Ads by Google X

رواية فتاه الظلال وعهد الجن الفصل الأول 1 - جوري محمد

الصفحة الرئيسية

رواية فتاه الظلال وعهد الجن البارت الأول 1 بقلم جوري محمد

رواية فتاه الظلال وعهد الجن كاملة

رواية فتاه الظلال وعهد الجن الفصل الأول 1

اعرفكم بنفسي انا المجنونه لا مش اسمي لا ده لقب هم ادهوني كده وهتعرفوا السبب 
ولا انا ليالي لا مش ليالي هي ماما كانت عايزه تسميني كده ماما الله يرحمها
ماما قالت هسميها كده  لانها قعدت تولد في حوالي 10 ايام وهي كل يوم تولد وانا مش راضيه اطلع على الدنيا زي ما اكون كنت حاسه ايه اللي هيحصل لي لما اطلع 
بابا قال هسميها نور انا حاسس ان فيها طاقه نور غريبه كده
 ماما قالت له انا امها و لا طاقه نور ولا حاجه هي ليالي 
بابا يلا بينا نروح وهناك نختار اسم لها 
 وركوب التاكسي اللي اتقلب بيهم وانا الوحيده اللي فضلت عايشه وبردك ما حدش عارف السبب لان التاكسي تقريبا ولع في الاخر المهم 
انا اسمي دلوقت بقى سهر وده اللي اخترته لي خالتي لاني اول طفله تفضل سهرانه طول الليل من غير ما تعيط على طول فقالت لجدو احنا نسميها سهر شكلها بتحب السهر 
 نبدا حكايتنا او حكايتي مع الاشباح بعد الدفنه وعدت الايام وكانونسيوا يطلعوا لي شهاده ميلاد
وخالته يا بابا ايه رايك نسميها سهر 
جدي خلاص سهر سهر و فعلا بقيت انا سهر
 وعدت الايام وبدءت اكبر وبردك ما فيش عياط وما فيش نوم الا قليل جدا كل ما خالته تصحي تلاقيني صاحيه 
نهى يا بابا البنت بتفضل طول الليل صاحيه انا كل ما بقلق بلاقيها  صاحيه 
جدو يا بنتي عادي ما يمكن هي بتنام و نومها خفيف وانت ب تتحركي هي  بتصحى
 نهى طب و حكايه العياط يا بابا دي ما بتعيطش 
جده يا بنتي عادي يمكن هي بنت  هاديه في اطفال كده ما بيحبوش يعيطوا  ادم هي مش تعبانه خلاص هي مصاريفه والسلام
بقلم جوري محمد
 نهى يمكن يا بابا 
انا نسيت اقول لكم وكل ما بقيت اكبر وبقيت على طول في الاوضه يسمعوني اضحك العب اكلم ناس
خالتي نهى يا بابا انا هوديها لدكتور نفسي دي مش طبيعيه
جدي خلاص اللي يريحك
 رحت للدكتور وانا  عندي تسع سنين 
الدكتور انت اسمك ايه يا اموره 
سهر.اناسهر و عندي تسع سنين ويومين وعشر ساعات و 30 ثانيه
 الدكتور انت عندك اصحاب يا سهر 
سهر ايوه عندي اصحاب كثير جدا 
الدكتور اسمهم ايه 
انا.  قعدت اقول له اسماء كثير قوي 
الدكتور كل دول صحابك بس خالتك بتقول انك ما عندكيش اصحاب 
سهر ما انا مش باقول لها عليهم اولا انها مش بتشوفهم 
الدكتور ليه هو  ما فيش احد بيشوفهم الا  انت 
سهر ايوه انا بس اللي اشوفهم هم قالوا لي كده انت عارف بابا وماما بيجوا لي هم الاثنين وبيقعدوا يحكوا لي حكايات كثير 
 الدكتور ماشي يا حبيبتي
 نهى يا دكتور ايه حالتها 
 الدكتور يمكن يبقى عندها توحد
علشان كده هي دخلت  في حياتها اشخاص  خياليين تلعب معهم عشان ما تحس بالوحده دي 
نهى طيب ما هي في المدرسه يعني عندها اصحابها 
الدكتور طيب وهي بتعمل مشاكل في المدرسه
 نهى ابدا المدرسه كلها بتشكر فيها ان هي ممتازه و شاطره 
الدكتور على العموم حاولي  تخرجيها من الوحده بتاعتها  وانا هاديها دواء وهتجيء تاخذ جلسه كل 15 يوم
 نهى ماشي يا دكتور 
وروحنا البيت انا ونهى 
الجد ها يا نهى  الدكتور قال لكي ايه 
نهى قالت لي جدو اللي حصل
 وعدت الايام وما فيش تغيير
 وبدات نهى  وجدي يتعايشوا  مع اللي انا عايشه فيه وخلاص  لحد ما خالتي  اتجوزت وسافرت مع جوزها وفضلت انا وجدو قاعدين في البيت
 في  يوم جدو سهر يا حبيبتي ما فيش حاجه عايزه تحكيها لجدك حبيبك 
سهر انا هاقول لك يا جدي بس انت هتصدقني  انا لسه باشوف بابا وماما لغايه دلوقت وبشوف اشباح واشكالها بتبقى وحشه جدا 
 جدها انت متاكده من اللي انت بتقوليه ده 
سهر يا جدو انا مش بكذب والله انا بشوفهم زي ما انا شايفك كده
 سليم الجد خلاص يا حبيبتي انا مصدقك 
سهر صدقتني كده على طول يا جدو
 الجد ايوه اصل ده كان نفس اللي بيحصل لي وانا في سنك 
سهر. بجد يا جدو
 الجد ايوه يا حبيبتي بس انتي بدا الموضوع معك بدري انابدا وانا عندي 13 سنه 
بقلم جوري محمد
سهر طيب يا جدو انا وانت بس اللي في العيله بتاعتنا كده ولا في احد ثاني
الجد انا هحكي لكي لما كان عندي 13 سنه كنت بلعب بالليل انا واصحابي و احنا بنلعب حصل الاتي
 ‏flashback 
سليم شوت الكوره حلو
 توفيق ماشي يا عم هاشوت اهو
 وراح شاط الكوره وجاءت في منطقه كنا بنقول عليها الخرابه لانها مهجوره وكانت الناس بترمي فيها زباله بتاعتها 
سليم شفت يا عم طيب دلوقت لو روحت من غيرها بابا هيزعق لي اعمل ايه انا دلوقت 
توفيق انا لا يمكن ادخل  مكان زي ده ده بيقولوا يا عم مسكون بالجن وما حدش يدخل فيه الا ويطلع تعبان
سليم يا ابني الكلام ده كله كذب تعال بس وخليك جدع ندخل نجيب الكوره
توفيق انا هافضل اتكلم هنا وانت ادخل هاتها وصوتي هيوصل عندك و يونسك
 سليم ماشي يا عم ودخلت الخرابه بس وانا بيجيب الكوره سمعت حاجه غريبه جدا 
سليم ايه الاصوات دي بقى بسم الله الرحمن الرحيم
 و مشيت تبع الصوت لقيت ناس قاعده بتتكلم وفي وسطيهم بنت صغيره و جاءت عيني في عين البنت رحت بعدت 
البنت انت ايه اللي جابك هنا عندنا 
سليم انا جاي اخذ الكوره و ماشي على طول انت بتعملي ايه في الوقت ده في الخرابه دي والناس اللي كنت قاعده معهم دول مين
البنت سلام دلوقت خذ كورتك وامشي على طول و اوعى تيجي هنا ثاني
سليم. واخذت الكوره ومشيت بس شكل البنت مراحش من بالي
 وفي اليوم ده حصلت حاجه غريبه انا روحت لقيت البنت في البيت عندي في الاوضه بتاعتي
 سليم ايه ده انت زي دخلت هنا 
البنت انا اروح اي مكان انا عايزاه عادي جدا 
سليم ازاي ماما ما قلتليش ان في حد هنا في اوضتي 
البنت انا هافهمك وخرجت بره الاوضه ودخلت ثاني 
سليم  ا انت مين ولو انت مش انسان انا ازاي باشوفك
 البنت ما هو انا جايه علشان اسالك انت ازاي شفتنا ايه السبب
 سليم انا ما اعرفش انا حكيت لك اللي حصل انا داخل اخذ الكوره 
البنت مش بيشوفنا الا اللي عامل معنا عهد 
سليم عامل ايه وكلام ايه انا ما اعرفش حاجه
 البنت هاروح اعرف و هبقى اقول لك
 البنت اختفت ما بقتش تظهر لي ثاني لحد ما في يوم بدات اشوف زي ما انت بتشوفي كده بس وبعد كده البنت جاءت
البنت انا جئت 
سليم انت اختفيتي ورحت فين 
البنت مش قلت لك هاروح اسال
 سليم  لو عرفت السبب
 البنت ايوه يا عم السبب ان جدك عمل عهد معنا علشان يعرف مكان الذهب
 سليم ذهب ايه بالضبط
البنت الموضوع كبير كان في كنز وهم عايزين يفتحوا في عمله معنا عهد بس الكنز ما تفتحش لانك جدك مات بعديها
وعلشان العهد ما اتلغي والكنز ما تفتحش فبقت عندكم نقول هبه انكم تشوفوا الجن والعفاريت بس مش هتظهر في كل الاجيال او في كل الابناء في بعضكم بس 
سليم ومن بختي بقى انا الموهبه دي ورثها 
البنت ايوه هو كده بالضبط وانت لولا دخلت الخرابه بالصدفه ما كنتش هتكتشف العمليه دي الا لما هم يبدا ويدوروا عليك 
سليم طب يدوروا علي ليه
 البنت صدقني لسه ما اعرفش يمكن السبب انت مش هتعرفوا يمكن اللي بعديك يعرفه
سليم وبعدين بقيت انا وهي اصحاب بنتقابل كل ليله في الاوضه عندي لحد ما بقيت على طول جوه الاوضه وما بقتش انام ولا اكل كويس وبابا جاب الشيخ و اعد  بيقرا قران لحد ما البنت اختفت
وانا عندي 18 سنه كنت لسه في اولى جامعه
 الشيخ تعبت جامد والشيخ جاء وقرئ القران واختفت البنت فتره وبعدين
رجعت البنت تظهر لي ثاني 
وبعد فتره الشيخ خلي البنت اختفيت ما بقتش ترجع ثاني وبابا قال فرصه ان احنا نجوزه
و وتجوزت بس يوم فرحي البنت جاءت وقالت الورث  هيتوارث في اللي عليه الدور واختفت من حياتي ما بقتش تيجي ثاني لما انت جئت وبقيت تحصل معك الحاجات دي كلها ربطت الكلام بعضه ولقيت فعلا ان الورث  موجود يعني انت اللي هتبقى تشوفي بس ما قدرتش اقول لخالتك نهى اي حاجه علشان ما تخافش
وعلى فكره انا طول عمري بدرس وبقره الكتب عن الظواهر الغريبه علشان اعرف ازاى نكسر العهد اللي بيننا وبينهم علشان احفادي بعد كده يعيشوا في  سلام
ونسيبهم ونروح لوائل ابن ادهم الدمنهوري
وائل يا بابا انا ما بحبش اشتغل معك في الاستيراد والتصدير انا باحب التاريخ 
ادهم طيب والفلوس والشركات اللي عندي دي هدورها بالتاريخ يا ابني انت طالع ما بتفهمش ليه 
وائل يا بابا لو سمحت افهمني
 ادهم يلا يا ابني انا مش هفهم حاجه يلا خلينا نمشي الشركه
يتبع الفصل الثاني 2 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent