رواية ليفل عالي "ابن الريف" الفصل الأول 1 - بقلم فدوى خالد

الصفحة الرئيسية

رواية ليفل عالي "ابن الريف" البارت الأول 1 بقلم فدوى خالد

رواية ليفل عالي

رواية ليفل عالي الفصل الأول 1

=فلاح ! بتهزر صح ؟! بابي أنا موني الهواري أتجوز فلاح ؟! 
_ الحالة متأزمة معانا و للأسف هنضطر أننا نجوزك لية، هو الوحيد إلِ معاه فلوس و غير كدة هو عايش هنا بس أهله من الريف .
= ولو مش هيحصل دة كله، مش موني الهواري إلِ تتجوز واحد زيه؟؟ مهما كان لا يعني لا .
_ موني ! احنا هنفلس أنتِ مدركة دا فعلا !!
= و أنا أية ذنبي أتجوز بني أدم زي دة ؟!
_ بصي يا موني ! هو دة إلِ معاه الفلوس، و خد المشوار من المعافرة خالص لحد ما وصل، و احنا يا بنتي مش لازم نقلل من حد .....غير كدة هو إلِ هينجدنا .
= بابي نو ...نو واي....هو كان فقير كمان، أكيد مش معاه شهادة صح ! و فلاح كمان .
_ هو معهوش شهادة و دا أكيد بس لازم تتجوزيه. 
= بقرف : كمان ! أنا دراستي كلها برة و وقت ما أتجوز شخص يبقى مش متعلم، نو ...نو .
_ يا موني ملناش حل تاني غير كدة .
= مشاكلك تحلها مع نفسك ...أنا مش هتجوزه .
_ هنفلس يا رسيل !
= مليش فية !! هروح عند أي فريند ليا .
_ يا مون.....
= بابي متضايقنيش لوسمحت....أنا هخرج برة مع صحابي شوية و بعد كدة هبقى أشوف معاك .
* بعد ساعة كانت فى الكافية و صاحبها معاها *
= بضحك : تصدقوا يا بنات بابي قال أية !! عاوز يجوزني فلاح ؟! تصدقوه .
نور"بسخرية : What......باباكِ دة غريب جدًا ازاى يجوزك كدة ؟؟
حبيبة : أكيد أونكل بيهزر ...مش معقول كدة بجد !
=شوفتوا بابي أتجن و الله .
نور : سوري يا موني بس بصراحة أونكل مزودها .
= جدًا ...مش عارفة بيعمل كدة لية ؟
حبيبة : ملناش دعوة تعالي يلا نطلب آكل ..معاكِ فلوس .
=بغمزة " أكيد طبعًا .
نور : اشطاا .
= بلدي أوي على فكرة .
حبيبة : أطلبي الأكل يلا .
_________________________
معاذ : شايف البنات إلِ قاعدين هناك دول ...بيتريقوا على كل حد ..خايف يا أخي يتريقوا عليا .
شهاب بضحك " يا ابني ..ملكش دعوة بيهم حبة بنات فاضية ؟!
معاذ "بجدية" عملت أية مع باسم الهواري. 
شهاب " بلا مبالاة " معملتش و بعدين هو إلِ عاوزني مش أنا؟؟
معاذ : شكله واقع أوي !
شهاب : أكيد ..غير كدة إلِ أعرفه أن بنته متعجرفة أوي ....و بصراحة عرضت عليه أن المساعدة هتبقى عادية و هيمضي على ورق بس شكله معجبهوش .
معاذ : و بعدين !!
شهاب : فكيت دماغي ..عايزني أتجوز بنته و شكلها مش متربية و أنا مش ناقص تربية ...كفاية إلٍ اتمرمته فى حياتي مش هتيجي هى كمان و تقرفني ؟
معاذ : جدع يا بني ...مثال للرجل الجامد .
شهاب : و أنتَ عملت أية ؟!
معاذ : فى أية ؟
شهاب : بنت خالتك .
معاذ : يلا ...أديها متدمرة من كل حتة ؟
شهاب : هى خالتك متصالحتش مع مامتك .
معاذ " بملل " لا ..على نفس الحال كل يوم ...و الله عائشة ملهاش علاقة خالص بخالتي و كل يوم أنا أتخانق مع ماما و هى كل يوم مع خالتي .
شهاب "بضحك " أما عيلة مجانين بصحيح .
معاذ : أضحك ..أضحك بكرة تتمرمط كدة و أنتَ بتتجوز ...كان مالي و مال الحوار دة ما كنت سنجل .
شهاب  هو بيرفع إيده فى وشه .
=قل أعوذ برب الفلق ...عينك وحشة .
معاذ : يلا يا أخي ولا تقولي عيني حلوة ولا وحشة ولا هباب .
_______________________
= أية رأيكم فى الأكل .
نور : تحفة ..بصراحة كنت جعانة جدًا .
حبيبة : حبيبتي يا موني ..يلا بقا أدفعي الحساب .
= الحساب كام ؟
الجرسون : 2.500جنية يا فندم. 
= هدفع بالكريدت كارد .
الجرسون : تمام يا فندم .
الجرسون : الكريدت كارد فيها مشكلة ..يمكن تدفعي نقدي .
= بإستغراب و صوت عالي : مشكلة أية ؟! أنتَ عايز تعملي مشكلة لية ؟؟ الكريدت كارد كويسة و أنا بدفع منها .
الجرسون : صوتك يا أنسه لو سمحتي .
= أنتَ جاي تقولي كدة و أنتَ متعرفش أنا بنت مين ؟!
الجرسون : أكيد يا فندم فوق رأسي ....بس ...أنا ليا أن حضرتك تدفعي الحساب .
= و أنا قولتلك الكريدت كارد قدامك ...خد إلِ أنتَ عاوزة .
الجرسون : مفيهاش فلوس .
= ناديلي على المدير بتاعك ....أكيد أنتَ مش فاهم ...مش عارفة بيعينوا جهلة لية هنا !!
نور : طيب أنا همشي دلوقتي يا موني ورايا أمر مهم جدًا .
= و تسيبيني !
نور : معلش مشوار مهم أوي .
حبيبة : و أنا كمان مضطرة .
= بتهزروا صح !
حبيبة : معلش مشوار مهم !
حبيبة و نور مشيوا و المدير جيه وقف قدامها .
المدير : أفهم يا فندم بس مش راضية تدفعي فلوس لية ؟
= ما أنتو معينين حمار هنا مبيفهمش .
الجرسون : لو سمحت أتكلمي معايا بإحترام زي ما بكلمك .
= بجد !! أنتَ هتعلمني أتكلم ازاى ؟! أنا هتصل ببابي و هصعد الموضوع .
مسكت الموبايل و هى بتتصل بباها .
= أيوة يا بابي .
_ بسخرية " بابي .
= مالك !
_ مخنوق .
و بدأ يشيل الجرافتة و يحاول بفتح زراير القميص و بعد كدة وقع على الأرض .
= بابي ...بابي ...بابي .

يتبع الفصل الثاني 2: اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية ليفل عالي" اضغط على أسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent