رواية احببت القاسم الفصل السادس عشر 16 - بقلم ملك اسامة

الصفحة الرئيسية

رواية أحببت القاسم البارت السادس عشر 16 بقلم ملك اسامة

رواية أحببت القاسم كاملة

رواية أحببت القاسم الفصل السادس عشر 16

بوممم 
الكل: عمرووووو  
الكل جري على عمرو و يوسف استغل انشعالهم بيه و حاول يهرب لكن البوليس جري وراه و مسكه زياد شال عمرو و جري بيه ركبوا العربيات و راحوا المستشفى 
........
عند مامت عمرو حست بنغزة فى قلبها 
ريهام:مالك يا طنط 
مامت عمرو:فى حاجة وحشة حصلت يا بنات أنا متأكدة 
ريهام:خير،انشاءالله متقلقيش 
........
فى المستشفى كان زياد و الباقى بيجروا 
زياااد:دكتوررر بسرعةةة دكتور 
طبعا الكل جري لما عرفوا أن اللى اتصاب يبقى عمرو التركى و يبقى كمان قريب قاسم المنشاوي الدكتور جه و معاه الممرضين حطوا عمرو و دخلوه أوضة العمليات قاسم كانوا بيطهروا جروحه الكل قلقان اتصلوا بمامت عمرو و عرفوا الكل إن عمرو اتصاب الكل جه يجري حتى فهد و فرح بالنسبالهم عمرو ده زى اخوهم و العيلة لو حد وقع فيها الباقى بيقع و مبيقدرش يقوم عدي ٤ساعات  الدكتور طلع و طمنهم و قال إن الإصابة كانت قوية شوية لكن قدروا يوقفوا النزيف و طلعوا الرصاصة و عمرو هيفوق بعد نص ساعة الكل أطمن و حمدوا ربهم و كان فى حد واقف فى الزواية بيبكي عشق أخدت بالها و قامتلها
........
عشق:مالك 
ريهام:هو بالنسبالي كل حاجة
عشق:بتحبيه 
ريهام:مش بحبه وبس أنا بموت فيه بحب خوفه عليا بحب ضحكته و كل حاجة بيعملها أنا بحبه مقدرش أعيش من غيره و هو مش حاسس 
عشق حضنتها:هو بقي كويس دلوقتي و بالنسبالة إنه مش حاسس دى خليها عليا أنا هخليه يحس و ضحكت ضحكة شريرة 😂😈
.......
عند قاسم فى الأوضة 
قاسم:مش عايزكوا تحطوا حاجة على جروحي ابعدواااا بقي 
الممرضة:يا فندم كده غلط أهدي لوسمحت 
قاسم:ابعدييييى وأنا أهدى 
عشق دخلت عليهم 
عشق:مالك يا قاسم صوتك طالع براا فى إيه 
قاسم بنبرة تخوف:لو مبعدتووووش هموتكواا و أقفل المستشفى اللى أنتوا فرحانين بيها دي 
الممرضة:حاضر حاضر 
(ملحوظة قاسم مش بيحب المستشفيات بيشوف إنها ضعف إنه يبقى فيها و مش بيحب يبقى مجروح و حد يداوى جرحه هو بيحب يداويه لنفسه)
الممرضين خرجوا و عشق قربت من قاسم و مدت ايدها للشاش والقطن اللى معاه 
عشق:ممكن 
قاسم:أنا بداويهم 
عشق:ممكن 
قاسم:خلصنااا يا عشق أنا بداويهمم 
عشق بصوت عالي:قولتتت ممكن يبقى تدهالي و نبطل عند على الفاضي أنا مراااتك يعنى تبين ضعفك قداامى عادي سمعتت 
قاسم قرب منها و بصوت هادى:صوتك ميعلااش عليا تاني البصة دى لو بصتهالي تاني مش هتعرفي إيه اللى هيحصل
 قال كلامه و اداها القطن و الشاش عشق رغم هدوء صوته بس خاافت منه و حاولت متبينش داوت جروحه و طلعوا من الاوضه الكل سلم عليه وقف جمب مراد و كان عمرو صحي الكل دخل الأوضة 
.......
فى الاوضة 
سيلين:إيه ياعم النااس كده تخوضنا عليكي ياوااد انت يااواد 
سليم:بطلي لمااضه 
سيلين:لماضةة ولا لمباضة نينينبني 
خالد ضحك عليها😂(خالد ده الدكتور اللى كشف عليها ها فاكرين واللى أعجب بيها كمان)
ريهام:انت كويس يا عمرو بقيت تمام 
عمرو:انا لسه طالع من عملية وربنااا هبقي تمام إزاى بس يلاا الحمدالله 
الكل:الحمدالله 
دينا كانت واقفة جمب مراد و مراد بيبصلها قاسم لاحظ ده هو وفهد و حاولوا يرخموا 
فهد:في حد عينه هتطلع من مكانها يا قلب أمه 
قاسم:ياعيني عليه ياعيني 
فهد:بص يا حنين بص أكتر 
قاسم:اللهم ما صلي على النبى ده بيبص أكتر فعلا😂😂الطار ولا العاااار ياولدي 
مراد حس إن الكلام ده ليه (حسيت بس مش متأكد!😂🙄)بص عليهم بعين حمرا و بتطلع شراار فهد خاف لكن قاسم بص عليه نفس البصة(أومال يبقى أسمه القاسم إزاى)😂اليوم خلص الحج طلع من المستشفي و عمرو طلع لأنه مش بيحب قعدة المستشفيات الكل روح و عشق و قاسم روحوا الجد قرر أن حور أو حورية زى ما بيقولها هي و فرح او فرحة زى ما بيقولها برضو تبات معاهم البنات باتوا فى الشقة اللى فوق علشان فاضية و بما أن فى شقة تحت برضو فاضية الولاد قرروا يناموا فيها و يسيبوا عائلاتهم تنام فى سلام بعد الأيام المرهقة اللى عاشوها دي عند البنات تعبوا من الرغي و ناموا و الولاد كذلك (بس البناات أكتر طبعا😉😂)
..........
عند عشق و قاسم 
عشق أخدت دش و طلعت لبست بيجامة و عملت شعرها ضفرتين و لفت كل ضفيرة حكحة شبه القطط قاسم خلص مكالماته و شور و طلع غير هدومه و نام على السرير لف و أخد عشق فى حضنه 
عشق:كنت خايفة تطلع بتخوني فعلا 
قاسم:عشقي أنا حبيتك و عشقتك أنتى استحالة ابص لغيرك أصلا انتي بالنسبالي الكون كله أنا مبشوفش غيرك عارفة إيه اللى كان مخوفني 
عشق:إيه 
قاسم:أبعد عنك و أنا ليه مشبعتش منك لسه فى حاجات معملنهاش مع بعض كنت خايف اسيبك لوحدك تاني 
عشق:بحبك 
قاسم:بحبك يا عشق 
و نامواا بعد تعب و بعد ارهاق كتير بعد أيام مرت عليهم بتعبها و كانت تقيلة عليهم أوى ناموا علشان يرتاحوا بقي 
............
تاني يوم 
الكل صحي البنات بدأت تروق و اللى بدأ ينزل شغله و اللى بدأ ينزل كليته و اللى بدأ يروح لعشق علشان يساعدها علشان عشق عزماهم كلهم عندها 
الشباب صحيوا و صلوا و اتوضوا و نزلوا فطروا و راحوا شغلهم 
.......
عند عشق و قاسم 
قاسم صحي من نومه و عشق كمان اخدوا شور و صلوا و قرأوا قرأن و نزلوا عشق حضرت الفطار قاسم فطر و نزل شغله عشق بدأت تحضر الحاجات اللى هتعملها و تظبط كل حاجة سيلين و دنيا و مروة و ريهام و فريدة راحولها علشان يسعدوها 
.......
فى المطبخ 
فريدة:معلش سيلين هاتي الكزبرة دى 
سيلين راحت و جابت الكزبرة من وجهة نظرها 
سيلين:خدي اهى 
فريدة:آه يانى يامااا هى دى الكزبرة يا بنت الهبلة 
سيلين:إيه ياعم و أنا أيش عرفنى كزبرة من حنجرة كلهم لونهم أخضر🙂(معانتنا مع الكزبرة)
فريدة:أنتى هتفتحى بيت إزاى أنا مش عارفة 
سيلين:بالمفتاااح نينينينينينيني 
مروة:مستفزة 
عشق:باردة 
ريهام:معندهاش دم 
دنيا:بايخة و سئيله 
سيلين:ما خلاااص يا عمنااا هو فرح امكوا هو ولا ايهههه 
طبخوا و طبعا مع مشاكسات سيلين 
.......
باليل 
الكل جه و البنات بدأت تحضر الأكل و الكبار بيساعدوهم الشباب قاعدين مع الرجاله الكبار و بيتكلموا فى الشغل الأكل اتحط و كله قعد على السفرة 
الجد فى النص و العم حسين فى النص من الناحية التانية 
حوالين الجد فوزية و روحية و أميرة و قدامهم جوازتهم حوالين عم حسين حسن و أسامه و قدامهم مراتاتهم 
مراد قدام دينا عشق قدام قاسم ريهام قدام عمرو فرح قدام فهد حور قدام محمود  زياد و كريم و سليم و أمير و محمد قدامهم دنيا و فريدة و مروة و سيلين (ده مش معناه إنهم بيحبوا بعض ها هما بس مش لاقيين مكان وسط الحبيبة ياعين امهم😂🙂)
اليوم عدي مع مشاكسات من سيلين طبعا و دينا مع مراد و كله مع  بعضه(ماهى ظيطة بقى آه والله ظيطة😂🙂)
الشباب طلعوا برا علشان يلعبوا و الكبار جوا بيتكلموا 
الكل:هنلعب الصراحة 
سيلين:و الصراااحة راحة يااعم هيهيهيهي 
سليم:يا بت الهبلة يا رقاصة 
سيلين:توب الرجولة معمول عمولة على قد جسمك ياخوياا والله😂🙂
كريم:و يعملوا ليه توب رجولة ليه ما أنتى موجوده
سيلين:آه هيعملوا ليا و ليه و أنت لا علشان مش بيلبسوه لستاات يا عنيااا 
دنيا:اخخخخ قلبى الصغير لا يتحمل اخخخخ 
محمد:آه آه يا كسفتك يا حازم يا حاززم 
مرااد:خلااص هو مش فرح اقعدوا بقى علشان نلعب 
.....
بدأوا اللعب و الدور جه على زياد يسأل سيلين 
زياد:سؤال تقليدى و معروف حبيتى قبل كده!؟بس بجد مش عاايز هزاار 
سيلين: كان لازم تسأل يعنى!؟ 
زياد: لعبة صراحة و تجاوبي بصراحة يلاا 
سيلين: حبيت و كلكوا عارفين محبتش غير واحد بس و هو أدهم لكن للأسف مات مات وسابني من بعده (أدهم  كان خطيبها حارب علشانها كل حاجة و كان بيحبها جدا كانت بالنسباله كل حاجة و هى كانت بتحبه لكن للأسف مات فى حادثه كان طول عمره يقولها أنتى ملكة يا سيلين) 
عشق متعرفش مين أدهم هى وقاسم بس حضنت سيلين علشان بدأت تبكي (حلو وقت زعلك تلاقي حد يحتويك من غير ما يعرف سبب زعلك🖤) الاسئلة كانت تقليدية كلها بس جت عند مراد و قاسم و اختلفت(طبعا مش البوس و القاسم لازم تختلف😂♥) 
دينا: مرااااااد
مراد: مالك يا بت الهبلة
دينا: تشكر اعمناااا يلا علشان اسألك
مراد: اتفضلى ياااختى 
دينا: هييييح
مراد: أنتى لسههه هتيييح 😂
دينا: ولااااا أهدي كده هااا أهدي 
كريم: أهدي ياعم دى بتأكل بنأدمين 😂
دينااا: ولاااا اظريففف أنت أهدى 
مراد: خلااااااص اتفزتى 
دينا: فكرت قبل كده قبل ما تحب أنت هتحب مين و إزاى!؟ و حسبتها بعقلك!؟ 
مراد: لا عمري ما فكرت إنى ممكن أحب الانسانة اللى حبتها دي ولا اتخيلت أصلا و لما حبيتها محسبتهاش بعقلي أبدا تقدري تقولي اتخطفت كده مره واحدة عيونها سحرتني كنت أول مره أشوف عيونها و ادقق فيها كده 
خلص كلامه و بص على دينا الكل فهم بصته ماعدا دينا عاملة نفسها هبلة (من بنهاا ها😉😂) 
الدور لف و جه علي قاسم و فرح تسأله
فرح: نيمت أختى قبل كده معيطة يلاااا 
قاسم: يلااا عشق لمي صحبتك 
فرح: أختها و رد هاا 
قاسم: اسأليها  
فرح: نيمك يا بتتت 
عشق بصتله و اتكلمت: لا عمره ما نيمنى معيطة يمكن بقالنا أسبوع أهو متجوزين أو إتنين منمنيش فيهم معيطة أبدا و لما بيزعلني بيصالحني وده خلاني متأكدة إنى  أخترت صح ♥🌚
(جماعة ده محن ملناااش أى دعوة بيه وأنا آسفة😂🙂)
سيلين:خلااااص ياعمنااا فى قلوب بتطلع من عينك حاسبي تخبط فيااا 
فريدة:بت بردة أنتى يابت 
سيلين:تشكرر يا ريس 
الكل ضحك عليها 
حور:ما عندها حق يا شباب نبطل محننن بجي ونتكلم جد ها جد 
محمود:جد ولا جدة 
حور:نينينينينينيني باارد 
اليوم مر من دون ذكر أى أحداث تاني الكل روح علي بيته مع مشاكسات طبعا من سيلين و حور ودينا و الباقى هادي طبعا بس دمهم خفيف أكيد(طبعااا يا خلف أنا إبطال روايتي جمراااات كده ها😂🙂)
قاسم و عشق طلعوا اوضتهم حور دخلت اوضتها علشان تنام 
.........
فى الاوضة عند قاسم 
قاسم:عشق أنتى عشق القاسم 
عشق:وأنا بموت فى القاسم 
قاسم:بحبك 
........
تاني يوم قاسم صحي علي رسالة من رقم غريب و فيها صورة عشق و قاسم و حاولين رقبة عشق علامة X كبيرة قاسم قام و اتعدل علشان يفتح الرسالة دي ووو.. 
يتبع الفصل السابع عشر 17 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent