رواية ملجئي العشق والحياة الحلقة الخامسة 5 بقلم أية البدري

الصفحة الرئيسية

رواية ملجئي العشق والحياة البارت الخامسة 5 بقلم أية البدري

رواية ملجئي العشق والحياة كاملة

رواية ملجئي العشق والحياة الفصل الخامسة 5

ليلي : لو سمحتي انتي انسه شروق 
شروق بأبتسامه :ايوا 
ليلي : انا عاوزه حضرتك في موضوع ممكن 
شورق بتفكير : ايوا اتفضلي 
ليلي : منغير ادهاش انا ليلي مرات ايمن خطيبك و عايشه في المنصوره و دي صورنا في الفرح 
شروق شافت الصور : مستحيل 
ليلي بأسف : انا عارفه انها صدمه و انك مضحوك عليكي بس انتي لازم ...
شورق بأنهيار : انتي كدابه 
ليلي بتراجع و جديه : بس بس اهدي بكره تعالي علي  العنوان ده و هتشوفيه بنفسك 
شروق كانت مصدومه و منطقتش عكس ليلي الي ادتها ورقه بيضه : اتمني تيجي 
مشت ليلي و شويه و ايمن جه 
فاقت شروق من هذه الذكره علي دخول ايمن 
ايمن بلهفه : شروق حبيبتي انتي كويسه 
شروق : جدا اتأخرت 
ايمن بتبرير : زحمه بس 
شروق : ايمن هو انت اي الي خلاك توافق تخطبني من الثانوي و تستناني ٧ سنين عما اتخرج علشان نتجوز 
ايمن استغرب السؤوال : عادي يعني علشان بحبك 
قلبي حسه انه هيقف من الوجع  
- شروق قالت ده في افكارها قبل مترد -
شروق : طيب ايمن انا من مراهقتي و انا مش شايفه راجل غيرك 
ايمن بصلها بغرور لتكمل هي 
شروق بسرعه : و حسه اني اتسرعه و لسه هشوف في حياتي ارجل منك !!!
ليفتح عينه بصدمه - قالت اي الهبله دي ارجل منك !!! ارجل مني 
ايمن بيحاول يهدي : ممكن تقوليلي انا عملت اي عصبك كده 
شروق : انا قلتلك اهو حسه اني اتسرعت في موضوع خطبتنا و ان ممكن الاقي شب من سني و يهتم بيا و يحبني و كده 
هنا و قد جن جنون ايمن و خبط علي التربيزه الي قاعدين عليها حتي كسر هذا الوح الغليظ من الزجاج بخبطه واحده منه 
و قال بعصبيه و صوت عالي غير مهتم للزباين الي تعلق نظرهم بهم 
ايمن : انتي اتهبلتي انتي مفكره اني هسيبك يا بت . انا مش فاهم انتي بتعملي كده ليه بس و ليه عاوزه تفسخي الخطوبه بس الكلام ده مش هيحصل فاهمه مش هسمح اني اسيبك يا شروق و بطلي عبط علشان مش هسمحلك تشوفي و تحبي غيري فاااهمه 
شروق قامت وقفة : بص يا ايمن الخطوبه اتفسخت و الدبله اهي - قلعت الدبله و حطتها علي الطاوله و اكملت -  مش عاوزه اشوف وشك تاني ولا كحبيب ولا كأخ حتي 
وخرجت من المطعم و كادت ان تمسك مقبض باب عربيتها الي ان مسكها من شعرها و جرها علي عربيته وسط صراخها 
______________________
ليلي في الهاتف : ايوا يا ماما 
ام ايمن : ها قولتي لشروق 
ليلي بحزن : اه و قطعت قلبي حسيت ان البت هيغمي عليها 
ام ايمن بحزن : منك لله يا ايمن لعبة بقلب العيله و كسرت قلب مراتك 
____________________
فارس اخيرا وصل اخته 
شمس بتوتر :انت زعلان يا فارس انا اسفه 
فارس وجهه نظره لأختوا :بورتي انتي علشان تروحي لموقع علشان يلقيلك عريس صح كاسره التلاتين علشان توافقي علي واحد عقيم من غير كرامه علشان تتتقبليه حتي بعد ممحضرش المقابله الي بينك و بينه و بعتلك صاحبه انتي مجنونه يا بت 
كانت افكارها متشتته جدا بس سكتت مهو مفيش اجابه لكل ده 
فارس بحد : الواد ده انا مش موافق عليه و انتي حره بقي انا عندي انك تتجوزي كرم احسن من طارق ده 
اتقطع حبل افكارها لما جاب سيرة :كرم: هو السبب في كل ده هو الي خلاني اقبل و اوافق علي حد زي طارق
قالت ده في افكارها المبعثره
شمس : انا طالعه سلام 
فارس.  انا هرجع المنصوره النهارده هتوحشيني 
ودعت اخوها لتدخل الاسانسير و تظل تفكر في طارق اتفتح باب الاسانسير لتجد امامها 
قبل متقولولي مش فاهمين 
شمس 21 سنه / جامعه صحافه 
فارس 19 / جامعه / اخوا شمس من والدها وعايش في المنصوره
كرم 27 / بيشتغل مرشد سياحي في احد القري السياحيه في اسكندريه
كريم 25 /بيشتغل صاحب محل حلو صغير 
كارما 17 / في تانيه ثانوي 
سما / خالتها 
عثمان / جوز خالتها
*********
طارق 24 / بيشتغل تاجر اقمشه في المنصوره / دكتور في احد جامعات القاهره / عايش في المنصوره
جود 21 / في جامعه صحافه/ تالته جامعه / اخت طارق من الاب و الام / عايشه مع والدتها في المنصوره
شروق 19 / اوله جامعه / اخت طارق من الاب / عايشه مع والها في القاهره / خطيبة ايمن من عمر 16
حسن  17 / تانيه ثانوي / عايش في القاهره / يعشق طارق / اخوه من الاب 
*********
ايمن 29 / ابن خال ايمن / عايش في القاهره و بيتردد كتير علي المنصوره / بيشتغل في شركه والده الفرع الي في ايطاليا 
ليلي 27 / بتشتغل محاميه / زوجة ايمن عن حب 
ساره 15/ في تالته اعدادي / اخت ايمن / عايشه في ايطاليا مع عمها  
google-playkhamsatmostaqltradent