رواية عوض المعتصم الفصل السابع والعشرون 27 - رحمة أيمن

الصفحة الرئيسية

رواية عوض المعتصم البارت السابع والعشرون 27 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض المعتصم كاملة

رواية عوض المعتصم الفصل السابع والعشرون 27

معتصم: مش قلتلك هنهرب... يلا بسرعه 
رحمه: نهرب؟!
معتصم: اممم
رحمه:  الساعه 1 بليل،  انت بتهزر صح؟! 
معتصم:  يلا مفيش وقت بجد 
شدني كده من ايدي ولقيت العربيه جاهزه وشنطت هدومي جاهزه وصباع رجلي الكبير في مكانه وحاجه كده يعني،  وهو هو موجود كمان...
في سياره....
رحمه: هنروح فين طيب 
معتصم: هخطفك
رحمه: بچددد
معتصم بمسك يدها: عندك اعتراض 
رحمه: بعد مسكه الايد القمر دي معتقدش 
معتصم: ههه، المهم عملتي اي انهرده 
رحمه: اااه بص يا سيدي انهرده طنط شرين جدت و.....
بحب الي بيسمعني!، لنا بطبعي رغايه رغايه جدا كمان وعلي قد ما انت ممكن تكلم واسمعك واكون جمبك علي قد ما انا مع شخصي المفضل مبطلش كلام، كنت ديما بتمني في حياتي شخص يسمعني يركز معايا، حتي لما اقول نكته بايخه يضحك بسماجه ويقولي علفكره مش حلوه خااالص 
اتعلمي ديما في حياتك عموما تلقي حد بيسمعك، حد وقت احتياجك  او كتر كلام او قلته يكون فاهم احساسك وحرفيا اول مره احس الاحساس ده كان معاه...
ترن ترن ترن 
رحمه:  ااه ازيك يا فطوم انا... 
معتصم:  اقفلي التلفون 
رحمه:  دقيقه دي فاطمه هرد عليها،  الو 
"يقوم بمسكه ورميه من النافذه" 
رحمه بصدمه:  !!!!! 
معتصم:  قلتلك اقفلي مسمعتيش الكلام 
رحمه:  الا انت الي عملته ده بجد 
معتصم:..... 
رحمه:  انت مش رميت تلفوني انت رميت حياتي كلها دلوقتي سنه سنه ويوم يوم وساعه ساعه انت عارف انت عملت اي! 
معتصم:  هجبلك واحد جديد 
رحمه:  عاااااااااااااااااا
معتصم:  يخربيتك الصووت!!  اهدي 
رحمه بدموع :  تلفوووني! 
_________________ 
معتصم بلمس وجهها: رحمه 
رحمه بنوم: امم  ، هقول لطنط نبيله تعمل اكل حاضر 
معتصم: ههه قومي وصلنا 
رحمه: اي ده!، هو مكنش حلم 
معتصم: شوفتي سبحانه الله 
رحمه: بطل رخامه 
معتصم: طيب قومي يختي يلا 
........ بعد خروجهم من السياره 
رحمه:  هااا ريحين فين هقع! 
معتصم:  امشي خطوتين كمان 
رحمه:  اهو،  شيل ايدك بقي عيني وجعتني
معتصم:  ....... 
"تنظر تجد بيت كبير بيه حديقه مليئه بالازهار و الخضره" 
رحمه:  االله!  حلو اوي البيت ده ههه 
"تقوم بالجري لداخل بفرحه وينظر لها ببتسامه ويذهب خلفها" 
رحمه بنظر له بفضول:  بني تاني! 
معتصم:  الحج رشيد الي اصر اني اعمله بني لاما مش هيدخلو ابدا،  فعملت البيت كلو بني واوضتي سوده عند فيه 
هو كان عايزه الوان فاتحه وقال لاني مستحيل اعمله كده قال بني اهو تغير، بس عملت الي في دماغي بردو 
رحمه:  هههه وعمل اي لما شاف اوضتك
معتصم:  هو شاف البيت فرح جدا واخيرا مفيش اسود، قرفتني في  عشتي وفرحان كده لقي اوضتي في وشه يومها بقي خدت ضرب وجري ورايه وانا واقع من الضحك علي منظره 
رحمه: ههه والله معاه حاجه، بتحب انت عمه رشيد اوي
معتصم:  كنت لما تخنق بخرح ورحله ولاني مبحبش اكون تقيل بعد ما عشت معاه كتير وستحملني كنت بروح الفندق واقعد هناك فقلي يوم انه هينقل الكافيه بتاعه وهيبيع المكان فقلت لاء وبنيت البيت ده بداله ولما اعوز اهرب من كل الضغط الي عندي وشغل وكده باجي هنا ورن عليه يجي يقعد معايا 
رحمه:  ههه ربنا يخليكو البعض انا حقيقي بحبه جدا 
معتصم:  تعرفي انه محدش دخل هنا غير هو وانتي،  انتي بس الي تعرفي المكان ده 
رحمه:  بقي علي كده لو قتلتك هنا محدش هيعرف يعني 
معتصم:  الرد افحمني،  حسيت اني اتخضيت كده 
رحمه:  هههه 
" بعد استعاب قليلا "
رحمه:  معتصم!  يعني كده احنا في سكندريه 
معتصم:  امم
رحمه:  عاااا،  لاء انا كده حبيتك اكتر والله
معتصم:  ولو روحنا الغردقه بقي هتعملي اي 
رحمه:  هحضنك دوقتي حااالا 
معتصم: دوقتي!، مش مصدق ههه 
رحمه: يسلام، طب تعالي 
معتصم: خليكي قد كلمتك 
رحمه:  هو انا مقلتلكش مش انا عايزه اطبق هدومي اطلع بره بقي 
____________
في الشركه....
فهد: اهلا يا علاء، معتصم جوه 
علاء: قال انه مش جي انهرده، وبقلك افتح درج المكتب هتلقي حاجه ليك 
فهد: تمام يا علاء، كوبايه شاي بقي 
علاء: حاضر يا بيه 
"يدخل فهد ويفتح الدرج ببصمت يده، فيجد اوراق ورساله له"
معتصم:" فهد انا هسافر يومين كده اسكندريه، ومتحولش ترن عليا لانه مغلق، اولا عمي كلمني عشان اطلع شهاب وكلمت ابوها فانت لو عايز تخرجه ده يرجعلك يا صحبي، تاني حاجه الشركه في اجتماعات كتير فوّق كده ومتندمنيش اني سيبتك يومين هنا....
فهد:"يا معتصم يا بن.... يعني انت تعيش حياتك وتسبني هنا في المهلبيه والمصايب دي م هو حضرتك تقضي شهر عسل وانا يجيلي سكته قلبيه "
معتصم: "اه وملحوظه متشتمش كتير وتكلم نفسك زي لهبل... سلام"
_________________
في منتصف اليوم...
"تستيقظ رحمه قبله وتنظر له باعجاب وهدوء"
رحمه: يخرابي علي جمالك.، هو امك كانت بتتوحم علي اي هاا... انت عامل بروتين صح ول عشان بتاكل جرير كتير 
معتصم: هههه يا بت افصلي 
رحمه:......
معتصم: تعرفي اني بحب اقوم بدري ونام تاني عشان اسمع جنانك ده 
رحمه: يعني حضرتك شايفني مجنونه، لاء وبتمثل انك نايم كمان طيب انا هوريك 
"تقوم بضربه بالمخده فيضحك ويرد لها الضربه" 
معتصم: ههه متجوز طفله والله 
رحمه: انت ضحكتك حلوه اوي علفكره
معتصم: امم عارف انا كلي علي بعضي حلو اصلا 
رحمه: يخرابي عتواضع هقع من تواضعك والله 
________________
ترن ترن ترن ترن 
فهد: الو يا نيره 
نيره بحزن: فهد، انا في ورطه في الجامعه ممكن تيجي تساعدني 
فهد: طيب جيلك يلا 
" يذهب فهد بسرعه لسياره ويتحرك لجامعه "
في غرفه المدير 
المدير: انتوا عرفين انكو لازم تتعاقبوا علي الي عملته ده في المدرج، احنا جامعه محترمه 
"يخبط فهد ويدخل يجد فاطمه ونيره!"
فهد بخوف: فاطمه انتي بتعملي اي هنا!
فاطمه:.......
نيره:؟؟؟!
المدير بتوتر: فهد بيه، متقلقش نيره مش هيحصلها حاجه فيك تتفضل معاها وتخرجه،وانتي هطولي معانا شويه  
فهد:  وهي طول معاك لي
مدير بتوتر  : مش فاهم   
نيره:  فهد تعالي نخرج يلا 
فهد بمسك يد فاطمه:  دي تبعي كمان ، خلي نيره هنا وانا هاخد دي  
" يقرب من نيره فتشدد علي يده فيمسكها برفق وعدم قلق ويتحدث لنيره  "
فهد: مكالمه واحد لباباكي وهتكوني تمام 
نيره: فهد انت بتهزر معايا صح!، سيب ايدها!
فهد: خدي بالك من نفسك 
"يقوم بالخروج مع فاطمه وينظر ليده ويبتسم"
_____________
في بيت معتصم....
رحمه: معتصم ممكن تيجي معايا كده ثانيه 
معتصم: امم فين 
"تاخذه امام الثلاجه"
رحمه: ممكن اعرف اي دي
معتصم: والله 
رحمه: مبهزرش، افتحها كده 
معتصم بفتح التلاجه: ملها يعني 
رحمه: فين الاكل الي فيها! طلعلي حاجه تتاكل كده 
معتصم بضحك حاول كتمه: دي مليانه اكل، فيها طماطم وجزر وخيار وجرجير اهم حاجه الجرجير 
رحمه: ده انا الي هعملك جرجير دلوقتي، معتصم دي اسمها حضروات مش اكل 
معتصم: والله ده الي بكلو، ااه في حاجه اهي 
رحمه: اي!
معتصم: بسله، في بسله اعملي بسله 
رحمه: يا زين ما خترت يبني، اه والله 
معتصم: ههه 
"تقوم بتركه و الجلوس علي الكنبه بحزن"
معتصم بجلوس امامها: يعني انتي عايزه اي دلوقتي 
رحمه: عايزه اكل 
معتصم: هو انا معزبك يا بنتي، م تكلي 
رحمه: لاء انا عايزه Eat bad الي هو بجيب تلوث ده،  شورما بقي وكريب ولحوم،  عايزه اتخن اتخن واكون عامله زي الاوبه عارف الاوبه 
معتصم:هههه وبعدين كملي 
رحمه: انت بتضحك، طيب والله جعانه بجد، هعيط
معتصم: طيب قومي هنتعشى بره يلا هعفو عنك 
رحمه: حسيت اني سمحتك كده اه والله وبطني فرخت كده حسيتها فرحت 
معتصم: يربي ع جنان، قومي يا بنت الهبله من هنا 
رحمه : البس اي بقي 
_______________
" يذهبوا لخارج الجامعه وتترك يده بسرعه "
فاطمه بمحاوله فك التوتر : انت ازاي تمسك ايدي كده 
فهد: ده الي ربنا قدرك عليه 
فاطمه: يعني عايز تمسك ايدي وسكتلك انت مجنون 
فهد: اتصدقي اني مجنون فعلا اني واقف معاكي و... 
فاطمه: شكرا 
فهد: عمال اقول هتحترمني و.... اي 
فاطمه: شكرا علي مساعدتك ليا انهرده لو ماما عرفت وعملتلها مشاكل مش هتخليني اروحها تاني 
فهد بهدوء: طيب تعالي اروحك 
فاطمه: مش عايزه اروح 
فهد: تحبي نروح الكورنيش تاني 
فاطمه بتفكير وتوتر: لاء انا غيرت راي يلا 
فهد: ههه مش هلمسك ول هقرب منك خلاص 
فاطمه:.....
فهد: ركبي يلا 
في المساء..
رحمه: بدله سوده وحركات لاء جامد 
معتصم: طبعا جامد 
رحمه بنظر له ببرائه :.....
"هيقولي فستانك لاحمر قمر دلوقتي لكيد"
معتصم:....   
رحمه: مش ملاحظ حاجه 
معتصم: نعم؟!
رحمه بعصبيه : نعم الله عليك يا قلبي، مفيش حاجه 
معتصم ببتسامه: انتي يا بت ازاي لميضه كده 
رحمه برخامه: وراثه، وطلع يلا جعانه 
في المطعم....
رحمه بتوتر: هو المطعم فاضي كده لي 
معتصم: حجزته كلو انهرده
رحمه: انت بتهزر صح، هي الفلوس الي جيبها دي حرام ول اي عشان تبعزقها كده 
معتصم: ابعزقها!،  ده انا هتشل...  ادخلي يلا يخربيتك 
_____________
فاطمه بهدوء:  المكان حلو جدا هنا 
فهد.:  لما بحتاج اسال نفسي سوال باجي هنا 
فاطمه:  اي هو السوال بقي 
فهد:  هجيب انهي بنت معايا البيت انهرده ههه
فاطمه:..... 
فهد:  اي
فاطمه:  انت لي عينك زيغها وبتاع بنات 
فهد بتقريب لها قليلا: عايزه تعرفي 
فاطمه بتوتر: انت قلت مش هتقرب مني بجد همشي 
فهد بنظر امامه بهدوء: مشكلتك يا فاطمه انك فهمني غلط، انا اه عيني زايغه وبتاع بنات بس عمري ما اعمل حاجه تاذي اي بنت ابدا
فاطمه: يعني انك تقرب لبنت وتعشمها ده بنسبالك مش اذيه 
فهد: البنات الي برخصوا نفسهم، انا عمري ما قربت من بنت هما الي بقربه وانا ك شب في العشرينات وشايف بنت حلوه قدامي تفتكري هعمل اي 
فاطمه: اه في بنات كده في مجتمعنا منكرش بس كلنا مش زي بعض، في بنات بتخاف علي نفسها وشرفها وعلتها، واذا كان عقلها متغيب عشان المجتمع متفتح شويه كان مفروض تعقلها او تبعدها عنك او تقلها كلام يفوقها بس انت قررت تجري ورا شهواتك ونسيت نفسك كمان 
فهد: ممكن يكون معاكي حق ب...
فاطمه: تقدر تقولي صليت امتي، فكرت تقرا قرئان قبل كده، تقرب من ربنا، تغض بصرك لما تشوف بنت ماشيه، عمرك دعيت من قلبك... انت فين من ده كلو فكرت تسال نفسم السوال ده 
فهد:.....
فاطمه: جوبني 
فهد: يلا نروح عشان تاخرنا 
________________
في المطعم....
رحمه براحه: وخيرا كلت كريب حسيت اني بني ادم طبيعي كده 
معتصم: ده اسمه تلوث في لحمه طبيعيه وفراخ برضه مفيده مش سندوتش متعرفيش في اي وتكلي و...
رحمه: عارف لو قولت انه من لحم فيران هكله بردو،ده العشق العشق.
معتصم: مهمله 
رحمه: يا عم اجري بطبق السلطه الي انت بتكله ده 
معتصم بضحكه: اسمه Nice food الي هو مفيد ده،  انا عايز اكون رياضي رياضي واكون عارض ازياء عارفه عارضين الازياء 
رحمه: بتردهالي يعني،ماشي يا معتصم بيه 
معتصم: خلصتي اكل 
رحمه: امم، وزهقت متيجي نرقص 
معتصم: نرقص!
رحمه: ده انا جامده زوحليقه فيه، جرب بس 
معتصم: ماشي يا ستي نجرب 
-----------------
رحمه: اول حاجه امسك ايدي كويس 
معتصم بمسك يدها:....
رحمه: وايدك حطها هنا "تقصد جنبها" وايدي هنا "تقصدد كتفه" وابدا خطوه لقدام وخطوه لورا خطوه ورا خطوه قدام 
معتصم ببتسامه: زي كده مثلا 
"يرقص بمهاره وبراعه كبيره وتنصدم منه"
رحمه: يعني بتكدب عليا 
معتصم: قولنا نشوف روح المدرس الي جواكي 
رحمه:  هاها خفه اوي 
معتصم: فستانك الاحمر جميل جدا 
رحمه: بعد اي ها بعد اي، يعني مستن.....
قرب مني وشديني لي اكتر وانا بصيت في عيونه وسرحت فيه ومقدرتش اتكلم بعدها...
معتصم: انا عمري ما كنت اتوقع احب حد كده، من اول مره شوفتك وانا منجزب ليكي رموشك وعيونك وقلبك، دوبتيني فيكي وغيرت نظرتي عنهم بسببك وبسبب حبك ليا، اول مره احس اني مبسوط كان معاكي، اول مره احس اني بضحك من قلبي كان بسبب خفه دمك وروحك الحلوه .. عمري ما توقعت اقول كده لبنت بس انتي تستحقي تستحقي كده اوي، انتي مش دخلتي حياتي تكمليها، انا مكنتش عايش يا رحمه اصلا قبل ما عرفك، وكتشفت انه كل البنات الي اعحبت بيهم زمان دول كانه ول حاجه مقارنه بيكي لانك مش زي اي حد 
رحمه:....
معتصم: انتي سمعاني 
"تنظر له رحمه بدموع وتضع وجهها علي صدره"
رحمه: انا مش قادره اتنفس، انا مش هعرف ارد عليك ول اقلك اي حاجه، متعودتش ول بعرف 
معتصم: يكفيني انك قدامي ومعايا وفي خضني انا مش عايز حاجه غير كده
"ترفع وجهها ويقربها له قليلا وينظر لها برفق"
رحمه بتوتر: معتصم..
معتصم: لو مش مرتاحه انا...
رحمه:......
"يقرب لوجهاا اكثر وتستسلم له وتشعر بان الدقيقه توقفت وقلبها بدأ ينبض بقوه وبحب"
اليوم التالي.....
معتصم ببتسامه: صباح الفل
رحمه بدفن وجهها في الوساده: بطل تحرجني ها هضربك
معتصم: هههه
يتبع الفصل الثامن والعشرون 28 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent