رواية ماذا جنيت انا الفصل الأخير - بقلم هند حمدي

الصفحة الرئيسية

 رواية ماذا جنيت أنا الفصل التاسع والعشرون 29 والأخير بقلم هند حمدي عبر دليل الروايات

رواية ماذا جنيت انا كاملة

رواية ماذا جنيت انا البارت 29 والأخير

قام مراد بعد ان نثر البنزين علي المكتب بالكامل... باشعال عود الثقاب...  واثناء اشتعاله...   سمع صوت قادم من الخارج يقترب...  فاطفاء العود..  واختبئ وراء تلك الستاره التي تاخذ حيز كبير 
دخلت سكرتيره شهاب الجديده...  وهي تتآفف ... 
روح ربنا يهدك يا شهاب يابن ام شهاااب...  بقي تغيب بالايااام ... وتلبسني ف الشغل دا كله وتقولي اجي الاقي خالص بكره...  طب هروح اذي بس..  اهو الشغل خلص همشي اذي لوحدي ف وقت ذي داا بس
امري لله...   هروح لوحدي وربنا يستر...  مع ان المكان شبه مقطوع الوقت..    بس زمان ماما هتجنن عليا 
بس هي ايه ريحه البنزين دي .... انا مالي ايكش يولعوااا
روح ربنا يهدك يا شهاب يابن هي امه اسمها ايه  😂
خرجت من المكتب...  تلملم اشياءها بعد ان وضعت ملف احد الصفقااات الهامه للشركه علي مكتبه كما امر
مراد....  اففف اخيرا خرجت...  حتي موظفينك بيدعوو عليك وكرهينك... وبعدها لمح تلك الملف.... فذهب وقرا ما به....    
لاااا دانا كدا اغير التكتيك كله الملف دا...  هيختفي ويوربني هيلحق يعمل غيره اذي...  ثم قام بسحب الملف..  نتقابل ف تره يابن الاسيوطي بعد ما تخسر صفقه العمر 
لملم اشياه....  وقام بفتح النافذة حتي يستطيع تخفيف رائحه البنزين المسكوب...    
جذب سمعه صوت فتاه تستغيث..    نظر فوجد فتاه تركض وخلفها ثلاث من الشباب يحاولون اللحاق بها... وضع الملف ببنطاله وقام بتسلق ... الشجره التي امام المكتب... وبسرعه البرق كان خلفهم....  عند وصوله كانوا حاوطوها وقاموا بعمل دائره حولها..  واخذوا يضحكون ويغنون لاصيادهم غنيمه الليله...  
احد الشباب وهو في حاله من السكر البين.. علي فين يا جميل متخافيش ... هنبصتك بس خليها بالمزاج..  بدل الغصب عشان كدا كدااا ملكيش مفر 
الشاب الاخر....   ياعم اتلهي وهي هتنزل دلوقتي ليه وف شارع مقطوع الا اذا كانت نزله تصطاد...   قوللنا بقي ليلتك بكام يا سنيوره...  كل ذلك وهم يقومون بلف حلولهااا
وهي...  يارب ابوك  يحج..   وحيات عيالك سبني ارووح
يارب تنجح في حيااتي ياعم
احد الشباب...  انتي هتعملي فيها شريفه ياروح امك...  وذهب لها وقام بجذب احد اكمام فستانها... وظهر كتفها لهم
نهاروا ابيض.....  جاء ليقبلها...   فوضعت يدها علي وجهها....  حتي تحتمي منه.. ولكن طال انتظارها....  وسمعت صوت ارتطاام 
***
وصل مراد وسمع ما تقوهوا به لتلك الفتاه ولكن ظل ليري رد فعلها....  وكاد يصيب بنوبه قلبيه
يارب ابوك يحج..   انتي بتكلمي شيخ جاامع😯
لا وحياه عياالك..    انتي مديونه ومقدمه علي قرض 
دوااا القلب....  دي اثير التانيه ولا ايه..   وعند تذكره لاثير وجد الشباب بدؤوا التحرش بهااا وهي صامته ولكن ترتعش خوفا
فتحت اثير عينيهااااا...... فوجدت احد الاشخاص يجذبهم وبدء الاشتباك معهم وهي تنظر فارغه فاهها علي اخره 
لم يتركهم الا.. ..... عندما تاكد من تكثير عظامهم علي الاخر...  ثم بصق عليهم وتركهم.. 
.ادامي ياسمك ايه.....  
لم تعلق ذهبت معه بصمت....  ودموعها تنساب علي وجهها
***
وجدها تبكي بصمت...   وتحاول لملمت ملابسها الممذقه...  فقام بجذب تيشيرته الخاص...  واعطاه لها...  ممكن تهدي وتبطلي عياط..  عشان نعرف نتكلم
وبمجرد ان راي وجهها صعق....  😯 بت يا سالي.. 
هو انتي اللي كنتي هتترجلشي .... يارتني كنت سبتهم يكلوكي عشان كنت انتقمت من طول لسانك عليا...  اخوكي أخباره ايه من اخر عمليه مشفتوش..   بعدها اتنقل علي طول
سالي...    ظلت صامته لانها تعرفت عليه..   وكيف لا وهو من يهواه القلب منذه نعومه اظافرها
ولكن عند ذكر اخيها توقفت ونظرت له وانسابت الدمووع بغزاره....   اخويا استشهد في اول عمليه بعد النقل 😢
وولدي اتوفي بعدها من الحسره عليه...  ووالدتي نظرها من كتر البكا بقي ضعيف
صعق مراد...  ولكن تماسك امامها.....  طيب اهدي وقوليلي ساكنه فين وتعالي اوصلك ..... شكرا...  علي انقاذك ليا وعلي التوصيله بس مش هقدر...  انا ساكنه في حي شعبي ولو حد شفني معاك مش هخلص منهم
مراد......  بس بقي بكابورت فتح امشي ادامي وهنزلك قريب....  وكمان عاوز اشوف والدتك واطمن عليهاااااا
شعرت سالي بالحزن....   يعني يوم ما اشوفك يلحقني من محاوله اغتصاب....  دلوقتي يفكرني مش كويسه  😢
***
شادي....  يابنت الناس متفرهدنيش انا جوزك ودا عيب ف حقي اطلعي بره الحمام ونتفاهم 
سناء.....  لع جولتلك مهتجربليش الا لما تنفذ اللي جولتلك عليه..   غير كدا لاااا 
شادي.....  بارب سامحني انا غلط كتير .... ودا ابتلاء منك بس انا هصبر 
اطلعي يا نوئااا ..   وهعملك اللي انتي عوزاه بس نتفاهم 
لع.....  روح بيت حدا چدك...    
شادي..    هي حصلت..  طب والله مانا بيتلك فيها
ثم خرج...  وجذب الباب بيده.....  
خرجت سناء من الغرفه....  وجدت انصرف بالفعل....  قامت بغلق الباب بالمفتاح..  يلاااا ارتاح وريح بلا جله حياااا  ..    ال عايز جطه ال فكرني عبيطه...  ثم ادثرت بالفراش..  وذهبت بنوما عميق
***
شادي وجد نفسه ذاهب الي حظيره البهائم....  ووجد مجموعه من عيدان القصب ملقاه علي الارضيه فسحب احداهم..    ودخل الي الحظيره....   
اهو انا جتلكم عشان تشوروا ....  عليا..  في قريبتكم دي...   اعمل معاهاا ايه... اخذ يحادثهم ويمصمص بتلك العيدان... 
قامت اخد البهائم بالنعيق....  
امممم اني شايفه كداااا...  تفتكري 
ثم قام الحمار بالنهيق...... لاااا يا راجل متقلش الكلام دا...  وبعدين انت تخرس خالص انت السبب اساسا ولا نسيت
ظل علي تلك الوضع حتي غلبه النعاس 
***
اطل الصباح وهو يحمل بطياته الكثير والكثير..  
مهران....  واد يا شادي ايه اللي نيمك هنا..  هي طحتك يا ولاااا ولا ايه دانا لما الغفير جالي انك بت اهنه مصدجتش
شادي...  وهو ينعكش فروه راسه....  هاه ابدا يا جدي...  دانا اللي بقيت استريح هنا وغلبني النعاس فنمت
مهراان..   بتستريح هنا...  عشان واحد منيهم...  أمشي جدامي يا خلف الهنااا .... مرتك حضرت الفطار ومستنياناا
***
استيقظ اثير...  وشهاب بنفس التوقيت وقت صلاه الفجر..  واصر شهاب علي صلاه كل منهم منفردااا...  رغم تزمر اثير وغضبها ...  
شهاب...    قولتلك هقولك بعدين... واتفضلي روحي كملي نوم..  عشان انا ورايا شويه شغل وعايز اخلصهم
اثير.....  تمام هروح اطمن علي بابا وهرجع علي طول..  تحب احضرلك حاجه معايا
شهاب...  فنجان قهوه لو سمحتي 
بمجرد خروجها..  قام شهاب باجراء اكثر من مكالمه....  لتحضير المفاجآت المعدا لهاااا
***
ذهبت اثير...  لوالدها ظنت انه نائم ولكنها وجدته مستيقظ وبمجرد رؤيتها اخذ يهمهم باسمها حتي تقترب
ذهبت له سريعا....  مالك يابابا حضرتك تعبان هروح اخلي شهاب بجيب الدكتور حالا 
مصطفي..   اااا... لا..   عا. يز  .. ات. وضي..  و..  اصلي 
اثير...   بفرحه عارمه...   بجد من عيووووني...  وجلبت اناء وبه مياه وقامت بتوضئته...  وعدلته باتجاه القبله 
وذهبت الي المطبخ
ظل يصلي ويستغفر الله عما اقترفه بحق تلك الملاك...  ويدعو الله ان يسامحه....  
دخلت اثير...   واخضرت كوب اللبن...  وظلت ترغمه حتي انهاه علي الاخير وهمت بالرحيل
ااا.  ث.  ير...   نعم اؤمرني
عاا ...د ..ل.....   اطمن عرفت من جدو انه دخله مصحه وهو بيتعالج وصحته بتتحسن .. المهم حضرتك تخف وترجعلنا بالف سلامه ..... هسيب حضرتك تستريح...   وذهبت وتركته.....  قلبه ينزف دما عما اقترفه بملاكه ويتمني لو عاد به الزمن للوراء 
***
مهراااااان...  براحه يا ولدي بتاكل ف اخر زادك اياك
شادي وهو ينظر لزوجته..   اهو بفش خلقي في حاجه بدل ما ارتكب جريمه.....   
نظر له مهران وكتم ضحكته...  وهو يري زوجته تاكل ولا تعير زوجها ادني اهتمام 
بس يا ولااااا واسمعني زين....  اني مسافر كام يووم وحجزتلك انت ومراتك وطيارتكم بعد ساعتين يعني تفطروا وتتوكلوا ع الله... واني هخلص اللي. رايا واحصلكم
وهنا هبت سناء صارخه من الفرحه....  بتكلم جد يا حااااج...  ثم قامت بحذب يد زوجها....  انت لسه هتجعد تاكل هو دا وجت طفااسه هم معايا نحضر الشنط ليرچع في كلامه
شااادي.....  يابنت المجنوووونه......  دراااعي...  برستيچي ادام الغفر طيب 😠
لم تعره اهتمام وظلت تسحبه خلفها وقبل الموعد كانوا بالمطار 
***
وبنفس التوقيت...  سافر الحاج مهران...  لينقذ حفيده عادل.....  بعد ان اكد عليه الطبيب حضور احد أقاربه للمساعده معهم...  فهو لم يظل مكتوف الايد...  فقد استقرت اوضاع احفاده باستثناء عادل ..
***
مراد... كان يشعر ... بدوامه داخل راسه...  بعد ان ترك منزل والده صديقه وام سالي...  ذهب لمنزله...  وبدء بقراءه الرساله التي تركها له صديقه
صديقي العزيز مراد....  لا اخوياااا احب أعرفك انك وانت بتقرا رسالتي دي هكون استشهدت...  انا كتبتها من فتره وادتها لامي...  وعرفتها لو جرالي حاجه تدهالك...  ومتزعلش يا صاحبي انا في مكان أحسن ومكرم عند ربنا 
بس اهلي هما اللي وجعين قلبي انت عارف مفيش غير انا وسالي...  وخايف اهلي ميستحملوش خبر وفااتي 
عشان كدااا...  بقولك خليك جنبهم... واعتبرهم اهلك
ورجاء اخير من اخ لاخوه...  سالي ملهاش حد في الدنيا وممكن من غيرنل تضيع...  ارجوك اتجوزها 
محدش هيخاف عليها ويصونها ادك يا اخوياااا 
        وفي الختام ليك مني الف تحيه وسلااام 
                        اخوك...  فايز 
لم يعرف كيف التصرف الصحيح...   بعد ان اخبرته سالي انهم قاموا ببيع كل ممتلكاتهم لعلاج والدتها من تلك الصدمات...التي حلت عليها وتدهور صحتها بعد ذلك وخاصه نظرها الذي كاد لا يذكر..  
وانهم رفضوا تقاضي معاش ولدهم وتنازلوا عنه للجمعيات 
الخيريه....  وان مصدر رزقهم الوحيد هو عمل سالي بشركه ال مهران
يا خبر اسوود...  دا الملف مسئوليه سالي...  واكيد الزفت دا سود عشتها.....  طب والحل 
ثم تذكر انه كان سيتسبب في قطع ارزااق كل موظفي الشركه...  فقد اعماه حقده...  وكرهه لشهاب
***
شهاب.....  انتي انسانه مهمله وعديمه المسئوليه.. اذي ملف مهم ذي دا يضيع وميتلاقااش دانا هوديكي في ستين داهيه  ..... الصفقه دي فيها كل اسهم الشركه يعني ممكن اتحبس فيهااااا
ظلت سالي تبكي...  والله حضرتك انا خلصته امبارح وسبته علي المكتب وخرجت حتي الوقت كان متاخر..   
كان مراد..  رصل الي مكتبه وسمع تعنيفه لها من الخارج فقتحم المكتب عليها 
انت اذي تكلمها كدااا....  وبتاع ايه اصلاااا.....  يلا يا سالي مش هتشتغلي مع الانسانه الذباله دا تااني 
***
مهران اراد الاطمئنان علي احوال العمل بالشركه قبل السفر...  فذهب الي مقر الشركه وترك شادي وزوجته يذهبوا الي المنزل
وحد غلبه علي غرفه مكتب حفيده....  وصعق مما راي
وجد السكرتيره..  مغشي عليها وملقاه علي الارضيه...  وشهاب ومراد احتدت المعركه فيما بينهم....  وكذب شهاب سلاحه وحاول قتل مراد...  ومراد قام بنفس الحركه
اندفع امامهم وجذب شهاب مت معصمه. ..... 
بس انت وهو.....   فيه ايه يا شهاب والله وبجينا عصباجيه يابن الاسيوطي....  اخذ شهاب بالنهجاان وقص لجده من ذلك الوغد الذي حاول تدمير حياتهم 
اما مراد....  فذهب سريعا ليري ماذا اصاب سالي وحاول افاقتهاااا....  بجي اجده...  ماشي 
سالي....  هو فيه ايه...  مراد انت كويس....  عملك حاجه 
مهران.....  جومي با بتي ارتاحي علي مكتبك وانت يا شهاب..  اخرج وسبني معاه لوحدينا
بس يا حاااج ..... فنظر له مهران..   فذهب شهاب وهو لا يري امامه من كثره غضبه
***
ذهب شهاب لغرفه كاميرات المراقبه ليتاكد من صدق كلام سكرتيرته...   
وبالفعل....  تاكد من حديثها....  فقد راي شخصا ملثم جسده ينطق علي مراد فايقن انه هو بل وراي انه حاول إحراق الشركه ولكن دخول سالي انقذه 
لم يستطع الانتظار..  فذهب ليهجم عليه..   فوجد اثير اتت وكادت تدخل عليهم 
نهار ابوكي مش معدي انتي ايه اللي جابك هنا دلوقتي
واذي تخرجي من غير ما تستاذني من كشك النور الي متجوزاه.... 
اثير.....  اااه دراعي جدو هو اللي قالي اجي وبعتلي السواق ولما قولتله اني استاذنك الاول قالي انك عارف
.وهنا فتح باب المكتب وخرج مهران .. تعالي يا اثير... 
شهااب... نعمممممممممم وانا اعد هنا ايه ارياال ولا ظابط الدش 
مهران...  لا وتعالي انت كمان الاعده دي هنحضرها كلنا.....  ولازم الامور تتوضح.. 
***
قص مراد كل شي للحاج مهران...  فعلم انه رجل ذو خبره وفطنه كبيره...  واعلمه بمعرفته بسالي حتي تلك الرساله
مهران.. دلوك انت و اثير جدام بعض اها
.اثير...  انتي مرغمه علي الچواز من شهاب....  ولا دا بارادتك....  فهزت اثير راسه بالموافقه
.انطجي يابتي ولو مغصوبه قسمآ بربي اخلي يرمي عليكي اليمين بالتلاته دلوك
جاء شهاااا ... بالحديث الا ان اثير قفزت من مكانها
.لا يا جدووووو بعد الشر طلاق ايه...   انا بحب جوزي ومش عوزه اطلق
مراااد....  اثير ايه اللي بتقولي داااا انتي اتجننتي
شهاب...  انت اذي تكلمها كدا يا حيوان انت
اثير....   ابيه مراد لو سمحت انا مش طفله وعرفه مصلحتي كويس...  ومن فضلك بلاش تدخل ف حياتي 
كاد مراد قلبه يتوقف مما سمع...  ولكن صدمه من نطقها لاسمه ابيه فهي لم تراه الا اخآ لهاااااا وهو من ظل يحلم لسنين طوال
انهي مهران تلك الجلسه بعد ان اخذ ملف الصفقه من مراد..    وأخذ منه وعد بالا يعترض طريقهم مره اخري....  وان يهتم بوصيه صديقه...  
شهاب....  كل ما كان يهمه انه سمع اعتراف صريح من زوجته بحبها له وانها ليست مرغمه عليه...   
***
مراد بنفسه وهو ذاهب تجاه سالي 
لو مش مكتوبالي السعاده يبقي علي الاقل اديها لغيري
سالي...  نعم. 
تقبلي تتجوزيني...   لم تستطع سالي الصمود وفقدت الوعي من فرحتها
مراد....  انا عارف هي ايام سوداااا😂

الجزء الثاني من الخاتمة

انتهي الجلسه بعد ان اتفق الحاج مهران ان مراد سيقوم بتولي شؤن الشركه القانونيه...  عوضآ عن وظفته التي خسرها بسبب ما حدث من حفيده شهاب....  ولم يعترض شهاب فاوامر جده لا راجعه فيهااااا 
وبعدها ذهب الحاج مهران ولم يخبرهم الي اين
***
حاولت اثير... بشتي الطرق ان تصالح شهاب...  ويعفو عنها لاخروجها بدون اذنه...  ولكنه صمم علي رأيه..  فمنذه ذلك الحين من أسبوع مضي وهو لا يحادثها .... ويبيت بغرفه اخيه...  وسناء تبيت معها....  
***
سناء...  تعرفي بابت يا اثير اني حبيتك وكنك اختي...  وبيتنا مع بعض مصلحه بلا قله ادب
اثير  ....  مصلحه طيب انتي وجوزك بتنقروا في بعض طول اليوم انا جوزي مش بيبص في وشي حتي 😢
***
اتصل الحاج مهران بوم الأربعاء مساءا واخبرهم انه قادم في الصباح ويريد استقبالا يليق به
فاصبح يوم الخميس كلليله عيد بالمنازل المصريه..  فانقلبت الفيلا راسا علي عقب...  ولم تكف اثير عن طلب العفو من شهاب... 
 حتي انها حاولت تقبيل يديه كنوع من انواع الاعتذار
شهاب.....  اوعي تعملي كدا مره تانيه انتي فهمه 😡
 اوعي توطي راسك لحد اوتزلي نفسك لحد مهما كاان حتي لو انا ولو عملتيها تاني هيبقي اخر مابيني وبينك 
اثير رغم فرحتها الا انها مثلت الدهشة...  ليه دي من الحاجات اللي كانت بتسعدك وكنت بتطلبها مني 😕
شهاب...    دا كان شهاب الحيوان اللي كل همه غريزه وبس
انما انتي رجعتي سهاااب الإنسان من جديد....  
يا اثير انا لو مكنتش اتغيرت..  كنت خرجت ورا مراد وضربته بالرصاص....  انما انا صمتت اني اتغير عشانك وليكي 
ارتمت اثير بحضنه...  ربنا يخليك ليا وما يحرمني منك ابدا
شهاب....  طب يلاااا يا فالحه كنت حالف اعقبك شهر بس عشان خاطر جدي سماح النوبه بس عرفه لو اتكررت لمسكك سلك الكهربا عريان..  علي راي الكبير  😂
اثير...  بخضه وعلى ايه....  ادينا اعدين..  لا سلك كهربا. ولا  مروحه حتي  😊
طيب يا فالحه...  اطلعي نادي علي سناء وهتخرجوا هتكون فيه عربيه مستنياكم بره 
وماما فيها.... ومتخدوش حاجه انا مجهز كل حاجه 
اثير علي فين مش لما نستقبل جدو دا وحشني اووي
لم بنطق شهاب...  هي نظره كفيله ان تجعلها تهرول علي الطرابزين
***
ذهب مراد الي والده سالي وقرا الفاتحه...  ولكن والدتها اصرت ان يكون كتب كتاب.   خوفا من ان يسترد الله أمانته 
وافق مراد ولم يتردد.....  خوفا علي والدتها..  ولكن لم يشعر بالسعاده مطلقا
طيب ايه رايك يا ست الكل نخليها كتب كتاب وفرح علي طول يوم الخميس الجاي.... 
سالي رغم فرحتها..    الا انها لمحت نظره الحزن بعين مراد فهذا لم يكن وجهه عريس يحدد معاد زواجه 
***
امام اكبر بيوتي سنتر بالبلده...  نزلت رقيه واجبرت آلفتيات علي النزول....   
اثير ياماما فهميني احنا هنا ليه...  وجدو زمانه جاي وهيزعل لو ملاقنيش ف استقباله 
رقيه.....  جوزك وجوزك يا سناء عملين حفله علي الديق عشان يعرفكم علي المعازيم وجدك عارف....  ولو مش عجبكم العربيه واقفه يلا بينا وبلاش خوته
اثير......  مين دا هو انا ادواااا هو الباب منين
***
دخلوا واتبهروا بمدي جمال ورقي المكان....  بعد مناقشه بسيطه من السيده رقيه مع مديره المكان والتاكد انه لا يوجد رجلا واحد بالمكان...  اطمئنت عليهم وتركتهم...  وانصرفت اللتجهيزات مع اولادهاااااا
***
ظلوا الفتايات من غرفه لاخري...  ومن سونه الي ماسكات وخلافه.....  حتي انهم شعروا بالخوف ولولا مكالمه شهاب لاثير...    ليطمئن عليها وانها لم تلمح احد الرجال هناك 
لهربوا علي الفور..    واخبرها ان والدته ستأتي لاصطحابهم 
بعد قليل....  وفعل شادي نفس الامر مع بعض التزمر من زوجته 
***
جاء وقت ارتداء الفساتين....  فتكلمت صاحبه السنتر..التي تتحدث عربي مكسر كما يقولون...😂
مدام اثير...   ممكن تتفضل معايا دقيقه واحد نقيس فستان.....  😊
چورچت...   خدي مدام تاتي تقيس فستات ومش عايز غلطه وااحذ مفهوم😠 
***
ذهبت معها اثير وادخلتها غرفه كبيره وبها أدوات للزينه كثيره جداااااا...   واحضرت لها فستان زفاف....  لا يقل فخامته عن فساتين الاميراااااات
فكان اغلبه مرصع بالجواهر....  واعطتها رساله من زوجهاااا
اثورتي...  يارب تكون هديتي عجبتك ويكون زوقي عجبك...  بس انا متاكد ان انتي اللي هتزيني مش هو 
       هستني طلتك به يا اجمل عرايس الدنيا 
                     سلام مؤقت يا قلب شهاب وعيوني
اه..  ملحوظه...  
اوعي تعيطي هنفخك اصلي عرفك وش نكد 😂
وبالفعل....  كانت تبكي واحتضنت الفستان وظلت تطير حتي كادت تفقد وعيها..    فظنت ان هذه هي المفاجئه فقط 
بداءت السيده..    بمراحل تزينتها التي كانت اشياء بسيطه لان اثير جمالها طبيعي ولا تحتاج لتلك الاشياء
***
عند سناء....  بقولك ايه با ولسه انتي اني نفخوكي منجصكيش بقولك اني متجوزه هلبس الزفت ع دماغك دا ليه....     فاعطتها الرساله ايضا وبعدت عنها خوفا منهاااا
شادي في رسالته...     عملي الاسود....   البسي الفستان عشان اللي كان في بلدكم دا كان شوال قطن.....  وبعدين دا نوع من انواع الاعتذار علي الطريقه اللي اجوزنها بيها
اقبلي اعتذاري وسبيني اردلك كرامتك.....  ومتخوفيش الناس منك عشان يشوفوا شغلهم اصلي عرفك 😂
وبعدين ليكي عندي مفاجئه حلوه ....  بس حطي للسانك في بقك خليها تسلك 
        امضاء...  زوجك المبلي 😂
شعرت سناء بالسعاده....  ونادت لجورجت لنبدء عملها 
واحتضنت الرساله وظلت تقلبها حتي كادت تتحول الي اشلاء
***
عند السابعه مساءا كانوا العرسان ينتظرون مكالمه لياتوا لاستلام زوجاتهم...  
دخل شهاب ومعه والدته اولا....    وانتظر ببهو المكان حتي اتت السيده باثير وكانت تضع الطرحه علي وجهها
         تقدم منها...     ورفع تلك الغطاء الذي يداري شمسه عنه..    اللهم بارك....   فكانت اثير مثل حوريه قادمه من الاساطير...  القديمة 
زوجتك لم تحتاج الي مكياج مستر شهاب فجمالها رباني
هل تسمح لي ان اعلق صورتها لدي بالبيوتي سنتر 
شهاب....   منك لله يا فصيله.....  مفيش مشكله علقيها وانا هاااجي....  اعلق رقبتك جنبها وناخد صوره للذكرى 
احمممممم...   عفوا لا اريد...  عي اذهبا بارك لكما وبارك عليكما
قام شهاب بتغطيه وجهها....  واخذ يحادث نفسه وهو بطريقه للسياره....  يخرب بيت جمال امك....  قويني يارب 
.....  لا وعملها حفلها عشان يتقر عليا....  مانا ناقص.    طب اخدهاااا واهرب 😁
وجد شادي بطريقه.......  ادخل يا اخويا استلم الله يعينك انت كمان  
لم يفهم شادي شى ولكنه ذهب الي الداخل سريعا
***
دخل شادي واتت السيده باصطحااب سناء معها.....  
مبارك لك سيد شادي جعلها الله زيجه العمر 
شادي.....  طيب....  وقام برفع الطرحه عن وجه زوجته.....  فقامت... بعمل حول لعينيها ومد شفاهها للامام وشفط المنتصف
شادي...  😯 لا مش عاوزها رجعوها تاني
سناء....  هي مين دي يا عنيه...  جك خابط
شادي... بضحك لا دي هي بتاعتي عرفتهااا خلاص هاخدها
قبل جبينها حتي تتوقف عن الثرثره...  وبحنان مبروك يا سناء قلبي وعقلي....  واصطحبها هي الاخري 
والسيده رقيه ظلت تملئ المكان بالزغريط وترقي ابناءها وزوجاتهم خوفا عليهم من الحسد
وانطلقوا جميعا...  الي اكبر فنادق العاصمه حيث يقام الحفل هناك 
***
ظلت اثير صامته ولم تتفوه بكلمه...  ولم يضفط عليها شهاب....  ولكن الخوف اخذ ياكل بقلبه..  خوفا من انها اصبحت لا تريده
***
ترك كل عريس منهم عروسه بغرفه منفصله...   حتي ميعاد النزول للقاعه 
انتظروا الفتايات حتي ياتي احدا لاصطحابهم الي القاعه....  
ظلت سناء تفكر بالغرفه...  حتي وجدت والدهاااا واخواها يدخلون عليها....  همي يا بت نسلمك لعريسك. 
سناء ارتمت باحضان والدها.....  
چوزك دا زينه الشباب حفظي عليه ووجري وبلاش للسانك الفرجله معاه...   ثم اخبرها ان زوجها قام بدعوه اغلب رجال العائله..    لحضور زفافهم...  كنوع من رد الاعتبار لهم.....   
سناء....  كبر زوجها بنظرها اضعاااف .... وذهبت مع اهلها للقاعه...  
***
وبالفعل نزلت اول عروس وكانت سناء......  الذي علمت اثير أنها ذهبت من ارتفاااع اصوات الموسيقي لاستقبالها 
واستلمها شادي وذهب بها الي مكانهم المخصص لهم
***
اثير....  يارب يا جدو تكون جيت معاهم....  ولا هبقي مقطوعه كداااا مش لقيا حد....  عشان كدا نزلوا سناء قبلي عشان محدش يلاحظ...    فشعرت ان سعادتها ناقصه
وفاجئه دخل جدها.....  ها يا عروسه چهزه تجي معاااي... ذهبت له اثير وارتمت باحضانه...   ايه يابت الحلاوه دي أخاف تتحسدي...  ربي يحفظك... 
بس ليكي عندي مفاجئه زين....  ومش اني اللي هسلمك لعريسك......  اندهشت اثير...  وشعرت بالخوف 
مهران...     تعالي يا ولدي...    دخل عادل وهو يرتدي بدله كانه عريس بليله عرسه......  ظلت اثير صامته .... حتي وجدت عادل يفتح زراعية لها....  فركضت نحوه وارتمت باحضانه.....   ياااااااااه يا اخويااااا أخيرا حسيت بطعم حضنك 
عادل......  بدموع وبقرب اذناها...   سامحيني يا غاليه....  واوعدك عمري ما هسيبك وهفضل امانك وحمايتك....  اندهشت اثير....  البركه في جدي لولا كان زماني ميت يل مرمي في الشارع ذي كلاب السكك
كادت اثير تبكي من فرحتها....   الا ان مهران نهرهااا عن فعلتها ......وعند وصولها الي باب الغرفه وجدت والدها...  بابنتظارها علي كرسي.....    
فنظرت له وابتسمت وشعرت ان سعادتها أصبحت كامله 
وعند اعلي الطرابزين....  أخذها...  مهران وعادل ليستلمها شهاب.....  واوصوا بها 
قبل جبينها وصعدت الموسيقي لاستقبالهاااااا 
ولكن لم يذهب الي كوشته ذهب الي الاستدچ مباشره...  
وامسك المايك.....  اثير .... تقبلي تتجوزيني وتكوني مراتي وام عيالي ونور عيوووني.....  وملكه علي عرش قلبي.....   
.اغرورقت عيناها بالدمووع..  وامت براسها فقام باحتضانها ..... واخذ يلف بهااااا..  وانزلها وقام بتلبيسها دبله ماسيه.....  وصعدت الموسيقي الرومانسية ورقص معاها سلوااا حتي لم يعد يشعروا بنفسهم وانهم وسط معازيم حتي ان بعضهم التفوا حولهم وظلوا يصفرون 
انتهي الحفل ع اكمل وجه وذهب كل عريس الي جناحه...   
وكل واحدا منهم اتمم زيجته علي اكمل وجه 
***
بعد الفرح اخذ عادل والده وذهبوا الي شقته حتي يستطيع الاعتناء به...  ووفر له مهران عمل باحد شركاته فاراده الاعتماد علي نفسه والا يقفز مره واحده...  
ومصطفي...   كان كلما تذكر ما اقترفه يبكي ويطلب من الله العفوا وان ياتي اليوم الذي تستطيع به اثير ان تسامحه
***
شهاب.... صباحيه مباركه يا عروستي...  اخذت اثير تختبئ بالفراش من كسوفها من زوجها وما حدث 
شهاب......  يهدك يابت هو انا شقطك دانا جوزك...   دا لو حد عرف اننا دي ليلتنا الاول...  هنزل منشت صفحه اولي😂
اثير...   بطل قله ادب.....  اخذ يشاكسها....  وذهبوا الي احمممم ملناش دعوه  😂

النهاية

بعد ثلاث ايام عاودا الي منزلهم....  ووجدوا مهران 
حمدلله ع السلامه....  وعلي الغداء 
مهران...  بصوا يا ولاااد انا مبحبش موضوع شهر العسل..  بس فكرت ليكم في حاجه يارب تعجبكم....  
اني حجزتلنا كلنا. ..  وهنطلع العمره...  عشان نغسل ذنوبناااا....  وتبداو حياتكم من اول وجديد... 
فرحوا جدااااا...  وقاموا بشكره وتقبيل يده امتنانا له
حتي عادل ومصطفي..  حجز لهم 
***
شهاب بغد رجوعهم من العمره....  اثير 
انا عملك مفاجئة يارب تعجبك.. ودا تكفير صغير عن غلطي.. بس تفتكري ربنا ممكن يسامحني  😢
اثير.... ربنا ارحم مما تتخيل...  وبعدين هتاخدني في دوكه انجز وهات من الاخر  😂
شادي...  قدم لمراته السنادي في كلية الطب..  هي صحيح خاص بس معتمده...  وانا عملتلك استثناء واقدمتلك معاها 
اثير.......  ظلت تصرخ من الفرحه ..  واخذت تحتضنه وظلت تبكي فرحاااااااا .... بحبك ❤ بحبك❤ بحبك
شهاب....   اثير.....  انا مش بحبك انا بقيت 
اسيرك 🙈
تمت بحمد الله روايتي الجديدة أضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent