Ads by Google X

رواية نبض قلبي الفصل الرابع عشر والاخير - بقلم نور

الصفحة الرئيسية

رواية نبض قلبي البارت الرابع عشر والاخير بقلم نور زيزو

رواية نبض قلبي بقلم نور

رواية نبض قلبي الفصل الرابع عشر والاخير

الدكتور : للاسف لازم نعمل عمليه اجهاض للطفل

تصدم اريج من كلام الدكتور وتتجمع الدموع فى عيون اهذا الطفل هو جزء من حبيبها كيف تقتله هذا هو ابنها الاول وفرحتها الاول هذا هو ثمرة حبها

اريج : دكتور ارجوك انا ممكن اعمل اى حاجه غير الاجهاض

الام : اهدى يااريج

الدكتور :صدقنى ده عشان صحتك وحياتك

اريج :لالالالا ماما قوليله اى حاجه ارجوك دكتور بلاش اجهاض انا مش هنزله لو هموت

الدكتور :ده مش قرارك لوحدك

اريج بعيط: يعنى ايه

الدكتور: ده قرار ابوه كمان ياترى تجى المرة الجايه وتجيبى جوزك

اريج بعيط : يادكتور بس

الام : خلاص يااريج شكرا يادكتور

الدكتور: ده واجبى

الام :عن اذنك

وتمسك باريج وتخرج واريج فى صدمه وتبكى بصمت وتضع يديها على بطنها
تصل لبيتها وتدخل غرفتها تبكى بقوة فهى ستفقد ابنها وعلاقتها بزوجها على وشك الانهيار بورقه يرسلها

وما من ألم قلب ام ستفقد ابنها ومن قلب حبيبه فقدت حبيبها والان ثمرة حبهما ما من اشد اوجاع قلب ينبض بضعف وعجز

الاب: عملته ايه

الام تخبره بكل شئ

الاب : وده هنجيبه ازاى

الام : نتصل نقول ده ابنه

الاب: انتى نسيتى انه عايزه ينزل

الام: يعنى ايه

الاب: يعنى هيقول فرصه

الام : طب وحياه بنتك

الاب: بنتى انا افديها بعمرى

الام: طب هنعمل ايه الدكتور مستنيها بعد بكرة ومعها جوزها

الاب : انا هروح معاها وافهمه

الام: هتروح لدكتور تقول ايه

الاب : ملكيش دعوة

الام : يالهوى عليكم رجال

وتسيبه وتقوم

تشرق شمس يوم جديد لتنور ايام جديدة على قلبها بوجع اكبر ووجع جديد وتلكيرها لم يتوقف استفقده بالفعل وماذا تفعل تتماسك به وتوجه مخاطرة بحياتها ويمكن ان تموت وهو بداخلها

تقوم من سريرها تتؤضى وتصلى وترتدى ملابسها وتخرج

الام : اريج

اريج بضعف: نعم

الام :تعالى افطرى

اريج : مش جعانه

وتنزل

الام : لا بقا دى حاجه ميتسكتش عليها

تتصل بساميه

الام: الو

ساميه: الو ازيك ياهدى واريج اخبارها ايه

الام : الحمد لله نحمد الله انا عايزه اقبلك ضرورى ينفع

ساميه: اه طبعا تحبى اجيلك ولا نتقابل برا

الام : لو هتعبك معايا معلش تجيلى البيت

ساميه: حاضر

الام : مستنياكى

ساميه: مسافه الطريق سلام

الام :سلام

تصل اريج للجامعه وتحكى لندى كل شئ

ندى: انتى مجنونه لازم تنزلى الطفل ده

اريج : ده قرارى انا لوحدى انا هخليه

ندى : اريج انتى اتجننتى انتى حياتك فخطر

اريج : عارفه

ندى : يابنتى خافى على زعل امك وابوكى نزليه وبكرة ربنا يعوضك بغيره

اريج : وده ازاى ان شاء الله وانا هطلق والنبى تسكتى

ندى: مش يمكن عمر يرجعك محدش عارف بكرة مخبى ايه

اريج : لو هيرجعنى كان رجعك بقالى 21يوم بعيد عنه وهو عايش حياته عادى

ندى: حرام عليك والله

اريج : لا حرام ولا حاجه

ندى: بطلى عناد انتى بتعاندى مين

اريج: مبعاندش حد

ندى طيب ..... مصطفى جه اهو

مصطفى :صباح الخير

ندى صباح النور

مصطفى : مالك يااريج

اريج: مفيش

ندى: بقولك يامصطفى تعال نجيب فطار

وتغمز له

مصطفى: طيب

ندى: اوعى تروحى فحته يابت

اريج: طيب

تمشى ندى ومصطفى

مصطفى : فى ايه

ندى: اسمع انا لازم اروح مشوار كده ومش عايزة اريج تعرف انت تخدها وتخش المحاضرة وعلى متخلصوا هكون جيت

مصطفى : طب فهمنى فى ايه

ندى : متقلقش ادعيلى بس

مصطفى :طيب

عند اريج

تجلس اريج على المقعد فالجنينه تراه يقف هناك وبجانبه بنت طالبه تمسك كتاب وتساله فيه وهو يشرح لها
تبقى تتأمله فهى اشتاقت له بالفعل يبدو بوسامته الجاذبه وابتسمته الساحرة التى يرسمها على وجهه وبدلته الانيقه ونظارته التى تزيده وسامه وهو يضع يديه فجيبه واليد الاخر يمسك قلم ويكتب فالكتاب
تتركه الطالبه وتمشى ويأتى ولدين يسلموا عليه ويمشوا
تنظر للاسفل بحزن
يراها هو الاخر تجلس وحدها وتنظر للارض تحرك قدميها القصيرة بالارض يخلع نظارته وينظر لها من بعد يريد ان يذهب اليها ولكنه لن يستطيع فهو جرحها

ياتى مصطفى لها

مصطفى : مش هنخدش المحاضرة

اريج : امال فين ندى

مصطفى : بعتها تصور ورق لينا وملازم

اريج: طيب

مصطفى: يلا

اريج: لا خلاص مش هدخل ادخل انت انا همشى عشان تعبانه

مصطفى : طيب خلى بالك من نفسك

اريج :حاضر

تمشى اريج

يدق باب مكتبه

على : اتفضل

تدخل ندى

ندى: دكتور عمر

عمر بدون ان يرفع نظره عن الورق :نعم

ندى : ممكن كلمه على انفراد

يرغع عمر نظره ليراها

على : طيب استأذن انا

عمر : خليك

على :عندى محاضرة

ويخرج

عمر: خير

ندى : هو سؤال اريج تهمك

عمر: ليه وشايفه ان دى حاجه تخصك

ندى : هقولك على حاجه وبعدها اعمل اللى يريحك

وتحكى له كل شئ

عمر بعصبيه: انتى بتقولى ايه

ندى : انا عملت اللى عليا وقولتلك انت حر بقا فاللى تعمله

وتتركه تخرج

يقف مكانه يتألم فقد شعر انه قد يفقد للابد ليس للفقدان شعور غير اسؤء الشعور عندما تفقد شخص تحبه بكل قلبك شخص غير حياتك بأكملها

خرج يبحث عنها ولكنه لم يجدها

تفتح الام الباب لساميه
وترحب بها وتحكى لها كل شئ

ساميه بحزن : يعنى ايه لا طبعا لازم تنزله عشان حياتها

الام : مش راضيه

ساميه : انا هقول لعمر

الام : وانا جبتك عشان كده

وتدخل عليها اريج

اريج : ريحى نفسك ياماما ابنى مش هنزله ولا عمر ولا غيره هيخلينى اغير قرارى

وتدخل غرفتها

ساميه: طيب انا همشى وهقول لعمر وبابا

الام : ماشى

وتخرج

تصل ساميه للبيت وتخبر الجد عن كل شئ

الاب : وبعدان يااريج دى حياتك يابنتى

اريج : عارفه

الام: يابنتى انا معنديش غيرك

اريج: بردو عارفه

الاب: هى كلمه الواد ده هينزل من غير كلام ده غصب عنك او برضاكى

يدق الباب تفتح الام

اريج بعيط: مش هنزله

الاب : هتنزلى غصب عنكى انتى فاهمه

اريج : مش هنزله واعمل اللى تعمله

يرفع الاب يديه ليضرب خوفا على حياتها فهى تكازف بحياتها عشان طفل يمكن ان تجلب غيره
ويصدم عندما يجد عمر يمسك يديه ويقف بينها وبينه

عمر بحده: انا محدش يمد ايده على مراتى

الاب : وانت مالك دى بنتى قبل متكون مراتك

عمر : وطول ماهى فعصمتى مدمش ايدك عليها

ويدخل الجد خلفهم هو وساميه وناديه وعادل

الجد : عمر

الاب : اتفضلوا اقعدوا

الجد : كويس اوى انك هنا يا عمر بيه

عمر :عارف

ساميه : ياحبيبتى احنا خايفين عليكى

اريج: انا مش هنزله

ساميه : عشان خاطرنا احنا مش عايزينك تتأذى

اريج : خلاص ده قرارى ومش هرجع فيه

عادل : بس ده مش قرارك لوحدك

اريج: لا لوحدى ده ابنى انا

ناديه: وابن عمر

عمر :لا عمر ايه ده اتبرت منى

تبتسم اريج بخفه

عمر: بت هتنزيله ورجلك فوق رقبتك

اريج بعيط : لا مش هنزله ياعمر انا عايزه

عمر يجلس فالارض على ركبته عند قدميها وهىتجلس على الكرسى ويمسح دموعها

عمر : وانا عايزك انتى

ساميه: ياعم احنا فايه وانت فايه

عمر : انا حر ياستى انا ومراتى انا من الاول قولت انك متصلطه عليا محدش صدق

الجد: عمر اهدى مش وقتك

عمر ينظر لاريج: قوللهم كده انه مش وقتى

اريج بعيط: اسكت بقا

عمر : انا مش فاهم انتوا ايه اللى جابكم انا ياربى اجى اصالحها الاقيهم فقفايا

اريج : اسكت صدعتنى

عمر: يابت بطلى عياط

اريج: لالالالا

عمر : طب بحبك

ناديه : ياعم الرومانسى اهدى شويه

عمر : عجبك الناس اللى بتقطعت اللحظات الرومانسيه دى

اريج : اتوكس الا يعنى الواد رومانسى

عمر: اه ياما رومانسى

اريج: اهو بعد ياماااا دى تسكت شهر

عمر : خلاص بقا بحبك .....يابت قوليها وافرسيهم

اريج بابتسامه مع عياط: بموت فيك يا مجنونى

عمر: طب وربنا عثل

يضمها له وهى تبادله ذلك وتلف يديها حول ركبته وتضرب كتفه من الخلف بيديها برقه

الاب :متحترم نفسك ياعم دى بنتى

يبتعد عمر عنها

عمر : انا غلطان انى قاعد معاكوا قومى يابت

ويمسك ويخرج بها

ساميه : استنى يامجنون رايح فين

الجد :سيبيه

يركبها السيارة ويركب هو الاخر ويغلق الزجاج الاسود

اريج : على فين ان شاء الله .....

يقطعها قبله من عمر على شفتيها ويتعمق بيها وتبادله هى الاخرى يبتعد عنها للهوا

عمر: هموت عليكى مش قادر

اريج بحب: واحشششششتنى

عمر : انتى اكتر ياقلبى

اريج : طب على فين

عمر: استنى بس

يقود سيارته ويذهب للدكتور

الدكتور: اهلا استاذ عمر

عمر: اهلا بحضرتك

الدكتور : كويس انك جيت

عمر :خير

الدكتور: مدام اريج عندها مشاكل فالرحم ومقتدرش تكمل الحمل ده بصراحه لازم نعمل عمليه اجهاض

اريج : لالالا بلاش دى والنبى ياعمر

الدكتور : صدقينى فى خطورة على حياتك

عمر : يعنى مفيش اى علاج تاخده او تعمل اى حاجه غير الاجهاض بس طبعا ميكونش فى خطورة على حياتها

اريج: اه والنبى يادكتور

الدكتور: لو ده قراركم هو فى حل بس لازم الالتزام التام بيه

عمر: ايه هو

الدكتور : انا هكتبلها على نوع علاج تخده طول فترة الحمل هيحول يعالج المشاكل اللى عندها وبعد الحمل نشوف نعالجها ازاى بس لازم الاهتمام التام والراحه ثم الراحه ثم الراحه وتهتم باكلها ومتتعرضش لاى ضغوط ولا مؤثرات نفسيه

عمر : ماشى حاضر بس ده هيكون فى خطورة على حياتها

الدكتور: لو التزمتوا باللى بقوله والعلاج خدته فمعاده ميتاخرش ان شاء الله مفيش اى خطورة

عمر : ماشى

يكتب لهم العلاج وياخذها ويرجع لبيتهم ويطلع لغرفتهم

عمر : الدكتور قال ايه

اريج بدلع : معرفش

عمر : هو قال الراحه مش الدلع

اريج :يعنى مدلعش على جوزى حبيبى امال ادلع على مي.......

يقطعها عمر

عمر :جوزك ايه

اريج بدلع وهى تلف يديها حول خصره :ح....بي ...ب.....ى

يمسك عمر وجهه بيديه ويضع قبلاته على كل مكان بوجهه فهو قد اشتاق لها بشده 21يوم بعد عن بعضها وهى اشتاقت له بشده تبادله القبله يبتعد عمر ويضعها على السرير برقه

عمر: احنا كنا وقفنا فين

اريج :ههههههه انت لسه فاكر

عمر: عمرى منسى حاجه تخصك

وينزل براسه لتقابل راسها وتخالط انفاسهم وتشعر بنفسه وهو الاخر يضع قبله على شفتيها تحمل كل معانى الحب والاشتياق

وتمر الايام عليها بحبهم وسعادتهم معا ماداموا سويا

بعد 5سنين

اريج : هو فين

الجد : هو مين يابنتى

اريج : الواد ده

الجد :ابنك معرفش اه تلاقى فالجنينه مع عمر

اريج : طيب

وتخرج اريج للجنينه
يطلع قيس من تحت مكتب الجد

قيس: بلافو جدو

الجد: يلا بينا

قيس يبتسم بشر :يلا

تخرج اريج تجد عمر يتحدث بالهاتف بدون قيس
يغلق عمر الهاتف

عمر: مالك يااريج

اريج بعصبيه وطفوله: ابنك هيجننى

عمر: ماله بس

اريج: مش عايز يروح الحضانه ومش لاقيه

عمر :طب براحه متتعصبيش قصدك ده

ويشير على الجد وهو يحمل قيس على كتفه وقيس يمسك خرطوم مياة بيه الالوان بدل المياة ويرش على اريج وعمر
يقع عمر على الارض واريج فوقه يتبادله النظرات

اريج بعصبيه: اووووف قيس

وتقوم من على عمر وتجرى وراءهم والجد يدخل المكتب بقيس ويغلق على نفسه
تطلع اريج غرفتها تخد دوش وتغير ملابسها وتخرج من الحمام
تقف امام المرأة تسحر شعرها
وتشعر بيديه حول خصرها وراسه على كتفها
وعمر ينظر لها بالمرأة

عمر: طب وابوه قيس ملهوش شويه اهتمام

اريج تبتسم وتلف له

اريج : ده له كل الاهتمام والدلع

عمر: بجد

اريج: طبعا ده انت قلبى

عمر: وانتى نبض قلبى اللى لو وقف اموت

اريج: بحبك

عمر :وانا كمان

يقترب منها ويضع قلبه على شفتيها ...

ويقطعهم فتح الباب يدخل قيس الغرفه ويراهم

قيس بصدمه ويضع يديه الصغيرة على فمه

قيس: اعاااا بابى انت بتعمل قله ادب مع مامى

اريج: اتفضل

قيس : هروح اقول لجدو ياجدو ياجدو ....

وينزل يجرى على السلم وينزل خلفه عمر جرى ويمسكه ويضع يديه على فمه

عمر :اسكتتت اسكت وهجبلك شيكولاته

يشير قيس بنعم

يتركه عمر

يجرى قيس لكرسى الجد ويخبره فى اذنه

الجد: عمر

عمر: وربنا مانا

الجد : والنبى

قيس ينط على الاريكه

قيس : قولتله قولتله بابى بيعمل قله ادب مع مامى قولتله

عمر : يابن المفضوحه

قيس: هااااااااا

عمر: مالك ياواد

قيس: المفضوحه ولاك قصدى مامى ولاك

اريج: مفضوحه

عمر : لا ياقلبى

قيس يمسك المخده ويرقص معاها ويضع قبله على المخده

الجد: بتعمل ايه ياقيس

قيس :بعمل قله ادب زى بابى

ويغمز لعمر ويضع قبله اخرى على المخده ويضربها بالاقلام

قيس : مخته وحس وحس مش بتدينى بوثه

يرميها بالرض ويذهب لاريج ويمسك بنطلونها تنزل لمستواه

اريج: نعم عايز ايه

قيس : مامى

اريج : نعم

قيس :ادينى بوثه زى بابى

اريج تبتسم وتعطيه قبله على خديه

قيس ينظر بغضب

اريج: ايه

قيس: انا قولت زى بابى

ويشير على فمه تبتسم اريج وتعطيه قبله على شفتيه الصغيرتين وتشده من انفه
يقف ينط

قيس: مامى حلوة مامى حلوة

عمر: يابن المجنونه

قيس :هو مجنونه ولا مفضوحه اختر حاجه واحده

تدخل ساميه: حبيبى تيتا عامل ايه

عمر : زى القرد اهو ....ااااااااااه

تنظر اريج وترى قيس يعض عمر من قدمه ويخبتى خلفها

قيس: متقولش على مامى مجنونه ومفضوحه تانى انا هكبر واتجوزها وهخدها تنام فاوضته واعمل قله ادب معاها ومش هديهالك

يسحبها عمر بغضب خلفه

عمر بعصبيه وغضب: بحلمك يابابا دى بتاعى انا بس

اريج : عمر براحه

عمر : انتى بتاعتى انا

اريج : ده طفل

عمر: طفل رخم وبارد

قيس : مانا ابنك هجبهم منين غير منك يامفضوح

ويجرى قيس وعمر خلفه

وتستمر حياتهم بسعاده وحب ما اجمل الحياة التى تبنى على حب عظيم لم يهزه اى عاطفه
تمت النهاية اقرا ايضا رواية جوازة بدل كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل
google-playkhamsatmostaqltradent