رواية احببت طالبتي الفصل الواحد والثلاثون 31

الصفحة الرئيسية

   رواية احببت طالبتي الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم منة رجب 

رواية احببت طالبتي كاملة

رواية أحببت طالبتي الفصل البارت الواحد والثلاثون 31

في صباح اليوم التالي
يستيقظ ابطالنا 
في بيت حسام
استيقظ حسام و اخذ دوش  وبدل ملابسه وصلي صلاة الضحى خرج من غرفته وجد والده جالسا سارحا عيونه تدمع 
حسام:صباح الخير يا حاج
الاب:صباح النور يا حبيبي
حسام يمسح دموع والده:ما تعيطش بالله عليك عارف انها وحشتك والله وحشتنا كلنا ادعيلها ربنا يرحمها ويغفرلها
الاب:يا رب يا حبيبي يا رب 
حسام:انا خارج
الاب:مش هتفطر 
حسام:لا ما عنديش وقت انت عارف النهارده اليوم ده بالنسبالى بيبقى ايه 
الاب:ماشي يا حبيبي خلى بالك من نفسك
خرج حسام من المنزل
(هذا اليوم ذكرى وفاة والدة حسام اعتاد حسام في هذا اليوم يطعم الفقراء مصدقه جاريه على روح والدته)
**
في بيت ساره
استيقظت امنيه
امنيه:ساره
ساره:الممنوع
امنيه:اصحي الساعه 10 
ساره:مش قادره سيبوني شويه
امنيه تبتسم بخبث:الحقي يا ساره حساااام جه😂
ساره تفتح عيناها بسرعه و تنهض من على السرير😂:حسام اي اللى جابه دلوقت
امنيه:حسام فين حسام ده😅
ساره:مش انتي اللى لسه قايله حسام
امنيه تحاول كتم ضحكتها:انا ما قولتش حاجه
ساره فهمت امنيه😂:ساره كانت لسه هتمسك امنيه 
امنيه قامت بسرعه من على السرير ظلت تجري و ساره تجرى خلفها خرجوا خارج الغرفه
ساره:والاه ما هسيبك
امنيه:خالتوو الحقيني يا خالتو
سعاد:في اي
امنيه:بنتك عايزه تضربني
ساره:مش هسيبك
سعاد:اهدوا بس في اي
امنيه:اقول
ساره وجهها يحمر من الخجل
ساره بتوتر:انا داخله اكمل نوم
سعاد:الساعه 10 يا بنتي
ساره:نعسانه اويي نمنا متأخر امبارح مش عارفه البت ده ايه اللى صحاها بدري  
تركتهم وذهبت الى غرفتها 
في الخارج
امنيه:عارفه يا خالتو
سعاد:ايه يا حبيبتي
امنيه:ربنا يحفظلكم ساره بجد انا ما شوفتش اجمل منها ربنا يباركلها ويكرمها حسام محظووظ جدددا انه هيتجوزها ساره ده حاجه نادره ربنا يحفظها ويكرمها يا رب
سعاد:حبيبتي يا امنيه ويحفظ ويباركلك يا رب
امنيه:انا بحبكم اوي،انا بتعلم من ساره حاجات حلوه اوي مش عايزه امشي واسيبها انا بحبها اوي يا خالتو
سعاد:ربنا يخليكو لبعض يا حبيبتي
**
عند حسام 
ذهب الى الفقراء واطعمهم ثم ذهب الى الجامعه ثم بعد ذلك عاد الى منزله
حسام ذهب عن والده
حسام:عامل ايه دلوقت يا حاج
الاب:الحمد لله يا حبيبي
حسام:الحمد لله،انا داخل ارتاح شويه
الاب:ماشي يا حبيبي
ذهب الى غرفته ظل يبكي بضع دقائق وهو ممسك بصورة والدته 
حسام:وحشتيني اوي ربنا يرحمك يا رب يا حبيبتي ربنا يرحمك ويغفرلك ويسكنك فسيح جناته يا رب 
وظل هكذا بضع دقائق  
وبعد ذلك بدل ملابسه وغطى في نوم عميق
**
عند ساره
استيقظت ساره من نومها 
خدت دوش و صلت فرضها وتناولت وجبتها مع العائله وظلوا جالسين مع بعضهم الى وقت المغرب بعد اذان المغرب ذهبت ساره وامنيه الى غرفة ساره لاداء صلاتهم
بعد اداء الصلاه 
امنيه:ساره
ساره:نعم ي حبي
امنيه:عايزاكي تكملى بالله عليكي انتي قولتيلي انك هتكملى بكره
ساره: حاضر يا حبيبتي نصلى العشا وبعد كده نقعد نكمل بقه كلل حاجه
امنيه:ماشي
هاتف ساره يرن
ساره:السلام عليكم
سلمى:وعليكم السلام اخباارك
ساره:الحمد لله بخييير وانتي
سلمى:تمام الحمد لله
ساره:دايما ي رب
سلمى:ليا وليكي يا حبي،بقولك ي بت
ساره:نعم
سلمى:جبت طقم ملايات تححححفه😅
ساره:بجد
سلمى:اه والله
ساره:طب ابعتهولي واتس
سلمى:ماشي،مين اللى بيتكلم جمبك ده
ساره:ده امنيه
سلمى:اي ده هى لسه قاعده
ساره:اه يومين كده 
سلمى:اووببااا ده انا هاجي بكره بقه
ساره:تنورى يا سوسو
سلمى:خلاص هاجي بكره
ساره:ماشي هستناكي
سلمى:تمام
تحدثا لبضع دقائق 
اغلقت ساره هاتفها
صدع اذان العشاء 
صلت ساره وامنيه فرضهم
ساره:يلا بينا نبدا
امنيه:يلا بسرررعه
ساره:بصي يا امنيه 
متزعليش لما تقعدي مع بنات ويغنوا وانتي زي الاطرش في الزفه لا حافظه اغنيه ولا عارفه اصلا مين اللي بيغني ..
متزعليش لما يكونوا بنات جيلك عايشين في وهم احلام المسلسلات التركيه وبيحلموا ببطل المسلسل وانتي عايشه ع هدف انك توفري من مصروفك علشان تشتري كتاب او روايه
متزعليش لما توصلي لمرحله الجامعه بدون ماتحطي مكياج علي وشك وفي براءه ف وجهك ومحافظه ع مبدأ لعن الله النامصه والمتنمصه ف زمن بيتفننوا فيه برسم الحواجب ..
متزعليش لما حد يقولك لبسك واسع عامله زي اللي عندها 100 سنه وانتي ف زمن بيتنافسوا مين بتعرض مفاتن جسمها اكتر ..
ماتزعليش لما تكوني بنت وبتضحكي زي الاطفال ولسه تفكيرك طفولي مهما كبرتي ولسه ما اتلوثتيش بتفكير اللي حواليكي وبتبقي مش فاهمه نص كلام صحابك ..
متزعليش لما تسمعي انتقاد انتي نكديه او مغروره او معقده وعارفه فين حدود غيرك بتبدأ وتنتهي فين ..
متزعليش لانك مش بتعرفي تتمايعي ف الكلام ولا بتضحكي بصوت عالي ولا بتعرفي ف المشي ولا بتعرفي تغمزي بعيونك
متزعليش لما تشوفي واحده لبسه فيزون وواحده بنطلون وواحده عبيتها مجسمه وواحده مشمره ايديها وواحده مبينه رجليها وانتي عايشه وبتقولي عايزه اختار والبس الاوسع اجيب أنهو خمار ..
متزعليش انتي بالذات لان لو ف اميره ف الزمن ده هتكوني انتي و في يوم من الايام هتقفي بين ايدين ربنا وتعرفي قد ايه كنتي ف نعمه كبيره ..
كفايه انك بنت .. النبي يفتخر بيها وهيتباها بيكي🌸
امنيه:الله ايه الجمال ده
ساره:لسه يا اوختشي😂
امنيه:ساره عايزه اسأل سؤال
ساره:اتفضلي
امنيه:هو الحب حرام
ساره:
 لا الحب مش حرام ولا عمره هيكون حرام ﻷن الحب هو أساس الرحمة وأساس التفاهم والتناغم بين العالم 
و أجمل شعور بيحس الأنسان بيه هو الحب  ولو كان حرام مكنش التاريخ نقل لينا حب النبي لما قال عن السيدة خديجة "اني رزقت حبها"  ولا لمّا قال عن السيدة عائشة "لا تُؤذونى فى عائشه
لكن تفرق انت سلكت انهي طريق في الحب ده الحلال ولا الحرام ؟ 
في ناس بتعمل حاجات حرام باسم الحب للأسف من أنها تكلم ولد مش من محارمها باسم "بحبه وعادي ...وبنتعرف ع بعض وهو هيجي يخطبني ...وأموت لو سبته"
غير الشات وسهر الليالي وكلام بيكسر الحواجز ومقابلات وهدايا ..
وتنسي ان ده حرام وأن ربنا قال "ولا متخذات أخدان"
يعني ولا حبيبي ولا صحبي مينفعش اصلاً وده مش حب ده أختلاط ومخالفة ﻷوامر الله وكده بنشوه صورة الحب .
وهو لو كان بيحبك بجد كان أتقدملك فوراً ويدخل بيتك من بابه مش يبعدك عن ربك ورضاه ويرميكي في جهنم .
وبعدين هتيجي تقولي علاقتنا مبنية على اﻷحترام تمام ، هي في اﻷول بتبقي كدا ،
بعد كدا كلمة حلوة فى خروجة فىـ مسكة ايد لحد ما ممكن تقعوا في الزنا والعياذ بالله وممكن متقعوش فيه بس في النهاية هيعود عليكم بالأذية يعني لما هو يسيبك وانتي  متعلقه بيه شوفي انتي هتتعبي نفسيا ازاي وفي ناس بتحتاج لسنين علشان تتعافي من الحب الباطل ده ..
ربنا قال "ولا تقربوا الزنا" مش "ولا تزنوا" يعني ابعدوا عن اي حاجة تكون السبب في وقوعكم في الزنا ، وكمان قال ولا تتبعوا خطوات الشيطان والخطوات دي بتبقي متمثلة في مكالمة بينك وبينه سواء شات او تليفون مثلا او مقابلة او او .. 
يبقي نبعد عن العلاقات دي ونقرب من ربنا ونستني الحلال أفضل.
هتيجي مثلا تقولي طيب لو أنا بحب واحد ومش بكلمه ولا هو يعرف ده حرام؟؟
أجي أقولك
لا مش حرام ﻷن قلبك مش بأيدك ده بأيد ربك
بس لازم تعفي نفسك وتغضي بصرك عنه واكتفي بالدعا انه لو خير ليكي ربنا يجمعك بيه في الحلال انما مش تقعدي تبحلقي فيه وهيمانة وأيموشنات بعيون فيها قلوب وتجيبي الاكونت بتاعه وتراقبيه في صمت وتحاولي تعرفي عنه كل حاجة حتي مقاس شراباته وتحاولي تفتحي معاه كلام 😂
طب واحدة تانية تقولي انها بتحب واحد وهو بيحبها بس امكانياته مش سامحه انه يتقدم في الوقت الحالي تعمل ايه ؟ 
اقولك متكلموش بعض ولا تتقابلوا لحد لما يدخل البيت من بابه ويبقي حلالك انما جو الارتباط علي امل انه هيجي يتقدملك وكدة احب اقولك ان ده مش بيحصل مافيش طريق بدايته غلط بيكمل ف علشان تحافظي علي نفسك ومتغضبيش ربنا ابعدي تماما وهو لما يكون نفسه يبقي يجي يتقدملك ..
تيجي تقولي بس انا كدة هتعذب ببعده عني ؟ 
لاحظي ان قلب اللي انتي بتحبيه في ايد اللي انتي بتعصيه ، فلو انتي بتقربي وتتكلمي علشان خايفة ليضيع منك احب اقولك ان طريقك غلط وربنا مش هيوفقك في الطريق ده ابدا لكن لما تسيبي الطريق ده علشان ترضي ربنا معقولة هو مش هيكافئك علي جهاد نفسك ده ؟ اكيد لا انتي سيبتي الطريق ده علشان ربنا فربنا هيجمعك بيه في الحلال لو هو خير ليكي ..
تقولي مثلا طب لو انا كلمت شاب قبل كدة هل ده معناه اني مش عفيفة ومستاهلش الزوج الصالح ؟ 
هقولك انتي لو فكرتي كدة يبقي انتي مش عارفة قيمة نفسك عند ربنا ، احنا بشر وبنغلط كلنا خطائون بس خير الخطائين التوابون يعني مطلوب منك توبة صادقة ووعد منك لربنا انك مش هترجعي للطريق ده تاني وتقفلي علي قلبك ومتفتحيش قلبك لحد تاني الا في الحلال واعتبري اللي فات ده درس ليكي تتعلمي منه ..
ده ربنا قال قل يا عبادي الذين أسرفوا علي أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله يغفر الذنوب جميعا ..
وربنا يعفنا عن الحرام والعلاقات المشبوهة
ويجمع المتحابين في حلاله ويرزقكم بمن أحببتم ❤ 
امنيه:يا رب،ساره هو البنطلون حرام
ساره: 
-يا حبيبتي البنطلون حرااااااام
-هتقوليلي طيب ممكن تجيبلى آية قرآنية بتقول ان البنطلون حرام ؟! 
هقولك ماشي طيب قوليلى انتي بتصلي ؟! 💙
هتقولي اه الحمد لله .. 
هسألك الظهر كام ركعة ؟  اربعة .. 
هقولك جميل هاتيلي آية بتقول ان الظهر أربعة و العصر أربعة و المغرب تلاتة .. 
هتقولي  مفيش ..
هقولك جميل طب انتي بتصلي ليه طالما مفيش دليل علي عدد الركعات في القرءان ؟ 
هتقولي عشان سيدنا النبي صلاها كدا .. 
هقوبك جميل يعني انتي بتحبي سيدنا النبي و بتطيعيه في كل حاجة ؟! 
هتقولي اه .. 
هقولك طب ازاي بتطيعيه في الصلاة و مبتطيعهوش في البنطلون ؟! 💔
"سيدنا النبي اللي عرّفنا عدد الركعات هو نفسه سيدنا النبي اللي أمرنا نلبس لبس لا يصف ولا يشف ولا يجسم .. !!
واجمع العلماء .. علي انه حرام شرعاً ولا خلاف فيه ، و انه مخالف للزي الشرعي للمرأة 😌
- ازاي بقا بتاخدي بـ كلامه من جهه و من جهه تانيه بتعصيييه .. ؟!
( أفتؤمنون ببعض الكتاب وتكفرون ببعض )💔
حافظى على نفسك ♥️🌸
امنيه:الله على الجماااال
ساره يلا ناكل عشان جعانه وبعدين نكمل
امنيه:يلا.. يتبع الفصل 32 أضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent