رواية فقط وفقط للرجال الفصل السابع 7 والأخير - بقلم مريم سمير

الصفحة الرئيسية

رواية فقط وفقط للرجال البارت السابع والأخير بقلم مريم سمير

رواية فقط وفقط للرجال كاملة

رواية فقط وفقط للرجال الفصل السابع والأخير

_شهد!! احمد!!
روحت وقفت قدامهم وبصيت لكل واحد فيهم بس محدش اتكلم
_انتوا اي الي جابكم هنا؟ انتوا تعرفوا بعض!
بصوا لبعض ورجعوا بصولي وسكتوا
_هو انتوا عاطيين اجازه للسانك النهارده!!
=عادي يمريم مفيش حاجه
_عادي انك تبقى معاه هنا!! هو في اي بالظبط!!
أنا مش عاوزه سكوت، انتوا اكيد مش هتوجعوني مش كده؟ انا، انا وثقت فيكم، قولولي واقفين هنا لي!!
لسه فيه حاله الصمت كأنهم حالفين ميتكلموش
_أحمد قولي انت في اي!
=بنت وشاب واقفين مع بعض يبقى اي؟
_يبقى بعد اذنكم، اسفه اني جيت قطعتكم
مشيت من قدامهم وانا بعيط، هما لي مش بيبرروا؟ لي طيب
روحت موقع التمرين وبدأت اطلق نار، مع كل طلقه كنت بصوت زي باقي البنات، كنت عاوزه اطلع الي جوايا وفي نفس الوقت ميبنش عليا حاجه، مع ان كل طلقه كانت صح وكانت بتيجي في مكانها المظبوط، خلصت على الساعه 12 الضهر وقعدت على استراحه ارتاح شويه واكمل بعدين، انا لي بعمل في نفسي كده لي؟ ولي حبيته لي ضعفت وانا على طول قويه شجاعه مصره على كل حاجه في دماغي، مريم انتي هتبقي ظابط في أقل من أسبوع يعني لازم تعطي كل الي عندك عشان تثبتي نفسك
عيطت_ بس انا كنت فاكره ان عندي صاحبه وصاحب مفيش زيهم، كنت فاكره انه صاحبي قبل الحب والكلام الي في قلبي، الحمد لله اني مقولتلوش الي حاسه بيه كنت هبقي أضعف من كده بكتير، طب طب شهد عارفه واكيد حاسه اني بحبه! لي يعمل فيا كده!!
مسحت دموعي وكملت تمرين
*برافو عليكي انتي خلصتي لغايه دلوقت عشر خزانات
_متشكره يفندم
*دا صاحبي خلف بنت بميت راجل
ابتسمت =دايما عند حسن حظك
*قوليلي يمريم، بيتكم لسه نفس العنوان ولا نقلتوا؟
رفعت حاجبي =لا نفس العنوان يفندم
*عال اوي، بلغي بابا اني هاجي اشرب معاه الشاي قريب، ولا اقولك هقوله أنا
شهقت وسكتت ونزلت راسي على الأرض، هو في اي!!
رفعتها تاني ملقتوش فغمضت عيني براحه، يشرب شاي؟ هو معندوش ولا اي!!
طلعت معسكري على طول، ودخلت الاوضه ملقتهاش
ضحكت_ هي لسه معاه ولا اي!!
نمت على طول، بقالي خمس ايام على الوضع دا، كنت بظبط المنبه يصحيني قبلها وانزل واتجنب حتى ابصله، مش مصدقه ان بكره اخر يوم!! يعني خلاص كده؟
روحت من التدريب لقيت فوني بيرن
_مريم
=مين؟
_احمد وعاوز اشوفك حالا
=وانا مش عاوزه و..  جبت رقمي منين اصلا!
_لو مجتيش اشوفك هجيلك انا والي يحصل يحصل
نفخت= انت عاوز اي يا احمد مش خلاص ولا اي؟
_لا مش خلاص، احنا آخر يوم بكره لازم اشوفك دلوقت
=طيب طيب، فين؟
_تعالي ورا المعسكر بتاعكم، مستنيكي
قفل السكه وانا فضلت مبلمه، هو عاوز اي؟ مش فاهمه!! يمكن يعزمني على فرحهم ولا حاجه
قبل منزل لبست جيبه تحت الركبه وتيشرت وحطيت ميكب خفيف ونزلت، روحت واتسحبت وخرجت وجريت لورا المعسكر
_ها في اي عاوز اي؟
=انتي اي الي انتي لبساه دا!! واي الي انتي حطاه على وشك دا! 
_شيء ميخصكش، ودي حاجه ملكش دعوه بيها وانت مالك اصلا و..
=اخرسي كده
_أنت بتقرب لي يا احمد!!
=قولت اسكتي
فجأه قلع الجاكيت بتاعه _أنت عبيط!! لو مبعدش دلوقت انا، انا ..
=ششش عشان مش طايقك
ربط الجاكيت بتاعه على وسطى ورجع مكانه تاني، فكيت الجاكيت وادتهوله
_باين في واحده تانيه محتاجاه اكتر مني ولا اي
=اول مره اشوفك بلبس بنات، مش حلو إلبسي على طول لبس متحشم والا وقسمن يالله هتغدغ دماغك
_اي اي؟ دا انت عيان ومحتاج تكشف بقى
=ممكن اعرف الهانم بتحاول تبعد عني لي الفتره الي فاتت؟
_انا حره
=لا مش حره
_لا حره واعمل الي انا عوزاه، زي محضرتك بتعمل الي انت عاوزه يبقى محدش يحاسب التاني وبعدين احنا صحاب
=انتي كدابه، انتي بتحبيني يمريم مش كده؟ 
_انا مش بحب حد
=لا بتحبيني بطلي تكابري
_عمري محب حد مش بيحبني يا احمد، انا مستاهلش من حد كده، انت كسرت خاطري ثقتي و.. قلبي، كسرت كل حاجه مينفعش تتصلح، انت اناني يا احمد مينفعش كنت تعمل كده وانا مأمنالك، كنت فاكره ان انت كمان بتح.. ،احمد انت عاوز اي دلوقت ارجوك سبني في حالي كفايه لغايه هنا
=مش هعرف، مش هعرف ابعد وانا مش ببقى مرتاح ومبسوط الا في قربك انتي، مش ببقى كويس الا وانتي موجوده، انا اناني فعلا عشان كده عاوزك جمبي انتي معاكي حق
_أنت بتقولي الكلام دا لي؟
=عشان بحبك، ايوه بحبك من اول ثانيه عرفت فيها انك بنت، لما بعدي عني عرفت قد اي كنتي مهمه، ووحشتيني انا اسف اني كنت سبب في عياطك الايام الي فاتت
_انا مكنتش بعيط
=لا بتعيطي، انا ضيفت لحياتك حاجات مكنتش موجوده ومنها العياط بس متنسيش اني كمان خليت واحده عنيده زيك تحب، ويبختي والله يبختي ان الحد للي حبتيه يبقى انا
_..
=اوعدك انك هتعيطي قريب بس من الفرحه
_وشهد يا احمد؟ عشان خاطري بررلي الموقف بتاعكم
=مش دلوقت
_يبقى انت متحبنيش
=مريم انا ..
_اسكت، ممكن تسكت؟
مشيت من قدامه ولما خدت تلت خطوات جريت، لي كلامه ملخبط لي بيقول انه بيحبني وفي نفس الوقت مش عاوز يبرر الي انا شوفته! لي مش عارفه اصدقه رغم ان عيونه صادقين وقلبي واقف في صفه، مش عاوز يقولي لي!!
طلعت الاوضه بسرعه لقيت شهد قاعده على السرير
_خضتيني عليكي
=شكرا، انا كويسه
_كنتي فين؟ 
=تصبحي على خير
غيرت هدومي ونمت، صحيت على رنه المنبه، كان آخر يوم صعب اوي، من حيث المشاعر الي جوايا الي هو انا اه عاوزه ابقى ظابط بس عاوزه افضل في المعسكر اتمرن واغلط واتعلم الغلطه برا مبتتصلحش عكس هنا الغلطه بنتعلم منها، اتمنى ابقى حد كويس عشان انا تعبت جامد عشان اوصل هنا
خلصنا والقائد نده عليا
_قولي لبابا اننا جايين النهارده
=تنور يفندم
ابتسم وانا ابتسمت =بعد اذن حضرتك
طلعت الاوضه ولميت حاجتي، كان نفسي احضنها واقولها هتوحشيتي، كان نفسي اقولها لي عملتي كده! بس معرفتش، خلصت شنطتي ونزلت خدت مواصله وروحت البيت، وهنا كان خط النهايه لكل الي حصل، لكل المشاعر العياط التدريبات الصحيان من النجمه محاولتي اني ابقى افضل عن اليوم الي قبله، قد اي الايام دي هتوحشني
دخلت البيت وسلمت على ماما وبابا وقعدت معاهم في الصاله عشان ناكل
_جايلك عريس النهارده
=مش طافحه يلا
_انا أعطيت كلمه للناس، انتي اكيد مش هتصغيريني يمريم مش كده؟ 
=ثوان ثوان، القائد قال انه .. !!
_ايوه هو دا
=احيه! هو شرب الشاي يعني جواز!!
_بالظبط
=طب تصبحوا على خير انتوا بقى
دخلت اوضتي بسرعه، انا اتجوز واحد قد ابويا!! هل انا بايره؟ وابويا وافق!! والله مشوفت ابهات زي كده قبل كده والله مشوفت
نمت عشان جسمي كان مكسر وصحيت على صوت ماما
_ايوه!!
=اصحى يلا عشان العريس على وصول
_اطفي النور يماما الله يسترك وخدي الباب في ايدك
=يسمييييير
_مساء الخير يجماعه خمس دقايق وهجهز
ماما طلعت وانا قعدت على السرير ودا لامؤاخذه اطفشه ازاي دا لو قولتله كلمه يعلقني، دا القائد! ملقاش الا انا؟ يخبتي ياني على المصيبه الي وقعت فيها، اهرب واجبلهم العار ولا اي في الليله الي مش فايته دي! 
قومت ولبست دريس هادي وقعدت على السرير ولما سمعت صوت خبط الباب واربت الباب وشوفت القائد وهو داخل، اسكت انا بقى؟ لا طبعا قفلت الباب الي فتحت دا وقعدتت مكاني تاني
الباب خبط _اتفضل
كانت شهد وجت وقفت قدامي
=الف مبروك يمريم
_متشكره
=انتي زعلانه مني في حاجه؟
_يشيخه ما ابجحك!! مش عارفه انا زعلانه من اي؟
وقفت واعطيتلها ضهري وبدأت اتكلم
_كنت مستنيه منك انك تيجي وتقوليلي اي كلمه على الي شوفته كنت هصدقك، والله كنت هصدقك، كنت فاكره اننا اخوات بجد!!
=احنا فعلا اخوات و..
_وملقتيش الا أحمد! اصلا هو واحد مفهوش مميزات
=مريم!! 
_وقليل الأدب
=مريم خلاص
_وعينه زايغه
=مريم اسكتي
التفتت ليها _اي زعلانه اني بشتم حبيب القلب؟
شهقت اول ملقيته واقف قدامي
_مفيش فيا مميزات وقليل الأدب و اي كمان بتقولي؟
رديت بتلقائيه= وعنيك زايغه
_يخربيت ام تلقائيتك بس تمم اوي كده
*طب اسيبكم شويه لوحدكم بقي
طلعت وانا لسه واقفه متنحه هو بجد قدامي!!
_أنت اي الي جابك هنا؟
=جاي عشان اشوفك عشان وحشتيني
رديت بسخريه_المفروض ادوخ ويغمى عليا ويفوقوني بكلونيه دلوقت صح؟ 
=كلونيه!! انا غلطان انا الي اختارتك وانا الي عاوز اتجوزك انا الي استاهل والله
_تتجوزني !!
=ايوه
_لا وواثق اوي واخد بالك
=خدتت بالي اه
_أنت الي الي جابك هنا؟
=يختاي مش هنخلص، جاي اقولك اني لما كنت واقف انا وشهد كنت بسألها عليكي وانك بتحبيني ولا لا عشان عارف ومتاكد انك حتى لو بتحبيني مش هتقولي، ولما لقتيني واقف معاها وغيرتي و.. 
_مغرتش انا
=اخرسي كده، لما لقتيني واقف معاها وغيرتي ها غيرتي عرفت واتأكد انك خلاص وقعتي ، فجيت اقولك هل تقبلين الزواج مني؟ بتتقال كده صح؟
_فيه راجل عجوز برا الي هو القائد ومتقدملي، جاي دلوقت تقول كده؟
=الراجل العجوز دا يبقى ابويا
شهقت_ وانت عامل اي دلوقت؟ بجد انت ابن القائد!! 
=ايوه
_لي مقولتليش قبل كده؟
=هتسيب موضوع الجواز وتركز ان ابويا طلع قائد المعسكر
_بس انا مش موافقه
=وبعدين معاكي بقى!!
_قصدي بشروط يعني
=موافق اترفص كل يوم على فكره
_..
=وموافق اعلمك اي تدريب انتي متعرفهوش
_اوعي تكسر قلبي يا احمد في يوم، اوعي تكسر قلب واحده فعلا محبتش غيرك
=محبتش غيرك!! دا انا كده بقى إلى هحتاج كلونيه
ضحكت_اه ومتطلعش من غير قميص البيجامه من الحمام بعد كده
قرب وغمز =لا دي موعدكيش فيها
_هنتلم؟
=هنتلم حاضر، ويلا عشان بيقرءوا الفاتحه من غيرنا تقريبا
_احمد!!
=ها؟ 
_فاتحه اي اكتب عليا وقتي..
تمت النهاية.. اقرا ايضا رواية العزف بشغف علي الاوتار كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل
google-playkhamsatmostaqltradent