رواية بين قلبى وعقلي الفصل الحادي عشر 11 - نور عصام

الصفحة الرئيسية

رواية بين قلبى وعقلي الفصل الحادي عشر 11 بقلم نور عصام

رواية بين قلبى وعقلي كاملة بقلم نور عصام

رواية بين قلبى وعقلي الفصل الحادي عشر 11

ريم.   بصت لأولادها والحزن ماليها علي حالها وحال اولادها اللي بقو أيتام وهما اطفال صغيرين 
علاء.  فهم نظرتها لولادها بصلها وقالها دول ولادي وعمري ما هسيبهم
ابراهيم.  ربنا يخليك ليهم
هدي.  يلا يا حبيبتي علشان ترتاحي شويه
سامح وعمه ابراهيم.  شالو الاولاد وطلعو
ريم.   اول ما دخلت شقتها عيطت بصوت عالي
هدي.  وحدي الله يا بنتي 
ولاء.   حبيبتي خليكي قويه ينفع اللي انتي عملاه دا شوفي ولادك كدا 
ريم.   بصت للعيال وبعدين قالت غصب عني
ولاء.   لازم تجمدي ياريم علشانهم دول الذكري والأمانه اللي سبهالك ايمن ينفع بقا تأهملي فيها
ريم.  بقهر قالت يارب خليك معايا
هدي وابراهيم.   مع بعض ايوا كدا ياحبيبتي اصبري
ريم.  رمت نفسها ف حضن امها وقالت مش قادره يا ماما حسه ان الموت اهون عليا من اللي انا فيه بقلمي نور عصام 
ابراهيم.   استهدي بالله يا بنتي قضاء ربنا 
ريم.   بدموع ونعم بالله يا بابا 
هدي.  طبطبت عليها وفضلت وخداها ف حضنها الي ان غلبها النوم
وانتهي اليوم بكل آلامه واحزانه
وآتي يوم جديد علي الجميع بأذن الله
ولاء.   خبطت علي شقة ريم
ابراهيم.  فتح الباب وقالها اتفضلي يا ام سامح
ولاء.  صباح الخير
ابراهيم وهدي. صباح النور وسألو عن صحة سهير
ولاء.  الحمد لله ودخلت عند ربم
رامي وسامح.   راحو عليها
ولاء. حضنتهم وقالت صباح الهنا لحبايب قلبي 
ابراهيم.  ربنا يخليكي ويفرحك بولادك بجد مش عارف اشكرك ازاي ولا
ولاء.  قاطعته وقالت ليه كدا يا ابو رامي ريم دي بنتي وقسما بالله بعزها زي سامح وبعتبرها الاخت الكبيره ل سلمي 
هدي.    ربنا يسعد قلبك يا حبيبتي
ولاء.  لتغير الموضوع قالت ينفع كدا بقا حبايبي منزلوش عندي اليوم
رامي.  كنت هنزل بس ماما تعبانه 
سامح.  ماما كانت بتعيط علشان بابا طلع بالسما
ولاء.  حبايبي بابا طلع بالسما وراح الجنه واحنا المفروض نقول الله يرحمك يا بابا ونقرأ قرأن ونقرأ الفاتحه ونقول دي ليك يا بابا 
رامي.   وبابا هيسمعنا
ولاء.  ايوا يا حبيبي
سامح.  كل يوم هقرأ الفاتحه ل بابا
ولاء.  حضنتهم وقالت ربنا يحميكم ويحفظكم ويهديكم يااارب وبعدين قالت طيب يلا اسبقوني عند تيتا
رامي وسامح.  بصو ل ريم
ريم.   بضعف قالت روحو يا حبايبي ومتتعبوش تيتا
سامح.  حاضر يا ماما ونزلو
ولاء.  قعدت جنب ريم وقالت صباح الخير لبنتي واختي اللي ما عبرتني ولا حتي صبحت عليا كالعاده 
ريم.   مالت عليها واتنهدت
ولاء.   حطت ايدها علي ضهرها وقالت حبيبتي محدش فينا هينسي ايمن وخصوصا انتي لانك عندك منه ولدين احلي زكري منه لكن واجب عليكي تفوقي من الحاله اللي انتي فيها دي مش بقولك بين يوم وليله تفوقي لكن لازم تتحلي بالصبر دا قضاء ربنا وقدره علينا لازم ياريم تتعايشي وتتأقلمي علي الوضع الجديد رواية بين قلبي وعقلي بقلمي نور عصام علشان ولاودك وكمان علشان نفسك قبل الكل لو جرالك حاجه مين هينفعك اكيد كلنا هنكون جنبك ونزعل عليكي لكن الوجع انتي بس اللي هتحسي بيه اهدي يا قلبي وادعيله وربنا كريم قادر يعوضك خير ف شبابك وولادك وباستها من خدها
ريم.   ربنا يخليكي ليا انا فاهمه كل كلامك لكن 
ولاء.  قاطعتها وقالت يلا قومي علشان ماما مستنياكي ومش راضيه تفطر من غيرك وانتي عرفه انها تعبانه ولازم تاخد الدوا وبعدين قومتها غصب عنها وقالتلها يلا اتوضي وصلي ومش هنزل من غيرك
ريم.  صليت من بدري
ولاء.  طيب يلا وبعدين قالت طيب ممكن بس دقيقه معها قبل ننزل
ابراهيم.  قالها ولا يهمك خدي راحتك وخرج برا الاوضه
هدي. قالت انا كمان هنزل 
ولاء.  خليكي يا ام رامي انا هغيرلها بس انا عرفه انها مش قادره وفعلا راحت وجابت لبس اسود طبعا كالعاده ولبست ريم وطبطبت عليها واخدتها ونزلو بقلمي نور عصام
سامح. اول ما شافها جري بلهفه عليها وبصلها
ريم.  بصتله وقالت صباح الخير يا سامح
سامح.  صباح النور عامله ايه دلوقتي
ريم.  الحمد لله
علاء.  روما صباح الخير
ريم.   صباح الخير يا ابيه وراحت عن امها سهير وصبحت عليها وباستها
سهير.  طبطبت علي ضهرها وقالت عامله ايه يا قلب ماما
ريم.  ف نفسها ياتري بتصبريني ولا بتصبري نفسك وبعدين قالتلها بخير طول ما انتي بخير يا ماما
ولاء.  يلا يا جماعه الفطار جاهز واتوجه الكل للسفره ولكن مفيش نفس
ومرت الايام وابتدي الكل يتأقلم علي حياته سنه الحياه طبعا 
هدي.    ااه ياني يا بنتي قلبي محروق علي ايمن وقلبي وجعني عالبت وحالها وولادها بقلمي نور عصام
ابراهيم.   والله ما عارف اقول ايه البت لسه صغيره ولسه بتفتح عنيها للدنيا واصبحت ارمله وام لولدين والله قلبي حزين علي ايمن ولكن جوايا شئ مريحني من ناحيته اني وافقت علي جوازه من ريم علي الاقل كنت سبب ف اسعاده ولو لفتره بسيطه بقلمي نور عصام وبعدين قالها تعرفي لو كنت رفضت وقولت بعد ما تخلص كنت هندم قوي
هدي.  بحزن الحمد لله 
ابراهيم.  انا شايف ان الجماعه مش مقصربن مع ريم بس حابب اتكلم معهم ودا لازم وخصوصا ان عدي خمس شهور علي وفاة ايمن
هدي.  يعني عاوز تكلمهم انها تيجي هنا
ابراهيم.  ايوا بس بعد ما ريم تخلص امتحان اخر السنه هي هتمتحن بكرا اول يوم بس تخلص بكلمهم
هدي.  انا خايفه من رد فعلهم
ابراهيم.  خير ان شاء الله 
علاء.   ها يا شباب جاهزين للامتحان
سامح.  يعني 
علاء.   يعني ايه يعني دي يا سي سامح
سامح.  متقلقش ياحاج خير ان شاء الله
علاء.  وانتي يا روما
ريم.    ربنا يستر
علاء.  انا عارف انك محضرتيش من وقت اللي حصل بس بردو سامح كان بيجيبلك المحاضرات وانا عاوز تقدير منك انتي بالذات وليكي عندي هديه حلوه بقلمي نور عصام
ريم.  ان شاء الله يا ابيه
سامح.   تعالي ياريم نراجع شويه
ولاء.  ياريت يا اخويا تذاكر وبصت ل ريم وقالت روحو راجعو شويه وانا هعملك احلي كوباية نيسكافيه
ريم.  تسلمي يا قلبي ودخلو يراجعو 
رامي وسامح.  ماما رايحه فين
ريم.  هذاكر شويه يا حبيبي وبعدين قالت مين بيحب ماما الاتنين مع بعض انااا ريم قالت طيب نقعد نلعب مع عمو وتيتا من غير دوشه علشان لما اخلص اخلي سامح ياخدكم وينزل يجيب لكم حاجات حلوه كتييير وكل اللي تطلبوه قالو حاااضر
ريم وسامح قاعدين يراجعو
سامح.  يا بنتي حرام عليكي هو انا بشرح لطفل وخبطها بخفه علي دماغها وقالها افهمي شويه تعبتيني
ريم.   قالتله تصدق انك رخم يلا ابو شكل اللي يعوز منك حاجه
سامح.  بردو بعد دا كله ومش عجبك
ريم.  ايوا ما انت حمار ومش قادر توصلني المعلومه صح
سامح.   بهزار قالها انت بردو اللي حمار 
ريم.  يعني ايه بقا تقصد ايه بكلامك دا
ولاء.  دخلت عليهم وقالت والله العيال اعقل منكم انتو مفيش فايده فيكم اقعدو كدا واعقلو انتو مش صغيرين
ريم.   ما هو اللي مبيفهمش وفاكر نفسه دكتور عليا
سامح.   وديني ما هعبرك بعد كدا 
ريم.   عقدت حاجبها وبعدين قالت واهون عليك يا سمسم
سامح.  اه تهوني وتغوري ف داهيه كمان
ريم.  بقا كدا 
سامح.  ايوا ويارب تكون لجنتك بعيد عني وشوفي مين بقا هينفعك
ريم.  قامت وراحت عليه وقالت سمسم علشان خاطري 
سامح.  بردو لأ
ريم.  بصتله وقالت وحياتي عندك 
سامح.  بصلها واتنهد وقال امري لله اقعدي
ولاء.   ضحكت وقالت يا خبتك القويه 
ريم.   ابتسمت
سامح.  ليه بس كدا يعني كنتي عوزاني اسيبها
ولاء.   بهزار قالت كنت فكراك صاحب مبدأ
سامح.  تقصدي ايه يا ام سامح بكلامك دا 
ولاء.   اقصد اقول ان البت ريم ضحكت عليك بنظرة عنيها الوحشه دي
سامح.   بصلها واتنهد وبعدين قال انا محدش يقدر يضحك عليا دا بمزاجي يا حجه بقلمي نور عصام
ولاء.   ماهو باين يا خويا 
ريم.    يلا بقا يا سامح بجد انا مش فاهمه حاجه ف الماده دي 
سامح.  عدل ياقته وقالها شوفتي 
ولاء.  انا ماشيه قبل انجلط منكم وخرجت 
ريم وسامح قعدو وقت طويل يذاكرو 
ريم.  بعد فتره قالت خلاص انا تعبت 
سامح.  المهم فهمتي كويس 
ريم.  ايوا يا سامح تسلم بجد يخليك ليا
سامح.  طيب انا هروح اشوف ماما عامله اكل ايه 
ريم.  روح يا مفجوع وبعدين راحت السرير ونامت وبعد شويه
سامح.  دخل رقال ريم يا ريم بص لقاها نايمه زي الملائكه قعد جنها عالسرير وبصلها وقال ياربي كل دا وحظها قليل وبعدين طلع
سهير.  فين يا بني مرات عمك
سامح. ببتسامه قالها اسكتي يا تيتا احسن تسمعك ودي ما بتصدق تعمل عليا كبيره ومرات عم 
سهير.   ضحكت وقالت ما هي فعلا كدا مرات عمك وبعدين قالت هي فين ليه ما جت 
سامح.  دخلت لقيتها نامت
ولاء.  غور ياض صحيها خليها تاكل 
سامح.   والله صعبت عليا لما لقيتها نايمه
سهير.  الله يكون ف عونها بتصحي كتير باليل 
علاء.  فعلا باين عليها الارهاق
سهير.  من كام يوم العيال نامو هنا وانا قولتلها خليكي نامي جنبهم ومتطلعيش وفعلا دخلت وبعد ساعتين دخلت اتطمن عليهم لقيتها صاحيه وبتقلب ف الفون علي صور ايمن وتعيط خدتها ف حضني وعرفت منها انها كل يوم عالحال دا واتأكدت ان لما بتنزل كل يوم بتكون تعبانه من قلة النوم والتفكير ف الزكريات 
علاء.  الله يصبرها والله انا بفكر ف حالها كتير وخايف
سهير.  فهمته وقالت ومين سمعك يا ابني 
سامح.   متقلقيش يا تيتا ربنا معها 
سهير.  يا رب يا حبيبي وقالت رامي روح صحي ماما علشان تاكل
رامي وسامح الصغير راحو ماما ماما
ريم. فتحت عيونها وقالت عيون ماما
رامي.  يلا علشان تاكلي 
ريم.   حبيبي روحو كلو انتو انا مليش نفس
سامح الكبير.  دخل وقال لا بقولك ايه احنا عندنا امتحان ولازم نكون مركزين والأكل ضروري يا قمر وقالها يلا قومي
ريم.   قامت لانها عرفه انهم مش هيسبوها 
ولاء.  بمرح قالت هي دي المذاكره اللي بتذاكريها يا ست هانم
ريم.  اعمل ايه منه لله المفتري عمل عليا دكتور وخلي ضهري وجعني من القاعده تقولش قاعدين ف المحاضره
سامح.  بهزار والله انتي مش بيطمر فيكي حاجه 
ريم.  يا جدع روح تك الأرف ف شرحك
سامح.    طيب شوفي مين ينفعك بعد كدا 
علاء.  يلا كل من ليها واسكتو بقلمي نور عصام
وتاتي يوم
سامح.  صباحو يا قمر جاهزة
ريم.   لو سقط هتبقي انت السبب
سامح.  وانا مالي
ريم.  يا سلام مش انت الدكتور بتاعي وسواء فهمت او لأ منك طبعا 
سامح.  امممم قولتيلي بقا 
ولاء.   تعالو افطرو يلا
وبعد ما خلصو سهير قالت خلو بالكم من بعض ولما تطلعو طمنونا
سامح.  حاضر يا تيتا 
ريم. باستها وقالت دعواتك يا قلبي
سهير.  ربنا معاكو 
ريم.    ادعيلي انا بس
سامح.   لا ليا انا يا تيتا سيبك منها مفيهاش امل
ريم.  ضربته علي كتفه وقالت هي مين يلا 
سامح.  انتي طبعا 
سهير.    بس انت وهي يلا روحو ربنا يوفقكم ومشيو 
وبعد بعض الوقت وصلو الجامعه
ريم.  كانت خايفه لانها ماراحت الجامعه من وقت وفاة ايمن 
سامح.  حس بتوترها مسك ايدها وقالها حبيبتي متقلقيش 
ريم.  بصتله بطمئنان واصحابها جريو عليها وقالو حمدلله علي سلامتك ياريم والله وحشتينا نورتي الجامعه يا قمر
ريم.  الله يسلمكم انتو كمان وحشتوني جدا ودخلو الامتحان
وبعد بعض الوقت خلص الامتحان 
سامح.  خرج ومستني ريم
ريم.  كانت خارجه اوقفها
د يونس.   آنسه ريم
ريم.  بصتله وقالت افندم يادكتور
د يونس.  قالها حمدلله علي سلامتك ليه كل الغيبه دي 
ريم.  عيونها اتملت دموع وما اتكلمت
د يونس.  شاف دموعها قالها اسف بس ممكن اعرف سبب لبسك الاسود دا حاسس ان فيه حاجه حصلت 
سامح.  راح لها القاعه بتاعتها يشوفها
د يونس.   لو سمحتي ياريم ممكن تفهميني
سامح.  دخل 
د يونس.  ريم انا بجد كنت قلقان عليكي 
ريم.     قالت .......
ياتري ريم قالت ايه وايه رد فعل سامح.. يتبع الفصل الثاني عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent