رواية مفاجأة في جوازة الفصل السادس والثلاثون 36

رواية مفاجأة في جوازة البارت السادس والثلاثون 36 بقلم يوستينا سامي

رواية مفاجأة في جوازة الفصل السادس والثلاثون 36

تامر رجع الفيلا ودخل اوضته بس كان مضايق اوووي يا تراااا ليه 
في أوضة اسماا 
جالها تليفووون بليل من رقم غريب 
اسما بنوم :الوووو
شخص: الوو 
اسما. 😳😳😳😳 انت ...
خالد: عرفتي صوتي من مجرد الوو للدرجة دي عرفااااني  وحاسة بياا..وحشتني اووي يا اسما 
اسما لقت نفسها تلاقي بتعيط 😭 
خالد سمع صوتها فاتاكد أنه ماشي صح فابتسم :
ايه مش عايزة تردي ع جوزك وابو ابنك 
اسما : جوزك ... انا ادم قالي ع كل حاجة يا خالد 
وقالي انك طلقتني وسرقت فلووسي وانك كلب وجبااان علشان كدة هربت 
خالد مصطنع الحزن : انا كنت مغيب يا اسما مكنتش حاسس انا بعمل اي ولا ليه وخلاص عرفت اني غبي واني منغير مسواش حاجة ...
أنا محتاجك يا اسما اوووي . ارجوكي يا اسما 
سامحيني انا الي ضيعتك بايدي سامحيني لو مش علشاااني علشان ابننا الي لسه مطلعش للحياه 
اسما بوجع لما افتكرت لكن ردت بقوة  ... بص بقي يا خالد لو انت بتكلمني علشان زي ما بتقول ندمان ووحشتك وعايز ترجعلي فانا حبك فقلبي مااات والحمدلله فوقت من سم حبك  . أما لو كنت راجعلي 
علشان ابنك فابنك كماان ماااات يا خالد 😭😭
وقفلت اسما السكة وفضلت تعيط واخيرا قررت انها تقوووم تصلي زي ما آدم قالها 
فلاش باااااك
آدم:  بصي يا اسما وقت ماتحسي انك مخنووونة ومش لاقية حد يسمعك أو يسمع ضعفك مش هتلاقي غيره في ضهرك وجمبك وهيواسيكي 
صدقيني جربي ترمي حمولك عليه هترتااحي
فاقت اسما من صوت آدم وقررت انها تقوم وتصلي 
(ودي احلي طريقة بجد لازم تقتنع أن ربنا معاك باختلاف الاديان هو معاااك وهيقويك بس انت قول يارب ♥️)
وبعد عياط اسما وتوسلتها في صلاتها حست انها شالت حمل كبير وقررت انها تدخل تنااام وهي واحدة قرار انها تنسي كل المااضي وفعلا نامت 
________&___________
تاني يوم الصبح 
صحيوا كلهم واتجمعوا ع السفرة للفطار 
بس تامر كان قاعد ساكت اووي وصامت وده عكس العادة  وده الي لاحظة آدم وقرر أنه يتكلم معاه في الاوضة بعد الفطار بس علي انفراد 
أسامة بفرح :صحيح مش الدكتور قال لاسما امبارح انها اتحسنت اوووي وأنها بقت مش محتاجة تكمل في العلاج 
اسما بفرحة: بجد ده خبر حلووو اوووي مبروووك 
أسامة :بس ناقصهاا جلسات بسيطة كنوع من الترفيه يا ستي 
نغم: ههههه مبروك يا لولو 
شروق: امممم مبسووووطة اووي يا جماعة 
حاسة اني هرجع تاني اتعامل ك إنسانة طبيعية 
آدم بحب اخوي : طب ما انت كنت طبيعية جدا 
انت مرحتيش هناك علشان احنا شايفينك مش طبيعية بالعكس احنا عايزين نشوفك احسن واحسن كماااان 
شروق : آدم انا مش عارفة انت لو مكنتش وقتها موجود هنااااك انا كان هيبقي اي مصيري 
انا فعلا لو عندي اخ مش هيعمل معايا كدة 
أسامة :وانا كماااان 😂😂😂 
آدم: هههههههه بس يلااا 
وانت يا شروق بلاش الكلام العبيط ده 
انت اختي ومراه اخويا كماااان ومافيش الكلام ده  تاااني تمااام 
أسامة:  تمام يا كبير 
تامر بخنقة : طب بعد اذنكوا اناااا
حسين بشك:  رايح فين يا ابني انت ماكلتش 
آدم : جاي معايا اصل انا عايزه في حوار 
تعالي يا تامر ع المكتب يلاااا
وفعلا راحوا هما الاتنين المكتب 
___________________________________&&
في المكتب 
آدم بهزار : اممم هتتكلم لوحدك ولا أحب انا اقررك يلااا 
تامر بزهق. :  عايز اي يا آدم مني جايبني هنا علشان تستظرف يعني . انا مش فاضي 😡
آدم بحدة : لا مش جايبك علشان استظرف يا ابن الظريفة انت 😂😂😂...
جايبك علشان اعرف مالك اي الي مزعلك اوووي كدة انت متغير من الصبح وانا سايبك وساكت واقولك شوية ويقر ويعترف ... ايه متخانق مع زينه 
تامر بخنقة :  أنا كويس يا آدم لو خلصت تحقيق معايا ممكن امشي بقي علشان ورايا شغل 
آدم بعصبية : ولااه من أمتي وانت بتتكلم معايا كدة 
ومن أمتي واحنا بنخبي حاجة علي بعض اصلا 
تامر باستهزاء : انت يا آدم عمرك ما خبيت ههههه
ده انت مش بتعمل حاجة غير بتخلي اصلا ..
وعموما يا آدم انا اصلا مش بعرف اخبي لكن الموضوع ده بالذات انا مش قادر اتكلم فيه 
آدم :طب بص بقي علشان الظاهر أن الموضوع كبر فاجأه وانا مكنتش متوقع كدة... ده طبعا بغض النظر عن الكلام الزبالة الي انت قولته ده..... 
 انا مش هضغط عليك بس لو احتاجتني انا موجود ولازم تبقي عارف ان انا ممكن افديك برقبتي يتيمووو
تامر فضل واقف ساكت :
طب هقولك يا آدم بس اوعدني أن عم حسين مايعرفش حاااجة 
آدم بقلق:  لا انا كدة اتوترت بقي .. انطق يا ابني 
تامر ...... 
آدم 😳😳😳😳 
انت متاكد من كلامك ده 
تامر : أيوة عمرو كلمني وقالي أن حالة حسن محتاجة عملية بس 
نسبة نجاحها ضعيفة اوووي وده الي مغيرني اووي 
آدم:  وازاي تخبي عني يا حيوان انت 
تامر:  خوفت لا تقول لعم حسين وهو مش ناقص 
يا آدم  وبعدين انا من ربكتي بقيت مش عارف اعمل اي ...فكنا هنقنعوا بالعملية منغير ما نقول نسبة نجاحها 
آدم بتعب :  ياربي  عليك يا تااامر .طب عمرو متكلمتش انا ليه وحكالي 
تامر بيحاول يتهرب : ده وقتوا يا آدم 
آدم بجدية :  يعني هو زعلان مني صح 
تامر : معرفش يا آدم . انا كل الي اعرفه هو حسن وبس وده الي شاغل تفكيري دلوقتي 
آدم : متشيلش هم وياريت تهدي وكدة كدة العملية لو اتحددت مش هيبقي دلوقتي علي الاقل ٤ أو ٥ شهور وانت فرحك كمان شهر تقريبا 
فركز في حاجة واحدة بس 
تامر بعصبية:  شوف انا بقول اي وانت بتقول اي 
آدم:  أيوة يا بقرة انت .. لازم تبص برضو لنفسك وبعدين كل حاجة بالعقل بتمشي ولازم تفك وشك ده .ده لو مش عايز حد يعرف الموضوع يا ذكي 
تامر بتفكير:  تصدق عندك حق 
طيب سلام بقي 
آدم:  تعالي هنا . رايح فين 
تامر : ايه يا آدم نازل 
آدم:  أيوة يعني نازل فين 
تامر :  امممم اقابل زينه 
آدم بعصبية :  ولااااه ورحمة امي لاضربك 
تامر بيجري في الاوضة من آدم : 
لله لله في أي يا جدع انت هو انا عملتلك حاجة 
آدم:  يا بارد يا سمج سايبني لوحدي في المصنع وموضوع الفيلا وحضانة وانت مشهيص لوحدك
يا اخي ارحمني بقي 
تامر : اففففف من قرك يا اخي يعني انا مش من حقي ادلع شوية ده حتي من حق العريس يدلع 😂
آدم : لا يا اخويا ادلع لما تتجوز ..يا ولله يا تامر انزلك شغل بعد جوازك باسبوع اخليك تصوصووو 
تامر بخووف : لا انا عامل حسابي ع شهر والنبي يا آدم 
آدم : شهر في عينك يا بجح 
صحيح روح جيب زينه علشان تيجي تتفرج ع الفيلا معانا .. 
تامر : ايه ده هنروح النهاردة 
آدم : أيوة يلاااااه
انا هكلمك صاحب الفيلا واتفق معاه يلاااا 
وفعلا آدم رن ع حسام 😜
 حسام كان بيتمرن وقتها 
حسام وهو بينهج:  الوو 
آدم : صباح الخير انا ادم العقاد 
حسام بصوت متقطع :  أيوة ازيك يا بشمهندس 
آدم:  انا الحمدلله انا بس كنت عايز أكد عليك الميعاد النهاردة 
حسام:  تنوروا في أي وقت 
آدم : ميرسي جدا طب مش هعطلك واضح من صوتك انك بتتمرن 
حسام بضحك :  أيوة فعلا 
آدم بضحك: ربنا معاك يا وحش يلا سلاام 
حسام:  ضحك  يارب سلام 
وفعلا أدم راح هو نغم اولا علشان يشوفوا الحضانة 
وسجلوا ورقهاااا وبعد كدة رجعوا الفيلا 
واتجمعوا علشان يروحوا الفيلا الجديدة بس حسن 
مرديش يروح ولا هو ولا عم حسين الي حب أنه يقعد مع حسن علشان مايبقااش وحده 
وركب أسامة وشروق وتامر وزينه في عربية 
آدم ونغم واسما في عربية 🤭
ووصلوا الفيلا.
ربنا يستر 😳😜
______________________________________&&
في امريكااااااا 
جولة بقي هنااااك ع الماشي 😂😂😜
بنت عسولة اووي. جات وقفت جمب عمرو . لسه زعلاان زي ما انت   
عمرو اتفاجاه:  مين حضرتك 
البنت قلعت الكاب والنظارة 
عمرو بصدمة :  ماهيتاب صح 
ماهي:  يسلاام طب كويس انك لسه فاكرني يا حضرت 
عمرو:  انت بتعملي اي في شركة عمي يا بت انتي 
ماهي:  هههه يا بني انت الي بتعمل اي هنا 
انا شغالة هنااا 
عمرو:  يااه وده من أمتي بقي 
ماهي:  من زمان بقي 
بس اي يا ابني طول عمرك لما كنت بتيجي مع باباك كنت بتبقي مجبور ومبوز بس دلوقتي انت جاي بمزاجك ليه بقي زعلان وبرضو مبوز 
عمرو:  ههههه لا ولله برضو مجبور 
ماهي بضحك : انت ايه يا ابني حياتك كلها إجبار 
مافيش حاجة بمزاجك 
عمرو:  هههههههه ولله صح اظاهر مكتوب عليا المرمطة والبهدلة والكآبة 
ماهي:  ماتقولش كدة يا عم بس بجد مالك 
انت ايه رجعك اصلا امريكا ما طول عمرك مش بتحب الغربة 
عمرو حاول يتهرب من الحوار ده : فوكك بس
قوليلي انت ايه يا بت الحلاوة دي بقينا مزز وقمرااات بقي 
ماهي بثقة : يا ابني دي اقل حاجه عندي 
عمرو: يا واد يا ثقة 😂😂
بس بجد قوليلي احوالك يا بنتي 
ماهي: مافيش اشتغلت هنا واستقرت مع اختي وجوزها ما انت عارف واديني عايشة 
عمرو: متجوزتيش ليه لحد دلوقتي يا بنتي هي الرجالة اتحولت 
ماهي: هههه لا انا الي اتعقدت .اه ولله اصل كلكوا صنف زبالة 
عمرو بغيظ :  اه يا زبالة يا جزمة ماتلمي ام لسانك ده بس ما اقصهولك 
ماهي بضحك:  بهزر بهزر .. مافيش مالقتش ابن الحلال الي يستحملني  وانت بقي 
عمرو:  بصي هو بغض النظر أن مافيش حد هيستحملك اصلااا بس انا  نفس الحكاية ملقتش بنت الحلال برضوووو 
ماهي: ماشي يا عم تشكر .. بس عموما  يارب تلاقيها يا شبح 
عمرو:  ههه متغيرتيش يا ماهي ..
ماهي : ولا انت يا عمرو 
عمرو:  ازاي بس لا اتغيرت كتير اووي 
ماهي:  يمكن من برا بس معدنك لا معتقدش
عمرو بخنقة: لااااا كلوا اتغير اووي انا مبقتش طايق ابص لنفسي في المرتبة يا ماهي 
ماهي بخنقة: يبقي الي سمعتوا صح يا عمرو 
عمرو : انت سمعتي اي يا ماهي 
ماهي انت فعلا جاي امريكا علشان تتجوز سيلين بنت عمك 
عمرو سكت ومعرفش يرد 
ماهي : انت بتحبهاااا يا عمرو 
عمرو ...... 
ماهي حاولت تخفي دموعها طب انا لازم اروح الشغل.. انا اتاخرت سلاام 
عمرو في سره : معقول لسه فارق عندك يا ماهي بعد كل البعد ده 
توضيخ
دي ماهيتاب معرفة عن طريق والد عمرو كانوا يعرفوا بعض في القاهرة وهي كانت معجبة بيه وهو كان برضو معجب بيها بس هي كانت وقتها بالعة راجل 😜😂😂 
 لكن سافرت امريكا واشتغلت هناك وكان بيشوفها كل فين وفين لما كان بيسافر بس بقالوا فترة طويلة ما شفهاااش 
_____________________________&&& 
في مصر 
العربيات وصلت لفيلا حساام 
ونزلوا علشان يتفرجواااا 
نغم مسكت ايد آدم من الفرحة :  لله يا ادم دي حلوة اووي من برااا  اومال من جوااه 
آدم بحب : هتعجبك اكتر بكتير 
شروق طب يلا بقي ندخل 
تامر مش لما صاحبها يجي يدخلنااا 
شخص مساء الخير استاذ آدم صح 
أسامة لا ولله انا اقربله 😂😂 
آدم بضحك انا ادم . اهلا وسهلا بس هو مين حضرتك انت مش حسام مش كدة برضووو
علي  ايوه انا فعلا مش حسام انا علي صاحبه 
وانا الي هفرجكوا اتفضلوااا 
(حسام كان موجود في الجنينة مع الحصنة ومع ماكس بس مقدرش يخرج يقابل حد ..مكنش متخيل ولا مصدق أن خلاص الفيلا هتتباع وهتتباع كل ذكرياته فقرر أن علي هو الي يفرجهم وهو هيقعد في الجنينة ....
 بس هو ماشفهومش لأن الفيلا كبيرة والجنينة بعيدة حبة حلووين ) 
____________________&&&&&&
في الفيلا 
فضل علي يفرجهم ع الفيلااا وكانت عجبتهم اوووي 
بكل تفاصيلها ووسعها الفظيع وفعلا هما كانوا مقررين أنهم هيشتروها وفعلا آدم وتامر و أسامة  فضل يتكلموا مع علي لكن اسما ونغم وشروق وزينه قالوا يخرجوا الجنينة يتفرجوا 
بس الي حصل مكنش ايزي 😜😂
اسما: لله الفيلا تحفة يا شروق حلوة اوووي 
شروق: بصراحة صاحبها ده متخلف ازااي هيسيبها 
نغم: بس يا جماعة دي اكيد غالية اووي بجد 
حتي لو كل واحد هيدفع فيها بس برضووو 
زينه: ولله عندك حق يا نغم بس هي حلوة فعلا وبصراحة تستاهل اي حاجة .ده كفاية البسين اصلااا 
نغم بضحك : بصراحة عندك حق انا مرتاحة اووي للفيلا دي 
اسما:  والنبي وانااااااا 
حسام:  مساء الخير 
اسما اتديرت للصوت .مساء.....😳😳😳😳
انت تااااني 
نغم:  يالهووي 
شروق بصوت واطي:  جالك الموت يا تارك الصلاه
زينه في ايه يا جماعة .. مساء النور يا كابتن 
اسما بعصبية مفرطة : انت ايه جايبك هنا يلا انت 
حسام برخامة عكس الفرحة الي فيه :  لا ولله اول مرة اشوف واحدة غريبة وعسولة اووي كمان 
بتسال صاحب البيت انت مين 
اسما بغيط:  عسولة في عينيك انت مجنوون يا ابني انت. . وبعدين صاحب البيت مين يا معفن ده انت كبيرك بواااب هناااا 
حسام بدأ يتحووول:  بت انت اتلمي بدل ما ارزعك قلم يلووحك 
اسما:  يا نهار ابوووك فحقلي يلااااا 
سيبووني عليه 
نغم وشروق جريوا عليها مسكوووها 
وزينه كمان مسكتها بس مكنتش فاهمة اي حاجة 
انما آدم واسامة وعلي وتامر خرجوا من صوتهم الفظيع جدا 
آدم اتفاجاه من المنظر 
ايه ده في أي يا اسماااااا. . سيبيها  يا نغم وانت يا شروق 
نغم : لاا يا آدم لو سبتها هتتحول عليه وهتتضربوا 
تامر : هههه سيبيها والنبي نفسي اتفرج 
اسما:  تتفرج علي اي يا اهبل انت التاني 
زينه حوشي خطيبك ده لو كنت عايزة تتجوزيه 
زينه: ما تخرص يا تامر هو انت قدهااااا 
آدم بصوت عاالي: بس بقي 
فيه ايه يا اسما ماااالك 
اسما: انا الي في ايه يا آدم اناااااا 
مين ده يا آدم مين الواد ده 
علي بدهشة من جرائه البنت. الواد يا نهار اسود ده حسام عز الدين. صاحب الفيلا 
اسما :يا نهار زي وشه .. انا مش عايزة الفيلا دي يا أدم 
زينه:  يا بنتي ما انت كنت هتموتي عليها 
اسما ضربتها في ايديها:  بس اخرصي  انا مش عايزة اقعد هناااا . انا عايزة امشي 
آدم :هو في ايه حصل يا استاذ حسام 
حسام بضحك :مافيش حاجة حصلت كل الحكاية أن الانسة امبارح الكلب بتاعي جري فراحت هي جريت 
فروحت للكلب وزعقتله وبتاسفلهااا قامت فتحت مرشح شتيمة وقلة ادب في الشارع 
ودلوقتي شوفتها وعمالة برضو تشتم مش فاهم تقريبا كانوا بيرضعوها زبالة ولا اي 
اسما : اه يا سكر من نفسك المقلب عارفة 
آدم بعصبية  : خلاص يا اسما كدة كتير بجد 
يلا يا جماااااااعة يلاااااا
اسما :طيب يلأاا 
حسام اضايق جدا ليمشوا ومايشفهااش تاني :
استاذ آدم ممكن بس نقعد نتكلم جواا ونصفي النية كدة ونتفااااهم ونصلح سوء تفاهم ده 
اسما انا بقي مش عايزة اصفيها ياض يا سمج انت 
اعاااااااأا 😲😲🙃
تفتكروا ايه حصل لاسمااا
يتبع الفصل السابع والثلاثون 37 اضغط هنا
تعليقات