رواية بحر العطر الحلقة الثالثة والثلاثون 33 بقلم فاطمة خميس هارون

الصفحة الرئيسية

رواية بحر العطر البارت الثالثة والثلاثون 33 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية بحر العطر كاملة

رواية بحر العطر الفصل الثالثة والثلاثون 33

حملت القهوه وتوجهت لمكتبه نظرت بعينه مع ابتسامه جانبيه وتدعي البرائه
ضيق بحر عينيه وهو يحاول أن يستنتج ما  تحاول فعله ولكن فات الاوان 
تعثرت عطر وانسكبت القهوه علي صاحبتها
داليا:اااااه يا متخلفه
عطر :اوبس انا اسفه استني هساعدك 
حملت كوب الماء وسكبته عليها 
عطر بابتسامه عريضه:كده المشكله اتحلت
نظر بحر لتلك المصدومه ثم إلي عطر التي اتسعت ابتسامتها كأنها حققت إنجاز
ابتسم رغما عنه عندما راي ابتسامتها 
داليا :انت بتضحك يا بحر بدل ما تبهدلها
ضربت الارض بقدمها وغادرت 
عطر :استني بس 
هي زعلت ليه دي صدقني يا استاذ بحر كنت هقول سوري يلا خدت الشر وراااحت
بحر وهو يقف أمامها :هي مين دي 
عطر وهي تتخطاه :القهوه امال حضرتك فاكر مين 
عن اذنك بقي عشان مش فاضيه 
ابتسم وهو ما زال علي وقفته يوليها ظهره حرك رأسه ببط ثم التفت 
بحر :طب لو انتي غيرانه قولي 
عطر :غيرااانه مين قال اني غيرااانه 
اناااااا غيراااانه
بحر :امال عملتي كده ليه ؟!
عطر :الصراحه بتستفزني 
بحر :لا والله وهي عشان بتستفزك تقومي تشوهي الحلاوه حرام والله
عطر :الحلاوه دي هفرقها علي روحك أن شاء الله
 روح بقي خليني اشوف شغلي
تظاهرت بالانشغال بالعمل وكانت غيظاها بوقت اخر
......
فضل باستعجال :انزلي انتي يا ورد وانا شويه وهحصلك
ورد :بس انا معرفش أو
نظرت ورد لتلك السياره التي غادرت بأسف ثم صعدت للاعلي 
حاولت ايجاد الشقه ولكنها فشلت لتدق علي أول شقه قابلتها
.....:مين 
ورد :أناا
....:انتي مين 
ورد :انا ورد 
فتح الباب ووقف أمامها لتتراجع ورد قليلا 
ورد :لو سمحت فين شقه فضل 
....:فضل !!
ورد :أيوة فضل 
....:انتي جايه لفضل ؟
ورد :أيوة هو مش دي العماره ولا اي 
.....:لا هي هي اتفضلي 
ورد :اتفضل فين 
لو سمحت فين بيت فضل 
أشار لها للبيت الذي يعلوه :فوق 
شقه فضل الدور الي فوق
صعدت سريعا بعد أن شكرته بأدب
...:فضل !!البلد دي باظت خلاص
تابعها وهي تفتح الباب لتدلف للداخل
....:لاااا ده كده حلو اوي
........
.....:لا انا لازم اعرف كل حاجه عن الصفقه دي 
شوف مين أقرب حد ليه وحاول توقعه 
....:لااا بحر كده طول اول والحكايه مسحت لازم نخلص الصفقه من هنا وهو يكون خااالص
اغلق الهاتف والقاه امامه 
 نهايتك قربت يا بحر وهيبقي فاضل حريمك بس بسيطه ملحوق عليهم دول
.......
وائل :يلا 
نهضت بهدوء وسارت خلفه
لؤي :انسه منة 
التفتت له منة 
لؤي :حضرتك كنتي قولتيلي علي الحاجات دي اتفضلي 
نظرت له باستغراب ليشير بعينه الحقيبه البلاستيكيه ثم غمز لها 
ابتسمت رغما عنها ومدت يدها تاخده 
شكرته بهدوء :شكرا حضرتك كده عايز كابرس وهو يضع يده في جيبه :اي يا انسه انتي بتنسيق ولا اي ما انتي حاسبتيني الصبح يلا اشوفك بكره بقي
ابتسمت والتفتت لتلحق بوائل ولكنها صدمت عندما رأته خلفها
منة :اناااا 
انت مش مشيت ليه 
وائل :كنت بتفرج علي الفيلم الهندي ده
منة :هو ااا
لم يعطيها فرصه الرد وجرها خلفه للخارج 
وهي تحاول أن تلاحق خطواته كي لاتتعثر فتح الباب الامامي دفعها برفق للداخل وهو بعدها لينطلق للبيت 
جلست تضع الحقيبه علي قدمها  تتطلع لها بفضول
وائل :اي عجبتك اوي كده 
منة :هااا 
أوقف السياره أمام منزله صعد للاعلي وهي معه
وائل وهو يغلق الباب :بقولك عجبتك 
منه :لا لسه مشفتوش  
وائل :يعني انتي مش فاكره كنتي طالبه اي 
منة :لا ما انا مطلبتش معرفش هو قال كده ليه ممكن عشان شكلي قدام الزملاء
وائل :شكلك ؟
اممم طب وريني كده 
سحب منها الحقيبه وفتحها 
نظرت له منة باستغراب
وائل :اممم شكولاته لا لا اقصد شكولاتات 
لمعت عين منة عندما رأتها حاولت أن تأخذها من يده ولكنه أبعدها عنها
وائل :وهو عرف منين انك بتحبي الشكولاته
منه :معرفش هات واحده 
أعطي لها كل ما تحتويه الحقيبه ليجد تلك الورقه المطلوبه بعنايه 
لؤي :بلاش تعيطي تاني يا شكولاته
نظر الورقه بغضب قبض عليها يغطعها لقطع 
منة :في اي يا وائل 
قبض وائل علي يدها:اسمعيني كويس
كلام مع الي اسمه لؤي تاني لا 
فاااهمه
منة :فاهمه
افلتها واتجه لتلك الشكولاتات المسكينه ووضعها في القمامه 
نظر لها بغضب ثم غادر المنزل
منة :الشكولاته يابن الوارمه
.....
بحر :يلا 
عطر :علي فين 
بحر :علي العشاء مش انت عازمك من امبارح 
عطر :انت ااا اناااا
بحر :اي كنتي شكه اني  نسيت
عطر باحراج :الصراحه انا كنت متاكده 
بحر وهو يقترب منها وعلي وجهه ابتسامه حب:لا مقدرش انسي اي حاجه تخصك يا حبيبتي
عطر :هااا عم مرزوق هروح  القهوه الحمام
بحر :مين رايح فين هتروحي تجيبي قهوه ولا الحمام 
عطر :لا هروح اودي الحمام وبعد كده هدخل القهوه 
ضحك بحر علي ارتباكها لتشرد به 
اقترب منها ولكنها كانت الاسرع لنركض للخارج 
دخلت الحمام لتضع يدها علي قلبها :حبيبتي قال حبه برص فاكرني هنخ عشان جمال عنيه الحلوين دول ولا ابتسامته الي زي جمال الشمس دي 
اي القرف ده 
اخدت نفس عميق لتهدء نفسها ثم خرجت له 
ليستقبلها بابتسامه خييثه
.......
كان فضل يصعد للاعلي بهدوء 
.....:أيوة يا عم رايك مين قدك الله يسهلك
فضل :في اي يبني مالك 
.....:وعامل فيها ملتزم  وانت اصخم مني 
ومديها نسخه عشان تستعد لحد ما تيجي لا بجد برافو 
فضل :هي مين دي ما تتكلم عدل 
....:في حتت بنت جات سالت عليك صحيح لابسه واسع بس انا ليا نظره والبت دي اا
لم يكمل بسبب تلك الكلمه بأنفه 
....:اي يا عم كل ده عشان بت شمال 
لكنه أخري ثم قبض علي تلابيبه :البت دي تبقي مراتي وأشرف منك يا كلب
ملكش دعوه بيها نهائي فااااهم 
....:خلاص يا عم مكنتش كلمه حقك عليا 
ألقاه علي الأرض ثم صعد للاعلي بغضب
فتح الباب ودخل الغرفه 
ورد وهي تمشط شعرها :اتأخرت كده ليه يا 
فضل 
سُحر فضل بهيئتها وظل شارد لفتره 
لاحظت ورد ذلك لتلتفت الجهه الأخري باحراج 
افاق فضل بسبب تلك الحركه 
فضل بغضب:انتي ازاي تكلمي حد غريب 
انتي عارفه خد عنك فكره اي 
ورد باستغراب:حد مين الي كلمته
فضل :ورررد 
انتي كلمتي الشاب الي تحت ؟
ورد :أيوة كنت بسال علي الشقه الدور الكام لاني مش فاكره وهو مشكور قالي 
فضل :مقولتيش ليه انك مش عارفه الزفته فين 
ورد بعصبيه:ما انا حاولت بس حضرتك رمتني هنا ومشيت علطول قبل ما اكمل
فضل :يعني انا الي غلطان 
ورد :.....
فضل :طيب يا ورد اول واخر مره تحصل فااهمه 
ورد :فااااهمه 
عادت لتمشيط شعرها وظل هو ثابت لمده ثم خرج للخارج 
........
انتظرت ان يهاتفها طوال اليوم ولكنه لم يفعل 
ظنت انه سيأتي مجددا مثل كل مره 
نظرت للهاتف ييأس لاخر مره وهي ممدده علي السرير قبل أن تخلد لنوم 
تنهدت واغمضت عينيها وعقلها يصور انها تشعر بالذنب فقط 
الذنب ولا شي الا الذنب
........
بحر وهو يفتح باب السياره :اركبي
ابتسمت رغما عنها 
بحر وهو يجلس جوارها :بتضحكي ليه 
عطر :ولا حاجه 
بحر :لا والله يعني بتضحكي كده من غير سبب
عطر :الصراحه 
بحر :هو انتي بتقولي غيرها يلا اجلطيني
عطر :اسلوبك ده مختلف جدا عن شخصيتك 
بحر :ازاي يعني
عطر :يعني 
بتتكلم براحه بتفتح العربيه وخد الكبيره بقي عازمني علي العشاء
ضحك بحر ثم نظر لها وهو يقول بخبث :ما انا قولت أبين معدني يمكن تنفذي خطه ورد معايا وتاخدي بخاطري
عطر :خدك ربنا يا قليل الادب سوق وانت ساكت يا استاذ بحر
بحر :حاضر يا انسه 
........
ورد :فضل 
اغمض فضل عينيه بغضب ثم التفت لها فتح عينه 
تبخر الغضب ليحل محله الحب 
حب خالص لتلك الذي أثرت قلبه دون أي مجهود 
تجمد نظره عليها لطالما احب الورود بالون البنفسج ولكنه لم يتخيل انها تفوق جمال الورود أضعافا مضعفه 
ورد وهي تقترب منه :امم اناا اسفه مكنش قصدي اتعصب واعلي صوتي عليك
فضل :......
ورد :خلاص يا فضل بالله مش هعمل كده تاني 
فضل :......
اقتربت منه ومدت يدها ليده تهزه برفق:فضل 
قبض علي يدها بقوه 
ورد :ااااه ايدي يا فضل مالك 
فضل :انت بتلبسي كده ليه 
ورد :بلبس اي !ما انا لابسه لبس بيت عادي اهو 
ولا اقعد في بيتي بالاسدال
ابتسم فضل بسخريه :طب ما انتي الي قولتي اول يوم انك هتفضلي بالاسدال 
اي لما اتكشفتي رجعتي عن قراراك 
ورد :انكشفت اي وزفت اي انا غلطانه اني جيت اعتذر
التفتت لتغادر ولكنه جذبها بقوه
فضل :علي فين
اشار لوجهها وملابسها:والمجهود ده هنسيبه كده 
ورد :.......
مد يده يبعد شعرها عن وجهها اقترب منها لتبعده بقوه
لم يفهم سبب تصرفها غير أنها ترفضه 
تنفر منه ومن المفترض أن يكون هذا دوره
كبل يدها وهو يزفر بغضب 
ورد وهي تحاول الابتعاد:لاااا 
ابعد عني اااااابعد 
ضغط علي يدها لتصيح:ايه الي بتعمله دي يا فضل سيبني
فضل :مش ده الي انتي عاوزة توصليله بقالك يومين 
انا هوفر عليكي التعب ده واهو ننجز وقت
ورد بغضب :ابعد عنننني احسنلك بقول 
ااااااابعد
فضل بصوت هادر :انتي قاصده انك تبيني ضعفي صح 
مصره تثبتي اني مغفل ماشي ورا قلبي ومغمض عنيا 
عاوزه توضحيلي انك مهما عملتي هفضل احبك بنفس الطريقه وهفضل انبهر باي تفصيله فيكي ولو صغيره 
احب اقولك أن دي حقيقه فعلا 
انا مش قادر أشيل عيني من عليكي بس للاسف حبي الي كان كتير عليكي قل يا ورد 
وممكن يكون اختفي كمان 
حمل قميصه وغادر المنزل 
دخلت الغرفه والقت نفسها علي السرير شارده فكلام معشوقها
.........
فتح الباب وبحث عنها بعينه 
ها هي تجلس أمام التلفاز وقد تهجم وجهها بغضب
ابتسم لبرهه ولكنه سرعان ما عاد الجديه 
وقف أمامها القي لها حقيبه ضعف الأولي 
مليئه بالشكولاته
فتحتها لتلمع عينها بقوه 
منة :كل دول ليا 
كتف يده أمام صدره وهو يحرك رأسه بنعم 
وقفت وهي تصرخ بفرح ثم احتضنته بشكر 
شلت حركته للمره الاولي تحتضنه بإرادتها
منة :عن اذنك بقي ادخل اكل براحتي 
وقف يتابعها وهي تحتضن الحقيبه بابتسامه 
.....
بحر :ها يا عطر تأكلي اي 
عطر :شكرا انا لسه اكله 
انا بس عاوزة اعرف حضرتك جايبني هنا ليه 
بحر :لازم نتكلم يا عطر عاوز اعرف اي مشكلتك 
عاوزك ترجعي لحضني تاني 
عطر :يا بحر كفايا انا فهمتك قبل كده 
حياتنا سوا شبه مستحيله 
بحر :بس مش مستحيله يا عطر 
لو في احتمال نفرح أقل من ثانيه لازم نحاول 
عطر وهي تقف :مش هقدر احاول 
قلبي لسه بيخف من القديم مش هينفع تزود عليه 
تركته وغادرت ليغيم في أفكاره 
اهو حقا ظلمها 
ربما احيانا لكن هذا خارج عن إدارته 
اغمض عينيه بتعب ثم نهض ليغادر هو الآخر 
.......
ف الصباح الباكر 
استيقظت لأحدهم  يجلس جوارها 
فزعت لتقف سريعا 
فضل :استنيتك تصحي من بدري ولما اتأخرتي قولت ادخل اصحيكي انا
ورد :خير 
فضل :انا كنت حابب اقولك أن فرحي بعد يومين 
ورد :.....
المره الجايه بجي 🙂
google-playkhamsatmostaqltradent