رواية حلال الأسد الفصل الخامس عشر 15 - بقلم أسماء حبيب

الصفحة الرئيسية

 رواية حلال الأسد الفصل الخامس عشر 15 - بقلم أسماء حبيب

رواية حلال الأسد الفصل الخامس عشر 15 - بقلم أسماء حبيب

««💥part 15💥»»

ريم،،، في اي هو انتي مشفتش الرساله ولا اي!...
سراج بغضب شديد والناس اتلمت بسبب غضب سراج الشديد وكان ألي عمله خلي ريم بقت خلاص تتمني انها مكنتش اتكلمت من ألاساس.. 
سراج اخد الورد ورماه علي لارض وبعصبيه شديده،،، انتييي اييي معندكيش دمممم، معندكيش اخلاااق جيبالي ورد والمفروض بقي اني اخدك بالحضن يا شيخه اتقي الله في نفسي، انتي رميه نفسك كدا بدل ما تحفظي عليها للي يستاهلها، انا تعبت من تصرفاتك يااا دكتوره يا محترمه شويه تشيلي لالقاب وشويه افهمك حاجه انتي مفروض تكوني فهماها وشويه تدخليلي المكتب من غير اذن وانا بكشف علي المريضه، وتبعتيلي رساله والفرووض عيزه ايي منييي. 
ريم بصت حوليها وكانت مصدومه من كميه الناس ألي اتلمت وحوله تهرب من الموضوع،،،، ت تما م خلاص يا دكتور سراج. 
مشيت ريم بسرعه وسراج دخل المكتب بضيق وقعد علي الكرسي ومسك الموبيل... 
سراج،،، السلاام عليكم. 
حلا،،، وعليكم السلام يا صاصا خيراً يا اخي ههه بس اوعي تتخانق معاايه بقولك اهو. 
سراج بزهق،،، معلش يا حلا كلمي أيات علشان مش هعرف اجيب رقم والدها، وبلاااش كلام كتير ماشي. 
حلا بخبث،،، اممم طيب يا صاصا. 
سراج،،، ماااا بلاش صاصا دي يا حلااا اللله. 
حلا،، يا ساتر خلاص يا صاصا مش هقولك صاصا ألي لما تكون رايق سلام يا صاصا. 
سراج،،، مستفزه. 
حلا،،، انا لسه مقفلتش وسمعتك يا صاصا. 
سراج قفل الخط.. 
اما عند حلا ألي اتصلت بأيات.... 
ايات،،، وعليكم السلام، اي يا حلا خير! 
حلا،،، جيبالك عريييس حظر فظر مييين. 
أيات بدهشه،، عرييس مين يا حلا. 
حلا،،، مش هقولك انه سراج علشان مش عايزني ألمح ويعملها مفجأه بس هو عايز رقم والدك علشان يكلمه انهارده بس. 
أيات حست بفرحه وقلق،،، سراج بجد، بس هو بيحبني؟! 
حلا،،، مين جاب سيره سراج، يووه هاتي الرقم... 
أيات،،، هههههه خدي يا ستي ....... 01.
حلا،،، تمام اوي سلام بقي يا عروسه يا مرات صاصا المستقبليه اشوفك غداً سولام. 
ايات قفلت وكانت قعده علي سررها وبتفكر،،، يا تري كان سراج بيحبني بجد!، يوووه اسكتي بقي يا ايااات بكره هفهمي كل حاجه. 
كانت حلا بعتت لسراج الرقم وكلم والد ايات وتفقوا مع والدها انه جايلهم بكره وكان والد ايات مبسوط لانه يعرف عيله سراج واخلقها كويس.... 

«««اما عند أيه وزياد في الشاليه... 
 أيه صحيه علي صوت زياد وهو بيصحيها،،،، يا أياااااه يا بت قومي. 
 ‏ايه بنعاس،،،، اييي عايز اي. 
 ‏زياد وبيقعد جمبها،،،، قومي علشان انا عاملك الفطار بنفسي علشان تتغذي يا عروسه. 
 ‏ايه فاقت بسرعه،،، ينهارك زي بعضه منك للله يا زياد كدا تعمل كدااا علفكره انتي انسان م...
 ‏زياد حط اكل بسرعه في بوئها،،، كووولي كوووولي، اصل انتي شكلك تعبانه.
 ‏ايه وبلعت لاكل،،، علفكره بقي انتي عايز تضرب.
 ‏زياد ساب لاكل بزهق،،، علفكره بقي انا مكنتش اعرف انك نكديه كدا، انا ماااشي.
 ‏ابه بسرعه،،، رااايح فين لو مشيت هقوووول لطنط زيينه وتتصرف معاك و ههههه علفكره كانت قالتلي بعد موضوع سرقتك لبطه الجيران أي الي حصل لما كنت جاي تنط من علي السور ههههههههههه.
 ‏زياد بأحراج،،، بسسس خلاص خلاص كان يوم كدا مش مظبوط من اوله.
 ‏ايه،،، زياد.
 ‏زياد،،، بتنهيده،،، نعم.
 ‏ايه،،، انتي بتحب رودي!
 ‏زياد،،، امممم نص ونص كدا.
 ‏ايه،،، زيااااااد.
 ‏زياد،،، اي يا ايييه في اي خلاص هقولك بما انك خلاص بقيتي مراتي حببشي هحكيلك.
 ‏ايه،،، ايوه يا خويه اتمحلسس اتمحلسس.
 ‏زياد،،، احم ندخل في الموضوع، انا اول ما ابتديت شغل في الشركه كانت رودي بتشتغل في الشركه المنافسه ليا هي وشيماء وانا كنت اعرف والدها معرفه سطحيه ا المهم حصلت مواقف وتقابلنا كتير اوي و بصراحه كانت طيبه جداً وقلبها عليا ايييح يسلام.
 ‏ايه ضربت زياد في كتفه بديها فوقته ( يستاهل)،،،، لااااا يا شيخ وبعدين.
 ‏زياد،،، حاااضر هكمل، المهم رودي اصلا كانت متجوزه قبل كدا وطلقها ده كان متجوزها علشان املكها ولما عرف ان ابوها وزع أملاكه ويختبر حبه لرودي لانها اصلا مش بتخلف عندها مشاكل فازي ما توقع كان جوازه مصلحه وطلقها ورودي تعبت جامد بصراحه بقي صعبت عليا مني علفي قلبي رهيف يا يويو يا حببتيي.
 ‏ايه بغيظ،،،، يااا سلام علي الحنان ألي بيدلدق علي لارض.
 ‏زياد،،، المهم انا فاتحت والد رودي وقولتله علي الي حكتهولك امبارح واني عايز اوقع ناس وانا عايز اتجوز بنته بس في السر وكانت رودي وقفه جمبي خطوه بخطوه وعمرها ما فكرت تأذيني.
 ‏ايه،،، يعني انتي اتجوزتها شفقه ولا ولا حب!.
 ‏زياد،، بصراحه مش عارف بس هو اكيد حاجه بين البينين كدا.
 ‏ايه،،، يا غلستك يا اخي.
 ‏زياد،،، ايي عيزاني اكدب!
 ‏ايه،،، وانا بقي هدني بقي الزوجه التانيه مش كدا.
 ‏زياد،،، يا ايه افهمي انا بحبك بجد يمكن حصلت بنا مشاكل صغننه و.....
 ‏ايه،،، زياااااد.
 ‏زياد،،، خلاص خلاص مشاكل مدهوله خلتك تخدي عني موقف وحش نوعاً ما اممم بس الي انتي متعرفهوش اصلا اني لو مكنتش حبيتك مكنتش اتجوزتك يا عبيطه هانم من لاساس.
 ‏ايه بدهشه،،، تقصد انك اصلا ك...
 ‏زياد،،، أيووون دخلتي دماغي بصراحه قولت اتجوز بنت محترمه مش صيعه زي وكمان اربيكي علي كلامك ألي قولتيه بس كدا!
 ‏ايه،،، يا اخي نص كلامك حلو ونصه التاني دبش قوووم قووم.
 ‏زياد،،، علفكره فكرت كويس وانا بطبخ البيض في كلامك امبارح عن بيع الشركه.
 ‏ايه،،، بجااااد يا زياد بجد.
 ‏زياد،،، ايووون.
 ‏ايه،،، اممم يعني مش هترجع في كلااامك!
 ‏زياد،،، زياااد القاسم مبرجعش في كلامه ابداً علي فكره.
 ‏ايه،،،، حلووو اوي.
 ‏زياد،،، بس سؤال صغنون قد كدهون.
 ‏ايه،،، قول.
 ‏زياد،،، هناكل منين؟
 ‏ايه،،، ناكل عند امييي.
 ‏زياد،،، فيها الخير والله انا هعلن بيع الشركه وناكل عند امك.
 ‏ايه بزعيق،،،، زياد، قوووووم من جمبااااااي.
زياد،،، علي فكره انتي بتعلي صوتك ( إن أنكر ألاصوات لصوت الحمير) شفتي ربنا قال في كتابه أي.
ايه،،، زياد ياااا حبيبي ربنا يقوي ايمانك بس لو عايز نكمل مع بعض ألافضل ليك انك تطلع بره ألاوضه دلوقتي ممكن.
زياد،،، يا قلبي بتحبيني والله بتحبيني.
ايه بنفاذ صبر،،، ما تقووووم يااااااه.
زياد،،، اهووو ألاخ جعفر طلع....

««« في شقه في عماره غريبه...
اشرقت بقلق،،، يا جاد بصراحه هو ان...
جاد،،، في اي يا اشرقت ما تتكلمي!
اشرقت بخوف ،،، بصراحه يا جاد انا حامل بقي، ولازم تتقدملي رسمي مش ينفع كدا!
جاد وبيبرق ليها،،، بتقولي أي حاااامل هو انتي مش كنتي بتخدي حبوب منع الحمل!
اشرقت،،، معرفش ازاي بقي يا جاد المهم انتَ لازم تلاقي حل بسرعه وتتقدملي.
جاد،،، دييي مصيبه يا أشرقت، طيب بصي يومين بسسس وهكلمك بخصوص الموضوع ده وهرد عليكي بسرعه.
اشرقت،،، بالله عليك يا جاااد انا ممكن اروح في دهيه ممكن ماما تروح فيها انتي عارف اني بحبك اوي مش تتأخر يا جاد.
جاد بيهديها،،، حاضر يا حببتي حاضر.
جاد نزل مع اشرقت ألي كانت هتموت من القلق وركبها العربيه بتاعتها،،، يوومين بس يا أشرقت يوومين.
اشرقت وبتاخد نفسها،،، طيب يا جاد سلااام.
جاد بعد ما مشيت رفع الموبيل بتاعه،،،، كله تمام والفضيحه هتكون اكبر مش طلعت حامل ههههه.
شيماء بضحك،،،، هههه لا راجل بصحيح حلو اوي امشي زي ما اتفقنه عيزه احرق قلبه علي اخته زي ما حرق قلبيييي كدا.
جاد،،، لا متخفيش، انا مجهز كل حاجه اطمني خالص.
شيماء،،، تمام قابلني في الكافيه بالليل علشان تستلم باقي المبلغ ههههه.

««مرت الساعات وكان سراج روح واسد وسيف عندهم في البيت..

اسد،،، يشرفني يا دكتور عبد الكريم اطلب ايد بنت سيدتك لاستاذه حلا..
الدكتور عبد الكريم بفرحه وأبتسامه جميله،،،، دا يشرفني يا ابني طبعاً انك تكون جوز بنتي بس الرئي رئيها في لاخر..
نجوه،،، وبصراحه كدا يا دكتور ك....
سيف،،، بعد اذنك يا ماما دا بقي طلبي انااا انتي قلت ليا الي انا عايزه هتعملهولي صح.
الدكتور عبد الكريم بضحك،،،، هههه صح.
سيف،، انا كنت عايز اتجوز سلمي...
سلمي الي كانت بتسمع الحوار من المطبخ اتصدمت كانت مش عرفه تفرح ولا تزعل ولا تعمل اي كانت متلخبطه.
مرت ثواني صمت علي الكل...
قطع الصمت الدكتور عبد الكريم،،،، سيف انا ممكن ألبيلك اي طلب بس سلمي انا اسف مقدرش يا ابني.
سيف بسرعه،،، لي بس والله يا عمي لو متشلهاش لارض اشلها انا علي راسي عمري ما هقصر معاها في حاجه ولا هتحس انها اقل من أي حد انا فاهم انتي رافض لي بس حاول تشوف رئيها ولو مش وفقت خلاص ولا اكني اتكلمت من ألاساس..
اسد،،، يا عمي سيف هيشيل سلمي في عنيه ومش هنخسر حاجه يقعدوا مع بعض يتكلموانا ونشوف الي ربنا ريده هيكون.
سراج،،، اسد معاه حق يا بابا وسلمي فعلاً مش اقل من اي بنت وحقها تفرح.
الدكتور عبد الكريم بهدوء،،، تمام اقعد معاها وربنا يقدم ألي فيه الخير..

كان اسد قاعد مع حلا ومعتصم محشور في النص ههههه اخو حلا بقييي..
وكان سراج بعيد شويه علشان سيف وسلمي يخدوا راحتهم...
سيف بهدوء وابتسامه،،، ازيك يا سلمي اخبار صحتك أي!؟
سلمي بكسوف ومش بتبصله،،، الحمد الله علي كل حال.
سيف،،، شوفي يا سلمي انا ميفرقش معايه تعبك لان ده بتاع ربنا وبصراحه مش هلاقي وحده زيك ابداً وشفها ام لولادي كمان.
سلمي بجديه وحسن ان كسوفها تبخر،،،، ازاي يا دكتور سيف وانا عجزه اني اقوم وتحرك انا هكون عاله عليك، انتي عارف ان الجوز ده مسؤليه وانا مش هقدر وكمان انا لسه بتعلم و...
سيف،،، صدقيني يا سلمي انا عمري ما هحسسك انك عجزه ابداً وهقف جمبك لحد لما تقفي علي رجلك وهسعدك في الدراسه وكون العكاز الي تتسندي عليه طول عمرك ومش يخليكي تقعي ابداً.
سلمي،،، بس يا دكتور سيف انا شيفاك استاذي و...
سيف،،، وانا شيفك انك تبقي احسن زوجه ليا لاني.. احم بعد اكتب الكتاب بقي لان بصراحه اخاف من ربنا وكمان ممكن اخوكي يعلقني هههه. 
عند اسد وحلا...
حلا،،، اممم عندي شويه اسئله كدااا يا استاذ اسد ولازم تجاوبني.
اسد،،،، هههه اه لاختبار عارف قولي وانا هجاوب.
حلا بنص عين 😑،،، السؤال ألاول: انتي بتصليىكل الفروض في مواعدها.
اسد بأبتسامه،،، الحمد الله.
حلا،،، السؤال التاني: لما تقالبل ستات في شغلك بتتعامل معاهم ازاي!
اسد،،، برسميه اااه وكمان مش ببصلهم ألي للضروره ايوه فاهم قصدك غض البصر.
حلا،،، ايوه فعلا هو.. السؤال التاااالت: لما تتجوز ويكون عندك اولاد مين هيربيهم انا ولا انتَ!؟
اسد،،، ههه مش سهله بس هجوبك، احنا لاتنين علشان مش ينفع واحد يهتم والتاني لاء لازم نشارك بعض في كل حاجه.
حلا،،، صح ، طيب في سؤال كدا لازم اسئله و و وووومتفهمش غلط ماشي وتجاوبني بصراحه.
اسد،،، اكيد.
حلا،،، انتي حبيت قبل كدا يا أسد!
اسد بهدوء،،،، بصراحه ايوه حبيت قبل كدا..

يتبع الفصل السادس عشر اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية حلال الأسد"اضغط على اسم الرواية


google-playkhamsatmostaqltradent