رواية بين قلبى وعقلي الفصل الخامس 5 - نور عصام

الصفحة الرئيسية

رواية بين قلبى وعقلي الفصل الخامس 5 بقلم نور عصام

رواية بين قلبى وعقلي كاملة بقلم نور عصام

رواية بين قلبى وعقلي الفصل الخامس 5

ابراهيم.   راح فتح الباب لقي نجوي خالت ايمن استغرب
هدي.   قالت اتفضلي حبيبتي
نجوي.  بشر قالت حبيبتك منين يا اختي
ابراهيم.  خير يا مدام نجوي
ايمن.  لسه مع ريم عالفون سمع صوت خالته
ريم.  اتخضت وقالت ايمن ممكن نتكلم بعد شويه
ايمن.  لا خليكي وقوليلي اللي انا سمعته دا صح
ريم.  ايه بس
ايمن.   دا صوت خالتي
ريم.  بعدين يا ايمن
ايمن.   بعصبيه قالها ريم ردي عليا
ريم.  بتوتر قالت ايوا يا ايمن
ايمن. روحي شوفي ف ايه واوعي تقفلي الفون 
ريم.  بس يا ايمن
ايمن. اسمعي الكلام يا ريم
ريم.  وقفت ف الصاله
نجوي.   بغل قال اسمعي بقا يا ست انتي وجوزك الجوازه دي مش لازم تتم وعلي جثتي ان تمت
هدي.  ليه كل دا
ابراهيم.  بص لمراته انها تسكت وبعدين قالها الكلام دا ميبقاش عندنا روحي قوليه ل اختك وابنها احنا مالنا
نجوي.   لا هقولك انته علشان بنتك اللي بتلزقها ل ابن اختي بالعافيه
هدي.  اتنرفزت وقالت علي فكره انتي كدا بتغلطي وانا مش هسكت 
نجوي.  هو انتي ليكي عين اصلا تتكلمي 
هدي.  ليه ان شاء الله
نجوي.  بغيظ قالت علشان بنتك المعيوبه اللي عاوزة تجوزيها ابن اختي ف يومين يا اختي  
هدي.  بنتي انا معيبوبه يا قليلة
ابراهيم.  قاطعها وقال ل نجوي احتراما ل اختك وولادها انا مش هرد عليكي ولو سمحتي اتفضلي اخرحي برا
نجوي.  لا مش هخرج غير لما الجوازه دي تنفض
ايمن.   طلع يجري
علاء.  شافه وقال ايمن ايمن في ايه
ايمن.  خالتك راحت عند ريم وبتقولهم الجوازه لازم تنفض وقالبه الدنيا
علاء.  اتخض وقال مين قالك
ايمن. انا كنت بكلم ريم وسمعت صوتها وهي لسه معايا عالخط
علاء.  طيب يلا نلحقها قبل تخرب الدنيا وفعلا ركبو ومشيو
نجوي.   انا بصراحه مش مصدقه ان في راجل يجوز بنته وهي ف ثانوي كدا إلا لو فيها حاجه وانا متأكده من دا
رامي.   من زعله قال لحد هنا وكفايه ف ايه يا ست انتي
ابراهيم.  بص ل ابنه وقال رامي
رامي.   اسف يا بابا
ريم. واقفه بتعيط
ايمن.  قالها اهدي يا قلبي انا جاي ومتقوليش لحد 
هدي.  عيب عليكي قوي تيجي بيتي وتهينينا بشكل دا وزي ما ابو رامي قالك احنا لحد دلوقتي محترمين الجماعه فياريت تتفضلي
نجوي.  يبقي كلامي صح وفعلا بنتك مش كويسه
هدي.  خلاص جابت اخرها ردت وقالت تصدقي انك ست قليلة الأدب ومش محترمه احنا ساكتين وانتي سايقه فيها كل دا علشان ايمن مرضيش يتجوز بنتك خلي عندك كرامه 
نجوي.  انا عندي كرامه احسن منك يا ام بنت ماشيه علي حل شعرها
عدي.  انا بنتي كدا يا مهزئه اخرجي برا بيتي وبغيظ فيها قالتلها ايه رأيك بقا اني هتتم الجوازه عند فيكي ومش بعد عشر ايام لأ بعد اسبوع اخر يوم ل بنتي ف الامتحان هيكون فرحها
ابراهيم.  كفايه يا هدي
هدي.  لا مش كفايه للاسف الاحترام مش مع اي حد
ابراهيم.  بعصبيه قالها قولت كفايه وبصلها وقالها لسه عاوزه تقولي حاجه تانيه يا مدام نجوي بقلمي نور عصام 
نجوي.   الجوازه مش هتم ومتخلنيش اتصرف تصرف تاني مش هيعحبك ياريت تفهم كدا كويس
علاء.  انا بصراحه هتجنن من تصرف خالتك لدرجه دي 
ايمن.  قال ل ريم افتحي الباب
نجوي.   بصت ل هدي وقالت اعتقد انتي عرفه مصلحة بنتك كويس 
ريم.  راحت وفتحت 
ايمن.   هتعملي ايه يعني ياخالتي لو ما سمعت كلامك
نجوي.  اتخضت وبعدين قالت هي لحقت توصلك العقربه
علاء.   قال انا اسف يا ابو رامي حقك عليا وبص ل خالته وقالها كفايه يا خالتي ولينا بيت نتكلم فيه
ايمن.  بص ل ريم اللي بتعيط وبعدين قال انا اسف يا عمي حقك عليا وقال ل هدي ماما متزعليش وانا هجبلك حقكم
ابراهيم.  بزعل قال ولا حق ولا حاجه يا ابني حصل خير
علاء.   قال لخالته ياريت يا خالتي تعتذري منهم لانك فعلا غلطي فيهم ومش اي غلط وكتر خيرهم انهم مارموكي برا 
نجوي.  اعتذر لمين يا علاء انت اتجننت
علاء.  بص ل ابوا رامي وقاله والله ما عارف اودي وشي منك فين بجد انا اسف وراح عليه وبيحاول بيوس راسه
ابراهيم.  بيبعد وقال مفيش داعي
علاء.  مسك خالته من ايدها وقالها يلا وفعلا نزل بيها
نجوي. سبني اربيهم هما فامين اننا مش فهمينهم ولا ايه
علاء.  بعصبيه كفايه بقا يا خالتي اللي عملتيه كله غلط وبعدين بأي حق تروحي وتقوليلهم كدا انتي مالك ازاي توصل ببكي لكدا ليه ترخصي بنتك ليه تخلي الناس تاخد فكره عنك مش كويسه ليه
نجوي.   بغل قالت هما مين دول اللي هعملهم حساب 
علاء.   مين تحبي تعرفي مين دول راجل مدير إداره ف شغله واخوه لواء واخته مديرة مدرسه هيكون مين يعني ناس محترمه وزي ما انتي شوفتي الحاله الماديه كويسه جدا والبنت والولد مؤدبين وف قمة الاخلاق اما الست اللي غلطي فيها معها بكالريوس علوم واخوها دكتور قلب كبير وعيلتها كلها ناس محترمه اعتقد شوفتيهم اليوم
نجوي.   بقولك ايه مش ناقصه حرقة دم 
علاء.  لقي ان خالته مفيش فايده فيها مش مقتنعه انها غلطانه رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام بصلها وسكت وراح بيها علي بيتهم
ايمن.  دخل ووشه ف الارض من اللي خالته عملته
ابراهيم.  بصله وعارف انو محرج قاله ادخل يا ابني اقعد واقف ليه
ايمن.  اسف يا عمي والله ما عارف اقول ايه
ابراهيم.   وانت ذنبك ايه يا ابني 
هدي.   زعلانه وعيونها مليانه دموع
ايمن.  راح عليها وباس راسها ومسك ايدها وقالها حقك عليا انا اسف انا عارف ريم كويس وبحبها وهتجوزها واوعي تزعلي من اي كلمه انا مستحيل اسكت علي اللي حصل وباس راسها مره تانيه
هدي.    انا فاهمه هي عملت كدا ليه ولاء وداليا قالولي انها كانت عاوزه تجوزك بنتها بس مكنش ينفع اسلوبها دا خالص
ابرهيم.  معلش يا هدي مادام فاهمه يبقي خلاص 
هدي.  بنرفزه قالت ل ايمن ادي أخرة تسرعك 
ايمن.  قالها اقسم بالله كان هيحصل كدا بردو لو اتجوزت ريم بعد عشر سنين مش بعد اسبوع
هدي.  بصتله
ايمن.   حب يغير الجو شويه قالها ايوا بعد اسبوع ودا كلامك وانا مستحيل ارجعلك كلمه ابدا يا حماتي
هدي.    ولا بعد عشرين سنه خلاص 
ايمن.  واهون عليكي تكسري قلبي وقلب بنتك الغلبانه دي 
هدي.   بنتي لسه صغيره 
ايمن.  قالها يعني ايه بقا يا حماتي مش عوزاني
هدي.   المشاكل هتبقي كتير وبنتي مش هتكون مرتاحه 
ايمن.  علي اساس انها متجوزه عيل صغير ولا واحد ملوش كلمه ومش قادر يحمي مراته ولا يدافع عنها وبصلها وقالها انا زعلان منك قوي يا حماتي بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام 
ابرهيم.  اهدي يا ايمن
ايمن.  بص ل حماته وقال انا اللي يبص ل ريم اقلع عينه واللي يغلط فيها امحيه من علي وش الدنيا وقام وقف
ابراهيم.  قام ومسكه من كتفه وقال اهدي يا ابني مش كدا واخده وقاله اقعد هي مهما كان خالتك وغيرانه شويه اي نعم كلامها واسلوبها يزعل بس علشان خاطرك انا مش هتكلم وكمان اخوك وولدتك علي راسي ومادام محدش فيهم غلط فيا ولا ف بنتي يبقي خلاص 
ايمن.   سكت ومارد
ابراهيم.  قال ل مراته قومي يا هدي اعملي عصير علشان ايمن
هدي.  قامت 
ايمن.  قام وقف وقالها لو هتعملي العصير وانا ابنك وجوز بنتك مش بس خطيبها هقعد واشربه غير كدا انا همشي
هدي.     بصتله وقالت لو عندي شك انك مش تحب بنتي وهتقدر تحميها مستحيل كنت اوافق انها تتخطب دلوقتي نهائي لكن نظرة الحب والامان اللي ف عيونك لبنتي دي انا مقدراها وعمري ما هقل منها 
ايمن.   بمرح قالها يعني اقدر اخودها وارح دلوقتي
هدي.  ابتسمت وقالت اتلم احسنلك
ايمن.  حضنها وقالها انا عارف انك زعلانه ومش زعلان منك علي كلامك دا حقك وانا مقدر كدا بس اوعدك اني اكون دايما سند وضهر لريم وعمرها ما هتشتكي ابدا طول ما هي معايا  
ابراهيم.  علي فكره دي مراتي
رامي.   ابتسم وقال ومامتي
ايمن.  ومامتي انا كمان يعني من حقي احضنها وابوسها 
ابراهيم.    طبعا يا حبيبي
ايمن.  بص ل ريم اللي واقفه من وقت جه وما اتكلمت  
 ابراهيم.  ها يا ام رامي مش هنشرب العصير ولا ايه
ايمن.  لا يا عمي الوقت اتأخر انا بس عاوز اتكلم مع ريم دقيقه وخلاص
ابراهيم.   ماشي يا عم وقال لمراته هاتي العصير وراح معها 
ايمن.   راح لعند ريم وقالها حبيبتي
رامي.  قاله هما خمس دقائق وراجع تاني 
ايمن.   قاله مردوده وهيبقو دقيقتين مش خمسه
رامي.   ضحك ومشي
ايمن.  قال ل ريم لسه زعلانه
ريم.  دموعها نزلت 
ايمن.  مسح دموعها واخدها من ايدها وراحو قعدو عالكنبه وقالها اخر مره اشوفك تعيطي غير كدا لما اموت بقا ابقي عيطي براحتك
ريم.   دموعها ذادت
ايمن.    مال عليها وباسها من خدها وبعدين مسح دموعها تاني وقالها بتحبيني بقلمي نور عصام
ريم.  اتوترت
ايمن.  قالها ردي عليا مش همشي من هنا غير لما تردي 
ريم.  بصت ف الارض وهزت راسه ب اه
ايمن.  رفع وشها ليه وقالها بصيلي 
ريم. بصتله 
ايمن.  قالها بحبك وبموت فيكي وعمري ما هسمح لحد يزعلك واللي حصل دا انسيه وزي ما سمعتي كان له سبب
ريم.  بعفويه عاوزه تجوزك بنتها
ايمن.    ابتسم وقالها بس انا عاوز اتجوزك انتي وهموت عليكي انتي  
 ريم.  ابتسمت واتكسفت
ايمن.    قولي بقا انك بتحبيني علشان امشي
ريم.  لأ
ايمن.   بخبث قالها يبقي مش عوزاني امشي وقرب عليها 
ريم.  دقات قلبها سرعت
ايمن.  ها هتقولي ولا
ريم.  عاوز ايه
ايمن.   انتي عرفه ويلا علشان اخوكي وابوكي قبل يدخلو
ريم.    هقولك بس بعدين
ايمن.  اقسم بالله منا قايم من هنا غير لما اسمعها منك ان شالله قدام ابوكي انا بقولك اهو بقلمي نور عصام
ريم.  يخرب بيتك حد يسمعنا
ايمن.  طيب اهو وقرب عليها 
ريم.  بحبك 
ايمن.    بصلها وابتسم واخد ايدها وباسها وقالها وانا بموت فيكي
ريم.  روحها هتطلع
ايمن.  قام وقف وقالها حاولي تنامي علشان الامتحان بكرا 
ريم.  ربنا يستر بقا
ايمن.  متقلقيش يا قلبي انا هكلمك الصبح باذن الله ولما تخلصي امتحان وبعدين قالها تحبي اجي اخدك
ريم.   بصتله وابتسمت
ايمت. قالها وقت تخلصي هتلاقيني واقف مستنيكي
ريم.   هستناك
ايمن.   قالها تصبحي علي خير يا عمري كله
ريم.  وانت من اهله
ايمن.  مشي وبعد شويه وصل بيتهم دخل
علاء وامه.  زعلانين من اختها وهي نفيش فايده فيها
ايمن.   دخل وبص لخالته وقالها جوازي من ريم بأذن الله هيتم لعد اسبوع وانا من بكرا هحجز القاعه واجهز كل شئ واللي مش عجبه ياريت ميتعبش نفسه ويجي بقلمي نور عصام واي حد هيغلط ب مراتي واهلها مش هسكت وهرد عليه بطريقتي
علاء.  اقعد يا ايمن
سهير.   اهدي يا حبيبي خالتك فعلا غلطت وانا بأذن الله بكرا هروح واراضيهم واتأسفلهم
نجوي.   مش هيحصل
ايمن. بصلها وقال تصبحو علي خير
ولاء.   قالت هيحصل يا خالتي علشان نصلح الغلط اللي حضرتك عملتيه
نجوي.  انتي مالك انتي بتتكلمي ليه
ولاء.  بزعل قالت بتكلم بصفتي اخت ايمن وبنت عمه ومرات اخوه ويهمني مصلحته وسعادته وبعدين قالت وانا هقوم دلوقتي اتأسفلهم وبكرا هنروح نعتذرلهم كلنا وقامت وسابتها وفعلا كلمت ريم وامها 
سهير.   بزعل من اختها قالت انا معنديش اغلي من ولادي ويهمني يكونو مبسوطين ومادام ايمن اختارها وبيحبها انا عمري ماهزعله 
نجوي.   بقا كدا يا سهير 
سهير.   كل شئ قسمه ونصيب يا نجوي
نحوي. قامت وقالت انا مش هحضر الفرح دا ابدا ولاعمري هدخلك بيت طول ما البت دي فيه بقلمي نور نور عصام 
 يهير.  اللي يريحك يا نجوي اعمليه
نجوي.  مشيت
علاء.  نزل ورا خالته ووصلها البيت بدون ما يكلمها وانتهي اليوم
واشرقت الشمس بنور ربها 
ايمن.  اتصل علي ريم
ريم.  صباحووو
ايمن.  صباح الورد يا قمري
ريم.   دعواتك ليا بقا 
ايمن.  ربنا يوفقك يا روحي 
ريم.  ياااارب
ايمن. نمتي كويس
ريم.  ايوا وصحيت من بدري ذاكرت شويه ودلوقتي بلبس علشان امشي
ايمن.    طيب يا قلبي مش هعطلك افطري قبل تمشي وركزي ف الامتحان علشان لو جبتي مجموع مش عجبني هعاقبك
ريم.   لا وانبي
ايمن.   ومش اي عقاب وبكرا تشوفي
ريم.    بعفويه هنشوف 
ايمن.  مش قادر اقولك روحي
ريم.  بس انا فعلا لازم امشي
ايمن.  خلي بالك علي نفسك حبيبتي وقفل 
ريم.  راحت الامتحان اتوترت شويه ف الاول وبعد كدا جاوبت
وبعد بعض الوقت انتهي الامتحان
ايمن.  واقف مستني ريم 
سامح ورامي.   خرجو واتقابلو 
ريم.  خرجت وشافتهم
رامي.  ها يا ريم عملتي ايه
ريم الحمد لله وانتو 
رامي وسامح.   الحمد لله وخرجو برا شافو ايمن وراحو عليه
ايمن.  بعد ما اتطمن عليهم اخدهم وعزمهم علي الغدا 
وما اسرع الايام 
ريم. خلصت امتحان وايمن خلص كل تجهيزات الفرح 
وتاني يوم اقيم حفل راقي بفندق ..... وتم زفاف ايمن وريم والكل كان فرحان  وبعد السهره الجمليه
ايمن.  اخد عروسته وتوجه لشقته 
ريم.  مكسوفه ووشها احمر 
ايمن. فتح الشقه وشالها ودخل بيها الاوضه ونزلها برفق علي السرير
ريم.  حسه ان روحها هتطلع
ايمن.  مال عليها وباسها وبعدين قالها نورتي بيتك وحياتي كلها ياقلبي
ريم. اكتفت ببتسامه
ايمن. قالها يلا حبيبتي غيري علشان نصلي وفعلا حصل 
ريم.  بعد الصلاه قامت وقفت ومش عرفه تعمل ايه
ايمن. بصلها وابتسم وراح عليها وباسها من شفايفها وبعدين شالها وراح عالسرير وحاول يقرب منها بقلمي نور عصام
ريم.  بكسوف بعدت عنه
ايمن.  حضنها وبكل حب قالها حبيبتي اهدي 
ريم.    غمضت عيونها وقالت انت هتعمل ايه
ايمن.  ضحك وقالها ولا حاجه وقرب عليها 
ريم.  قالت اقسم بالله اقول ل بابا انت ازاي تقرب مني كدا
ايمن.   هههههههه وبعدين قالها يا حبيبتي انا جوزك ودا شئ طبيعي
ريم.  بعفويه قالت لا انا مشوفتش حد بيعمل كدا قبل كدا
ايمن.   ههههههه هههههه
ريم.  انت بضحك علي ايه
ايمن.  حضنها وقالها علي حبيبتي البريئة
ريم.  طيب انا تعبانه وعاوزه انام
ايمن.  بس كدا من عيوني وباسها بوسه طويله
ريم.   استسلمت
ايمن.    قرب اكتر منها وبكل حب وشوق ولهفه اصبحت زوجته شرعا وقانونا بقلمي نور عصام
🌹 ما أجمل الحب عندما ينبع من جوف الأهتمام والأحتواء 🌹
وبعد بعض الوقت.
ريم.   قامت ودمعه منها نزلت
ايمن.  اخدها ف حضنه وطبطب عليها وبعدين قالها ليه الدموع دي
ريم.    بعفويه قالت علشان انت عملت حاجات لو بابا عرف هيموتني
ايمن.   ابتسم وقالها يا حبيبتي بابا عارف ان دا هيحصل ودا طبيعي بين اي زوجين وباسها من خدها وقالها مكنتش اعرف انك بريئه قوي للدرجه دي بقلمي نور عصام وبعدين قالها يعني ماما متكلمت معك قبل كدا ف حاجه زي دي
ريم.  لا طبعا ودا اللي مخوفني انهم يعرفو
ايمن.   ولا حد من اصحابك
ريم.  بردو لأ
ايمن.  ضحك وبصلها وقالها بحبك وبعشق برائتك دي وانقض عليها مره اخري ليشبع رغبته من برائتها وما اوصلته اليه
علي الجانب الاخر
هدي.   بتعيط 
ابراهيم.  اهدي بقا يا هدي 
عدي.  البنت راحت مننا ف غمضة عين ياريتك ما وفقت
ابراهيم.    سنه الحياه حبيبتي 
هدي.    قلبي وجعني عليها قوي 
ابراهيم.  ربنا يهدي سرها ويصلح حالها ويرزقها بالذريه الصالحه
هدي.   امين يارب وبعدين قالت ياريتي كلمتها 
ابرهيم.  كدا احسن علشان ما تخاف وطبطب عليها وقالها متقلقيش ايمن ابن حلال وبيحبها وبيخاف عليها 
هدي.   انا عاوزه اكلمها 
ابراهيم.   لا بقا دا انتي اتجننتي فعلا
هدي.   مش قادره عاوزه اتطمن عليها 
ابراهيم.  يا حبيبتي الصبح باذن الله هنروحلها 
رامي.    لسه صاحي وعيونه كلها دموع وبيفكر ف اخته 
عند ايمن وريم
ريم.  علي فكره انا مش هكلمك تاني وهروح انام ف الاوضه التانيه
ايمن.   بخبث قالها تقدري تبعدي عني 
ريم.  احرجتك لانها فهمت كلامه وبعدين غيرت الموضوع وقالت انا هتجنن علي رامي وعاوزه اكلمه 
ايمن.  دلوقتي
ريم.  ايوا 
ايمت. حبيبتي مش هينفع ليه تقلقيه اكيد نام
ريم.  مستحيل يكون نام انا متأكده وف لحظه فونها رن
ايمن. قال نعم دا مين بقا
ريم.  دا اكيد نور عيني 
ايمن.  وحياة خالتك
ريم.   ههههه طبعا نور عيني وقلبي وقالتله هات الفون
ايمن.  جابه وقالها اتفضلي ريحي نور عينك وطمنيه عليكي 
ريم.  فتحت وقالت قلبي وحشتني
رامي.  وانتي كمان يا حبيبتي انا هاجي اخدك
ايمن.    سمع كلامه رد وقال نام يا رامي ربنا يهديك
رامي.   مش قادر والله يا ابيه حاسس ان روحي انسحبت مني 
ايمن.  حس بيه وقاله حبيبي اتطمن ريم ف عيوني 
هدي.  طلعت وراحت عند ايمن لقته بيتكلم ف الفون وعرفت انه بيكلم ريم اخدت الفون وكلمتها واتطمنت عليها 
ايمن.   كلمها وقالها اتطمني يا ماما 
هدي.  ارتاحت لما سمعت صوت بنتها واتطمنت اكتر من كلام ايمن معها
ايمن. قالهم تصبحو علي خير وقفل 
هدي.  طبطبت علي ابنها واخدته ف حضنها وقالت انا هنام معك اليوم 
ابراهيم.  ببتسامه قالهم وانا كمان هنام معاكم طبعا هما حاسين ان رامي تعبان وزعلان علشان توأمه وعلي فكره دي مش مبالغه لان دا فعلا بيحصل انا متأكده علشان عندي اخوات توأم روحهم متعلقه ببعض جدا ربنا يحفظهم بقلمي نور عصام
وما اسرع الايام وعدي شهر ونصف علي جواز ريم ورامي 
ايمن.  كان راجع من الشغل لقي .....
تفتكرو ايه اللي حصل 
google-playkhamsatmostaqltradent