رواية عشق اولاد القناوي الفصل الثالث والثلاثون "الخاتمة" - شهد رفعت

الصفحة الرئيسية

رواية عشق أولاد القناوي البارت الثالث والثلاثون 33 "الخاتمة" بقلم شهد رفعت

رواية عشق اولاد القناوي الفصل الثالث والثلاثون "الخاتمة"

ي بابااااا اصحى ي باباااااا 
"قالتها ملوك و هي تهز النائم"
رعد بنعاس: هعد تلاته يا ملوك و الاقيكي اتبخرتي من الاوضه
ملوك بحنق: يا بابا حضرتك من وقت ما جيت من الشركه و انت نايم ٠٠٠ اصحى المغرب هيأذن
رعد بهدوء: واحد ٠٠ اتنين
اختفت من امامه ملوك سريعا بينما رعد تململ على السرير و قال: ماشي يا حبيبة الكلب ٠٠٠ كل يوم كدهو ابعتي حد من العصابه ٠٠ من عشر سنين بس كنت بصحي و انام تكون حبيبة جمبي نايمه في هدوء
نهض رعد من السرير و خطي عده خطوات و لكنه وجد من يمسك برجله من الأسفل نظر رعد إليه وجد طفل يضحك و يقول بلطافه: بتاباتتت. "بابا"
ضحك رعد و حمله بحب ثم قبله من خده و قال بحب: قلب بابا ٠٠٠ اكيد ماما سرحتك انت كمان على هنا 
رحيم و هو يضحك بدون فهم: تتيتاتاتيتتيت
رعد بضحك وهو يقبله من خده: انت كمان بتشتم ٠٠ تعالى بس نشوف ماما بتعمل ايه
عند حبيبة في المطبخ
حبيبة بعصبيه: حالا اعرف مييين كسر باب التلااااااجه
الأطفال و هو واضعون رأسهم في الأرض دون كلام
حبيبة بعصبيه و صوت عالي: انطقوووو ٠٠٠ احسن و الله مش هفطركووو هسيبكو صايمين كدهو
حبيبة بصوت واطي: ايه الفشخه الكدابه دي قال يعني هيهونو عليا
 رفع الأطفال وجههم إليها و نظرو لها باستعطاف و قال زيدان الابن الأكبر: يا ماما احنا صحينا لقيناه كده ممكن يكون قطه
حبيبة بضعف: يا قلب ماما انا قولت برضو انكو مش ممكن تعملو كده ٠٠٠ اه عادي ممكن قطه هي الي تكسر الباب
ملك بمسكنه: اه يا ماما اكيد القطه هي الي عملت كده ٠٠٠ كنتي ظالمانا يا ماما
حبيبة بضعف: اسفه يا حبيبتي ٠٠٠ مش عارفه فكرت فيكو كده ازاي
دخل رعد إليهم و هو حامل رحيم و يلاعبه وجد حبيبة تقف أمامها الأطفال تنظر إليهم بحزن ف خمن ما حدث كالعاده: واقفين ليه كده ٠٠٠ هببو ايه المره دي يا حبيبتي
حبيبة بدفاع: لا انا عيالي مش بيغلطو ٠٠٠ حبايب ماما انا كنت ظالماهم يا رعد
رعد بسخريه: متأكده ٠٠ طب بس عرفيني ايه حصل
حبيبة: القطه هي الي كسرت باب التلاجه
ضحك رعد و قال بسخريه: يا عين امك و انتي كمان صدقتيهم المره دي ٠٠٠ إلى كسر باب التلاجه يتقدم خطوه لقداااام
في لحظه كانت العصابه جميعها متقدمه خطوه للامام
نظرت لهم حبيبة بصدمه فاقترب منها رعد و قال بسخريه: مصدومه ليه يا حببتي هي دي اول مره يعني
حبيبة بصدمه: ضحكو عليا يا رعد ٠٠٠ ضحكو عليا زي كل مره ٠٠٠ انا مش بتوب ليه
رعد بتثبيت: لأنك طيبه و عارفين ان ب كلمه منهم على نظره برائه بيخلصو الموضوع
حبيبة بعصبيه: انت بتنيلها يا رعد مش بتعدلها ٠٠٠ من مكاني هذا و بصفتي مراتك بقولك هاتلي حقي من الكلاب دول
اومأ رعد لها و قال للاطفال: انا حاسس ان حد فيكو ناقص ٠٠٠ ابدأ العد يلااا
زيدان بتقدم خطوه: الرئيس واحد 
ملوك بتقدم خطوه: المساعد اتنين 
ملك بتقدم خطوه: مساعد المساعد تلاته
عز بتقدم خطوه: إلى بيراقب الجو اربعه
تميم بتقدم خطوه: إلى بيشغل ماما عن المصيبه خمسه
رحيم بضحك: تيتاتتاتاتا
حبيبة بصدمه: يلهوي ايه ده ٠٠٠ بتعلم عيالي ايه يا رعد ٠٠٠ يا فضيحتي وسط سلايفي
رعد يحاول تهدئتها و هو يضع رحيم على الارض: اهدي يا حببتي احنا بنهزر ٠٠٠ الله يحرقكو قولتلكو النشيد ده ميبقاش قدام امكو ٠٠٠ مقولتش النشيد التاني ليه
حبيبة بعصبيه و صوت عالي: ابعدووو عناااااااي ٠٠٠ سرقتو زهره شبابي و خلفت ست تيران زيكو و فالاخر تبقو كده ٠٠٠ ليهم حق يسموكو عصابه م ابوكو بنفسه بيشرف عليكو 
رعد يحاول تهدئتها: روقي انتي بس و انا هربي ولاد الكلب دول ٠٠٠ كملي انتي الفطار و انا هاخدهم ابهدلهم بره جامد اوي ٠٠٠ بس شوفي انتي الاكل عشان المغرب خلاص اهو و العيله جايه 
نظر إلى الأطفال و قال لهم: يلاااا يا ولاد الكلب قدامي على بره ٠٠٠ و تعالى انت كمان يا رحيم اما ادربك معاهم ٠٠٠ق  قصدي اربيك معاهم
أخذهم رعد و جرى بهم إلى الخارج بينما حبيبة تضحك عليهم و تقول: لو هموت كده بسببهم لو اتجلطت كده لو جالي الرعاش برضو مبحبش قدهم
كانت حور و يمني جالسين بالأسفل يتحدثون بينما جاءت إليهم فجر و هي واضعه يدها على بطنها المنتفخه إثر الحمل تقول بتعب: قعدوني يا عيال مش قادره 
حور بطابعها الهادئ: اقعدي يا حببتي ٠٠٠ لسه برضو الحمل تاعبك
فجر بمرح: اه ياختي ٠٠ جاتها نيله إلى عايزه عيال ٠٠ ده حتى رشاقتي باظت ٠٠ عماله اقول ل حمزه كفايه رعد الصغير بس يقولي لا عايز تاني 
حمزه من خلفها: اتجي الله يا فجور ده انتي حتى صايمه
فجر بعصبيه: متقوليش فجور ده ٠٠٠ ذنبي ايه ان اسمي كل الدلع بتاعه قليل الادب 
جلس حمزه بجانبها و احاطها بيديه يقول: لا بس عاجبني ٠٠٠ بس مين الي بيقول عايز عيال تاني ٠٠٠ اتجي الله 
يمني بامتعاض: لا بقولكو ايه احنا صايمين مسلسل العشق الممنوع ده يخلص دلوقتي ي ايما تطلعو اوضتكو
ضحك بدر و أتى إليهم و هو حامل بدور بنته الصغيره ٠٠ جلس بجانب حمزه يقول: قولتلك بلاش قدام يمني ٠٠ دي شغلتها تقفش فيكو ٠٠ مزه قفشت يوسف و سيلا قبل ما يمشو فالمطبخ 
يمني بكبرياء: هما إلى بيقعو ف طريقي و خصوصا الثنائي الاوڨر إلى جمبك دول 
حمزه: لا إله إلا الله 
سليم: الملاك بتاعي ده مش بيزعل حد ٠٠ كائن لطيف عايش في سلام ينشر الحب بين الناس 
نظرت له حور بابتسامه خجله فقالت يمني: اهو كوشي و ارناف اشتغلو هما كمان ٠٠٠ ياخي مش عارفه اي الناس دي
قام بدر و جلس بجانبها ثم همس لها: سيبك منهم و ركزي معايا انا ٠٠٠ و النبي لولا اننا صايمين كنت بصي مقولكيش 
يمني بخجل: بس بتكسف يلهوي عليا بحبك
فجر بسخريه: و النبي يختي خدي جوزك و اطلعي اوضتكو مش ناقصين ٠٠ احنا صايمين 
نظرت لها يمني بشرار و لكن فجأة سمعو صوت ارتطام جامد بالأرض نظرو سريعا وجدو شاشه التلفاز ملقاه على الأرض و كل قطعه منها في ناحيه بينما أطفالهم حولها ينظرون إلى بعض بزعر
في ڨيلا رعد بجانبهم 
ملوك و هي تهز وسطها و تقول: هما الحلوين علشان حلوين يعملو كدهو
ملك و هي تفعل مثلها: و يعملو كدهو 
كان رعد يمشي من امام الغرفه و هو حامل رحيم و لكنه سمع أصوات اغاني ف فتح الباب قليلا و لكنه صدم مما رأي 
تميم و هو يسقف لهم: ايوه ياوختي ٠٠٠ هزي اكتر تاخدي فلوس اكتر 
رعد بصوت واطي من خلفه: اه يابن الكلب يا قواد
ملوك: اهز اكتر يا ريس ولا كده حلو
رعد: طول عمري بقول عليها أن دي إلى هتفضحنا
ملك: اه يأبلتشي هزي كتافك كده هتعملي شغل جامد
رعد: حتى انتي يا ملك ٠٠٠ و انا الي كنت فاكرك محترمه
تميم: ايوه اسمعي كلام اختك عايزه مصلحتك
ملوك: لا انا تعبت من الصيام ٠٠٠ نبقى نكمل بعد الفطار و كمان عشان صيامنا ميضيعش
رعد: لا مؤمنه لا يبه
ثم اقتحم عليهم الغرفه و قال: رقاااااصيين ولاااااد رعد باشا القنااااااوي يبقو رقااااااصيييين ٠٠٠ و انت يا عره انت مأمنك على اخواتك اجي الاقيك عمالي قواد على اخواتك التوأم
أتت حبيبة على أصواتهم العاليه هي و زيدان ابنها البكري: فيه اي يا رعد اي الصوت ده؟ 
رعد بعصبيه: شوفي الرقاصين بتوعنا ٠٠ كانو عاملين نمره هنا فالاوضه لا و هيكملو بعد الفطار
حبيبة بفرحه: ياروحي عليكو شكلكو قمر اوي ف بدل الرقص دي ٠٠٠ مكنتش متوقعه يبقو حلوين عليكو كده
رعد بتنشنج: ايه الي انا سمعته ده ٠٠٠ انتي الي جايبالهم اللبس ده
حبيبة بحماس: بس ايه رأيك يا رعد ٠٠٠ حلوين اوي عليهم ٠٠٠ جبتلهم اتنين و جبتلي واحده
انخفض رعد لمستواها و قال بهمس: لا بتاعتك دي لسه مش شوفتها ٠٠٠ بليل نشوف الموضوع ده
ثم غمزه لها و نظر إلى الأطفال بغضب و قال بصوت عالي: إلى حصل ده مشوفهوش تاااني انتو
 فاااااهمين ٠٠٠ اما اروح اشوف استاذ عز بيعمل 
ايه المره دي
خرج رعد من الغرفه و اتجه إلى غرفه عز يقول في طريقه اليه: إلى مصبرني على العصابه دي انهم شبه حبيبة ٠٠٠ يخربيتهم عسلات زيها لا و واخدين كلهم لون عيونها ٠٠٠ ده لو اتقفشنا ف لجنه ممكن يقولو خاطفهم
في غرفه عز كان جالس أمامه عدد من الكتب يقرأ فيها بتمعن و يطبق أمامه ٠٠ طرق رعد الباب و فتح عندما اذن له عز يذلك: اتفضل يا بابا ٠٠٠ حضرتك محتاج حاجه
راء بابتسامه: طول عمري بقول عليك انك انت العاقل يا عز
ثبت عز النظاره على عينيه و قال بعمليه: كل إنسان بيبقى ليه شخصيه مختلفه عن التاني يعني مثلا انا شخصيتي عمليه و علميه شويه ٠٠ إنما زيدان اخويا شخصيته شديده و قوي ٠٠ و تميم ده مع نفسه
رعد: نسيت الرقاصتين بتوع العيله
عز: افندم ٠٠ مش فاهم
رعد: متركزش المهم بتعمل ايه
عز بعمليه: كنت بقرأ في كتاب كيف تكون عظيما و ان شاء الله بعد الفطار هجرب مشروع جديد انا عملته
رعد بفخر: ما شاء الله عليك ٠٠٠ مين يصدق انك طقل عنده تسع سنين ٠٠ ربنا يحميك يا حبيب بابا
في القصر كان الأطفال ينظرون إلى بعضهم بزعر بينما ذهبو إليهم الجميع سريعا وجدو التلفاز قطع صغيره على الارض ف قالت حور: اه اه هموت ٠٠٠ هيموتوني ف يوم 
وضعت حور يدها على صدرها بيننا اسدنها سليم من الخلف
يمني: حرام عليكو هو لازم كل شهرين نغير عفش البيت اتقو الله بقا 
نور بنت حمزه: و الله يا ماما مث انا الي عملت تده 
فجر: صادقه يا قلب ماما 
مريم بنت سليم: لا هي الي وقعته
سامر ابن بدر: لا نور موقعتش حاجه ٠٠ ومحدش يزعقلها ٠٠ هقول أن انا الي وقعته
بدر: راجل ياض 
نور بخجل: تثلم يا ثامر 
يمني بسخريه: يختي انطقي اسمه عدل الأول ٠٠ ده بقا مسلسل العشق الممنوع الجزء التاني 
مراد ابن سليم بهدوء: نور  كانت قاعده و مريم كانت متعصبه منها و قامت تضربها ف سامر قام بسرعه يحوش عنها ف نور زقته من غير قصد و وقع على التليفزيون اتكسر
سليم ب ريبه: صادق يا باشا ٠٠ اقعد انت بس متعصبش نفسك. 
بدر بصرامه: يلاااا اجهزو عشان نروح على بيت عمكو رعد ٠٠٠ و الي حصل ده حسابه بعدين لما
 نيجي
 اللهم تقبل صيامنا ٠٠ ربنا يجمعنا دايما فالخير ٠٠ ربنا يديملي اسرتي الصغيره و يحفظها من كل سوء
"كانت هذه دعوات يدعوها رعد و هو جالس على السفره هو و العائله"
والده رعد: مش عارفه ليه تسيبو القصر و تقعدو في بيت لوحدكو يا ولدي ٠٠ مانت كنت قاعد معانا و كنا مبسوطين
رعد بهدوء: كلمه كل مره و انتي جايه هنا يأمي ٠٠٠ و بعدين انا ڨيلتي جمب القصر على طول و كمان عشان ابقى انا و اسرتي على راحتنا برضو
حبيبة بابتسامه: كلي يا ماما ٠٠ حضرتك مش بتاكلي ليه
راويه: باكل يا حبيبتي يجعله عامر بيكو يارب ٠٠٠ مش عايزاكي تكوني زعلانه يا حبيبة من الي قولته زمان ٠٠٠ انتي ام دلوقتي و اكيد فاهمه شعور الخوف على الضني
حبيبة بابتسامه: و الله يا ماما مش زعلانه ٠٠ ربنا يخليكي لينا يارب
نظر رعد لها بابتسامه فهي دائما تكون خير عون له و تحسن إلى أهله حتى بعد كلمات والدته السامه  لها
نظرو اتجاه الباب و جدو يوسف يدخل هو سيلا زوجته و عمار و سلمي اولادهم يجرون إلى الدخل 
فرح الجميع بشده و اتجه يرحبون بهم بينما قال رعد: مش قولتلكو فيه مفاجأه 
فجر بفرحه: أجمل حاجه و الله اننا سوا دلوقتي ٠٠ تعالو يلا عشان جعانه
حمزه: اهو زي مانتو شايفين كده ٠٠٠ الحمل جاسر معاها بجوع كل شويه جعانه جعانه 
انتهى الفطار  و خرج الأطفال يلعبون في الحديقه بالخارج بينما في الداخل كانت حبيبة تبكي فاقترب رعد منها و مسح دموعها و قال لها: بتعيطي ليه بس يا حبيبتي
حبيبة بدموع: شوفت يا رعد أحمد مكي قالها بحبك ازاي ٠٠٠ كان حاسسها اوي دخلت قلبي على طول
ضحك رعد عليها و قال: يعني فالفرح بتعيطي و ف الحزن بتعيطي و ف التمثيل كمان بتعيطي ٠٠٠ انتي القناه الدمعيه عندك مش بتخلص
نظرت له حبيبة بتزمر و قالت له: الحته دي  بس لمست قلبي
فجر هي الاخري: لا سيبك من أحمد مكي و عاليا و تعالى شوفي سريا قرأ فاتحه فاتن
حبيبة بفرحه: بتهزري ٠٠٠ ياه اخيرا ده ايه اليوم ده
يمني هي الاخري: و شوفت كمان على watch it أن الخديوي هيقول ل غزل بحبك
حبيبة بحماس: دي هتبقى مدعكه يا شقيق ٠٠ احنا نسهر جنبهم النهارده
همس رعد لها: لا تسهري ايه ٠٠ ده انا شويه و هوزعهم احنا ف رمضان يا حببتي و الليل قصير و انا عايزه اشوف البدله عليكي
غمزه لها رعد ف خجلت حبيبة و جريت للجلوس بجانب البنات بعيدا عنه
سيلا: خليكو انتو ف مسلسلاتكو دي و خليني انا و حق امنيه إلى لازم يرجع من المغتصبين إلى ربنا ينتقم منهم 
انتهى اليوم بين حب حبيبة و رعد وغمزاته لها
مشاغبه حمزه ل فجر كل دقيقه و مرحهم
يمني و حنقها من تصرفاتهم و بدر يغضبها اكثر
سيلا و يوسف و نظرات الحب المتواصله بينهم
هدوء و حنان سليم و حور و مرح العائله جميعا و الأطفال بينهم
تمت بحمد الله 
تمت النهاية اقرا ايضا رواية وجهة نظر كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل.
google-playkhamsatmostaqltradent