رواية بصير قلبي الفصل الرابع عشر 14 - اماني محمد

الصفحة الرئيسية

رواية بصير قلبي البارت الرابع عشر 14 بقلم أماني محمد

رواية بصير قلبي كاملة

رواية بصير قلبي الفصل الرابع عشر 14

رحمة بصتله بضيق..
رحمة=أنت بتعمل اي هنا ياااحمد، وعايز اي!! 
أحمد=أنا عرفت أنك جيتي، مكنتش قادر أستنى ومجيش أشوفك يرحمة... 
رحمة=لا والله، بص ياااحمد، أدم قالي على كل حاجه.. 
أحمد بحزن=قالك!! 
رحمة=اااه، قالي انه طردك من البيت عشان عملت حاجه مكنش يصح تعملها... 
أحمد فهم ان أدم مقلهاش انه اتهجم على شفاء.... 
أحمد بندم=رحمة صدقيني انا مكنتش بعقلي، انا مش عارف مالي بقالي فترة... 
رحمة، ارجوكي ساعديني ارجع أحمد بتاع زمان، أحمد الل كنتي بتحبيه، ساعديني أتخلص من الل انا فيه ده، انا كاره نفسي كده صدقيني... 
رحمة بصتله بدموع=مش قادرة أشوفك كده  وأسكت فعلاً يااحمد، انت عارف كويس أني.... وسكتت... 
أحمد =عارف أنك بتحبيني يا رحمة، وانا الل كنت غبي كنت هضيعك من أيدي... 
رحمة انا عايز اتوب واتغير،... 
رحمة ابتسمت=هساعدك ياااحمد، هساعدك تتغير، بس لازم توعدني انك هتحاول تتغير ومش هتستسلم... مسكت ايده وكملت.... عايزة أشوف أحمد بتاع زمان الل كان دايما ينصحني اني أصلي ومكنش بيحب يشوف حد بيعمل حاجه غلط والل كان طاهر دايما وبيصلي الفرض بفرضه 
أحمد بصلها بحب =هرجع واصلي تاني وهلتزم
رحمة بصت لأحمد وقالت...
رحمة =بداية جديدة.. 
أحمد=وطريق جديد
رحمة=هكون دايما 
أحمد=صالح وأمين
رحمة=الضحكة تنور
أحمد=دنيتي من تاني 
رحمة=أملنا فبكرة...
أحمد=هيرجع تاني..
احمد ورحمة فصوت واحد... عالعهد دايما، هنكون مع بعض، أيدي فأيدك وهنرشد بعض، لا يوم هنضل، ولا هنمل، طول ما انت معايا،هكون بخير. 
أحمد ابتسم=لسه حافظه الكلام الل كنا بنقوله واحنا صغيرين يرحمة... 
رحمة =الحاجه الوحيده الل عمري ما انساها هي الاوقات والحاجات الل تخصك يااحمد.. 
أحمد بحزن=أنا أسف... 
رحمة=خلاص  انسى أي حاجة عدت وهنبدأ من جديد... 
أحمد =بس أدم طاردني من البيت، مش هينفع ارجع وبعدين  انا مكسوف من الل عملته... 
رحمة=ادم طيب، بص انا الفترة دي هحاول أخليه يسامحك وترجع... وطول الفترة دي هقابلك بره... 
أحمد =تمام... 
فالوقت ده الباب خبط... 
رحمة=يختاااي، اتخبى بسرعه.. 
أحمد =اروح فين... 
رحمة=ادخل الحمام، ادخل بسرعه... 
استخبى احمد بالحمام... وفتحت رحمة الباب لقت شفاء... 
شفاء =اي يست، كل ده.. 
رحمة=معلش أصلي كنت فالحمام... 
شفاء =ااه طيب، بصي يا رحمة انا محتاجه مساعدتك... 
رحمة=قولي يا شفاء، خير في اي.. 
شفاء=محتاجه تجيبيلي أسم دكتور عيون شاطر اوي وكمان رقمه عشان عايزاه وانا معرفش حد هنا فالمدينة.. 
رحمة=ااه طيب،انا معايا رقم الدكتور  الل كان متابع حالة أدم،انتي عنيكي وجعاكي ولا اي...
شفاء=لا مش عايزة اي دكتور، ادم كان متابع معاه،انا عايزة واحد غيرهم...وعايزاه فأي بقا هقولك بعدين..
رحمة فكرت شوية=امممم،اااه في  دكتور أسمه معتز،سمعت انه شاطر اوي،حتى فمرة قولت لأدم نروح عنده،بس أدم قال ان مفيش فايده من مرواحنا ...
شفاء=حلو ده،هاتي رقمه بقا لو معاكي...
رحمة=تمام،استني شوية انا فاكرة اني كنت مسجله رقمه..
بدأت تدور على الرقم...
رحمة=اهو،لقيته....وبدأت تملي الرقم لشفاء...
شفاء=شكراً يااحلا روما،يلا هسيبك انا بقا..تيك كير..
شفاء خرجت...
واحمد طلع من الحمام وبعدين رحمة طلبت منه يمشي عشان لو شافوه هتحصل مشكله...
احمد مشي...ورحمة رمت نفسها على السرير وبدأت تفكر هتعمل اي مع أحمد وازاي ترجعه زي الأول تاني...
شفاء فأوضتها...
=أوووه،اخيرا....لازم اكلم الدكتور ده واحدد معاه معاد فأقرب وقت واخد أدم يكشف...ولازم محدش يعرف أي حاجه،لاني متأكده ان كريمة لو عرفت مش هتسكت....وكمان الافضل اني أخد ادم عند دكتور جديد،عشان انا مش واثقه فالدكاترة بتوعه...ممكن كريمة تكون اتفقت معاهم...وليه لا يعني،دي تعمل اي حاجه...
رنت علي الدكتور وحدد معاد معاها،انهم ييجو بكرة...
شفاء قفلت مع الدكتور وبعدين رفعت أيديها لفوق وصاحت بفرحه=يسسسسسس...ايوه كده يبت يشيفو...لازم بقا ناخد الخطوة التانيه...وهي أني أعلم الشخص الل متفق مع كريمة الأدب.....
عند مراد وأسيل....
اسيل =مش هتقولي جاي عندنا ليه بقا!!؟
مراد بضحك=مش عايزاني اجي ولا اي يااااسيل...
اسيل ابتسمت=لا مش قصدي،انا انا بس عايزة...
مراد=بهزر معاكي،هقولك يستي انا جاي ليه...انا رايح عندكم أشوف شفاء...
أسيل بدون فهم=نعمممم،وانت تعرف شفاء من اين..
مراد=انا وشفاء ولاد عم،وقابلتها من فترة هي وأدم اخوكي ولما ادم قالي الأسم عرفت انك اخته.
.وبس يستي،قررت أجي عندكم أتطمن على بنت عمي....هتستقبلوني ولا لا!!!
اسيل بضحك=عيب عليك يدكتور،احلا استقبال ليك طبعاً،بس انا سعيدة انك طلعت قريبنا يعني!!
مراد باستغراب=قريبكم!!
اسيل بضحك=ااه،مش انت ابن عم شفاء،وانا بعتبر أن شفاء اختي..
مراد بضحك=اشطا يعني بقيت أبن عمك دلوقتي!!
اسيل بضحك =اممممم حاجه زي كده..
مراد=ليا الشرف يا أسيل والله..
اسيل ابتسمت وبصت قدامها ومراد كان كل شوية يبص فالمراية بتاع العربيه عشان يبص عليها...
كان بيتأمل ملامحها عن قرب،وفنفسه عمال يقول،هي ازاي جميلة وملامحها ناعمة وبريئة كده....انتي خطفتي قلبي وانا بشوفك من بعيد يشيخه...دلوقتي انا شايفك واحنا بينا بس كام سنتي،هتخطفي اي تاني يبنت الشرقاوي...
أسيل كانت واخده بالها من انه بيبص فالمرايه....فبصت الجمب التاني وابتسمت...
وبعد شوية من الوقت وصلو البيت...
دخل اسيل ومراد..
شفاء كانت نازلة من على السلم واول ما شافتهم بصت كويس وبعدين اتأكدت من انه مراد...
نزلت بسرعه وهي فرحانه...
شفاء=مراد!!!اي ده انت هنا من امتي...
مراد=لسه جايين اهو،قولت اجي اطمن عليكي...
شفاء=اي ده انتو تعرفو بعض انت واسيل!؟
اسيل ردت وهي بتلف ايدها على كتف شفاء...
ايوه يشيفو،دكتور مراد يبقا دكتوري فالجامعه وهو الل قالي انك بنت عمه...
شفاء=طيب والله صدف جامدة...
أدم جه من وراهم.....
أدم=مين جه يجماعه!!
شفاء بفرحه=تعال يدومي دا مراد ابن عمي...
ادم عقد حواجبه=اه،ومشي ناحية مراد وسلم عليه...
مراد قعد معاهم،شفاء كانت ملاحظه ان مراد بيبص على اسيل كتير...فكانت قاعده متبعاهم وبتبتسم فسرها...
وادم على الجمب التاني،قاعد هيطق عشان مش بيحب مراد يتجمع هو وشفاء فمكان...
واسيل قاعدة محرجه لان مراد كان عمال يبصلها..
شفاء قاطعتهم...
=والله يا مودي أنت ما لايق عليك الاحترام ده...
مراد بضحك=ووووه،اي ده يشفاء الناس قاعده عيب..
شفاء=يعم دول مننا وعلينا...
مراد بضحك=إذا كان كده ماشي...
شفاء =الا قولي يمراد مش ناوي تخطب بقا.
..اسيل كانت بتشرب وفجأة شنأت..
مراد بلهفة وقام بسرعه ناحية اسيل =بالراحة بالراحة يا اسيل..انتي كويسه...
اسيل=اااه اااه انا تمام...
أدم بضيق=قولتلك ميت مرة ركزي وانتي بتشربي...هتفطسي مننا فمرة...
شفاء=تف من بوقك يااادم قال تفطس قال،إن شاء الله عدوينها..
أسيل بضحك=يخليكي ليا،يالل فضهري دايما...
شفاء بضحك=عيب عليكي،انتي مش مصاحبه سوسو ...
مراد ضحك على كلامهم...وبعدين قعدو يهزرو شويه وبعدين مراد استأذن ومشي...وأسيل طلعت على أوضتها...
شفاء جات تمشي..
ادم=شفاء تعالي لو سمحتي عايزك بره....
طلعو بره....
ادم=شفاء،ممكن طلب!!
شفاء=قول يااادم...
ادم =ممكن تبطلي تتكلمي مع اي نوع اسمه ذكر فالبطاقه....ممكن!!
شفاء بضحك=وووه،طيب ودا ليه بقا إن شاء الله...
أدم=من غير لي هو كده وبس...
شفاء=خلاص هبطل اتكلم معاك...
أدم بعصبيه=لا طبعا هتتكلمي معايا انا بس...
شفاء بجرأة وقربت من أدم=بقولك اي بقا،انت بتحبني ولا اي،مااانا بصراحه مش فاهمة موقفك كل ما تلاقيني بكلم واحد بتتجنن...رد،اوعا تكون بتحبني!!
أدم سكت شوية وبعدين قال
=لا مش  بحبك ولا حاجه، بس انتي مسؤله مني وانا المفروض  احميكي...( المدمن ينكر إدمانه والمجنون ينفي جنونه وأنا؟
لا أحبّك)...
شفاء بصتله بدموع=بتحميني،اااه،طيب يااااادم انا مش عايزاك تحميني انا بعرف احمي نفسي...وكملت بعصبيه...ومش عايزاك تحبني،انا اصلا مش بحبك...وسكتت شوية وكملت..ادم!!انا بكرهك بقا هه...وسابته وجريت وهي بتعيط...
شفاء اتأكدت انها بتحبه،بس هو لما قالها انها مجرد مسؤليه فرقبته اتضايقت،يعني هي دلوقتي مجرد حاجه ملزم بيها...
ادم خبط بأيده على شجرة جمبه..
ادم=غبي غبي،هتفضل كده لامتي،انت عارف انك حبيتها ومش هتقدر تستغنى عنها ابدا،انت ليه بتممنع نفسك عنها...ليه خايف تصارحها،يترا خايف ترفضك زي ملك...بس قلبك بيقولك ان شفاء بتحبك يغبي....
شفاء طلعت اوضتها...
حلوف وغبي وحمار كمان...قال يحميني قال...ياربي ليه كده،الشخص الل احبه يطلع بارد وتنح ليه يارب....انا قربت اطلعله قلوب من عيوني وهو مبيتحركش....دا انا لو بلمح لحلوف هيحس بيا....دا كأنه مرار طافح يبت يشفاء...طيب يااادم وربنا ما هسيبك بقا،ونبقا نشوف انا ولا برودك وعنادك ده...
وراحت رقدت على السرير وراحت بعدها فالنوم من كتر التفكير....
تاني يوم نزلت وراحت قعدت فالعربيه لحد ما ادم ينزل...
وفجأة لقت ال حاطط قصادها بوكية ورد...
بتبص لقته ادم بنضارته الشيك وضحكته القمر مادد ايده من شباك العربيه وبيقدملها ورد..
شفاء=اي ده بقا إن شاء الله...
ادم بضحك=دا فجل حبنا...
شفاء ابتسمت بس حاولت متبينش..
شفاء=أدم،بقولك اي حل عني احسنلك..
أدم فتح الباب ودخل قعد...
أدم=طيب اقبلي الهديه طيب..
شفاء ببردو=خليهالك ياال مبتحبنيش...
ادم=مين قالك كده...
شفاء =أمي..
ادم=شيفو،والله ما كان قصدي...
شفاء=نفس البوقين مش بيتغيرو...،بقولك اي ياااض..
ادم =ياض!!
شفاء=مش عاجبك!عادي اخبط راسك فالحيط...بص بقا يمعلم...لسانك ميخاطبش لساني الا لما اكلمك انا...وخلي فعلمك،المرة دي مش هسامحك ابدا...
ادم بابتسامته الساحرة=طيب وإن عطيتلك دي،وطلع شكولاته من جيبه...
شفاء بسعادة=الله!!واخدتها بسرعه منه...
ادم=مسمحاني...
شفاء=تؤتؤ..
أدم صفر....وبعدها باب العربيه اتفتح من فوق....وشفاء لقيت كم كبير من الورد والشكولاته بتنزل فحجرها...
شفاء بفرحة=الله عليك يحبيب والديك...وبدات تلم فالشكولاته...
ادم ببراة=سمحيني بقا...
شفاء بصتله =يخلونك تبغي تسامح وإنت ما تبغي ياااخي...خلاص سماح المرادي...
أدم بصوت واطي=بحبك..
شفاء سابت الشكولاته من ايديها وبصتله بصدمه
=انت قولت اي دلوقتي!؟قول تاني كده!
ادم=مين تقصدني  انا!!
شفاء=اوماللل امي،ايوه انت،قول كنت بتقول اي...
ادم =كنت بقول..
يتبع الفصل الخامس عشر 15 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent