Ads by Google X

رواية حب بعد عذاب (كاملة من الفصل الأول للأخير)

الصفحة الرئيسية

رواية حب بعد عذاب بقلم ريم علي كاملة جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل Pdf

رواية حب بعد عذاب البارت الأول

اعرفكم بنفسي انا عهد عمري 17 سنة حلمي اكون مهندسة بس ديماا قدري مش مساعدني اوصل لحلمي
يلا بينا نحكي عن حياتي وموصفاتي
انا اسمي عهد تانية ثانوى عام 
مش طويلة اوي بشرتي بيضاء اللون شفايفي حمراء عيوني صغيرة لون رصاصي  شعري طويل ووزني 60كيلو سني17سنه  مش طويلة اوي ومعرفش حاجة عن الحب الحمد لله
انا ابويا فقير جداً  وامي رغم كدا بتحاول تعلمني عشان اكون حاجة كبيرة
وانا حاولت اني أشتغل بس مافيش شغل يقبل فيا عشان دراستي بس الحمدلله 
اعرفكم بقي 
انا معتز عمري 22سنة  تانية كلية طب   طويل جسمي رياضي بشرتي بيضاء عيوني عسلي شعري بني وناعم.  عايش حياتي لتعليم فقط ومش بيفرق معايا بنات أو حب  اول مرة حبيت أو ققول اتعلقت بنت وانا عمري 17سنة بس كسرتي وكرهتني فالحب  ومش مستعد قلبي يتكسر تاني و حلمي  والحمد لله حلمي اتحقق 
أنا ابويا غني محامي مشهور 
وعايش بالقاهرة 
 عيشة مرتاحة الحمدلله 
وعندي اخ أولي كلية هندسة 
وعندي اخت تالتة ثانوي
عهد : ماما ماما 
الام: خير ي عهد 
انا محتاجة فلوس عشان الدروس 
الام:انا تعبت معش قادرة ع مصاريفك ومصاريف اخواتك ي عهد 
عندي اخوات اتنين 
 بنت وولد 
عهد: طب اعمل ايه بس انا لزمن اشتغل ماتيجي ي ماما ننزل القاهرة وأكمل تعليمي هناك واشتغل 
الام:لا مقدرش دي بلدنا 
عهد: يعني ي ماما هنعيش هنا ازاي وانتي مكسوفة تشتغلي عشان الناس هنا عارفينك
الام:سيبها بظروفها ي عهد 
عهد :طيب هنفضل كدا لغيت امتي حتي ابويا مش راضي يشتغل اللي المفروض يصرف علينا وعمي مش هيفضل يصرف علينا كتير عنده عيال ي ماما 
الام:سبيني الله يخليكي ي عهد سبيني انا تعبت منكم لو ربنا ياخدني ويريحني 
عهد :بعد الشر ي ماما لي بتقولي كدا ربنا هيستر أن شاء الله
عهد:ذهبت لدراسة

المستر فين ي عهد الفلوس انا صبرت عليكي كتييير 
عهد :حااضر ي مستر هجيبها والله 
المستر :طيب اتفضلي اخر تحذير ليكي النهاردة
خلص الدرس وعهد مرهقة جدا
بعد تفكير طويل وعهد قاعدة لوحدها بتفكر هتعمل ايه
الام:يلا ي عهد الاكل جاهز 
عهد  لا ماايش نفس ي ماما 
الام:متزعلش نفسك ي عهد ربنا هيفرجها قريب
عهد :أن شاء الله
عهد طب ازاي هقدر أكمل دراسة ومفيش فلوس ازاي هقدر اوصل لحلمي انا لزمن أختار لشغل لدراسة لو بقيت أشتغل هقدر أصرف ع اخواتي 
ولو بقيت لدراسة هوصل لحلمي بصعوبة 
ياااه نفسي يكون ابويا غني زي الناس التانية انا بشوف بنات كتير حياة مرتاحة ليه يارب كدا بس الحمدلله مش هبص لحد احسن مني ابص للي أقل مني عشان احمد ربنا 

بداية يوم جديد الصباح 
معتز: ي بابا انا بفكر اروح لأهلك 
نقص
الأب : هتروح تعمل أي عندهم 
معتز:ي بابا دول بردوا أهلي 
الأب :روح وسلملي عليهم 
معتز:لي انت مش هتروح معايا 
الأب:لا عندي شغل روح انت 
نادر ده أخوه ل معتز 
كلية هندسة سنة أولي بس شاب مش مش فارق معاه الدراسة اصلا كل الإهتمام عنده مع البنات ويكون معاه فلوس وبس 
معتز:نادر 
نادر :نعم 
معتز مش هتروح معايا نروح لأهلك 
نادر:انت عايزين اروح المكان ده هو ده مكان يتعاش فيه أصلا
معتز:ي بني أحنا هنروح نعيش فيه ولا هنروح نشوف أهلنا 
نادر:لا ياعم روح انت لوحدك أنا مقدرش اروح مكان زي ده 
معتز :براحتك 
وعد دي اخت معتز ونادر  تالتة ثانوي بس ممتازة جدا
زي معتز 
معتز :وعد تروحي معايا نشوف أهلنا 
وعد:لا انت اكيد بتهزر ياريت انا نفسي اروح هناك من زمان وخصوصاً كان في بنت جميلة اووي أعرفها أسمها عهد 
معتز :طيب خلاص هنروح ياستي روحي جهزي نفسك يلا 
وعد :ربع ساعة واكون جاهزة 
معتز : عمي حكيم جهز العربية يلا
عمي حكيم ده الجنايني تبع الڤله
حااضر ياباشا 
معتز:عمي حكيم بعد اذنك متقوليش ياباشا تاني انا زي ابنك
عمي حكيم:لا ياباشا مقدرش 
معتز انا اللي بقولك تقولي ي معتز 
عمي حكيم :ربنا يكرمكك ي بني
معتز : الدعوة دي بتكفي عندي والله 
عمي حكيم :ربنا يخليك لشبابك ونفرح بيك انا هروح اجهز العربية
وعد :يلا ي معتز انا جهزت 
معتز :ايه الجمال ده يبت 
وعد : ده جمالك ي حبيبي 
معتز :ركب العربية هو ووعد 

عهد أنا نفسي اطلع اشم رائحه الورد شوية واروح الأرض تبع عمي 
الأم:طيب خالي بالك من نفسك 
عهد :طيب ي ماما 
عهد نزلت الأرض وماشية شافت سيارة فاخمه جدآ 
ياااه نفسي اتجوز واحد عنده عربية زي دي بس دي أحلام
معتز :وقف العربية ونزلوا عند بيت أهله 
العيلة 
معتز :السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
العيلة وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ايه النور ده 
معتز وعد بنوركم والله عاملين ايه
العيلة الحمد لله بخير امال ابوكم  فين مجاش معاكم لي ولا نادر كمان فين مش باين ولا حتي بيسأل
وعد :والله بابا عنده شغل كتير ونادر مش بيحب الجو ده
الجد :حتي ابوكم مجاش يطمن عليا من سنة اخر مرة شوفت ابوكم كان وفات امكم
الجميع: الله يرحمها ويغفر لها
حصل حديث بين العيلة 

وعهد تفكير مين دول ولا مين الولد القمر اللي جي البلد عندنا حاسة أن البنت اللي معاه أعرفها
عهد حاولت كتير تشوف مين بس معرفتش 
طلعت وعد بره 
وعد شافت عهد طالعت تجري عهد عهد استني
عهد:بصت بندهاش وعد مرة وحدة
احضان بقي صحاب من زمان 
عهد انتي عاملة ايه وحشاني
وعد الحمدلله بخير وانتي عاملة ايه والله انتي اكتر وجيت مخصوص عشانك 
عهد :حبيبتي مين اللي معاكي ده 
وعد : بابتسامة دا اخويا الدكتور معتز
عهد ماشاء الله دكتور ربنا يحفظه
وعد :يارب انتي اخبار الدراسة أي معاكي 
عهد : بزعل الحمدلله بحاول اني اوصل لحلمي 
وعد :طبعاا خليكي ورا حلمك 
 ودار الحديث بينهم 

معتز انتي فين ب وعد دلوقتي روحتي فين 
معتز طلع يبص لأ فتت نظرة عهد بجمالها وطفوليتها
عهد :بصت لقت معتز بيبص عليها وسرحان 
عهد أستغرب قالت لي بيبص عليا كدا هو انا وحشة لدرجة دي هههههههه 
ولسه معتز سرحان 

حب بعد عذاب البارت الثاني

معتز:فضل سرحان جداً أكن اول مرة يشوف بنت 
عهد: أعطت معتز نفس النظارات
وعد :خير مالكم 
معتز بيقترب منهم 
عهد :مين ده ي وعد 
وعد :ده ياستي الدكتور معتز اخويا
عهد : بتهزر  ماشاء الله قمرر اووي
معتز:السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
معتز:عارفيني ي وعد ع صحابك
وعد :اكيد دي بقي ي عم صحبتي بحبها اووي بقالنا سنة مش شوفتها
معتز:اهلا وسهلا اسمك جميل اوي
عهد: بخجل تسلم 
وعد :طب يلا بينا هتفضلة تبوصوا لبعض كتير 
معتز :يلا 
عهد:لا معلش انا هروح عشان ماما
وعد :لا والنبي خليكي معانا شوية
عهد :طب ماتيجي عندنا البيت نقعد هناك
وعد :مش عارفة معتز ماتيجي نروح عندها شوية
معتز :مش هينفع ي وعد 
وعد :والنبي عشان خاطري 
عهد : تعالوا بقي 
معتز :طيب وبيبص لعهد بإعجاب
**
عهد :انا مش عارفة اعمل أي البيت مش كويس ودول نااس عندهم ڤله ومش من مستوانا
معتز:الله انا بحب البلد دي اوي والبيت تبعكم حلوو ع فكرة
عهد :بندهاش بيتنا احنا حلوو هههههههه 
عهد :اتفضلة
معتز هو وعد : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ام عهد :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته أهلا وسهلاً
الأم:مين دول ي عهد 
اعرفكم  ي ماما دي صحبتي وعد وده أخوها الدكتور معتز 
الأم: ماشاء الله أهلا وسهلاً نورتونا والله
معتز: أهلا بيكي بنورك
معتز:فضل يبص للبيت بإعجاب كدا
وعهد:مكسوفة مفكرة أنه مش عجبة البيت 
وعد : وأنتي دلوقت ف سنة كام ي عهد 
عهد : تانية ثانوي الحمد لله
معتز: باستغراب بجد أنتي صغيرة انا فكرتك كبيرة 
عهد :اه صغيرة بس عندي أحلام نفسي احققها 
معتز:بجد ماشاء الله أنك صغيرة وعندك أحلام ونفسك تواصلي ليها
عهد: الحمدلله
معتز:طب نستأذن أحنا بقي 
عهد :لسه بدري 
معتز:لا معلش عشان نلحق نروح 
وعد : وأنا ماليش كلمة يعني هههههه
وعد :هاتي رقم تلفونك عشان أبقي أكلمك
عهد:بكسوف معايش والله
معتز: أزاي طب ممكن انا اجبلك هدية تلفون وياريت تقبلي مني
عهد:لا ماعليش مش بقبل هداية من حد
معتز :طيب براحتك السلام عليكم 
عهد :وعليكم السلام 
عهد : زعلانة عشان معتز روح بس متعرفش ايه السبب فكده
معتز :فضل شارد في نظارات عهد الوو
سلامه علي العيلة واخد اختة وروح
**
نادر روحتة عملتوا أي
وعد:انا شوفت صحبتي
معتز:شارد اووي من ساعت ما شاف عهد 
وعد:معتز انت مالك شادر لي من ساعت ما شوفت عهد هيأ وحشة مش عجبتك
معتز:لا خالص دي بنت محترمة اووي وانا حبيبتها لطيفة
نادر:والله انت مش فاهم حاجة رايح مكان زي ده وعجبتك بنت انت دكتور ي بني ازاي تبص للاشكال دي
معتز:اسكت انت مش فاهم مش شرط اكون دكتور او غني يعني عشان دكتور معرفش حد انت جاهل ي نادر انت عايز بنات غلط تخرج معاهم وخلاص لكن يوم متتجوز ولا وحدة منهم هتكون مراتك
نادر:ايوة انت عارف أخوك أهو
معتز:ربنا يهديك انا هروح انام عشان عندي محاضرات أصبح بدري
وعد :وانا كمان تصبحوا علي خير
معتز:وانتي بخير 
نادر:انا هروح أسهر بقي 
معتز: روح خالي بالك من نفسك
طلع معتز:فوق بدل ملابس وتفكير ف عهد
**
عهد:نايمة ع السرير وتفكر في معتز يارب فيه أي مش راضي يتطلع من نفكيري لي هو مستحيل يبص لوحدة زيي ده دكتور وعندهم ڤله وناس أغنياء جداً يارب والنبي بلاش افكر فيه
**
معتز طب انا بفكر فيها لي هيا فعلا بنت بسيطة جداً بس نفس الوقت رقيقة ومحترمة وعندها أحلام  ونا دكتور ومستوايا مش يسمح بكدا  طب وانا من امتي بيفرق معايا حد غني أو فقير أنا أنام احسن بدل التفكير ده 
**
الصباح 
معتز: أنا أتأخر ت اووي علي المحاضرات معتز جهز نفسة بسرعة
وتطلع للخارج 
**
عهد:يلا ي ماما بسرعة انا مستعجلة 
الأم:ثواني خلاص جهزت
**
معتز:ذهب للكلية 
عمر:مالك ي معتز شارد لي هو فيه حاجة حصلت  معاك
معتز:لا مفيش بس مش عارف قابلت بنت امبارح عمال افكر فيها
عمر:ايوة بقي ي عم مين سعيدة الحظ دي 
معتز:والنبي انا مش عارف أي حصلل أصلا هههههههه
عمر :طب يلا ي عم الحبيب المحاضرة هتبتدي
معتز:يلا 
**
وعد:يالههوي أنا أتأخر ت كدا لي حتي معتز مش جي قوامني 
وعد :نادر نادر قوم يلا عندك محاضرة 
نادر:سبيني أنام مش هروح
وعد :اصدق انت ولد فاشل ومش بتاع تعليم
نادر:مالكيش دعوة اتفضلي اتطلعي يلا
**
عهد صار حديث بينها وبين أمها
ماما نفسي اروح القاهرة ولا مرة روحتها
الأم ي عهد خليكي فالبلد انتي تعرفيها كويس 
ي ماما أحنا لزمن نروح القاهرة هناك هقدر أكمل تعليمي ودراستي 
الأم طيب هكلم ابوكي يارب يوافق
عهد يارب ي ماما يارب
**
معتز :الدكتور انت معايا ي معتز ولا شارد فين
معتز:ايوة ي دكتور معاك
انت متأكد ولا تعبان
معتز :لا مفيش معاك
عمر:يابني تطلع الموضوع ده من دماغك وسيبها علي ربك
معتز:ونعمة بالله
معتز:بقولك 
عمر:قول
معتز:انا بفكر اروح النهاردة البلد
عمر:هههههههه مش كدا البنت هتفكر غلط
معتز:انا نفسي أشوفها مش عارف لي 
عمر:طب بص هو لو انت فعلا فكرت انك تتجوزها هل ابوك هيوافق
معتز:هههههه ياعم مش لدرجة دي اتجوزها
عمر:لا والله انت ضايع خالص من ساعت مشوفتها
سلمي:ازيك ي معتز عامل ايه
سلمي دي بتحب معتز اول حاجة عشان فلوسة تاني حاجة عشان جمالو تالت حاجة اللي إسمه الحب عندها
معتز: الحمدلله بخير معتز مش بيحبها أصلا ولا بيحب يشوفها
عمر:طب اسيبك انت ي برنس 
معتز:لا انا جاي معاك 
بعد اذنك انا هروح معاه عندي مشوار
سلمي :بزعل انت مش عايز تشوفني صح
معتز:لا مش كدا بس مشغول سلام
سلمي:والله لوقعكك ف حبي
عمر:مالك ي بني البنت بتحبك 
معتز:لا ي عم انا ماليش ف البنات دي 
عمر:والله انا لو مكانك كنت حبيبتها
معتز:طب ليه احنا لسه فيها عندك اهي
عمر:لا انا ماليش فالنوعية دي هههههههه
معتز:عرفت بقي هههههههه
**
ذهبت عهد لدراسة
الأم عايز حاجة خالي بالك من نفسك ي عهد 
عهد:حااضر ي ماما متخافيش 
ذهبت عهد لدراسة ياااه نفسي اكون حاجة كبيرة أهلي يفتخرو بيا
**
وعد ذهبت لدراسة كمان 
بت ي سارة بقولك حاجة 
سارة :صديقة وعد من أيام الطفولة
سارة :قولي 
وعد:كنت امبارح عند أهلي اللي فالبلد وبعدين شوفت وحدة صحبتي أسمها عهد
سارة :الله أسمها حلوو كاملي
وبعدين اخويا معتز شافها فضل سرحان فيها ولحد دلوقت سرحان فيها
سارة:بضيق قصدك أي يعني حبها
وعد:هههههه مش لدرجة دي يابنتي
سارة:بتحب معتز بردوا بس مش قايلة لحد حتي وعد
سارة:طب انا هروح عايز حاجة
وعد:مالك انا بتكلم معاكي 
سارة:معلش انا تعبانة جدا
وعد :طيب سلااام 
سارة:سلاام
سارة: لي يارب كدا انا كنت مفكرة أن يوم من الأيام هيفكر فيا ويحبني لدرجة مقولتش لأخته اللي هيا أختي وصحبتي
**
عهد روحت البيت ماما ماما انا جعانة اوووي 
الأم:طيب يلا الأكل جاهز 
ماما افتحي معاه الموضوع بقي 
الأم:طيب 
الأم:بقولك ي إبراهيم أحنا بنفكر نروح القاهرة نشتغل وعهد تكمل دراسة ف مكان نضيف 
إبراهيم :انتي بتقولي أي لا طبعا مش هنسيب البلد
عهد :والنبي ي بابا وافق هنروح مكان نضيف ومرتاح
إبراهيم :لا هنقعد هنا فالبلد بلدنا وعارفين الناس فيها 
بعد حديث طويل بينهم لما نشوف أبوها هيوافق ولا لأ.. يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent