رواية غيوم الشمس الفصل السادس 6 - اطياف راحله

الصفحة الرئيسية

رواية غيوم الشمس البارت السادس 6 بقلم اطياف راحله

رواية غيوم الشمس كاملة

رواية غيوم الشمس الفصل السادس 6

عندما ينكسر بداخلنا شئ اويخذلنا احد اويخيب أملنا في اشخاص كنا نظنهم الأقرب إلى ارواحنا وقلوبنا نفقد الثقه بكل من حولنا. لقد كنت أتوقع منك الكثير والكثير ولكن خذلانك فاق سقف توقعاتي بكثير. لم أتخيل اليوم الذي احتاج إليك فيه بشده غير انك تكون بجواري وسندا لي ولكنك خذلتني وخذلت قلبي وروحي. لا أعلم شئ عن هذا الشعور من قبل لم أعرف طعمه الابقربك انت فما أمر هذا الشعور منك لو كان من الجميع ما أهمني أو اعرته اي اعتبار. ماتجرعت مرارته بهذا الشكل ولكن زاد المر مراره العلقم والسبب انت.

في منزل جابر الدامي...
وابوكي جابر جه يا ام سراج وعيسمعك عايزه تجولي ايه.
هيبه // انت عتصدج المخبوله دي ياخوي.
جابر// اسمعها ياهيبه الأول وبعدين انا اللي اجرر أن كنت اصدجها ولا مصدجهاش.
هيبه // ياخوي دي مره خرفانه مهياش عارفه عتجول ايه.
جابر // جولي يا ام سراج انا اسامعك عايزه تجولي ايه.
دلال // سجيني المر لكعاني يا أبا جابر شتيمه وضرب وبهدله على أجل الأسباب وآخره المتمه بيكلم واحده في التليفون وبيتواعد معاها انه يجابلها وعيجولها وحشتينى وان مش جادر يعيش من غيرها معيستحيش من اللي عيعمله ولا مراعي اني مرته ولا عامل حساب لابنه اللي بجي راجل ملو هدومه ولا لبته اللي بجت عروسه.

هيبه // بس يا مره ياخرفانه انتي عتخرفي وتجولي ايه محصلش كل الكلام اللي عتجوليه انا معكلمش حد انا عايز اتجوز كنت اتجوز ت ايه اللي كان يمنعني.

جابر // انا اللي كت عمنعك ياهيبه علشان انت مش ناجصك حاجه عشان تتجوز..
هيبه // وانت ايه عرفك ياخوي اني مش ناجصيني حاجه دا كفايه عليه اني معاشر مره بومه زي دي.
دلال // وايه اللي جابرك انك تعاشر ألبومه طلقني وريح نفسك ور يحنى.
هيبه // بس أكده دا يوم المنى روحي وانتي طا.

هيييييبه قالها جابر بأعلى صوته جعلت جدرات المنزل كادت أن تهتز.لم الدور انت ومرتك الحكايه مش نجصاكوا.
شوفي شغلك يادلال وانت حصلني على المكتب عايزك في موضوع مهم.
_____________________________اطياف راحله
في بيت الجبلاوي.

يعنى انا ممكن اعرف انتي عايزه ايه على الصبح. صابحه ناصبه الهم ليه عاد على الصبح وفتحالي محضر مع اني حذرتك معحبش حد يتدخل في حياتي.

شمس // هو انا كل مكلمك كلمتين تجولي بتدخلي في حياتي. وهم ايه ايه اللي اني نصباه اللي بسالك كل ليله بتتاخر لوش الصبح فين.

وضاح // متساليش ميخصكيش اني حر اتأخر مجيش خالص براحتي انتي مالكيش اي سؤال عليه وأظن الكلام ده انا خبرتك بيه جبل أكد ه بس الظاهر أكده انك فهمك تجيل أو معتفهميش خالص وبصراحه بجي اني اتخنجت ومبجتش مستحمل نجك في الطالعه والداخليه. مبجتش طايج العيشه اصلا

شمس // ههه وايه اللي مخليك مستحمل فوج طاقتك وبتاكل لجمه مش على هواك زي مجولت لك قبل أكده الرجاله محدش بيغصبها على شئ عيشتي مش لده عليك اخلص منها ور يحنى وريح نفسك فاكر لما عتجولي انك مش رايدني ولا عايزني اناهبجي عليك ولا مايصير ولا يكون اسمعني زين ياولد الناس انا من يوم مجيت بيتك مشفتش منيك غير كل اهانه وكل ذل عمري في حياتي محد عاملني أكده وانا مستحمله وعايشه وبجول لنفسي بكره نتعود على طبع بعض بس الظاهر أكده أن مفيش فايده يبجي شيل دا من ده يرتاح ده عنده يابن الناس وكل واحد فينا يروح لحاله وهي لسه في البدايه أكد وبأقل خساير.

وضاح // ينظر لها ولايصدق ماتفوهت به من كلام وقد أيقن جيدا أن طاقه تحملها لتصرفاته وأفعاله قد نفذت وطفح كيلها وليس لديها أي قابليه لتحمل اي تصرفات منه بعد ذلك والذي ايقنه جيد ا انها بعد الآن لم تعد قادره على السكوت على تصرفاته. نظر لها نظره تحمل الكثير من المعاني ولم يجد شمس ككل مره تبكي وشلالات دموعها تنهال على خدها رآها ترتدي ثوب شموخ وكبرياء ورأس مرفوعه رفضت أن تنحني لأي ظروف شموخ مهره عربيه اصيله رفضت خيالها بعد أن أساء التصرف معها لم يمهله عقله التفكير فيما سيفعل بل كان لابد له أن يلوز بالفرار من هذا الموقف الذي لم يراه من قبل حتى لا يتورط في اي تصرف قد يندم على نتائجه فيما بعد.

_________________________ اطياف راحله.

في قاعه مناسبات كبيره في البلد.

يجتمع قطبي العائلتين جابر وعبد المجيد في حشد ليس بالقليل مع الناس يجتمع كبار رجال المشترين للارض على رأسهم كبيرهم وبشير العوضي صاحب الأرض وأفراد من عائله وعزام محراك الشر ومجموعه من شباب البلد قد استغل عزام تهورهم وطيشهم وشحنهم تمام ضد فكره بيع الا ص.

جابر // اتفضل اتكلم حضرتك احنا كليتنا سمعينك.
عزام // هو مين اللي المفروض يتكلم ياحاج جابر صاحب الحج ولا المحجوج.

جابر // عزاااااااام كلمه زياده عرميك بره المضيفه انت اصلا لا ليك في الطور ولا في الطحين يعني حضورك مالوش لازمه اصلا يعني تجفل خشمك وتجعد زي الكرسي اللي انت عليه.
عزام // هي من اولها كده دي كده بانت النوايا ياولاد.
عبد المجيد // كلمه زياده يمين بعظيم ما انت جاعد هنا دقيقه واحده احنا جين نحل المشكله اما انت بجي جاي تولع الدنيا نفسك ده مسمعوش علشان احتمال لو سمعته يبجي آخر نفس تطلعه.
عزام // انا هسد خشمي مش ناطج بكلمه واحده لما نشوف اخرتها.
جابر // اتفضل يا حضرتك اتكلم كلنا سمعينك.
الرجل // اني ححكي اللي حصل بالتمام من غير كلمه زياده ولا كلمه ناجصه احنا من فتره حبينا نعمل توسعات ومينفعش التوسعات دي تكون غير من الجهه البحريه اللي هي الجهه اللي جار أرض بشير العوضي اتكلمت مع بشير انه يديني العشر جراريت بتوعه في مقابل خمستاشر قيراط بتوعنا في الجهه الجبليه وفوجهم كمان تلاتين الف جنيه وهو وافج على العرض ده وكان هيطير من الفرحه وفجاه لجيت بشير جايلي ويرجع في كلامه بعد المحامي مجهز العود والورق وكافه شئ حاولت افهم منه ايه اللي حوصل جالي أن رجع في كلامه ومش عايز يبيع هو ده كل اللي حوصل وانا جتلكم النهارده علشان تشوفولي حل في الموضوع ده علشان احنا هدينا الصور اللي جار الأرض وكنا عنبدا في الشغل علطول.

عبد المجيد // ينفع اللي انت عملته ده يابشير ما انت عارف زين ان الراجل عندنا بيتربط من كلمته مش عيال احنا عشان نجول كلمه ونرجع فيها.
بشير //بص ياحاج عبد المجيد اني مش هبيع الأرض دي أرضى واني حر فيها.
جابر // طيب وكلمتك اللي جلتها هترجع فيها.
بشير // هرجع هو اني اول واحد يرجع في كلمته ولا هي جات عليه يعني.
جابر // لا هي مجتش عليك بس الراجل بيتربط من لسانه وكلمتك اللي هترجع فيها دي ممكن تخلى البلد كلها تاكل في بعضها اللي عايزه منك يابشير انك تلم الدور وتنفذ اللي التزمت بيه مع ابونا سمعان وتسيبك من الكلام الفاضي اللي في دماغك اللي مش عارف مين اللي ملاها بالكلام ده.

بشير // الكلام اللي في دماغي مش كلام فاضي كل الناس بتاكد أن الأرض بتاعتي فيها دهب َوهما عايزين ياخدوه علشان كده.
جابر // الله يخربيتك دهب ايه وزفت ايه اللي في أرضك مين اللي جال الكلام ده وملأ دماغك بيه ياحزين دي لوفيها دهب ولا اي حاجه كنت لجيت البلد كلياتها في أرضك.

عبد المجيد // بشييييير لم الدور بالزوق اومال بدل مااخليك تلمه بالعافيه البلد مش ناجصه . ونفذ العجد مع ابونا سمعان واي حاجه هتحتاجها انا ملزم انفذهالك وليك مني كمان عشرين ألف جنيه فوج الفلوس وقسما عظما يابشير لو اسمع صوتك تاني يابشير لافصل راسك عن جسمك ماهياش نجصاك انت فاهم انت عتنفذ يعني عتنفذ ومش عتكلم تاني في الموضوع ده ويارب اسمع حد تاني فاتح الموضوع ده. رفعت الجلسه يارجال نورتونا.
جابر// عزام يابن أرى لم الدور ومتلعبش في عداد عمرك انا عارف ان كل ده من تخطيطك بس واللي خلج الخليج يا عزام لو متلميت لخليك عبره للبلد كلياتها انت عارف ان دي مش اول سابجه ليك متخلنيش احطك في دماغي.
عزام // ايه بس ياحج جابر هو مفيش في البلد غير عزام كل مصيبه عزام ايه الافتري اللي انتو فيه ده.

جابر // خلص الكلام خلاص وانا جلت اللي عندي وياريت تفكر في كل حاجه كويس جبل ماتعملها علشان عقابك عيبجي واعر معايا جوي يالا بينا يا عبد المجيد. شرفتوا يارجاله.
____________________________ اطياف راحله

مالك ياوضاح من ساعه موصلت وقابلنا العربيه اللي فيها الحمام وخدنا الحمام ونزلناه في الغيه وانت بتشتغل ومتكلمتش ولا كلمه فيه ايه يابني ايه اللي حصل.

وضاح // انا خلاص يابلال جبت آخر ومش جادر اكمل في المهزله دي كل يوم خناجات ومشاكل وبكى ونواح انا طهجت يابلال من العيشه دي.

بلال // والله ياصاحبي ماعارف اجولك ايه انت أحوالك بجت ملغبطه شويه بتشكر فيها وشويه مش طايج تشوفهاجدامك ايه اللي بيجرا ليك ياصاحبي عاد.

وضاح // مش عارف ايه اللي بيحصل لما بشوفها زعلانه ببجي عموت عايز اروح اخدها في حضنى واضمها لما اكسر ضلوعها بين ايديا ومش عايزها تبكي ولا اشوف الحزن في عينها اللي من حلاوتهم مبجتش أجدر اقاوم ابص فيهم ببجي عايز اخطفها واخبيها من الناس كلها مش عايز حد يشوفها ولا يتطلعلها.
بس اول ما اجي اجرب منيها يابلال حاجه تمنعني الاجي الف حاجز وحاجز بيني وبينها معرفش ايه اللي بيحصل ده ولا عارف افسره فجأه الاجيني جريب منيها كأنها في جلبي وفجاه الاجيها بعيده عني وبتضيع مني كمان لا انا عارف اجربها مني ولا عارف اسيبها لا عايزها تبعد عني وكل ماتجرب ابعد انا مش عارف مش عارف يابلال اعمل ايه.

بلال // بتحبها ياصاحبي .
وضاح // ايييييييه احب مين!!!! مجنون انت إياك.

بلال //ايوه بتحبها وعشجتها كمان يا ابو عمو كل اللي بتحكيه مالهوش تفسير غير أكده.
وضاح // بطل تخريف انت عتجول ايه دا لايمكن يحصل.
بلال // وان جولتك حوصل يا ابن الكبير و حبيت وخلاص.
وضاح // بس بس بلا حوصل بلا محصولش بطل كلامك الماسخ ده.
بلال // طيب خلينا نشوف الميه تكذب الغطاس.
وضاح // جوم يالا علشان نخلص من الحمام اللي فاضل وندخله علشان انا جوعت خلاص يالا شهل.
بلال // ماشي ياعم متزقش جايم اهوه.
_____________________________اطياف راحله

كله تمام جنابك العربيه نزلت الحمام وبعدين السواح خد العربيه باللي فيها وراح المكان اللي الراجل بتاعنا كان مستني فيه.
سعفان // واخبار الحاجه اللي كانت في العربيه.
الرجل // الراجل بتاعنا نزلها كلها في البيت المهجور بعد ما آمنا العربيه واتاكدنا أن مفيش حد وراها وهي كان مستنيها بنفسه.
سعفان // يعني كله تمام.
الرجل // بيسلم على جنابك وبيبلغك أن كل حاجه تمام. وهو اللي استلم الحاجه بنفسه ومن بكره هيبدا في توزيعها.

سعفان //خليه يخلي باله علشان العيون مفتحه على الآخر وأحمد بيه عطوان مش ناوي يسلم بسهوله و اخد الموضوع على جلبه ويعتبره انه تحدي ليه شخصيا مش بلغ الراجل بتاعنا ياخد باله كويس والبضاعه اللي عتتوزع على البلاد اللي حوالينا وده طبعا عيكون عن طريق بت عزام ومراته الراجل هيظبط البضاعه ويديهالهم يوزعوها وخلي بالك من الغبي اللي اسمه عزام الا يخرب لنا الدنيا.
الرجل // كله تمام وزي جنابك ما أمرت كل الترتيبات ماشيه تمام البيت اللي فيه البضاعه محدش يعرف طريجه واصل كل البضاعه اتكمرت فيه وكمان الشغل بتاع الدكتور والراجل بتاعنا هناك بيشرف على كل حاجه بنفسه.
سعفان // كده كله تمام اما شوف بجي يا احمد بيه انت عتمل ايه انت والكبارات بتوعك البارات اللي حسابهم معايا تجيل جوي جوي.

_______________________________اطياف راحله

في بيت الجبلاوي....

فيه ايه بس ياحبيبتي مالك حالك ملغبط ليه.
شمس // ماعيزاش اجعد اهنه ياعمه عايزه اروح دار ابوي اني خلاص كرهت الجعده اهنه وكرهت كل حاجه اهنه.

عزيزه // ليه بس ياجلب عمتك دا احنا كليتنا بنحبك ونتمنولك الرضى ترضى.
شمس // كلياتكو ا مين ياعمه مكنتش عايزه كلياتكو تحبوني انا كنت عايزه واحد بس اللي يحبني ويحس بيه بس للأسف هو لابيحس ولا بيفهم.

عزيزه // لاياشمس متجوليش أكده دا وضاح بيحبك وبكره تشوفي وبكره تجولي عمتي عزيزه جالت.

شمس // وضاح لا بيحبني ولا عمره عيحبني ياعمه انا اتفرضت على وضاح بالقوه واجبروه أن يجوزني ووضاح من النوع اللي عمره مبيجبل أن حاجه تتفرض عليه عشان أكده عمره ماعيحبني. الله يخليكي ياعمه انا عايزه امشي عايزه اعاود دار بوي انا ماعدت طايجه اجعد اهنه يوم واحد الله يخليكي لو فعلا بتحبني ساعديني امشي من اهنه انا خلاص تعبت معدش جادره اتحمل الله يخليكي ياعمه الله يخليكي.

عزيزه // بس ياشمس متجطعيش جلبي اكتر ماهو متجطع انتي عارفه خروجك من البيت معناه ايه. يعني كل اللي حوصل عيتهد من تانى وترجع العداوه بين العيلتين من تانى وانتي عتطلجي وصالحه عتطلج كل ده عيوحصل يرضيك يوحصل كل ده ياشمس.
شمس // اوعدك ياعمه مفيش حاجه من دي عتوحصل دا وعد مني ابجي شوفي انا عجدر انفذ ولا لا خوي بيحب صالحه وبيموت فيها كومان وعمره معيطلجها وانا عجول اني تعبانه وحالتي النفسيه شينه خالص وانا عجعد كام شهر عند ابوي ارتاح وانا عجنعهم بكده مش عجيب سيره الطلاج دلوكيت واصل بس ربنا يخليكي ياعمه انتي لازم تساعديدني عشان اني تعبانه جوي وخلاص مش جادره استحمل ولو فضلت بالوضع ده اقسم بالله ياعمه لولع في نفسي ولا اشرب سم حتى الأمر كله في إيدك انتي ياعمه والله ياعمه زي مجولت لك عنفذ كل اللي جولت عليه.

عزيزه // حاضر ياشمس هساعدك لما اشوف اخرتها معاكي بس لوحسيت انك بتضحكي عليا ياشمس مش عتعرفي انا ممكن اعمل ايه لأنك لسه معرفتيش عزيزه كويس. عساعدك عشان انا حاسه بيكي وحاسه أن فيه حاجه مش طبيعيه بتحصل انا بشوف حب وضاح ليكي في عنيه بس مبشفهوش في تصرفاته ودا دليل على أن فيه حاجه بتحصل وانا لازم اعرفها مبجاش عزيزه لو معرفتهاش لازم اوصل للي بينخور في البيت ده علشان يخربه وعوصل ولما اوصل يا ويله ياسواد ليله مني.
و دلوكيت حضري حاجتك عشان تروحي بيت ابوكي وبعد ماتوصلي هناك ابجي اخذك واجول انك وجعتي على رجلك وعتجبس والجبس عيفضل شهرين وكده محدش عيعرف حاجه عنجول انك مش عتيجي الا لما تحلى الجبس عشان محدش يشك في حاجه تمام ياشموسه.

شمس // تمام ياعمه كل اللي عتجولي عليه عنفذه كفايه مساعدتك ليا ووجفتك جنبي اللي عمري ماهنسهالك...
عزيزه // الكلام ده بيني وبينك محدش يعرفه لا من هنا ولا من هناك ماشي ياشمس.

شمس // على رجبتي ياعمه ولا مخلوج عيعرف حاجه........

@@@@@@@@@@@@اطياف راحله

ههههههههه ههههههههه هههههه

بركاتك ياشيخ مندور مكنتش عارفه ان سرك باتع أكده غارت بت جابر من اهنه وان شاله ماترجع تاني.

اتصل بجي بخايتي ناديه تجيب بناتها وتاجي علشان الحكايه تكمل دا اختي مجطعاني من يوم مابت جابر اتجوزت ولدي وضاح لما الحق ابشرها بالخبر وأولها تجيب بناتها وتاجي عندنا تجعد يومين تلاته واليومين دول يمكن يحصل في الأمور كلام تاني بس انا عارفه زين ان طول ماعزيزه نفسها في الموضوع بت جابر عترجع البيت وعزيزه عتثبت اجدامها فيه بس انا برده وراهم والزمن طويل والشيخ مندور موجود وزي مفركش الدنيا في الاول عيفركشها تاني هي ديتها ايه يعني شويه فلوس وشويه طلبات من اللي بيطلبهم ويجيب عليها واطيها وربنا يجدرنا بجي وبت جابر تغور من الدار وبت اختي تبجي ست الدار.

______________________________اطياف راحله

عمتي!!!!!!
ايه اللي مجعدك اهنه في الضلمه لوحدك..

مستنياك ياوضاح وخايفه تدخل تنام جبل ما اشوفك واتكلم معاك.

وضاح // خير ياعمه فيه ايه.
عزيزه// شمس مشيت ياوضاح راحت بيت ابوها.
وضاح // عتجولي ايه ياعمه!! مشيت. كيف وكيف تمشي من غير ماتجولي. هي وكاله من غير بواب.

عزيزه // وضاح ياجلب عمتك انت كنت عارف كويس انها عتمشي وبعد الكلام اللي دار بينك وبينها عارف كويس انها مش عتفضل في البيت يوم واحد.

وضاح // ليه يعني ياعمه هو ايه اللي حوصل لكل ده علشان تسيب البيت وتمشي من غير اذني كمان.

عزيزه // معرفهاش ياجلب عمتك مجلتليش على حاجه كل اللي انا ناعيه همه دلوكيت بوك لو عرف عيطربج الدار على اللي فيها.

وضاح // يعني ايه ياعمه هو انا اللي جولت لها تمشي وتسيب الدار من غير اذني حتى.
عزيزه // اسمعني زين ياولد اخوي شمس حكتلي على كل حاجه وجالتلي كمان انها عايزه تطلق ومش عايزه تعيش معاك وأنها كرهت العيشه اهنه انا اترجتها انها متجبش سيره الموضوع ده عند اهلها وكأنها رايحه تجعد شويه على أنها تعبانه لما اشوف حل لموضوع معاه وكمان جلتلها انها متعرفش مخلوق من ناسها من الللي بيحصل بينك وبينها وانا عتصرف.
يعنى بصراحه أكده ياوضاح هما كلمتين ورد غطاهم ياما عايزها وعتعيش معاها بما يرضي الله يااما مش عايزها وتسيبه تشوف حالها وتشوف نصيبها مع حد تاني يجدرها الأمر في يدك ياولدي انت اللي تجرر عشان حرام تظلم بت الناس وتفضل تذل فيها وكمان معيزكش تنسى اختك وتعرف زين ان الجواز دي عتنتهي التانيه كمان عتنتهي وكده كل واحد يروح لحاله.

جلت ايه ياولدي رسيني على بر علشان ابجي عارفه انا عتصرف الزاي وافاتح بوك في الموضوع الزاي.

وضاح // يعني ايه ياعمه دي قصاد دي لو انا عطلج شمس أدهم عيطلج صالحه.
عزيزه // عوايدنا ياولدي تايه عنها إياك.
وضاح // بس صالحه حبله وكمان عتحب جوزها وجوزها عيحبها.
عزيزه // عارفه ياولدي وغير دا كله الصلح بين العيلتين عشان كده انا بكلمك دلوكيت وبجولك فكر في الموضوع من تانى.
وضاح // انا خلاص فكرت وجررت ياعمه ومش عتراجع في اللي فكرت فيه.
عزيزه // هو ايه اللي فكرت فيه ياوضاح.
وضاح // عترفي ياعمه وكلكم عتعرفوا.
عزيزه // ياخوفي ياوضاح ليكون اللي في بالي صوح.

وضاح // طول عمرك ذكيه ياعمه وعتفهميها وهيه طايره!!
يتبع الفصل السابع اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent