Ads by Google X

رواية أحببتك لأنك حلالي الفصل السابع عشر والأخير 17 بقلم أشجان

الصفحة الرئيسية

   رواية أحببتك لأنك حلالي الفصل  السابع عشر والأخير بقلم أشجان


رواية أحببتك لأنك حلالي الفصل السابع عشر والأخير

انتهى الفصل الدراسى الثانى على خير وهكذا انتهت السنة الدراسية ايضا .....
وضعت جهاد وليدها الاول " أحمد "
كان اليوم هو يوم زفاف كل من "مالك وحورية "
" عبدالرحمن و هند" & "شريف وأروى " كريم وهنا "
يقف الشباب امام الغرفة فى منزل حورية فقد اصرت حورية على عدم الذهاب للكوافير وان تحضر متخصصة للمنزل لبعض التعديلات البسيطة
شريف : هما اتأخروا كدا لى
عبدالرحمن : مش عارف
مالك : اهدى يا بنى منك له
شريف : انت جايب الهدوء ده منين
مالك : الا بذكر الله تطمئن القلوب
رجت الفتايات فى البداية
**هند ـــــــــــــــــــــ قبل عبدالرحمن رأسها قائلا : زى القمر مبروك عليا انتى يا حبيبتى
هند: والنبي صحيح
عبدالرحمن : هههههههههههه اه والله
**أروى ـــــــــــــــــــــــــ قبل شريف رأسها قائلا : تبارك الله زى القمر ياروحى
اكتفت ان تبتسم بخجل له
**خرجت هنا معهم نظر لها كريم بحب محتضنا اياها داعيا الله ان يديم وجودها نعمة بحياته
خرجت ملكته المتوجة بنقابها تنظر الى الارض على استحياء نهض مالك من مكانها انحنى اليها مقبلا يديها ورأسها احتضنها مبتسما وهو يقرأ عليها القرءان الكريم خوفا عليها من العيون
مالك : حورية قلبي نورتى حياتى
حورية : مبروك عليا انت يا حبيبى
مالك : مبروك عليا انتى يا نور عيونى
اريج : يا بابا بص انا عروسة
مالك وهو يحملها : اى القمر ده
اريج : انت اللى قمر
حورية : يلا يا لمضة هههههههه
مالك : عاوزة تعملى اى دلوقتى
حورية : انت عارف مش بحب جو الافراح والدوشة والاختلاط ده بس هنروح شوية عشان مش يزعلوا ونمشي
مالك : اللى تحبيه انا معاكى فيه
حورية : ربنا ما يحرمنى من حنيتك ولا من حبك
مالك : ولا منك يا حورية قلبي
اريج : وانا وانا
مالك : ههههههههه وانتى يا سوسة
***********

خرجوا الى القاعة المقام فيها الاحتفال سلمت حورية على صديقاتها وباركت لهم وكذلك فعل مالك ثم اتجهت الى جهاد احتضنتها بحب : شكرا على كل لحظة كنتى فى حياتى فيها وكل كلمة ونصيحة نصحتيني بيها .. وحبيب قلب خالتو ده ربنا يبارك لك فيه ويجعله ذرية صالحة ليكم يارب
جهاد : حبيبتى ربنا يسعدك ياااارب واشوفك مبسوطة دايما
مالك : يلا يا حوريتى
حورية : حاضر هسلم على ماما وبابا ونمشي
** عز وفاطمة :
عز : عاملة اى يا بطوط
فاطمة : الحمد لله يازيزو
عز : عقبالك
فاطمة : فى حياتك ان شاء الله
عز : لا والله
فاطمة : هقولك اى يعنى ههههههههههه
عز : امشي يا بت من هنا
** معاذ ويمنى :
معاذ : حلو الفستان عليكي
يمنى : زى البدلة ما حلوة عليك
معاذ : اخبارك اى
يمنى : احمد لله تمام .. انت عامل اى
معاذ : بخير طول ما انتى بخير .. عقبالنا يارب
يمنى اكتفت بابتسامة خجلة

** سامر وجوجاا :
سامر : دكتورتى الحلوة عاملة اى
جوجا : الحمد لله يا دكتور .. خليتنى دكتورة
سامر : ههههههههه طعا لايق عليكي والله
جوجا : ههههههه اه عشان يبقى الدكتور والدكتورة
سامر : قصدك التلميذة والدكتور
ابتسمت بخجل فرد قائلا : عقبال فرحنا ان شاء الله
ذهبت حورية الى اهلها واهل مالك همست لمالك بشئ جعله يبتسم ناظرا لها بفخر
ذهبت الى ليلى ومحمد قبلت ايديهم ورؤسهم ثم فاجأت الجميع وهى تنحنى اليهم مقبلة ارجلهم .. وكذلك فعلت مع عفاف واحمد .. وكذلك فعل مالك مثلما فعلت
حورية: دى ولا ذرة من تعبكم ومجهودكم وحبكم لينا ربنا يديم وجودكم نعمة فى حياتنا
مالك : طيب احنا هنستأذن عشان عندنا سفر
حورية باستغراب : سفر اى
مالك : يلا وهتعرفى بعدين
خرجوا من القاعة متجهين الى منزلهم وصلوا بعد قليل تفاجأت بمالك يحملها
حورية : مالك نزلنى بالله عليك
مالك : شششش انا مرتاح كدا
حورية : بس ...
مالك مقاطعا : خليني استمتع باللحظة
حورية : ههههههه ماشي يا عم الرومانسي
مالك بغمزة : عندك شك
حورية بخجل مغيرة الموضوع : احنا مسافرين فين
مالك : مفاجأة
انزلها مالك برفق محتضنا اياها من الخلف واضعا رأ سه على كتفها : نورتى بيتك وحياتى
حورية :منور بأهله
مالك : يلا بقا ادخلى غيري عندك اللبس اللى على السرير البسيه
حورية بخجل : انا عاوزة اصلى بالفستان وتكون انت الامام
مالك مقبلا رأسها :عيونى .. يلا يا جميل
صلى بها مالك ركعتين انتهى من صلاته ثم التفت اليها واضعا يديه على رأسها مردد الدعاء ثم نهض من مكانه وأوقفها معه قائلا : انا هروح اغير لبسي فى الاوضة التانية وانتى غيري براحتك ولما تخلصى اطلعى ومش تتأخري
حورية : حاضر
استغربت حورية من اللبس الموجود وجدته عبارة عن جلباب ابيض واطرحة بيضاء ونقاب ابيض
ارتدت ملابسها وخرجت له
مالك بابتسامة : جاهزة
حورية : ايوة
مالك ممسكا بيديها : يلا بينا وانطلقوا فى طريقم الى المطاار صعدوا الطائرة ظل مالك يحدثها فى امور شتى حتى غفت ولم تستيقظ الا على صوته عندما وصلوا الى وجهتهم
مالك : يلا يا حبيبتى وصلنا
حورية : مش صحيتنى لى اقعد معاك
مالك : انتى تعبانة بقالك فترة ... يلا
حورية : طيب احنا فين
مالك بابتسامة : هتعرفى اول ما ننزل
خرجوا سويا من الطائرة لم تصدق المنظر التى تشاهده امامها بظرت اليها كانه تسأله انها فى الواقع لا الخيال ابتسم لها بحب فبكت من كثرة سعادتها وسجدت شكر لله ثم قامت واحتضنته مرددة : الحمد لله الذى انعم علىً بزيارة بيته الحرام

تمت رواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
google-playkhamsatmostaqltradent