رواية حارستي الفصل الثالث عشر 13 بقلم شوشا عبدالله

الصفحة الرئيسية

    رواية حارستي الفصل الثالث عشر بقلم شوشا عبدالله


رواية حارستي الفصل الثالث عشر

يبداء البارت على
قاسم :ايه رايك لو زودنا العناوين اثاره 
عاصى بعدم فهم:ازى يعنى 
قاسم يمسك يد عاصى ويسحبها على ساحه الرقص ويضع
 يده على ظهرها ويمسك يدها الأخرى وينحنى عليها 
قاسم :بتعرفى ترقصى
عاصى:أنا مش عاوزه ارقص 
قاسم :اممم يعنى مبتعرفيش 
عاصى بتحدى:أنا مقولتش كده
قاسم بتحدى:تتحتدنى انك ترقصى معايا بحرافيه 
عاصى بتحدى اكبر:,موافقه 
قاسم يبتسم على نجاح خطته:اوكى يلا بينا نرقص
عاصى :اوك 
يبداء عاصى وقاسم فى رقص رقصه الصالصا
ويبداء الجو فى الاثاره والبهجه وكل من الحضور ينظر لهم
 باستغراب وعدم استيعاب وبداخلهم سؤال واحد 
هل هذا هو رجل الأعمال قاسم الاسيوطى ام أحد آخر؟
عاصى :شوف الناس بتبصلنا ازى 
قاسم :طبعا أنا اول مره احضر حفله  وكمان برقص فيها 
عاصى بغرور :علشان أنا حضرها 
قاسم بهزار:تبا لتواضعك
عاصى بضحكه عاليه ناعمه  :ههههههههه
قاسم:لا اعمليها بيبرشن احسن ملتقى بليس الاداب فوق
 راسنا
عاصى:هههههه اراهنك بكرا الصحافه كلها هنتكلم علينا 
قاسم :ده شى اكيد طبعا بس ياريت ميزودوش  حاجه من عندهم
عاصى :اكيد هيفكروا  ميت مره قبل مياكتبوا حاجه عنك
 علشان كده أنا مطمنه 
شمس تنظر لهم بزهول وسعاده :مش ممكن ده اخويا قاسم 
شمس:لا لا مستحيل بس مستحيل ليه مهو انسان ومن حقه
 أنه يحب  ما ان استوعب عقلها هذه الجمله 
شمس:ياااالهوى يحب ايه ممكن يكون بيحبها هو اديله فتره
 متغير فى تصرفاته وحتى بقى بيهزر 
وطبعا لم تخلى الحفله من النميمه والحقد والغيره فالنساء
 تشعر بالغيرة من عاصى والرجال يحسدون قاسم إلى رقصه
 مع تلك الحوريه وبعض الناس تتكلم عليهم بالسوء 
تنتهى الرقصه ليصفق لهم الجميع 
قاسم :الرقصه انتهت
عاصى:بس الناس بتبصلنا ازى محسسينى انى كائن فضائي
قاسم بهمس لها:يمكن شيفينك ملاك 
تنظر له عاصى  
لتقطع شمس تلك اللحظه 
شمس بفرحه:احلا قابلز فى الدنيا
عاصى:بعد اذنكم 
شمس:ها ياعم ايه الاخبار 
قاسم :اخبار ايه
شمس تغمز له بعينيها:عليا أنا برضوا اخبار الجو
قاسم :الجو 
شمس:ااااه الجو
قاسم :الجو كويس والحراره معتدله
شمس :والله على أساس بسالك على الطقس
قاسم :أنا هروح اشوف المعازيم 
شمس تضرب الأرض بقدميها مثل الاطفال:اااف بقى
 مطلعتش بعقاد نافع 
عاصى تجلس على أحد الطربيزات 
أحد الرجال الأعمال يجلس معها
الرجل :ممكن اقعد
عاصى :تنظر له ثم تجيب :مانت قعت  ولا ايه رايك
الرجل باحراج يمد يده ليعرفها على نفسه
الرجل :أنا يوسف رجل اعمال عمرى ٣٠سنه
عاصى تنظر ليده الممدوده:تشرفنا
يوسف:مش تعرفينى بنفسك 
عاصى بلاه مبلاه:عاصى 
يوسف :واو اسم مميز 
عاصى تنظر لهاتفها ولا تعطى له اهتمام:ميرسى
يوسف :ممكن ترقصى معايا الرقصه الجايه
عاصى:تنظر له ثم تنظر لهولاء الشباب الذى يتابعون
 الموضوع باهتمام
عاصى:لا وروح لاصحابك وقلهم انك خسرت الرهان 
 ومعرفتش توقعنى  وشوف راهنتهم على ايه واعمله من سكات
يوسف ينظر لها بزهول كيف علمت أنه راهن عليها
عاصى:متزهلش كده اوى  ويسال نفسك عرفت ازى 
يوسف:انتى فاهمه غلط أنا
عاصى:وفر كدبك لنفسك انا متاكده من كلامى وبس وراك
 وشوف زمايلك متابعينا باهتمام ازى 
ينهض يوسف بضيف من فشل خطته
ياتى قاسم لعاصى 
قاسم ببعض الغيره:ايه إلى قعدك مع يوسف وكنتوا بتقولوا ايه 
عاصى تنظر لعينيه لمعرفه الغرض من سؤاله
عاصى:ابدا كان عاوزنى ارقص معاه
قاسم بغيره. واضحه:وطبعا وافقتى
عاصى تنظر لا استغراب :لا 
قاسم يتنفس الصعداء:احسن برضوا ده بنادم مش محترم بتاع نسوان 
عاصى:وانت ايش عرفك
قاسم :أنا راجل زيه وادرى بيه 
عاصى :ااه طيب الحفله هتخلص أمته الساعه عشره 
قاسم :تحبى انهيها دلوقتى 
عاصى :ياريت علشان الحق اروح وتكلم ماما
قاسم باستغراب:هو انتى ليكى ام
عاصى بستهزاء:تصدق ليه ام 
قاسم :مقصدش بس انتى مفيش مره اتكلمتى عنها ولو بالغلط
عاصى:عادى.
قاسم :انتى كنت عايشه فين قبل كده
عاصى:فى باريس
قاسم :وامك فين
عاصى:فى كنده
قاسم :انتى على خلاف معاها 
عاصى:لا ابدا 
قاسم :اما انتى فى بلد وهيا فى بلد ليه 
عاصى:ظروف
قاسم :جنسيه والدك ايه 
عاصى :مصرى 
قاسم :وامك 
عاصى:لبنانيه 
قاسم :يعنى مش كنديه 
عاصى:لا  واخده الاتنين 
قاسم :وانتى 
عاصى:مصريه 
قاسم :وايه إلى نظام  مصر
عاصى:مشاكل مع واحد غنى 
قاسم :اسمه ايه 
عاصى:جاسم الخديوى
قاسم :ليه
عاصى: اااف بقى هو التحقيق مش هيخلص ولا ايه
قاسم :أنا مبحققش معاكى احنا بنتكلم مش اكتر
عاصى:ياراجل انت سالتنى على كل حاجه فى حياتى وبتقول
 بنتكلم دانت ناقص تاخد تعملى فيش وتشبيه  
قاسم : لا ابدا دانتى بيتهيالك 
عاصى:طب بص فى عينى كده 
قاسم ينظر بعينها ليتوه فيهما 
عاصى تنظر له هو الاخر 
ليفيق قاسم اولا :ها شفتى ايه
عاصى تبعد نظرها عنه :انا هروح سلام
قاسم يمسك يدها :استنى أنا هوصلك
عاصى تنظر ليده ثم تقول له بهزار:كده العناوين هتولع نار
 مش هتكون مثيره بس
قاسم :عادى يلا تعالى بس 
يذهب قاسم وهو ممسك بيد عاصى بتملك 
قاسم :اركبى 
عاصى:طيب سيب ايدى 
قاسم ينظر بيدها ليجد أنه مازال ممسك بها 
قاسم يترك يدها :ااه اتفضلى 
تركب عاصى السياره 
قاسم يركب مكان السائق
عاصى تلمح أحد الصحافيين مختباء وارى أحد الأشجار
 ويلتقط لهم بعض الصور
عاصى:فيه صحفى صورنا وحنا فى العربيه تحب اجيبهولك
قاسم :تؤ سبيه يعمل سبق صحفى 
قاسم يتحرك بالسياره إلى بيت عاصى 
عاصى :تصبح على خير 
قاسم : وانتى من أهل الخير هستناكى بكرا نقراء الجرانين والمجلات سوا
عاصى :هههه اوكى 
قاسم يتوه فى ضحكتها ويتحدث دون شعور منه
قاسم :ضحكتك حلللوه اوى بتنور وشك 
عاصى ببعض الخجل:احم احم أنا هطلع انام سلام
قاسم ينهر نفسه على تسرعه فى الحديث 
قاسم :غبى غبى لازم تتسرع ثم يضرب بيده على التلكسون 
ثم يعود أدراجه مره اخرى
عاصى تصعد لشقتها وتسند بمظهرها على الباب 
عاصى:هو انا ازاى قلتله كل حاجه كده من غير اى تعب
عاصى:شكلى حد عطانى  برشام الصراحه 
عاصى تحك رأسها بتفكير:برشامه ايه انا كنت واخده شريط كامل 
عاصى تتجه إلى غرفتها ثم تنظر فى المراءه  تتذكر رفضتها
 مع قاسم واقترابها منه بهذه الطريقه وتغزله بها 
عاصى:هو ايه إلى بيحصلى ده هو انا ممكن اكون معجبه بيه 
عقلها :لا لا لا مستحيل
قلبها طيب لا ليه ده حتى أمور ومز مز يعنى 
عقلها:ده مجرد واحد بتحميه مش اكتر 
قلبها :ياراجل صدقتك أنا كده 
عقلها : امال هيكون ايه يا ابو العريف 
قلبها:اقول ومتعصبش عليه 
عقلها:قول 
قلبها:هيا مش معجبه بيه هيا بتحبه
عقلها  بعصبيه:اييييييه بتحبه 
قلبها :اهو بص اتعصبت كيف أهدى شويه بقى خلينى نفهمها الصح 
عقلها:وايه هو الصح بقى 
قلبها: بص ياعم صلى على النبى أنا من زمان وانا عايش
 جوها عمرى مدقيت غير للنفس وبس بس المرادى غير كل
 مره بقيت لما اشوفه بدق جامد جدااا والاندرين بيعلى 
وبحسب بسعاده كده غريبه
عقلها بسخرية:يا راجل مش ده إلى كل متشوفه تحصل
 مشكله وكمان شك فيك كذا مره 
قلبها:اه معاك حق بس برضوا هو بقى بيهتم بيه وتصرفاته
 اتغيرت تماما وانت شفت بنفسك هو. اتغير ازى بعد دخولك حياته 
عقلها :أنا عرفت ربنا ميز الإنسان بعقله ليه مش قلبه 
علشان قراتى كلها صح وفى صالح الإنسان 
عقلها:نننننننى واهم عضو اكون انا 
عقلها :ياعم روح ماانت مسهوك كده يااخى استرجاع شويه 
قلبها:أنا منبع الحنان مش زيك تافه وعضو آلى بتنفيذ وبس 
عقلها:أنا عضو آلى ولا انت إلى نحنوح 
قلبها:أنا نحنوح يا يا بارد
عاصى :بااااااس الله يخلكوا بس مفيش داعى الخناق أنا
 هسيبك الامر لله إلى عاوزه هيكون 
عند قاسم يجلس فى السياره فى منطقه خاليه من السكان 
قاسم :ياترى إلى بعمله ده صح ولا هرجع اندم 
قلبه:لا مش هتندم انت صح اخيرا يا جدع سمعت كلامى 
اخيرا عملتلى قيمه قررت تجبلى حد ادق ليه دانا كنت قربت
 أفقد الامل بس الحمد لله لقيت إلى ادقولها ونا فرحان
 ومبسوط بس اوعى تقول اغراب البين عقلك لحسن ينبر لينا
 فيها ويفضل ينصح فينا ويشخط وينتر وعامل نفسه عضو
 مهم وهو من غيرى ولا يسوا اصلا 
قاسم يبتسم على كلام قلبه :حاضر لما نشوف اخرتها ايه معاك 
قلبه:اخرتها فل الفل أن شاء الله
قاسم يعود لقصره ليجد الحفله منتهيه ليذهب إلى غرفت
 الرسم الخاصه بيه يدخلها ويغلق الباب وراه ثم يرفع الغطاء
 عن الوجه الخاصه لعاصى  ليتاملها ويبتسم اتذكره الموقف 
ثم ينام على الكنبه العريضه وهو يحلم لعاصى وكيف يروضها
فهيا ليست بالسهل المنال ابدا

يتبع الفصل الرابع عشر اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حارستي" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent