رواية صعيدي في محنة الفصل السادس 6 - اماني عنان

الصفحة الرئيسية

   صعيدي في محنة البارت السادس 6 بقلم اماني عنان عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل

رواية صعيدي في محنة كاملة

رواية صعيدي في محنة الفصل السادس 6

دخل اخو صفية مخضوض وبيتنفس بصعوبة من صدمته اول ماعرف ولما سألوه ايه اللي حصل رد بصوت واطي :
جعفر أتجوز ..!
كيدة .. ي مري كي يعمل أكده ومرته حبله دا بدل مايجي يصالحها
سناء .. لوت بوقها وسكتت فهمت أن قعدت صفية مطوله 
فضل .. انا عرفت بالصدفة أصله اتجوز مطلقه من عيلة أبو فهيم والموضوع تم بسرعة 
كيدة .. شالله مايوعي يفرح لا هو ولا أمه زي ماكسروا بتي وهدموا فرحتها
فضل .. فين صفية ؟
كيدة .. جوا في اوضتها 
فضل .. لازم تعرف عشان تشوف هتعمل ايه 
كيدة … هتعمل ايه في ايه ؟ مافيش عمل بعد اللي حصل هو كدا باع خلاص 
سناء بصوت عالي : لا بلاش ي اخويا مش لازم صفية تعرف دي حبله والاخبار الوحشه غلط عليها 
فتحت صفية وعيونها قوية أو بتتظاهر بالقوة قدام أهلها .. خير خايفه عليا من ايه ي مرت اخوي 
فضل .. جعفر أتجوز
صفية .. يالهووي ي خراب بيتك ي صفية 
قعدت علي الارض وفضلت تعيط بحرقه .. ليه كدا يامه ..؟
والله ماعملت حاجة انا بتعذب علي ايه بس ياربي 
حسبي الله ونعم الوكيل فيك ي جعفر ي ابن خضرة 
كيدة .. قومي الأرض ساقعة عليكي هتموتي هتضري نفسك لعله خير وانتي ماتدريش 
بصت صفية لهم ودخلت اوضتها وهي حاطه أيدها علي بطنها ..
انت اللي طلعت بيك من الجوازة دي ، سندي اللي هيخاف عليا من غدر الناس وظلمهم
صح انت اللي هتبقي حنين عليا وتعوضني عن القسوة دي 
نامت ليلتها وكأنها نايمة في بركة مية كل شويه تتقلب في سريرها وجسمها بردان ، بتترعش وحزينه ضهرها بيوجعها من الحمل وتكوين الجنين " الست لما بتكون حامل بتكون في أضعف حالاتها بتحتاج حب واهتمام ونضافة واكل وكل دا طبعا من اللي حواليها هي كفاية عليها شايله الطفل ف بطنها وبيتغذي منها لكن مين يفهم ومين يحس "
ربنا موجود 
كيدة قعدة مع فضل شوية بعد ماسناء مشيت قالت وهي محتاره :
هنعمل ايه ي ولدي 
فضل بقرف .. اسألي بتك قوليلها عملت ايه وليه أهل جوزها زعتوها أكده 
كيدة .. مافيش كلمة تستاهل هما اللي ناس متكبره ومفتريه من بكره هروح افرج عليهم الناس 
فضل دخن سيجارة ونفخ في الهوا .. لا مافيش مرواح هناك بلاش لتقابلي العروسة الجديدة وتشوفيها وهي صاحيه من شقة بتك 
كيدة .. وه كمان علي عفش صفية 
فضل .  ايوا 
كيدة .. لازم تتصرف وتجيب حق اختك 
فضل خد نفس تاني من السيجارة وقال بشويش : قومي نامي ي ام فضل انا عارف هعمل ايه ؟
كيدة .. هتعمل ايه 
فضل .. مش دلوك 
قامت بالعافية ومشيت لاوضتها ،، يارب هون علينا الحمل زاد والهم كتر
تأليف أماني عنان 
فضل رمي السيجارة وداس عليها بشبشبه وهو بينفخ ومتغاظ قال .. والله لاحرق قلبك ي جعفر الكلب  

أماني عنان 

في شقة صفية دخل جعفر شايل العروسة بين أيده وهي ماسكه في رقبته وبتضحك :
العروسة … نزلني قبل ماتوقعني 
جعفر بهزار .. ليه هي سوسن اللي شيلاكي
امينه  .. هههههه له راجل وسيد الرجالة كمان 
جعفر .. ايوا  أكده لازم تثقي فيا وف قدراتي 
امينه .. صوح انت جيبت عربية واحده بس ليه وانت جاي تاخدني 
جعفر نزلها واستغرب من تدخلها في اتفاقات الرجالة أو الشكليات التافهه دي .. مالك انتي !! انتي عروسة ركزي في نفسك وجوزك بس 
أمينة .. وه مش من حقي استفسر عموما ماتقلقش ناسي كتير ومعارفهم يامه قاموا بالواجب 
بلع جعفر الكلام غصب عنه ودخلها اوضة النوم ..
أمينة … هي نفس الاوضة بتاعت مرتك الأولي 
جعفر .. بقولك ايه بلاش نحكي في المحكي وتعالي افرجك علي السرير 
أمينة شدت أيدها .. ماهو قدامي اهه مش محتاج فرجه 
جعفر قلع الشال وهو بيتكلم بصوت مش مسموع هي مالها كالحه أكده ولا كأنها اول مره تتجوز 
أمينة ..  اطلع عايزا اغير الفستان 
جعفر .. ههههه غيري انا مش غريب 
امينه .. لا بتكسف 
جعفر ..  بصي ي بت الناس انا أجلت سفري سبوعين مافيش غيرهم حاولي تنجزي قبل فوات الأوان 
امينه ابتسمت وفهمت كلامه …
***
العيلة تحت بلبس الفرح قاعدين في الصالة 
بهية قاعدة مكشرة سالتها سمر بمكر : شكلك مافرحناش لاخوكي ي بهية 
بهية .. ها 
نوح .. قومي ناكل حلويات ي واكله ناسك انتي 
الام .. بيتي معانا الليلة وبكره روحي 
بهية .. لا ماقدرش انا هروح عشان الولاد 
سمر .. سبيها يامه عشان العرسان تاخد راحتها 
بهية .. وايه علاقتي بيهم ربنا يسعدهم 
سمر بضحك .. يارب عقبالي 
بهية .. لسه عايزه تتجوزي ياك 
سمر .. لا هقعد جارك 
بهية .. بس انا متجوزة 
سمر ..  صوح ماباينش 
بهية .. قصدك ايه 
سمر .. قصدي جوزك ماباينش ماجاش معاكي ليه ؟
بهية .. تعبان شويه فقولت اسيبه مع الولاد واجي لحالي عشان مايعملوش دوشة عند أهل العروسة 
سمر .. امممم الف سلامة 
بهية .. الله يسلمك 
نوح ..  خد سمر ودخلوا جابوا صنية جلاش وقعدوا ياكلوا سوا ويتكلموا عن اللي بيحصل :
نوح .. اخوكي ماكدبش خبر واتجوز مرتاحه دلوك 
سمر .. وانا ايه عرفني أنه سريعه كدا انا فكرته هيسافر ويرجع بعد سنتين يرد صفية وخلاص 
نوح … شكلنا هنوقع في شر أعمالنا 
سمر بوقها مليان اكل بتشاور … لا لا امينه غير أهلها كبار وعندهم كتير 
نوح .. مش يمكن تكون دي المشكلة ي فالحة
سمر … ازاي 
نوح … ناسها كبار يعني مطالبها كتير واخونا حيالله نقاش في الكويت هيكفيها ولا يكفينا 
سمر .. بلاش تشائم يمكن العكس وأهلها يجيبوا لها ولنا ههههه 
نوح .. نفسي اتفائل بس مش عارف 
___
فوزية قاعدة مع جوزها بتشرب شاي في البلكونه وبيتكلموا شويه وحواليهم العيال :
همام .. امتي دا حصل ؟
فوزية .. من اسبوع تقريبا كلمتني صفية وبتعيط 
همام .. تصدقي جعفر دا راجل ناقص ومايتحسبش علي الرجالة اصلا 
فوزية .. نصيبها كدا ،مش كل الناس زيك ي ابو سعد الله يخليك لينا 
همام .. الراجل اللي يعرف ربنا مايبهدلش مرته دي امانه لو كرهه يفارقها بالمعروف وكل واحد يروح لحاله بس يديها حقها احتراما للعشرة وتنفيذا لكلام ربنا 
فوزية .. مش عارفه راح صالحها ولا لسه رنيت علي صفية مافتحتش شوية كدا هكلم امي 
همام … وشويه ليه قومي دلوك اسألي عن اختك وخدي بحسها كفاية أننا متجوزين بعيد عن البلد مش عارفه تروحي لهم 
قامت طبطبت علي كتفه ودخلت تكلمهم :
رنت تاني علي صفية ماردتش برضو كلمت امها :
كيدة .. كيفك ي فوزية ايه عامله ؟
فوزيه .. بخير ي أمه الحمد لله ايه الاخبار 
كيدة .. ماتشغليش بالك انتي ،اخبار جوزك وأولادك ايه ؟
فوزية .. كي يعني ماشغلش بالي طمنيني ي أمه الله يخليكي فينه صفية 
كيدة .. قافله علي روحها من امبارح 
فوزية .. اتعاركت هي وسناء تاني 
كيدة .. لا ،جوزها اتجوز عليها 
خبطت فوزية علي صدرها وقالت .. ي مصيبتي .. أكده من غير مقدمات ولا يحاولوا يصلحوها
كيدة .. اللي حصل اتفاجئنا كلنا امبارح 
فوزية .. الله يحرقه مطرح ماهو قاعد 
كيدة .. ادعي احنا ولايه بايدنا ايه غير الدعاء والحسبنه 
فوزية .. ماتسكتوش لهم لازم حد يوقف لهم 
كيدة .. مش عارفه فضل ناوي علي ايه في رأسه حاجة وهينفذها ربك يسترها 
فوزية .. وصفية عامله ايه 
كيدة … مش مبطله عياط وندب جوا 
فوزية ..عايزا اكلمها 
كيدة … هشوفها لك 
خبطت امها علي صفية ،، ي صفية افتحي كلمي فوزية عايزاكي ضروري  ي صفية . مش عايزا شفقة من حد قولت مره سيبوني في حالي كلكم 
كيدة .. سمعتي بنفسك 
فوزية .. طيب انا هقفل دلوقتي وبالليل هتصل بيكوا تكون بقت احسن
كبده .. ماشي ، مع سلامة الله 
___
لوووووولووي دخلوا أهل امينه بالاكل والفاكهه وطلعوا علي فوق ماسابوش قشايه لحماتها ..
فتح لهم جعفر ودخلوا الحاجة علي المطبخ 
ام العروسة .. مبارك ي عريس وينها امينه 
قامت العروسة لابسه عباية سكري منقوشة بالدهبي ردت بسرعه … انا اهو يامه نورتي 
ام العروسة .. مبارك ي حبيبه 
امينه .. تسلمي 
جعفر امال فين باقي العيلة 
ام العروسة .. ليه انت عايز الرجاله كلها تيجي الصباحيه ياك 
جعفر .. يعني الأصول 
قعدت حماته علي الانترية في الصالة وشاورت لمراتات ولادها التلاته طلعوا بره بعد مادخلوا الحاجة وقالت لجعفر .. عادتنا عيبه الراجل يروح يصبح علي بته أو خيته بعد الفرح بمدة هياجوا 
جعفر بص لامينه كدا وقال بشويش . انتوا مش قاعدين معانا في نفس البلد ولا ايه ؟ جبتوا العادات دي منين !!
ضحكت وقالت .. عدي اهلي كبار ودقه قديمه 
جعفر .. ماشي امنور ي حماتي 
سابهم براحتهم ودخل الحمام 
امينه اتوحشتك قوي ي أمه 
امها .. عامله ايه وهو عامل ايه معاكي … زين والله لسه بقي نشوف الجيش اللي تحت 
امها .. ولا حد يقدر يرفع عينه فيكي هما مايعرفوش انتي بنت مين عاد 
امينه ..  ايوا صوح عشتي يامه هو انا اسوي حاجة الا بيكم 
تأليف أماني عنان 
امها .. ماتسكتيش لحد من اولها أكده اللي هتعمليه النهارده هتفضلي تعمليه طول حياتك امعاهم واللي هتعديله غلطه بكره يدهسك ويبقي يقولك معلهش …
___
الليل عتم علي القرية كلها والناس دخلت بيوتها مافيش غير فضل بره مراته افتكرته قاعد علي القهوة فراحت تنام أما أمه لا مستنياه وقلقانه …
فضل .. يامه ليه فايقه
وقفت بتدعك في عيونها .. مستنياك 
مسا الخير 
صوت ست كبيرة بصت ام صفية كويس لقتها ام رمضان الدايه .. مساء النور 
في ايه حصل حاجة ي ام رمضان ؟
شدها فضل وقال بحدة .. صفية فين ؟
كيدة شاورت علي اوضتها وهي مذهوله : في اوضتها 
فضل .. تعالي ي ام رمضان هتعملي اللي اتفقنا عليه ولا من شاف ولا من دري 
ام رمضان .. فكرت كويس ي ولدي 
فضل .. ايوا دا اسلم حل 
ام رمضان .. وهي موافقه 
فضل .. هتوافق غصب عنها 
تعالي ورايا فتح الباب ودخل علي صفية وهي نايمه وقال يتبع.. الفصل السابع اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent