رواية ورد السيف كاملة بقلم ميسون عبدالمجيد (مكتملة جميع الفصول)

الصفحة الرئيسية

رواية ورد السيف كاملة جميع الفصول من الفصل الأول للأخير بقلم المبدعة ميسون عبدالمجيد عبر مدونة دليل الروايات للقراءة والتحميل Pdf

رواية ورد السيف الفصل الأول

_وانا قلت هتجوزيه غصب عن عين ابوكي كمان
_ي عمي إيه إللي بتقوله دا حرام عليك بعد كل دا عايز ترميني كدة
_اسمعي ي بت هدي هي كلمة واتقالت كفاية بقلنا خمستاشر سنة مسحملينك أنتي وقرفك هتجوزي ورجلك فوق رقبتك كمان
_مرات عمي اهدي متدخليش بيني أنا وعمي لو سمحت 
_شايف شايف قلت ادبها طبعا منتي امك ماتت ومربتكيش
_مرات عمي مسمحلكيش تجيبي سيرة امي وانت ي عمي مترد
_اخرسو انتو الاتنين وأنتي ي فتحية اطلعي فوق وانت يبت اخويا مفيش كلام نتكلموه كتب كتابك بكرة بليل ولا عيزاني ارفض سيف ابن محمود وكل شركاتي تخسر
_نعم يعني أنت هتجوزني عشان شغلك
_اه ما جوازك بسيف ابن محمود دا هنقدر أننا ندخل السوق بشكل عالي بعد ما كنا اتنسينا
_انا بجد مصدومة 😦
طلعت اوضتي بس معيطش مش بحب العياط برغم كل إللي بيحصل معاية بكبت جوايا واشيل لغاية ما حسة أني في مرة هنفجر ومحدش هيحوشني والله
(انا ورد عندي 23سنة متخرجة بقالي سنة من كلية حاسيبات ماما وبابا ماتو وانا عندي 8سنين وعمي خدني رباني معاه ومع ولاده الصراحة أنا وعيال عمي بنحب بعض كلنا لكن مرات عمي الحيزبونا دي لا واهم هيجوزوني عشان الشغل حسبياالله)
فتحية:راحة فين ي بت هدي
ورد بضيق:مرات عمي أنا اسمي ورد بلاش كل شوية تجيبي اسم ماما  الله يرحمها وبعدين خارجة شوية مع صحابي
فتحية:اممم خارجة مع صحابك ولا هتهربي عشان متجوزيش
ورد:لا ي مرات عمي متخافيش أنا موافقة إني اتجوز
مشيت ومدتهاش فرصة ترد أنا فكرت وقولت اوافق لان كدة كدة مع الحيزبونا فتحية دي عمري ما هرتاح
خرجت بعربيتي وانا مش طيقة نفسي وبتخانق مع دبان وشي
قعدة مع صحابي شوية ومشيت في الطريق
شخص:ايه دااااا مين إللي كسر فانوس العربية كدة
ورد نزلت ببرود:اوووه سوري مخدتش بالي
شخص بعصبية:والله مكنش قصدك ليه حضرتك كسرتيلي قلم دي عربية
ورد ببرود:منا عرفة أنها عربية آمال عجلة وأنا قولتلك سوري
شخص:بت ايه برود الاعصاب إللي فيه داااا
ورد بنرفزة:بصصص بقلك ايييه أنا مش طيقة نفسي اخفي من قدامي دلوقت
ورد مدتهوش فرصة يرد وركبت عربيتها وساقت بسرعة ورجعت
الشخص:يا بنت المجانين
روحت البيت وطبعا قابلتني توحا
فتحية:اممم حمدالله على السلامه ي سنيورة
ورد ببرود:الله يسلمك ي مرات عمي
دخلت من قدمها بسرعة عشان حقيقي طاقتي خلصت
نمت وكنت اتمني ان اليوم دا ميجيش صحيت علي اصوات كتير أنهم بيكتبو كتابي
ورد:ايه دا هو مش عمي قال بليل
هدير بحزن:مش عرفة والله ي ورد بابا جراله ايه والله أنا قعدة اتحايل عليه واقنعه بس هو مش موافق
ورد بابتسامة حزينة:هه ولا يهمك ي حببتي وانتي ذنبك ايه وبعدين عمي هو اللي مربيني واكيد عارف مصلحتي فين
فتحية وهي داخلة:ي سلام ي الادب والاخلاق طب قومي يختي اتنيلي اللبسي أي حاجة كدة بدل ما العريس يغير راية
ورد ببرطمة:يختي ي رب
قومت خدة دش وأنا حزينة علي حالي بقي دا اليوم إللي كل البنات بتحلم بيه خرجت ولبست فستان اسود عليه طرحة سودة حقيقي كنت بومه ي جماعة
فتحية بخضة:ي ساتر ي رب احمينا عفريت
ورد بنرفزة:توووحا لمي الدور عشان عفاريتي مطتلعش عليكي
فتحية: عفريت يلبسك دنتي بشكلك دا هتطلقي بعد اسبوع دا لو كملتيه اصلا
مدتهاش رد وخرجت من قدمها ببرود فتحت خرم من الباب عشان اشوف حظي المنيل دا
ببص جامد لقيت....وكانت الصدمة 😳

الفصل الثاني

ورد ركزت لقيت الشاب إللي خبطت عربيته امبارح هو كمان شفها من الخرم وظهر عليه ملامح الشر ورد بصتله وبينت أنها استرونج أوي وقفلت الباب بسرعة
ورد:نهار اسوح دا هيقتلني ااااخ علي حظي  السود منا بومةةة
هدير:يلا بقي ي عروسة جوزك مستنيكي
ورد:هدير امانة عليكي لو مت ابقي اعملي كوردير علي روحي
هدير باستغراب: إيه إللي بتقوليه دا
ورد:ولا حاجة لأ لاه إلا الله
خرجت أنا وهو وركبنا كنت بتجنب ابصله خالص
وصلنا وانبهرت جدا إيه دا يجماعة مش معقول هعيش في ڤلة
ورد: احم هو إحنا هنعيش في الڤلة دي
سيف:لا رد 
ومشي و ورد مشيت وراه وهي متعصبة من بروده
فضلت مشية لغاية ما دخلو وسيف قفل الباب
ورد بنرفزة:انت ي أستاذ بندقية انت أنا مش بتكلم
هنتنيل نعيش في الفلة دي
سيف بصلها وفضل يقرب لغاية ما ورد لزقة في الحيطة وايد سيف محوطاها
سيف بغضب:اسمعي إحنا هنعيش هنا هسمع صوتك دا كدة بس ولا جنانك دا اظن شوفتي اوضت الجنايني اللي برة دي هتقعدي فيها
ورد بخوف:تصدق اوضة الجنايني دي عندي ارحم من إني اقعد معاك صدقني
سيف بزعيق:بتتتت اطلعي فوق اوضتك سالي هتوريهالك يلاااا
ورد ببرطمة:ينعل ابو شكلك فرحان بحنجرتك اوي
سيف:عايز اسمع
ورد:🙄
ورد طلعت مع سالي اه ي جماعة دي الخدامة الفلبنية💔😂
ورد:واااو أنا هعيش في الأوضة دي قعدة اتفرج في كل حته في الاوضة كانت جميلة اوي دا جناح كامل قعدة وخدة دش وصليت ونمت شوية 
سالي:مدام مستر سيف بيقول تعالي كلي
ورد بتكتم ضحكتها: حاضر ي عسل ي ختي طريقة كلامها عسل
دخلت لبست اسدال 
نزلت لقيته قاعد منكرش انو حلو بس أنا أحلي طبعا دنا عيني عسلي وعندي غمازتين وبيضة وقصيرة آمال بس هو بقي عنده عضلات وطويل وشعرة بني وقمر ي جماعة الصراحة
ورد:هو فين الاكل دا
سيف:ليه الاستاذة عمية
ورد: احترم نفسك عشان مشفلفتش وشك تمام
سيف:لسانك دا قطعه علي ايدي
ورد:ايوا يعني أنت عازم ارانب ولا إيه هناكل جزر وخص وخيار وطماطم
سيف:لا لسة في حاجة كمان سااالي
ورد:يتي كميلة نص تفاحة لالا كدة كتيير.
سيف:اعملي حسابك دا هيبقي عشي كل يوم
ورد:سؤال بس لمؤاخذة انت معكش فلوس تجيب اكل أنا ممكن اسلفك والله
سيف:ي ام الجهل الواحد المفروض ميتعشاش اصلا يلا كلي
ورد:ياخي والله من طفحة
سيف:احسن أنا خارج مع صحابي يكش اجي ولاقي حاجة كدة ولا كدة
ورد:🙄😏
سيف:اعدلي وشك بدل ما منعرفش نعدله
ورد: وانت ماااالك
سيف: أنا همشي عشان متغباش عليكي تمام
هو مشي وأنا فضلت اتجول في القصر دا كان جميل بس زهقت وجعت اوي أنا مكلتش من الصبح ي خونا رحت المطبخ
ورد:ساالي
سونيا:مدام انا موش سالي أنا هنا المسؤلة عن المطبخ اي اوامر
ورد:طب أنا اعمل إيه هنأ دا كلهم شبه بعض
بصي ي حلوة في اكل هنا
سونيا:طيعا مدام التلاجة اهي تحبي اعملك سانويتش جبنة ايه
ورد:جبنة إيه ي ولية أنا عيزة اكل يعني فراخ حمام بط ديك رومي من إللي بنشوفه في الافلام دا إيه انتو فقرا أوي كدة
سونيا:موجود مدام بس مستر سيف بيخليهم يوم الفري
ورد:يو الفري طب بصي ي عسلية وريني مكان الحاجة دي فين كدة
سونيا: أهي مدام مستر سيف بيجيب دول كل شهر
ورد:صلاة النبي احسن بصي ي قمر أنتي انهرده إجازة اشطا
سونيا: مدام بس مستر سيف مقلش
ورد بعصبية:بتتت يقطعك أنتي ومستر زفت اخرجي برااااا
طبعا سونيا اترعبت وطلعت جري
و ورد لبست المريلة وقعدة تفنن يجي تلت سعات
سيف جه من برة واترعب من صوت الكركبة دا دخل يتسحب
لغاية المطبخ سيف بص لقي.. ومن الصدمة كان هيقع

الفصل الثالث

سيف بص بصدمة لقي ورد وقفة في نص المطبخ ومفيش حاجة في مكنها واللي واقع هنا وهنا
بس سيف سرح فجأة في شكل ورد ورد افتكرت سيف هيتاخر فا لبست بيجامة برمودا وكات بيضة عليها باندا وفردت شعرها البني وحطه عليه تربونه سيف فضل سرحان في جملها
سيف فاق علي منظر حور وهي طلعة علي الكرسي وعمالة تتشعلق
سيف:مدام أنتي قزعة بطتلعي فوق ليه
ورد:عااااا يخربيتك وهوب كيس الدقيق وقع علي ورد وسيف و ورد كانت هتقع لكن سيف لحقها
سرحو هما الاتنين في عنين بعض شوية
ورد بكسوف:احم احنا هنفضل كدة كتير
سيف فاق من سرحانة ونزلها
سيف بص لنفسه
سيف:ايييه دا منك لله كدة لبسي باظ
ورد:اعملك إيه أنت إللي متخلف وداخل علي طول مش تخبط
سيف:طيب أنتي بتتنيلي طبخي مسكة الدقيق ليه
ورد:عشان كنت بتنيل اجيب ازازة زيت من وراها
سيف: امم وأنتي عزمة وليمة ولا ايه
ورد:لا ي عسل دا العشا وهيبقي كدة كل يوم مش جزر وخص ارانب إحنا
سيف بغمزة:اممم بس جامدة البيجامة دي😉😉
ورد بصت علي نفسها
ورد بشهقه:هااااا وطلعت جريت علي الاوضة
سيف:ههههه والله مجنونة
ورد طلعت لبست اسدال ونزلت عشان تاكل
ورد راحت حطت الاكل علي السفرة
ورد:يلا عشان ناكل
سيف:لا رد
ورد بزعيق: أنا مش بقووول يلااا عشان نتنيل
سيف قام بغضب: وأنا قلتلك هاكل هاااا أنا مش اتزفت اتعشيت من شوية
ورد:ي عم اتنيل بتسمي اكل الأرانب دا اكل
سيف:🙄🙄
ورد:احم خلاص تعالي كل معاية
سيف:لا كلي أنتي مش هقدر أنا عامل جدول مظبوط عشان جسمي
ورد:ي عم اخلص بس تعالي فاكر نفسك ساركان بولات
سيف:قلت لا مش هاكل
ورد:خلاص متطفحش بس تعالي اقعد معاية مش بحب اكل لوحدي
سيف قام بضيق:اللهم طولك ي روح
ورد:مين روح دي مراتك القديمة
سيف:هه ظريفة🙄 تعرفي تاكلي وأنتي ساكتة يعني أنا سايب اجتماع في الشركة عشان اقعد مع جنابك وانتي بتاكلي
ورد:ي عم اهدي علي نفسك بص بص ورك الفرخة دا بيسلم عليييك
سيف بعد:هش هش ابعدي استحالة
ورد:افتتتح عشان مفتحوش أنا
سيف جاي يتكلم ورد أكلته
سيف وهو يأكل:عرفة لو مسكت وشك دا هعمل فيكي إيه
ورد لتغيظه:لو مش عجبك طلقني
بعد شوية
ورد:بااس كدة الحمدلله
سيف:اقدر اتنيل اقوم
ورد: آه اتفضل بس استني إحنا هنعمل ايها في الاكل إللي فاضل دا
سيف:اتصرفي مش أنتي إللي عاملة وليمة
ورد:وليمة إيه بس دا يدوبك ديك رومي واربع اجواز حمام وفرختين
سيف:ورد امشي من قدامي
ورد:ماشي يعني الاكل دا هودية فين بردو
سيف: استغفر الله العظيم ي رب أنا عملت إيه وحش فحياتي
ورد:سمعني كدة قولت إيه
سيف:بحمد ربنا انك في حياتي حطي الاكل في التلاجة عبال الصبح عشان مرات عمي وبتنتها جيين يباركلنا
ورد:امم ماشي
سيف:اللا صحيح فين سونيا مش شايفها في المطبخ
ورد بخوف:احم سونيا ي قلب أمها تعبانة كانت بتموت وفضلت تحلفني ما اقلك بس أنا مشتها عشان ترتاح
سيف:لا ي شيخة سونيا الفلبنية عملت كل دا وكمان حلفتك مش مطمنلك
ورد:ليه بس ي برنس
ورد خلصت ولمت كل حاجة وطلعت اوضتها قرات شوية قرآن
ولسة هتنام لقية سيف داخل الاوضة
ورد بخضة:عااا يخربيتك إيه انت بتدخل في اي حته كدة ولا اكمن أنها ڤلتك تخش اي حت من غير ما تخبط
سيف:ايييه بلاعة وانفجرت اخرسي دي اوضتي أنا اصلا
ورد:ي سلام مدام دي اوضتك مدتنيش أنا اوضة تانية ليه
سيف:وهو في اتنين متجوزين كل واحد بينام في اوضة افردي حد جه فجأة
ورد: ي سلام يعني إللي هيجي هيجي لغاية اوضت النوم
سيف:بتتت أنا شغال من الصبح مش نقصه صداع اتخمدي
ورد:تمام هنعمل فاصل يكش تتعدي الحدود يكش
سيف ضحك عليها ونام
تاني يوم
صحيت ورد الساعة سبعة لقيت..

الفصل الرابع

ورد صحيت لقيت شبابيك الأوضة كلها مفتوحة
ورد بتأفاف: أنت ي اخ انت فاتح الشبابيك دي كلها ليه اقفل خليني انام
سيف:نوم مين قومي ي ماما الضهر علي اذان
ورد:ضهر مين ي جدع الساعة سبعة اقفل الزفت خليني انام
سيف راح شد من عليها اللحاف
ورد بنرفزة: إيه الغباء دا وبعدين مش بصحي أنا دلوقت اقل حاجة بصحي الساعه احداشر
سيف:هه دا كان زمان واعملي حسابك كل يوم هتصحي بدري كدة زي ما امبارح غيرتي العشا وأنا وافقت بالرغم من أني عامل سيستم معين وأنتي بوظتيه فا أنتي مجبرة انك توافقي ☺️
ورد:يا اخي أنا مني لله بجد
سيف نزل
و ورد نزلت وراه ونفسها تولع فيه نزلت لقيت سيف واقف عند الشباك بيشرب قهوة
ورد:يختي متجوزة عمر ابلكجي ي ناس
سيف:كفاية كلام وروحي افطري
ورد قربت من السفرة:هو فين الفطار دا لمؤاخذة
سيف:ليه الأخت عامية
ورد بضيق: وأنا هفطر لبن شايفني طفلة وبعدين منتا بتشرب قهوه اهوا
سيف: أنا صاحي من بدري وفطرت ودلوقت بشرب القهوة افطرييي
ورد شربت كوباية اللبن
وقربت من سيف بغضب
سيف بخوف: مالك بتقربي ليه
ورد حطت عنيها في عنيه:لو يوم صحيت لقيت نفسك مقتول اعرف أن أنا تمام
سيف بقوة مصطنعة:هه خوفتنيني صحيح متنسيش مرات عمي جاية
ورد: تمام بقلك ما تجيب اقرالك الفنجان
سيف بسخرية: أنتي بتصدقي في الهبل دا
ورد بخبث:يا بني صدقني دا حقيقة يعني عارف قبل ما نتجوز باسبوع كان في واحدة قعدة مع مرات عمي وأنا قعدى معاهم قالتلي هاتي اقرالك الفنجان 
بصت شوية وقالت:انت حياتك كلها حلوة وبسيطة بس هتدخلي بعدين علي سواااد
سيف:هه ظريفة طب خدي خلينا نتسلي
ورد بخبث:اممم بص أنت ماشي في حته كلها زرع وشجر كتير
سيف:الله الزرع حاجة كويسة
ورد:اسمع بس وأنت ماشي فرحان أوي فجأة جت قدامك حفرة سودة كبييييراااا هعهعهعه
سيف:هه وأنا لسة هقع منا اتنيلت خلاص
ورد:نينيني دمك سم
عدي وقت وطول الوقت بيتخانقو
ورد طلعت اخدة دش ولبست عباية بيتي جميلة وحطت طرحة بشكل رقيق وميك اب خفيف خالص ونزلت
سيف شفها انبهر من جملها
الباب خبط وكانت هاله وفاطمة
سيف:اهلا اهلا ي مرات عمي
هالة بضيق:هتفضل طول عمرك كدة ي سيف ي ابني إيه مرات عمي دي
ورد: امال حضرتك عايزة واحد جحش آسفة قصدي شاب زي دا يقلك ايه
هالة: إيه دااا لا ذوقك بقي غريب جدا ي سيف علي العموم المفروض يقلي ي طاانط مش مرات عمي
ورد بسهوكة: والله طب اتفضلي ي طاااانط ازيك ياا
فاطمة بضيق:اهلا ي أنا فاطمة☺️
ورد:☺️☺️ تعالو بقي اتفضلو
علي الاكل
هالة:ادي ابن عمك ي فاطمة حببتي
ورد بسهوكة:ولية ي فطوم ي حببتي نتعبك وتدي ابن عمك ما محرقته قصدي مراته قعدة اهي خد ي سوسي الورك دا ي روحي
هالة بصدمة:ورك من امتي ي سيف وانت بتاكل حاجة فيها دهون
ورد بمياصة:من يوم ما اتجوزني ي طااانط وهوب اكلت سيف في بقه
طبعا كل دا وسيف مصدوم من تصرفات ورد بس كان مستمتع جدا
فاطمة بسهوكة:بقلك إيه ي سيف كنت عيزاك في موضوع كدة
ورد بمياصة:طب ما تقولي ي بطوط هو في حد غريب
فاطمة بضيق:لا معلش حاجة خاصة
ورد:اوووكااي خاصة بس كدة كدة سيف مش بيخبي عني حاجة خالص صح ي روحي
سيف:☺️😕
خلص الاكل او خلصت الحرب قعدو في الصالون
هالة: إيه أخبار شغلك ي سيف أنا سمعة ان شركاتك دلوقت هي بس إللي في السوق
سيف كان هيرد
ورد سندة ايديها عليه:ي حياتي وأنت اتريك عمال تقول مش طايق تروح الشركة اتاريه من الحسد أنا لازم ابخرك بقي
هالة وقعت العصير علي فاطمة
هالة:اووه سوري ي حببتي تعالي اشفهالك
ورد:تعالو تعالو اوصلكم الحمام
هالة بضيق:شكرا عرفين طريقه من قبلك 
ورد: إيه الست الحربوءة دي🙄😏
بعد شوية
ورد:يااا دنا نسيت الكاتيل كان بيغلي
فاطمة: إيه ي مامي اللي عملتيه دا هروح ازاي أنا كدة
هالة:تروحي إيه وزفت إيه أنتي مش شيفة الجربوعة اللي برة دي عمالة تعمل ايه دا كمان يومين وسيف هيقع في حبها ولا هتكوني في باله وكل اللي خططناله هيروح
فاطمة بضيق:ايوا يعني أنتي جيباني عشان تقوليلي كدة
هالة:غبية هتفضلي طول عمرك زي ابوكي غبية اتسهوكي ي ختي علي سيف زي ما بتعمل واتمايصي وقعدي اتكلمي معاه كدة كيديها
كدة كدة متجوزها عشان ابوه مش عيزينه يحبها
فاطمة: ماشي ي ماما أما نشوف اخرتها
يتبع.. 

جميع فصول الرواية

تم اكتمال الرواية، إذا كنت تريد رواية آخرى اخبرنا بها في التعليقات عبر مدونة دليل الروايات.
google-playkhamsatmostaqltradent