رواية احببت روزي الفصل الثامن عشر 18

الصفحة الرئيسية

رواية احببت روزي البارت الثامن عشر 18 بقلم شهد محمد موسى

رواية احببت روزي كاملة

رواية احببت روزي الفصل الثامن عشر 18

وجه المعاد المنتظر وقت خروج نتيجة التحليل☺️
الكل كان قاعد في الاوضة الي موجود فيهاا بابا فيروز مستنين الدكتور يجي......
شوية ودخل الدكتور وفي ايده التحليل....
آسر بهدوء:ايه الاخبار يا دكتور
الدكتور بدأ يفتح التحليل.....
الدكتور:الحقيقة التحاليل بتقول انهاا مش بنت أستاذ كريم......
كلام الدكتور نزل علي الي موجودين كالصاعقة فمعظمهم كان عنده امل انهاا تطلع روزي...
كريم بصدمة اب حقيقية :مستحيل....اكيد في حاجة غلط......انت كدااب.....
الدكتور بهدوء:انا مقدر الي انت فيه...بس التحاليل المختبر اثبتت كده وتقدر تشوف الورق بنفسك وتتأكد........" الدكتور راح ادي الورق لكريم " وقال: عن اذنكم....."وخرج"
كل ده بيحصل وهناا واقفة بتعيط جمب فهد وفهد محاوطهاا بإيده وبيطبطب عليهاا.... فهي كان نفسهاا يكونواا اهلهااا لانهاا شافت في الكام يوم دول يعني اي حب وحنان الاب والام.........
كريم بعد ما شاف التحليل واتأكد فعلاا انه النتيجة بتقول انه هي مش بنته رفض يصدق الي عينه شايفاه وسيطرت عليه عاطفة الاب المحروم من بنته ومعندوش استعداد يفرط فيهاا مهماا حصل.......
كريم وعنيه فيهاا دموع وهو باصص لهناا: تعالي....
هنا هزت دماغهاا بمعني لاء وراحت دافنه وشهاا في صدر فهد......
كريم ودموعه نزلت:كده مش عايزة تسمعي كلام باباا كريم....
هنا بقهره ودموع وهي مازالت علي نفس الوضعية:مهو للاسف مطلعش بابا.....
كريم بدموع وابتسامة صادقة: مين قال كده..انتي بنتي حتي لو عملنا مليون تحليل وقال انك مش بنتي  انا هكدب كل حاجة لاني واثق انك بنتي ومحدش هيقدر يعرفك قدي...........تعالي
هنا بعدت عن فهد وراحت لكريم وقعدت جمبه...... 
كريم ابتسملهاا ومد ايده يمسحلهاا دموعهاا الي بتنزل وقالهاا بإبتسامة حنونة:مش عايز اشوف دمعه واحده تنزل من عنيكي الحلوين دول تاني......"وراح حاضنهاا" وكمل كلامه: انا مصدقت لقيتك ومش هفرط فيكي تاني........
هنا راحت مبادلاه الحضن وفضلت تعيط بشهقات عالية...
*الكل واقف متأثر بالي بيحصل 
*فيروز بتعيط ومبتسمه من كلام والدهاا لانه هي كمان حاسة انه التحليل فيه حاجة غلط......
*مامت فيروز كانت بتعيط بس مبسوطة انه كريم مش هيتخلي عن هنااا لانه هي كأم عارفة انه دي بنتهااا وراحت عند كريم وحضنت هناا هي كمان.....
*آسر مبتسم وبيبص لبابا فيروز وبيفتكر حنيه والده الله يرحمه
*فهد واقف وحاسس انه مخنوق وهو شايف كريم حاضن هناا كده🙂
*وإياد واقف جمب شهد وباصصلهاا و مستغرب رده فعلهااا فهي ساكته ومبتعيطش ولا بتعمل اي حاجة......
 وفجأة لقاهااا بتمشي من جمبه وبتخرج من الاوضة خالص.....ومحدش خد باله غير إياد....وراح خرج وراهاا......

_في حديقة المستشفي_
شهد قعدت علي الكرسي وبصت للارض وسرحت ....
إياد شافهاا فراح وقعد جمبهاا وحط ايده علي كتفهااا...
إياد بإستغراب من حالتهاا:مالك....ليه الوش ده
شهد رمت دماغهاا علي صدره ومردتش....
إياد راح بص ليهاا وهي في حضنه كده لقي دموعهااا بتنزل..
إياد بقلق: لاء كده في حاجة مش طبيعة.......مالك يا شهد في اي"وكان بيطبطب علي كتفهاا " 
شهد بصوت مختنق من البكاء:عارف كان نفسي تطلع اختي.......
إياد بهدوء :طب ما باباكي ومامتك قالوا انهاا اختك وهما واثقين من كده.....
شهد بشهقه:انا عارفة....بس كان نفسي التحليل يثبت كلامهم ويأكدلي انهاا اختي فعلااا...
إياد بهدوء واستغراب:انتي غريبة اوي ازاي نفسك تكون اختك وفي نفس الوقت بتعامليهاا بطريقة مش حلوة....
شهد بشهقات:كنت بعمل كده عشان خايفة علي بابا وماما انهم يعلقوا نفسيهم بأمل انهاا بنتهم وبعدين متطلعش بنتهم ويحصلهم حاجة وانا مش هستحمل لو حصلهم حاجة وكفاية الي حصل لبابا  بس فجؤني  لما شوفت رده فعلهم  بعد ما التحليل قال انهاا مش بنتهم ....انا كنت متخيلة انه بابا هيتعب اكتر بس هو عمل حاجة مكنتش اتوقعهاا..........
إياد بمرح :يعني جو الحماا الي مش طايقة مرات ابنهاا الي كنتي عملاه ده عشان خايفة علي ابوكي🙂😹
شهد هزت دماغهاا بمعني اه....
إياد بمشاكسة: وياتري بقي هتخافي علياا وتحبيني زي ما بتحبيهم كده ولا هتخزوقيني🙂
شهد ضحكت من بين دموعهاا وقالتله:هخزوقك طبعاا☺️
إياد :دا العشم بردواا يا كبير🙂
شهد راحت ماسكة خدوه وقالته :انت الحب كله يا عبيط انت دلوقت بقيت حته مني مقدرش استغني عنهااا ♥️ وملحوظة كده انا مليش في محن البنات فمتستناش مني اني اقولك يا روحي ويا اوكسجيني والكلام بتاع العيال الفافي ده✌🏻
إياد :بذمة اهلك في واحده محترمة تقول محن بنات قدام جوزهاا😒
شهد بمشاكسة: مش انا عملت كده يبقي في😌
إياد قام وقف وشدهاا من ايدهاا وقالهاا:ياله نطلع يا بلائي قبل ما حد ياخد باله انه احناا مش موجودين..
شهد:ياله..
وطلعوا فوق....عشان تعرفوا انه انتوا ظالمة ودايماا ظالمين ناس🙂😂 اهي طلعت كيوت اهي...

طلعوا الاوضة وقعدواا ساكتين  وشهد قاعده باصه لهناا بس المره دي نظرة مش مفهومة..... وكان كريم ومامت فيروز بيتكلموا مع هناا عادي جداا كأنهم اب وام......شوية والدكتور جه بيشوف حالة كريم فقاله انه يقدر يخرج من المستشفى بس الرعاية تكون كاملة في البيت وبالفعل خرج كريم والباقي وروحواا علي البيت...

_بعد مرور يومين من الاحداث_
كان فيروز  وهدي وهناا قاعدين في بيت كريم مع كريم ومامت فيروز وشهد كانت في اوضتهاا بتذاكر.......دخل عليهم حمزة..
حمزة بإبتسامة:ساموو عليكم...
الجميع:وعليكم السلام
هدي بإستغراب: ايه الي جابك بدري كده
حمزة بمشاكسة:وحشتيني فقولت اجي أشوفك....
هدي :هاااا ظريف ايه الي جايبك بجد....
حمزة بإبتسامة:عندي خبر حلوو..
شهد جت من وراه وراحت حاطة ايديهاا علي كتفه وقالت:ايه طلعت حامل واحنا منعرفش😂
حمزة بإبتسامة:خبر احلي وحياتك...
هدي بتنهيده:اشجينااااا...
حمزة بإبتسامة وهو باصص لكريم:احساسك بانه هناا بنتك مخيبش ....هي فعلااا بنتك

ازاددت ابتسامة كريم وقاله: وعرفت منين......
حمزة بإبتسامة:الدكتور كلمني واعتذر وقال انه كان في خلل في الاجهزة وللاسف اكتشفوا الموضوع بعد ما النتيجة طلعت فعشان كده النتيجة طلعت غلط ولما اكتشفوا الموضوع رجعواا عملوا الفحص مرة تاني والنتيجة ظهرت انهاا بنتك .....
كريم بإبتسامة وحب:الحمد والشكر إليك يارب....
هنا كانت مبسوطة انه خلاص اتأكدت انه هماا دول عيلتهاا الحقيقة وراحت عيطت وحضنت كريم وندهتله:بابااا........"لانهاا مندتلوش بيهااا حتي لماا رفض يصدق نتيجة التحاليل القديمة "
كريم من كتر سعادته عيط وبادلهاا الحضن:اخيراا نطقتيهاااا ....
هناا زادت من حضنه وعياطهاا....
وامهاا عيطت من الفرحة وراحت فضلت تمسح علي شعر هناا وهي في حضن كريم.......
شهد كانت دموعهاا بتنزل ومبسوطة  لانه واخيرااا اتأكدت انه هناا تبقي اختهاا زي فيروز بالضبط .........
وبكده رجع شمل العيلة يتجمع تاني وهنااا خلاص بقي ليهاا اهل وعرفواا كل الي حصل معاهااا من صغرهااا  وحزنواا جداا علي بنتهم والي مرت بيه وحاولواا يعوضوهاا بكل الطرق عن الي مرت بيه وبقوا عارفين انه فهد هو الي انقذهاا بس ميعرفوش موضوع المافياا والكلام ده..

عدي علي الاحداث دي شهرين وخلال الشهرين دول ...
*الحياة كانت مستقرة عند الكل وبابا وماماا روزي كانواا بيحاولوا يعوضواا روزي عن الي اتحرمت منه زمان........
*فيروز اتعودت علي وجود آسر في حياتهاا وبدأت تحبه وكانت مستنية الوقت المنساب عشان تعترفله بحبهاااا.........
*شهد مندمجة مع مذاكرتهاا عشان امتحاناتهاا علي الابواب خلاص وإياد كان بيعاونهاا ويشجعهاا سواء بالتليفون او انه ياخدهاا ويخرجواا.......
*هدي وحمزة قربوا جدا من بعض والفرحة مبقتش سايعة هدي.......
*فهد وهناا كانت حياتهم مستقرة وزاد الحب الي بينهم  بالاضافة انه فهد رجع هناا تتدرب تاني بس المرة دي في البيت جابلهاا شمس وبدأت تتدرب وتتعلم حاجات كتير منهاا ازاي تمسك المسدس..🔫 وكمان كانت بتتعلم ازاي تتكلم روسي ....
...................
_في يوم بالليل_
_عند فهد وهناا_
هنا واقفة في بلكونة الاوضة الي بتطل علي الجنينة ولابسة شورت جينز وعليه بلوزة كب باللون الرصاصي وباصه للنجوم الي في سمااا وسرحانة......
جه فهد وراح حاضنهاا من ورا وباسهاا في رقبتهاا وقالهاا:خايفة .....
روزي ابتسمت وراحت لفاله وحاوطت رقبته بإيديهااا....
روزي بإبتسامة وهي باصه في عنيه الرمادي :تؤتؤ......طول مانت جمبي انا مش خايفة....
فهد اتنهد:انا بقي خايف......خايف عليكي اوي...انا عارف اني بعرض حياتك للخطر بإي..
روزي حطت ايديهاا علي بقه وابتسمت وقالته: ايات"اياك" 
تقول تده "كدة"..انا افديت"افديك" بروحي يا فهد انت 
وعيلتت"عيلتك" وثم انه انا واثقة انت"انك"مش هتسمح انه 
اي حاجة تأذيني لاني روحت"روحك" ومفيش حد هيسمح 
بأي اذي لروحه.... مش انا روحت"روحك" زي ما بتقولي ولا 
غيرت رأيت"رأيك"....."قالت الاخيرة بمرح " 
فهد بحب خالص وهو ينظر لعنيهاا وبيقرب وشه من وشهاا اكتر: مقدرش اغير رأي لانه مش بإيدي اصلااا  انت امتلكتيني وسيطرتي عليااا واحتليتي كياني كله......" وراح خطف شفايفهاا 🙊"
فصل البوسة بتاعته وراح حط دماغه علي دماغهاا وبص في عنيهاا وقالهاا: جهزي نفسك  عشان بكرة هنسافر روسيااا.....
روزي هزت دماغهاا بمعني حاضر
راح هو باس دماغهاا وقالهاا:هنزل اخلص شوية حاجات في المكتب وهاجيلك..
روزي بإبتسامة: طيب متتأخرش تحت بدل ما اطب عليت"عليك" وابوظلت"ابوظلك" الشغل😌
فهد راح ضربها بإيده علي دماغهاا براحه وابتسم وقال: حاضر.....
وراح نزل وهي بصت في آثره واتنهدت وبدأت تجهز نفسيهاا للي جاي...

_عند آسر وفيروز_
اليوم ده كان موافق عيد ميلاد آسر ففيروز حبت تعملهاله مفاجأة وتعترفله بحبهااا فمشيت من الشركة بدري وبدأت تجهز الاوضة بتاعتهاا وتظبطهاا.......
12:30 p.m
آسر جه من الشركة وطلع علي الاوضة الي بينام فيهااا وراح خد دش وغير هدومة وراح عشان يطمن علي فيروز........
تيك...تيك...تيك
فيروز من جوا : ادخل....
آسر فتح الباب ودخل وانبهر بالي شافه.....👀

شاف الاوضة مليانه شموع والارض مليانه ورد وفي ترابيزة عليهاا تورته جميلة جداا وعليهاا صورته............
ولقي فيروز بتفتح باب الحمام وتخرج منه وبتمشي ناحيته وعلي وشهاا ابتسامة رقيقة جداا وهي لابسة قميص نوم فيروزي وعليه الروب بتاعه وكان قصير لغاية بعد الركبة سيكاا صغيره بس مفتوح......ومسيبه شعرهاااا  وكانت آية في الجمال لا تقولولي بهاق ولا اي حاجة........
آسر حقيقي واقف مبهور من طلتهاا الي خطفت قلبه قبل عقله 
فيروز بإبتسامة وهو واقفة قدام آسر: مالك......
آسر :هو انا دخلت حته غلط ولا اي👀
فيروز:ههههه لاء دخلت صح تعالي "وراحت شداه من ايده ووقفته قدام التورته "
فيروز بإبتسامة وهي تمد ايديهاا لآسر بهديه مغلفة:كل سنة وانت طيب.....
آسر بإبتسامة وهو غير مصدق: انتي عرفتي منين......
فيروز بإبتسامة:الي يسأل ميتوهش😉 ..........
آسر بإبتسامة:وانتي طيبة يا اغلي من حياتي" وراح حاضنهااا " وهي بادلته الحضن......
فيروز بمرح:هتفضل حاضني كده كتير.....
آسر بعد عنهاا وقالهااا بإبتسامة:حضنك دافي اوي....
فيروز ابتسمت بخجل وقالته: طب ياله نقطع الكيك مع بعض...
آسر بإبتسامة:ياله....
وراح مسك السكينة وحط ايد فيروز علي ايده وبدأ يقطعهاا 
وراحت فيروز واخده حته وحطهاا في بق آسر و آسر عمل نفس الموضوع ....
فيروز بإبتسامة خجولة:آسر 
آسر بحب:عيونه
فيروز :مش هتفتح الهدية....
آسر بإبتسامة:كنت لسة هفتحهاا 
وراح بدأ يفك الهديه ولقي جوا العلبة ساعة فضية بس جامده اويي  و ورقه .....
خد الورقة وبص لفيروز بسعادة قبل ما يفتح الورقة.....
وبعدين فتحهاا ولقي مكتوب فيهاا  "بحبك♥️" 
آسر بسعادة غارمة وهو غير مصدق:بجد....
فيروز هزت دماغهاا  بإبتسامة خجولة.....
آسر راح مقرب منهااا  وهمس قدام شفايفهااا: اناا بعشقك......."وراح خطف شفايفهاا في قبلة خدت كل واحد فيهم لعالم تاني ..." وراح شايلهاا وحطهاا علي السرير وذهب هو وهي لعالمهم الجديد الخاص بيهم..

_في صباح يوم جديد_ 
تفتح فيروز عنيهاا ببطئ وتبص جمبيهاا تلاقي آسر نايم زي الملايكة ومحاوطهاا بإيده ولا كأنهاا هتهرب...........
فأبتسمت فيروز بخجل وهي بتفتكر الي حصل بينهم امبارح......... وراحت لفت نفسيهاا بحيث وشهاا يبقي في وشه وراحت بدأت تمشي ايديهاا في شعره..........
آسر وهو مغمض العينين ومستمتع بلمستهااا ........
آسر بإبتسامة: عاجبك شعري....
فيروز بسرحان:انت كلك عاجبني اصلي مش شعرك بس...... "وبعدين خدت بالهااا"...ايداا هو انت صاحي.....
آسر فتح عنيه وراح باس شفايفهاا علي الماشي....وقالهاا بإبتسامة:من قبل انتي تصحي ........
فيروز بخجل :وكنت عامل نفسك نايم.....
آسر بمرح:حاجة زي كده يا جامد....
فيروز بخجل:انت قليل الادب
آسر:ههههههه مش جديد قولي حاجة جديده☺️😹😹
فيروز خجلت اكتر  فدفنت وشهاا في صدره بحيث انه ميشوفش وشهااا......
آسر بإبتسامة هادية:انا جوزك علي فكرة عادي مكسوفة من اي بقي 
فيروز بكسوف:اخرس يا آسر....
آسر:هههههه حاضر ...
سكتواا شوية وهماا علي مفس الوضعية وهو فضل يمشي ايده في شعرهااا .....
قطعت السكوت فيروز بسؤالهاا..
فيروز :انت ندمان يا آسر....
آسر بإستغراب من سؤلهاا وهو بيكشي ايده في شعرهاا: علي ايه...
فيروز:علي انك اتجوزتني.....
آسر اتنهد وراح بعدهاا عن صدره وبص ليهاا وقالهاا:بصي 
عشان منتكلمش في الموضوع ده تاني....انا  اتجوزتك عشان 
حبيتك يا فيروز حبيت روحك وقلبك وتصرفاتك وشكلك دا 
اخرر حاجة فمستحيل اندم .....وعايز اقولك علي حاجة انا 
مبسوط انه الاحول الي كان متجوزك كان شايف انك 
وحشة....... عشان انا اتجوزك والجمال ده يبقي لياا لوحدي....
فيروز بدموع متلألئة من السعادة: انا بحبك اويي
آسر بحب :وانا بموت فيكي...."وبخبث" تعالي بقي نكمل حدوتة امبارح.....
فيروز بإبتسامة واستغراب:حدوتة اي......
آسر بخبث:لحقتي تنسي....
فيروز وهي بتحاول تفتكر: بجد مش فاكرة حدوتة اي......
آسر وهو ينزل علي شفتيها :هفكرك........
..........ونسيبهم براحتهم عشان كده عيب🙂👀..

_عند فهد وروزي_
صحيواا وجهزواا وراحواا المطار   
لركوب الطيارة.....
_في الطيارة_
روزي ماسكة في كتف فهد جامد..
روزي :فهد...اني خايف🙂 
فهد بطمأنه: متخافيش انا معاكي....
روزي:مركبناش ليه متروباس"مكروباس" بدل الطيارة الهباب دي🙂
فهد بسخرية: معلش المرة الجاية هبقي اركبك توكتوك😏
روزي :ياريت يبقي اريح☺️
فهد :حسبي الله ونعم الوكيل🙂
روزي بصتله بملل وراحت مسكت فيه اكتر.........
وفجأة.........👀
*علي جميع الركاب ارتداء السترة الواقية لاحتمال وقوع الطائرة بالبحر قبل الوصول لاي مطار قريب وذلك لحدوث عطل مفاجئ في الطائرة*
يتبع الفصل التاسع عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent