رواية دار الايتام الفصل الثالث 3 - بقلم أميرة أسامة

الصفحة الرئيسية

رواية دار الايتام البارت الثالث 3 بقلم أميرة أسامة

رواية دار الايتام كاملة

رواية دار الايتام الفصل الثالث 3

مشيو البنات ورا حاج محمد وكل واحده فيهم جواها توتر وقلق من الموقف لكن كان جواهم حاجه بتقولهم انه راجل غلبان وباين على وشه السماحه والطيبه
وإنه رساله من ربنا ليهم.
بعد وقت بسيط وصلو تحت البيت
الحاج محمد تعالو يابنات معلش البيت مش اد المقام
عشق...متقولش كده بالعكس ده شكله مريح
طلعو وراه كان ساكن فالدور الاول
طلع المفاتيح وفتح.
حاج محمد يانور يانور انتي فين يابنتي.
جه صوت نور من بعيد انا هنا يابابا فالمطبخ استنى جايه
الحاج. محمد طب تعالي شوفي المفجأه
فضلو البنات يبصو للشقه على اد ماهي بسيطه بس فيها كميه راحه متتوصفش من بيوت زمان الجميله سقفها عالي وبحري وليها ريحه خاصه ريحه تعبر عن اصاله المكان والجو الشعبي الجميل بتاع زمان وفي وسط ماهما بيبصو عالبيت
جت نور وهي لابسه بچامه بيتي مريحه ورافعه شعرها وربطاه بأيشارب عشان ميتبهدلش ولابسه مريله مطبخ وماسكه في ايدها جوانتي بتاع فرن والايد التانيه سكينه كان شكلها يموت من الضحك.
نور... خرجت من المطبخ لقت والدها واقف وجنبه 3 بنات ومعاهم شنط وقفت تنحت
نور... اتجوزت ياحاج محمد ويوم ماتتجوز تتجوز 3
كتمو البنات ضحكهم
الحاج محمد..اتجوزت ايه يا اخرت صبري انا متجوزتش من يوم المرحومه امك هاجي الوقت واعملها ويوم ما اعملها اتجوز بنات اد بنتي اقول عليكي ايه كسفاني طول عمرك معلش يابنات بكره تتعودوا عليها.
نور....بكره الموضوع شكله مطول طب ايه لسه في مرحله تعارف
الحاج محمد..يابنتي اسكتي بقى وانا هفهمك ابلعي ريقك بس وتعالي سلمي
نور...مين دول
الحاج محمد..انا لسه هتعرف عليهم ياستي وعلى اساميهم معاكي.
نور... كمان جايب بنات متعرفش اساميهم لا ياحاج انت بقيت خطر عالأمن الوطني
ضربها حاج محمد على دماغها يابت اسكتي شويه
حاج محمد..معلش يابنات امسحوها فيا هي لسانها متبري منها بس مفيش اطيب من قلبها بكره تحبوها
نور...اه والله ده انا بلسم بس بردو انتو مين
عشق.بضحك انتي شكلك مشكله.
تمارا..انا اسمي تمارا
زهره..وانا زهره
عشق... وانا عشق.
نور..ايه ده بجد اسمك عشق الله حلو اوي
عشق...انتي اللي جميله يانور
نور... قربت من والدها وبصوت واطي بس مسموع للبنات
وبطريقه كوميديه ايوه ياحاج بس بردو دول مين انا صراحة ربنا مش مطمنالك.
حاج محمد يابنتي اسكتي بقى بصي ياستي انا كنت بجبلك الحاجه اللي طلبتيها وانا ماشي لقيت البنات واقفين بيتكلمو مع بعض وشكلهم باين عليهم انهم تايهين وفجأه لقتهم ابتدو يعيطو وصراحه حاجه قالتلي استنى اشوف حكايتهم واعرف مالهم يمكن اقدر اساعدهم ومن كلامهم عرفت انهم مش عارفين يروحو فين
نور.. يعني انتو تايهين
عشق. بأبتسامه لا يانور مش تايهين دي حكايه طويله عندك وقت تسمعيها
نور... ايه ده حكايه وطويله اموت انا فالرغي اه طبعا عندي وقت خصوصا ان انهرده الخميس اهو تبقي حكايتكم بدل الفيلم بتاع السهره.
بصلها حاج محمد
نور...ايه ده اوعو تزعلو انا بهزر والله
تمارا..بابتسامه لا ياستي مش زعلانين
الحاج محمد..طيب الاول يا اخرت صبري خدي البنات انا هدخل الاوضه بتاعتي وانتي دخليهم الاوضه بتاعتك لو حابين ياخدوا حمام واضح انهم من صباحية ربنا بره وبعد كده حضريلنا الاكل عشان يبقى عيش وملح وبعد كده نبقي ناعد ونحكي
نور... طيب تمام يلا بقي ياحاج على اوضتك واول ما نخلص نبقى ننادي عليك
حاج محمد .ماشي يابنتي بعد اذنكم يابنات البيت بيتكم.
دخل الحاج محمد وخدتهم نور على اوضتها
البنات كانو محروجين.
نور... لا بقولكم ايه اللي فهمتو من بابا ان تقريبا هتأعدو معانا انهرده فانفك كده وبلاش الاحراج ده ده انا مصدقت الاقي حد يسأل عننا او يزورنا
عشق...ليه محدش بيزوركم
نور... لا خالص ماما اتوفت وانا صغيره واصلا اهل بابا وماما من محافظه تانيه وبابا وماما بعد ما اتجوزو جم عاالقاهره كنا بنروح فالاجازات وبعد ما ماما ماتت تقريبا بنروح كل فين وفين بابا ديما مشغول عشان الشغل وانا فالجامعه مفيش وقت خالص
ومليش اصحاب وزي مانتو شايفين مليش غير بابا
تمارا..ربنا يخليهولك
نور... طب يلا بقي لو حابين تاخدو شاور انتو معاكم هدوم ولا تاخدو من عندي احنا تقريبا نفس المقاس
عشق..لا احنا معانا تسلمي يانور
نور.. طب يلا طلعو هدومكم وتعالو واحده واحده كده تاخد دش عشان ناكل احسن انا واقعه من الجوع
تمارا....طب اكسبوا فيا ثواب وادخل انا الاول
نور.. طب تعالي يلا لحد ما هما يظبطو هدومهم
طلعت تمارا بچامه نوم و الاسدال بتاعها عشان تلبسه فوق الهدوم ودخلتها نور.
وفضلو البنات واحده ورا التانيه لحد ما اخيرا خلصوا
نور. يلا ياحاج محمد الاكل جاهز
خرج والدها انا كمان جاهز ياست نور وميت من الجوع يلا يابنات اتفضلو هي فين عشق صحيح
نور..بتصلي يابابا البنات صلو وخرجو وهي بتصلي وجايه ورانا
حاج محمد ربنا يباركلكم يابنات
خرجت عشق.
حاج محمد تقبل الله يابنتي
عشق.منا ومنكم
حاج محمد..تعالي يلا يابنتي اعدي كلي
انا مش عايز كسوف اعتبرو البيت بيتكم اينعم الاكل اكيد هتلاقوه بعافيه شويه بس يلا هنعمل ايه بقى
نور..نعم يا سي بابا تصدق انت شكلك كده هتقطع بعيشك معايا ودي اول واخر مره هعمل اكل وهسيبك تجوع بعد كده
عشق...ربنا يخليك ياحاج محمد وطبعا تسلم ايدك يانور والله الاكل ريحته جميله.
زهره...اه والله وبصراحه انا واقعه من الجوع احنا مفطرناش
نور...مفطرتوش دي الساعه 10ليه كل ده
تمارا.. لا ناكل الاول عشان نعرف نحكي ده انتي غلبتيني يانور فالرغي
نور... الله الله طب يلا ناكل
ابتدو البنات ياكلوا كانو مكسوفين بس مع تهريج نور اللي حست انها تعرفهم من زمان ومع طيبه الحاج محمد ابتدو ياكلو وكانو بياكلو كأنهم بقالهم زمن مكالوش حاجه.
وبعد وقت بسيط خلصو قامت نور تشيل والبنات ساعدوها عملتلهم تمارا شاي...وابتدت نور تغسل الفاكهه وتحطها في اطباق وحطت في طبق لب وخدت كل حاجه جابها الحاج محمد وبقت ترص الحاجه بره عالتربيزه واعدو كلهم مع بعض.
عشق....بص ياحاج محمد فالبدايه كده من حقك علينا انك تعرف حكايتنا بعد اللي عملته معانا.
الحاج محمد..بصي يابنتي الاول كده لو مش حابه تحكي حاجه دي حاجه ترجعلك طبعا واللي عملته معاكو ده واجب واي حد في مكاني كان عمل زي ماعملت ماهو استحاله يعني تنامو فالشارع
عشق... لا خالص معندناش مشكله اننا نعرفك حكايتنا ثانيا وده الاهم حضرتك عملت معانا معروف هيفضل في رقبتنا لحد مانموت
الحاج محمد..يابنتي متقوليش كده انا معملتش حاجه.
عشق.. احنا كان بينا وبين النوم فالشارع خطوه وانت رحمتنا من البهدله
فالبدايه احب اقولك اننا والله العظيم مفيش من ورانا اي قلق او أذى ليك او لبنتك احنا اغلب واضعف كتير من اننا نأذي حد انا هحكيلك حكايتنا
انا اسمي عشق ودي تمارا ودي زهره
منعرفش ولا اسم ثنائي ولا ثلاثي بأختصار احنا ملناش حد ولا اهل ولا ام ولا اب احنا جينا الدنيا لقينا نفسنا بنتربى في ملجأ لحد سن معين مكناش نعرف يعني ايه ماما يعني ايه بابا فتحنا عينا ملقيناش غير بعض ولا حتى نعرف مين ودانا الملجأ مكنش معانا اي حاجه من ريحة اهلنا عشان نقدر لما نكبر نحاول نوصلهم وكملت بدموع وزهره وتمارا دموعهم نازله بصمت..وسط تأثر واستغراب الحاج محمد ونور باختصار احنا ضحيه اب وام ضحك على عقلهم الشيطان في لحظه ضعف وجينا نتيجه غلطه
غلطه مقدرش يواجه الاب ويحارب عشانا ونيجي راسنا مرفوعه اب مش راجل مقدرش يصلح غلطته عشان لما نيجي يبقى هو ضهرنا وسندنا اتخلي عننا ببساطه وشاف ان اللي عمله غلطه وبكل جبروت خلانا احنا اللي ندفع تمن غلطته طول عمرنا وغلطه ام مستهتره اتخلت عن شرفها في لحظه ضعف لحد حبته وكانت فكراه راجل ام متعرفش ربنا متعرفش يعني ايه امومه ولقب ام ده حرام يكون ليها انا اللي عرفته اني وصلت الملجأ وانا جوه كيس زباله من غير هدوم امي اتخلت عني واول ماولدتني رمتني مهانش عليها تلبسني مهانش عليها تحسسني بالامان وتاخدني في حضنها لاول واخر مره مهنش عليها تشبعني من لبنها قبل ما ترميني مكنش عندها وقت كان كل همها تخلص مني اول ماتولدني وكأني عار وفضيحه بتخلص منها طيب لما انا عار وفضيحه ليه عملتي كده من الاول ليه جبتيني الدنيا وحملتيني غلطه وذنب انا مليش دعوه بيهم وكملت بانهيار انا مكنتش اتمني ابدا اتكلم كده عن امي وابويا اللي انا اصلا معرفهمش انا كان نفسي بس اعيش احس بحبهم ويحسو بحبي كان نفسي اكون بنت طبيعيه عندي ام واب واخوات كان نفسي في حضن امي اوي كان نفسي اجرب احساس الدفا والحضن والبيت والعيله كان نفسي اجرب احساس اني اتعب واصحي الاقي امي اعده جمبي كان نفسي اجرب احساس اني اعمل غلطه واجري استخبي في حضن ابويا بس هما حرموني من ده وخلوني احس ان مهما يحصل حلو في حياتي هيفضل عندي نقص في فقدانهم مكنتش اتمني احس اني بكرههم بس غصب عني انا ملاقتش منهم حنيه عشان يلاقو مني حنيه عليهم وياريت خلصت على كده لما وصلت الدار طبعا مديره الدار هي اللي سمتنا اي طفل بيجي الدار من غير اي هويه كانت هي اللي بتسميه كانت ست طيبه فضلت موجوده لحد ما تمينا سبع سنين وللاسف اتوفت وسابتنا بعد ما اتعلقنا بيها بس الظاهر ان الدنيا كانت مصممه تيجي علينا اكتر من كده ومسكت الدار المديره الجديده اسمها حنان وللاسف اسمها ملوش علاقه بيها ورتنا ذل وقهر وعذاب مفيش حد فالدنيا يستحمله كانت بتشتمنا وبتضربنا بتعنفنا بالكلام رغم اننا كنا هاديين جدا وعمر ما حد فينا عمل تصرف يخليها تكرهنا الكره ده كله طول عمرها مفيش على لسانها غير كلمه بنت حرام وكأن احنا اللي اختارنا نكون كده احنا الحمدلله طول فتره الدراسه كنا شاطريين جدا انا بدرس طب بيطري جامعه القاهره وتمارا وزهره في تجاره جامعه القاهره يعني احنا مش وحشين بس هي طول عمرها بتكرهنا من غير سبب وطبعا اللي بحكيه ده ميجيش ذره في عذاب سنين عشناها معاها لحد انهرده الصبح من غير اي مقدمات قررت انها تمشينا عشان احنا اكبر ناس فالدار وفي خمس اطفال رايحين الدار ومفيش مكان غير اوضتنا مدتناش فرصه نعترض ولما سألنا قالت خلاص انتو المفروض قربتو على 21 سنه مع ان ده مش قانوني المفروض نفضل لحد مانتمهم واللي حابه تخرج تخرج واللي مش حابه او مش عندها مكان تروحه بتطوع انها تخدم فالدار عالاقل تبقى اتطمنت ان ليها مكان تعيش فيه بس للاسف الست دي كانت واصله وتقدر تعمل اي حاجه وقدرت تاخد موافقه بأنها تخرجنا وفي خلال ساعتين كنا لمينا حاجتنا ورمتنا بره الدار الحسنه الوحيده اللي عملتها انها ادت لكل واحده فينا ظرف فيه الفين جنيه عشان نقدر نمشي نفسنا بيهم او بمعنى اصح هي خدت تبرعات على حسنا للدراسه في الترم الجاي فرمتلنا مبلغ وخلصت مننا خرجنا ومكنش عندنا فكره ايه اللي ممكن يحصلنا كان اللي فاصل بين حياتنا القديمه فالدار وحياتنا الجديده هو باب الدار خرجنا جينا عالحسين كنت دايما اشوفه في احلامي اننا بنيجي نزوره انا والبنات ولاني مكنتش عارفه نروح فين حبيت ان ده يكون اول مكان نروحه وبعد كده ربنا يحلها وفعلا عملت كده وخرجنا من المسجد فضلنا ندور على اي شقه بسيطه تلمنا لحد مانحاول نشوف شغل ونقدر نقف على رجلينا بس للاسف الشقق كلها غاليه جدا اقل شقه شوفناها كانت ب3الاف جنيه فالشهر واحنا كل اللي معانا 6 الاف يعني ايجار شهرين لفينا كتير لحد ما فقدنا الامل واعدنا عالرصيف والباقي حضرتك عارفه.
انا بس طالبه من حضرتك طلب بسيط نفضل مع حضرتك يومين تلاته بالكتير ومن بكره الصبح هننزل نلف على اي شقه حتى لو في مكان تاني خالص تكون اقل هننقل فيها على طول ونبتدي ندور على شغل لو مش موافق مش هنزعل والله ومن بكره الصبح هنمشي بس هطلب منك طلب نسيب بس شنطنا لان التحرك بيهم صعب الشنط مليانه كتب وكل اوراق دراستنا وهدومنا وللاسف تقيله اوي وهتعيق حركتنا في اننا ندور بسرعه على مكان
عشق وهي بتمسح دموعها انا خلصت كلام واختصرتلك على اد ما قدرت حكايتنا
حاج محمد باصصلهم بعين بتلمع من الدموع وحاسس انه فاقد الكلام انا مش عارف اقولك ايه يابنتي اللي حكتيه ده مفيش بشر يقدر يستحمله انا مش عارف اتأسفلكم عن اللي حصلكم من اهلكم ولا على اللي حصلكم في الدار انتو اتحملتو كتير بس عايز اقولكم حاجه بسيطه ربنا عمره ما كان ظالم ومتعرفوش ايه حكمته من انكم تعيشو الحياه اللي عشتوها دي بس انتو بنات زي الفل محترمين عارفين ربنا بتدرسو في كليات محترمه واللي حصلكم مأثرش على اخلاقكم بالعكس عايز اقولكم ان في عيال مع اهلهم وللاسف ميعرفوش حاجه عن التربيه بس انتو مختلفين حلويين محترمين متربيين متعلمين وكمل بضحك تبقو طماعين لو عايزين اكتر من كده بصو بقي اللي حصل في حياتكم ده لازم يكون درس ليكم وميأثرش عليكم لازم تبقو اقوى توصلو لحلمكم وتقفو على رجليكم وتنجحو متفكروش فالماضي متفكروش فالجانب الوحش في حياتكم لان التفكير فالماضي بيدمر الحياه اعتبرو يوم خروجكم من الدار انهرده هو يوم ميلادكم لحياه جديده وبخصوص الكلام العبيط اللي قولتيه ياعشق يابنتي ده كأني مسمعتهوش انتو هتفضلو معانا انا كان عندي بنت وانهرده ربنا كرمني وبقوا اربعه من انهرده اعتبروني ابوكم زي نور لو توافقو يعني هيبقي شرف ليا يبقي عندي بنات زي الفل زيكم كده.
تمارا..طبعا يشرفنا انت احسن حد قابلناه في حياتنا بس مش هينفع نفضل هنا احنا مش عايزين نكون ضيوف تقيله و حمل على حضرتك بس زي ما عشق قالت لو بس تستحملنا يومين لحد ما نلاقي مكان.
الحاج محمد حمل ايه يابنتي بس احنا كلنا هنا فالدنيا ضيوف على ارض الله وكلنا حمل عليه هو بس اللي بيقسم الارزاق وانا ربنا رزقني ببنت واحده و بعد العمر ده كله رزقني بتلاته كمان اقوله لا
ابقي عبيط لو رفضت رزقه ده بصوا يابنات انا ربنا مرزقنيش غير بنور ومراتي اتوفت من سنين وملناش حد اهلي واهل مراتي كلهم فالبلد وكل واحد ملهي في حياته وتقريبا الدنيا خدتنا لحد ما بقاش حد بيسأل عالتاني يعني انا ونور ملناش حد وانتو كمان ملكوش حد يعني من النهرده انتو عيلتنا واحنا عيلتكم ومن انهرده انتو ولادي زي نور ونور اختكم عالاقل لو جرالي حاجه نور تلاقي حد واقف جمبها وابقى مطمن اني سايبها مع حد
عشق.بدموع بعد الشر على حضرتك ربنا يديك طولة العمر ويخليك ليها
حاج محمد انتو هتفضلو هنا معانا وهتكملو دراستكم وتشتغلو وتعملو اللي نفسكم فيه وهسلمكم بأيدي لللعرسان وربنا يقدرني واقدر اسعدكم واحققلكم جزء من اللي اتحرمتو منه اتفقنا يابنات
عشق..بابتسامه وجع اتفقنا بس بشرط
حاج محمد اشرطي زي ماانتي عايزه يا ست البنات
قامت عشق وقف وراحت على اوضت نور دقايق وخرجت
عشق..اتفضل.
حاج محمد ايه ده يابنتي.
عشق... دول الفلوس اللي خدناهم من الدار دول 6الاف بتوعنا احنا التلاته هما ناقصين فلوس التاكسي اللي ركبناه بس.
حاج محمد انتي بتشتميني يابنتي.
عشق.. اعدت جمبه العفو متقولش كده بس كمان احنا مش هينفع نأعد ونبقي حمل عليك اهو حاجه تساعد حضرتك لحد ما نلاقي شغل والفلوس اللي هتيجي من الشغل هنساهم مع حضرتك في البيت انتو كنتو اتنين فالبيت الوقت احنا خمسه وده حمل على حضرتك
تمارا..عشق عندها حق ودي حاجه بسيطه صدقنا احنا مش محتاجين الفلوس وادام حضرتك هتعتبرنا زي نور يبقي لازم تاخدهم
حاج محمد.عيب يابنتي متقوليش كده خير ربنا كتير شيلي فلوسكم يابنتي وانا ادام هعتبركم زي نور يبقى من اللحظه دي انا المسؤول عنكم وصدقيني ربنا مبيديش حد فوق طاقته وانا ربنا هيعيني عليكم انتو الاربعه وحتى لو ربنا كرمكم بشغل فلوس شغلكم هتشيلوها بطريقتكم عشان تأمنو مستقبلكم وتقدرو تتسندو على قرش ينفعكم.
وعشان اطمنكم انا ربنا بعتلي رزقكم قبل ما تيجو انهرده كنت فاكر انه رزق نور عشان الحجات اللي طلبتها مع انها كانت مستوره بس الوقت عرفت الفلوس اللي جاتلي من الشغل انهرده جات ليه انتو وشكم حلو ورزقكم واسع ورزقكم جالي ووصلني قبل ما اشوفكم عرفتو بقى ان ربنا بيدي كل واحد علي اد طاقته
عشق.. بحب انت ازاي كده بجد على رغم البساطه اللي انتو فيها بس ربنا غانيكم بقلب انا في حياتي مشوفتش زيه هو انا ممكن اطلب من حضرتك حاجه ياحاج محمد.
حاج محمد..طبعا بابنتي بس من غير حاج محمد دي احنا اتفقنا انكم ولادي يبقي انا من انهرده بابا
عشق.. انت احلى بابا فالدنيا
حاج محمد ايوه كده بقي اطلبي.
عشق..بارتباك واحراج هو انا ممكن احضنك
حاج محمد بدموع طبعا يابنتي وخدها في حضنه وقربت منه تمارا وزهره ونور
نور...انهرده احلى حاجه حصلت في حياتي انا مبسوطه اوي
خلص يومهم دخلوا عشان يناموا فضلو يتكلمو شويه واخيرا نامو ولاول مره.. ينامو براحه من سنين من غير وجع وحزن وتعب من غير تفكير من غير قهر اخيرا حسو بدفا وحب وعيله بجد.
في صباح يوم جديد
وعلى صوت العصافير ودوشه الشارع وصوت البياعين وريحه عربيه الفول وريحه الخان الجميله
سمعو خبط عالباب.
حاج محمد يلا ياولاد الفطار جاهز.
صحيو البنات ولبسو اسدالاتهم وخرجو الاربعه
نور.. ايه الفطار الحلو ده
تمارا...تعبت نفسك ليه كنت صحينا احنا نحضره
حاج محمد انتو شكلكم كان تعبان سبتكم تنامو براحتكم ونزلت صليت الجمعه وجبتلكم احلى فطار تعالو دوقو الفول ده من احلى عربيه فول في خان الخليلي كلها
نور..طبعا انتو هتدوقو احلى فول من عربيه عم زغلول بكره تدمنوها انا بستني يوم الجمعه مخصوص عشان افطر من ايد بابا
حاج محمد..يلا اغسلو وشكم على ما اجهزلكم احلى شاي بلبن
عشق.. لا خلي حضرتك انا هعمل الشاي
نور بمرح..استني متقطعيش برزقك ده حج محمد عليه احلى كوبايه شاي بلبن
عشق...طيب اجي اساعدك
حاج محمد لا ياستي انا هعمله بنفسي يلا بس اغسلو وشكم عشان الفول ميبردش.
البنات حاضر
...........
اما عند ليل كان الوضع مختلف فا بعد سهره امبارح وبعد شرب كتير كان نايم زي القتيل
دخلت عليه والدته.
سهام..ليل ليل يلا ياحبيبي اصحي الساعه 1يلا قوم كل ده نوم وراحت تفتح الستاير دخل الضوء على عيون ليل ضايقته حط المخده على وشه
ليل ..ماما سبيني انام انا نايم متأخر
سهام مانت نايم متأخر عشان السهر لوش الفجر انا مش عارفه ليه بتعمل كده عاجبك منظرك ده ياليل كل ليله سهر
ليل قام وهو مضايق انا صحيت يا امي خلاص
سهام...هتفضل كده لحد امته ياليل
ليل..انا زي الفل يا امي في ايه بس
سهام.. زي الفل فين بس كل ليله سهر وشرب وترجع بالمنظر ده
ليل...عيزاني اعمل ايه يا امي
سهام.. عيزاك مرتاح ياليل عيزاك تبطل سهر وشرب عيزاك تفوق لنفسك عيزاك تشوف حياتك وتعيشها صح
ليل.ياامي انا زي الفل والله انتي بس بطلي قلق عليا
سهام ..طول مانا عايشه هفضل قلقانه عليك انت ابني حبيبي واول فرحتي نفسي اشوفك مرتاح ياليل نفسي اشوفك متجوز وعندك اولاد عايزه اشوفك مبسوط واطمن عليك قبل ما اموت
ليل.. وهو بيبوس ايدها بعد الشر عليكي يا امي متقوليش كده حاضر يا امي هفرحك واعملك اللي انتي عيزاه
سهام..امته بس ياليل
ليل..سبيها بظروفها يا امي بس اوعدك اني هفرحك قريب
سهام.. يارب ربنا يطمني عليك انت واخواتك.
ليل.. هما فين صحيح
سهام.. دخلت صحتهم ونزلو عشان نفطر يلا قوم عشان نفطر سوا انا مبصدق تيجي الاجازه مبقتش اتلم عليكم غير يوم الجمعه واعمل حسابك انت والجزم اللي تحت دول محدش فيكم هيتنقل انهرده من البيت هتفضلو معايا
ليل..حاضر ياست الكل انتي تؤمري اعدين معاكي بس يارب متزهقيش
سهام..لا مش هزهق
ليل.. ربنا يخليكي لينا يارب
سهام. يلا قوم خد شاور ودقيقتين بالظبط تكون تحت
ليل.. حاضر ياحبيبتي هنزل وراكي على طول
سهام...ماشي ياحبيبي
خرجت سهام واعد ليل على طرف السرير وسرح في الماضي
يتبع الفصل الرابع 4 : اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent