رواية احببت روزي الفصل السابع 7

الصفحة الرئيسية

رواية احببت روزي البارت السابع 7 بقلم شهد محمد موسى

رواية احببت روزي كاملة

رواية احببت روزي الفصل السابع 7

في اليوم التاني~~
9:00Am
سيف بيفتح عينه بتعب وبيبص حواليه:انا فين....
_متقلقش انت عندي في البيت..حمدلله علي سلامتك
سيف بيبص علي مين صاحبة الصوت بس اتصدم...
سيف بصدمة:فيروز.. 😳
_فيروز مين حضرتت"حضرتك"
سيف بصدمة اكبر:هو انتي لادغه
_اه حضرتت لادغه في حاجة يعني"حضرتك"
سيف سكت وبصلهاا وخد باله من الي هي لابساه"كانت لابسه فستان كب ضيق باللون البنفسجي واصل لغاية فوق الركبة وكان لامه شعرهاا لفوق وفي خصل نازله منه"
سيف باصصلهاا وبيكلم نفسه:دي معندهاش بهااق وكمان لادغه 
فاكيد مش فيروز بس لو مش فيروز هتكون مين.....
~خدت بالهااا من نظراته المتفحصه ليهاا راحت اتخنقت وقامت وقفت ...
_انت هتفضل مبحلقلي تده. "كدة" تتير"كتير" يأخ
سيف خد باله 
سيف:احمم آسف..ممكن اعرف انا جيت هناا ازااي
_ابدا انا لقيتت "لقيتك" مرمي في الشارع فروحت اشوفت "اشوفك" مالت "مالك" يمتن "يمكن" مغمي عليت "عليك" بس لقيتت "لقيتك" مفتش "مفكش" حته سليمه الحمدلله فتنت"كنت" هاخدت "هاخدك" اوديت "اوديك" المستشفي بس بعدين قولت  لو وديتت "وديتك" هيفتحولي سين وجيم وانا مش ناقصة وجع دماغ وبعدين قولت لنفسي طب اسيبت "اسيبك" في الشارع ومليش دعوة بيت "بيك" بس للاسف قلبي الرقيق مسمحليش..  فجبتت "فجبتك"هناا وجبتلت"جبتلك" دتتور"دكتور"..بس تده"كده"
سيف قاعد بيسمعهاا ومبتسم جامد..
_مالت "مالك" مبتسم تده"كدة" ليه بقول نتتة "نكتة" ولا حاجة😒
سيف بإبتسامة:لاء ابداا.. وعلي العموم شتراا ليكي جدااا..
 يووه قصدي شكراا 
_اتريق ياخوياا....اتريق..هو تده "كدة" خيراا تعمل شراا تلقي🙄 وعلي العموم عفواا...
سيف :😹 مقصدش والله بس لما حد بيكرر قدامي حاجة بقولهاا زيه..
_امم ماشي ياخوياا..
سيف بإبتسامة:هو انتي اسمك اي..
_بص هماا بيقولوا انه اسمي هناا ..
سيف بإستغراب: هماا مين الي بيقولواا....
هناا بتنهيده:الناس الي هناا....
سيف بإستغراب:ناس مين الي هناا
هناا:ابله مريهان و أستاذ فهد وباقي البنات الي هنااا..
سيف بصدمة:بنات.. هو انا فين بالضبط..
قبل ما ترد هناا.. دخلت مريهان...
مريهان بسخرية:في بيت دعارة يا عنياااا
هنا بقله حيله:اهي قالتلت"قالتلك"..
مريهان:ياله يابت انجري بره مع اخواتك..ولا هتفضلي قاعده مع البلوة الي جيبهالناا دي..
هنا بضيق: طالعة..
وراحت بصت لسيف وهزتله كتفهاا بمعني انه مش بإيديهاا حاجة🤷‍♀️
وراحت خرجت..
مريهان قربت من عند السرير بتاع سيف وقعدت عليه وفضلت بصاله....
سيف اصلاا كان مصدوم من الي سمعه
سيف وهو بيحاول يقوم..
راحت هي زقاه بإيديها وقالتله..
مريهان بمرقعه:رايح فين....
سيف بقرف:وانتي مالك انتي..
مريهان:الله... مش قاعد في بيتي
يبقي مالي ونص كمان
سيف بقرف:واديني ماشي من بيتك في حاجة تاني...
مريهان بضحكة رنانة:اتنيل هو انت عارف تتحرك .....
سيف وهو يقلب عينيه:اللهم طولك ياروح...انتي عايزة اي يا ست انتي..
مريهان  راحت قامت وقفت وقالته:وهعوز منك اي يا عنيااا...
سيف ببرود:والله السؤال ده تسأليه لنفسك مش لياا...
مريهان بصتله بغيظ وقالت: ياريت تخف بسرعة عشان تغور من هناا...
وراحت خرجت....
سيف اتنهد بعد ماخرجت وفضل يندب حظه علي الظروف الي جابته هناا....
وفضل يفكر في هناا والشبه الكبير جداا بينهاا وبين فيروز وفضل يسأل نفسه ياتري الشبه ده ليه تفسير منطقي ..؟؟

عند فيروز_
12 p.m
المنبة رن 
فصحيت فيروز وفصلت المنبة
وراحت مسكت التليفون..
لقيت  رسالة مبعوتالهاا علي الواتس اب من رقم غريب..
استغربت وراحت داخله جوا شات الواتس..
الرسالة:
_صباح الفيروز علي احلي فيروز🌸
فيروز بإستغراب:مين ده 
 وراحت خدت بالهاا انه حاطط صوره علي البروفايل
فداست عليهاا....
ولما شافت الصورة ابتسمت لانهاا عرفت هو مين.."واكيد انتوو كمان عرفتواا😹"
راحت ردت:
_صباح الفل🌸
في اللحظة الي بعتتهاا شافهاا فيهاا..وكان بيكتب كمان...
_لسة صاحية...
فيروز:اه
فيروز:هو انت بايت في الشات ولا اي😹
آسر:😂 لاء ابداا انا كنت فاتح وانتي اول مابعتي رسالة دخلت شوفتهاا..
فيروز:طيب...
آسر:انا في الشغل...
فيروز لنفسيهاا:وانا مالي اناا انت فين
بس ردت عليه وقالتله:الله يكون في عونك
آسر:ياارب
 فيروز: انا هقفل بقي وأنت كمل شغلك.. 
آسر:اوك يا جميل💜
فيروز:باي
آسر:باي
وراحت قفلت وقامت اتوضت و صلت وخرجت بره الاوضة~
_في الخارج_
فيروز خرجت دخلت المطبخ عملت لنفسيهاا قهوه وبعدين خرجت فشافت باباهاا قاعد 
في البلكونة وماساك الجرنال وبيقرأ فيه 
 راحت راحتله باست دماغه...
فيروز:صباح الخير..
الاب بإبتسامة وهو يترك الجرنال:صباح النور..
فيروز قعدت علي الكرسي الي جمب باباهاا وقالت:اوماال ماما وشهد فين..
الاب:شهد في اوضيتهاا بتذاكر وامك نزلت تجيب حاجة البيت...
فيروز وهي تشرب القهوه: طيب..
الاب:فيروز..
فيروز :نعم..
الاب:ايه رأيك تشتغلي....
فيروز بتنهيده: ياااريت بس فين الشغل ده الي يناسب مؤهلي...
الاب:في اعلان في الجرنال عن شركة للعمران طالبة مهندسين جدد
فيروز:طيب حلوو اووي ده في معاد محدد لل interview  ولا تروح في اي وقت عادي..
الاب وهو ينظر في الجرنال:لاء في معاد من الساعة 8 الصبح لغاية الساعة 12 الظهر...
فيروز:خلاص ابقي اروح بكرة بقي ان شاء الله لانه الساعة 1 دلوقت اصلاا...
الاب:ان شاء الله....
فيروز بإبتسامة:شكراا يا بابا..
الاب بإبتسامة:علي اي..
فيروز بإبتسامة: علي كل حاجة وكمان انا عارفة انك اقترحت فكرة الشغل دي عشان الاقي حاجة تشغلني معظم وقتي ومفكرش في اي حاجة تزعلني..
الاب بإبتسامة حزينة:لو كان في ايدياا حاجة تاني اقدر اعملهاا عشان تنبسطي كنت عملتها..
فيروز راحت حضنته وقالتله:انتواا وجدكواا لوحده في حياتي بيبسطني يا بابا ربناا ميحرمني منكواا ابداا...
الاب وهو يبادلهاا الحضن:ولا يحرمناا منك ولا من ابتسامتك..
_شهد جت_
شهد وهي تمثل الصدمة:الله....الله وكمان بتحضنهاا 
بتخوني يا كيموو..
الاب:😂وانا اقدر يا قلبي.. تعالي
شهد ابتسمت وراحت حضنته هي كمان وقالت:رجالة تخاف متختشيش..😂
الاب:بنت عيب داناا زي والدك..😹
شهد راحت باسته في خده وقالت:واحلي والدي في الدنيااا...

_عند آسر_
كان قاعد في مكتبه ببيشتغل وهو مبتسم ..
الباب خبط~
آسر:ادخل
دخل حمزة..
آسر:حمدلله علي السلامة ياراجل لسة فاكر تيجي.
حمزة:اني اسف🙂 نمت متأخر  
آسر بسخرية:ليه ياخوياا  كنت بترضع العيال ولا اي😏
حمزة:😂لاء كنت قاعد مع ام العيال😂
آسر:والله معندك ريحة الدم😂 يعني جاي متأخر وليك عين تهزر😂
حمزة:الله وانا مالي يا رمضان مش انت الي بدأت😂
آسر بجديه:طب اترزع عايزك في موضوع...
حمزة وهو بيقعد:حقيقي مشوفتش حد بيحترمني زيك 😂
آسر:ولا هتشوف يابا 😂 المهم:خليناا ندخل في الموضوع
حمزة:ادخل 
آسر بإبتسامة:عاوزك تحدد معاد مع السيد الوالد....
حمزة:ليه ناوي تيجي تتقدملي😂
آسر:😂 اكيد لسة متجننتش عشان أصوم اصوم وافطر عليك انتي😂
حمزة:وانا مالي يا حبيبي ان شاء الله دا ألف مين يتمنوني😌😂
آسر:يواد يواثق انت😂
حمزة:طبعاا😌😂
 بس لا بجد عايزني احدد معاد ليه
آسر:مانت مديتنيش فرصة اكمل كلامي...
حمزة:اديني سكت كمل
آسر:انا عايزك تحددلي معاد مع السيد والد شهد 
حمزة:عمي..! ليه
آسر:اصل عقبال عندك إياد عايز يتجوز بنت عمك😂
حمزة:انا كنت شاكك في الواد ده من امبارح والله😂 وبجديه: بس شهد لسة صغيرة...
آسر:هو بيحبهاا طيب اعمله ايه...
حمزة بإبتسامة:يعني وقع خلاص
آسر:وحياتك ومحدش سماا عليه😹 انت مشوفتوش الصبح واناا خارج وهو عمال يحلفني ويقولي والنبي ايااك تنسي تقوله. وحياتك عيالك متنسي ....😹 كان متسول متسول يعني😹
حمزة:😹 هو طول عمره متسول اصلاا😹
آسر:حصل😹
حمزة بإبتسامة: خلاص انا هكلم عمي وربناا يعمل الي فيه الخير
آسر بإبتسامة:ان شاء الله
حمزة:بس مش واخد بالك من حاجة🙂
آسر:اي هي..
حمزة:انه احناا عنسناا😹
آسر:بس يا ولدي متفكرنيش😹
حمزة:😹
وكل واحد كمل شغله

_بالليل_
_في بيت فيروز_
حمزة خلص شغل وراح عندهم..
واتعشي عندهم وسلم علي فيروز وشهد...
وبعدين قعدواا كلهم مع بعض في الصالة....
حمزة:عمي في موضوع كنت عايزك فيه..
كريم:خير في اي
حمزة:خير ان شاء الله بصراحة كدة في واحد صاحبي اسمه اياد  طالب ايد شهد...
شهد كانت بتشرب العصير فشرقت وفضلت تكح
شهد:كح..كح..كح
حمزة بضحك:هتموتي ولا اي😂
شهد بصتله واتكلمت :اخرس يا حيوان...
الاب:بس يا حمزة شهد لسة صغيرة وكمان  لسة مخلصتش 3 ثانوي...
حمزة :بص يا عمي صراحة لله انا قولت كدة بس هو مصمم..والصراحة يعني انا شايف انه مش هتلاقي احسن من إياد لشهد...
وبخبث:ولا اي يا شهد ....
شهد وشهاا احمر وراحت سابتهم ودخلت اوضتهاا...
حمزة: 😹 دي طلعت بتتكسف
فيروز بإبتسامة:المهم انت واثق في اخلاقه 
حمزة:جداا والله يا فيروز 
فيروز بإبتسامة:خلاص يا بابا حددله معاد وشوفه واتكلم معاه والي فيه الخير يقدمه ربناا...
الاب :بس....
فيروز بتنهيده:مبسش يابابا انا عارفة انت عايز تقول ايه 
بس ياريت متخلينيش عقبة في حياة اختي 
الاب بصلهاا وسكت ..
وبعدين اتنهد: خلاص قوله يجي بعد بكرة يا حمزة والي فيه الخير يقدمه ربناا...
حمزة بإبتسامة:ان شاء الله
ووجه كلامه لفيروز:تعالي نطلع البلكونة يا فيروز عايز اتكلم معاكي
فيروز هزت دماغهاا...
وراحواا البلكونة...
حمزة وهو باصص علي المايه:خليت سيف زفت يمضي علي ورقة الطلاق وفاضل امضتك
فيروز وهي باصه للماية :فين الورق
حمزة طلع الورق من جيبه ..
حمزة:اهو
فيروز بهدوء :ثانية هروح اجيب قلم..
حمزة بصلهاا بأسف وهز دماغه 
فيروز دخلت علي اوضتهاا بسرعة وقفلت الباب ودموعهاااا  نزلت وزادت شهقاتهاا ووجع قلبهاا 
فيروز وهي حاطه ايديهاا علي قلبهاااا:انت واجعني ليه دلوقت ...فهمني ..الي زي ده ميستاهلش انك تتوجع عشانه انت فاهم..فاهمم
وراحت مسحت دموعهاا جامد ودخلت غسلت وشهاا وجابت قلم وطلعت تاني لحمزة
فيروز بهدوء:هات الورق يا حمزة
حمزة اداهولهاا راحت ماضية عليه ومدياهولواا تاني...
حمزة: عايزك تكوني قوية ودايماا خليكي فاكرة انه الحياة مبتقفش عند حد يا فيروز  وياماا هنقابل ونجرب والمهم انه احناا نستفاد من التجربة....
فيروز هزت دماغهاا لحمزة وابتسمتله ابتسامة موصلتش لعنيهاا...
حمزة بإبتسامة:انا همشي بقي.. ابقي سلميلي علي مكسوفة هانم😹
فيروز بإبتسامة:ماشي خلي بالك من نفسك وسلملي علي عموو
حمزة:يوصل...باي
فيروز:باي
مشي حمزة 
وفيروز  راحت خدت نفس عميق وراحت عن شهد...

_عن شهد_
شهد من ساعة ما دخلت الاوضة وهي مبسوطة والفرحة مش سايعاهاا وحاسه انهاا فراش طايرة... وعماله تغني وترقص:مالي..حاسة بإرتبااك وبحالة مش عادية....عقلي اتجنن معاك مش عارفه ايه الي فياا ونفض الاشتباك او اخبي عليك شوية...دانا واقعه فيك بجد.💃
دخلت فيروز وهي مبتسمه..
شهد راحت حضنتهاا :انا مبسوووووطة 
فيروز بإبتسامة:يارب تفضلي علي طول مبسوطة يا قلبي 
شهد:يااارب انا وانتي..
وبعدين راحواا قعدواا علي السرير...
فيروز بإبتسامة: انتي حبتيه..
شهد بشرود وابتسامة:مش عارفة بس من ساعة اول مرة شوفته فيهاا وهو مراحش من بالي ولما شوفته تاني كنت مبسوطة اوي
ولما سمعت انه طلب ايدي كنت حاسه انه قلبي هيقف من كتر ماهوو بيدق...
فيروز بإبتسامة:يبقي حبيبته 
شهد بصتلهاا:تفتكري
فيروز هزت دماغهاا:انا متأكده مش بفتكر
شهد راحت ابتسمت
فيروز  :ربناا يفرح قلبك ويسعدك يارب 
شهد بإبتسامة:ولكي بالمثل...
فيروز بإبتسامة:انا هروح اوضتي بقي وانتي ذاكري كويس عشان خلاص الامتحانات قربت
شهد:اوك
وراحت فيروز علي اوضتهاا 
فردت نفسيهاا علي السرير ودموعها نزلت غصب عنهاا  لغاية مانامت 

آسر روح البيت وقال لإياد انه قال لحمزة ومستنيه يرد عليه
وبعدين سابه وطلع علي اوضته خد دش وبعدين فرد نفسه علي السرير ومسك التليفون وبعت رسالة لفيروز بس ملقهاش فاتحة فضل مستني  بس مفتحتش 
لغاية ما غلبه النوم ونام

_عند سيف_
 طول اليوم الاغاني وصوت البنات وضحكهم شغال وسيف قاعد في الاوضة مش طايق نفسه وحتي هناا مدخلتلوش من ساعة ما خرجت وكان في بنات تاني بيدخلولوا الاكل والدواء..

2:00 Am
سيف لقي الباب بيتفتح وبتدخل منه هناا...
هناا:معلش معرفتش اجيلت"اجيلك"طول اليوم الابلة تانت"كانت"مش مخلياني ادخلت"ادخلك" واول ما تلهم"كلهم"نزلواا جيتلت"جيتلك"
علي طول
سيف :راحواا فين...
هناا:حفلة في واحد عاملهاا
سيف بإستغراب:ومرحتيش معاهم ليه...
هناا:مبروحش الحفلات دي....
سيف بصلهاا وراح قال:انت باين عليكي محترمة مش زي الناس الي هناا....ايه الي جابك هناا...
هناا بحزن:لاء دا حوار طويل 
سيف :احب اسمع..
هناا:. يتبع الفصل الثامن اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent