رواية زهرة الصعيد كاملة من الفصل الأول للأخير

الصفحة الرئيسية

رواية زهرة الصعيد كاملة جميع الفصول من الفصل الأول للأخير، بقلم الكاتبة ميسون عبدالمجيد "Mysoon Abdalmageed" وهي رواية صعيدية رومانسية مثل الرواية التي نشرنها سابقا (رواية صعيدي ولكن عاشق) حيث حازت هذه الرواية أيضاً على الكثير من الأعجاب عبر مواقع التواصل الاجتماعي وسوف نشاركها معكم كاملة للقراءة والتحميل pdf عبر مدونتنا دليل الروايات.

رواية زهرة الصعيد كاملة من الفصل الأول للأخير

رواية زهرة الصعيد الفصل الأول

_واني ي بوي مش موافج إني اتچوز عشان خاطر التار ديه يخلص
_يولدي صدجني دا الحل الوحيد وخلاص إني جلت كلمة ومش هرجع فيها
_كيف ي بويا عايز تجوزني واحدة جاهلة ومخبراش حاجة في دنيتها كل ديه عشان التار اللي بيناتكم يخلص
_اسمع ي هلال إني جلت كلمة وهتروح بكرة معي عشان تجابل عروستك وتشوفها ونجرا الفاتحة
**
_كيف بوي عيزني اتجوز من واحد من اهنه
_ليه تكوني فكرا عشان اتعلمتي في مصر وجعدتي فيها كام سنة فكرتي حالك من بنات البندر لاع فوجي لحالك اكده
_ي بوي أنا خابرة كل حاجة لكن مش رايده الجواز دلوجت متجولي حاجة يما
_اكتمي ي بت مفيش كلمة هتتجال كمان عمك جمر وأحنا ننفذ بجوازك من هلال واد رأفت اكده التار اللي بيناتنا هيخلص
_خبر ايه ي بوي هو عشان عمي جمر يبجي إحنا ننفذ ولا حضرتك متجدرش تجف جصاده
وهوب كان نازل علي وشها قلم ثلاثي الابعاد
_بجي اجده علي اخرة الزمن عتعلي حسك عليا ي زهرة وتجولي إني مجدرش اجف جصاد اخويا ماشي ي بتي مفيش جواز ومفيش خروج من الاوضة دي لغاية ما تجوزي ولاخر يوم فعمري لسانك ميخاطبش لساني
خرج وقفل الباب جامد
_ ي خسارة ترتبيتي فيكي يبتي بجا في بنتة محترمة تجول لبوها اكده اخص عليكي
**
علاء:كيفك يا بوي
الاب: زين ي ولدي حمدالله على سلامتك
علاء: مالك ي بوي انت زين
الاب:زين ي ولدي خش لامك واخواتك وكلك لجمة انت راجع من سافر رم عضمك
علاء: امرك ي بوي عن اذنك
الاب:اذنك معاك ي ولدي
علاء دخل
علاء:خبر إيه يما ماله ابوية
الام:وه حمدالله على سلامتك يا ولدي كيفك
علاء: أنا زين يما بس ماله ابويا شكله مش زين
الام بزعل:اتعارك هو وخيتك جامد و..
علاء بقلق:وايه يما حوصل ايه
الام:ضربها بالجلم ي ولدي
علاء بصدمة:وه كيف يما حوصل دا بس
الام:خشلها ي ولدي هي اوضتها
____الباب خبط طق طق
زهرة بحزن:اتفضل
علاء:خيتي اتوحشتك كتير
زهرة قامت نطت في حضنه
زهرة بعياط:علاء وحشتني اوي
علاء:بطلي تتحدتي اكده إحنا مش في القاهرة ابوكي لو سمعنا هيتخنا عيارين
زهرة:ي علاء أنا زهقت من ام الصعيد دي اوووف عداتهم غريبة وكل حاجة غريبة أنا تعبت
علاء: والله امال فين زمان الصعيد دي جميلة أوي أنا بحب عداتهم الغريبة دي ونفسي اتجوز صعيدي ها
زهرة:يا خي كان لساني اتقطع قبل ما اقول كدة
علاء: خلاص بقي اهدي واحكيلي إللي حصل
زهرة:يا سيدي أنا كنت قعدة في امان الله وفجأة لقيت ابوك بيقلي
..... وحكتله كل حاجة
علاء:يعني بابا ضربك بس حقيقي ي زهرة أنتي غلطتي في بابا أوي
زهرة بحزن:عرفة ي علاء أنا هصالحه بس روح انت ارتاح لسة راجع دوشتك
علاء: وه خبر ايه ي خيتي دنتي جلبي من جوا
زهرة: لولي مش لايق عليك الدور الصعيدي دا
علاء:لولي دنا هبتي طارت علي الاخر أنا رايح انام
بليل
زهرة بمرح: مساءك فل ي ابو علاء
الاب بصلها وسكت عارف انها جاي تصالحه
زهرة:وه دنتي زعلان جوي عاد
الاب بضيق مصطنع:خشي ي زهرة جوة إني جلت لسانك ميخاطبش لساني خشي
زهرة بزعل:وهتهون عليك زهرتك ي عصعص
الاب (عصام):وه خبر ايه يا بت لمي حالك شيفاني عيل اياك
زهرة:حديت إيه دا بس ي بوي دنت سيد الرجالة وعشان خاطرك إني موافجة اجابل العريس
الاب:لااع أنا جلت مفيش جواز وخلصنا
زهرة: وه هترجع في كلمتك
الاب:ايوا ملكيش صالح
زهرة:مخلاص بقي ي بابا متبقاش قفوش
الاب بضيق:بطلي حديتك الماسخ دا وطول منتي اهنه تكلمي صعيدي فاهمه
زهرة:حاضر ي بوي حجك عليا طب بص اكده مطرح مضربتني
الاب بصلها بحزن: أنتي غلطي فيا ي زهرة في ابوكي احمدي ربنل إني متختقيش عيارين
زهرة باست ايده:خلاص عاد حجك عليا وخد بوسه
الاب بخزن:كانت انجطعت يدي قبل ما امدها عليكي يبتي
زهرة:الف بعد الشر عليك يبوي
مروة: طب مش كفاية حب بقي ولا ايه
زهرة لكي تغيظ اختها:ايوا يحببتي عص عص دا جلبي
مروة:بعدي ي بت دا ابوي إني
زهرة:لاع دا بتاعي إني وبس
الاب بضحك:باااس كفاكم جنان انتو الاتنين تعلو في حضني كلاتكم
ضحكو هما الاتنين
خلص اليوم
في الصبح
علاء:وه خبر ايه يا عروسة لساتك نيمة
زهرة بغضب طفولي:علاء وحيات ابوك إللي قاعد برا دا سبني في حالي
علاء:جومي ي بت عريسك علي وصول
زهرة نفخت بضيق وقامت اخدة دش وصلت ولبست عباية سودة وطرحة سودة وغطت وشها دي عدتهم في الصعيد
بعد شوية
مروة:ي ساتر يا رب عفريت
زهرة:اخرسي بدل ما اطلع عفريتي عليكي
مروة:خلاص ي باشا تعالي نتبص من الخرم نفسي أوي اشوف جوز اختي
زهرة:جوز اختك منك لله ي مروة يبت امه مروة
خرجت وانا مسكة مروة من لياقة العباية بصيط من الخرم
وكانت الصدمة
زهرة بتبص لقيت واحد قاعد لابس جلبية وعباية وعمة كبيرة
وماسك شومة
زهرة بصدمة:ي حزني ياني
مروة بفرحة:الله عسل أوي
زهرة: هتجوز الكبير شكلي
وفجأة سمعو صوت..

زهرة الصعيد الفصل الثاني

وقفنا لما زهرة ومروة كانو بيتفرجو علي العريس فجاة سمعو صوت..
الاب بجدية:وه خبر ايه يا بت أنتي وهي وجفين اكده ليه
مروة بخبث:ابدا ي بوي اصل زهرة كان نفسها جوي تشوف العريس
الاب:ها وشفتيه
زهرة كانت هترد
مروة بنفس الخبث:شافته يبوي وفرحانة جوي جوي وعمالة تجول ي رب اجعله من نصيبي
زهرة بصت لمروة بصة إللي هو وحيات ربنا لوريكي
مروة طلعت تجري وزهرة قربت تطق
الاب:تعالي يبتي عشان تجعدي مع عريسك
زهرة بضيق:مبلاش يبوي
الاب:خبر ايه يا زهرة هنلعبو اياك يلا
دخلت أنا ومستخبية ورا بابا حسة ان الكبير إللي قاعد دا هيقتلني
قعدو يحكيو شوية وكل شوية ابص للكائن إللي قاعد دا اللاقيه عامل زي التنين عنيه بطلع نار
الاب:تعالي عاد ي واد عمي نجهدو في الجنينة شوية ونخلي العرسان مع بعضيهم
الحج (رأفت):يلا ي واد عمي
خرجو وأنا كان نفسي الارض تنشق وتبلعني
هلال بضيق:ايه مش ناوية تحوشي الخلجة دي عشان اشوفك ولا تكونيش خيفة احسد جمالك
زهرة من تحت النقاب:الله اما طولك ي روح
هلال بضيق: وأنتي علي اكده جاهلة ميح حتي اسمك معتعرفيش تكتبيه
زهرة اول لما سمعت كده اتعصبت جدا ونسيت كل حاجة خصوصا انها عرفة عاداتهم في الصعيد اغلب البنات مش بتتعلم
زهرة بعصبية:جاهلة مين ي حيوان انت أنا مهندسة ديكور قد الدنيا
هلال مسمعش غير كلمة (حيوان) والدم جري في عروقه وعنيه بطلع نار زي التنين
هلال بغضب:انتي جولتي ايه
زهرة برعب:عاااااا يبابااااا
وطلعت جري علي فوق
هلال طلع لبوه
الاب (رأفت): ها يولدي رجيك ايه
هلال بخبث: نجرا الفاتحة ي عمي
الاب (عصام): علي خيرت الله ي ولدي
قرءو الفاتحة وهلال وابوه مشيو وعصام طلع بيته
في العربية
الاب (رافت): وايه إللي غير رايك عاد ي هلال
هلال بغموض:ابدا ي بوي العروسة عجبتني
الاب بشك:ماشي ي ولدي ولو ان جلبي مش مطمنلك واصل
**
زهرة:مرواااااا
علاء:ايه يبت مالك
زهرة بغضب:اسكت يلا بت امرواااااااا
مروة برعب:نعم ي خيتي خير
زهرة:ي جلب خيتك ي عنيا تعالي ي جلبي
وهوب زهرة مسكت مروة من شعرها وفضلت تضرب فيها بهزار
مروة بضحك:عاااا سبيني ي يخربيتك مكنوش كلمتين قلتهم عااا
زهرة:تعرفي أنا دلوقت بس اتاكدة ان كل إللي اسمهم مروة خينين
مروة:🙄😏
زهرة: بتبصي كدا ليه ي با بت
مروة بخوف:ابدا وطلعت تجري
الاب جه
الاب: إيه الصوت ده صوتكم جايب لحد برا
زهرة:ابدا ي بوي دنا كنت بموت فار
جولي ي بوي العريس مشي صوح
الاب:ايوا ي بتي
زهرة: الحمدلله
الاب:بس اعملي حسابك ان كتب كتابك السبوع الجاي
زهرة بصدمة:ايييه انت مش جلت يبوي انو مشي
الاب:ايوا يبتي جرينا الفاتحة ومشيو وهو مسافر ولما يرجع هنعملو الفرح
زهرة سكتت بتستوعب الكلام
مروة من ورا الباب مطلعا رسها بس:افرحي ي عروسة أنا العريس لولولوي 😂
زهرة دخلت تجري عليها مروة قفلت بسرعة
**
بقلمي: ميسون عبدالمجيد
الام (سعدية):مبارك ي ولدي عجبال الليلة الكبيرة
هلال:الله يبارك فيكي يما
الاب:وانت هتسافر ميتة ي ولدي
هلال:علي بكرة بليل يبوي
الام:وه كيف ي ولدي هتشافر وانت فرحك خلاص
هلال:متجلجيش يما هسافر يومين اجده اخلص حجات في الشركة واعاود
الام:تروح وترجع بالسلامة ي ولدي
هلال:امال فين سارة وزينة
الام: راحو عند مرت اخوك ي ولدي
هلال:ماشي يما أنا طالع انام
الام:نوم العواف ي ولدي
هلال طلع ينام
هلال نايم علي السرير وباصص للسقف
هلال:بجي اكده هلال رأفت الجناوي بت زي دي تجولي ي حيوانة ماشي نكتب الكتاب بس وأنا هوريكي مين هو هلال الحناوي ي بت عصام نصار
تلفون هلال رن
هلال بنبرة صعيدية:الوو
ادم:يبني براحة التلفون هينفجر من صوتك
هلال بنفس النبرة:عايز ايه ياد
ادم:طب كلمني عدل طيب عشان عايزك في حاجة مهمه
هلال:اخلص وقول
ادم:لازم تيجي الشركة بسرعة عشان الصفقة دي مهمه جدا والا اسماعيل الدسوقي هيخدها ويركبنا بعد كده
هلال:متقلقش أنا همشي بكرة بليل وهوصل في المعاد ان شاء الله
ادم:ماشي ي معلم سلام
هلال قفل وكمل تفكير في زهرة اللي رغم النقاب إللي حطاه بس عنيها العسلي ظهره منه ابتسم وكمل نوم

**

في الصباح
تلفون زهرة بيرن
زهرة بنوم:اوووف مين الرزل دا
زهرة بنوم:اللو
ريتاج: يبنتي لسة نيمة بقي في عروسة تنام لغاية الضهر كدا
زهرة فاقت:عروسة منكم لله مهي مفيش غيرها مغوة الكلب هي اللي قالتلك
ريتاج:ايوا هي مقلكيش مبسوطة قد ايه اخيرا هلبس فستان عاااا
زهرة:متنشكحيش أوي هنا في الافراح الكل بيلبس اسود
ريتاج:ي ساتر ي رب خلاص قولي للعريس يعمل الفرح في القاهرة
زهرة:اذا كنت أنا مش طيقة ابص للعريس عيزاني اكلمه كمان
ريتاج:ماشي منتي طول عمرك بومة صحيح
زهرة:خير
ريتاج بخجل:اخبار مامتك وبباكي ومروة ايه
زهرة بخبث:كلهم كويسين وبيسلمو عليكي بس اخص عليكي كدة تنسي تسلمي علي علاء
ريتاج بفرحة:هو رجع من السفر
زهرة:ايوا يختي رجع مالك فرحتي كدة ليه
ريتاج بكسوف:ابدا سلام سلام
زهرة:سلام يختي 
زهرة ضحكت بخبث
زهرة قامت اخدة دش وصلت  وفتحت الفون
اول ما فتحت لقيت يمكن 200 رسالة مباركة بسبب جوزها زهرة كانت هطق لانها عرفة مين السبب خلصت وخرجت تفطر
زهرة اول ما خرجت عنيها جت علي مروة
مروة شافتها الاكل وقف في زرها وكحت
زهرة قربت عليها:وه سلامتك ي خيتي وضربتها علي ضهرها جامد
مروة بوجع:اااااه
زهرة بخبث:ها راحت
مروة برعب:ايوا خلاص خلاص
زهرة:بجلك ي علاء
علاء:نعم ي خيتي
زهرة:متاجي نسافرو القاهرة يومين
علاء:ليه يعني حوصل ايه
زهرة:عادي يعني نروحو نتفسحو
الام: كيف يبتي وانتي دخله علي جواز وفرح
زهرة:يما لسة جاعد سبوع وبعدين ما العريس كمان مسافر فيها ايه يعني
علاء:خلاص هفكر
زهرة بخبث: اممم فكر اصل في حد نفسه يشوفك جوي وانت وحشته جوي جوي
علاء فهم وبصلها بتوعد
زهرة:وانت ي خيتي متيجي معانا
مروة بهمس:لاع أنا مش مشتغنية عن روحي يمكن تجتليني
زهرة:عتجولي حاجة ي خيتي
مروة:لاع ي خيتي ابدا عجول مش عايزة اروح
زهرة بخبث:وه ودا ينفع دنتي لازم تاجي
مروة وافقت وابتلعت ريقها بصعوبة
علاء:هنمشي ميتة
زهرة بخبث:وه لحجت تفكر ي خوي
علاء:ايوا ي خيتي إحنا نمشي علي الليل اكده
زهرة: ماشي ي خوي
ووجهت كلامها لمروة:تعالي يخيتي نحضر حجتنا
مروة بصتلها برعب:حاضر
زهرة ومروة دخلو الاوضة
اول ما مروة دخلت وهرة قفلت الباب بسرعة
مروة بخوف:في إيه
زهرة:تعاليلي ي حببتي بقي كدة راحة تنزلي عالواتس اخت العروسة بغض النظر عن ان الجملة دي انتهت من القرن إللي فات بس ايه دا العالم كله بعتلي مبارك ليييه
مروة بخوف:اللاه اختي عروسة ومبسوطة
زهرة:والله وراحت قربت منها وكانت مخبيا وراها ازاة ميا
وهوب كبتها في وشها
مروة: عاااا يبااااباااا
وطلعت جري
زهرة فرحت انها اخدة حقها قعدة تحضر الشنط
بليل
زهرة لبست فستان بيج هادي جدا عليه طرحة اوف وايت لانها راحة القاهرة
ومروة لبست فستان رماضي عليه طرحة بينك
وعلاء لبس بنطلون اسود عليه قميص اسود وبليزر ازرق كان جنتل علي الاخر
خلصو كلهم وسلمو علي ابوهم وامهم ومشيو
زهرة بخبث:متيجي ي مرمر تمشي جنبي
مروة بخوف:لا شكرا أنا همشي جنب اخويا احسن
زهرة ابتسمت بنصر وكملو لغاية محطة القطار
علاء:يلا اركبو
مروة طلعت
وزهرة لسة طلعة تركب
زهرة بوجع:ااااه مش تحاسب ايه الغباء دا
زهرة بصدمة:انت تاني.. يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent