رواية فتاة على عهد الالتزام الفصل العاشر والأخير - ملك محمد

الصفحة الرئيسية

رواية فتاة على عهد الالتزام البارت العاشر والأخير بقلم ملك محمد

رواية فتاة على عهد الالتزام كاملة

رواية فتاة على عهد الالتزام الفصل العاشر والأخير

_يعني مش هتطلعي من عندك ياحبيبه
_لا مش طالعه أنا هنام هنا هه
_ مش هعرف امسكك يعني حااضر نامي عندك
"عبدالله اتعصب وراح نام
"جه وقت صلاة الفجر وحبيبه صحيت تصلي"
"راحت تصحيه علشان يصلي"
_عبدالله عبدالله
_اتخض ورد بسرعه" في اي
_انت لسه زعلان مني

مسك موبايله وبص ف الساعه
بصلها بأندهاش " انتي مصحياني الساعه 4الفجر علشان تعتذريلي
_اعتذرلك اي ياباشا أنا جايه اصحيك تصلي الفجر
_لا والله يعني المايه الي كبتيها عليا دا عادي
_مانت تستاهل
_حبيبه انتي بوئك بينقط زفت
"ابتسمت وقالتله" طب أنا اسفه متزعلش

_ماشي ياستي عايزه اي دلوقتي يعني
_عايزاك تقوم تصلي الفجر
_هصليه الصبح سيبيني أنام أنا فعلا مش قادر اقوم
"مسكت ايده وشدته منها " يلا بقي متخليش الشيطان يضحك عليك
ودته عند الحمام وقالتله اتفضل ادخل
_انتي عامله زي الحرس ليه كدا
_دي صلاة الفجر يعني اهم حاجه تبدأ بيها يومك
"خلص وضوء "
_حبيبه فين سجادة الصلاة
_انت سامع الي أنا سمعاه
_سامعه اي
_الي أنا سمعاه
_ماتقولي اي هو
_يووووه الاقامه ف المسجد ياعبدالله
_اها طيب وانا مالي
_وانت مالك اي امال هو بيقيم لمين
_عايزه اي يابت انتي
_عايزاك زي الشطور تنزل تصلي ف المسجد
_نعم ياختي مانا هصلي هنا وسعي كدا
_راحت قاعده وبتناكه قالتله فعلا لا يصلي ف البيت الا النساء
_ياجزمه انتي بتلقحي عليا
_ياعبدالله خلص بقي قربو يخلصو وراحت زقاه مطلعاه بره الشقه وقفلت الباب
"ابتسم ونزل يصلي "
"وهو قاعد ف المسجد بعد الصلاه شاف واحد صاحبه"
_يااه ياعبدالله دي اول مره اشوفك ف صلاة الفجر
_والله لولا حبيبه مكنتش نزلت
_حبيبه مراتك صح
_اه هي الوحيده الي بتشجعني اقرب من ربنا تحس ان ربنا رضي عليا لما رزقني بزوجه زيها

_ماشاء الله ونعم الزوجه عقبالي كدا مالاقي زوجه تعني ع طاعة ربنا ونوصل للجنه سوا
_______$$
"خلص صلاه وطلع لقي حبيبه قاعده ع سجادة الصلاه وبتدعي ربنا "
_ها ياحبيبي خلصت صلاه
_يا اي
_ياعبدالله
_لا انتي قولتي حاجه تانيه
"ضحكت وقالتله "متركزش معايا
_ماشي ياستي
"قامت من ع سجادة الصلاه راحت قالعه الاسدال وكانت لابسه بيجامه وفردت شعرها كمان"
"عبدالله واقف متنح"
_اي دا في اي
_شكلي هنحرف
_احلي انحراف دا ولا اي
_بس بقي بتكسف
_طيب مش فاهم اشمعنا يعني قلعتي إسدال هدي داه
_كنت واخده عهد انك لو صليت الفجر ف المسجد هقلعه كنت فاكره أن الموضوع صعب بس انت صليت عادي عيل رخم

"ضحك وقالها انتي هبله أقسم بالله بس تصدقي دول اول مره اشوفك فارده شعرك انتي حلوه اوي كدا ليه
_راحت ماسكه الاسدال رامته ف وشه وقالتلو غض بصرك ياكابتن
_لا اغض بصري اي احنا هنهزر
"اتكسفت وسابته ودخلت ع المطبخ "
"دخل وراها "
_بتعملي اي
_ولا حاجه حاسه اني جعانه اعملك اكل معايا
_هتاكلي الفجر
_وهي معدتي هتعرف منين أننا الفجر
_ضحك وقالها مجنونه بس عسل
"حبيبه شافت صرصار راحت متشعلقه ف رقبته ومستخبيه ف حضنه"

_في اي
_صرصااار
_هو فين
_شفته هنااك
"بص عليها وهي ف حضنه "
_تعرفي انا حبيت الصرار اوي
"خبطته ف دراعه" انت بتهزر واتكسفت وبعدت عنه"
_اي دا الحقي في صراصار كمان
"صوتت واستخبت ف حضنه تاني"
_راح حاضنها وقالها مش بقولك أنا حبيت الصرصار داه اوي
"بتحاول تشد نفسها علشان تبعد وهو ماسك فيها"
_وسع بقي
_لي هو الدخول لحضني زي خروجه
________$$

"بعد سنه من جوازهم"
"المستشفي"
"عبدالله بيأذن ف ودان النونو
_مبروووك يتربي ف عزك ياحبيبي
_الله يبارك فيكي ياامي
_حمدالله ع السلامه يا حبيبه ربنا يباركلكو فيه ويطلع ذريه صالحه يابنتي

"جدهم الفرحه مكنتش سايعاه وجه يشوف حبيبه ف المستشفي"
عبدالله فرح لما شافه_ الحج الكبير وصل ياجدعان
_سندني خليني اقعد ياعبدالله
حبيبه:جاي ليه ياجدو وانت تعبان كدا
_هو أنا عندي اغلي من حفيدي علشان اجيلو وسعو كدا وروني حفيدي فين

والدة حبيبه: اهوه ياعمي اتفضل جايبلنا حته بتاعه صغيره مش عارفه اي داه
حبيبه ضحكت: معلش ياماما أنا عارفه انتو كنتو بتجيبو العيل بيمشي ع طول
"الكل فضل يضحك ع كلام حبيبه"
جدهم :اللهم صل ع النبي ماشاء الله ياحبيب جدو
ها ياولاد قررتو تسموه اي
حبيبه وعبدالله قالو مع بعض
إسلاااام

والدة عبدالله فرحت اوي لما سمعت كدا
وكل العيله فرحت
إسلام كان قاعد بره علشان مينفعش يدخل خصوصاً أن حبيبه لبست النقاب
عبدالله خدلو إسلام النونو وطلعلو
_اي ياعم يللي قاعد لوحدك مش عايز تشوف إسلام الصغير
_فرح اوي اول لما سمع الكلمه
انت سميته إسلام
_هو أنا هلاقي احلي من اسم إسلام فين دا مش الاسم بس الي غالي عندي وصاحب الاسم كمان

____________$$$
بعد فتره من ولادة حبيبه
_ع فكره ياحبيبه أنا زعلان منك
_لي هو أنا أقدر ازعل حبيبي
_بقالك فتره مقصره ف الحفظ وكدا مينفعش دانا سبقتك
_هعمل اي مانت شايف إسلام مطلع عيني
_ياستي لو ع إسلام أنا هاخده منك علشان تحفظي تمام كدا
"راحت حضناه " ربنا يخليك ليا ياقلبي
_ويخليكي ليا يااغلي هديه جتلي من ربنا انا فعلا لو فضلت اشكرك عمري كله مش هوفي حقكك
_ وانا شايفه انك انت هديتي من ربنا انت كنت كويس من جوه وعندك نيه للتغير بس كنت الي يشدك وانا خدت بأيدك لحد ماوصلتني وجه الوقت علشان نمشي سوا ع طريق ربنا
"إسلام الصغير بيعيط"
"عبدالله شاله وحبيبه قاعده جمبهم ومسكن المصحف علشان تحفظ"
"تعالى أنا عارف انك طالع مناكف زي عمك"

_ياريته يطلع زي عمه دا بقي احسن مني ومنك دلوقتي ماشاء الله اهتم بدروس العلم وبقي مداوم ع الخفظ ودلوقتي ف المسجد بيحفظ الاطفال الصغيره

_فعلا ياحبييه عندك حق ربنا يهديه ويذيده من فضله تعرفي أنا نفسي يكون عندي عيال كتير واعمل بيت كبير واسميه اي ياواد يااسلام ياصغنن
أسميه #بيت_العيله بس هيبقي بيت ناشئ ع طاعة ربنا ليه قواعد وليه ثوابت عايز اطلع جيل ملتزم وعارف أن الحياه ف طاعة ربنا أجمل💙

(نسيت اقلكو والدة حبيبه عملت العمليه وخفت )

"اعملو زي حبيبه فضلت متمسكه بألتزامها وميأستش وفضلت تدعي ربنا وكانت نيتها كويسه علشان كدا اتجوزت وربنا اصلحلها زوجها فمشرط البدايه تكون صح نركز ع النهايات ومننساش القلوب بين أصابع الرحمن يقلبهما كيفما شاء مذنب اليوم تائب غدا "💙
تمت النهاية اقرا ايضا رواية الحقيقة المخفية كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل.
google-playkhamsatmostaqltradent