Ads by Google X

رواية لحظة غضب الفصل السادس 6 - نور عصام

الصفحة الرئيسية

رواية لحظة غضب البارت السادس 6 بقلم نور عصام

رواية لحظة غضب كاملة

رواية لحظة غضب السادس 6

جاسر.  قرر ان لازم يمشي مال علي فجر وشالها
فجر.  فتحت عيونها وقالت بنعاس في ايه يا جاسر 
جاسر. ف ان لازم نرجع البيت دلوقتي
فجر.  ايه اللي حصل بس فهمني
جاسر. فجر مش عارف انام وعندي شغل بدري ومشروع لازم اسلمه ومحتاج ارتاح شويه
فجر.  يعني ايه بقا
جاسر. يعني هنرجع البيت دلوقتي وفتح باب الاوضه
فجر.   فهمته وقالت طيب نزلني وروح انته وانا الصبح باذن الله بس ارجع من المدرسه برجع البيت
جاسر.   لأ
فجر.   هو عند وخلاص
جاسر.  كان بيفتح باب الشقه
فجر. قولتلك نزلني
جاسر. صوتك ميعلاش ولاحظي ان الناس نايمه ومش عاوزين نقلق حد
فجر.   لمحت امها بتفتح باب اوضتها
امها.  شافتها وابتسمت وأومئت لها بعيونها
جاسر. قفل الباب ونزل بيها وبعد شويه وهما ف العربيه
فجر. ينفع بقا اللي حضرتك عملته دا
جاسر. ايوا
فجر. عموما انا فهماك وهعديها بمزاجي 
جاسر.  مبصش ليها بقلمي نور عصام
فجر.   ماشي يا جاسر اما اشوف أخرة عمايلك ايه وبعدين قالت طيب كنت خليتنا نغير بدل ما نمشي كدا
جاسر. احنا راكبين العربيه ومحدش شايفنا وهننزل قدام البيت من جوا يبقي مفيش مشكله
فجر.   طيب وحاجتي 
جاسر. عادي اخوكي يجبلك فونك وحاجتك بكرا بالمدرسه او انا اوصلك بدري عند باباكي ونجيبهم ياريت تهدي بقا شويه
فجر.   بزهئ حد قالك اني مجنونه وبشد ف شعري ولا بقطع ف هدومي
جاسر.   قولت متعليش صوتك عليا فاهمه
فجر. انت مفيش فايده فيك وانا لازم ارجع عند بابا
جاسر.  والله يا فجر لو ما ظبطي واتعدلتي لعدلك بطريقتي
فجر.  ما ردت
جاسر. ايوا كدا
فجر. اوعي نكون فاكرني خايفه منك تبقي غلطان انا
جاسر. قاطعها وقال مش عاوز اسمع صوتك ممكن وكانو وصلو نزل وقالها اتفضلي يا مدام انزلي
فجر. نزلت وهي علي أخرها وطلعو اوضتهم وقالت اللي حصل دا مش هعديه بالساهل علشان تكون عارف بس
جاسر. مردش عليها وراح عالسرير ونام
فجر.  يا ساتر علي بردوك ونامت هي كمان
وحل الصباح علي الجميع 
والكل اتفاجئ بوجودهم وهما نزلين مع بعض لكن كانو فرحانين برجوع فجر البيت وعدي كام يوم والامور زي ما هي
فجر.  رجعت من المدرسه
ميان وامها كانو موجودين
ميان.  اول ما شافتها قالت ايه دا هو انتي رجعتي
فجر.  للاسف كان لازم ارجع علشان اشوف وشك تاني يا بومه
ميان. انا بومه 
فجر. ايه مش شايفه نفسك ولا ايه
ام ميان.  جرا ايه يا فجر حاسبي علي كلامك
فجر.   منوره يا خالتي
ام ميان.  قالت ف نفسها ماشي يا حربايه بتردي عليا ببردو 
جاسر.  دخل وسلم علي خالته وميان
ابو جاسر. قال سلمت مشروعك يا جاسر
جاسر. ايوا يا بابا الحمد لله
ابوه. تمام علشان بكرا باذن الله هنروح الصعيد نحضر فرح زينه بنت عمك اتصل ومصر كلنا نحضر كتب الكتاب والفرح
جاسر.  بص ل فجر وقالها هتقدري تروحي 
ميان.  اكيد لأ المشوار طويل وهي حامل ودا غلط عليها
فجر.  وانتي تردي عني ليه حد قالك اني لساني اتقطع
ميان.  بهمس قالت انشالله
فجر. انشالله انتي وبعدين قالت وانتي مالك اصلا علشان تتكلمي
ميان.  علشان احنا كمان رايحين
فجر. قولتيلي بقا
ابو جاسر.  فجر حبيبتي انا شايف انو عادي نروح احنا هنروح بالعربيه وهنسوق براحه 
فجر.   تمام يا بابا انا هتصل ب مريم تعملي اجازه يومين
ابو جاسر. خليها تلاتة
فجر. حاضر يا بابا وبعدين قالت هطلع اغير وانزل
جاسر.  وانا كمان ومشيو وبعد ما طلعو وقفلو الباب
فجر. شوف بقا انا كرامتي اهم حاجه عندي
جاسر. ايه اللي حصل بس يا فجر
فجر.  قسما بالله لو خالتك وبنتها ما حلو عني مش هيهمني حد
جاسر.  وانتي من امته بيهمك حد ما انتي علطول بتردي عليهم
فجر. برد علشان حضرتك مش بترد ولا بتجبلي حقي منهم برغم انك عارف انهم بيعصبوني وقاصدين ينرفزوني بقلمي نور عصام
جاسر. طيب ممكن تهدي شويه
فجر.  جاسر بلاش تعاندي بيها علشان دا مش هيبقي كويس
جاسر. بخبث راح عليها وقال ايه دا هي فجر بتغير ولا ايه
فجر. بغيظ قالت وانا اغير عالقرد ليه
جاسر. بقا انا قرد وبعدين قالها عموما ميان شيفاني اسد
فجر.   اتلم يا جاسر علشان ردي مش هيعجبك
جاسر. قرب عليها وانفاسه تلفح عنقها وقال اتمني اشوف الرد اللي
فجر.  قاطعته وقالت بلاش احسنلك وبعدت عنه 
جاسر. ابتسم علي خجلها وبعدها وبعد شويه
فجر.  كانت نزله السلم سمعت 
يوسف.  بيقول تمام اليوم نكتب كتابنا ولما ارجع من فرح بنت عمي نعمل الفرح ومعلش يا قلبي هتأخر عليكي شويه علشان خالتي هنا بس متقلقيش هحاول اخلع بدري
فجر. بدون وعي فتحت باب اوضته ودخلت
جاسر. كان خارج من اوضته هو كمان شافها وقال المجنونه دي عملت كدا ليه وازاي تدخل كدا من غير ما تخبط
يوسف.  اتخض وبعدين قفل والفون وقال ايييه يا فجر انتي ازاي تدخلي كدا وبعدين سهر تحت مش هنا
فجر.   راحت عليه وزئته قعد عالسرير تاني وقالت احمد ربنا ان انا اللي دخلت وقالت ممكن اعرف ايه اللي حضرتك قولته دا
يوسف.  بتوتر قال ايه ف ايه
فجر.  يوسف بلاش لف ودوران انا سمعتك وانت بتتكلم 
يوسف.  رفع جابه وقالها اعتقد دي حياتي ومحدش له دعوه
فجر.  طيب وسهر مش بردو دي حياتها معاك والمفروض تقولها وياما ترفض او تقبل
يوسف.  نعم 
فجر.  حقها تعرف ان جوزها هيتجوز عليها ولا ايه ولو حابه تكمل معاك هي حره مش حابه يبقي طلقها وتخليها تشوف حياتها زي ما انتي عاوز
يوسف.   انتي اتجننتي يا فجر انا مستحيل اسيب سهر
فجر.  ليه الآنانيه دي
يوسف.  انا مش آناني انا راجل ومن حقي اكون اب ويكون عندي عيال 
فجر.  وهي ذنبها ايه مفيش دكتور قال انها فيها عيب 
يوسف.   بس بقالنا اكتر من سنتين 
فجر.  ولو ف ناس بتقعد اكتر من كدا 
يوسف.  فجر خلاص انا قررت وانتهي الموضوع
فجر. حاولت تهدي وبعدين قالت طيب مين العروسه
يوسف.  شرين زميلتي ف الشغل
فجر.  اها وهي بقا عرفه انك مش هتسيب مراتك
يوسف. ايوا هي عرفه اني بتجوزها علشان الخلفه وموافقه
فجر.  اممم طيب بما انك قررت خلاص ومتفق علي كل حاجه ايه رأيك اجي معاك اهو يبقي حد من عيلتك موجود بدل ما تبقي بطولك كدا قدام اهلها مش حلوه ف حقك 
يوسف.  استغرب كلامها 
فجر. متستغربش انت اخويا وعارف معزتك عندي قد ايه
يوسف.  ولو قولتلك لا
فجر. هنزل واقول للكل وشوف بقا ايه اللي هيحصل حتي لو اتجوزت الموضوع مش هيتم انهارده لان اكيد هتحصل مشاكل انت ف غني عنها ولا ايه يا عريس
يوسف.  بتلوي دراعي يا فجر
فجر.  انا 
يوسف.  بصلها وهو متغاظ وقالها ماشي يا فجر انا موافق بس ازاي حضرتك هتيجي معايا انا من السهل اخرج اما انتي
فجر. متقلقش انا هتصرف 
يوسف.  تمام مش عوزين نتاخر ساعه بالكتير ونمشي
فجر.  من عيوني يا عريس
يوسف.  بغيظ منها قال مش مرتاح للمجنونه دي انا عارف هي بتحب سهر قد ايه وبعدين ف نفسه تاني قال جايز تكون فهماني وعذرتني
فجر.  يلا ننزل علشان البت المايعه بنت خالتك اللي تحت دي
يوسف. ابتسم وقال اسمها ميان 
فجر.  مايعه هو دا اللي يلقيق عليها واتجهت لتنزل
جاسر.  نزل بسرعه قبل ما ياخدو بالهم انه سمعهم وف نفسه قال اكيد يا ست فجر مش هتعديها علي خير 
كريمه. يلا بقا ياولاد الاكل جاهز من شويه
فجر.  اسفه يا ماما انتي عرفه بقا الحمل 
كريمه.  ربنا يقومك بالسلامه يا قلبي
فجر. ويخليكي ليا يا حبي وبعد ما خلصو اكل وقعدو شويه
يوسف.  بابا انا عندي ميعاد مع واحد صاحبي ولازم اروح
ابوه. ومالو يا يوسف بس متتاخرش علشان السفر بدري انت عارف الطريق طويل وعاوزين نوصل قبل كتب الكتاب
يوسف.  ان شاء الله يا بابا
فجر.  راحت علي جاسر وقالت جاسر حبيبي انا هروح عند مريم زميلتي شويه علشان اخليها تعملي اجازه 
جاسر.   قال طيب متتصلي عليها 
فجر. اتصلت كتير وفونها مغلق ولازم الاجازه انت عارف
جاسر.  بخبث قال تمام لحظه البس واجي اوصلك
فجر.  لا يا حبيبي يوسف هيوصلني ف طريقه مش حلوه نخرج كلنا ونسيب خالتك وميان كدا
حاسر.   بهمس قالها من امته وخالتي وميان بيفرقو معاكي
فجر.  ابتسمت وقالت انا هطلع اجهز علي ما انت تجهز يا يوسف 
يوسف.  تمام يا فجر بس انجزي وطلعو 
جاسر.   ف نفسه طيب اعمل ايه اروح معاهم ولا استني وامشي،وراهم ولا اسيب المجنونه الشرسه دي تخرب الدنبا وخلاص انا عارف انها مش هتعديها علي خير بس ياتري ايه اللي ف دماغها 
وبعد دقائق نزل يوسف وفجر
سهر.  بصت ل يوسف وقالت ايه ياروحي كانك رايح فرح مش مقابله مع واحد صاحبك
فجر. ردت قبل يوسف منعا لاحراجه وقالت ما هو لازم يكون متشيك يا بت انتي عرفه انو دكتور ودا شئ طبيعي اومال يروح كدا زيه زي الغير دا حتي يبقي عيب ف حقك
جاسر. بصلها وقال ااه من كلامك اللي بتاكلي بيه الكل دا 
سهر.  امم دكتور مااشي 
يوسف.  راح علي سهر وباسها من خدها وقال عاوزه حاجه يا روحي
سهر.  ترجعلي بالسلامه
فجر. متقلقيش
يوسف.  بصلها وبعدين قال يلا ولا ايه
ميان.  اول ما شافتهم قالت طيب يوسف وعنده مقابله انتي بقا ايه الشياكه دي كلها رواية لحظة غضب بقلمي نور عصام
فجر.  ببرود عوجت بوئها وقالت من يومي شيك وحلوه وابن خالتك مجنون بيا ولا انتي مش واخده بالك
ميان.  لا واخده طبعا وعرفه كويس انو مش فاكرك
فجر.  دا قدامك بس لكن متشوفيهوش معايا ف السرير بيكون ايه واعتقد ان دا مش محتاج تفكير وزاكره من اصله 
ميان.  اتغاظت من ردها 
سهر. ضحكت
يوسف. قال يلا بقا ولا ايه 
جاسر. قاعد متابع الموقف وقال والله الجنيه دي لو استمرت معايا ف بيت واحد علي هذه الحاله فعلا لازم اتجنن واعمل اللي ماسك نفسي عنه بالعافيه وابتسم وقال قريب قوي وهي اللي جابته لنفسها 
فجر. بصت ل ميان وقالت عن اذنك يا مايعه ومشيت قبل تشوف ردها
يوسف.  ركب العربيه وقالها اتفضلي وياريت بلاش طولة لسان مع الناس انا عاوز الجوازه تم مش تخرب
فجر. ببرائه قالت بقا انا يا يوسف عاوزه اخرب الجوازه تصدق انا غلطانه اني جيت معاك ومش سبتك لوحدك
يوسف.   دا علي اساس اني عيل ولا مش واعي للي بعمله
فجر.  يعني دلوقتي لما يستغلوك ويخلوك تكتب مؤخر كبير وشبكه كبيره وقايمه بنص مليون دا مش استغلال 
يوسف.  نعم ليه
فجر. علشان عرفين انك بتتجوز من ورا اهلك وكمان عندك ظروف بالنسبالهم وهي الخلفه فلازم يستغلوك وانت ساعتها مش هتقدر تتكلم علشان عاوز تعدي الموقف 
يوسف.  لا طبعا وبعدين حتي لو حصل انا اعرف ارد عليهم
فجر. مستحيل لان زي ما قولتلك انت عاوز تعدي الموقف ومحدش يعرف لكن لما يشوفو حد من اهلك معاك هيعرفو ان اهلك عرفين بس اكيد مراتك لأ ودا مراعاة لشعورها وبالتالي محدش يقدر يستغلك
يوسف. مش مقتنع بس 
فجر. مفيش بس ودلوقتي تشوف
وبعد بعض الوقت وصلو 
يوسف.  نزل واخد فجر وطلع بيها شقه العروسه
فتحي.  اخو العروسه الكبير رحب بيهم جدا 
يونس.  قال مين القمر 
يوسف.  بغضب قال دي فجر مرات اخويا جاسر
يونس اها ومد ايده يسلم عليها
يوسف. حطت ايده وسلم هو وبعدين قال اومال فين العروسه
فجر.  ياريت لو نشوفها
فتحي.   منه خدي طنط فجر ودخليها عند عمتك وفعلا
فجر.   دخلت وقالت مبروك يا عروسه
شرين.   بصتلها وقالت مين حضرتك
فجر.  راحت عليها وقالت انا سلفتك العقربه
شرين. اتخضت من كلامها
فجر. ههههه وبعدين قالت اهدي انا بهزر معاكي انا فجر مرات جاسر اخو يوسف اعتقد سمعتي عني وعن العيله كلها 
شرين.  اتوترت وقالت ايوا بس 
فجر.  مبسش محدش يعرف غيري ممكن بقا تهدي كدا ونتكلم شويه بالعقل علشان احنا لازم نتكلم قبل كتب الكتاب
شرين.  دقات قلبها سرعت وخافت 
فجر.  مسكت ايدها وقعدتها وقالت طبعا انتي عرغه ان يوسف متجوز 
شرين.  ايوا
فجر.  وسبب جوازه منك الخلفه بس ياتري انتي ممكن تخلفي ولا حتي يوسف اعتقد ان دي حاجه بتاعة ربنا 
شرين. همت لتتكلم
فجر. شاورت لها انها تسكت وتسمعها الاول وبعدين قالت سهر ويوسف راحو لدكاتره كتير وبحكم ان يوسف دكتور طبعا له اصدقاء كتير ف التخصص دا والكل قال ان سهر معندهاش مشكله كمان يوسف يعني الموضوع كله وقت مش اكتر ولسه ربنا ماذنش  انتي بقا ضامنه تخلفي طبعا لا يبقي ليه تكوني سبب ف خراب بيت حد تاني ليه تكوني سبب ف تعاسة واحده تانيه ست زيك ليه تجرحبها ليه تقهريها وتحرقي قلبها حطي نفسك مكانها واحده اتحوزت وحبت جوزها ومستحمله كل الكلام اللي بتسمعه من اهله او من اهلها او من اي جد متغاظ منها علشان عندها ثفه ف ربنا وف حبها لجوزها ليه تدمريها 
شرين. بس انا يوسف قالي ان مش هيطلقها وانا وافقت 
فجر. عرفه ليه علشان بيحبها وعاوزها تكون دايما ف حياته يعني حتي لو انتي خلفتي هي بردو هتكون موجوده ويا سلام بقا لو هي خلفت قبلك او حتي بعدك صدقيني يوسف هيندم لانه بيحبها هيندم علي تسرعه وهيبقي محتار بينك وبينها ولو رضي بالامر الواقع انتي اللي دايما هتعيشي ف شك لانك عرفه انو بيحبها واتجوزك لهدف معين مش حبا فيكي قوي يعني ولا حاجه واعذريني ف كلامي اللي هقوله دا
شرين. بصتلها 
فجر.  سهر حلوه وجميله وانتي يعني مش هقول انك وحشه لا بس عاديه لكن سهر حلوه بمعني الكلمه يعني دايما يوسف هيميل لها طبعا لجمالها وهدوئها ولحبه ليها وحب اهله كمان ليها وطبعا انتي عرفه هما لو عرفو الدنيا هتقوم وهتحصل مشاكل ولو سهر عرفت واصرت علي الطلاق يبقي دا حقها وطبعا حضرتك السبب وعمر يوسف ماهيسامحك ابدا لانك خربتي بيته وطلقتي مراته وكنتي سبب زعله مع اهله
شرين.  انا ذنبي ايه هو اتقدملي وانا حبيته ووفقت 
فجر. انتي محبتيش يوسف انتي حبيتي تخلصي من جوز العقارب اللي برا دول مرتات اخواتك صح انا من اول نظره ليهم عرفت انهم مش سهلين ف بالتالي انتي عاوزه تخلصي من عيشتك معهم وخلاص لكن لو فكرتي بعقلك ربنا هيعوضك بشخص كويس يحبك انتي لذاتك انتي مش يتجوزك لسبب معين ف دماغه
شرين. دموعها نزلت 
فجر.  حضنتها وطبطبت عليها وقالت انا عذراكي لكن لسه قدامك فرصه تلحقي نفسك وتسعدي غيرك لانك لو بنيتي سعادتك علي دمار غيرك عمرك ما هتتهني ابدا بحياتك وهيجي اليوم اللي واحده تانيه تدمرك بس اضعاف ما عملتي ممكن ف جوزك ف ولادك وسعتها هتندمي لكن بعد فوات الاوان وللاسف مش هتقدري تعملي حاجه كل اللي هتعمليه انك هتعاني وحدك ومحدش هينفعك
شرين.  مش بترد
فجر. فتحت فونها وقالت شوفي الصوره دي وكانت صوره ليها مع سهر وبعدها كام صوره ل سهر لوحدها وصور لها مع يوسف وقالت شوفي قد ايه هي حلوه شوفي قد ايه الحب بينهم بقلمي نور عصام بيتكلم لوحده وشوفي انتي عاوزه تقتليه وتدمريه ازاي بجوازك من جوزها عمر يوسف ما هيسيب سهر ولو اتطر يختار بينك وبينها هيختارها هي وانا متأكده من كلامي 
شرين.  يعني عوزاني اعمل ايه دلوقتي والناس برا
فجر. عوزاكي تفوقي قبل تندمي وبالنسبه للناس محدش له عندك حاجه قولي انك غيرتي رايك ومش عاوزه تتجوزي واحد متجوز
شرين.  طيب ويوسف
يوسف.  متقلقيش عليه ولو عاوزه تعملي حاجه قويه قوليلو طلق سهر وقول لأهلك وانا موافقه اتجوزك
شرين.  طيب لو وافق 
فجر.  بصتلها وهي عرفه احابة يوسف ومتاكده منها وبعدين قالت بهدوء يبقي انتي كسبتي وهو خسر وساعتها اتجوزو 
شرين.  مش فاهمه كلامك
فحر. لو يوسف اختارك يبقي بيحبك وساعتها انتي تستاهلي حبه وتقدرو تكملو مع بعض 
شرين.  تمام وانا هطلع واقوله كدا وهنشوف
فجر.   لو ما وافق من بكرا تنقلي ف مستشفي تاتي وتبعدي عنه وتشوفي حياتك مع حد يحبك بجد وبعدين قالتلها متزعليش مني ولا من كلامي انا بنصحك ومش عاوزه اخرب بيت اختي انا بحب سهر فوق ما تتخيلي واللي يقرب منها ادمره 
شرين. بصتلها ولحظه اتوترت من كلامها وتهديدها 
فجر.  يلا نطلع وبهدوء كدا انتهي الموضوع وفعلا طلعو
فتحي.   تعالي يا حبيبتي المأذون وصل
فجر.  بصت ل يوسف وزغرطت
يوسف.  ابتسم لها 
فجر.  راحت وقفت جنبه وقالت مبروك يا عريس 
يوسف.  الله يبارك فيكي 
الماذون بدء ف اتمام كتب الكتاب
شرين.  قالت انا مش موافقه 
الكل قام وقف وهيتجنن
يوسف.  احرج وبان عليه التوتر
فتحي ويونس.  راحو علي اختهم وقالو ايه اللي انتي بتقوليه دا 
شرين.  قالت انا مش هتجوز راجل متجوز غيري 
فتحي.  بصوت عالي قالها يعني ايه 
شرين.  يعني يطلق مراته الاولي وانا اتجوزه
يوسف.  قالها وجايه دلوقتي تقولي كدا بعد ما وفقتي والمأذون موجود
شرين.  معلش،فوقت لنفسي انا مش عاوزه شريك عاوزه حياتي معاك لوحدي احنا لوحدنا ومفيش حد تاتي يزعجنا 
يوسف.  مين قال ان حد هيزعجنا 
شرين.  قالت يوسف تطلق مراتك وتقول لاهلك انا مش اقل من حد انا عاوزه اعيش حياتي بدون خوف وقلق 
يوسف.  اكيد الكل هيعرف بس مش دلوقتي وبعدين مرات اخويا معايا 
شرين.  الماذون موجود طلق سهر واكتب عليا ونروح بعدها لاهلك واعيش معاك وسطهم ودا اخر كلام عندي 
يوسف.  وانا مش موافق عليه 
شرين.   خلاص يبقي انتهينا 
فجر.  اهدو يا جماعه مش كدا 
فتحي.  قال ل يوسف فيها ايه يعني لما تطلق مراتك اللي مبتخلفش
يونس.   هو انت جنيت منها ايه يعني علشان تتمسك بيها طلقها 
فجر.   دي جب عمره وكفايه انها متحمله سنين وهي مفهاش عيب 
بونس.  يعني ايه 
فجر.  يعني الدكتور قال انها بتخلف بس وقت مش اكتر 
يونس.  يعني الدكتور كان بيخدعنا وهو اللي مش بيخلف
فجر.  لا طبعا 
فتحي. يعني ايه كلامك 
فجر.  يعني هما الاتنين كويسين بس مسئلة وقت ودا كلام الدكاتره
يونس.  بحده ومقولتش الكلام دا ليه قبل كدا 
فجر. بغيظ من رده قالت اسئل اختك اللي لفت عليه 
يونس.  بعصبيه قال اختي 
فجر.  ايوا اختك ومتعليش صوتك واحترم نفسك وانت بتتكلم
يونس.  راح عليها ومد ايده و..
توقعاتكم ايه اللي هيحصل 
وايه رد فعل فجر ويوسف وشرين
يتبع الفصل السابع اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent