رواية حب بعد عذاب الفصل الخامس والسادس

الصفحة الرئيسية

رواية حب بعد عذاب الفصل الخامس والفصل السادس بقلم ريم علي الجالي

رواية حب بعد عذاب البارت الخامس 5

عهد :بندهاش مين معايا 
معتز:معقول مش عرفتيني من صوتي
عهد:بنت جد يعني مش عندها الكلام ده اخلص انت مين 
معتز:وحشتيني 
عهد:وحشك عزرائيل ي بعيد
معتز:هههههههه الله كلامك جميل
عهد: لأ انت مهزاه يلا سلاام
معتز:لا ثواني هقول خلاص 
عهد:قول يلا بسمعك
معتز: أنا أنا أنا
عهد:اه وبعدين 
معتز: أنا أنا أنا
عهد:هتفضل طول الليل أنا أنا هتغني حضرتك
معتز:هههههه والله انتي قمرر
عهد:اللهم مطولك يروح 
معتز:خلاص يستي انا معتز
عهد:عملت نفسها مندهشة بس هيأ كان عجبها طريقة كلامة وهو ا بيهزار كدا
عهد:وعايز أي ي دكتور معتز  
معتز:كنت عايز أتكلم معاكي 
الأم :عهد ي عهد 
نعم ي ماما 
تعالي عيزاكي 
عهد:طب اقفل ماما عيزاني 
معتز:لا مش هسيبك تروحي
عهد:نعم روح ي بابا 
قفل الاتصال
**
الأم: كنتي بتكلمي مين ي عهد 
دي صحبتي ي ماما 
الام بجدد 
عهد بصي ي ماما عشان مكدبش عليكي ده الدكتور معتز أخوه وعد 
الأم:بستغراب طب وده عايز منك أي معرفش ي ماما بس هوا قالي كان عايز يتكلم معايا 
الأم:لا ي عهد بلاش ي بنتي أحنا مش قد الناس دي 
عهد:متخافيش ي ماما مفيش حاجة 
تصبحي علي خير 
الأم:طب هاتي التليفون 
عهد:اتفضلي ي ماما تصبحي علي خير 
الأم: وأنتي بخير 
**
حبيبه قامت بالاتصال ب معتز
حبيبه الووو 
معتز:الووو ازيك ي حبيبه
حبيبه:بزهق الحمدلله وانت أخبارك ايه 
بخير الحمدلله
حبيبه:المفروض أنا خطيبتك انت اللي ترن عليا 
معتز:هههههه أحنا لسه قراية الفاتحة النهاردة وكنت تعبان وعايز انام 
حبيبه: لأ والله انت شايف كدا 
طيب تصبح على خير 
معتز:وانتي بخير
**
معتز أي ياربي البنت دي أيش جاب لجاب حبيبه لعهد أزاي هتجوز وحدة مش قابلها حتي بس مستحيل يحصلل الجوازة دي 
**
عهد:بابتسامة وهيا شاردة بتفكير ف معتز 
مش معقول أنا كلمت معتز ده حلم ولا حقيقة لا اكيد حلم لا وجي قالي وحشتيني لا لا حلم صح انا اكيد بحلم طب لو تطلع حقيقة هعمل أي أحب شخص زي ده دكتور وغني 
لا ياربي تطلع الأفكار دي من دماغي بقي معش هقدر استحمل يالهههوي بس قد أي الكلام معاه حلوو هههههههه أنا محنونة فعلاً
**
وعد قامت بدق الباب 
معتز 
تعالي ي اوزعة تعالي
وعد:لا ي معتز بطل تقولي كدا الله 
معتز:لا بحب أقولك كدا ي اوزعة
وعد:طب المهم عملت أي مع عهد بقي 
معتز: وأنتي مالك
وعد:لا اكيد بتهزر انا إللي عطيتك الرقم وده جزاتي 
معتز:اه بصي هقولك هيأ البنت صراحة عجباني وقمرر كدا وصغننة كدا ورقيقة كدا
وعد:خلاص هتنام عليا ياربي عليك بقا انت خاطب البنت النهاردة وبتتكلم علي بنت تانية 
معتز:هقولك أنا بصي يستي البنت دي انا مش شوفتها غير تلت مرات ومش لطيفة كدا بس ولا فرقت معايا ووافقت عشان بابا بس لكن جواز مستحيل اتجوزها انا صبرت كتير ومحبتش حد وكنت محافظ علي قلبي عشان ألاقي بنت تحبني من قلبها وتحافظ عليا لكن اتجوز دي بصي انا مش بحب اتكلم علي بنات الناس وبحافظ علي بنات الناس زي اختي عشان بخاف عليكي لكن البنت دي مدلعة كدا ولبسها غريب ومش بيعجبني وبتخرج وتيجي متأخر يعني عايشة حياة مش محترمة ولا بتابع دينا الإسلامي حتي 
وعد:ياااه كل ده تعرفة عنها فعلاً هيأ ولا بتصلي ولا لبسها ينفع يخليها تكون وحدة مسلمة بس كله من بابا هنعمل أي
معتز:لا عادي بابا انا بس محبتش ازعلة
انتي يابت عمالة تتكلمي معايا وسحبتيني بالكلام وانتي شغالة رغي روحي نامي
وعد:هههههههه هروح انام كدا عرفت كل حاجة 
معتز:امشي يبت من هنآ تصبحي علي خير 
وعد :وانت بخير 
**
الوالد :شغال تحت بالمكتب عشان القواضي وكدا 
نادر:جاي سكران من بره 
الوالد :خرج 
أي ده انت مالك عامل كدا ي نادر 
نادر :سكران بقي ومش عارف يتكلم 
الوالد:بصوت مرتفع انت بتعمل أي عندي فالبيت معش أشوفك هنأ تاني انت فاهم 
معتز:نزل خير ي بابا في أي
الوالد:تعال ي دكتور شوف أخوك 
نادر انت بتعمل أي وشارب أي مخليك مش شايف قدامك
الوالد : أخرج نادر بره الڤلة معش أشوفك هنأ غير لما تعدل من نفسك وتعرف ربنا
معتز:استنا بس ي بابا 
الوالد :خلص الكلام ولا كلمة 
معتز:زعل جدا علي أخوه بس ميقدرش يعمل حاجة 
معتز:حاس نفسة زهقان قام للاتصال ب عهد 
معتز:الووو وحشتيني
الهاتف كان مع الأم

رواية حب بعد عذاب البارت السادس 6

الأم:نعم نعم بص يابني أنت تروح تشوفلك وحدة من بلدك وحدة مش كويسة زيكم أغنياء لكن تيجي علي بنتي عشان غلبانة وأحنا ناس فقرأ ده غلط منك أقسم بالله لو تتصل هنأ تاني لسمعك كلام مش كويس أنا احترمتك سلاام
معتز:انتي والله وخدة عني فكرة وحشة أنا فعلاً معجب ب بنتك ومش لعب ولا تسألي والله العظيم 
الأم:اه قولي بقي الحوارت دي انا قولتلك وخلاص ابعد عن بنتي وقفلت التلفون
الأم:عهد بت ي عهد قومي تعالي 
عهد:خير ي ماما 
الأم:انتي عارفة لو تكلمي الولد ده تاني هموتك 
عهد:لي ي ماما عمل أي هو شخص محترم جداً
الأم:انا قولت كلامي وخلاص مش عايزة كلمة تانية فاهمه 
عهد:بزعل حااضر ي ماما 
**
معتز : أنا عملت أي لكل ده انا معجب بالبنت جدا فين الغلط هنأ وأمها مش عايزة تتفاهم حتي طب هو انا ممكن اكون حبيتها لا لا مش معقول اكيد ده إعجاب بس ياربي طب أنا أعمل أي دلوقت أنا انام احسن 
**
الصباح 
حبيبه : أنا لزمن اعمل حاجة عشان معتز يحبني أو يتجوزني 
يارب الولد ده ولا أكن خاطبني والخطوبة بكره واكن ولا يعرفني 
**
وعد :معتز انت معندكش محاضرات النهاردة 
معتز:شارد 
وعد:معتز أنا بتكلم 
معتز:نعم معاكي بتقولي أي 
وعد:بقولك معندكش محاضرات النهاردة 
معتز:لا مفيش بقولك عايز منك طلب 
وعد:خير قول 
معتز عايزك تكلمي عهد النهاردة وتخليها تيجي الخطوبة عايز أشوفها هتبقي فرحانة ولا زعلانة 
وعد:معتز تطلع عهد من دماغك دي مش هتنفعك
معتز:مالكيش دعوة اعملي وخلاص 
وعد :لما نشوف وعد قامت للاتصال ب عهد 
وعد السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
الأم:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته أهلا ي وعد 
وعد:ازيك ي طنط أخبارك ايه 
الأم: الحمدلله بخير 
وعد: آمال فين عهد 
الأم:عهد ثواني 
عهد السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
وعد وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
وعد : أي يابنتي فينك نسيتيني تاني ولا ايه
عهد:لا والله ابدأ بس الدراسة وكدا 
وعد:ربنا معاكي بقولك انا عيزاكي تيجي خطوبة معتز بكره 
عهد: بتقولي أي 
وعد :مالك 
عهد قصدي يعني بسرعة دي 
وعد:ظروف بقي هستناكي لزمن تيجي 
عهد:استني أنتي عارفة ولا مرة نزلت القاهرة من قبل وماما كمان مش هتوافق 
وعد:يستي هاجي اخدك بالعربية 
عهد:مش عارفة والله هشوف ماما ورد عليكي 
وعد:طيب هستناكي يلا سلاام 
الأم:كانت عايزة منك أي 
عهد:بزعل بتعزمني ع خطوبة معتز ي ماما 
الأم:طيب روحي ذاكري مفيش خطوبة 
عهد:لا والنبي ي ماما وافقي عشان خاطري
الأم: أوافق ازاي ناس منعرفهاش ي عهد 
عهد:متخافيش ي ماما وافقي بقي والنبي أخر طلب 
الأم:طيب ي عهد لما نشوف اخرتها أي
عهد:الوووو ي وعد ماما موافقة 
وعد :بجد خلاص هجيلك بكره بالعربية اخدك 
عهد:ماشي هستناكي سلاام
**
معتز:هتيجي صح 
وعد:اه هتيجي لما نشوف هتعمل أي 
معتز:متخافيش يلا هروح عشان اتجهازات 
وعد :الوووو ي نادر 
نادر:الووو ياست وعد خير 
وعد:خير ان شاء الله جهز نفسك بكره خطوبة أخوك 
 نادر:هههههه هل بابا هيوافق إني أجي أصلا
وعد :تعال بس انت وأنا هكلمه 
نادر:طيب 
**
وعد:بابا بابا ممكن طلب 
الأب:قولي 
تخلي نادر يجي الخطوبة 
الأب:لا مش هيجي 
وعد : لا والنبي ي بابا هتوافق ده أخوه العريس مينفعش ميكنش موجود عشان خاطري 
الأب:ماشي خالي يجي 
وعد:بوسة كبيرة لبابا حبيبي بااي
حبيبه قامت بالاتصال ب معتز 
الووو ي دكتور معتز أنت أي اكن انا مش خطيبتك خالص 
معتز:بصي من غير كلام انا مش فاضي وعندي تجهازات بلاش الكلام ده 
حبيبه لأ لزمن تيجي عشان نختار مع بعض الفستان بتاع الخطوبة 
معتز:ياااه انا ماليش ف لبس البنات 
حبيبه بصوت مرتفع لا لزمن يكون ليك هستناك تيجي
معتز:وطي صوتك ومعش تكلميني بطريقة دي تاني فاهمه 
حبيبه :اسفة يلا هستناك 
معتز :ربنا يسهل سلاام 
معتز عليا النعمة بنت تافهه يعني 
معتز :انا هروح اجيب فستان لعهد عشان تحضر بي 
معتز راح أختار فستان سواريه لون رصاصي فاتح استايل عالي جدا مطرز كله روعه 
معتز:الووو ي وعد بقولك جبت فستان لعهد هوريكي صورته 
وعد:لا والله ازا انت مرحتش حبت لعروستك الفستان 
معتز:ههههه هيأ دي عروسة اسكتي اسكتي هوريكي الفستان بعتلك صورة
وعد:واوووو جميل زوقك جامد جدا
معتز:بس متقوليش لحد بكره وأنتي رايحة خدي معاكي الفستان 
وعد:طيب ياعم ماشي 
**
عهد طب البس أي أنا لبسي كله عادي معنديش حاجة تنفع أروح بيها مكان زي ده تفكير هيموتني من ساعت معرفت الولد ده 
حبيبه الووو ي معتز أنت فين كل ده عشان تيجي 
معتز:مشغول شوية ي حبيبه بصي بصي  عمر بيتصل عليا سلام 
حبيبه :اوووف معش مستحملة اكتر من كدا 
عمر:يا عريس  ياعريس 
معتز:ولا عريس ولا حاجة
عمر:يابني فك شوية البنات هتموت عليك وانت مكبر دماغك  
معتز:يعني عايزني العب ب بنات الناس وأنا عندي اخت والنبي اسكت أنت مش فاهم حاجة انا حتي مش فاضي للكلام ده 
عمر: ياساتر عليك يارب نكد 
معتز:هههههههه ولا نكد ولا حاجة انت فاضي وانا طول النهار مرهق تصبح على خير 
عمر: وأنت بخير سلااام
رنت تاني حبيبه 
معتز:هااا 
حبيبه:مجتش لي 
معتز: أنتي مجنونة عيزاني أجي الساعة 12
حبيبه: وأي يعني تعال 
معتز:اللهم مطولك يروح حبيبه والنبي سبيني عشان عايز أنام ممكن 
حبيبه: أنا زهقت
معتز:والله أنا اللي زهقت سلاام 
حبيبه :بقا أنا بنت الشرقاوي بيتعمل معايا كدا ماااشي ي معتز 
معتز بنت وجع رأس وخلاص ياساتر
**
الصباح 
الكل بيجهز 
وعد :بسرعة بسرعة ي عم حكيم انا مستعجلة جهز العربية 
عم حكيم حااضر ي هانم 
معتز:رايحة فين ي بطوط 
وعد: بطوط مش كنت كل شوية تقولي اوزعة ولا عشان مصلحتك 
معتز:مسكها من خدودها أنتي بطوط قلبي ي بت يلا عشان اتاخرتي ع عهد 
وعد:لا والله رايحة 
ذهبت عهد لطريق إلي عهد
معتز :قلقان جداً مش عارف هيعمل أي لو جت 
وصلت وعد للمنزل 
قامت بدق الباب 
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عهد :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته أهلا وسهلا تعالي 
وعد :يلا بسرعة عشان هنتاخر 
عهد:بصي صراحة مش عارفة أروح بأي 
وعد:هههههه معتز حاسس بيكي جابلك فستان روعه 
عهد:بتهزري وهو عرف أزاي 
وعد:بصي معتز معجب بيكي صراحة بس متقوليش حاجة
عهد:ههههه معجب بيا أنا ده دكتور وغني 
وعد:عادي اخلصي بقا روحي البسي 
عهد :كانت عهد ترتدي الفستان لونه رصاصي  وكان الميكب خفيف متكون من ايلينر وكان الروج لونه وردي 
وكانت  ف غاية الراقه والجمال  
ذهبت عهد فالخارج
وعد :نظرت لعهد واووو ايه الجمال ده 
عهد:بخجل دا جمالك ي قلبي 
وعد:يلا بينا بسرعة 
**
معتز:كان بيصلي ورنت حبيبه 
خلص الصلاة 
الووو ي حبيبه 
حبيبه :انت فين مش هتيجي معايا 
معتز: أجي فين سبيني عشان أنا زهقان سلاام
معتز يارب بقي تحسي يابنت الحلال وتسبيني 
بعد مرور ساعة 
:وصلت عهد ووعد إلي المنزل 
معتز :نظر لعهد فضل شارد في جمال عهد 
عهد:بندهاش للمنزل وجماله والديكور  الله الڤله تحفة اوووي 
معتز:معقول البنت جميلة اووي 
عهد:انت لي بتبص كدا 
معتز:لا مافيش 
نادر:جي واووو مين الموزه دي 
معتز:تعال ملكش دعوة بيها انت فاهم مش كنت بتقول دي أشكال
نادر:لا قبل ماشوف قولت كدا بس البنت جامدة جدا
معتز:اسكت وشوف البنات اللي عندك أشكال غلط بجدد
دار حديث بين وعد وعهد ومعتز 
نادر:والله لاخد اللي عايزة منها أشكال لسه نضيفة 
بعد مرور تلت ساعات 
ابتدأت الحفلة 
نادر :كل شوية بيحاول يقترب من عهد 
وعهد:تحاول تبتعد عنه 
ومعتز:مشغول مع الناس 
عهد:وعد بقولك عايزة أروح الحمام فين 
وعد:بصي روحي كدا الحمام قدامك علي طول 
عهد :طيب 
نادر:كان واقف هناك في غرفة كان موجود فيها
نادر :شد عهد للغرفة 
عهد:بتحاول تبتعد  في أي أنت عايز أيه ابعد عني اوعي تلمسني 
نادر: أهدي بس انا بتكلم معاكي 
معتز:وعد فين عهد 
وعد:راحت للحمام 
معتز:كل ده هناك أنا رايح أشوفها 
نادر:تعالي بس متخافيش 
عهد:بصوت مرتفع أبعد عني 
قامه بدفشها علي السرير .. يتبع الفصل السابع والثامن اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent