رواية بنتين من الصعيد الحلقة السابعة عشر 17 بقلم اسراء القاضي

الصفحة الرئيسية

رواية بنتين من الصعيد البارت السابعة عشر 17 بقلم اسراء القاضي

رواية بنتين من الصعيد كاملة

رواية بنتين من الصعيد الفصل السابعة عشر 17

صدمة آخري حَلت بحسان  لم يصدق ماقيل عنها كيف تستطيع زوجته ان تفعل هذا لم يصدق اي أحد ف هو يعرفها جيداا يعلم انها تَكره مريم ولكن صفيه ليست قويه لتلك الدرجه حتي تفعل هذا، لم يصدقهم جميعا حتي ذهب لغرفتها وكي يعلم منها ماحدث بالضبط. 
_صفيه افتحي الباب انا حساان يابت عمي 
حينما سمعت اسمه ركضت علي باب الغرفه تفتحه له عندما رأته ارتمت في حضنه وكأنها تشتكي له من قسوة الجميع عليها هو الوحيد الذي يعلم انها ليست بُكل هذا الشر التي تبدو عليه يعلم ان الغيره هي التي اعمتها ووصلت بها لتلك الدرجه..! 
_اهدي ياصفيه خلاص كفاياكي عياط عاد 
تتشبث بحضنه اكتر_ مك مكنش قصدي والله ياحسان ك  كنت بس عاوزه ابعدها عنينا مفكرتش في ده كله 
_كنت مستنيه ايه عااد، باعته واحد يطعن في شرف مرت اخوكي ومستنياه يسكت اتجننتي اياك، بلال لولا انك اخته كان دفنك حيه ياصفييه 
بعياط_ اسكت اسكت بالله عليك بلاش ياولد عمي انت اللي تقول الكلام ده انا مستعده اسمعه من الكل بس إلا منك ياحسان بلاش انت 
حضنها حسان_خلاص ياصفيه مش هقول حاجه تاني بس انتي معدش ليكي صالح بمريم ونور بقي كفاياكي عاد المره دي عدت علي خير محدش ضامن اللي هيوحصل بعد إكده ا
_ماشي ياحسان حاضر يابن عمي
_ربنا يهديكي ياصفيه
(عند مريم وبلال) 
_بقولك يابلال انت ناوي تعمل ايه اختك 
كاد ان يرد عليها ولكن قاطع كلامه دخول نور المفاجئ 
نور وهيا بتجري علي مريم_حبيبتي مريم طمنيني انتي كويسه حصلك حاجه 
مريم _اهدي يانور انا بخير مفيش حاجه، بس انتي عرفتي اللي حصل ازاي؟! 
نور بغضب_فارس اللي قالي وفهمني اللي حصل كله، وبعدين انتي مكنتيش عايزاني اعرف ولا ايه انا قولتلك قبل كده متأمنيش ليها يامريم قولتلك البت دي غداره بس انتي كعادتك طبعا مبتسمعيش كلام حد. 
انتبهت نور لوجود بلال وللي قالته 
نور_احم متزعلش مني يابلال علي اللي قولته بس اظن كفايه لحد كده لولا وجودك مع مريم الله اعلم كان ايه اللي هيحصل بس لحد كده وكفايه يلااا يامريم قومي معايا
مريم _قصدك ايه يانور
نور بغضب _قصدي ان انا مش هطمن عليكي وانتي في البيت ده وانك هتيجي تقعدي معايا من النهارده  
بلال_جرا ايه يابشمهندسه داخله علينا كده وعماله تزعقي وتشديها معاكي انتي ناسيه ان مريم مرتي ولا ايه وتقعد في المكان اللي جوزها فيه وبعدين ايه عايزه تاخديه امعاكي البيت واخوكي فيه ده اللي ناقصني 
نور بغضب شديد_اسمعني يابلاال انا مريم دي مش صحبتي وبس دي اختي وكل حاجه بالنسبالي احنا مع بعض من زمان اوي وعُمر ما كان في مشاكل في حياتنا بالشكل ده غير اما انت واختك دخلتو حياتها وبوظتوها آخر كلام عندي مريم هتيجي معايا يابلال ومش هسيبها هنا مع اختك ايه عايزني المره الجايه اجي الاقيها ميته بسبب اختك
بلال بحده_ مريم مراااتي ومحدش يقدر يبعدها عني و..
مريم بنفاذ صبر_بسسسس كفايكو انتو الاتنين صدعتوني...  قاطعها كلامها دخول صفيه وحسان اعتدلت مريم في جلستها و عندما رأتها نور جريت عليها ولم تسطيع ان تمنع نفسها من ضرب تلك الصفيه
نور بغضب_ يابرودك ياشيخه تقتلي القتيل وتمشي في جنازته ليكي عين تجيلها كمان 
حسان_معدش ليه لازمه الكلام ده خُلصنا بقي مش هنفضل نعيد ونزيد فيه وصفيه عرفت غلطها كمان 
بلال _يلا ياجماعه ننزلو تحت ومريم فاقت خلاص 
الجميع _يلااا
اتجمعت العيله كلها في الفرانده كانت نور قاعده جمب مريم وزينب 
نور بهمس_ انتي هتفضلي قاعده هناا بجد،اوعي تكوني سامحتيها يامريم تبقي مصيبتك سوده 
مريم بنفس الهمس_اسكتي يخربيتك فضحتينا.
_ماشي يامريم حسابنا بعدين
 كان حسن بيتابع تصرفات نور وخوفها علي مريم بس اللي دايقه انها مكنتش عاطياه اي اهتمام خالص انوي بداخله انه عندما يذهب الجميع سيتحدث مع والده ليطلب يدهاا، قاطع شروده عندما رأي ليلي تجري بإتجاه العمده وفارس بيجري وراها 
ليلي_جدي جدي ليلي عايزه تروح كليه وتكون زي ميم ونوي(مريم ونور)فايس قالي ان هما احسن اتنين في البلد وليلي عايزه تبقي زيهم. 
فارس بخوف _يخربيتك ويخربيت فارس ياشيخه هتوديني في داهيه 
لحظة صمت حلت بالجميع وبالأخص العمده لم يعلم ماذا يقول لها ولكن ما خطر بباله ان تكون مريم هي من اخبرت فارس بذالك الكلام 
العمده بغضب_ فاررس مين قالك تحكي الكلام الماسخ ده لليلي 
فارس بتوتر_ مفيش حد قالي كده والله يعمي انا انا اللي قولت لليلي واحنا بنلعب 
ليلي بغضب طفولي_مش تزعق لفايس هو هيعلمني ويخليني زي ميم(مريم) كده مش عايزة حاجة منك 
بلال_ليلي عيب لما تتكلمي مع جدك اكده وبعدين انتي لسه صغيره ع الكلام دا
ليلي بعياط_ليلي مش صغيره وانا بكيهك(بكرهك) انت وجدي 
وسابتهم ليلي وطلعت تجري علي اوضتها 
بلال_انا هطلع اشوفها عن أذنكو
مريم_خدني معاك يابلال انا كمان هاروحلها
بلال_تعالي يلااا 
طلعت مريم وبلال لليلي ولقوها بتعيط جامد 
مريم_ليلي الجميله بتعيط ليه كده بس 
ليلي بعياط_عشان انتو انتو مش عايزين ليلي تبقي زيك انتي ونوي 
بلال_ حرام عليكي ده انا عاوزك تبقي احسن بت في البلد كلها ده انتي بنتي ياليلي 
مريم_يبقي تعلمها يابلال حقيقي طالما انت ابوها ده واجبك.
بلال_تاني يامريم تاني ماقولتلك مش بيدي 
مريم_لا يابلال بإيدك لو حاولت وكلمت عمي هيرضي بس انت الي مش بتحاول 
بلال_مانا كلمته يامريم وهو مش راضي بس شكلك انتي اللي مَليتي وزهقتي مني و... 
مريم _دعني أخبرك للمرة الألف أنا لن امل منك ابدًا, إياك أن يساورك الشك في ذلك! ستمر الأيام فيما بيننا وستراني كما أنا, أهتم بتفاصيلك البسيطة التي لا تعيرها اهتمامًا حتى أنت, أظل يومًا بعد الآخر احاول أن أخرج أجمل مافيك واكتشف بك شيئًا جميلًا جديدًا, تحدّث معي كثيرًا, دون تفكير, دون خوف, دون تردد, لا تهتم إن كان الوقت مناسبًا أم لا, وستراني متحمسًا مع كل شيء تقوله, تحدّث عن الأشياء التي تحبها ولا تتوقف حتى ترى عيناي قد خرجت من محاجرها لتضمّك.🖤
بلال_"ولكى منى كل الحب يا صديقه دربى ويا مسكن وحدتي ونور ظلمتى ودواء لدائى وعلاجاً لجروحى أمانى ومأمنى  . أحبك حتى ينتهى العالم أو حتى بعد أن انتهى من التقاط أنفاسى..  
كادت ان ترد مريم عليه ولكن دخلت نور بسرعه
نور _مريم هيجوزوني الحقيني..
يتبع...
"مرحباً أيها القلب المفتت ...!
أود أن أقدم لك شكرا لتحملك ذلك الكون المخيف  . 
لتفاديك ظُلم وتأنيب البشر  . 
لتحملك معاناتى النفسية والجسدية 
ولعدم السقوط رغم كل تلك المعاناة  . 
أعتذر يا فؤداى عن كل تلك الأكاذيب التى تُدمرك  . 
وكل تلك الأعذار التى أفتعلها ليتركك  .
أعتذر لك نيابة عن الذين خذلوك رغم مسامحتك لهم  وعن الذين طعنوك رغم محبتك لهم  . 
أعتذر عن تلك الوحوش التى تلتهم فيك قطعه بعد قطعه   . 
أعتذر لتفتُتِك ذلك ولكن لا بأس فى ذلك فنحن مازلنا على قيد الحياة 🙃🖤
google-playkhamsatmostaqltradent