رواية بين قلبي وعقلي الفصل الخامس عشر 15 - نور عصام

الصفحة الرئيسية

رواية بين قلبى وعقلي الفصل الخامس عشر 15 بقلم نور عصام

رواية بين قلبى وعقلي كاملة بقلم نور عصام

رواية بين قلبى وعقلي الفصل الخامس عشر 15

ريم.  قامت وقالت انا رايحه بيتي ومش هاجي هنا تاني وجواز مش هتجوز واللي مش عجبه يقطع علاقته بيا
ابراهيم.  قام وقف قدامها ومسكها من دراعها وقالها ايه اللي بتقوليه دا يا ريم يعني احنا خلاص ملناش كلمه عليكي وبعدين ازاي تقولي مش هاجي هنا تاني خلاص كبرتي ياريم ومعتيش عوزانا 
ريم.  بدموع قالت ابدا يا بابا انا مقدرش استغني عنكم وانت عارف كدا لكن انتو بتضغطو عليا وانا مش عاوزه
هدي.  ليه هتفضلي كل عمرك كدا من غير جواز
ريم.   ايوا
ابراهيم.  اقعدي يا بنتي وخلينا نتكلم
ريم.    معنديش كلام غير اللي قولته يا بابا
هدي.  مش هتخرجي يا ريم ومش هتروحي هناك تاني وكل حاجتك هنروح نجيبها كل اللي يلزمك انتي وولادك
ريم.  بصتلها وقالت مين هيجبرني علي كدا
هدي.  انا ياريم
ريم.  بصتلها وقالت لما ابقي صغيره ابقي اجبريني 
هدي.  قامت ومسكتها من كتفها وقالت انا هكلمهم وقولهم انك مش هتروحي هناك تاني فاهمه ولا لأ
ريم. لأ يا ماما
هدي. هنشوف ياريم ومسكت الفون
ريم.  قالتها متتعبيش نفسك لان انا مش هوافق علي اللي ف دماغك وبسهوله جدا اقول كدا لأي حد عاوز يتجوزني فبلاش تحرجي الناس خليهم بعيد احسن بقلمي نور عصام
هدي.   كلهم عرفين ظروفك وموافقين وبردو عرفين انك بتقولي لأ وعوزين يستنوكي يعني حتي لو رفضي هما فاهمين ومقدرين 
ريم.  اه دول معندهمش دم بقا
هدي.  ياريت تتكلمي كويس عليهم
ريم.  انا ولا هتكلم كويس ولا وحش عن ازنك
هدي. رايحه فين
ريم.  رايحه بيتي وبيت ولادي بيت جوزي 
هدي.   اوعي تكوني فاكره ان كلامك هيمشي عليا
ابراهيم.  يا بنتي احنا عاوزين مصلحتك وصدقيني امك معها حق
ريم.  مصلحتي انكم تسبوني اعيش حياتي زي ما انا عاوزة مادام مش بغلط ف حقكم ولا حق غيركم 
هدي.   قصر الموضوع امير هيجي بكرا وانتي هتوافقي 
ريم.   وانا معنديش كلام اقوله غير اللي قولته يا ست الكل والتفتت
ابراهيم.   رايحه فين ياريم
ريم.  رايحه بيتي يا بابا ودخلت ولمت هدومها هي وولادها وطلعت بيهم وقالت تصبحو علي خير
ابراهيم.   ريم استني يا بنتي مش كدا ينفع تروحي من بيت ابوكي زعلانه ينفع يا ريم
ريم.   اسفه يا بابا بس لازم امشي
هدي.  مش هتمشي
ريم.  قالت لولادها سلمو علي تيتا وجدو وفعلا العيال راحت عليهم
ابراهيم.     ريم
ريم.    فهمت عليه وقاطعته وقالت معلش يا بابا انا هروح لوحدي والبيت مش بعيد يعني دول خمس دقائق
ابراهيم.   خلاص يا قلبي خليكي ونتكلم وقت تاني
هدي.  ولا تاني ولا اولاني وراحت عليها واخدت الشنطه من ايدها
ريم.   قالت تمام يا ماما خليها ومسكت ولادها ف ايدها ومشيت
ابراهيم.   ريم ريم ورايح وراها
ريم.  فتحت الباب ولقت اتفاجئت ب سامح قدامها
سامح.  بصلهم وحس انو فيه حاجه المهم قال مساء الخير
ابراهيم.  مساء النور يا ابني اتفضل 
ريم.  بزعل قالت مفيش داعي احنا اصلا ماشين
هدي.   ريييبم
ريم.  تصبحي علي خير يا ماما وعدت من جنب سامح
سامح.  بص للشنطه اللي ف ايد امها وقال عنك يا طنط
ابراهيم.   ادهاله وقاله خلي بالك علي ريم
سامح.  متقلقش يا عمي ونزل وراها
رامي وسامح الصغير.  مش كنا قعدنا يا ماما لما خالو جه
ريم.  عيونها مليانه دموع قالت معلش حبيبي وقت تاتي
سامح.  بصلها وقالها مالك ياريم
ريم.  مفيش ودموعها نزلت
سامح.  مسك رامي ف ايده وراح جنبها وقالها هتخبي عليا
ريم.   عيطت
سامح.  طيب اهدي علشان خاطري وبعدين قالها احنا ف الشارع
رامي وسامح. مالك يا ماما انتي بتعيطي ليه
ريم.  مفيش يا حبايبي
سامح.  ايه رأيكم نروح محل الآيس كريم اللي هناك دا 
رامي واخوه.  بصو لأمهم
سامح.  انتو لسه هتبوصلها يلا بينا ومشيو
سامح.   جاب لهم آيس كريم وجاب ل ريم
ريم.  مش عاوزه يا سامح
سامح.  طيب يارب اموت لو ما أكلتيها 
ريم.  حرام عليك هو انا ناقصه
سامح.  خلاص علشان خاطري ومد ايده لها
ريم.   اخدتها وملهاش نفس بس اكلت مره منها خلاص 
سامح.   بقا كدا يا ريم يعني حياتي مش غاليه عندك
ريم.  انت عارف يا سامح بس والله غصب عني
سامح.  طيب ممكن تهدي كدا وتقوليلي مالك
ريم.  الموضوع اللي مش بخلص منه حاجه تقرف
سامح.  اوعي يكون عريس
ريم.  ياريت واحد 
سامح.   مين
ريم.  أمير ابن خالي وعامر ومحمود دا انا مصدقت اخلص من يونس
سامح.   قالها طيب ممكن تهدي كدا ونتكلم لما نروح وبص للعيال 
ريم.   ولا عاوزه اتكلم خالص
سامح.  ها يا رجاله نمشي
رامي وسامح.  يلا يا آبيه ومشيو 
وبعد بعض الوقت وصلو بيتهم
ريم.   دخلت وسلمت علي ماما سهير وولاء وعلاء وسلمي
الكل كان فرحان بيهم وبرجوعهم البيت 
علاء.   والله وحشوتني جدا اكتر من اي حد حتي من ولاء
ولاء.  بقا كدا ماشي هعديها بس علشان انا كمان كنت زعلانه من غيرهم
سهير.   ماسكه العيال ومش راضيه تسيبهم
ولاء.  كفايه بقا يا ماما وبصت لهم وقالت حضن ماما ولاء فين راحو عليها وحضنوها وهي باستهم وقالت والله كنت هتجنن من غيركم
ريم.  ربنا يخليكي لينا حبيبتي هما كمان كانو زعلانين من غيرك  
ولاء.  دول حبايبي ونور عيني وطبطبت عليهم 
علاء.  والله لو بس ما كنت محرج كنت جيت خدتكم بس عارف ان الجماعه هيزعلو بقلمي نور عصام
ريم.   تسلملي يا ابيه والله عرفه انكم بتحبونا 
وبعد السهره والقاعده العائليه مع بعض 
ولاء.  طيب يلا علشان ف مدرسه من بدري عمو علاء قدملكم اليوم ف كي جي وان وباستهم وقالت بقا عندنا رجاله اهو
ريم.   بجد يا ابيه
علاء.  ايوا يا حبيبتي وكنت هبعتلك سامح بكرا علشان يقولك 
سامح.  بصلها وقال والله معرف انا جيت لانكم بجد وحشتوني
سهير.    الحمد لله انهم رجعو وبعدين قالت طيب يلا علشان الولاد
ريم.   تصبحو علي خير بقلمي نور عصام
سامح.  اخد الشنطه وطلع بيها معهم
ريم.  دخلت وغيرت لولادها ونيمتهم وخرجت
سامح.  تعالي يا ريم 
ريم.  خير يا سامح
سامح.   ريم انا مش عاوزك تزعلي من بابا وماما هما عندهم حق انتي بنتهم وصعبان عليهم حالك وشايفين انك صغيره وحلوه والدنيا لسه قدامك مش معني انك اتجوزتي وجوزك مات تدفني حياتك من بعده بالعكس انتي لازم تخرجي وتتفسحي وتعيشي سنك انتي من وقت اللي حصل والضحكه بتضحكيها بالعافيه لا يا ريم دي مش حياه ابدا ما انتي ممكن متتجوزيش بس تعيشي حياتك تتعاملي مع الكل زي الاول تتكلمي تضحكي وتهزري وتنزلي لكن انتي بقيتي منطويه علي نفسك اكتر من الازم ودي مش عيشه انتي بكدا بتدمري نفسك وللأسف ولادك كمان مش هيكونو مرتاحين لو استمريتي رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام كدا دول عيال ولسه اطفال ومش فاهمين حاجه لكن بعد شويه هيكبرو وهما نفسهم هيتغيرو وهيبقو عوزيك انتي كمان غير كدا مش لازم امهم تتجوز لكن عوزين أم تتكلم معهم وتخرجهم تشاركهم حياتهم لكن بالوضع اللي انتي فيه دا صدقيني انتي هتضيعي وتضيعي ولادك معاكي بقلمي نور عصام 
ريم.  وانا مش قادره ومش عاوزه اتجوز ولا حتي اتكلم مع حد انت عارف انا كنت بحب عمك قد ايه وهو كمان انا عرفت الحب ومعناه معاه انا كنت لسه بنت صغيره مش فاهمه حاجه هو حبني بكل ما فيه بكل جوارحه وحسسني اني انثي مش بنت صغيره حبني بقلبه بحنانه وبكل عاطفه موجوده فيه وانا كمان ودموعها نزلت وقالت بعد دا كله عوزيني انساه واعيش حياتي سواء لوحدي او مع حد تاني 
سامح.  لا ياريم انا مش بقولك انسيه لانك عمرك ما هتنسيه وبعدين انا عاوف قد عمي كان يحبك وانتي كمان لكن لازم تفوقي لازم ياريم 
ريم.   مش عاوزه افوق مش عاوزه اخرج من هنا مش عاوزه اخرج من بيتي مش عاوزه اخرج من البيت اللي جمعنا انا وايمن وانهارت من العياط وقالت ياريت الكل يسيبني ف حالي انا تعبت خلاص عقلي هيتجنن وقلبي هيوقف
سامح.  طبطب عليها وقالها اهدي علشان خاطري وبعدين بصلها وقال انتي مش عاوزه تخرجي من هنا صح وكمان مش عاوزه حد يكلمك تاني بموضوع الجواز دا بقلمي نور عصام
ريم.  بعفويه قالت ايوا 
سامح.  خلاص اتجوزك انا وبكدا انتي هتفضلي كل عمرك هنا مع ولادك وزكرياتك ومحدش يقدر يقولك حاجه بعد كدا
ريم.   بصتله ومش مستوعبه اللي قاله
سامح.  قالها ريم انا مش صغير وكمان انا مش بحبك الحب التاني انا بحبك زي سلمي وانتي عرفه كدا ومتأكده كمان لكن انا بحاول احل المشكله وبعدين احنا ممكن نتفق اتفاق مع بعض
ريم.   مش بتتكلم  
سامح.   قالها ممكن نكتب الكتاب بس وتعيشي مع ولادك زي ما انتي عاوزه وف بيتك وبعدين قالها انا بتكلم بجد
ريم.   اتنهدت وقالت معقول يا سامح انت تفكر كدا 
سامح.   اوعي تفكري اني هتغير من ناحيتك سواء قبلتي او رفضتي انتي قبل اي حاجه انتي اختي وغاليه عندي وعمري ما هتغير من نحيتك ابدا لاي سبب وهفضل طول عمري اتعامل معاكي زي ما احنا كدا وولادك ف عيوني ومحبتي ليهم عمرها ما هتقل 
ريم.   بصتله وقالت مش هقدر يا سامح برغم كل كلامك 
سامح.   لو حابه تفكري خدي وقتك زي ما انتي عاوزه
ريم.   لا يا سامح انت اخويا وبحبك ومقبلش ابدا انك تتحوز واحده متجوزه وارمله وعندها ولدين ليه تشيل هم غيرك لا يا سامح
سامح.  انتي مالك 
ريم.  ربنا يسعد قلبك ويرزقك ببنت الحلال 
سامح.    ابتسم وقالها يا بت فكري دا انا لقطه وفرصه مش هتتعوض
ريم.   رمت نفسها ف حضنه وهي قاصده وقالت احن اخ واطيب قلب ف الدنيا وابتسمت غصب عنها وقالت هو انا عمري انسي اللي عملته معايا لما اتخطافنا اتمني تفضل كدا معايا طول عمرك
سامح.  بصلها وقالها انا فاهمك ياريم وصدقيني يا قلب اخوكي احنا عمرنا ما هنتغير ابدا واوعي تفتكري اني زعلان 
ريم.  خرجت من حصنه وقالت انا عرفه انك كنت عاوز توقف جنبي بأي طريقه وعمري ما ازعل منك ولا هتغير نحيتك ولو كان غير كدا ما كنت حضنتك وانا متطمنه وطبطبت عليه وبعدين قالت حن بقا عالبت 
سامح.  ابتسم
ريم.  والله زهره بنت بنت حلال وبتحبك وهتموت عليك وكل شويه تقولي قولي لأخوكي يحس بقا انا تعبت
سامح.   هههههه عاوف انها بتحبني ومش هكدب عليكي انا كمان حسيت بشئ جوايا نحيتها بس
ريم.  من غير بس البت كل شويه ترفض عريس علشانك كفايه بقا
سامح.  دا رأيك
ريم.  ايوا وانا ممكن اتكلم مع ابيه علاء احنا كلها شهرين ونخلص السنه وانتي بتطلع بتقدير كل سنه يعني ممكن تتعين معيد ف الجامعه ولو ما اتعينت تقدم ف اي مدرسه هو انت اي حد دا انت هتبقي مدرس لغه عربيه قد الدنيا بقلمي نور عصام
سامح.   بلاش بابا دلوقتي بس نخلص السنه وتشوف ايه الدنيا
ريم.  طيب ريح قلب البت
سامح.   ضحك
ريم.  علشان خاطري
سامح.  حاضر علشانك بس 
ريم.  انا بردو وضحكو
في بيت ابو ريم
رامي.  روح من الفرح سأل علي اخته وعرف اللي حصل زعل
هدي.  اهدي شويه الله
رامي.   ليه كدا يا ماما انتي عرفه انها مش هتوافق ليه تضغطي عليها عجبك يعني انها تمشي من هنا زعلانه
ابراهيم.  خلاص بقا يا رامي احنا من وقت مشيت واحنا نفسيتنا زفت هو يعني سهل علينا انها تروح زعلانه
رامي.  كان لزمته ايه من الاول مادام عرفين ردها 
هدي.    يعني انت عجبك قعدتها كدا
راني.  مبقلهاش كتير يعني يا ماما علي رأيها ياريت تهدو عليها شويه اما حتي تخلص السنه دي
هدي.  وبعدبن هتوافق يعني
رامي.   مش بالعافيه يا ماما وبعدين قالها تعرفي معتز طلبها مني اليوم وقالي اقولكم واقولها واتكلم معها
هدي.  بجد يا رامي
رامي. ايوا طبعا بس انا مش هكلمها دلوقتي بعد اللي عملتوه
ابراهيم.  خلاص يا رامي سيبها شويه وبعدين قولها 
رامي.  مش هقولها غير لما تخلص جامعه يا بابا 
ابراهيم.  طيب يا رامي 
هدي.  بس 
ابراهيم.  خلاص يا هدي 
رامي.  اتصل علي اخته وصالحها 
وما اسرع الايام
رامي.   قال ل معتز ان. ريم هتخلص امتحان بكرا وبعدها ولما ينزل اجازه يكلمها بقلمي نور عصام
معتز.   قلقان بعد اللي سمعه من رامي 
سهير.   حالتها الصحيه تعبانه 
ولاء وريم مش بيسبوها خالص
ولاء.  قومي ياريم ارتاحي شويه وبعدين زاكري علشان امتحان بكرا
ريم.   متقلقيش 
علاء.  يلا يا ريم قومي اطلعي وفعلا طلعت 
رامي.  اتصل علي اخته واتطمن عليها 
ريم.  بعد ما كلمت رامي لقت رقم غريب بيتصل عليها كنسلت
تاني يوم ف الجامعه
ريم.  بعد ما طلعت من الامتحان قعدت مع زهره وغاده
سامح.  خرج وراح عليهم وقال ها عملتو ايه 
ريم وزهره  مع بعض الحمد لله
ريم.  طيب انا هروح اشتري شويه حاجات 
سامح.  اقعدي ياريم واحنا مروحين نجيب اللي عوزاه
ريم.  يا ابني اقعد انته شويه وابقي تعالي
سامح.  قالها خلاص مادام مستعجله يلا 
ريم.    ياساتر عليك وقعدت هي كانت عاوزه تخليه يقعد مع زهره لوحدهم  وبعدين قالت زهوره ها هتكلمي بابا امته
زهره.   بكسوف قالت بس النتيجه تظهر
سامح.  وانا لسه هستني 
ريم وغاده.   ههههه هههههه
ريم.  حبيبتي كلمي بابا واحنا باذن الله بكرا نكون عندك
زهره.  ابتسمت 
وبعد بعض الوقت
ريم.  كانت ف شقتها الباب خبط راحت فتحت وانصدمت
ياتري مين كان عالباب 
وايه رد فعل ريم 
google-playkhamsatmostaqltradent