رواية احببت طالبتي الفصل الثامن والعشرون 28

الصفحة الرئيسية

  رواية احببت طالبتي الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم منة رجب 

رواية احببت طالبتي كاملة

رواية أحببت طالبتي البارت الثامن والعشرون 28

صباح يوم جديد
استيقظت ساره 
الام: مش هتروحي الجامعه
ساره: لا ما عنديش حاجه مهمه
الام: ماشي، هتروحي بكره تجيبو الفساتين
ساره: ان شاء الله 
الام:ان شاء الله،تحتضن الام ساره ربنا يتمملك علي خير ي رب يا حبيبتي
ساره:ربنا يخليكي ليا يا سوسووو
جاء الاب:يااااه يا خاينين بتحضنو بعض من غيري
ساره:ههههههههههه تعالى يا ابو حميييد
واحتضنهم الاب
ــــــــ
عدى اليوم عادى ما حصلش فيه اي جديد وما حدش راح الجامعه
ــــــــ
صباح يوم الاربعاء
استيقظت ساره و ارتدت ملابسها و تناولت وجبتها
و ذهبت لشراء الفساتين 
قابلت سلمي
سلمى:عرووووستنااا الاموووووووره مبروووك يا قلبي
ساره:الله يبارك فيكي ي حبيبتي
وتحدثا الاثنان......
ذهبا الاثنان الى المول اشترت كل منهم فستان 
ــــــــ
عادو الى منازلهم قرب المغرب
ــــــــ
في صباح اليوم التالي
استيقظت ساره بعد عناء طويل من والدتها كالعاده😂
الام:والله الله يكون في عون حسام
ساره:ليه يا اختى
الام:امشي يا بت غورى،هنجيب شبكتك النهارده وانتي والا كأني
ساره في نفسها:ده انتي ما تعرفيش اللى فيها ده انا هموت من الفرحه
الام:روحتى فين
ساره:انا داخله اخد شور عقبال م سلمى تيجي
جاءت سلمى 
سلمى:ازيك يا طنط 
الام:الحمد لله يا حبيبتي
سلمى::فين ساره
الام:ساره بتاخد شور ادخلى الاوضه استنيها
دخلت سلمى الغرفه تنتظر ساره
خرجت ساره من الحمام ودخلت الغرفه
سوسوووو
صرصووور
ساره:جيتي امتى
سلمى:لسه جايه اهو،يلا كده عشان تجهزي ي قطه
ساره:لسه بدري
سلمى:بدرى اي العصر اذن الساعه4 انتي نايمه ده كله لييه وابتسمت بخبث ااه اكيد مش قادره تنامي ها😂
ساره تضرب سلمى:لمى نفسك يا بت 
سلمى:خلاص يا اختى يلا خلصي
ساره صلت فرضها
و ارتدت كل منهم فستان ساره ارتدت فستان باللون البنفسجي به حزام باللون الذهبى وحجاب باللون الذهبى ولم تضع اي شئ على وجهها كانت جمييله
ارتدت سلمى فستان باللون الكاشمير به حزام باللون الابيض وحجاب باللون الابيض كانت ايضا جمييله
ــــــــ
في منزل حسام
حسام يمسك صورة والدته:كان نفسي تبقى معايا في احلى ايامي وحشتيني اوي وحشتيني
دخل الاب غرفة 
الاب:حسام يا حبيبي خلصت؟
حسام:اه
الاب يقترب من ابنه ويحتضنه:انا عارف انك زعلان يا ابني ربنا يرحمها يا رب ويغفرلها
حسام:ياارب
الاب محاولا تلطيف الجو،:اي الجمال ده خايف عليك تتخسد ي حوس
حسام:ههههههههههههه ما تخافش ي حاج😂
الاب:ربنا يحفظك
حسام:دعواتك يا حاج
خرجوا من المنزل متجهين لمنزل ساره
وصلوا بيت ساره وجاء يوسف خلفهم
دخلت والدة ساره الغرفه: تدمع عيونها وتحتضنها حبيبتي يا ساره ربنا يفرح قلبك يا رب
ساره: حبيتي يا سوسووو
الام: يلا عشان الناس وصلوا
خرجوا من الغرفه 
حسام اول م شاف ساره لم يستطع ابعاد عيونه عنها 
ظل هكذا بضع ثواني 
قاطع شروده صوت والده: يلا عشان ما نتأخرش
ركب الجميع و ركبت ساره مع حسام و سلمى ويوسف 
يوسف كان هو اللى سايق العربيه و قعد جمبه حسام و ساره و سلمى في الخلف
يوسف ايضا مثل حسام لم يستطع ابعاد عيونه عن سلمى
ـــــــ
وصلوا المحل نزل الجميع من السياره
اختارو الشبكه 
رجعوا الى منازلهم
خلص اليوم على خير
ـــــــ
صدع اذان الفجر استيقظ الجميع لاداء صلاته
ــــــ
في صباح يوم جديد
سلمى: مبروك عليا كده ميه ميه لولولولولولولولولوولولي
ساره تفرك عيونها وتقول بغضب: ايه الدوشه اللى على الصبح ده
سلمى: قومي يا بت انتي خطوبتك النهارده انتي اي 
ساره: يلا يا بت هايزه انام شويه
سلمى: يخربيييتك قووووومممممييييييييييييي
ساره: صوووتك يخربيتك يا شيخه اهو قومت اهو
سلمى:ايوه كده يلا قومي خدي دوش وفوقي كده
ساره:طيب،و زقت سلمى من قدامها اوعي كده😂
خرجت ساره من الحمام و صلت فرضها 
باب الغرفه يدق
ساره:ادخل 
منار:اسيك يا علوسه (ازيك يا عروسه)(منار بنت خالة ساره)
ساره:ميييرووووووووو
واحتضنتها 
ساره:عامله ايه ي مييروووو
منار:الحنُناااه (الحمد لله)
سلمى:الله عسووله اوي ده اخت امنيه صح
ساره:ااه
ساره:فين امنيه يا منار (امنيه اخت منار بنت خالة ساره ايضا اصغر من ساره ب سنه في سنه تانيه كليه)
منار:بله بتسلم عيا خايتو و كايه (بره بتسلم على خالتو وجايه)
ساره:ماشي يا حبيبتي
ساره:بقولك يا سلمى البت دنيا هتيجي والا لا انا كلمتها بس مش عارفه مالها كده بعد م قولتلها على الخطوبه حسيت انه صوتها اتغير كده مش عارفه
سلمى:انا كلمتها قالتلى هاجي
ساره:اوك
دخلت امنيه وتحتضن ساره
امنيه:صرصوووور وحشتيني
ساره:موني انتي اكتر والله 
امنيه:عامله اي ي بت 
ساره:الحمد لله يا حبي وانتي
امنيه:الحمد لله
امنيه:سلمى وحشاني
سلمى:انتي اكتر ي قلبي والله
امنيه:انا فرحانه اوي،التجميعه ده حلوه اوي 
سلمى:اه والله
خرجت ساره عشان تسلم على خالتها
زيناهم:صرصووره عروستنا الاموووره
ساره:زيزووو وحشانى اوى اوي اوي اوي اوي اوي 
زيناهم:انتي اكتر ي عمممريييييي
ساره:عمو عماد عامل ايه
زيناهم:الحمد لله كويس هو هيجي بعد الشغل
ساره:يجي بالسلامه انشاء الله
هشوف البنات انا
ــــــــــــــــــ
دخلت الغرفه
امنيه:يلا يا صرصووور هنشغل اغاني بقه وهيصه
ساره:بس يا بت انا جعانه
سلمى:هاهاها هاهاها يا ام كررش
امنيه:ساره انا هبقى المسؤوله عن التصوير اول م حسام يجي يلبسك الخاتم وكده هصور زي التليفزيونات
ساره:مين قالك ان حسام هو اللى هيلبسني الخاتم
امنيه:اومال اي
ساره:تعالى نقعد كده وهقولك بصي 
بصي يا امنيه خطيبك مش حلالك
خَطيبك أجنبي عنك والخطبة ماهي إلا وعد بالزواج
هقولك على ضوابط الخطبة اللى ربنا أمرنا بيها
مينفعش تخرجي قدامه بزينتك ولا لبس واصف ويشف
مينفعش تسلمي عليه مش تحطي إيدك ع كتفه وتهزري معاه بالإيد لا دا مجرد السلام لا يجوز وحرام شرعاً لَإِن يطعن أحدكم في رأسه بمخيط من حديد خير له من أن يمس إمرأة لا تحل له وخطيبك لسه مش حلالك 
مينفعش تقعدوا لوحدكم لا تجوز الخلوة بينكم خااالص
مينفعش تخرجي معاه لوحدك
مينفعش تكلميه في الموبايل 24ساعة 
مينفعش تصارحيه بمشاعرك ولا كلام الحب دا والمشاعير والمحاسيس دا خاااالص
هتقوليلي مثلا
طب ينفع أجيبله هدية ويجبلي هو كمان؟
هقولك آه طبعاً ينفع، وليه الحق يجي يزورك ويقعد معاكِ بس بشرط يكون موجود ولي أمرك أو أي حد كبير معاكم بحيث إنه ميكونش في خلوة ما بينكم، ينفع يخرجك يفسحك بس مش لوحدك زي ماقولنا يكون معاكم والدك أو أخوكي
مينفعش تهزري معاه وهئ ومئ دي مش تعقيد ولا حاجة بس إنتي متعرفيش الضحكة دي ولا هزارك الزايد عن حده دا بيعمل فيه إي
تغضي البصر عنه وهو كذلك يغض البصر
مينفعش تقابليه بدون النقاب لو إنتي منتقبة
إياكى تخرجي تقابليه من ورا أهلك، ولا تخرجيله لما يجيلكم بزينة ولا بعطر
خطيبك مش مفروض عليه يصرف عليكي ويجبلك هدايا ولو مجبش تفركشي لا ي سكر، مادام إنتي في بيت والدك يبقا مسؤولة من والدك مش من خطيبك
خطيبك لو جابلك هدية دا يبقا كرم منه مجابش يبقا هو وظروفه ونحاول نقدر الجزئية دي
ودايماا أكثر مشاكل الزواج بتكون نتاج لمعاصي الخطوبة ربنا بيقول إتقوا الله في أنفسكم.
امنيه:ايه ده انا مكنتش اعرف ده كله
ساره:اهو عرفتي عشان لما تتخطبى ان شاء الله اياك انك تغضبي ربنا
امنيه:ان شاء الله
سلمى:انا بحب كلامك اوي يا ساره ربنا يحفظك ياااااارب
ساره:وانا بحبكم اوويييي،انا جعاااااانه يااا ناااس😂
امنيه:خلاص فضحتينا هروح اقول ل خالتو
ــــــ
في بيت حسام
الاب:ايه يا ابني جهزت لبسك
حسام:ايوه يا حاج
الاب:ربنا يتمم لك على خير ي رب
حسام:يااارب
ــــــ
في بيت ساره
جهزت والدة ساره الغداء اكل الجميع 
ذهب البنات للغرفه عشان يجهزو نفسهم
ارتدت ساره فستان باللون المسترده طبقه تُل من الخارج ومن الداخل بطانه وحجاب باللون الابيض ولم تضع اي شئ على وجهها وكانت تبدو كالملاك
وهكذا سلمى وامنيه ارتدت فستان باللون الذهبي 
كان يوم جمييل بالنسبه للجميع 
ددخلت والدة ساره غرفة ساره 
الام:ماشاء الله ربنا يحفظكم يا حبايبي لولولولولولولي
ساره:حبيبتي يا سوسو ربنا يخليكي لينا
الام:يلا عشان الناس جت.. يتبع الفصل 29 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent