقتها وهو بيدور عليه وهيتجنن ومش مركز ف اي حاجة تانيه

نعمان خرج من المستشفى ع كرسي متحرك نفسيتة وحشه جدا مكتئب مش بيتكلم كتير و ناهد بتخدمة وتراعيه و بتحاول تخفف عنه
___________________________________

ليث كان قاعد مع ليلي بتاكله تفاح

ليث ... ليلو بقولك

ليلي 🤨... ليلو ؟ تبقي عايز حاجة خير ؟

ليث بتوتر ... احم هو هو انتي و اسراء يعني ملاحظ انكم بقيتم مقربين من بعض صح ؟

ليلي 😉... اسراء ع طول كدة دا انت لحد دلوقتي بتقول ل سليم يا دكتور سليم و وهي بقت اسراء بس ؟

ليث كشر... بت بطلي رخامة بقا

ليلي ☺️... انا رخمة ماشي شكرا يا سيدي

ليث ... يووووو ليلي اخلصي بقا

ليلي ... اخلص اعمل ايه مش فاهمه ؟

ليث ... بقيتو اصحاب؟

ليلي ... انا وسوسو اه بقينا صحاب

ليث ... احم طب هي يعني مقالتش ليكي إذا كانت يعني اا يعني

ليلي 😁... ايه يا ليثو علقت ولا ايه ههههههههههه عموما لا هي مش مرتبطة

ليث حدفها بالمخدة ... ابو شكلك بت رخمة صحيح

ليلي ... شكرا شكرا زود حسابك معايا زود وابقي قابلني لو قلتلك عنها حاجة تاني او سييتك حتي تقرب منها.

ليث بغيظ ... يا سلام علي اساس اني هاخد الأذن منك مثلا

ليلي ... لا يا حبيبي العفو بس مش هخليك تعرف تتكلم معاها كلمتين ع بعض بس هه 😛

ليث ... ليلي حبيبتي

ليلي ... دلوقتي بقيت حبيبتك ماشي ماشي عموما الله يسهلو ياسيدي

ليث لسه هيرد الباب خبط ودخلت اسراء

اسراء ببتسامة... صباح الخير

ليث وليلي ... صباح النور

ليلي ... اتاخرتي ليه يا هانم عندك تأخير ربع ساعه بحالهم

اسراء ... سوري يا ليلي راحت عليا نومة اصلا و كنت بجري حوالين نفسي يادوب جيت مضيت حضور و جيتلك ع طول

ليلي ... خلاص سماح المرادي

اسراء ☺️... عامل ايه انهاردة يا استاذ ليث

ليث ☺️... كويس الحمد لله بس مش اتفقنا ليث بس رخمة اوي كلمة استاذ دي

اسراء ... احم اه حاضر اكيد

ليلي ... يلا يا سو نروح نشرب قهوة سوا

ليث بغيظ ... ما تشربوها هنا

ليلي ... لا أصل عايزة سو في كلمة سر 😉 عن ازنك بقا

ليلي كتمت ضحكتها و خدت اسراء وخرجت و ليث كان هيموت من الغيظ منها و اتوعد لها لما ترجع

في الكافيترية

ليلي ... بقولك ايه مش احنا بقينا أصحاب؟

اسراء. .. اكيد طبعا

ليلي ... طيب ايه بقا مفيش حبيب كدة ولا كدة😉

اسراء 😏... لا انا مبفكرش ف الارتباط خالص انا عايشة لشغلي وبس

ليلي ... ياسلام فالنفترض أن قلبك دا دق وحب هتقوليلو ايه سوري مبفكرش؟

اسراء بحزن ... انا عمري ماهسمح لقلبي أنه يدق اصلا يا ليلي

ليلي ... ليه يا اسراء في ايه؟ انا بجد بحبك واعتبرتك صحبتي اه المدة اللي اتكلمنا فيها قليلة بس قلبي ارتحلك جدا والله

اسراء ... عارفه وأنا كمان ارتحتلك جدا وبعتبرك اخت وصديقة كمان

ليلي ... طيب انتي قافله قلبك كدة ليه تجربة فاشلة مرت بيكي يعني خليتك اتعقدتي من الحب؟

اسراء ... لاء لا جربت ولا هينفع اصلا اجرب

ليلي .. يا بنتي اتكلمي تعبتيني ف ايه


يتبع الفصل التاسع عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent