Ads by Google X

رواية صفقة ثم عشق الفصل الأخير

الصفحة الرئيسية

رواية صفقة ثم عشق الفصل السابع والعشرون والفصل الثامن والعشرون والفصل التاسع والعشرون قبل الأخير والفصل الثلاثون والأخير نهاية الرواية بقلم مريم جلال

رواية صفقة ثم عشق كاملة

رواية صفقة ثم عشق الفصل السابع والعشرون 27

سلمي اتصلت علي مروان
مروان:الو يا سلمي
سلمي:ايه يا مروان يعني متصلتش عليا بقالك يومين وبتعيط
مروان قام دخل اوضته:اهدي يا حببتي والله مشغول تعالي عندي البيت هتلاقي مفجأة
سلمي:ماشي جايه
طلع مروان
عشق:مالها سلمي
مروان:بتعيط وزعلانه عشان متصلتش عليها من يومين
عشق:لاء غلطان كنت المفروض تتصل المهم هدخل انا وزين ننام وصحوني قبل ما سلمي تيجي اكيد جايه بليل
مروان:ايوة
دخل عشق وزين
زين بتعب:انا هنام
عشق:طب ممكن نتكلم
زين:ماشي
عشق:مين العمل الصورة دي بتاعتي
زين بتنهيدة:صافي
عشق:ايوة ليه
زين:عشان بقي معايا فلوس عايزة ترجعلي بس وربنا لأخليها تندم علي اليوم الي اتولدت فيه
عشق بخوف:هتعمل ايه
زين:ملكيش دعوة تعالي نامي عشان هموت وانام
عشق:ربنا يستر
ونام زين بالفعل وعشق معرفتش تنام من التفكير طلعت بره
وجه الليل وعشق ومروان قاعدين ينكشو ف بعض
وسلمي جات ودخلت لقت مروان حاضن عشق
سلمي بدموع:مروان
مروان بعد عن عشق:حببتي مالك
سلمي بغضب:انتا مالك ومال عشق ها وبدمع
مروان ضربها علي راسها:عشق اختي يا هبله
سلمي:لاء مش اختك يا مروان قول الحقيقه
مروان:اقعدي يا أخرة صبري
وحكي مروان كل حاجه
سلمي بفرحه:يعني هتبقي اخت جوزي وصحبتي هاااااااا وحضنو بعض
مروان:ربنا رزقني بأهبل اتنين
عشق وسلمي ف صوت واحد:مروان
زين خرج من الاوضه
مروان:اللحقني عملو عليا عصابه يا بيه
زين ضحك وباس راس عشق:يعملو الي هما عايزينو
سلمي وعشق طلعو لسانهم لمروان
سلمي:ممكن اقولك ابيه زين نفسي يكون عندي أخ
زين قرب منها وباس راسها:انتي أختي قولي براحتك
سلمي بصتله بفرحه وابتسمت
مروان بغيرة:متعملش كدة تاني
سلمي:لاء ابيه زين يعمل الي هو عايزه
زين:يا كسفتك يا حازم حازم
مرة واحدة تليفون زين رن ف اتوتر وراح يتكلم ف الاوضه
عشق شكت فيه وراحت وراه وسمعته بيقول
زين:موحودة ف المخزن القديم
زين:تمام نص ساعه وجاي
ولف وشه لقي عشق
عشق:لاء يا زين خلاص غلطت
زين:ملكيش دعوة انا رايح وسابها ومشي وعشق قعدت تعيط ليجراله حاجه
راح زين المخزن القديم ودخل لقي صافي وراجل مربوطين وصافي بتزعق
صافي:خرجوني يا حيوانات من هنا
زين:مسمعش صوتك
صافي بصدمه:زين
زين بضحك:برافو عليكي احكي بقي الي عملتيه بالتفاصيل
صافي بتوتر:انا مش فاهمه حاجه
زين:كنت عارف انك هتعملي كدة المهم ان الي عملك كل حاجه مبروط جنبك قول يا ابني ولا أخليك تقول بطريقتي
الراجل الي عمل الصورة:والله يا زين باشا هي جاتلي وعطتني صورت بنت وقالتلي حطها ف منظر مش كويس وعطتني قرشين حلوين وعطتني رقم حضرتك ابعتلك الصورة دي والله يباشا هو دة الي حصل
زين:ها يا صافي عايزة تقولي حاجه
صافي بغضب وبعدم وعي:ايوة وكنت ناويه اقتلها بس مش هسيبها هقتلها يا زين
زين ضحك:مش هتلحقي
صافي بإستفهام
زين بضحك:ادخل يا ابني اقبضو عليها اهو معترفه صوت وصورة
صافي بصدمه:وربنا ما هسيك وربنا هسايبك ولما فكوها جرت علي زين وطلعت سكينه من هدومها وطعنت بيها زين
عند عشق
عشق:قلبي وجعني زين جراله حاجه زين اااه زين عايزة زين
مروان:مالك بس
عشق:زين راح لصافي وجايبها ف مخزن قديم زين جراله حااااجه زييين ااااه واغمي عليها
مروان عرف المخزن القديم ولبس وراح علي المخزن دخل لقي زين بينقلوه بعربيه اسعاف وفاقد الوعي
مروان بصدمه:زين لاء

رواية صفقة ثم عشق الفصل الثامن والعشرون 28

مروان بصدمه:زين لاء
مروان بصراخ:زين فوق يا زين عشان خاطري فوق والله ما هقدر اعيش من غيرك يا زين
الراجل بتاع الاسعاف:يا أستاذ لازم نروح المستشفي فقد دم كتير أوي وخلو زين العربيه وراحو المستشفي ومروان راح وراهم وتم القبض علي صافي والراجل الي معاها
راحو المستشفي ودخلو بزين العمليات
تليفون مروان رن برقم سلمي
مروان ببكاء:الو يا سلمي
سلمي بقلق:ايه الي حصل
مروان:تعالو علي مستشفي*****زين ف العمليات
سلمي ببكاء:حاضر
وبعد نص ساعه تدخل سلمي ومامت مروان وهما بيسندو عشق ومروان جري عليها
عشق بصعوبه ف الكلام:زين .... زين يا مروان
مروان بدموع:هيكون بخير
عشق ببكاء:زين... زين اااه .... زين اااه
مروان حضنها:إهدي انتي حامل
عشق ببكاء:انا .. عايزة ... زين ... لاء .. زين
وعدت ساعه وخرج الدكتور
مروان بقلق:ارجوك قول انه بخير
الدكتور:الحمدلله هو بخير الطعنه كانت قريبه من القلب لكن القلب متأذاش الحمدلله لكن فقد دم كتير لكن هيتنقل لأوضه عاديه بعد نص ساعه
مروان بتنهيدة:الحمدلله
وراح لعشق
عشق بضعف:قالك ايه
مروان:زين بخير وهيتنقل لأوضه عاديه بعد نص ساعه إهدي واشربي العصير
عشق:لاء لما أطمن عليه الاول مش عايزة حاجه
بعد نص ساعه اتنقل زين لأوضه عاديه ولكن لسه مافقش
دخلو الاوضه وقعدو جنبه
عشق:اصحي بقا
عدت نص ساعه تاني وزين بدأ يفوق
زين بعدم وعي:ااه عشق
عشق قامت بسرعه:زين انا أهو
زين رجع لوعيه:انا فين
مروان:انت ف المستشفي يا شبح
زين افتكر:صافي اتقبض عليها
مروان:متقلقش اتقبض عليها وان شاء الله إعدام
عشق ببكاء:قولتلك متروحش مسمعتش كلامي اهو كنت هتموت مرتاح كدة انك كنن هتسبني صح انا سامحتك مرة لكن المرادي انا مش مسمحاك يا زين خالص فاهم والمرادي مفيهاش هزار لأنك أناني مفكرتش غير ف نفسك مفكرتش فيا مفكرتش ف أبوك مفكرتش ف ابنك الي كان هيبقي يتيم من قبل ما يجي المرادي انا هسامحك طول ما انت مش بتفكر غير ف نفسك يبقي انا مليش مكان ف حياتك وسابته وطلعت من الاوضه
مروان:أنا أسف يا زين بس هي عندها حق انت اتصرفت من دماغك ومقولتليش ومفكرتش غير ف نفسك
مامت مروان:بص يا ابني سيبها شويه معلش هي زعلانه منك
زين بتنهيدة لانها عندها حق:انا الي غلطان المرادي
قعد زين ف المستشفي 3 ايام وعشق مكنتش بتكلمه كانت بتيجي تشوفه وتمشي لحد ما اتسمح ليه انو يخرج من المستشفي
لكن زين اصر انو يروح بيته وعشق راحت معاه
عند زين ف البيت وصلو البيت ودخلو
زين:عشق ممكن نتكلم
عشق:مفيش كلام بينا اطلع غير هدومك عشان نتغدي وتاخد الدوا بتاعك
زين بيأس:حاضر وبالفعل طلع غير هدومه ونزل لقي عشق بتحط الاكل علي السفرة وقعدت وهو قعد ياكلوا ف هدوء تام
وقاطع زين هذا السكوت
زين:عامله ايه
عشق:الحمدلله
زين بتذمر:يا عشق احنا هنفضل كدة كتير خلاص انا أعتذرت اكتر من ألف مرة والله مش هعمل كدة تاني
عشق:ولو اعتذرت مليون مرة مش هسامحك وقامت لمت الاطباق وراحت المطبخ
زين:يووووه بقي
عشق ف المطبخ سمعته وقعدت تضحك علي غضبه الطفولي لكن هي قررت تعذبه عشان يعرف غلطه
عند مروان وسلمي كانو بيتفسحو وقاعدين ف كافيه
مروان:سلمي هو لازم نستني لما تخلصي أخر سنه مينفعش نتجوز دلوقتي وتكملي وانتي متجوزة
سلمي:مش عارفه والله
مروان:انتي موافقه
سلمي بخجل:ااه عادي
مروان بإبتسامه:طب حلو أوي هحدد معاد مع مامتك
سلمي:ماشي
مروان:تعالي نتمشي شويه
وراحو يتمشو
سلمي:علي كدة عشق هتسامح زين
مروان:ايوة بس الصراحه زين صاحبي ااه لكن صح الي عشق بتعمله خليها تربيه من أول وجديد عشان يصحح حاجان كتير ف حياته
سلمي:بس حرام عليها اصلو زعلان
مروان بغيرة:وانتي مالك يعني
سلمي:يالهوي عليك يا مروان زين اخويه
مروان:مليش فيه بردو
سلمي ضحكت وسكتت
عند زين قاعد يتفرج علي التليفزيون وعشق قاعدة معاه لكت بعيدة عنه وهو كان متغاظ منها أوي
زين حب يستعطفها ويتصنع الالم
زين بألم مزيف:ااه امم ااه
عشق بصتله وعرفت انو بيكدب:بطل تمثيل يا زين هاا مش هيأثر معايا
زين بصلها بغيظ:ما الهانم قاعدة مهملاني
عشق:انا نش مهملاك ماشي وبطل تمثيل
زين بصلها بغيظ وسكت بس حب يغيظها:خلاص اتصل علي نهال السكرتيرة أخليها تيجي تهتم بيا
عشق بصتله ببرود:انا طالعه انام ابقي سلملي عليها
وطلعت وسابته
زيت قعد هيفرقع من الغيظ:اووووف بقا ايه دة خلاص عرفت اني متنيل غلطان اعمل ايه
مروان رن عليه
زين:نعم
مروان بضحك:تعرف انا فرحان فيك بطريقه يلا خلي عشق تربيك من جديد
زين بغيظ:انت فرحان فيا دي هاشلني ببرودها
مروان:أحسن خليك تتعلم من غلطتك
زين قفل السكه ف وشه وطلع نام

التاسع والعشرون قبل الأخير

زين طلع ينام لقي عشق نايمه
زين بحزن:سامحيني بقا يا عشق والله مش هعمل كدة تاني
عشق ببرود:نام يا زين
زين بتذمر:حاضر هتخمد وراح نام وهو هيموت من الغيظ منها
صحت الصبح عشق حضرت الفطار وزين نزل وهو لابس بدله رسميه
عشق:انت لبست من غير ما حد يساعدك ليه
زين ببرود:مش عايز حد انا رايح الشركه وقعد يفطر
عشق بتحدي:مفيش مرواح الشركه يا زين
زين بتحدي اكبر:رايح الشركه يا عشق
عشق:ماشي بس اعرف انك هترجع مش هتلاقيني ف البيت
زين:اوففف بقي انا مش بحب قاعدة البيت
عشق:كلها اسبوع واعمل الي انن عايزة
زين:كتير اسبوع مش هقدر
عشق:مش كتير واطلع اخلع البدله وانزل افطر عشان تاخد الدوا
زين:ربنا علي الظالم والمفتري
عشق ضحكت
زين:مش هعرف اغيرها لوحدي
عشق ببرود:زي ما لبستها أخلعها مش انت مش عايز مساعدة من حد
زين:انت مش طيبه علي فكرة وقلبك قاسي
عشق:بطل شغل الاطفال واطلع يلا
زين:منك لله انا الي جبته لنفسي
وطلع غير وعشق قاعدة تضحك عليه
عند مروان راح عند سلمي البيت
مامت سلمي:منور يا حبيبي
مروان:دة بنورك يا ماما والنبي يا ماما عايز اتجوز سلمي بدري وهي موافقه
مامت سلمي بتضحك:ما لسه بدري
مروان:لاء مش بدري موافقه
مامت سلمي:وانا موافقه
مروان بفرحه:الفرح الاسبوع الجاي
مامت سلمي:الاسبوع الجاي
مروان:ايوة انا جاهز من كل ناحيه وانا عايزاها عشان خاطري
مامت سلمي:ماشي موافقه
مروان:كدة زي الفل هجيب امي بليل ونقعد نتفق برواقه كدة
مامت سلمي:ماشي وبتضحك
مشي مروان راح الشركه
مامت سلمي بضحك:شوفتي الواد
سلمي بضحك:ايوة
مامت سلمي:ربنا يتمملك علي خير
عند زين اتصل مروان علي عشق
عشق:ايوة يا مروان
مروان:عامله ايه
عشق:الحمدلله
مروان:انا خلصت شغل ف الشركه وجاي عشان عايزكو ماشي
عشق:ماشي مستنين
زين:ف ايه
عشق:مروان خلص شغل ف الشركه وعايزنا وجاي
زين:تمام ماشي
وبعد فترة قصيرة جه مروان
عشق:تعالي ادخل يا مروان عامل ايه
مروان:الحمدلله زين جوه صح
عشق:ااه جوه
مروان:زوزة قلبي عامل ايه
زين بتذمر:قاعد زي الست ف البيت هكون عامل ايه
مروان بضحك:أحسن عشان تتربي من أول وجديد
زين:خد اختك عندك يومين كدة عشان خاطري
عشق:لاء انا قعدالك هنا
مروان:أحسن برافو عليكي يا عشق المهم كنت عايز اقلكو حاجه
زين وعشق:قول
مروان:فرحي انا وسلمي الاسبوع الجاي
عشق بفرحه:والله هاااااا اخيرا
زين:الف مبروك يا صاحبي
مروان:الله يبارك فيك
زين:يبقي انا كمان فرحي الاسبوع الجاي
عشق بصدمه:نعم
زين:انا كنت ناوي افوق بس من الجرح واعملك أكبر فرح انتي مش أقل من البنات عشان معملكيش فرح لازم مرات زين السيوفي يتعملها فرح يتحكي بيه وتلبسي فستان ابيض زي اي عروسه
مروان:الف مبروك ليكو يبقي كدة الفرحه هتبقي فرحتين حلو جدا هروح ابلغ ماما استأذن انا مشي مروان وعشق لسه باصه لزين وبتعيط
زين:بتعيطي ليه انا قولت حاجه غلط
عشق:لاء بس مكنتش متخيله انك هتعملي فرح شكرا حقيقي بس انا حامل
زين:بطنك لسه مش باينه وحتي لو باينه هعملك فرح بردو انتي مش أقل من حد مفجأة حلو  صح سامحيني بقي
عشق راحت حضنته:مسمحاك طبعا انا بس كنت بمثل الزعل بس انا مقدرش ازعل منك
زين بضحك:هي لحظه رومانسيه وكل حاجه بس انتي دايسه علي الجرح ااه
عشق بعدت:أسفه ولا أقولك تستاهل وقعدو يضحكوا مع بعض
وجه اليوم المنتظر يوم فرح كلا من زين السيوفي ومروان المصري اصحاب اكبر شركات الاستيراد و التصدير ف الشرق الاوسط 

الفصل الثلاثون والأخير - النهاية

زين ومروان ف اوضتهم بيجهزو
مروان وقف قدام زين:ها كدا اتظبطت
زين:ااه كدة تمام وانا
مروان:قمر يا زين
زين بغرور مصطنع:عارف
مروان ضحك:يخربيت تواضعك
وبعد كدة اتكلم بجديه
مروان بجديه:زين انا عارف انك متجوز عشق بس انا بقولك اياك تزعل عشق شافت ف حياتها كتير انا عارف انك هتعاملها حلو لكن انا بأكد عليك الكلام 
زين بجديه:انا مقدر خوفك عليها بس عشق ف عيوني متخافش يلا بقي عشان نشوفهم
مروان:ماشي يلا
عند عشق
سلمي:انا متوترة جدا وحاسه اني شكلي وحش
عشق:وانا بردو نفس الموضوع يس انتي قمر يا سلمي
سلمي:حقيقي
عشق:ايوة والله
سلمي:وانتي كمان حلوة اوي وان شاء الله هيعدي الفرح علي خير
عشق:خير بإذن الله
الباب خبط مرة واحدة وواحدة من بتوع الميكاب فتحو الباب
زين:جهزو
البنت:ااه يا فندم اتفضل
دخل زين ومروان واول ما شافو سلمي وعشق انبهرو بجمالهم ف الفستان الابيض
زين ومروان:بسم الله ما شاء الله
زين:يلا عشان الناس جات والدنيا زحمه وابويه قرب يطردنا من الفرح
عشق:عمو جه
زين:ايوة
واخد كل واحد عروسته وانزل الفرح وكان الفرح يتشهد بيه ف فخامته وجماله
وعدي 7 شهور علي اليوم دة وجه يوم ولادة عشق كانت صعبه وكانت عشق تعبانه وربنا رزقهم ببنوته جميله شبه عشق جدا
كان زين فرحان بيها جدا ومش راضي يديها لحد
مروان:هات يا زين اشوفها
زين:اياك تمد ايدك عليها
مروان:الله عايز اشوف البت
عشق بضحك وتعب:طب هاتها يا زين عايزة اشوف بنتي
زين:طيب بس شويه الصغيرين واخدها
واخدتها عشق وزين قعد جنبها ومبسوط بيها جدا
مروان كان لسه هيقربلها
زين:اياك اشوفك بتلمسها
مروان:انت رخم علي فكرة عادي سلمي كلها 7شهور وتجبلي طفل اللعب بيه ولا اني اتذل عليك
سلمي واقفه تضحك عليهم
سلمي:طب وانا يا ابيه زين ينفع اشلها
زين:ممكن انتي لكن شويه صغيرين
مروان:ايدا بقي هو انا ابن البطه السودة وربنا هشلها وانت مش موجود
زين:اعملها وانا أخليك متلحقش تشوف ابنك الجاي
مروان:خلاص ياعم اشبع بيها كلها لو عايز الله
وقعدو يضحكو مع بعض
زين:ها نسميها ايه
عشق:سميها انت
زين:اممم ممكن زينه علي اسم ماما
عشق:الله حلو الاسم
زين:اهلا بيكي يا زينه زين السيوفي وكان يوم جميل جدا بالنسبه لزين
وعدي 4سنين علي اليوم دة
جه زين من الشغل وعشق كانت واقفه ف المطبخ
زين:انا جيت يا حببتي
عشق:حمدلله علي السلامه يلا غير هدومك عشان احط الاكل
زين:امال فين زينه
زينه بصراخ:بابي باااابي جه
زين شالها وحضنها:قلب بابي عامله ايه
زينه:احثن منك(احسن منك)
زين:ادي اخرة قاعدها مع مروان
زين:بتحبي بابا قد ايه
زينه:قد البحر يا بابا يا عثل
زين ضحك:انا عسل
زينه:ايوة عثل وحلو أوي
زين:امال فين ادهم اخوكي
ادهم وهو بيجري:بابا بابا وحتني(وحشتني)
زين:انت لسه بردو مش عارف تتكلم
عشق:ملكش دعوة بأدهم يا زين
زين:حاضر وطلع يجري ادهم لحضن عشق
عشق:ااه براحه يا حبيبي
زين:لاء متشليش ادهم تقيل عليكي وانتي حامل
عشق:معلش طفل
زينه:امال بقي يا انثه(انسه) ماما مش بترضي تثليني(تشيليني)ليه هاا
عشق:البت دي طالعه لمضه لمين
زين:متقوليش كدة علي زينتي كدة دي قلب بابا
زينه طلعت لسانها لعشق
عشق:اشبع بيها
زين بيضحك:ماما غيرانه
زينه:احثن(احسن)
زين:تخيلي طلعتي لمضه حقيقي
نسيبهم ونروح لمروان وسلمي
مروان نايم وجات بنته صاحبه ال 3سنين ونص
حلا:ميوان(مروان)اصحي
مروان صحي:مروان هموت واعرف انا كنت فين وانا بربيكي اسمي بابا
حلا:اصحي بقي
مروان اخدها وقعدها علي حجرة:صحيت اهو نعم
حلا:ماما بتعيط
مروان بقلق:ليه وشال حلا وطلع يجري علي برا يشوف سلمي بتعيط ليه
مروان:سلمي بتعيطي ليه
سلمي بأستغراب:بس انا معيطتش
حلت بضحك:اي خدمه يا ماما ثحيت ميوان(صحيت مروان)
مروان بصلها:يابنت الغدارة
سلمي بضحك:هي ضحكت عليك
مروان بضحك:ايوة البت دي خبيثه أوي امال فين ريم
سلمي:ريم اول ما شافت اسبونج بوب وهي مش راضيه تقوم من قدامه
مروان بضحك:ماشي هروح اشوفها
وراح لريم
مروان:ريم
ريم بصتله وبصت للتليفزيون
مروان:بت بتعملي ايه
ريم:بوب قصدها اسبونح بوب
مروان:مش عارفه تقوليها يا ام نص لسان
ريم عيطت عشان ابوها بيستفزها
سلمي:بتعيط ليه
حلا:بابا السبب
سلمي:عملت ايه
مروان بص لحلا:انتي خباصه علي فكرة والله يا حببتي عشان قولتلها يا ام نص لسان
سلمي شالت ريم تحايلها:عامل عقلك بعقل طفله
مروان ضحك:اعمل ايه هي عيوطه
سلمي:طب اجهز عشق عزمانا علي العشا عندهم انهاردة
مروان:ايوة عشان اللعب مع البت زينه
سلمي:يارب انا مخلفه 3 اطفال
وجه الليل وراح مروان وسلمي عند زين
مروان:زوزة حبيبي
زين:لسه رخم زي ما انت ايه
مروان:ااه زي ما انا
ودخلو وقعدو مع بعض والعيال بيلعبو مع بعض
مروان:زينه مش تسلمي عليا
زينه جرت حضنت مروان
مروان:عامله ايه
زينه:احثن منك(احسن منك)
مروان بفخر:تربيتي
زين:تربيه منيله
زينه:مش تغلط ف مروان
زين:معلش نسيت انو ابوكي
مروان:بطل حقد بقي بطل حقد
زين:يا شيخ اقعد
عشق وسلمي خرجو من المطبخ:يلا الاكل جاهز
الاطفال طلعو يجرو علي السفرة وكلهم قعدو ياكلو ف جو عائلي جميل وعاشو ف سعادة مع المرور ببعض المصاعب ف حياتهم لكنهم وصلو للسعادة المطلوبه 
وكدة بتكون روايه صفقه ثم عشق انتهت الحمدلله 
تمت هل تريد قراءة رواية جديدة؟ اضغط هنا عبر مدونة دليل الروايات للقراءة والتحميل Pdf.
google-playkhamsatmostaqltradent