رواية العروس البديل كاملة من الفصل الأول للأخير

الصفحة الرئيسية

رواية العروس البديل كاملة جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل pdf

رواية العروس البديل كاملة

رواية العروس البديل البارت الأول

-اف بقا ي بابا معرفش انا اي اللي جابني ناس بقالي قرنين مشوفتهمش (وجه شخص من وراها) 
-هو انتي بكلمي نفسك
بصت وراها وهي مستغربه🤔-ف حاجه يعنى
الشاب=انتي جايه الخطوبه دي
البنت=ايوا للأسف ف حاجه
ضحك الشاب بصوت عالي =وللاسف ليه؟
=اهو كدا بقا وعن اذنك امشي علشان دا المكان الوحيد اللي لاقيتو مفهوش ناس
الشاب=شكلك جايه بالاجبار المهم ممكن تدخلي تستني جوا البيت 
البنت=قولت شكرا امشي بقا
الشاب=حاضر حاضر ومشي 
قعدت مي تلعب ف الفون واتصل عليها والدها
مي=ايوا ي بابا
والد مي=تعالي ي مي
مي,=مش هاجي ي بابا مش بحب الجو دا 
والد مي=هتقفي لوحدك يعني
مي=اه عادي 
والد مي=براحتك ي مي،(مي 18سنه ف3ثانوي علمي بنت مرحه لكنها انطوايه وتعشق الوحده والهدوء) مي دخلت لوالدها علشان طبعا ميزعلش دخلت سلمت علي اللي قاعدين تعرفهم وطبعا والدها عارفها ع ناس اخر مره شافتهم كان من 10سنين المهم اعدت شويه وبعدين خرجت  ‘وكانت واقفه بتسمع اغاني وحاطه الهاند فري ومش سامعه حاجه حواليها خالص بتبص وراها لاقيت الشاب دا واقف 
الشاب=قولت اجبلك كرسي علشان ترتاحي شكلك مش من هنا
مي=شكرا انا مرتاحه كدا
الشاب=مقولتليش انتي تبع مين
مي=هو انت هتصاحبني يلا مع السلامة 
الشاب=مالك واخده الدنيا قفش ليه؟
مي=اوف ،سيبني الساعه دي مش نقصاك
الشاب=طب تمام اتفضل 
اداها الكرسي ومشي دخل البيت 
وعدا يجي ساعتين وبعدها مي لاحظت هدوء غريب والاغاني مش شغاله ولا الانوار مولعه المهم عادي مدققتش أوي وفجاءه ونها رن  اتصال من والدها
والد مي= ادخلي عاوزك 
مي =حاضر
دخلت مي البيت وبعدين..

العروس البديل البارت الثاني

دخلت مي البيت 
مي=سلام عليكم
الجميع رد السلام ومشيت ناحيه والدها بس ملاحظه ان كل اللي قاعدين مدايقين وبعدين سمعت حوار مفهمتش منو حاجه وكلو بيردد هنتفضح هنتفضح مي سالت والدها مردش عليها وخرجت والدت العريس من مكان ما وهي بتردد
=ي رب ي رب اجبر بخاطرنا 
الجميع بيهدو والدت العريس  وبيقولو قدر الله مشاء فعل 
والده العريس=هنتفضح ي رب واغم عليها ومي واقفه تشاهد ف زهول ‘‘‘يتحدث شاب وويقول =عادي احنا ممكن نعدي اليوم من غير لا فضايح ولا حاجه بس هنحتاج بنت ميكونش حد يعرفها 
ترد والده العريس تقول=اماني موجوده(بنت خاله العريس وهي في الواقع بتعشق العريس فعلا بس هو بيعاملها ع انههم اخوات مش اكتر) الشاب مقاطعا والده العريس =لا اماني متنفعش الناس كلها عارفه ان اماني بنت خالتنا وان محمد خاطب من برا العيله .تصمت والده العريس لدقايق ثم تنظر للموجدين بخيبه امل ثم تاتي اخت العريس =مي تنفع
يتوجه انظار الموجدين لاخت العريس ومي تقف في زهول (اخت العريس وهي اسمها ايمان مطلقه وعندها طفله اسمها جودي) ثم تكمل ايمان حادثها =مي هتمثل انها خاطيبه محمد بس لحد ما اليوم يعدي وبعدين نقول انهم فسخو💔
والده العريس تجري ع والد مي =وحياه حبيبك النبي توافق ورحمه ابوك ي شريف(والد مي) اسرع حتا لاتنزل والده العريس الي قدميه 
والد مي=طيب خلاص
تتسع عيناي مي اكثر من الدهشه ثم تستيقظ ع صوت ايمان وهي تشد مي من ايديها الي غرفه ايمان 
ايمان =مي متخافيش هخليكي احلا عروسه متقلقيش من حاجه
مي=.........
وتطي ايمان لي مي فستان باللون الأحمر حتي ترتديه... ترتدي مي الفستان وتخرج لايمان حتي تضع لها بعض مستحضرات التجميل وبعد فتره من الوقت ططلع مي مع ايمان برا لناس وهي تنظر ف الارص من الكسوف وتبدأ صوت الزغاريط في العوده ايمان توصل مي لغايه العربيه وتخليها تستني العريس وبعد 10دقايق يتفتح باب العربيه ويدخل منه شاب ويجلس بجانب مي في صمت وبعد دقائق 
الشاب =اسف
مي باستغراب لصوت الشاب المالوف=عادي
الشاب بستغراب لصوت مي=انتي مين؟؟
مي بتستغراب لسؤال =وهتفرق اسمي العروسه
ويبصلها الشاب وتلتفت مي حتا ترا من هذا الشاب المتحدث لتجد نفس الشخص بتاع الصبح وينفجرو هما الاتنين من الضحك 
محمد=هو انتي اي اللي جابك هنا
مي=اهو قدري الازرق
محمد=ممم طيب بما انك هتمثلي انك خطبتي وكدا خليكي كيوت شويه
مي=انت هتتنك عليا هي ناقصه 
وتجي ايمان واحمد اخوات محمد علشان يركبو معاهم ليجدو مالم توقعه هناك ضحك وهزار ووصلت مي ومحمد الي القاعه ويعدي شويه ويجي وقت تلبيس الشبكه 
محمد =اهدي كدا خليكي عاقله 
مي =ماشي
ويلبسو الشبكه ويجي بتاع الدي جي يقول =العروسين يتفضلو ع الاستيدج علشان يقدمو رقصه مي تنحت هي و محمد..محمد لاحظ شاور لاخو علشان يتصرف
محمد=متخافيش هتصرف 
مي=الحمار دا هروح اضربو 
محمد=اهدي طيب 

العروس البديل البارت الثالث

وللاسف محمد لاق تشجبع من قرايبو علشان الرقصه💃ومحمد ومي طلعو ع الاستديج ومقدمو الرقصه وبعد مخلصو لاقو تصقيف حارر👏جدا من الموجدين 
بتاع الدى جى=تعتبر دى احسن رقصه مره ع المكان وعلشان كدة الاوتيل مقدم للعروسين هديه رحله اسبوع لشرم الشيخ ف الفرع التانى الاوتيل 
مي واقفه بتضحك ع الراجل دا ودمعت من كتر الضحك (كانت فطسانه من الضحك)ومحمد بص لي مي ومكلمش وسرح....جه احمد اخو محمد
احمد=محمد انا راشق ي استا 
محمد=ي عم اعد جتك نيله 
احمد=يسهلوو 
ورجعت مي ومحمد علشان يعدو وبعد شويه محمد اخد مي في العربيه لوحدهم ومشيو ودا طبعا علشان محدش من قرايبهم يلاحظ حاجه غلط
)مي ومحمد في العربيه)
محمد=مبسوطه
مي بصتله بستغراب مع قرف كدا=لا
محمد=ليه مش بتحلمى تتخطبي 
مى=لا
محمد=ليه انتي غير البنات 
مي=اه
محمد=مالك ي بت اكلمي عدل الله يرحم لما كنت بخوفك وانتي صغيره
مي=اديك قولت كنت صغيره 
محمد=انتي ف سنه كام ي لمضه 
مي=٣ثانوى
محمد=ربنا يوفقك شدى حيلك 
مي=عندى صداع ممكن تركن ف اي صيدليه اجيب مسكن
محمد=عيوني انتي تومرينى 
مى=تسلم 
وركن محمد ونزل جاب لي مي مسكن وعصير وبسكوت 
مي=انت طالع رحله
محمد=هههههه لا بس انا منصوب عليا  وعروستى سابتنى وعاوز احتفل 
مى=هو انت مبسوط
محمد=هو انا حاليا فرحان معرفش ليه؟؟
مي بتريقه=ي ابني انت سر سعاده الجميع 
محمد بضحك=الله لسانك  فك اهو
مي وهى رافعه حاجبها =ريح علشان عندى صداع
وسكت محمد وفضل ماشي بالعربيه وبيص ع مي لاقها نامت ركن وفضل باصص عليها وهي نايمه وبعدين راح  ماك وخد مي معه .مي صحيت ف الطريق 
مي=اي دا احنا لسه موصلناش 
محمد=انا جعان هنروح ناكل بعدين نروح 
مي=مش جعانه
محمد=بقولك جعاااااااااان
وسكتت مي وبتقول ف نفسها(مفجوع)
وصلو ونزل محمد فتح لى مي العربيه دخلو وطلب هو اكل لكن لما الاكل جه مي مكلتش 
محمد=كلي ي بت
مي=مش جعانه واسمي مي
محمد=طيب كلي علشان خطرى مي بصتله من تحت لفوق وكلت وبعدين محمد خد مي للعربيه وسابها وراح اشترى شكولاته لي مي وحطها ف شنطه العربيه وركب العربيه ورجع البيت مي دخلت قابلتها  ايمان وخدتها ودخلو الاوضع  وسابتها تغير وتظبط نفسها خلصت مي وطلعت برا 
مي=يلا ي بابا 
بابا=يلا
وهي خارجه قبلت محمد ع الباب 
محمد=انتي ماشيه 
مي=اه
محمد=ليه كدا؟؟
مي=هههههه مروحه بيتى 
محمد=ولما اعوز اوصلك 🙃
مي=توصلي ليه ؟؟
محمد بتوتر =ها عادى 
مي=معاك قلم✍
محمد =اه ثواني  وجاي ع العربيه جاب القلم وبوكس الشكولاته ...مي كتبت اسم الايك بتاعها ع ايد محمد وهو ادها الشكولاته وخدتها بعد عذاب ومشيت  روحت وهي مقتوله ونامت 
ف اليوم التاني راحت دروسها ورجعت كانت اعده وبعدين فونها🤨 يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent