رواية صديقي المفضل الفصل الثاني 2

الصفحة الرئيسية

رواية صديقي المفضل البارت الثاني 2 بقلم مريم سمير

رواية صديقي المفضل كاملة

رواية صديقي المفضل الفصل الثاني 2

_انتوا نمتوا على الكنبه!
=ها، اه أصل أحمد صحينا بليل وقالنا نغير جو في الصالة
_!!!
لقيته جه ووقف جمبي وحط ايده على كتفي وضمنى ليه وابتسملى ابتسامة ساذجة
_إتفضلى يماما، إتفضلى يحماتى
دخلوا وانا وهو واقفين لسه في نفس الوضع
_إبعد عنى، ايدك لتوحشك
=ابتسمى
_أفندم!!
=ابتسمى قولت، يقولوا علينا اى دلوقت 
_أحمد احنا متجوزين غصب
=ألاه، امال بتعامل لى انها جوزاه طبيعيه
_مشكلتك انت بقي
ابتسمت _نورتوا والله، ثوانى هجبلكم حاجة تشربوها
دخلت وجبت عصير من التلاجة
_على فكرة بقي...
جيت اصوت من الخضه حط ايده على بوقي
_اى يعسل هو اى مش متوقع انه انا يعنى
=..
_مش في محطة مصر احنا، هتفضحينا بصويتك يقولوا عليا اى بضربك!!
=..
_تعرفي وانتى ساكتة حلوة، خليكى ساكتة على طول كده يمريم 
رفعت حاجبي وبصيت ب ايده
شال ايده 
_تصدقي انا مستغرب انك ساكته أتارينى حاطط ايدى على بوقك
=هه، ظريف، حد يموت حد من الضحك كده
_يلا عشان أمهاتنا برا
=خدتت بالى اه
_طب قدامى يقمر
=اهو
كان ورايا وحطيت الصينية بتاعت العصير بعدها على طول مسك ايدى وباسها، احمريت وكنت عاوزة أشد ايدى بس بصيت ل ماما وحماتى لقيت الفرحة في عيونهم، بوسني تانى يلا يبنى
قعدوا شويه ومشيوا
_انت عملت اى من شويه يا أحمد يا محترم
=اى إلى انتى بتقوليه دا! 
_زعلان انى بقولك يا احمد
=لا عشان بتقوليلى محترم
_لا مهو انت محترم
قرب=هه، لاء مين الكذاب إلى قالك كده
بعدت خطوة_منا عرفاك يبنى
=إبنك!!
_خطوة كمان وهحدف نفسي والله
قعد على الكرسي= إتفضلى
_إتفضل اى!!
=احدفي نفسك يلا
_ها
قام وقرب=بقولك احدفي نفسك يلا يمريم مستنيه اي، يلا بس عشان اشوف حاجة أكلها
_أكلنى معاك بالللله عللللليك
=اسمعى الشروط بق
_ش اى يبا؟
=شروط، اولا موضوع هحدف نفسي وجو الانتحار دا كل شويه مبحبوش
_طب متحبه يبنى!! 
=طب متبطليه أسهل
_خلاص ماشي اقتنعت
=ثانيا انتى عارفه ان والدتى عندها القلب وفكرة ان ابنها هرب وابنها التانى متجوز واحدة غير خطيبته مزعلاها، وفرحت لما لقتنى مبسوط، فنحاول نمثل حلو شويه، صفي النيه وإبذلى مجهود اكبر من كده 
_خلصت؟
=اه
_يلا ناكل بقي
=فيه حاجة تانيه
_ها
=هنخرج النهاردة
_قول وربنا
=وربنا
_في الصباحيه! 
ضحك= وهى فارقه!! مش احنا صحاب، وبعدين من أمتى معلش بيهمنا حد
_يسطا انت قلبي من جوا يسطا
=كنت عارف
_خلصت؟
=اه
_يلا نأكل بقي
متحسونيش ولو للحظة انى بحب الأكل يجماعة، انا باكل عشان اعيش بس، كلنا خفيف وقعدنا في الركنة، كان قاعد ماسك اللاب توب
=احمد هو انا هرجع معاك الشغل صح
_لا مش صح
=افندم!!
_مش انا بشتغل، يبقي مش هنحتاج فلوس
=انت اكتر واحد عارف انى بعمل كده عشان حابه الشغل
_وانا مش حابب انك تنزل تشتغلى ومش موافق
=والله! مش المستشفي دى اول مكان يجمعنا!! اى يادكتور نسيت!
_منستش يا دكتورة، بس دى مرمطة عليكى وخلاص يمريم بقي
=هو خلاص فعلا بعد اذنك
دخلت الاوضه وقفلت عليا، وقعدت على الأرض جمب السرير، ايوة فين أحمد انا إلا أراه!! هو اكيد بيهزر، مش بيهزر بجد والله، يعنى بيهزر ولا لا، مهو ميكونش اعز اصحابي ويمنعنى من اكتر حاجة بحبها وهى شغلى، أحمد بطل هزار بقي عشان بقت خل اوى والله 
خبط ووقفت قدام الباب ورديت والباب مقفول
_عاوز اى؟ 
=ألاه عاوز ادخل
_لاء
=بس يجدع
_بالله
=افتحى بس يلا
فتحت الباب ولفيت ضهرى وربعت ايدى
_انتى كده زعلانة يعنى! 
=اه
_يستى محدش يعرف يهزر معاكى يعنى، يعنى اخليكى تسيبي الشغل إلى انتى اشطر منى فيه
لفيت وابتسمت =اخيرا اعترفت انى اشطر منك
_متتعوديش على كده
=انت طيب اوى يا احمد، طيب وجدع وصاحبك صاحبتك إلى هو انا يعنى، انا عمرى مشوفت احن منك، انا بحبك اوى والله
_ثوانى كده انتى قولتى اى انتى سخنة؟
=متتعودش على كده
_اه اه يبقي خالصين، ممكن بقي تلبسي عشان نخرج
=ثوانى هكون جاهزة، لا استنى
_ها اى تانى
=عاوزة اختارلك هتلبس اى
_الدولاب عندك اهو اختارى يست
=الله الأسود هيبقي قمر عليك وإلبس الساعة دى
_حاضر، روحى بقي إلبسي، انتى عارفه انى مش بطيق القعدة في البيت
=حاضر يعم متزقش
كنت لسه راحة ألبس لقيت الباب بيخبط، فتحته
_أنتوا!
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent