رواية حكاية رحيل الفصل الرابع عشر 14

الصفحة الرئيسية

رواية حكاية رحيل الفصل الرابع عشر 14 بقلم منى الأسيوطي

رواية حكاية رحيل الفصل الرابع عشر 14

بعد مرور سنتين....
منزل أكرم...
صراخ قسمت يعلو بسبب تلك الصغيرة التى تهرول بكل مكان لتقول...
قسمت...أكرم اقعدو بقى
روما..بابى تيتة زعلانة
أكرم...هههههههه متزعليش يا روما تيتة بتغير
قسمت بصدمة ..بغير ..بغير من مين يا ولد
أكرم...ههههههههههههه بهزر يا ماما 
قسمت ..انا بقى هخليكم تهزرو بجد..يااااااا رحيييييل
لتأتى رحيل على أثر الصوت وهى ترتدى مأزر المطبخ  لتقول..
رحيل ..فى اى يا ماما  مالك بتزعقى لية 
قسمت..انتى مش سامعة جوزك
رحيل بضحك...ههههههههههه وانا مالى  ما هو ابنك
أكرم..هههههههههه اوووووووو انا شايف قصف جبهة
قسمت بغضب..جتك قصف رقبتك انت ومراتك 
رحيل ..هههههههههههههه وانا مالى
أكرم ..واطية بتبعينى ف ثانية
قسمت ..والله انا غلطانة انى قاعدة مع عيال
أكرم بعبوس. ..عيال ..بقى انا عيل يا ماما
قسمت ..وبريالة كمان
رحيل..اووووووو ضربة لصالح ماما قسمت
قسمت ..انتى تخرسى خالص
رحمة ..اوووو ضربة لصالح تيتة
ليضحك الجميع بسبب تلك الصغيرة لتقاطع ضحكاتهم رحيل قائلة...طيب خلاص يلا على الغدا عشان نلحق نروح الفرح
أكرم.. يا قادرة عملتهم فرح
رحيل..طبعا لازم افرحهم. .هما تعبوا معايا وبابا مسعود يستاهل كل خير
أكرم ..انتى اللى  وفقتى راسين ف الحلال 
قسمت..بطلو رغى يلا هنتأخر على كتب الكتاب
رحيل..يلا انا خلصت
**
منزل إبراهيم..
نزاع بالداخل بين سارة وإبراهيم والأبناء حيث أنجبت سارة توأم وهما مالك وملك وهم الآن بعمر السنة والنصف..
سارة..انا قولت لاء هتلبسو دا
ساجد بغضب ..لاء يا مامى انا قولت هلبس دا 
إبراهيم..ههههههههه خلاص يا سارة سيبى الولد فى حالة
ساجد ..يلا انا عايز روما
سارة ..مش هتمشى كلامك عليا 
إبراهيم..هتعملى عقلك بعقلة  يا سارة
سارة..اة. .وكلامى هو اللى هيمشى 
ساجد ..يوووه يا مامى بقيتى اوفر
سارة..اووفر. .سامع ابنك
إبراهيم..بصراحة عندة حق 
سارة بصدمة..عندة حق ..طب والله لاطلعو عليكم
إبراهيم..انتى بوق ولا تعرفى
سارة ..طب كان عندى خبر حلو ومش هقولك علية
إبراهيم ..أهون عليكى يا عسل
سارة.. بقيت بيئة يا روحى
إبراهيم..بس اى رأيك فيا
سارة..هههههههه انت حلو فى كل حاجة
ساجد..احم احم انااا هنا 
سارة..ياساتر 
إبراهيم ..هادم اللذات ومفرق الجماعات ..يلا هنتأخر وعمى مسعود هيتقمص 
سارة ..حاضر ..هلبس الولاد وجاية
ليقبض على رسغها قائلا ..استنى ..اى المفاجأة
سارة بحب..انا حامل
إبراهيم بصدمة..حامل ..دا بجد
سارة بقلق ..أنت زعلت 
إبراهيم..انتى مجنونة دا احلى خبر انا نفسى أملى البيت دا عيال منك
سارة ..بجد
إبراهيم..اة بجد ..دانتى حياتى وحب عمرى
سارة ..بس طيب عشان ساجد هيقتلنا
ساجد .ولية كملو كملو
إبراهيم..ههههههههه خلاص سكت اهو يلا البسو 
‏سارة..حاضر
**
‏بنسيون الحرية...
‏الإضاءة تملئ المكان وبعض الورود والبالونات حيث أقامت رحيل حفل زفاف صغير من أجل مسعود وصابرة ليحتفل الجميع بزفافهم وسط سعادة وفرحة ...
‏غرفة صابرة...
‏يجتمع كلا من صابرة وروز وقسمت ورحيل وسارة يتحدثون ويضحكون ...
‏روز..اى الحلاوة دى يا صابرة
‏صابرة بقلق..بجد ..انا مش عارفة ازاى طاوعتكم على فكرة الجواز دى
‏رحيل..لية يا ماما ..انتى تستاهلى كل خير 
‏سارة ..وأهو بقى معاكى ونس ..واونكل مسعود طيب ويستاهل  كل خير
قسمت ..ربنا يسعدكم ويفرحكم يارب
**
غرفة مسعود...
يجتمع مسعود وطاهروأكرم وإبراهيم وعزمى ...
أكرم..إلعب ياعمى ..قمر ف البدلة
مسعود..بجد 
إبراهيم بغمزة..مز آخر حاجة يا عمى ..
عزمى..مز ..أنت بتجيب كلامك دا منين
طاهر..لوكل 
أكرم...ههههههههه بصراحة بقيت بيئة اووى
إبراهيم..هههههههههه سارة لسة قايلالى كدة
مسعود...والله عندها حق
إبراهيم..طب بالمناسبة السعيدة دى احب ابلغكم انى هبقى بابا لرابع مرة
أكرم..مبروووك يا صاحبى
إبراهيم..الله يبارك فيك 
عزمى..مبروك واتهد  شوية بقى
إبراهيم..هههههههه حاضر
طاهر..مبروك ربنا يقومها بالسلامة
إبراهيم..يارب
مسعود..انا العريس هنا 
إبراهيم..هههههههه طب يلا ياعمى عشان هنتأخر ع العروسة وهيبقى شكلنا وحش
مسعود..هههههههه وعلى اى يلا بينا
**
يجتمع الكل برفقة المأذون ليتم عقد قران مسعود وصابرة لتنظر لهم رحيل بسعادة وتشرد بالماضى. ..
فلاااااش باااااك....
...
بعد ان أصيبت رحيل وتم نقلها إلى المشفى وظلت ثلاثة أشهر بغيبوبة بسبب فقدانها لكثير من الدماء ولاكنها استعادت وعيها بعد تلك الفترة وعادت لحياتها الطبيعية وقد أصر أكرم على ترك منزل والدة وانتقلو جميعا لمنزل أكرم وقررت رحيل أن تعيش حياتها بسعادة فهى لا تريد للحزن أن يدلف حياتها مرة اخرى ..وبعد فترة قررت ان تكافأ مسعود عن مساعدتة لة بزواجة من صابرة ليكونو ونس وسعادة لبعضهم البعض 
لتعود إلى الواقع على صوت المأذون وهو يقول ..
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم فى خير 
لتبتسم رحيل بسعادة حين رأت البسمة تعلو وجوه الجميع ...
google-playkhamsatmostaqltradent