رواية يقين الفصل السابع والأخير - بقلم اسماء الهادي

الصفحة الرئيسية

رواية يقين البارت السابع والأخير بقلم اسماء الهادي

رواية يقين كاملة بقلم اسماء الهادي

رواية يقين الفصل السابع والأخير

يقين واواب اتجوزو وعملو عمره وحج بدل الفرح
بعد 11 سنه
يلا يا رقيه عشان نلحق نجهز الفطار قبل الاذان روحي رصي الطباق دي ع السفره
حاضر يا ماما

رقيه، ماما خلصت هو بابا وريان اتخارو ليه

يقين، ولا اتاخرو ولا حاجه يا قلب ماما زمانهم ع وصول

رقيه، بس انا جعانه اوي يا ماما هو بابا مش عارف ان انا بجوع ليه يتاخر

يقين، بصي يا حبيبتي معلمنا وقدوتنا صل الله عليه وسلم قال اي التمس لاخيك سبعين عذراً يعني يا حبيبتي اكيد هو حصلت معاه حاجه اخرتو وبعدين احنا مش فطرنا بتمر وماء عبقال مايجو وبعدين يا حبيبتي انتي محسساني انك اول مره تصومي اتنين وخميس

امي امي

تعالي يا قلب امك

ريان، ريحة الاكل تجنن يا امي سلمت يداكي وادامك الله لنا

يقين بإبتسامة، سلمت من كل سوء يا حبيبي امال بابا فين

ريان، عمه جارنا كان جاي من السفر ومعاه حجات كتير ف بابا بيساعده وقالي اطلع طمن ماما

يقين، ربنا يعينهم يا حبيبي شوفتي بقا ياست رقيه طلع عندهم عذر اهو

رقيه، حاضر يا امي هـ التمس العذر حاجه تاني يا ست الكل

يقين بإبتسامة، لا ياروحي ربنا يحفظك

ها يابشر اي الرويح الحلوه دي يعني انا ياناس مراتي كل حاجه بتعملها حلو ينفع كدا مقدرش ع الجمال دا
ومسك ايديها وباسها تسلم ايدك

يقين بابتسامه، سلتم من كل شر وسوء

كلهم قعدو وفطرو

يقين،يلا كل واحد يدخل طبقه ويغسله شطار حبايب ماما

رقيه وريان حاضر يا امي

يقين جايه تشيل طبق اواب

بتعملي اي

يقين،هدخل طبقك واغسله واروق المطبخ عشان اسمع وانا مرتاحه

اواب ابتسم، لا روحي انتي ريحي شويه انتي شايله المستشفى كلها علي دماغك وانا مشغول ف الشركه معلش حقك عليا انا عارف اني مقصر ف حقك بس والله غصب عني و زمان انس متعبك طول النهار روحي نامي شويه وهو نايم وانا والاولاد هنشوف المطبخ يلا يا حبيبتي

يقين، اولا انت مش مقصر ف حقي ولا حاجه وعمرك مقصرت حتي ولو قصرت انا مش شايفاك مقصر اما بقا بالنسبه للمستشفي ف انا بابا مصطفي امني عليها وانا لازم اكون عند حسن ظنه اما بقا استاذ انس ف عيل رخم بصراحه

اواب ضحك بصوته،عارفه انا الواد دا 😂😂

يقين، ايوا وبعدين انا لو ريحت هنام ومش هسمع عايز ولادك يكونو اشطر مني ولا اي

اواب،اممم طب اقلك ولادك تبارك الله بيراجوع اصلا اقعدي انتي راجعي عبقال منخلص المطبخ
وسابها ومشي

( معلومه بسيطه ريان عنده 10 سنين ورقيه 7 وانس 3سنين
ريان ختم القران ام رقيه لسه قدامها 5اجزاء )

هيااااااا خلصنا اتصدق يا بابا ماما بتتعب اوي

عندك حق يا ريان

رقيه، انا تعبت بجد يا بابا

اواب وريان بصدمه

اواب، تعبتي من اي يا مفعوصه دا انتي غسلتي طبقك والمعلقه بس امال ريان اللي غسل البوتجاز وبيغسل معايا الموعين يعمل اي

ريان بتمثيل، اه ياني يا غلبان ياني
وادي قعده

اواب، نعم يا خويا انتو في حد مصلتكم عليا يا عيال قوم فذ منك ليها رقيه امسحي الطباق بالفوطه ريان حط الطباق ماكنها

قامو جري نفذو طلب والدهم

اواب بهزار، عيال رخمه صح

ريان، لا يدخل الجنه شتام ولا لعان يا والدي

يقين، دخلت المطبخ ف الوقت دا
وهمست لاواب ف ودنه

الواد علم عليك يا رشدي 😂

اواب،باينه اوي يا ام العيال

يقين بضحك،جـــــــــدا

اواب، احم احم اسف يا حبيب وشكرا لتذكرتك ليا

رقيه، اذان العشاء وجب يا ابي يلا يا امي نتوضا ونلبس الاسدال

يقين، يلا يا حبيبتي

في اوضه هما عاملنها ف البيت زي المسجد وحطين فيها مكتبه وفيها كتب عن العيقده والعلوم الشريعه ومصاحف بشكال والوان

بعد ما صلو

ريان، راحه فين يا امي مش هتقراءي اذكار الصلاه ولا اي

يقين، معلش حبيبي بس عطشانه اوي

ريان قام بسرعه، ينفع يعني يا ست الكل تقومي وتتعبي نفسك وانتي عندك راجل ولا انا مش عاجبك

يقين بصت لابنها اللي اكبر من سنه وشكرت ربنا ع عيلتها الجميله

طبعا عجبني ياروح قلبي هو في ام تطول ان يكون عندها راجل زيك ربنا يحفظك ويحميك ويبارك ليا فيك ويجعلك من السعداء في الدنيا والآخرة امين
كلهم امنو

ريان راح باص ايدها، ربنا يبارك ليا فيكي يا امي مفيش ابن عنده ام زي حضرتك انتي نعمه كبيره اوي اما اروح اجيب مايه اوجي ثواني يا امي

رقيه،وانا مليش نصيب ف الدعواي دي يا امي

يقين، يخراشي دا انتي النور بتاع البيت والخير والبركه هو حد ف جمالك وحلوتك يا قلب ماما من جوا انتي

رقيه ضحكت، شكرا شكرا مش بحب اتكلم عن نفسي كتير من تواضع لله رفعه

يقين واواب ضحكو عليها

اتفضلي يا امي

زاد الله فضلك وجزاك الله خيراً

شويه والمزعج الصغير صحي وعيط

اواب، اهو المنبه بتاع البيت صحي هروح اجيبه واجي

تعالي قلب بابا من جوا مالك يا حبيبي بتعيط لي


يقين، بس ياروحي ف اي

اواب،مش عارف رحت لقيتو بيعيط كدا

رقيه، بابا اقرء قرآن هو هيسكت كلنا بنحب صوتك اوي

اواب بص ليها وبعدين بص ليقين
وقرب منها وانتي كمان بتحبي صوتي

يقين بهدوء، بعشقه من يوم ماسمعته وهو سحرني

اشمعنه انتي سحرتيه من اول نظره

ها يا والدي

اواب في سره دا انت عيل فصيل يا اخي
يقين،سمعته وضحكت

بداء اواب يقراء قران واقل ما يقال عنه انو روعه

انس سكت وكلهم مستمعين لصوت والدهم

صدق الله العظيم مبسوط كدا يا حج انس انس بص ليه وضحك

ريان، يلا يا والدي انا عايز اسمع

رقيه، لا انا اللي هسمع

يقين، لا انت ولا هيا انا جاهزه

اواب، بص ليهم وابتسم، علي فكره
الشروط مش بس تسمع الاول لا دا كمان من غير ولا غلطه ولو كلكم غلطو يبقا اقل حاجه غلطتين
ومتنسوش الاحاديث النوويه

رقيه، ابي انا جاهزه

اواب وانس علي رجله ، بارك الله فيكي يا رقيه يلا يا حبيبتي ابداي بسم الله

رقيه بدات وبالفعل قالت من غير ولا غلطه

اواب، اخد رقيه ف حضنه اللهم بارك ف بنتي القمر

كلهم سقفو ليها

ريان، بداء بس غلط ف الحديث
ريان بص لـ والده اسف يا ابي

اواب قرب من ابنه واخده ف حضنه
ولا يهمك يا حبيبي المهم انك بعد متخلص تراجع عليه تاني وتسمعه ليا مايجيش عليك بكره غير وانت مخلص عمل اليوم ماشي يا حبيبي

ريان، حاضر يا ابي عقبال ما تسمع لامي هراجع عليه

اواب، ماشي يا حبيبي

ها يلا يا ست ماما

يقين سمعت بس للاسف اتلخبطت
بصت ليه اسفه يا ابي

اواب، اخدها ف حضنه وباس راسها ولا يهمك يا روحي المهم تراجعي عليه عقبال ما اسمع ل ريان

ريان سمع كويس وما غلطش

ويقين سمعت بردو ومغلتطش

دورك يا والدي

اواب حاضر هنبدا ب القران والاحاديث

القران طبعا يا والدي يلا يا امي مهمتك انا مهتمتي الاحاديث المره اللي فاتت كانت علي رقيه

يقين،يلا ابي

اواب سمع ومغلطش

وراح سمع الحديث ومغلطش
كلهم سقوفو ليه وراحو باسو ايده وخده
طبعا المزعج الصغير مستمتع جدا وهو ع رجل والده

اواب،اللي فاز معانا النهارده ولمده اسبوع كامل هيا رقيه ومغلتطش ولا مره ها يا رقيه عايزه تسافري فين ف الويك اند

رقيه،بس وعد يا ابي نروح

اواب،وعد يانور عيني

رقيه،نفسي نسافر نعمل عمره يا والدي

اواب ويقين ابتسممو علي تفكير بنتهم

ريان،انا مؤيد الفكره يا والدي

اواب بس ليقين وهيا وافقت

اواب،علي بركه الله نسافر هحجز ع اول طياره هو انا اقدر ارفض طلب لنور عين ابوها ولا سندي ولا روحي ويقيني

كلهم جريو عليه حضنوه

ريان،بارك الله لنا ف عمرك يا والدي
وجعله الله في ميزان حسناتك

رقيه،ربنا يحفظك لينا يا بابا انا بحبك اووووووووووي

يقين بصت ليهم وابتسمت ان حلمها
وسعيها بيتحقق هيا تعبت وصبرت عشان اللحظه دي نعم الاب اصل الراعي صالح لازم تصلح الرعيه

ييقين،يلا يا حابيبي اقرؤ سوره الملك و بوسو ايد بابا وراسه عشان تنامو عشان لما اصحي حد فيكم لصلاه الفجره يصح ع طول

فعلا نفذو طلب والدتهم

اواب اخد يقين وراح الاوضه بتاعتهم واستاذ انس معاهم طبعا

انس عمال يلعب ويقين هتموت وتنام

عايزه انام يا اواب

اواب،بس كدا انتي تؤمري اخدها ف حضنه واخد انس ف حضنه بس اليمه التانيه وانس طبعا مش مريح نفسه

يقين،اواب

اواب، نعم يا حبيبي

عايزه انام

اواب عارف هيا عايزه اي بس بيرخم ايوا بردو مش فاهم

خبطته ف صدره
ما انت عارف اني مبعرفش انا غير علي صوتك وانتي بتقراء ليا قران

اواب ابتسم،اااااه ايدك يا مفتريه حاضر

وبدا يقراء لغايه وما نامت

واستاذ انس منور ومشرفنا وسهران.

اواب، انت يلا معندكش نيه تنام ولا انت الرخامه بتجري ف دمك

انس بص ليه وضحك اكن حد بيزغز فيه

اواب ابتسم وباس راسه ربنا يبارك ليا فيك وف اخواتك ولف ليقين وباس راسه ف الجوهره اللي انا متجوزها يارب اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك يارب

#تمت_بحمدالله

انا عارفه ان الروايه صغيره ومفهاش تفصيل كتير عشان انا اقتصرت الروايه ع اواب ويقين ومجرد ضيوف شرف ف كل بارت وممكن متكنش ع قدر كافي من المعلومات الدينيه انا اول مره اكتب وبالاضافه سني صغير لسه 16 سنه يعني معلوماتي ع قدي بس بجد الروايه دي بتعالج المشكله الام ف المجتمع
اي هو هدفي من الروايه
👇
( ان اختيار شريك الحياه دا شئ مش سهل لما بنشوف بنت متبرجه ولا ولد اخلاقه مش كويسه منعبهمش لان هما ملهمش ذنب، الذنب ذنب الام والاب اللي سابو بنتهم تخرج بالشكل الذي لا يمس للاسلام بصله او الشاب اللعان الشتام، انا لو كان اختياري صح من الاول حياتي هتمشي صح مفيش حاجه اسمها عنوسه دا اللي اختراعها المجتمع العقيم بتاعنا في حاجه اسمها منعها الله شر زوج غير مناسب اختيارك الصح لشريك حياتك هو اللي هيخلي عندك ولاد زي ريان ورقيه مش عليهم غير السمع والطاعه لانهم اصلا عايشين ف طاعه الله، لازم تصبري وتتأني ف اختيارك عشان تلاقي حد زي اواب مش هقولك ف حبه لا ف التزامه هيساعدك لما يكون سندك قوي مهما اشتدت الرياح عمرها متأثر ع رحله التزمك، واصبري زي ما يقين صبرت متصبريش عشان مش قدامك حل تاني لا اصبري عشان انت متاكده ف كرم ربنا وعوضه وحافظي علي قلبك لغايه ما يجي صاحب نصيبه وغضي بصرك
، مجتمعنا باظ بسبب التقليد الاعمي والاختيارات الغلط بيختار اللي معاه فلوس عشان ترتاح واكن الراحه ف الفلوس بيختار اللي معاه وظيفه كويسه دكتور دا مهندس دا ظابط عشان يتفشخرو ونسيو الدين والاخلاق نسو كلام رسول الله اذا جاكم من ترضه دنيه وخلقه فزوجه اختارو صح عشان بصراحه الواحد بقا ف زمن اشتدت فيه الفتن فـ محتاجين اللي يقوينا بعد ربنا ويخاد بـ ايدينا انتظروني ف روايه جديد او بمعني اصح مشكله جديد ونحاول نحلها)

(يا فتاتي أنت أغلى من أن يخبأك أحدهم كخطيئة، أغلى من مجرد كونك طرف في علاقة محرمة لا ترضي الله. عذرية مشاعرك لا تستحق أن تنهك بقول معسول من شخص يهنئ نفسه كل ليلة لأنه ربح الرهان واستطاع الوصول إلى أميرة مثلك. يا فتاتي تدللي، لا تجعلي الوصول إليك سهلاً، اثبتي للجميع أنك غالية؛ لن ينالك إلا من شق درب الحلال متمنياً فقط نظرة رضا من عينيك، ف والله إن للحلال لذة لا تقارن، فلا تتعجلي شعور الوقوع في الحب بالخوض فيما حرمه الله، حتى إذا جاءك طاهر القلب وجدك ناضبة فارغة، وتذكري دائما أنك أغلى، وتمنعي عن كل ما حُرم...🌹)

ممكن لو مفهاش رخامه يعني تقولو انتو اتعلمتو اي من الروايه وهل كان ليها اسر ايجابي ولا سلبي
تمت .. روايتي الجديدة رواية امامي كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل.
google-playkhamsatmostaqltradent