رواية لحظة غضب الفصل الأول 1 - نور عصام

الصفحة الرئيسية

رواية لحظة غضب البارت الأول 1 بقلم نور عصام

رواية لحظة غضب كاملة

رواية لحظة غضب الأول 1

جاسر.   صحي من نومه وقال انتي مين وايه اللي جابك هنا
فجر.  ببتسامه قالت صباح الخير حبيبي
جاسر.   بقولك انتي مين
فجر.  بصتله وقالت انا فجر
جاسر. اتغاظ من برودها وقالها قسما بالله لو ما قولتي انتي مين وبتعملي ايه ف اوضتي لاندمك
فجر.  ببتسامه قالت انا مراتك يا روحي
جاسر.  فتح عيونه ومش مصدق اللي قالته
فجر.  حطت ايدها علي كتفه وقالت ايوا يا حبيبي انا فجر مراتك حبيبتك اللي متقدرش تستغني عنها ابدا
جاسر.  بغيظ قالها نعم
فجر. ايوا يا عمري
جاسر.  قام وشدها من السرير وقالها غوري من وشي واياك اشوفك هنا تاني انتي اكيد مجنونه بقلمي نور عصام 
فجر.   اتنهدت واخدت نفس طويل وحاولت تمسك اعصابها
لمحه عن ابطالنا 
جاسر مهندس معماري ابن عائله ميسوره الحال عمل حادث وفقد الذاكره ومش فاكر بعض الاشياء ف حياته وخصوصا 
فجر مراته وهي تعمل مدرسه وتعيش ببيت العيله مع زوجها وامه وابوه واخوه يوسف ومراته سهر
نرجع بقا لابطالنا
جاسر.  ممنوع اشوفك هنا تاني
فجر.   ليه ان شاء الله
جاسر.  هي البعيده معندهاش دم ولا ايه
فجر. بهدوء راحت عليه وقالت اولا انا مش بعيدة ثانيا انا مراتك سواء رضيت او لأ فاهدي كدا علشان نتكلم
جاسر.  بجد انتي مستفزه
فجر.   حبيبي ممكن نتكلم شويه
جاسر. لأ
فجر. خلاص علي راحتك وسابته ودخلت الحمام 
جاسر. رجع ونام عالسرير علي ضهره وبيفكر ف كلامها ولكن مش فاكرها خالص ولا فاكر اي ذكري معها ولا فاكر انو اتجوز اصلا 
فجر.  خرجت وكانت لبسه بيرمودا وتيشرت وبتنشف شعرها بالفوطه فجر بنت حلوه وملامحها طفوليه وجسمها نحيف شعرها طويل جدا
جاسر. اول ما شافها كدا بلع ريقه واتنهد وغمض عيونه وف نفسه قال ازاي هي كدا دي معندهاش رواية لحظة غضب نور عصام دم ولا احترام انا مستحيل اكمل معها وبعدين قال تاني ف نفسه انا مش هتحمل اشوفها كدا قدامي كل شويه دي تجنن اووف ايه دا
فجر.   خلصت وبتجهز علشان تروح المدرسه اللي بتشتغل فيها
جاسر.  فاق علي رنة فونها
فجر.   صباح الخير يا مريم عامله ايه
مريم.  صباح الورد اوعي تتأخري ودي زميلتها بالمدرسه
فجر.  متقلقيش انا شويه وجايه
جاسر. بصلها ومتغاظ منها ونفسه يقوم يخنقها
فجر.  بصتله وقالت حبيبي عاوز حاجه
جاسر.  سابها ودخل الحمام بدون ما يردر عليها وف نفسه قال ياتري رايحه فين عالصبح كدا
فجر.  خلصت ولبست جينز وبلوزه حمرا وتركت شعرها منسدل علي ضهرها وكانت كتير حلوة
جاسر.  خرج لقاها لسه موجوده بصلها بعد ما جهزت واعجب بشكلها لكن مش طايقها وعاوزها تخرج باي طريقه
فجر.  راحت عليه وباسته من خده وقالت يلا علشان نفطر
جاسر.   ايه البجاحه دي
فجر. مادرت عليه وفتحت الباب ونزلت 
سهر.  اتقابلت فيها عالسلم وقالت صباح الخير يا فجر
فجر. صباحوووو ونزلو مع بعض 
سهر.  شكلك مستعجله
فجر.  امتحانات بقا انتي عرفه وقالت صباح الخير ماما بابا 
كريمه.  صباح الخير جاسر صحي بقلمي نور عصام
فجر.  ايوا يا ماما صحي وكالعاده مش فاكرني ولا طايقني
عبد الرحمن.  معلش يا بنتي بكرا يبقي كويس الدكتور قال ان شاء الله مش هيطول فات الكتير 
فجر.  ايه يا بابا دا جوزي وانا بحبه ومعنديش مشكله ف اللي بيعمله لاني عرفه انو غصب عنه وانا مستحيل ازهئ ولا امل منه
جاسر.  كان نازل عالسلم وسمع كلامها 
عبدالرحمن.  ربنا يشفيه يا بنتي ويهديكم لبعض
كريمه.  حبيبتي انتي عرفه انو بيحبك وزي ما قولتي غصب عنه وهما بيخففو عنها لانهم شافو دموع ف عيونها وهي متحمله من شهرين
جاسر.  نزل وقال صباح الخير يا بابا ازيك يا ماما
كريمه.   ببتسامه حنونه قالت صباح النور يا حبيبي
عبدالرحمن.   ايوا يا ختي خليكي انتي كدا دلعي فيه ولا كأن حد غيرو موجود ف البيت 
يوسف.  رد وقال قولها يا جاح وانبي
كريمه.   ضحكت وقالت ربنا يخليكم لبعض ويخليكم ليا الكل آمين
جاسر.  كل شويه يبص ل فجر وهي قاعده تفطر 
فجر. ملاحظه ومش بتتكلم 
يوسف.  فجر انتي عندك امتحانات
فجر.  ايوا وقامت وقفت
يوسف.  ايه يا بنتي هو انا بقولك علشان تقومي
فجر.  لا لا انا الحمد لله شبعت ولازم امشي
جاسر.  عاوز يسأل هي رايحه فين وامتحانات ايه اللي بيتكلمو عنها
فجر.   فهمت نظرته ليها وتفكيره وقالت حبيبي ايه رأيك توصلني ف طريقك لاني لو استنيت تاكسي هتأخر هي حابه تتكلم معاه وتفكره
جاسر.  بصلها وكله غيظ منها وما رد
فجر.   ابتسمت وراحت عليه وباسته من خده وقالت طيب افطر براحتك ياروحي وانا همشي 
كريمه.  مبسوطه من اللي فجر بتعمله وبردو زعلانه عليها لانها بتستحمل اكتر من طاقتها بس كمان عرفه انها قويه
سهر.   قالت يلا يا فجر هتتاخري روحي مع يوسف وكانت قاصده كدا علشان تخلي جاسر يغير شويه ويتحرك لكن للاسف مفيش فايده
يوسف.    انا جاهز يلا بينا ومشيو
عبدالرحمن.   قال ل جاسر حبيبي براحه شويه علي مراتك  
جاسر.  مراتي منين يا بابا انا بصراحه مش عارف انتو ليه فرضينها عليا انا مش بطيقها ولا عاوزها 
عبدالرحمن.  ليه كدا دي مراتك وانت بتحبها جدا 
جاسر. انا
كريمه. ايوا يا حبيبي 
جاسر.   لو سمحتو ياريت تخلوها تمشي انا بجد زهئت منها ومن اسلوبها وتصرفاتها لحظة غضب بقلمي نور عصام
كريمه. ليه بقا 
جاسر.  بتعصبني ببرودها وطريقتها
عبدالرحمن.  ابتسم وقال دي دمها شربات انت لسه شوفت منها حاجه
جاسر.  مش عاوز اشوف 
كريمه.  حبيبي اهدي 
جاسر.  ماما انا عارف ان بعد الحادثه حاجات كتير اتغيرت بس انا فاكركم وفاكر ناس كتير إلا هي يبقي ليه
عبدالرحمن. الدكتور قال ان فقدان الذاكره اللي عندك دا هتفتكر ناس وناس تانيه لأ مش فقدان ذاكره تام يعني شغلك مثلا انت فاكره وفاكر الناس اللي بتشتغل معها وطبعا فاكرنا احنا عيلتك ومع الوقت هتفتكر كل اللي ناسيه بس كمان لازم تساعدنا وتساعد نفسك انك تفتكر
جاسر.  يعني ايه يا بابا
عبدالرحمن.  يعني تحاول تتقبل مراتك واهلها لان هما دول اللي انت مش فاكرهم وكمان اما باقي الأمور مش هتفرق دلوقي
جاسر. قاطعه وقال اه هو دا بقا اللي حضرتك عاوز تقوله
كريمه. يا بني يا حبيبي دي فجر مراتك اللي انت اخترتها واتجوزتها وبتحبها كتير وكنت مبسوط معها جدا 
جاسر.  دي انا اخترتها مستحيل
كريمه.   طيب فاكر لما انا جيت بقولك اتجوز بنت خالتك وانت قولت لأ وكمان بابا قالك اتجوز بنت عمك وبردو رفضت علشانها
جاسر.  معقول انا عملت كدا
كريمه.  ايوا واكتر كمان 
عبدالرحمن.  ايوا عملتلنا مولد وحوار ملوش اول من اخر علشان فجر قولت مش هتجوز حد غيرها وعمك وقتها زعل ومحضرش فرحك
جاسر.  اتنهد وسكت
كريمه.  اتقبلها يا حبيبي وخليها تساعدك 
جاسر. مش عاوز منها حاجه ولا عاوزها وياريت ارجع من الشغل ملقيش لها اي وجود ف البيت نور عصام
عبدالرحمن.   مش كدا يا جاسر
جاسر. قام مشي
فجر.    راحت المدرسه 
مريم.  ايه يا فجر مالك شارده كدا
فجر.  ابدا
مريم.   هو لسه جاسر مش فاكرك
فجر.  بتنهيده قالت حسه انو قرب يفتكر
مريم.  ان شاء الله عن قريب انتي وهو بتحبو بعض كتير
فجر.    غمضت عيونها وقالت يارب
عند كريمه
عبدالرحمن.  قال والله فجر بنت حلال ولولا انها بتحبه ما كانت اتحملته ولا ثانيه بصراحه تصرفاته معها لا تطاق
كريمه.  بصت ل سهر وقالت هو انتي يا سهر لما تعملي كدا هتخليه يغير ويتحرك دا بقا صعب عن الاول
سهر.   اعمل ايه بس يا ماما بصراحه فجر صعبانه عليا قولت جايز لما يوسف يوصلها وهو قاعد يتدايق ولا حاجه
كريمه. للاسف هو ولا هنا وبعدين قالت امها زعلانه عليها وكانت بتقولي عاوزه تيجي تاخد فجر عندها فتره
عبدالرحمن. لا طبعا لان دا هيبعدهم عن بعض وعمره ما هيفتكرها  
كريمه. منا قولتلها كدا 
سهر.  ربنا يهديم وبعدين قالت انا هروح المطبخ
كريمه.  وانا جايه معاكي 
وبعدكام ساعه  انتهي العمل 
فجر.  رجعت البيت 
كريمه.  اطلعي يا حبيبتي غيري وتعالي
فجر. حاضر يا ماما وطلعت 
وبعد شويه
كريمه. اطلعي يا سهر شوفي فجر اتأخرت ليه
سهر.  حاضر يا ماما وطلعت خبطت عليها ودخلت ايه يا بنتي كل دا
فجر. كانت بتعيط
سهر. مالك يا فجر انتي تعبانه
جاسر.  جه وطلع فوق
سهر.   حبيبتي مالك انتي تعبانه من الحمل ولا حاجه تانيه
فجر.   اتنهدت وماردت
يهر. انتي قولتي ل جاسر انك حامل
حاسر. انصدم لما سمع بحملها ووقف يسمع كلامها 
فجر. اقوله ايه بس هو طايقني علشان كمان اقوله اني حامل
سهر.  بس هو كان عارف بالحمل وجه معاكي للدكتوره
فجر. دا كان زمان قبل الحادثه دلوقتي انتي شايفه بيعاملني ازاي
سهر. طيب قوليله جايز دا يغير معاملته ليكي وجايز كمان يفتكر
فجر. يا بنتي هو فاكرني انا علشان يفتكر ابنه
سهر. اسمعي بس كلامي وقوليله
فجر.  خايفه رده ميبقاش ف محله 
سهر.  ازاي يعني 
فجر.   بدموع قالت فكرت كتير اقوله بس خوفي انو ميصدقش والموضوع يكبر وياخد شكل تاني
سهر.  فهمتك بس متقلقيش هو كان معاكي ف بداية الحمل وكمان كلنا عرفين بحملك يبقي ليه الخوف وبعدين عيونها اتملت دموع
فجر. حست بيها وقالتلها حبيبتي اهدي وبأذن الله ربنا هيعوضك سهر متجوزه يوسف من سنتين ومحصلش حمل ودا طبعا مدايقهم كلهم وخصوصا هي وجوزها فجر قالتلها انتي كوبسه وهو كمان يبقي المسئله وقت مش اكتر خليها عالله
سهر.  يوسف بقا يعاملني وحش وحسه ان ف حد تاني ف حياته
فجر.  حد مين واحده يعني
سهر. ايوا 
فجر. لا لا يوسف ميعملهاش بقلمي نور عصام
سهر. ليه مش راجل وعاوز يخلف ودا حقه
فجر. بس يوسف بيحبك وكمان الدكتور قال انك مش فيكي عيب 
سهر. بس بقالنا اكتر من سنتين اهو ومفيش حاجه 
فجر. حضنتها وقالت اهدي انتي بس وكل شئ هيكون بخير 
سهر. انتي بتصبريني ولا بتصبري نفسك
فجر.   ربنا معنا كلنا 
سهر.  طيب قولي ل جاسر علي حملك وقامت وقفت علشان تنزل وبعدين قالت يلا قومي اغسلي وشك وتعالي علشان زمان الكل جه والاكل جاهز ومسكت ايدها وقالت يلا
فجر. قامت وقفت 
جاسر. خبط عالباب 
سهر.   راحت فتحت وقالت اهلا جاسر
جاسر. ازيك يا سهر ودخل الاوضه
سهر. الحمد لله ومشيت 
فجر.   شافته وقالت حمدلله عالسلامه حبيبي
جاسر. اتجاهل وجودها وراح عالحمام 
فجر. زعلت وبعدين قعدت تفكر بكلام سهر انها تقوله
حاسر.  بعد دقائق خرج
فجر.  حبيبي عاوزه اقولك علي حاجه مهمه
جاسر.  ممكن متتكلميش معايا خالص 
فجر.    بدون مقدمات قالت جاسر انا حامل
جاسر. بغيظ منها ومن جرئتها قالها نعم 
فجر.  حااامل 
جاسر. من مين بقا 
فجر.   انصدمت من رد فعله مع انها كانت متوقعه دا بس بردو كلامه حاجه تانيه بصتله وقالت هيكون من مين يعني
جاسر.  اسألي نفسك 
فجر.   بهدوء قالت سألتها وقالت من جوزي اكيد 
جاسر.  مسكها من شعرها وقالها عاوزه توصلي لأيه بالظبط 
فجر.   زئته عنها وقالت هعوز منك ايه يعني 
جاسر. استغرب ردها ليه 
فجر. قالت انت جوزي واللي ف بطني ابنك برضاك غصب عنك
جاسر. قاطع كلامها وقالها بتحلمي لو وافقتك علي اللي ف دماغك 
فجر. ببردو قالت مش مهم موافقتك
جاسر.   مش عاوز اشوف وشك هنا تاني ف البيت فاهمه
فجر.  مش بمزاجك 
جاسر.  استشاط من الغيظ وكلامها قالها ماشي مش انتي مراتي واللي ف بطنك دا ابني اوك معنديش مانع
فجر.   فرحت 
جاسر.  قالها بس اعتقد ان من حقي اطلقك 
فجر.   فرحتها راحت وبصتله وقالت هو دا ردك
جاسر.  قالها ايوا لأن وجودك هنا غير مقبول وبصراحه شايفك بجحه ومعندكيش دم فياريت
فجر.  قاطعته وقالت حاضر هعملك اللي انت عاوزه 
جاسر. ابتسم انو قدر ينرفزها ويخليها تمشي
فجر. لاحظت ابتسامته بصتله بعند وقالت مش همشي غير لما اولد 
جاسر.  بصلها وراح عليها 
فجر.  بتسرع فتحت الباب وجريت عالسلم
جاسر. بغيظ نزل وراها وف لحظه ...
يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent