رواية صعيدي علمني الأدب البارت التاسع 9 بقلم حنين عادل

الصفحة الرئيسية

رواية صعيدي علمني الأدب البارت التاسع 9 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب كاملة

رواية صعيدي علمني الأدب الفصل التاسع 9

بدر: خلاص يا بنتي انا اسف انا اللي غلطت اني جبتك هنا احنا هنرجع تاني..
روح: بجد يا بابا
بدر: ايوه بجد انا ماعنديش اغلي منك روحي جهزي شنطك..
يونس بتفكير: هاتمشي؟!! ماتمشي علي الاقل ارتاح واخلص منيها ..بس ليه مش مبسوط ..لاه اتبسط مش مبسوط كيف ياراچل خلي عندك دم ده لسه كسره ليك دراعك ..بس متنساش انه كان فيه شرخ من اخر عمليه يعني لسه ضعيف هيا مالهاش ذنب الدنيا رايحه بيك علي فين يانمر حته بت زي دي تعمل فيك كده ...
روح : حاضر ..
شاكر:  انت عاتقول ايه يا خوي
بدر: لازمن نعاود كفايه اوي اللي حوصل استني لما اعاود بيها جته
شاكر: استهدي بالله بس يا خوي يمين بعظيم ابدا ما تخرج من اهنيه وانت زعلان ..
بدر: مش زعلان يا خوي بس هاعاود
روح واقفه وحاسه ان الدنيا هتبوظ.
يونس: انا بعتذرلك يا عمي انا عارف اني غلط اعتبرني ولدك وغلط
شاكر: خليك وسماح المرادي يونس ولدك وغلط وان حوصل حاجه تانيه يبقي حقك.
روح بتفكير: لا يا بابا والنبي انا ماصدقت ماتوافقش لأ
روح: انا رايحه اجهز شنطتي عن اذنك يا بابا
روح كانت ماشيه...
شاكر: استني يا روح
روح لفت: نعم يا عمي ..
شاكر بص ل.بدر: هاتزعل اخوك   
بدر: لاه يا خوي بس اي غلط تاني هاعاود ..
روح بتفكير: عااااااا لا يا بابا بقا اه يا شاكر يا ابن الل..
يونس: ربنا ما يجيب غلط
روح بتبصله بعصبيه .....
بدر: خلاص يا روح حقك عليا انا ومتخافيش من اي حاجه وانا معاكي..
روح بحزن: بس يا بابا..
بدر: خلاص يا حبيبتي ما تزعليش اعتبرينا بنقضي اجازه ..
روح : حاضر يا بابا انا طالعه ارتاح ..
بتبص ل يونس بقرف وبتطلع ...
يونس بتفكير: ماشي يا بت عمي ..
بقلم حنين عادل..
طلعت روح اوضتها ...
روح: اعمل ايه يا ربي اكتر من كده  انا شكلي هاعيش واموت في البلد دي مع الكائن ده ..
مسكت هدومها ودخلت الحمام تاخد شاور دافي يهدي اعصابها ..
.............................
بدر: حسك عينك يا يونس تعمل اللي عملته ده تاني او تفكر تئذيها قلت لك ميه مره ان روح بتحب العند ان عاندتها تخسر قدامها قلتلك سايسها تاخد عينيها وقلبها انما انت كل اللي عملته لحد دلوك قللت منها واتعاملت معاها بالعنف ..
يونس: بس يا عمي ..
بدر: بس ايه طلعتلك الخيول عاودت ولا لاه
يونس : عاودت
شاكر: خلاص بقا يا خوي سماح يونس مش هيكررها
بدر: اتمني ..
يونس بتفكير: ايه الجمال ده تبقي الغلطانه وتطلعني الغلطان تستفزني وتعصبني وتطلع البريئه والمسكينه والمظلومه دي انتي حكايه وروايه 😡
..........................
طلعت من الحمام بالبرنس والفوطه علي شعرها  ووافقه بتنشف في شعرها قدام المرايه ..
مصطفي : رووح انتي كويسه.  
روح : عااااااا جعزتني يخربيتك ..
لف مصطفي وشه الناحيه التانيه ..
مصطفي ووشه احمر: يخربيتك انتي ايه ده كله ايه ده كله.
روح : ايه ايه انت مكسوف يا بطه 😂
مصطفي: كنتي اقفلي الباب انا كنت جاي اطمن عليكي بعد ما يونس سحلك وراه كيف البهيمه
روح: بس يا غلس وبعدين انت كنت شايفني ما انا ندهت عليك ما انقذتنيش ليه يا جبان
مصطفي: اه عشان كان ربط ايدي معاكي نتسحلوا سوا سوا
روح: انت ندل اوي يا مصطفي 
مصطفي: انا عارف هوا العمر بعزقه ولا بعزقه ..
هااااااااع ... روح كبت علي مصطفي ميه من قفاه ..
مصطفي بصلها: ليه كده.  
روح: تستاهل يا جبان ..
مصطفي مسك ازازه الميه اللي في ايد روح ..
روح: مصطفي لأ بطل ..
فضل يجري وراها وطلعت علي السرير وهوا يرش ويجي عليها نزلت من علي السرير وهيا بتضحك وهوا ووقفت عند الباب رش ميه راحت موطيه وهيا ضهرها للباب ...
روح: ههههههه ماجتش فيا ههههههههه بس عسل ياض خفيف كده مش زي الظابط الهم بتاعكم المعقد ده ماتتجوزني ياض..
مصطفي بتوتر: بس بقا
روح: مالك في ايه انت هتتعدي من الاهبل اخوك ..
مصطفي: يونس ..
روح: ايوه هوا في اهبل ومجنون غيره ..
مصطفي: يونس وراكي..
روح: اه مش تقول ....ايه 😢
بتبص روح وراها بتلاقيه واقف ووشه احمر..
روح بترجع لورا ...
روح: انت عامل زي عفريت العلبه كده ليه
يونس: ايه اللي انتوا بتهببوه ده
روح: بنلعب
يونس: بشكلك ده
روح: مالي يعني ما انا عسل اهو
يونس بعصبيه ولسه هايقرب منها افتكر عمه ...
مسك مصطفي من ليقته وهاتك يا ضرب...
مصطفي: يا خووي يا خوووي يوووه 
روح بضحك علي منظر مصطفي: هوا كله ضرب ضرب ما فيش شتيمه ..
مصطفي: ههههههههه حلوه ...ااااااه خلاص اسف انت ماعندكش رحمه 
روح: لا رحمه ولا دم ولا لحمه ههههههه
يونس بصلها بعصبيه وساب مصطفي مصطفي طلع يجري. 
روح: خف ايدك عليه ده يا حبه عيني كيوت وقمر كده مش جحش زي ناس. 
يونس بيقرب منها لحد ما زنقها في الحيطه: كيوت وقمر..
روح بتحاول تشجع نفسها: اه صحيح يا نمر بلييز قول لعمي يجوزنا انا عارفه اني اكبر منه بس عادي الطب اتقدم ..
يونس: بقا عاوزه تتجوزيه
بقلم حنين عادل
روح: يا ريت ولو سمحت ابعد ما ينفعش الوقفه دي انا هابقي مرات اخ..
باسها لاول مره وكانه بيثبت لنفسه ملكيتها وكان العالم وقف اللحظه دي حاولت تبعده ما عرفتش بس حست باحساس لاول مره تحسه ..
بدر : روووح ..وداخل الاوضه. 
يونس بعد عنها بسرعه وهيا واقفه وشها احمر وبتمسح شفايفها..
بدر: يونس انت بتعمل ايه هنا .
روح حضنت ابوها : باسني في بوقي يا حضره البكباشي..
بدر: ايه..
روح ببكاء مصطنع: باسني في بوقي يا بابا خدش حيائي
يونس كان عايز الارض تنشق وتبلعه
بدر بعصبيه: ايه ؟!
يونس: مممماحصلش ياعمي انا كنت جاي اطيب بخطرها  دخلت لقيتها واقفه كده وبتلعب مع مصطفي وده عيب فاااا كنت بفهمها بس يا عمي انما اتهام واعر زي ده ماقدرش عليه 
بدر: طب روح انت يا يونس 
يونس مشي  ..
روح: ايه ده يا بابا سيبته كده
بدر: يونس مايعملش كده يا روح..
روح: يعني انا كذابه..
بدر: انتي اكبر كذابه
روح: تمام ماصدقتنيش ليه بقا 
بدر : هههههه يلا يا لمضه البسي حاجه مقفله وتعالي نتعشي ...
روح: حاضر
بدر: واقفلي الباب يا هانم
روح: حاضر ..
بينزل بدر و بتقعد روح علي السرير بتفتكره لما كان بيبوسها ..
روح بضحك: انت وقعت ولا ايه يا نمر 
بقلم حنين عادل 
............................
الكل متجمع علي السفره..
ومرات شاكر بتحط الأكل..
بتنزل روح علي السلم بفستان طويل بحمالات لونه بامبي ضيق من فوق وواسع من تحت وسايبه شعرها بقت تحسها حوريه طالعه من البحر  وحاطه منديل ابيض علي شعرها..
يونس انبهر بجمالها ..يونس بيقع في حبها بس مش عارف ومش حاسس صحيح النمر مش بيحب غير خناقه ..
روح: مساء الخير..
الكل : مساء النور
مصطفي: مساء الجمال ..
بتبصله روح وهيا بتضحك وبتشد كرسي وبتقعد وهيا بتضحك وبتغمزله...
مصطفي بيبتسم ليها يونس بيزغر ليه بيشنق. ويفضل يكح روح بتقوم بسرعه تديله ميه..
يونس بيتعصب بس مش بيبين ..
مرات شاكر بتحط ل يونس فطير قدامه ..
يونس: كتر خيرك يا مرت ابوي
روح بصت باستغراب وكملت اكل. 
خلصوا العشاء وروح طلعت اوضتها ....قعدت شويه تقلب علي التليفون من الفيس للواتس ومن الواتس للفيس وتنزل صورها عليه ..
روح لقتها بتبحث علي الفيس يونس النمر ..
روح : انا ايه اللي بعمله ده 
وكانت هتطلع لقت صفحته. 
دخلتها وقعدت تقلب في صوره وفي بوستاته ..
روح: انسان غامض ...
لفت نظرها مشاركه بوست معاه ان فرح صاحبه بكره دخلت التعليقات بس ما فهمتش حاجه..
روح: انا هاروح اسأل مصطفي..
قامت روح وراحت تخبط علي مصطفي ..
مصطفي فتح وبص يمين وشمال كانه بيسرق..
روح: في ايه يا بني
مصطفي: يونس مانعني اني اكلمك او اقرب ليكي
روح: واللهي وده بقا ليه ان شاء الله 
مصطفي: ما عارفش..
روح: المهم هوا في فرح هنا بكره
مصطفي: ايوه فرح صاحب يونس ده يبقي صاحب عمره
روح: اه...مصطفااا ممكن اطلب طلب بلييز بلييز
مصطفي: انا قلقان😢
روح: لا متخافش طلب زقنقن اد كده ..
مصطفي: ايه وربنا يستر..
روح: زهقانه اوي يا مصطفي عايزه اخرج..
مصطفي: نعم انتي طول اليوم بره
روح: مش انت رايح فرح صاحب يونس
مصطفي: ايوه
روح: انا عايزه اجي معاك والنبي يا مصطفي انا هتخنق في البيت ده هامووت وانت الوحيد اللي برتاح لك وبطمن ليك وديني الفرح دي هتبقي اول مره اروح فيها فرح صعيدي ..
مصطفي: بس ...
روح: حبه صغيرين وهنمشي عشان خاطري 
مصطفي: خاطرك عندي كبير حاضر يا بت عمي بس نعمل تمويه مش عايز يونس يشوفنا
روح بفرحه: ماشي شكرا يا مصطفي ..
مصطفي: العفو..بس اوعديني ماتعمليش حاجه اكده ولا اكده انت فاهماني
روح: انت بتقول ايه انا بتاعت الكلام ده وعد طبعا
مصطفي: ربنا يستر..
.......................
في اوضه روح...
ماسكه رقم كرم اللي ادهولها في ورقه
مسكت تليفونها ورنت عليه..
كرم: الووو مين ؟!
روح: انا روح يا كرم ..
كرم: قمر ..كيفك وصلتي القاهره بالسلامه
روح: روح ...يا كرم.. لأ انا ماسافرتش يونس مسكني
كرم بقلق: طب انتي كويسه .
روح: الحمد لله ...ممكن اطلب منك طلب
كرم: اطلبي انتي انت طلبتي عمري اقدمهولك ..
روح: انا عاوزه........ ......
بتقفل معاه التليفون وهيا بتضحك ..
روح: خبطه في الدماغ تدوخ انما خبطتين توجع  واهو بنتسلي يا نمر هههههههه انا ماخدتش حقي منك علي جرجرتي وراك كده وهاخده الطاق طاقين .. يتبع
google-playkhamsatmostaqltradent