رواية قلبه من حجر الفصل الثامن 8 - حبيبة محمد

الصفحة الرئيسية

رواية قلبه من حجر البارت الثامن 8 بقلم حبيبة محمد

رواية قلبه من حجر كاملة

رواية قلبه من حجر الفصل الثامن 8

لحد ما مسكت ايده.... 
دليلا:  ان.. انت فين يا داغر
داغر:  نامي يا دليلا..... 
دليلا بعصبيه:  هو انت بترد عليا الكلمه بكلمتها ليه... 
داغر:  نامي يا دليلا انا جمبك متخافيش؛ طول ما انا جمبك اطمني  
دليلا اطمنت من كلامه و فضلت تتقلب لحد ما نامت..... 
*****
في صباح يوم جديد
........ 
روان:  عايز حاجه يا بابا
:  لا يا روان خلي بالك من نفسك...... 
روان كانت لسه هتمشي لقت مراد جه...  
روان كانت فرحانه انه جه... 
ووقفتله وكانت فاكره انه جايلها..... 
فاجأه دخل مكان تاني وشافها ومعبرهاش.... 
روان بعصبيه:  بقا كدا؟؟  بتتقل عليا يعني؟؟  
_ ماشي يا مراد....
****
جنه:  ماما احنا بقالنا اكتر من ٣ ساعات في المواصلات هو انتي عارفه بيتها.... 
_وفاء:  طبعا عارفاه 
جنه:  طب لما انتي عارفاه مدوخانا ليه.... 
وفاء:  بت يا جنه
جنه:  نعم يا ماما.... 
وفاء:  تقعدي هناك محترمه
جنه:  محسساني اني طفله دا انا عندي ١٨ سنه.... 
وفاء:  يختي دي الاصغر منك متجوزه.... 
جنه:  دي مش حاجه حلوه علي فكرا..... 
****
دليلا صحيت من النوم لقت نفسها في اوضه داغر... 
دليلا بصدمه:  انا... اي الجابني هنا وكانت لسه هتندهه علي داغر..... لقته نايم جمبها.... 
دليلا بصوت عالي:  دااااااااااغر
داغر قام مخضوض: اي اي
دليلا:  انت قاصد تجيبني اوضتك؟  مودتنيش اوضتي ليه.... لا وكمان نايم جمبي... 
داغر ببرود:  منامش في اوضتي يعني؟  
دليلا بعصبيه:  نام بس كنت وديني انا اوضتي.... 
داغر قام وقف:  علي فكرا انا تعبان اوي....  
دليلا بتحاول تبين انها مش خايفه عليه:  ايوه يعني اعملك اي...... 
داغر:  مطفحتش... مطفحتش يا دليلا.... 
دليلا:  علي فكره المفروض اروح المدرسه انهارده بس اتأخرت خلاص.... يعني انا ورايا مزاكرتي ومش فضيالك
داغر:  هنزل اكل الاكل الانتي عملتيه امبارح.... 
بصلها بقرف وهو خارج وقالها بصوت عالي:  شعرك منكوش لو بصيته لنفسك في المرايه هتخافي من شكلك.... 
بعد ما خرج.... 
دليلا فضلت تلمس في شعرها عشان تشوفه وحش ولا لا وبعد كدا راحت للمرايه زي ما قال
رجعلها تاني وقالها بمعاكسه:  
حتي وهو منكوش في عيني زي القمر..... 
ونزل. تاني..... 
دليلا بصت تاني للمرايه وابتسمت..... 
داغر بصوت عالي:  دليلاااا... 
دليلا بخوف:  في اي هو انت عايز تخضني وخلاص.... 
داغر:  المواعين مليانه للسقف
المفروض اني انا الاغسلها؟  
دليلا بعصبيه:  يعني مش كفايا انك متجوزني بالعافيه وواخد بيتي كمان بالعافيه وكمان بتخليني اشتغلك.... 
داغر ببرود:  والله ده المفروض تعمليه.... 
دليلا:  مش من المفروض يا داغر....  مش من المفروض ابدا
داغر قعد علي الكرسي وحاطت رجل علي رجل:  هو انتي فكراني اني عسان بوديكي المدرسه وعشان بكلمك حلو احيانا يبقي انا كدا مثلا بحبك
لا يا ريحي نفسك انا بحب قدر وبس... ومش هحب غيرها... 
ولما اخلص المهمه هطردك من هناا..... 
دليلا الدموع اتجمعت في عينها ووقفت متصلبه قدامه 
وصوت من جواها فضل يتردد:  
المشكله اني بصبر عليك عشان بيتي الفيه ريحه اهلي....  بخليك تهيني وبسكت..... بخليك تعيطني وبسكت.....  عشان محتاجه لبيتي ....  ... 
عشان مقدرش فعلا اني استغني عنه.... 
حاولت ازعق.... واعلي صوتك.... وحتي عملت لنفسي شخصيه قويه قدامه..... ووصلت بيا اني بقيت بعيط... عشان يتغير او علي اقل..... عشان يسيبني في حالي لاكن هو لا بيتغير ولا حتي بيسبني في حالي  انا لسه لغايه دلوقتي قاعده معاه ليه؟؟؟ 
_ انا مكاني مش هنا 
داغر بحده:  هتفضلي ساكته
... ششش حصلك اي؟؟  
دليلا مسحت دموعها وسكتت
: اوعا عشان هغسل الاطباق..
داغر استغرب من رد فعلها
ليه مزعقتش؟ او معيطتش؟ او علي اقل تتكلم....
اتحرك من مكانه وراح قعد علي الكرسي.....
ودليلا مسكت الاطباق وبدأت تغسلها بأستسلام.  .... ومع كل كلمه داغر قالها كانت دموعها بتنزل عليها من غير ما هو يشوفها......... 
دليلا ببرود وغرور:  اعمل حسابك عشان عمتو جايه.... 
داغر بأستغراب:  بتتكلمي كدا ليه...... 
دليلا ببرود وهي بتغسل الطبق
:  بكلم ازاي؟  
داغر مستغرب من برودها:  دليلا انا مستغربك..... 
دليلا بتحاول تكتم دموعها وقالتله ببرود وهي بتضحك:  لأ ما انا زي الفل  اهو في اي.... 
الجرس رن.... 
دليلا شدت مناديل ومسحت ايدها.....  وكانت هتخرج تفتح الباب.... 
داغر بغيره:  هوب هوب راحه فين استني هنا.... 
دليلاا ببرود:  في اي
داغر:..... سكت... 
دليلا: زي المره الفاتت هتتخانق معايا؟ 
داغر: اصبري هفتح انا....
داغر فتح الباب
مراد بأبتسامه: اي يعم بتصل بيك وانت ولا هنا....
دليلا كانت  واقفه  بعيد وخرجت بكسوف : 
مراد بصوت عالي: دليلا!!
تعالي واقفه بعيد ليه.....
داغر كان واقف غيران والنار هتطلع من عينيه
دليلا وقفت مابينهم هما الاتنين مش باينه من الارض....
مراد: لا دا انا اوطي اسلم عليكي بقا.....
دليلا ضحكت ضحكه جميله كانت اول مره تضحكها داغر كان ملاحظ ضحكتها ومدقق فيها من كتر جمالها: مش للدرجه دي يا حضرت الظابط
مراد: اه عايز اعرفك حاجه
داغر بغيره: ما خلاص بقا يا مراد في اي.....
دليلا بتحاول تغيظ داغر: قول يا مراد كنت عايز تقول اي
داغر بعصبيه: هو انا مش بتكلم
دليلا: في اي ما تسيب مراد يتكلم......
داغر بحده: اطلعي زاكري يا دليلا......
دليلا بصتله بقرف وطلعت بتدبدب علي السلم....
داغر: اقعد يا مراد
مراد: العميد بيقولك ان المهمه هتبدأ بكره الصبح.....
داغر: وانا جاهز....
مراد: دليلا هتدخل في المهمه؟
داغر غير رأيه: اه هدخلها
مراد: مش انت قولت قبل كدا انك مش هتدخلها....
داغر في سره: 
مش عاوز اعلق نفسي بيها علي الفاضي دليلا بنت صغيره ولسه هتعيش حياتها؛ مليش حق اني اخاف عليها....او حتي اغير عليها.... دليلا هتدخل المهمه وتأدي وظيفتها وتمشي زي اي واحده دخلت حياتي قبليها ومشيت....
مراد: شايفك ساكت؟ 
داغر بحده: غيرت رأي يا مراد هي هتدخل المهمه....
قام وقف: الموضوع انتهي...
مراد: طب مالك علي اعصابك كدا ليه.......اهدي يعم....
داغر: انا هادي اهو
مراد: طب استاذن انا بقاا
داغر خرجه وبعد كدا قفل الباب....... 
وطلع خبط علي دليلا....
دليلا فتحتله الباب ودخلت قعدت علي الكرسي والمكتب تاني..... 
داغر دخل وقعد علي الكرسي جمبها: دلي...
قاطعته هي بحده: مش شايفني بزاكر؟
داغر: ازاكرلك؟ 
دليلا ببرود: بعرف ازاكر لنفسي
داغر قام وهي فضلت قاعده علي المكتب بتزاكر....
لقته باسها من خدها: زاكري كويس عشان تجيبي درجات حلوه......
وخرج وقفل الباب 
دليلا اتصدمت ولمست خدها بصدمه:......
وبعد كدا نقلت نفسها لأوضه داغر عشان تكلمه شويه بس ملقتهوش كان تحت
وهنا كان الجرس رن
دليلا فاقت من صدمتها علي صوت جنه بنت عمتها
جنه بفرحه: دليلاااااااااا
دليلا حضنته بشوق: وحشتيني اوي يا جنه....
جنه بمرح: بت فكك من جو وحشتيني دا....مين القمر التحت..
دليلا افتكرته وهو بيبوسها من خدها 
جنه فضلت تخبط فيها: دليلااااا فوقي بقاا بكلمك.علي فكره....
دليلا: هيكون.مين يعني.... ثم اكملت بعصبيه: المقرف الانا اتجوزته....
جنه: نعم؟ هو في اي
دليلا نسيت انها مش معرفاهم انه متجوزها غصب عنها
دليلا: اااه مفيش مفيش تعالي معايا عشان انزل اسلم علي عمتو....
*******
داغر: اتفضلي اقعدي...
وفاء بأبتسامه: حبيبي...
داغر ابتسم: اعملك شاي؛ نسكافيه؛ قهوه؟ 
وفاء بمرح: لا يحبيبي اقعد متتعبش نفسك...
دليلا نزلت مع جنه 
وافتكرت يوم ما عمتها طردتها من بيتها فا قربت من عمتها بحزن وحضنتها
وفاء: وحشتينيي اوي يا لي لي.
دليلا بصت لداغر عشان هي عارفه ان الدلع دا داغر البيدلعه ليها.....
دليلا: وانتي كمان والله يا عمتو..
*****
مراد: يعني مفيش حجز انهارده؟...
_ لا يا مراد باشا الفندق اتملي ومفيش اوضه واحده موجوده
مراد بهمس: هروح فين دلوقتي
_ طب ما تروح بيتك!!  
مراد:  بيتي اتغرق كله مايه ولو اعرف الحيوان العمل كدا مين هنفخه... 
...... 
مراد خرج من الفندق... وملقاش غير داغر اليبات عنده 
*****
روان:  اسكتي يبت يا ايمان دا انا مسكت خرطوم المايه ونزلته من تحت باب شقته غرقتله شقته دي كلها مايه
ايمان:  يا مجنونه..... 
روان:  يستاهل.... عشان بيمشي من غير ما يعبرني
ايمان:  الاه!  ويعبرك ليه اصلا؟ 
روان سكتت
ايمان:  اوعي يكون البالي بالك
روان امأت براسها بمعني اه
ايمان:  بتحبيه؟؟  
روان:  ايوووه.... انا بجد متخلفه.... هو انا لحقت احبه! 
ايمان:  بس هو قمر يا روان
روان ابتسمت:  هو كله علي بعضه قمر.... 
**** 
جنه: انا هاخد دليلا ونطلع نقعد شويه فوق....
خدت دليلا من ايدها وطلعو
جنه: الاوضه التانيه دي بتاعت مين؟؟؟ 
دليلا حاولت تخليها متدخلهاش
_ شدتها من ايدها 
جنه: بتشديني ليه...
دليلا: دخلت اوضه داغر وجنه معاها....
جنه: اي دا يبت الاوضه ولادي اوي انتوا عملينها اسود في اسود كدا ليه دا حتي الملايات لونها اسود..اي دا
دليلا شتمت داغر في سرها
: غبي غبيي
جنه: مين دا الغبي
دليلا بأبتسامه: ها؟ لا مفيش
جنه: مالك مش علي بعضك ليه
دليلا كانت لسه هتتكلم....بس داغر دخل اوضته وفاكر ان دليلا مش فيها....
داغر بحده: بتعملوا اي هنا
دليلا فضلت تبرقله
داغر شدها من ايدها وخرج برا
جنه: مجانين دول ولا اي
****
داغر: بتبرقي كدا ليه
دليلا انزل شويه عشان اقولك كام كلمه في ودنك...
داغر وطي وادالها ودانه
دليلا: انا مش معرفاها انك اتجوزتني بالعافيه....وطبعا هي عارفه ان اوضتي هي اوضتك.
داغر: ااااه.....
رجع تاني زي ما كان....
ودخل ومعاه دليلا....
جنه:  ازيك يا داغر.... 
داغر بحده:  اهلا بيكي
داغر:  اسيبكم انا مع بعض بقا
***
جنه:  قمر اوووي
دليلا:  اتلمي... 
*** 
وفاء:  الوقت اتأخر يبني... وانا تعبت... وعايزه ادخل انام... 
داغر:  طبعا طبعا اتفضلي
خدها وطلعا اوضه دليلا
وفاء بأستغراب:  دي اوضه الاطفال؟.... 
داغر فضل يضحك وقال في سره:  ما هي دليلا طفله اهو زي ما كنت متوقع.... 
وفاء دخلت نامت... 
وداغر نزل... 
مراد رن الجرس
داغر: انت تاني؟ اي جابك
مراد:  شقتي اتملت مايه وروحت فندق لقيته مليان والفنادق التانيه غاليه وانا لسه مقبضتش..  
داغر:  ادخل يا مراد طول عمرك لما متقليش مكان تروحه تجيلي
مراد بضحكه:  اعمل اي اخويا بقا..... 
دليلا نزلت بتضحك هي و جنه
مراد لف يشوف...
يهيألك عقلك ان قصه احدهم انتهت لهنا؛ بل هي بدأت ♥
جنه اول ما شافت مراد قلبها دق مره واحده.....حست بدفا كبير..... 
عينها بدأت تسرح في ملامحه
مراد: دليلا معلش هنتعبك انهارده....
دليلا: لا طبعا مفيش تعب...
جنه بدأت تسلم عليه....
مراد بغرور وابتسامه جميله تسحر: مين االقمر؟ 
جنه قلبها كان هيقف من الكلمه
دليلا: بنت عمتي...
كلهم قعدوا و مراد كان متجاهل جنه تماما يعني مجتش في باله زي ما جنه اول ما شافته قلبها دق....
جنه قامت بمرح عشان تتقرب من مراد 
: اعملكوا شاي....
داغر: لا لا اقعدي متتعبيش نفسك
جنه مصممه تعمل الشاي: لا لا والله لعملكم.....
مراد فضل يضحك علي جنانها دا.......
ودليلا فضلت تتكلم معاهم برا..
عدي وقت كبير....واىساعه حوالي ٣ الفجر....
دليلا نسيت انها بتمثل قدام جنه: انا طالعه انام في اوضتي يا جماعه عايزين حاجه
داغر برقلها....
دليلا: اااه اقصد يعني...
داغر نقذ الموقف: تصبحوا علي خير.....
مراد وجنه: وانت من اهله....
**** 
داغر بمعاكسه: جيتي لحد اوضتي تاني برضو.....
دليلا بطفوله: نينينييي.... 
داغر بمعاكسه: هتنامي فين بقا
دليلا: نجوم السما اقربلك...
هات اللحاف دا
داغر ببرود: راحه فين
دليلا ببراءه: هناام علي الارض
داغر ابتسم لطفولتها دي...
وهي فرشت ونامت علي الارص وادتله ضهرها...
وهو نام علي السرير وبيبص عليها وهو بيضحك بهمس...
******
جنه: نتفرج علي التلفزيون؟ 
مراد: ا..
جنه: استني بس...طب نعمل فشار وناكلو...
مراد: ل...
جنه: اصبر...بس نلعب كوتشينه
مراد: يبنتي ان..
جنه: طب نشغل اغاني ونهزر
مراد بعصبيه: بسسسس كفايا
جنه بخوف: في اي
مراد: اقفلي النور عشان عايز انام.....
جنه قامت وهي زعلانه وقفلت النور وكلعت تنام جمب مامتها في اوضه دليلا ومراد نام علي الكنبه ال في الصاله
*****
في صباح يوم جديد
صحيت دليلا بنعاس وهي بتتمتع.....
وطبقت الملايه وبصت علي داغر..... 
لقيته نايم و في سابع نومه
غطته ولمست شعره بتوتر...
داغر فتح عينه.... ومسك ايدها وباسها
دليلا اتوترت واتكسفت وقامت تجري من وشه...
داغر ابتسم....علي برائتها
خرجت الجنينه ومسكت تلفونها..... 
اياد بعتلها رساله
اياد: ازيك يا دليلا
دليلا: كويسه الحمد لله
اياد: مش هتخرجي معانا انهارده.....الشله كلها هتتجمع
دليلا بتسرع: ل..لا
وبعد كدا فكرت: داغر دا شخص مختل عقليا بيوهمني انه بيحبني بس هو مريض هو مبيحبنيش واعترفلي ١٠٠ مره انه بيحب حد غيري....وانا بكرهه....و مش قادره انسي افعاله....
دليلا: موافقه اقابلك يا اياد
اياد: ايوه كدا....
دليلا: علي الساعه كام؟ 
اياد: علي الساعه ٦...المغرب
دليلا:تمام....
**** 
كانت لسه هتطلع....
لقت داغر وجنه ومراد ووفاء عمتها جاهزين...
دليلا: اي دا علي فين...
وفاء: هنمشي بقا اطمنت عليكي خلاص...
جنه كانت زعلانه انها هتمشي...
دليلا: هبقي اكلمك علطول يا جنه اوكي...
جنه: اكيد طبعا
داغر: يلا عشان اوصلكم....
***
دليلا استغلت فرصه انه ماشي وطلععت لبست 
كانت لابسه بنطلون چينز و تيشرت ابيض قصير...وكوتش ابيض...ومسيبه شعرها...
وحطت روچ وخرجت بسرعه من البيت...
**** 
اياد: انتوا فين يعم هتوصلوا امتي دا انا ما صدقت اقنعتها
: خلاص هنيجي بس سلمي وشيماء معايا و مش هيسيبوها في حالها
اياد: جبتهم ليه يا زفت...
كريم: هما الأصروا...
اياد طب اقفل لوقتي دليلا وصلت.....
اياد: اي القمر دا؟ 
دليلا ابتسمت: ميرسي
اياد: اقعدي...اقعدي...
اطلبلك اي.؟ 
دليلا: عصير...مانجه
اياد: لو سمحت ٢ عصير مانجه
عدي وقت كبير... 
وكريم لسه موصلش ولا شيماء وسلمي.....
بس داغر وصل البيت وملقاش دليلا....فا عرف انها برا البيت
مسك تلفونه وفتح جهاز التتبع الحطوا ليها في تليفونها
وعرف انها في المكان دا 
**** 
دليلا حست بقلق: هما هيجوا امتي الشله الانت بتقول عليها
اياد: قربوا يجوا خلاص
دليلا: الساعه بقت ١٢ احنا مستنينهم من الساعه ٧.....
اياد  قام وقف.... 
ودليلا وقفت...
اياد: بصراحه انا معجب بيكي يا دليلا....وبحبك...
كان داغر وصل....وشاف اياد وهو ماسك ايد دليلا
دليلا سكتت 
اياد حضنها: صدقيني انا انسان كويس مش زيهم....
داغر ضربوا في وشه يجي اكتر من ٥ اقلام علي وشه..
دليلا: بس بس كفاااايا...
داغر شدها من ايدها بعصبيه وكان هيموت من الغيره...
****** 
اول ما وصلوا....
داغر شدها من ايدها..... 
ودخل البيت....
داغر بعصبيه وغضب كبير دليلا كانت اول مره تشوفه: خرجتي من غير ما تقوليلي...ثم اكمل بصوت عالي: وراحه تقابلي الواد دا كمان...؟ انتي اتجننتي
دليلا علي قد خوفها بس اكلمت بجرائه: انت مريض...انت عايز تخنقني في البيت  وتحبسني من الدنيا والعالم؟ 
داغر مسك رقبتها وخبطها في الحيطه....
وكان علي وشك يخنقها من كتر غيرته....
داغر: خروج من البيت من دلوقتي مفيش.....تلفونات همنعها....حتي مدرستك هودديكي وهستناكي برا...
دليلا فضلت تعيك وشدت السكينه من رخامه المطبخ 
وادتله في بطنه بيها عشان يبعد عنها....
دليلا دي مجنونه😂♥
يا تري داغر هيموت؟
يتبع الفصل التاسع 9 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent