رواية ماذا جنيت انا - الفصول 21 و22 و23

الصفحة الرئيسية

 رواية ماذا جنيت أنا الفصل الواحد والعشرون 21 والفصل الثاني والعشرون 22 والفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هند حمدي عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل pdf

رواية ماذا جنيت انا كاملة

رواية ماذا جنيت انا البارت الواحد والعشرون 21

قامت اثير بارجاع المقبس وهي تكتم ضحكاتها من زوجها الذي رفض النزول الا بخروج اخر قطه من الشقه
شهااب بغيظ ... بتتزفتي تضحكي علي ايه انا مبخفش منهم دول بيعملولي حساسيه مش اكتر
اثير ..  لااااا واضح اتفضل بقي غير خلينا نروووح في الليله دي
ذهب شهاب الي الغرفه التي ابدل بها ثيابه ببچامه مريحه 
وجد
چاكته ولكنه بحث عن بنطاله كثيرا ولكن لم يجده
شهاااب ... انتي يا زفته يلي بره 😬
اثير ...... نعممممممم هو هيبقي اسمي الجديد وانا معرفش خير بتزعق ليييه
فين الزفت علي دماغك البنطلون بتاعي مفكره نفسك لما تخبئ تبقي بتعملي فيا مقلب وربنا انفخك
اثير .... اتفضل ..بنطلون الشحروره اهو. اظاهر ان المحروسه بتاعتك لبست بنطلونك وسبتلك حاجه من رحتها😉 عشان متنسهاش
شهاب بصدمه ... نهاركم مش فايت هي اتجننت هي كمان ولا ايه اذي يعني  
اثير ... اظاهر انها بتخاف من الضلمه ومحستش هي لبسه ايه😂 ... 
شهاب ... طب والعمل انا مبجبش لبس ليا هنا غير بچامات بس ومقدرش اخرج كدااا
اثير .... ياعهم بقي يلاااااا الدنيا ليل ومحدش شايف حاجه 😉
شهاب .. انتي اتجننتي اكتر مانتي عوزه شهاب باشا الاسيوطي ينزل من بيته ببنطلون بچامه 😠
اثير .... بقولك ايه انا مالي مش السنيوره بتاعتك ميخصنيش شوف هتعمل ايه وانا اعده بره وخرجت وهي صوت ضحكاتها يملئ الغرفه😂
شهاااب ... وربي لنفخك امها بس اشوفهااا ماشي يا سوزي الكلب😡
***
معتز قام بالاتفاق مع احد اصدقاءه بالقبض عليه وحجزه شادي وتربيته علي طريقتهم
شادي..... انت متعرفش انا مين وبن مين انا هوديك ف ستين داهيه اظاهر انك جديد ومتعرفش بتتعامل مع مين
هات التلفون بتاعي وهعرفك مقامك
الضاابط ...بس يااد والا وربي هقوم انفخك مع ان اللي مستنيك ينفخ بلد 
ابتلع شادي ريقه ... هو لم يتذكر انه قام بشئ مخالف للقانون
الضابط ... يا عسكري تعالي ارمي ف الحجز لما نفضاله
شادي طب افهم عملت ايه عشان يتقبض عليا
الضابط .... عصام اللي انت قتلتوا اعترف عليك قبل ما يمووت 
شادي ... هو عصام اتقتل ولبسهالي قبل ما يموت ... يا نهار مش فايت  ... ممكن تديني الموبايل بتاعي اكلم اخوبا يتصرف ويبعتلي محامي 
الضابط ... اشار لاحد العساكر فقام بسحبه الي الحجز
شادي كان في حاله من الزهول التام ولا يعي شئ فنظر حوله فوجد مجموعه من المتهمين معه بالحجز ينظرون له بطريقه لا تبشر بالخير .. اقترب منه احدهم الذي كان احد حراسه موصيه علي الوارد الجديد كما يقال
انت يا اخينا ئب بالي جيبك واخرج سلاحه الابيض بوجهه
شادي ... انت اتجننت يا حيوان انت شيل الاقصافه دي لتعورك يا شاطر واعرف انت بتكلم مين الاول😎
وماله ميضرش عرفوا يا رجاااله انا ابقي مين 😣
فقام كل من بالحجز وهجموا عليه واطرحوا ارضآ من كثره الضرب حتي اصبح لا يقدر علي الصعود 
اتي احد العساكر ... فيه ايه يا شويه بهايم .. 
فغمز له ذلك المتفق معه يا حصول من ساعه ما دخل وعمال يتنطط علينا وانا بن مين وانتوا معرفش ايه وفضل يجر ف شكلنا 
سحبه العسكري وذهب به الي الضابط ... فامره بوضعه في التأديب 
ادخل يا متهم دانت يومك مش فايت 
ثم تركه بحجز فارغ ولت يوجد به شئ وارضيه فارغه ثم اتي بسطل مياه وسكبه علي الارضيه حتي لا يستطيع شادي الجلوس
شاادي بعد خروج الحارس .. يا ولاااد الكلب😢
وكاد يبكي كالاطفال
***
مصطفي ... بقولك دخلني يا حيوان انت انا ابو مرات شهاب بيه اذي تمنعني 
اتي الحاج مهران علي صوتهم ... فيه ايه يا ولدي منك ليه
انتبه مصطفي لذلك الصوت .... وادار وجهه وابتلع ريقه بخووف 
حاااا.....اااج مهرااااا....اااان 
مهران .... مصطفي الراؤي .... اخيرا اتقتبلنا بعد كل السنين دي لاااا  وجيلي برجليك شوف تدابير ربنا 
 الحاجه الوحيده اللي خلتني متمسك بالحياه هي انت وانتقامي منك 
هاتوا ورايا علي بدروم الفيلاااااااا ...
ثم قام بالاتصال علي شهاب 
شهاب ... الوووو خير يا حاج
مهران تعالي علي الفيلا بسرعه عشر دايق وتكون جدامي
شهاب بس يا حاج ... ولكن قام مهران بغلق الهانف بوجهه هذه المره
***
شهاب ماهو كان ناقصني طب استني اخلي حد من التيران اللي بره يشتريلي بنطلون هخرج اذي كدا ... 
بس لو اتاخرت مش هخلص يلااااا بقي وذي ماتجي 
يا خساره هبتك وسط رجالتك يابن الاسيوطي كله من بنت الاقرده اللي بره دهاه بس ملحوقه 😠
ارتدي شهاب چاكت بدلته فوق بنطال البچامه وكان منظره مهلك من الضحك .... بمجرد خروجه امام اثير لم تستطع التوقف عن الضحك
شهاب ... وربي وما اعبد يا اثير الكلب لو ما سكتي لولع فيكي انا مش طايق نفس 
حاولت كتم ضحكاتها وخرجوا من المنزل .... لمحهم طاقم حراسته الخاصه ظلوا صامتين ولكن بمجرد اقتراب شهاب منهم انطلقت الضحكات دون توقف 
شهاب بغيظ .... كلكم مرفووودين😡 مشفش وش حد تاني فيهم ثم صعد الي سيارته واثير واضعه يدها علي فمها حتي لا يدق عنقها الليله
شهاب ..... اه يا سوزي الكلب لو اشوفك هولع ف امك
***
احضر الرجال مصطفي الي البدروم وقاموا بربطه في احد الكراسي ... 
كان مهران ينظر له والحقد يطلق سهامه من عينيه
مهران ....لااااااا كرسي ايه انا عوزكم تجلعوا خلجاته وتربطولي اديه علي العمود دا ... وحد بلفيني الكرباج اللي ف الاسطبل
مصطفي ... يا حاج مهران سامحني .... وانا مستعد اقدملك الترضيه اللي تطلبها
مهران امرهم بتكميمه .... واتي احدهم بالكرباج وخرجوا من البدروم حسب اوامره
قام مهران بضربه بالصوط حتي اغمي علي مصطفي من شده الضرب وبدء مهران بالنهجاااان
تركه وخرجه وامر بغلق البدروم عليه وتركه كما هو دون نقطه ماء
وذهب بعدها الي غرفته ... اغتسل وصلي ركعتين شكر لعصوره علي عدوه اللدود
***
اتي شهاب واثير من الخارج وذهب الي غرفته مباشرتآ قبل ان يراه احد واثير معه ودمعت عيناها من كثره حبسها لضحكتهااااا .... 
شهاب ..... انا هغير واروح لجدي اشوفه عايز ايه تكوني نزلتي حضرتي الاكل احسن هموت من الجووع 
اثير .... امرك يسي شهاب ثم غمزت له😉
شهاااب ... الله. الله دا القطط فتحت وبقت بتغمز اهو .. انتي بقي عرفه نتيجه الحركه دي انا هعتبرهاااا دعوه صريحه
اثير ..... دعوه انت جتلك دعوه هنروح فرح هااااااه 
شهاب .... دعوه لا انا جتلي نقطه وهمشي قبل ما تجيلي الذبحهز
ثعد رنينه وكان المتصل مهران
شهااب .. الووو. 
انت فين يا زفت ... مجتش ليه😬
زفت هو اللي بعملوا ف البت هيطلع عليا ولا ايه
انا ف البيت يا جدي وجيلك حالآ 
***
قامت اثير بالقفز اكثر من مره كثره سعادتها لانتصارها علي ضعفها لاول مره وذهبت الي والدتها لتخبرها بما حدث
***
خير يا جدي فيه ايه .. اول مره تكلمني بالشكل دا
مهرااان .. جرئ ايه يا ولد انت مهما تكبر هتكبر علي چدك..
ذهب شهاب اليه ... وقبل يديه الاثنين العفو يا جدي انا لو كبرت علي الدنيا كلها ..  انت هتفضل جذمتك علي راسي
اؤمرني تحت امرك
مهران ... ميآمرش عليك ظالم يا ولدي اجعد عايزك
.عصام اللي كنت بتدور عليه واللي اضرب بالنار مات بس مش دي المشكله ... المشكله ان الشبوهات حامت حوالين اخوك شادي فيه ناس جالت ان اخوك كان علي خلاف معاه واحتمال يكون هو اللي جتلوا .. 
انا كلمت شادي وحلف انه ملوش دعوه بموضوع الجتل دا واني دساته  ... لحد ما نشوف هترسي علي ايه ... اني جولت اعرفك عشان يكون عنديك علم ومتجلجش من غياب اخوك
شهاب ... تمام يا جدي اللي تشوفه ولو تحب اتوله انا الموضوع دا 
مهران .... لا سبلي الحكايه دي انا هتصرف ... 
شهاب ..... تماام ... تامرني بحاجه تاني
مهران ... متجساش علي مرتك يا ولدي دي طيبه وجاست في حياتها كتير 
شهاب .... حاضر يا جدي .... مش هتتعشي معانا 
شويه وهحصلك 
***
قصت اثير الي والدتها كل ما حدث ... 
واخبارتها السيده رقيه بان الحاج مهران اصبح بصفهم وسيساعدها علي تغير شهاب 
ذهبت بعدها تثير الي غرفتها .... كانت فارغه ومازال شهاب بغرفه جده 
اتت الخادمه ... ست اثير .. فيه واحد ادي الظرف دا لحراسه وقالوا ان دا الهانم الصغيره واعطتها الظرف وذهبت
اخذت اثير الظرف وفتحته ....  وجدت شهاب مع سيده وهو يساندها ويدخلها سيارته .... وصور اخري وهو يحملها ويدخل بها الي مكان ما فظنت انها احد اماكنه التي يقوم بارتكاب الفواحش بها
كانت صامته تماما ... والظرف بيدها حتي اتي شهاب
انتي لسه اعده مكانك .... فين الاكل .. ولا الهانم خدت ع الدلع
.اثير خرجت من صمتهااا.  .... طلقني 
مش عوزه اعيش معاك انا بكرهك انت مش انسان انت حيوان معدوم الضمير
عند سماعه كلمه طلاق من اثير شعر بان الارض تهتز من تحته  .. .... بانه اصبح شيخآ كبيرا وقدمه لا تحمله
ذهب اليها .. وبكل هدوء وحدت اثير صفعه علي وجهها 
لو سمعت كلمه طلاق تاني هدفنك حيه مكانك ..  انتي بتاعتي ومحدش هياخدك مني واللي يفكر يبصلك همحي من علي وش الارض 
لمح شهاب ما بجوارها ... فالتقطه ووجد صور له مع اروي ولكن الصور لا تنبين ملامحها .... 
فقد علم ان مراد من ارسل تلك الصور للتفرقه بينه وبين اثير ... لان محامي ابلغه ان المدعو مراد ارفق بقضيه الخلع صورا له كع بعض النساء
.شهاب .... هسيبك تهدي وبعدين لينا كلام مع بعض
اما اللي بعت الزفت دا حسابه معايا تقل اووي
***
اخذت تبكي حظها العثر الذي اوقعها مع نسخه اسوء من ابيها
سمعت طرقا علي باب غرفتها فظنت انها والدتها 
جففت دموعها .... ادخلي يا ماما ولكن من اتي خو الحاج مهران .... 
.سمعتكم بتزعقوا قولت اجي اطمن لقيته هو خارج وواخد ف وشه..
اثير اتفضل يا جدووووو دا عمروا ما هيتغير..
مهراااان .... بصي يا بتي اللي بعت دا عاوز يخرب بيتك وانتي تبجي عبيطه لو نفذتي اللي هو عوزه 
تحدث معاها كثيرا .... واخيرا 
هتجدري تنفذي اللي اتفجنا عليه ولا هتخيبي ظني عاااد
كانت اثير تستمع الي مخططه بفم مفتوح ع اخره 
ثم نطقت ... بس كدا دانا مستنيه علي نااار بس تكون ف ضهري ...
مهران .. اني وامك معاكي وهنربي يعني هنربي😉 
.
***
خرج شهاب بسيارته لينفس عن غضبه ف الهواء الطلق
ثم اتصل باحد رجاله اسمع فيه واحد اسمه مراد واعطاه كافه المعلومات .. عوزك تجبلي كل صغيره وكبيره عنه متفوتش حاجه ... بكره الصبح كل حياته تكون ادامي سااامع
وجد والدته اتصل اكثر من عشر مرات وهاتفه ف وضع الصامت كاد يهاتفها فوجدها تتصل..
الووو ... ايه يا امي 
الحقني يا شهاب ... مراتك عماله تصرخ وتكسر ف كل حاجه وعماله تقول يارب اموت واخلص من وشه 
وبالفعل سمع شهاب صوت صرخاتها العاليه
اطلبي الدكتور وانا جاي حالااااا
وبالفعل سمعت رقيه صوت صرير السياره
***
رقيه ... تمام يا كبير .. شهاب جاي بينا ع الجزء التاني
قاموا بتكسير اغلب ما بالغرفه .. ثم ذهبوا الي غرفه رقيه. اتي طبيب العائله الذي دبر معه مهران كل شئ
***
اتي شهاب وكاد يتعثر من شده سرعته فتح باب غرفته فوجد كل شئ محطم ووجد اثار دماء علي الارض
فكره ان اثير حاولت الانتحار بسببه كادت تسير به الي الجنون ....  سمع اصواتا باتجاه غرفه والدته فركض نحوها ... وحد الطبيب ورقيه ومهران
امي اثير جرالها حاجه
رقيه بدموع ... لولا جدك كسر الباب ولحقها كانت زمانها انتحرت😢
شهاب. ..انا هدخل معاك يا دكتور
الطبيب ...لااا هي الست رقيه بس انا مضمنش حالتها لو شفتك واضح انك سبب المشكله فلم يمهله فرصه للرد ودخل هو ووالدته واغلق الباب بوجهه
***
مرت اكثر من نصف ساعه شعر شهاب بالرعب وجاء ليدخل ولكنه وجد الباب يفتح ويخرج الطبيب
شهتب طمني .... اثير كويسه صح اقدر ادخل اشفهااا
الطبيب ..... لا مش هتقدر لانها مبقتش عرفه انها مراتك
شهاب ... يا دكتور انا مش فاهم حاجه يعني مراتي اتجننت 
الطبيب .. لا مراتك رافضه ترجع للواقع .. وعقلها الباطن حبسها ف دور الطفله اللي معشتوش بعد ما فهمت من والدتك ظروف نشاتها 
العقل الباطن رجعها بالزمن لورا
شهاااب ... تصدق انا مش فاهم حاجه خالص
الطبيب بنرفزه .. يعني حضرتك بالنسبالها دلوقتي والدهاااا 
ومدام رقيه والدتهاااا
حتي اخووك بقي بالنسبالها اخوها 
هي دلوقتي مفكره نفسها طفله وعندها 7 سنين واوعي حد يفوقها او  يواجها هتدخل ف انتكاسه والله اعلم
خرجت اثير من الغرفه ... وذهبت الي شهاب ركضآ بااابي حضرتك جيت .. جبت لاثورتك ايه معاااك بقي 
شهاب ... بابا .. يا سنه مطلعلهاش شمس عليك يا شهاب
***
شهاب ...بس بقي يا اثير صدعتي امي يهدك ربنا ايه قرده خرجه من الجنينه
اثير  ذهبت الي رقيه التي كانت تجلس وتكتم ضحكاتها من افعال اثير الطفوليه 
بثي يا مامي بابي وحث وبيزعق لاثور اهي اهي
شهاب ..... يارب انا عارف اني ذنوبي كتير بس بلاش العقاب دا .. دي هدت حيلي
.
يا بنتي بس صدعتيني .... بطلي عيااط سرينه وفتحت
اثير .... انت حاوز اثور مث تزحل منك 
ااه يا قلبي اسكتي بقي
اثير .. طيب ثلني حليب يا لبن😂
شهاااب ... نعمممم يختي 
امي ... طلعيها تتخمد احسن اروح اجيب المخده وافطسها دلوقتي واخلص
اثير .. وااااااء.   واااااااااء ولم تصمت الا وشهاب يحملها علي ظهره كالاطفال
شهااااب .... لما تقع ف ايدي يا مررراد الكلب
***
ذهب مهران الي مصطفي الذي وجده يآن من التعب والعطش. ....  لا لا با راجل لسه بدري انت هتتعب دلوك لااااا عوزك شديد عشان تستحمل اللي هعملوا فيك
مصطفي .... ارحمني يا حاج .... طب اديني بق ميه
مهرااااان وهو يمسكه من فروه راسه .... فين بتي يابن الكلب 😡
مصطفي ... بنتك ماتت من كام شعر 
مهران .. شعر ان حيطان الغرفه اطبقت عليه ولم يشعر الا وهو يسحب سلاحه ويوجهه براس مصطفي
يتبع

البارت الثاني والعشرون 22

شادي كاد ان يفقد صوابه ... مما حدث له ... فكل 30 دقيقه يتم قذف الماء علي الارضيه حتي لا يستطيع النوم او حتي الجلوس
فاخذ يحادث نفسه .. الهي تولع في نار جهنم يا عصام الزفت ...بس مين اللي ممكن يكون عملها ... الشهاده لله هو بلاوي كتير ونهايته كانت معروفه بس يلبسهالي ليه
يا واقعه مهببه ... دا الباسبور بتاع اثير معاه واحتمال كبير يلاقوا ... دا لو شهاب شم خبر هيعملني بطاطس محمره دا لو سبني عايش ... لاااا وانا اللي كنت عايز اكلموا ... 
طب والعمل ... هخرج من الليله دي اذي ... 
فاجئه وجد اثنين من الحراس يقدمون عليه وقاموا بضربه حتي تورمت وجنته ثم قاموا بتنفيض يديهم وتركوا يعاني الامه
***
اسدل الليل ستائره بفيلا الاسيوطي ... وكانت اثير لا تتوقف عن القفز واللعب ونفخ البلالين وترقعتها بوجهه
شهاب .. صبرني يا رب..... امي صحيح متقلقيش علي شادي جدي كلفه بشغل واضطر يسافر 
رقيه طيب كويس انك عرفتني كنت بدءت اقلق وكنت هسئل عليك ..   يلاااا يا اثور يا حبيبتي ننام
ذهبت اثير وتعلقت بعنق شهاب .... 
لاااا اثور هتنام عندي باابي ... ههاههاهااااهاه
شهاب ... نعممممممممم 
لااا يا اثور البنات الحلوه تسمع الكلام و تنام في اوضتها
لاااااا اثور هتنام مع بابي .... عثان خاتري يا بابي انا بثوف حاجات وحثه اووي وبيجي لاجل كبير وماسك حزام وبيضربني وانا ببقي لوحدي وبعيط 
رق قلب شهاب ... رغم معرفته بما سيعاني ولكن حن قلبه وشعر بما تقاسي وهو ما زاده بيده 
شهاب ... قبل جبهتها امري لله بس اثورتي هتبقي شاطوره وتنام من غير شقاوه ... ماشي
اثير ..... هاااهااهااااههاااااهه  شلني اوبح 😉
شهاب ... يابنتي ارحمي فقراتي انا صغير علي الغضرووف
شلني اوبح اهي اهي اهي😢
يلااااا با عملي الاسود 
***
كاد مهران ان يضغط علي زناد مسدسه ليفرغه بجبهت مصطفي لولا كلمه نطقها مصطفي اوقفته
مش عاوز تعرف طريق احفادك 
مهران .... هي بتي خلفت ولاااد 
مصطفي برتياح لانزاله سلاحه ..... ايوه خلفت ولد ذي الاسد وبنت .... متجوزه من شهاب 
مهران بصدمه الجمته .... مرت شهاب تبجي حفيدتي بت بتي يعني جلبي مجدبش عليا لما حستها من دمي
يعني انت اللي كنت بتعذب المسكينه اللي فوق دي .. كل اللي البت حكتهولي والعذاب اللي شفتوا كنت انت السبب فيه صحيح ماهو ميعملش اجده غير واحد واطي ذيك😡
انطج ...بتي ماتت كيف يا ولد الكلااب انت ثم امسكه من عنقه حتي شحب وجهه وكاد يفارق الحياه
بنتك كان عندها مرض نادر في الدم ومظهرش غير بعد ولدتها لاثير ... صدقني يا حاج ربنا رحمها من اللي كانت فيه 
مهراان ... بجي بت بتي كانت جدامي ومعرفتهاش يا خبتك يا مهرااان ... بس انا جلبي كان حاسس 
بس اذي شهاب ملاحظش الاسم وقت الچواز ولا حتي انت
مصطفي ... ماهو يا حاج احمممم الجواز مكنش جواز عادي ... دي كانت صفقه هو عرض عليا مبلغ وانا وافقت ومحدش ركز في حاجه ... المفروض انه كان هيطلقها بعد فتره صغيره .... وانا مكتشفتش الا وهو بيطلبني اروحله البلد وسعتها عرفت البلد وافتكرت اسمه كامل بس خوفت تعرفني واخدت ابني وهربت
مهران ... بتبيع بتك بشويه فلوس يا كلب ... بس الولد التاني فين حفيدي ... اخوهاااا فين 
مصطفي .... انت الامل الوخيد اللي فضلي يا حاج انا دلوقتي مش خايف علي نفسي ابني هو الامل اللي عايش عشانه ... الحقوا ... شويه شباب اتلموا عليه وخلوا مدمن وهيروح من ايدي
مهرااان ... بجي حفيدي مدمن .. ماهو انت هتربي ايه غير اجده .... جولي فين الواد خليني الحجوا قبل ما يحصل امه
اخذ مهران العنوااان .. واخذ اثنين من الحرس معه وامر احدهم باحضار مياه وطعام لمصطفي ولكن بقدر بسيط ما يكفي ليبقي علي قيد الحياه
***
شهاب .... يارب صبرني علي البلوه دي بدل ما اقوم اخنقها واخلص يابنتي اتهدي بقي انتي ايه مصفحة 
اخذت تقفز فوق الفراش ... بابي بابي عوزه فثااار دوقتي
شهاب .... روحي لامك تعملوا يلا يلااااا 
لاااااا مامي نامت خلاث انت اللي هتعمل لاثورتك يلاااا يا بابي وحياتي وحياتي 😘 اهي اهي اهي
بس امري الي الله طيب روحي اتفرجي علي الكرتون علي ما اجي ومتعمليش شقاوه ويسلام لو اجي الاقيكي اتخمتي ياااه
يلاااا بقي يا بابي بتكلم كتير اووي اثورت زهقت
كاد شهاب ان يطبعها بالحائط ولكن طل يستغفر ويتذكر نصائح الطبيب بعدم ازعاجها او اغضابها
اتي شهاب بالبشار بعد ان اعدته احدي الخادمات
ولكن صعق مما راي .....  يابنت المجنونه جبتي الورق دا منين
اثير ... بتصنع البراءه من ثنطتك يابي فيكها كتير اوووي حوه الملاكب بتاعتي تعالي نملئ البانيو والملكبه تمثي فيها
شهاب .... كاد يصيب بنوبه قلبيه من ارتفاع ضغطه ... 
ورق صفقه ب3 مليون جنيه تعملي مراكب .... فوضت فيكي الامر لله 
اثير لو مقمتيش تتخمدي دلوقتي وتخفي من وشي هرزعك علقه وهبيتك معلقه في المروحه يلااااا
اثير ... قامت بالتهتها حاا.....ااااضر 
وقامت ركضآ الي الفراش تندس تحته واخذت تبكي بصوت مرتفع 😭
شهاب امري الي الله هروح اتزفت اطبع غيروااااا 
اااه لما تقع في ايدي يا مراااد الكلب😡
***
عاد لغرفته فوجد اثير علي حالها تبكي ..  
انتي لسه متعبتيش يا ماسوره النكد
اثير زحلانه منك ومث بتكلمك اهي اهي اهي
شهاااب تصدقي مصلحه خلي عندك دم وروحي نامي بعيد بقي جتتي مش ناقصه يهدك ربنا
اثير ... واااااااء.    وااااااااااءء. وااااااااااااء
استغفرك ربي .... خلاص متزعليش اقفلي السرينه دي
انت حاوز تصالح اثور .. 
شهاااب ... انجزي يا قدري الهباااب 
خدني معاااك بكره الثغل وهكون ثطوره وهسمع الكلام 
شهااااب ... نعممممممم مستحيل
اثير ... بليز داااي وهسمع الكلام ... ويلاااا ناتل الفثار بقي 
ثم جذبته من يده واجلسته معها يشاهد افلام الكارتون التي يكرهها بشده وكانت صوت تاففه يكتد يخرم اذناها  
حتي ذهب بنوم عميق من كثره ارهاقه فتركه نائم علي الارضيه وذهبت الي الفراش 
اصبر عليا يابن الاسيوطي ولسه ان ما طلعت البلا الازرق علي جتتك مبقاش اثير
***
ذهب مهران الي العنوان الذي اعطاه له مصطفي .... وقام بدق الجرس اكثر من مره ولم يجد استجابه .. فامر حراسه بكسر الباب .... 
وجد شاب بمقتبل العمر في حاله لا يرثي لها 
انت عاادل .. 
عادل دماااغي هتنفجر .... انت مين 
اني چدك تعالي في حضني با والدي
عادل ... انت مجنون ولا ايه .. اقولك مش مهم هات فلوس اجيب حاجه
وقام بمحاوله سرقه محفظه جده ليحضر ذلك السم الابيض
لم يشعر مهران سوء بصفعه لذلك الفتي ... 
فقد عادل وعيه .... فامر مهران رجاله باحضاره وذهب الي اكبر مصح بالبلده ليبدء علاجه 
مش هخسرك انت كمان كفايه امك
***
اتي الصباح وبه كثيرا من المفاجات
ذهب الحاج مهران الي القسم ... وقام الصابط باحضار شادي الذي اصبح بحاله رثه مما حدث له 
القاه العسكر علي الارضيه وانصرف... فجاء تحت اقدام جده
جدي الحقني ابووس ايدك ..  لفقولي تهمه بالزور اني قتلت عصام صاحبي
مهران .. اخرس يا كلب .. انا مساعدش واحد هاتك اعراض ذيك ... واحد بيلوث شرف مرت اخووو عشان ينفد بجلده .... كنت عاوز تاخد مرت اخوك وتهرب يا كلب وتجبلنا العار ... 
حاول شادي الوقوف علي قدميه .. ولكن قام الحاج مهران برفسه فاوقعه مره اخري
اللي ذيك ميستهلش يوجف علي رجليه انت مكانك الارض يا كلب
شادي ... صعق من معرفه جده بكل شئ ... سامحني ياجدي واعودك اني هتصلح وهبقي احسن بس ارجوك متقلش لشهاب انا مش اد عضبوا
مهران .. مش لو نفدت من جريمه الجتل الواد قبل ما يموت اعترف عليك ودي فيها اعدام
شادي حاول ان يقبل يده ... لاااا يا جدي ابوس ايدك والله ما قتلتوا ولا حتي اعرف مين قتلواا
مهران ..  اسمع اني هخرجك بكفاله وهترجع معايا البلد وهتكون اجل من البلغه الجديمه لحد نا نشوف حل في البلاوي دي كلتها 
شادي .... حاضر يا جدي ذي ما تأمر
***
استيقظ شهاب وجسده يؤلمه من تلك الليله التي نام بها علي الارض .... شوف بنت ال راحت نامت علي السرير وسبتني علي الارض ... 
انا اتاخرت خليني اغور قبل ما تصحي وتشبط فيااا وعندي اجتماع مهم وهتعطلني 
وبالفعل ذهب الي المرحاض واخذ شاور ينعشه وابدل سيابه وكل ذلك واثير لم تتحرك فاعتقد انها نائمه
يلااااا نون الظالم بس هي مالها سحبه الغطا لدماغها كدا ليه
خرج من المنزل وذهب الي سيارته وبمجرد دخوله وجد
يتبع..

البارت الثالث والعشرون 23

ذهب الي سيارته وبمجرد دخوله وجد رساله ملقاه علي مقعد السياره الامامي فشعر بالقلق
التقط الرساله ليقراء محتواها
الحساب لسه مخلصش يابن الاسيوطي ....
 وذي ما وصلت لعربيتك هوصل لبيتك وهاخد حقي منك
والمدام دي حقي ومكتوبالي من يوم ما اتولدت خلي بالك النهارده معاك بس بكره الله اعلم... 
    تحياااتي
    عدوك اللدود
***
انتوا يا بهااايم ..... اتت كل الحراسه امامه وهم يعلموا ان الامر لا يبشر بالخير
اذي الرساله دي دخلت عربيتي دااا معناه ان سعادتكم نايمين علي ودانكم ... واني لما اختارت .. اختارت رجاله ورق .. واللي عاوز يدخل بيتي وينتهك حرمته يقدر وياذي حد من اهلي عادي ....  كلكم مرفودين ومش عايز اشوف وش حد فيكم وبدون نقاش 
برررررررره
***
شعر بعدها بالقلق علي زوجته لانه يعلم من مرسل الرساله
فصعد الي غرفته مره اخري ليطمئن علي اثير ويؤكد عليها عدم الخرووج 
فتح باب غرفته ... وجد اثير نائمه والغطاء كما هو ع رأسها
اثير ....  اثير  ... فلم تستيقظ رفع الغطاء فلم يجد سوي مخده وبعض الاغطيه 
خشئ ان تكون اختطفت... . وهذه الرساله للتمويه فقط
فاخذ ينادي بعلي صوته..
 اثيييير 
***
كان علي وشك الاتصال بصديقه معتز ليبلغه ان اثير خطفت ...   ولكن وجد مدير اعماله بالشركه يتصل
الوووووو .... قفل دلوقتي مش فاضي 
بتقول ايه .... مراتي في الشركه وعمله فيها انقلااب 
اقفل مسافه السكه وهكون عندك....
احمدك يارب🙌. ....  بس راحت اذي 😒.. خرجت وانا نايم ذي كيس اللب طب 😳وربي لنفخك يا اثير😬 
***
لم يكمل العشر دقائق من شده سرعته وكاد يصدم اكثر من مره 
دخل الشركه فلم يجد موظف بمكانه ... وجدهم جميعآ مجتمعين بساحه الشركه الكبيره والزينه والبلالين معلقه بكل حوائط المبني
ووجد الموظفين قائمين بعمل دائره ويتحركون كا كقطار 
واثير تتوسط تلك الدائره وتقوم بنفخ صفاره 📣 تمتد للامام ويغنون 🎉
يلاااااا حالآ بالآ حيوا ابو الفصاد🙋
هيكون عيد ميلاده الليله اجمل الاعياد🎈 فالتحيا ابو الفصاد 🙈
شهاب ..... يابنت المجانين خلت الموظفين لسعوااااا
اثير ....   باااابي شفت عمو وعمو لما عرفوا ان النهارده عيد ميلادي احتفلوا معايا تعاالي انت كمان معاانا وقامت بالباسه 🎉 طرطور واخذت تنفخ الصفار بوجهه
شهااب اغمض عينه وبسره يا نهار ازرق علي البعزقه اللي حصلتلك يابن الاسيوطي دانت تهاجر اكرملك 
كلوااااا علي شغلواااا  ولو المهزله دي اتكررت تاني هيبقي فيهاااا رفد 😡وقام بجذب الطرطور ورماه بالارض وسحب اثير من يدهااا الي مكتبه 
***
دخل المكتب واغلقه بالمفتاااح ... عملالي بلالين وزينه في الشركه الوقوره يابنت الراوي 
اخذت اثير تقفز من امامه وهو يحاول اللحاق بهااااا ولكن هي اسرع منه ... 
يا باابي .. دا حاجه حلوه اثور مبثوته خالث هاااهاااهاااهاا
اللهي يبسطوكي في عباسيه واحد يا بعيده ضيعتي هبتي اللي بنتها في سنين 
وبعدين تعااالي هنا ... انتي اذي جيتي الشركه وايه المخده اللي سيبهالي دي .. ومستنتنيش لييييه انطقي
اثير ..... بهدوء تحسد عليه وهي تراه كالبركان 
اثلي ثحيت الثبح لقتك نايم ... خفت مث تاخدني فحطيت المخده عثان كانت عوزه تنام مكاني .... ونزلت لعمو اللي في العربيه وقولتله عوزه اروح الشركه ..  وافق وجيت علي طول
بس لما اتاخرت وقولت العب معاهم لحد ما تجي يا بابي
شهاب ..... اللهي يجيلك بو يا شيخه .... بقي انا هخلط شحطه ذيك .... اقول ايه بكره صورتي تبقي غلااف في كل الجرايد ... لا وبالطرطور😡
اعمل ايه بس با ربي هي الحكايه كان ناقصها عبط 
***
حاولت اثير ان تذهب وتعود الي المنزل ولكن شهاب رفض خوفا عليها لانه قام بصرف الحراسه ..... والطاقم الجديد لم يصل بعد
فضطر الي ابقاءها معه ... الي نهايه العمل لان جده اخبره انه ذاهب لامر هام با لبلده يحتم عليه السفر
اثور يا حبيبتي .... بابي عندوا اجتماع مهم هتجي معاياااااا وتقعدي ساكته وبابي هيجيب شيكولاه كتير لاثورته
اثير ..... ماثي وعثير وثبثي كماااااان
شهاااب ..... طيب ما اقلبها حضاانه اكرملي
وبالفعل دخل الي قاعه الاجتماعات والكل كانوا بانتظاره
فاجلس اثير .... بمكان يبعد نسيبآ عنهم ولكن كانت امام ناظريه
***
اثير ... كانت بحوزتها مجموعه من البلالين فقامت بنفخها جميعآ .. وانتظرت حتي انشغلوا باجتماعهم ولم يعد احد منتبه اليها ... فقامت بفرقعتهم جميعآ واخذت بالهتااف عاليآ ...  هااااه.  هااااه  هاااااه اتخضتوااا انخضتواااا
الكل نظر اليها وهم يخبطون كف بالاخر ولم يفهموا ما يحدث ولكن لم يستطع اخد الكلام فهذه زوجه رئيسهم
شهاااب وضع يده علي صدره .... اااه قلبي هتجبيلي ذبحه يابنت الكلللللللب اااه نفسي 
ذهب اليها ... وبصوت منخفض ... وربي وما اعبد لو ما قعدتي ساكته لرزعك الم ينسيكي نفسك مش اسمك بس
والقي لهاااا بعض الشيكولاته ...... اترزعي كليهم لحد ما اخلصلك الببروونه مانا ف الروضه
اثير ... ابتسمت لانتصارها عليه لثاني مره ودعت لوالدتها وجدها لانهم سبب تحول شخصيتها 
قامت بالتهااام كل ما اتي به شهااب ولم تنسي نصيب وجهها وملابسها من تلك الاشياء ..  استعدت وذهبت له
بااااابي وااااء اهي اهي اهي ... عوزه اغثل ايدي ووثي مامي هتزعق ... 
نظر شهاب لهاااا ووجهه احمر من شده غيظه وجد ووجها لا يكاد يري من كميه الاطعمه التي بوجهها ... 
اغمض عينيه للحظه ..... الاجتماع انتهي اتفضلوا علي مكاتبكم
جذبها من يدهاااااااا واخدها الي المرحاض ونظف وجهها وملابسها ولكنها ظلت تبكي اهي اهي اهي 
شهاب .... مالك يا غراب البين فاتحه السرينه ليه بعد ان خرجوا من المرحاض
فيه حاجه لسه متنضفتش 
شهاااب بتافف .... لا كله نضف مفيش حاجه 
شاورت اثير باصبعها الي حذاءها لاااااا الدزمه مث نضيفه اهي. اهي. اهي 
نعمممممممم عوزه شهاب الاسيوطي يمسحلك الجزمه دانا ارميكي من فوق الجبل اريحلي 
واااااء وااااااااااء
بس ... ثم انحني ومسح بعض الشيكولا التي لوثت حذاءهااا  ادي اللي كان ناقصني😬
اثير ... بسرها امسح ودوق اللي كنت بتعملوا فياااااا 
ميرسي يا بابي وقامت بتقبيله من وجنته 
شهاااب ...   بوسه وبابي اذي 
ثم جذبها من زراعها وخرج من مكتبه واثناء سيره قام بالاتصال بالطبيب ... الووو
لاا انت تشفلك حل بلا عقل باطن بلا فشه وطحال انا اتبهدلت بهدله متبهدلهاش حرامي محافظ مقفووش وبعدين مرااااتي وبتقولي بابا طب اعمل ايه راااعي ظرووفي دا ايه الجوازه اللي هتجيب اجلي دي
مليش فيه اتصرف اديها حاجه ترجعلها الذاكره انا تعبت من Kg اللي انا فيها دي 
***
كانت اثير تسبقه وتقوم بعمل حركااات برقبتها ورسم بالهوااء وعند وصولهم الي الباب لم تنتبه الي احد الاشخاص القادمين من باب فصتدم بهاااااا .. فجذبها من يدها قبل ان تسقط ....  وبكل جراءه
يخرب بيت جمال عين امك هو فيه كدااااا 
راي شهاب ما حدث وسمع ما تفوه به ذلك الشاب وجاء ليهجم عليه كالثور الهائج .... ولكن اثير سبقته 
وكان كف يدهاااا يسلم علي وجنت ذلك الشاب فبتسم لتصرفهااا 
الشاب .... انتي اتجنني انتي متعرفيش انا مين وهنا جاء شهاب .... هششش بس يلااااااا 
اللي هي عملتوا دا رحمك من علقه كانت هترقدك شهر ف السرير واي شغل كنت جاي تعمله هنا انساه ودلوقتي وريني عرض افاك وروح لامك علي رجليك بدل ما تروحلها علي نقاله ....  
وانتي ادااامي يا كفاره ذنووبي .... بصي رغم اني مش طيقك بس تصرفك عجبني لو كداااا خليكي طفله علي طول ...   
اخذهااااا ..... وذهب لسيارته هي ظلت تلعب بتلك العروسه المعلقه بالسياره وهو كل حين واخر ينظر لها
وف سره ... انا اسف يا اثير انا عارف ان انا من ضمن اللي وصلوكي لكدا بس صدقيني مكنش قصدي .... عملت ذي الدبه اللي قتلت صاحبهاااا . ..... 
ارجعي يا اثير وسامحيني .. واوعدك اني هحاول اتغير واعوضك عن اللي شفتي معايا ومع الزفت ابوكي
بسس مرااااد لازم اخلص منه لانه بالي عملوا دا لعب ف عداد عمره ... ونظر للملف الملقي امامه الذي يحمل كل صغيره وكبيره عن حياته من مولده حتي وقتنا هذا
***
وصل الحاج مهران وشادي الي البلده ...  
شااادي ... القي نفسه علي اول مقعد وجده بالمنزل .. 
يااااااااه اخيرآ هستريح وهناااااام .. وهستحمي
مهرااان .... فز جووم جامت جيامتك 
انتفض شادي مكانه وهب واقفآ .... مالك يا حاج 
انت فاكره نفسك هتتعامل اهنه لا انك حفيدي لاااا والله ما يحصل بعد اللي عملتوا .    ....  انت اهنه اقل من اقل غفير حداياااا ...   وملكش نومه في الدوار .   
انت هتنام في الزيبه هناك .... وشغلك الاساسي غسل البهايم وتحلبها وتجيب اللبن كل يوم الصبح
شااادي .... نعمممممم مستحيل طبعآ علي جثتي انا شادي الاسيوطي بتعمل فيه كدااا 
مهران جلس ووضع ساق فوق الاخري .... انت معاك حق اني هتصل باخوك يجي وارسي علي كل حاجه وهو بتصرف .. 
شادي ... احممممم هي الزريبه منين اصلي متحمس للشغل اوووي 
مهران ..... روح غير خلجاتك دي هتلاقي كام جلابيه هناك عشان تعرف تشتعل وسيبك من قمطه المنطلون دي ...
اااه ومن هنا وراايح اوعي تجول يا چدي ... تجولي يا سيدي الحاج ذي باقي الغفر 
كاد شادي يبكي كالاطفال واحد الغفر يسحبه ليلقي بالزريبه وبعطي احدي ملابس العمل 
اقول عليك ايه يا جدي يهدك ربنا .... وجد احد البهائم تزئر وكادت ترفسه لاستغرابها منه 
شااادي .... يا سواااد ايامك يابن الاسيوطي
وكاد يتحرك الا ان قدمه انزلقت باحد رواسب البهائم وتلوث عن اخره 
لاااااا. ...  يا جدي😨
مهرااااان .... ولسه اصبروا عليا انت واخوك ان ما ربتكم من اول وجديد
قام بالاتصال بااطبيب الخاص بحاله عادل
عرفه يا دكتور ان حالته متاخره . ... بس اعمل كل اللي تجدر عليه ميهمكش .. واني هخلص اجراءت سفره وهودي مصحه كبيره بره متخصصه ف علاج الادمااااان
مش هيضيع مني ذي امه ما ضاعت ...   
‘نادي الي اخد الغفر .... الزفت اللي مربوط ف المخزن بتحطلوا اكل علي ميشبعش والميه نجط لازم انشف ريجوا واخلص منه الجديم والجديد
***
مراد وهو بحتضن صوره اثير ..... خلاص هانت يا نبض القلب .... كلها ايام ويتحكم في القضيه ولو محصلش هي طلقه وهريحك منه .  بس اصبري ... ومسرنا لبعض ..
ثم قامر باحضار المنظار واخد. يراقب تحركاتهم بالفيلاا
***
رقيه اخذت اثير باحضانهااااا بعد ان حاول شهاب ضربهااااا لخروجها من غير اذن ...  ولكن امه وقفت بوجهه
شهاااب ..... اثير .... لو متطبطيش هظبطك تمااااام ....وتركهم ودخل الي مكتبه لكي يقراء ما بالملف 
دخلت .... اثير فاجئه الي مكتبه ووجهها اصفر
الحق بسرعه يا باابي😨 
google-playkhamsatmostaqltradent