رواية حقير الشوق كاملة جميع الفصول - بقلم نور الشامي

الصفحة الرئيسية

 رواية حقير الشوق كاملة جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير بقلم نور الشامي عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل pdf

رواية حقير الشوق كاملة

رواية حقير الشوق الفصل الأول

في احد المدن الصعيديه وبالتحديد في منزل كبير يشبه القصور الفخمه كان جميع النساء يجلسون وعلامات الحزن علي وجوههم الحزن الشديد منهم من يبكي ومنهم من يمثل الحزن فهذا عزاء كبير عائله السيوفي ووسط كل هذا الحزن دخلت فتاه فهذه لوسيندا جميله جدا ذات عيون بنيه وشعر اسود طويل وترتدي بنطال جينز اسود ضيق وتيشرت قصير بعض الشئ وتاركه شعرها علي حريته فوقف الجميع واندهش من منظرها كان الكل يتسأل ويتهامس حتي اقتربت منها ست عجوز تسمي كوثر وتحدثت بابتسامه/كيفك يا بنتي
لوسيندا بابتسامه/جدتي صح
كوثر بسعاده/ايوا يا بنتي اتوحشتك جوي جوي
لوسيندا /شكرا هو انا هتأخر هنا يعني ممكن تطلبي المحامي علشان عايزا ارجع لكرة القاهرة

وفجأه سمعت هذا الصوت الحاد الذي يأتي من خلفها فألتفتت ووجدت امامها شاب في العشرينات من عمره ذو عيون حاده رصاصيه وشعر كثيف بعض الشئ وجسم رياضي فأقسمت ان هذا الشاب اذا كان في القاهرة لركعت جميع الفتايات امامه من شده جماله فهذا مهاب الأبن الأكبر لعائله السيوفي

كان مهاب ينظر اليها من اول قدميها الي آخر خصله من شعرها ثم تحدث بحده/انتي جايه اهنيه علشان الورث وبس يا بت عمي ولا جايه تعزي في ابوكي ال موافجتبش تتعبي حالك شوي وتيجي تشوفيه جبل ما يموت
لوسيندا بضيق/انا جايه علشان الورث وبس مش جايه اعزي في حد وعلي العموم البقاء لله
مهاب بصوت عالي/العزا انفض خلاص كل واحده علي دارها شرفتونا

ذهب الجميع بسرعه شديده حتي لا ينالوا من غضب مهاب الذي كان يشع من عينيه ثم وجه نظره مره اخري للوسيندا وتحدث ببرود/كنتي بتجولي اي بجا
لوسيندا بعصبيه/كنت بقول اني جايه علشان الورث وبس
مهاب بحده/وطي صوتك عندنا الحريم اهنيه صوتهم مبيطلعش برا اوضتهم والمحامي مش هيجي انهاردا علشان محترم ان احنا عندنا عزا وحزانا علي عمي فأطلعي مع جميله وارتاحي من السفر هي بتكون خيتك الصغيره ال بعمرك ما شوفتيها

نظرت لوسيندا الي جميله بضيق فهذه حقا اختها التي لم تراها منذ انفصال والديها وكان بهذا الوقت عمرها فقط سنه واحده فوجهت نظرها لمهاب وتحدثت بضيق/بس انا معنديش وقت للراحه ولازم اسافر بكرا
مهاب بجديه/عايزا تسافري اجدر احجزلك طياره مخصوص دلوجتي تروحي فيها بس المحامي بردوا مش هيجي الا بكرا فياريت تطلعي فوج وترتاحي وبكرا جبل ما تطلعي من اوضتك تكون مغيره خلجاتك ديت وتلبسي حاجه تغطي جسمك وتكون واسعة وطول ما انتي بخلجاتك دي مش هتجابلي المحامي الفطور الساعه 8الصبح عايزا تفطري معانا تصحي في الميعاد مش عايزا يبجي هتستني الغدا الساعة 5 علشان عندنا اهنيه الخدم بيحضروا الواكل مره واحده

ثم تقدم ناحيه جدته وقبل يديها وذهب بدون ان يسمح لها ان تنطق بكلمه واحده فذهبت لوسيندا مع جدتها وجميله الي الغرفه ودخلت لوسيندا وهي تشعر بالصدمه مما يحدث وعندما خرجوا الجميع أغلقت لوسيندا الباب وتحدثت بغضب/يا ابن الجزمه طيب انزل اولع فيه دلوقتي بس حرام مامته ملهاش ذنب تتشتم علشان خلفتلنا واحد وقح زيا بقا انا لوسيندا السيوفي واحد زي دا يتكلم معايا كدا وفجأه سمعت صوت طرقات الباب وانصدمت عندما رأت ...

الفصل الثاني

فتحت لوسيندا الباب فوجدت امامها مهاب وخلفه اتنين من الخدم فتحدث بحده/دخلوا الواكل للهانم
لوسيندا باستغراب/امممم شكرا
مهاب بجديه/من بكرا تصحي بدري علشان اهنيه عندنا نظام انا طلعتلك بنفسي علشان انتي ضيفه عندينا لكن من بكرا هتكوني فرد من العيله وياريت بلاش لما امشي تغلطي فيا تاني علشان مضايجش منك يا بنت عمي

ذهب مهاب وترك لوسيندا في حاله من الدهشه كيف اعرف انها سبته هل يراقبها ظلت تدور في الغرفه حتي غلبها النوم اما عن مهاب فكان ممدد علي الفراش وبيده الاب توب الخاص به ويظهر فيه جميع انحاء الغرفه التي تقيم فيها لوسيندا ثم تحدث بخبث/لازم اعرف كل خطواتك يا بت عمي علشان من اليوم ورايح هتكوني تحت مسؤليتي انا

في الصباح استيقظ الجميع واجتمعوا علي الفطور كانت الجده جالسه تشعر بالقلق فهي تعلم ان مهاب لا يمزح في حديثه واذا لم تنزل علي الوقت ستمتنع من الطعام طيله اليوم كان الجميع علي طاوله الطعام وبعد ربع ساعة انتهي الجميع من الفطور ونزلت لوسيندا وهي تفرك عيونها وتشعر بالنعاس وترتدي برموده قصيره ثم تحدث بابتسامه/صباح الخير
كوثر /صباح النور يا بنتي
لوسيندا /تيته انا جعانه ممكن حد يجبلي أكل
كوثر /حاضر يا بنتي
مهاب بحده/الساعة 9ونص ميعاد الفطار انتهي استني الغدا
لوسيندا بضيق/بس انا جعانه هو اي الذل دا
مهاب/لو مش عاجبك ارجعي مصر وحد جالك اننا طالبين عوالم اهنيه
لوسيندا /قصدك اي
مهاب وهو يشير لملابسها/الخلجات ال انتي لابساها دي عندينا العوالم بيلبسوها
لوسيندا بعصبيه/الزم حدودك انت بتتكلم كدا ليه معايا انا لبسي كويس
مهاب وهو يقترب منها ويتحدث بحده/تعرفي لو عليتي صوتك اكده تاني هجطعلك لسانك جبر يلمك اطلعي فوج غيري خلجاتك علشان المحامي جرب يجي يلاا
لوسيندا بهمس/غبي وجزمه والله انا مستحملاك بس لحد ما اخد ورثي
مهاب/بتجولي حاجه
لوسيندا بتذمر/لا مبقولش حاجه طالعه اهه

صعدت لوسيندا الي الاعلي لتبدل ملابسها وارتدت جلباب وحجاب جلبتهم لها جدتها ونزلت وهي تشعر بالضيق الشديد فوجدت مهاب وهو يجلس مع المحامي ومعهم الجده والجميله

المحامي /الورث مفيهوش حاجه غريبه بس فيه وصيه لازم تتنفذ
مهاب /وصيه اي دي
المحامي /الوصيه تخص انسه لوسيندا
لوسيندا بدهشه/فيها اي
المحامي /لازم علشان تاخدي ورثك انك تتجوزي مهاب بيه ولو رفضتي كل الاملاك هتبجي لمهاب بيه وانسه جميله والجده وبس
لوسيندا بغضب/نعم اتجوز مين مستحيل واي الوصيه ال بتقول عليها دي لا مستحيل الوصيه دي مش صحيحه
المحامي /لا الوصيه سليمه وكان ليها شهود كمان تجدري تسأليهم جدامكم أسبوع لو الوصيه متنفزتش كل الفلوس هتبجي بأسم مهاب بيه وانسه جميله الجده
مهاب بضيق/اتفضل وهنجولك قرارنا بعدين

ذهب المحامي فصرخت لوسيندا وتحدثت بغضب شديد/اكيد دي خطه منكم عايزين تحبسوني هنا في البلد المتخلفه دي وتخلوني اتجوز الاستاذ دا علشان تنتقموا مني بس انا مستحيل اسمع لحد انا عايزا فلوسي ومش هتجوز حد انا مستحيل اتجوزك وفجأه ..قاطعها صفعه مهاب القويه علي وجهها وهو يتحدث بغضب شديد/اخرسي انتي مفكره حالك اي اني هموت واتجوزك مثلا انا مش شايلك من ارضك وانتي جاعده تجولي ان دي خطه بصي لحالك انتي ممكن تعجبي الشباب ال عنديكم لكن اهنيه لا انا مش طايج ابص في وشك علشان انتي واحدة انانيه كنتي فين الا ابوكي كان بيموت جايه دلوجتي تتعاركي علي الورث مش دا ابوكي ال بتكرهيه يبجي اكرهي فلوسه كمان حضري حالك علشان هحجزلك تعاودي علي القاهرة انتي رفضتي الوصيه يبجي ملكيش ورث
لوسيندا وقد تجمعت الدموع في عينيها/ابويا دا ال سابني من وانا صفيره جاي تتكلم عنه دلوقتي هو عمل اي كويس معايا علشان اجي اشوفه لما يموت ها معملش حاجه

وفجاه وقعت الجده علي الارض فانصدم الجميع وو

الفصل الثالث

ركض مهاب تجاه جدته وحملها وذهب بها الي الغرفه وطلب الطبيب وبعد ربع ساعة وصل الطبيب وفحصها فتحدث مهاب بلهفه/جدتي عامله اي
الطبيب/حالتها مش مستقره بس هي فاجت دلوجتي اهم حاجه ترتاح ومتتوترش
مهاب /شكرا

ذهب الطبيب ودخل مهاب الي جدته واقترب منها ثم تحدث وهو يقبل يديها/اكده تخوفيني عليكي
كوثر بابتسامه/انا كويسه يا ابني متخافش مهاب رجع بنت عمك لعجلها يا ابني لو فضلت اكده مستجبلها هيضيع
مهاب /متخافيش يا جدتي انا هربيها

اما عند لوسيندا فكانت تجلس وجميله امامها فتحدثت جميله بحده/مبسوطه اكده جدتي تعبت بسببك
لوسيندا بعصبيه/انا معملتش حاجه هي ال تعبت لوحدها مش ذنبي انا علشان تلبسيه فيا وو
وفجأه صفعها مهاب بقوه علي وجهها وتحدث بفضب /جبر يلمك انتي محدش جادر عليكي جايلنا اهنيه من غير تربيه
لوسيندا بعصبيه/الزم حدودك واتكلم كويس انت ازاي تتجرأ وتمد ايدك عليا
مهاب بحده/جميله خبري البلد كلياتها ان انهاردا بليل فرح مهاب السيوفي علي بنت عمه عايز الكل يحضر
لوسيندا بصدمه/مستحيل اوافق اتجوزك مستحييييل
مهاب وهو يقترب منها ويتحدث ببرود/جدامك حل من الاتنين يا تنزلي انهاردا بفستان فرحك يا تنزلي بخلحاتك وتعاودي علي بلدك من غير ولا جنيه
لوسيندا بعصبيه/محدش يقدر ياخد فلوسي منه دا ضد الشرع والدين
مهاب بسخريه وهو يضحك بشده/هههههه تعالي يا جميله شوفي اختك بتتكلم في الدين والشرع انتي تعرفي حاجه عن الشرع ابوكي مات بحسرته عليكي ولا انتي بتتكلمي بمزاجك معندكيش غير الحلين دول شوفي هتختاري اي يا بنت عمي

وفجاه دخلت امرأة في اواخر الاربعينات من عمرها ترتدي جيب قصير بعد الشئ وتاركه شعرها فركضت لوسيندا تجاهها وتحدثت بسعاده/ماما وحشتيني اوووي
الام وتدعي كامليا /وانتي كمان وحشتني
ثم نظرت تجاه جميله وهي تبتسم وتتحدث بأشتياق/انتي جميله بنتي صح
تراجعت جميله ووقفت خلف مهاب فنظر اليها ووجد عيونها تمتلئ بالدموع فتحدث مهاب بحده/نورتي الصعيد يا مدام الخدم هيوصلوكي لحد فوج علشان ترتاحي وبتمني لما تنزلي تغيري خلجاتك علشان عندينا مينفعش تلبسي اكده
كاميليا بابتسامه/انت مهاب كبرت اووي تعرف ان انت كنت بتقولي يا ماما زمان انا ال كنت بربيك من بعد ما مامتك ماتت وهي بتولدك وحشتني اووي انت وجميله
مهاب بضيق/مش باين اننا اتوحشناكي يا مدام وكويس انك لسه فاكرا اسامينا كنا مفكرين انك نستينا
كامليا بحزن/انا عمري ما نسيتكم يا مهاب دايما كنت بحاول اكلمكم بس مكنتش بعرف
لوسيندا بعصبيه/ماما انتي بتعامليهم كدا ليه سبيهم هما حرين يعملوا ال يعملوه
مهاب /اتفضلي مع الخدم يا مدام وخلي بنتك تفهمك كل حاجه بخصوص الورث
كاميليا بحزن/انا مش جايه علشان الورث ولا الفلوس يا مهاب انا جايه علشانك انت وجميله
مهاب بحده/بس بنتك جايه اهنيه علشان الفلوس ومش في دمغها اي حاجه غير الفلوس انهاردا جدتي كانت هتموت بسببها وبسبب انانيتها
كامليا بلهفه/ماما مالها اي ال حصلها
لوسيندا بغضب/ماما انتي قلقانه عليها كدا ليه
كامليا بعصبيه/انا من الواضح فعلا اني معرفتش اربيكي تعالي اطلعي معايا وصليني للاوضه وعلي فكرا انا كنت عارفا كل حاجه عن الوصيه دي مهاب حضر ترتيبات الفرح بليل فرحكم
لوسيندا بصدمه/ماما انتي بتقولي اي

سحبت كامليا لوسيندا وصعدوا الي الغرفه ثم نظرت اليها كامليا وتحدثت بغضب/انتي اي قله الادب دي كل ال هامك الفلوس وبس مش في دماغك حاجه غير الفلوس انتي غبيه انا زهقت من تصرفاتك وجدتك المفروض تخافي عليها يا انسه يا محترمه طول الفترة ال فاتت دي ال كان بيصرف عليكي هي جدتك وانتي بكل قله ادب تقوليلي انتي خايفه عليها كدا ليه
لوسيندا بدموع/بس انا مش بحبه يا ماما
كامليا بعصبيه/انتي تطولي اصلا تتجوزي مهاب دا الف واحده زيك تتمني نظره منه وبعدين انتي فاكرا مهاب دا واحد جاهل دا بيعرف يتكلم 4لغات ومعاه كليه هندسه والفلوس ال بتتخانقي عليها دي هو عنده اكتر منها مليون مره غير دا كله انه انسان محترم
لوسيندا بحزن/انا موافقه علشان خاطرك انتي بس يا ماما

في المساء وصل الماذون وكان الجميع في حاله سعاده عارمه ما عدا لوسيندا وتم كتب الكتاب وادخلوا لوسيندا الي غرفتها فنظرت الي الغرفه بدهشه فظيعه ما هذا فهذه ليست غرفه طبيعيه انها في غايه الروعه وبها احدث الأجهزة الالكترونيه فكل شي في الغرفه بجهاز تحكم وبعد دقائق دخل مهاب ونظر إليها وتحدث ببرود/مش هتغيري خلجاتك
لوسيندا بدهشه/ازاي كل دا في الصعيد احنا عندنا في مصر مش موجود كل دا انت عملت كل دا ازاي
مهاب وهو يخلع حذائه /انا مهاب السيوفي اجدر اعمل اي حاجه
لوسيندا بتوتر/هو انت هتنام هنا
مهاب بسخريه/لا هنام جوا في الحمام اكيد هنام هنا
لوسيندا /وانا هنام فين
مهاب وهو يقترب منها ويتحدث بخبث/هتنامي جاري يا مرتي الحلوه
لوسيندا بغضب/مستحيل
مهاب وهو يسحبها اليه بقوه حتي اصبحت بين احضانه/مفيش حاجه مستحيله عليا يا بنت عمي وو

الفصل الرابع

ابتعدت لوسيندا عنه ودفعته بقوه ثم تحدثت بغضب/ انت مجنون اي ال بتعمله دا

اقترب منها مهاب بخطوات سريعه وجذبها من شعرها بقوه ثم تحدث بغضب/جبل ما تتكلمي مع جوزك تحترمي نفسك دي آخر مره هحذرك لو طولتي لسانك دا هجتعهولك فاهمه ولا لا
لوسيندا بألم/سيب شعري
مهاب وهو يبتعد عنها/انا هدخل اغير هدومي ومتخافيش انا مش طايجك علشان المسك اصلا انتي مش حلوه ومش عجباني

دخل مهاب ليبدل ملابسه وترك لوسيندا تشتعل غضبا فكيف لها ان يصفها بأنها ليست جميله وهي كل من يراها يقسم بجمالها وبعد دقائق خرج مهاب وهو يرتدي بنطال فقط وعاري الصدر فتحدثت لوسيندا بحده/انت اي ال انت عامله دا
مهاب وهو يجلس علي الفراش/مش عاجبك متبصيش عليا انا بحب انام اكده وانا حر
لوسيندا بتوتر/دا كان زمان بس انا دلوقتي مراتك ومينفعش تقعد كدا قدامي
مهاب ببرود/انتي ال جولتي اهه انك مرتي ومرتي عادي لو شافتني اكده واسكتي علشان عاوز انام
لوسيندا /طيب انا هغير فين وهنام فين
مهاب/غيري في الحمام ولو عايزا تنامي جاري اهنيه تعالي مش عايزا يبجي نامي علي الكرسي
لوسيندا بحده/كرسي اي ال انام عليه دا
مهاب بحده/هشششش اسكتي عايز انام

دخلت لوسيندا الي الحمام وابدلت ملابسها وخرجت وهي ترتدي قميص نوم قصير جدا وفوقه روب فنظر مهاب اليها وتحدث ببرود/هتنامي جاري ولا علي الكرسي
لوسيندا بتوتر/هنام جمبك

ثم تقدمت ببطئ ونامت بجانب مهاب وهي تشعر بالقلق وفجأه سحبها اليه بقوه فأصبحت تشعر بأنفاسه وتحدثت بأرتباك/انت عايز اي سيبني
مهاب بخبث/لا مش هسيبك انا مرتاح اكده
لوسيندا بتوتر/سيبني يا مهاب
مهاب ببرود/نامي اكده احسن علشان مش سايبك انتي تطولي تنامي في حضني
لوسيندا بضيق/يوووووو بقا
مهاب بحده/هشششش نامي يلا

في الصباح استيقظت لوسيندا فوجدت مهاب خارج من الحمام وهو يرتدي ملابسه ثم تحدث بحده/يلا جومي علشان اتأخرنا
لوسيندا /الساعة 7 لسه
مهاب /انا هنزل تحت متتأخريش

خرج مهاب الي الغرفه ودخل الي غرفه جدته فوجد كامليا تجلس بجانبها فنظر بدهشه وتحدث /صباح الخير
الجده/صباح النور
كامليا/عامل اي يا حبيبي
مهاب بضيق/الحمد لله عامله اي يا جدتي دلوقتي
الجده/الحمد لله يا ابني
مهاب/هخلي الخدم يجبولك الفطار اهنيه
الجده /لا يا ابني انا هنزل افطر تحت معاكم

وفجأه سمعوا صوت صراخ لوسيندا فركض مهاب بسرعه وانصدم مما رأي وو

الفصل الخامس

ركض مهاب الي الغرفه فوجد لوسيندا تصرخ بشده واحدي الصناديق مفتوحه وبها افعي صغيره تخرج منه فأقترب منها بسرعه وامسك الافعي ووضعها في الصندوق ثم اغلقه ووجه نظره للوسيندا التي كانت ترتعش من الخوف ثم تحدث بحده/انتي فتحتي الصندوج ليه حاجه متخصكيش بتفتحيها ليه

ركضت لوسيندا تجاه والدتها وجدتها ثم تحدثت بعصبيه/انت حاطط افاعي في اوضه النوم بتاعتنا وبتزعقلي كمان تيته هو اي ال بيعمله دا هو عايز يموتني ناقصه عمر
الجده بابتسامه/متخافيش يا حبيبتي دول مفيش منيهم خطر ومهاب مدرب عليهم كويس وبعدين انتي دلوجتي مع جوزك وطول ما هو معاكي متخافيش من ايهه حاجه ال بيجدر يحمي البلد كلياتها مش صعب عليه يحمي مرته
لوسيندا بخوف/هي الافاعي دي هتفضل هنا في الاوضه
مهاب بضحك/انا اجدر اخوف مرتي الحلوه بردوا خلي سلمي تيجي تاخدهم يا جدتي

بعد دقائق دخلت فتاه الي الغرفه رائعه الجمال ايضا ثم تقدمت ناحيه مهاب وتحدثت بصوت منخفض كثيرا/اوامرك يا بيه
مهاب بابتسامه/سلمي خدي الصناديج دي وخليهم في المخزن تحت
لوسيندا بقلق/بس ممكن يأذوها
سلمي /متخافيش يا ست هانم البيه ال معلمني كيف اتعامل معاهم وانا تلميذه شاطره جوي ومستحيل انسي اي حاجه البيه معلمهالي
لوسيندا بضيق/لا والنبي طيب
مهاب /استني يا سلمي هاجي معاكي
لوسيندا /احم تيجي معاها فين ها
مهاب بدهشه/المخزن يا حلوه عايزا تيجي معايا ولا اي
لوسيندا/مش عايزا

اما في احد المنازل في الصعيد يظهر رجل في الستينات من عمره وبجانبه شاب في العشرينات فهذا محروس ياسين وولده طلعت

محروس بحده/يعني اي مش عاوز تتجوز تعرف انا مختارلك مين بنت من عيله السيوفي جميله وهجول لولد عمها انهاردا علشان نروح نخطبهالك بليل
طلعت بضيق/يا بوي انا مش عاوز اتجوز ابوس يدك هملني لحالي
محروس /عاوز تصغرني جدام الناس اقسم بالله يا طلعت لو مواجتش تيجي معايا لا انت ابني ولا اعرفك
طلعت بعصبيه/انت مش عاوز تجوزني ليها علشان مصلحتي يا ابوي انت عاوز تنتجم من ولد السيوفي علشان موافجش يأيدك في انتخابات مجلس الشعب والبلد كلياتها كانوا معه بس مهاب ميهموش الانتخابات علشان اكده مكنش معك وانت مش هتجدر عليه يا ابوي
محروس بغضب/ابوك يجدر علي اي حاجه
طلعت /هدمر كل حاجه يا ابوي صدجني مش هتجدر عليه

وفجأه قاطعهم دخول ...

الفصل السادس

نظر طلعت الي والدته الواقفه امامه فتحدثت بضيق/اي جواز ال مش موافج عليه
طلعت/جميله السيوفي ابوي عايز يجوزهالي
الام/اشمعنا دي يا محروس
طلعت /علشان ابوي عايز ينتجم من ولد السيوفي اتكلمي معاه حرام نظلمها هي ملهاش ذنب في حاجه
محروس بغضب/حضروا نفسيكم بليل هنروح علشان نخطبهالك ولو موافجتش تبجي ولا ابني ولا اعرفك

اما في بيت مهاب كانت لوسيندا تبحث عن مهاب لتطلب منه الخروج ولكن لم تجده فظلت تبحث عنه حتي وجدته في المخزن ومعه سلمي فنظرت اليهم لوسيندا وتحدثت بضيق/احم احم انتوا بتعملوا اي
مهاب بضحك/احم مش بنعمل
لوسيندا بحده/روحي انتي وانا هساعده

خرجت سلمي من المخزن واقتربت لوسيندا ببطئ ثم تحدثت بتوتر/انا عايزا اخرج
مهاب بحده/علي فين مغيش مكان اهنيه ينفع تروحيه وبعدين انهاردا في ناس جاين يخطبوا جميله
لوسيندا بضيق/وانا مالي اي علاقتي بالموضوع مش فاهمه
مهاب بحده/علاقتك انها اختك يا حلوه
لوسيندا /هو انا اسمي وحش كل شويا تقولي يا بنت عمي ومراتي وحلوه هو في اي
مهاب بعصبيه/جبر يلمك انتي واسمك اي الاسم دا ال فخوره بيه جوي كدا معناته اي اتنيلي اسكتي
لوسيندا بحده/مسمحلكش تغلط فيا ولا في اسمي اوك
مهاب بخبث/بجولك اي حضري حالك علشان بليل دخلتنا يا مرتي الحلوه وبمزاجك علشان لو موافجتيش بمزاجك هطين عيشتك اهنيه فاهمه ولا لا
لوسيندا بغضب/مش فاهمه ومش موافقه
مهاب ببرود/انا طالع اغير خلجاتي وكلامي مش هعيده تاني

خرج مهاب من المخزن وذهب الي غرفته ثم فتح الدولاب والمفاجأه انه يوجد باب داخل الدولاب يوصل لغرفه سريه دخل مهاب الي هذه الغرفه واغلق الباب السري خلفه حتي لا يراه أحد وكانت الغرفه مجهزه كأنها جناح طبي ويوجد فتاه نائمه علي السرير وبجانبها اثنين من الممرضين وطبيبه فتحدث مهاب /رهف عامله اي دلوجتي
الطبيبه/التحسن بطئ جدا بس احنا بنحاول
مهاب بحده/شوفوا كل ال انتوا عايزينه بس رهف لازم تتحسن انا مجدرش اشوفها اكده ولا بتتحرك ولا بتتكلم اي فلوس او علاج تطلبوه هيجي فورا ومن بكرا هحول في حساب المستشفي 200000 الف جنيه علشان مصاريف العلاج
الطبيه/هنحاول نعمل كل حاجه نجدر عليها

نظر مهاب الي رهف الفتاه الجميله الممده علي السرير وتنظر للأعلي نائمه بلا حول ولا قوه لا تستطيع الكلام ولا الحركة فقط كل ما تستطيع ان تفعله هو النظر للأعلي والنظر لمهاب فهو الملهم بالنسبه لها هو الأمل الذي يجعلها تتمسك بالحياه ولا تستسلم وتفقد حياتها للأبد اقترب منها مهاب ومسك يديها برقه ثم تحدث بابتسامه /حبيبتي انا اتوحشتك جوي جوي مش هتجومي بقا وتتكلمي معايا زي زمان
الطبيبه /هتكون كويسه ان شاء الله

خرج مهاب من الغرفه واغلق الدولاب ثم بدل ملابسه فوجد لوسيندا امامه
مهاب /خير في حاجه
لوسيندا بتوتر/اممممم انا عايزا اطلب طلب
مهاب /اطلبي
لوسيندا /عايزا اسافر علشان اجيب هدومي وحجاتي ومجوهراتي
مهاب /مجوهراتك دي اي شايفه الصندوج الكبير ال هناك دا بتاعك معتقدش هتحتاجي حاجه تانيه اكتر من اكده

اقتربت لوسيندا من الصندوق وفتحته ووجدته مملوء بالمجوهرات فاندهشت لوسيندا من كل هذا ثم تحدثت بذهول /اي كل دا
مهاب /انا نازل تحت علشان الضيوف وصلوا مش عاوز اشوف خيالك تحت فاهمه يا بنت عمي
لوسيندا /طيب

نزل مهاب فوجد طلعت ومحروس ورجل آخر مهاب يعتبره مثل والده ويدعي سالم

مهاب بابتسامه/منورين
محروس/دا نورك يا ابني انتي جولت اي في عرضنا
مهاب/ليه الاستعجال دا يا حج علي العموم انا موافج بس لازم اخد رأي جميله بالاول
محروس /ال اتشوفه يا ابني

وفجأه قاطعهم هذا الصوت الذي يعلن رفضه لهذه الجوازه فألتفت الجميع ليروا من هذا ووو

الفصل السابع

وفجأه قاطعهم هذا الصوت الذي يعلن رفضه لهذه الجوازه فألتفت الكل وانصدمو عندما رأو كاميليا
مهاب باانزعاج؛مرت عمي ميصحش عاد تتدخلي ف حديث الرجاله
كاميليا:دي حياة بنتي وانا اللي ليا الحق اوافق او ارفض
مهاب محاولا السيطره ع اعصابه :مرت عمي اطلعي اوضتك دلوقتي وسيبينا .....قاطعه محروس قائلا :خلاص يامهاب بيه نجيلكم وقت تاني ومنتظرين ردكم سلام

خرج محروس والجميع وبقيت كاميليا مع مهاب
مهاب بعصبيه:مكنش يصوح يامرت عمي انك تتدخلي اكده ف حديث الرجاله
كاميليا:انتي متعرفش حاجه فااسكت احسن وانا مش موافقه ع الزفت ابن محروس ده ودلوقتي عن اذنك.......خرجت كاميليا واتجهت لغرفتها.....ذهب مهاب للغرفه فوجد لوسيندا تتحدث ف الهاتف
لوسيندا:وانت كمان وحشتني اووي ياقلبي
مهاب بغضب:لوسسسسيندا
التفتت لوسيندا له ثم اخذت تنظر له بنظرات متفحصه وبعد ذلك تابعت حديثها فالهاتف:هقفل انا دلوقتي وبعدين هبقا اكلمك
نظرت لوسيندا له بعدم فهم:مالك

اقترب منها بخطوات سريعه وجذبها من خصلات شعرها:كنتي بتتحدثي مع مين
لوسيندا بالم:سيب شعري انت ااتجننت
مهاب بحده:كنتي بتتكلمي مع مين
لوسيندا:ده ابن خالتي وزي اخويا ابعد عني
تركها مهاب واتجه نحو الشرفه واخذ يضغط ع الخشب الخاص بالشباك بعنف
لوسيندا:طلقني
مهاب:مش هطلجك وجهزي حالك عشان النهارده دخلتنا انا هخرج ارجع الاقيكي محضره حالك

ذهب مهاب صافعا الباب خلفه بقوه بدئت لوسيندا تشعر بالخوف والتوتر واخذت تجوب الغرفه ذهابا وايابا حتي لمعت عيناها بااحد الفكر واتجهت للاسفل لتقوم بتنفيذها
وبعد ذلك صعدت مره اخري وارتدت قميص طويل وفوقه روب بنفس طول القميص وجلست ع الفراش تنتظره وبعد بعض الوقت دلف مهاب للداخل فاابتسم حين رأها ترتدي ذلك القميص وتجلس باانتظاره
مهاب :مرتي الحلوه بتسمع الكلام
لوسيندا وهي تنظر له بخبث:طبعا ياقلبي لو مسمعتش كلامك هسمع كلام مين ....قاطعهم صوت طرقات الباب فافتح مراد ووجدها الخادمه وقد اعدت له كوب من العصير مثلما امرها
الخادمه:اتفضل يابيه
مهاب:متشكر مش عاوز حد يزعجني الليله واصل مفهوم
الخادمه:مفهوم يابيه .....اغلق مهاب الباب ثم اتجه ليجلس بجانب لوسيندا واخذ يرتشف من كوب العصير وبعد ذلك وضعه ع تلك الطاوله الصغيره واقترب من لوسيندا ولكن اخذ يشعر بالدوار حتي سقط مغشيا عليه فابتسمت لوسيندا بخبث وتحدثت بابتسامه انتصار/مش لوسيندا السيوفي ال حد يمشي كلامه عليها
كانت لوسيندا ستذهب وفجأه وجدت مهاب يمسك يديها فألتفتت بصدمه ووجدته يبتسم لها ويتحدث بخبث/انتي اهنيه في داري ومفيش حاجه تحصل غير لما اكون عارفها مفكراني هسيبك اكده تروحي وتيجي في الدار من غير ما اكون عارف بتعملي اي وبتجولي اي يا مرتي الحلوه

شعرت لوسيندا بأن قلبها سيقف من شده الخوف فجمعت قواها وسحبت يديها من مهاب ثم تحدثت بتوتر/انا .....انا ... انت عايز مني اي انا مش بحبك ولا عمري هحبك طلقني وخلينا مرتاح وادينا نفذنا الوصيه اهه واتجوزنا
مهاب بسخريه وهو يضحك بصوت عالي/تصدجي ضحكتيني جولتلك جبل اكده انتي مش حلوه علشان اموت واجربلك وانا مش شايلك من ارضك بس انتي مرتي وبمزاجي اجرب منك في اي وقت يعجبني فهمتي يا حلوه وانا مش طايج اجربلك دلوجتي
تقدم مهاب ناحيه باب الغرفه ثم نظر الي لوسيندا وتحدث ببرود/Au rèvoir ma chérie
ثم خرج من الغرفه وترك لوسيندا تشتعل غضبا من هذا الكائن فهو قمة في البرود ويستطيع ان يقلب الطاوله في دقيقه واحده ويحول هزيمته لنصر كبير ظلت لوسيندا جالسه في الغرفه حتي دقت الساعة الواحده صباحا فقد شعرت ببعض القلق فذهبت من الغرفه وهي تبحث عن مهاب حتي سمعت صوت ضحكات من غرفه المخزن واقتربت منها ببطئ وفتحت الباب فوجدت سلمي تضحك بشده وجالسه بجانب مهاب الذي كان ايضا علي وجهه علامات الضحك فنظرت سلمي لها وتحدث بابتسامه/تؤمري بحاجة يا ست هانم
لوسيندا وهي تنظر لمهاب الذي كان يقصد ان يتجاهلها /انا عايزا أكل
نظر مهاب اليها ثم تحدث بدهشه/هتاكلي دلوجتي اكده هتصيري تخينه يا مرتي الحلوه وانتي مش ناجصه
لوسيندا بضيق/هتمنع عني الاكل يعني وبعدين انا حلوه ومش هتخن ابدا
مهاب بضحك/سلمي جومي اعمليلها ال هي عاوزاه

ذهبت سلمي لتفعل ما أمرها به مهاب ثم نظر مهاب مره اخري الي الصناديق الصغيره واخرج منه حيه صغيره ففلتت من يديه ووقعت علي الارض فأنفزعت لوسيندا وركضت تجاه مهاب واحتضنته بقوه من شده الخوف وبعد دقائق فاقت من خوفها وابتعدت عن مهاب وعي تشعر بالخجل من مهاب الذي كان ينظر لها ويبتسم بخبث وفجأه سمعوا صراخ سلمي فذهب مهاب بسرعه وو

الفصل الثامن

ركض مهاب بسرعه تجاه المطبخ فوجد سلمي علي الارض ويديها تنزف بشده فأقترب منها وتحدث بحده/اي ال عمل في ايدك اكده
سلمي بدموع/كنت بجطع الفراخ وانجرحت
قام مهاب وجلب صندوق الاسعافات ا لاوليه وحاول معالجه جرح سلمي ثم ربط يديها بالشاش كل هذا وسط انظار لوسيندا الغاضبه فزوجها يهتم بخادمه ويتركها هكذا وفجأه صرخت لوسيندا ووقعت علي الارض تمسك قدميها فأقترب منها مهاب وسلمي وتحدث مهاب بدهشه/في اي
لوسيندا /رجلي بتوجعني جامد مش عارفا اي ال حصلي
اقترب منها مهاب وحملها وصعد بها الي الغرفه ثم وضعها علي السرير وتحدث بخبث /تحبي اعالجلك رجلك ولا بجيتي كويسه
لوسيندا بتوتر/هااا انا عايزا اسألك سؤال ممكن
مهاب /ممكن
لوسيندا بضيق/تيته قالتلي انك كنت خاطب قبل كدا وكنت هتتجوز بنت محروس دا بس هي ماتت هي ماتت ازاي

تغير وجه مهاب واصبح في قمة حزنه فلأول مره تراه لوسيندا في كل هذا الحزن ثم تحدث بحده/خالي ال جتلها
لوسيندا بدهشه/مين خالك دا
مهاب بضيق/محروس يبجي خالي وهو جتلها علشان كان عايز اتجوز بنته هو وهي مكنتش بنته كانت بنت راجل بيشتغل عنده ومن وجت ما مات وهو ال بيربيها فمجبلش ان ابن اخته يتجوز بنت واحد كان بيشتغل عنده عاوزا تعرفي حاجه تانيه
لوسيندا /ووافقت علي علي جو از اينه من جميله وهو انت لسه بتحبها

صمت مهاب لثواني ليتحكم في اعصابه جيدا ويرجع الي رشده ثم تحدث بحده/انتي سألتي علي خطيبتي الجديمه ومسألتيش ليه عن اختك ليه مجتيش تحضري عزاها
لوسيندا /علشان انا معرفهاش ولا عمري شوفتها كل ال اعرفه انها كان اسمها رهف وتيته قالتلي انها كانت هتنقذ خطيبتك بس ملحقتش وماتت عي كمان حتي لو شوفت شكلها مش هعرفها ربنا يرحمهم بقا

نظر مهاب الي لوسيندا بأستحقار ثم تحدث بغضب شديد/انتي اكتر واحده انانيه شوفتها جبر يلمك ولا اتأثرتي بأختك ولا بأي حاجه تصدجي بالله انتي الرحمه حرام فيكي

ثم اقترب منها وسحبها اليه بقوه شديده وقبلها علي شفتيها بعنف وقوه كأنه يريد ان يعاقبها لا ان يعبر عن حبه ثم ابتعد عنها وهي تلهث بشده وتتحدث بصوت متقطع /انت اي ال عملته دا ازاي تقربلي كدا
مهاب وهو يخلع قميصه ويتحدث بخبث/انتي لسه شوفتي حاجه انا مزاجي دلوجتي اجربلك ثم سحبها اليه مره اخري ودفعها علي السرير وقبلها من عنقها كانت لوسيندا مستسلمه كثيرا ولكن فجأه ابتعد مهاب عنها وتحدث ببرود /انا مش عاوز اجربلك دلوجتي علشان مبحبكيش ومستحيل اجرب لواحده مبحبهاش حتي لو مرتي
لوسيندا بعصبيه/وانا بكرهك بس حضرتك طبعا بتحب سلمي صح
مهاب بخبث/عرفتي منين اني بحبها
لوسيندا بصراخ/طلقني انت واحد خااين
اقترب مهاب منها بهدوء ثم تحدث بابتسامه/مجدرش اطلجك يا حلوه علشان عارف انه هيجي يوم واحبك فيه
لوسيندا /انا بكرهك ومش عايزاك تحبني
مهاب بسخريه/واضح جوي انك بتكرهيني من غيرتك عليا ومن شكلك وانا ببوسك مكنتيش بتبعديني عنك خالص وانا بجربلك

غضبت لوسيندا كثيرا من حديث مهاب فحقا لا يستطيع احد خداعه مهما حدث وفي الصباح استيقظت لوسيندا ووجدت مهاب خارج من الحمام ويلتف بفوطه حول خصره فأغمضت لوسيندا عيونها وتحدثت بزعيق/انت طالع كدا ليه البس بسرعه
نظر مهاب تجاهها وتحدث بضحك شديد /انا جوزك عادي لما اكون اكده وبعدين انا في اوضتي محدش هيشوفني
وفجأه سلمي طرق الباب فسمح لها مهاب بالدخول وعندما دخلت كان مهاب بنفس هيئته فانتفضت لوسيندا من الفراش ووقفت امام مهاب لتخبئه من اعين سلمي ثم تحدثت بغضب/اطلعي برا بسرعه دلوقتي يلا

خرجت سلمي من الغرفه فنظر مهاب للوسيندا وكان سنفجر من كثره الضحك فركضت لوسيندا الي الحمام وأرتدي مهاب ملابسه بسرعه ودخل الي غرفه رهف من الممر السري فوجد الكل في حاله استنفار

مهاب بقلق/في اي
الطبيبه/حالتها بتسوء ونبضات الجلب بتجل جامد
مهاب بحده/اتصرفوا لازم تكون كويسه

اخذ الاطباء والممرضين يحاولون معالجه هذه الحاله ولكن حاله رهف كانت تسوء اگثر وفجأه توقف جهاز القلب فنظرت الطبيبه لمهاب بخوف وحزن /للأسف ...

الفصل التاسع

مهاب بصدمه/للأسف اي
الطبيبه /البقاء لله
تقدم مهاب اليها بصدمه ثم مسك يديها وتحدث بحده/رهف قوومي متموتيش يلا يااارهف بلاش تموتي
ثم التفتت للطبيبه وتحدث بعصبيه/اعمليلها صدمات كهربائيه بسرعه

اقتربت الطبيبه منها وفعلت ما امرها بها مهاب حتي نبض قلب رهف مره اخري والمفاجأه ان رهف نطقت اسم مهاب فنظر اليها مهاب وتحدث بلهفه/انتي اتكلمتي يا رهف صح انا سمعتك
رهف بصوت متقطع/مهاب متخافش انا مش هموت واسيبك
مهاب بسعاده/حبيبتي انا كنت مستني انك تبجي كويسه طول الفترة دي
رهف بتعب/انت كويس
مهاب بضيق/ايوا انا نفذت وصيتك يا رهف علشان عمي مات
رهف بحزن/ابوي مات

فلااااش بااااك
مهاب بضيق/ليه اكده يا رهف
رهف /انا عارفا انك بتحبها يا مهاب بس وصيتي لو حصلي اي حاجه انك تتجوز اختي لوسيندا
فلاش باااك
رهف/نفذت وصيتي ازاي يا مهاب
مهاب/ورج الوصيه بتاعت عمي كانت في الخزنه اهنيه مش عند المحامي وكان مكتوب فيها ان كل حاجه تبجي بأسمي لحد ما جميله تتجوز ولوسيندا كمان وانا غيرت شرط الوصيه وخليتوا ان لازم علشان لوسيندا تاخد ورثها لازم توافج تتجوزني
رهف /يعني لوسيندا بجت مراتك اختي جات اهنيه اخيرا هشوفها
مهاب بحزن/رهف محدش يعرف انك عايشه بجالك سنه اكده في الحاله دي والكل فكرك انك ميته كان لازم اخبيكي من عيون الكل علشان خالي كان ممكن يجتلك انتي الشاهده الوحيده عليه انه هو ال جتل سندس
رهف بدموع/هو لازم يتسجن وياخد عقابه
مهاب /هو عاوز يجوز طلعت لجميله وانا هوافج
رهف/توافج علي اي يا مهاب
مهاب /طلعت غير ابوه يا رهف وكمان انا لازم انتجم من محروس هو كان السبب في موت سندس وفي الحاله ال كنتي فيها وجميله من وهي صغيره وهي بتحب طلعت بس مرت عمي مش موافجه
رهف بدهشه/كامليا هانم اهنيه
مهاب/هي امك يا رهف تجولي ماما مش كاميليا هانم
رهف بحزن/انت كمان كنت بتجولها ماما ليه بتجول مرت عمي
مهاب/ارتاحي شوي يا رهف وانا هروح علشان خيتك زمانها جلبت البيت

خرج مهاب من الباب السري بهدوء ثم نزل وذهب ليباشر بعض اعماله وفي المساء وصل مهاب وصعد الي غرفته فوجد لوسيندا تمسك سيجارا
مهاب بعصبيه/اي ال انتي مسكاه دا جبر يلمك انتي بتشربي سجاير
لوسيندا بتوتر /انا لا دي سجاير بناتي عادي
اقترب منها مهاب بخطوات سريعه وسحب السيجار من يديها ثم سحبها من يديها بقوه واقترب منها كثيرا حتي شعر بنبضات قلبيها وتحدث بغضب/انا اتخنجت منك ومن تصرفاتك انتي مش ناويا تتعدلي بجا
لوسيندا بتوتر/ابعد عني هعملك ال انت عايزه بس ابعد عني
مهاب بخبث/بس انا مبسوط اكده مش عاوز ابعد
ثم اقترب منها ووضع قبله علي شفتيها وحملها ووضعها علي السرير وفجأه سمع طرقات علي الباب فنهض مهاب وتحدث بغضب/جبر يلمكم دا وجته وفتح الباب فوجد سلمي امامه
مهاب/في اي يا سلمي
سلمي بتوتر/يا بيه كاميليا هانم الحجها بسرعه

ركض مهاب تجاه غرفه كامليا وانصدم عندما رائها ...
google-playkhamsatmostaqltradent